ελληνική μουσική
    534 online   ·  210.833 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

    Τροποποίησα τον Κύκλο των 4ων & 5ων (advanced μάθημα θεωρίας)

    Ενσωμάτωσα και τρίτο κύκλο, εκτός των ματζόρε και των σχετικών μινόρε.

    Τροποποίησα τον Κύκλο των 4ων  & 5ων (advanced μάθημα θεωρίας)

    Γράφει ο Σκιαθίτης Στέφανος (stefanos604)
    127 άρθρα στο MusicHeaven
    Τετάρτη 31 Ιούλ 2013

    Η προσέγγιση σ’ αυτό το θεωρητικό θέμα, που όμως περιέχει πρακτικά συστατικά, γραμμένο από ένα ερασιτέχνη μουσικό έγινε με πλήρη διασταύρωση και τεκμηρίωση των κειμένων, των σκαριφημάτων και των εικόνων, ώστε οι μεν συμμετέχοντες μαθητευόμενοι να πάρουν μερικές βασικές γνώσεις και αργότερα να ασχοληθούν πιο εμπεριστατωμένα με το θέμα, οι δε καλοί γνώστες του θέματος να μας δώσουν περισσότερες πληροφορίες ή να διορθώσουν τυχόν ασάφειες.

    Όλα τα παρακάτω αποτελούν θεωρία κατασκευής των Αρμονικών Μινόρε  και επειδή τα θεωρώ δύσκολα προς απομνημόνευση τα ενσωμάτωσα στον ‘’κύκλο των 5ων’’ όπου θα γίνει φανερό ότι είναι πιο εύχρηστα και ευκολονόητα.

    Θα προσπαθήσω με παραδείγματα να εξηγήσω πρώτα το θεωρητικό μέρος και μετά το πρακτικό. Οι αρχάριοι ας μεταβούν απ ευθείας στο Β’ ΜΕΡΟΣ και αργότερα μελετούν και το Α΄ΜΕΡΟΣ.

    Οι ΟΠΛΙΣΜΟΙ στις κλίμακες Ματζόρε και Μινόρε - Α’ ΜΕΡΟΣ (Θεωρητικό)

    Εμπειρικός τρόπος εύρεσης των Διέσεων μιας κλίμακας.

    Αν αρχίσουμε από τη νότα F και απαριθμήσουμε καθαρές 5ες  (F – C – G – D – A – E – B) και αν κατά την απαρίθμηση σταματήσουμε σ’ οποιαδήποτε απ’ αυτές τις 5ες και την ονομάσουμε με δίεση τότε κατά ένα ημιτόνιο ψηλότερα βρίσκεται η ματζόρε κλίμακα που έχει τόσες διέσεις όσες οι 5ες που απαρίθμησα.

    1ο παράδειγμα:

    Πχ έστω ότι σε μια παρτιτούρα βλέπω 4 διέσεις.

    • Απαριθμώ 4 πέμπτες : F – C – G – D
    • Σταματώ στη D και την ονομάζω D#
    • ένα ημιτόνιο ψηλότερα από τη D# είναι η E
    • Άρα η κλίμακα που έχει 4 διέσεις είναι η Ε ματζόρε
    • Η Ε ματζόρε βλέπω ότι έχει όλες τις νότες φυσικές εκτός      από τις 4 αυτές 5ες δηλαδή      έχει με διέσεις τις F# - C# - G# - D#

    2ο παράδειγμα:

    Πχ έστω ότι σε μια παρτιτούρα βλέπω 3 διέσεις.

    • Απαριθμώ 3 πέμπτες : F – C – G
    • Σταμάτησα στη G και την ονομάζω G#
    • ένα ημιτόνιο ψηλότερα από τη G# είναι η A
    • Άρα η κλίμακα που έχει 3 διέσεις είναι η A ματζόρε
    • Η A ματζόρε βλέπω ότι έχει όλες τις νότες φυσικές      εκτός από τις 3 αυτές 5ες δηλαδή έχει με διέσεις τις F# - C# - G#

     

    Εμπειρικός τρόπος εύρεσης των Υφέσεων μιας κλίμακας

    Αν αρχίσουμε την απαρίθμηση { με την αντίθετη σειρά που απαριθμήσαμε για να βρούμε τις διέσεις μιας κλίμακας δηλαδή  B – E – A – D –G – C – F } δηλαδή αρχίζοντας από τη νότα B και απαριθμήσουμε καθαρές 4ες  και αν κατά την απαρίθμηση σταματήσουμε σ’ οποιαδήποτε απ’ αυτές τις 4ες και πάρουμε την προηγούμενη της (την 5η) και την ονομάσουμε με ύφεση τότε βρίσκεται η ματζόρε κλίμακα που έχει τόσες υφέσεις όσες οι 4ες που απαρίθμησα.

    1ο παράδειγμα:

    Πχ έστω ότι σε μια παρτιτούρα βλέπω 3 υφέσεις.

    • Απαριθμώ 3 τετάρτες : B – E – A
    • Σταματώ στην  Α
    • Παίρνω όμως      την προηγούμενη της (Πέμπτη) δηλαδή τη Ε και την ονομάζω με ύφεση
    • Άρα η κλίμακα που έχει        3 υφέσεις  είναι η Eb  ματζόρε

    2ο παράδειγμα:

    Πχ έστω ότι σε μια παρτιτούρα βλέπω 5 υφέσεις.

    • Απαριθμώ 5 τετάρτες : B – E – A – D –G

    • Σταματώ στην  G

    • Παίρνω όμως την προηγούμενη της ( Πέμπτη) δηλαδή την D και την ονομάζω με ύφεση

    • Άρα η κλίμακα που έχει  5 υφέσεις  είναι η Db  ματζόρε

     

    Εμπειρικός τρόπος εύρεσης Οπλισμού κλίμακας

    παράδειγμα 1ο: Πχ η Α ματζόρε τι οπλισμό έχει;

    1.  Ο προσαγωγέας της Α είναι το G#
    2. Παίρνω τη σειρά F C G D A E B και σταματώ στην G
    3. Άρα η Α ματζόρε έχει τις αλλοιώσεις F# - C# - G#
    4. H F#m φυσικό  έχει σχετική την Α ματζόρε άρα θα έχει τις ίδιες διέσεις
    5. Επειδή όμως η F#m αρμονικό  είναι Μινόρε Αρμονίας η μεγάλη 3η  της 5ης είναι η Ε#
    6.  Άρα η  H F#m αρμονικό  θα είναι : F#   G#   A   B   C#   D   E#
    7. Αφού η αρμονική F#m είναι Μινόρε  Αρμονίας έχει και προσαγωγέα που οδηγεί στην τονική με βήμα ημιτονίου. Άρα στην περίπτωση της F# είναι η E#

    Παράδειγμα 2ον: Πχ η Eb ματζόρε τι οπλισμό έχει;

    1. Παίρνω τη σειρά B E A D G C F και σταματώ στην E και ταυτόχρονα παίρνω και την επομένη που είναι η A
    2. Άρα η Eb ματζόρε έχει τις αλλοιώσεις Bb Εb Ab
    3. Αρα η Eb ματζόρε είναι: Eb F G Ab Bb C D
    4. H Cm φυσικό έχει σχετική ματζόρε την Eb άρα θα έχει τις 3 υφέσεις (Bb Εb Ab) της Eb όμως
    5. Η μεγάλη 3η της 5ης  είναι η Β επομένως η προηγούμενη Bb πρέπει να γίνει Β
    6. Άρα η κλίμακα της Cm αρμονικό είναι η : C   D   Eb   F   G   Ab   B
    7. Δηλαδή με 2 υφέσεις και όχι με 3 που έχει η σχετική της ματζόρε Εb διότι για να δημιουργηθεί αρμονία πρέπει να υπάρχει το τριτόνιο μεταξύ F – B, ενώ αν διατηρούσε το Bb της σχετικής Eb τότε θα ήταν 2,5 τόνοι και δεν θα υπήρχε αρμονία.
    8. Αφού η αρμονική Cm είναι Μινόρε  Αρμονίας έχει και προσαγωγέα που οδηγεί στην τονική με βήμα ημιτονίου. Άρα στην περίπτωση της C είναι η Β.

     

    Β’ ΜΕΡΟΣ (Πρακτικό)

    Όλα τα παραπάνω επειδή τα θεωρώ δύσκολα προς απομνημόνευση τα ενσωμάτωσα στον ‘’κύκλο των 5ων’’ όπου είναι φανερό ότι είναι πιο εύχρηστα και ευκολονόητα.

    Ο "κύκλος των 5ων" που δίνεται από όλα τα συγγράμματα και στο Internet είναι όπως αυτός της φωτογραφίας:

    Τροποποίησα τον Κύκλο των 4ων  & 5ων (advanced μάθημα θεωρίας)

    Θεωρώ τα παραπάνω αρκετά δύσκολα για να γίνουν κατανοητά απ όλους. Έτσι τα ενσωμάτωσα σ’ έναν τρίτο εσωτερικό κύκλο. Πιστεύω ότι η ενσωμάτωση του εσωτερικού κύκλου δεν δημιουργεί κάποιο πρόβλημα στην όλη δομή του κύκλου των 5ων.

    cirle Harmonic Minor
    cirle Harmonic Minor
     

    Για να κάνετε περισσότερη εξάσκηση σας δίνω ΟΛΕΣ τις κλίμακες Αρμονικού Μινόρε:

     

    Minor Scales
    Minor Scales

    ΕΡΩΤΗΣΗ 1η: Ποιά είναι η τονικότητα της παρακάτω κλίμακας; Εξηγείστε τον οπλισμό με τον ‘’κύκλο των 5ων’’   .

     

     

    Gm harmonic
    Gm harmonic

    Η κλίμακα αυτή έχει οπλισμό Bb και Eb αλλά και F# μέσα στο μουσικό κομμάτι.

    Οι 2 υφέσεις είναι στο μεσαίο κύκλο στο G (που είναι το Gm φυσικό) και στον εξωτερικό κύκλο, ότι έχει τον οπλισμό της σχετικής ματζόρε κλίμακας (Bb ) και στον εσωτερικό κύκλο (τον δικό μου) έχει F# που είναι ο προσαγωγέας και είναι αυτός ο προσαγωγέας που της δίνει αρμονία.

    Άρα η κλίμακα της φωτογραφίας είναι η Gm ΑΡΜΟΝΙΚΟ. (έχει  Bb , Eb , F#). Δηλαδή:

    G A Bb C D Eb F# G η ανιούσα Gm Αρμονικό και 

    G F# Eb D C Bb A G η κατιούσα Gm Αρμονικό.

     

    Διαφορά της Ματζόρε κλίμακας από τη ΣΧΕΤΙΚΗ Μινόρε

    Η κλίμακα της οποίας η 3η και η 6η βαθμίδα σχηματίζει με την τονική μεγάλα διαστήματα (Μεγάλη 3η και Μεγάλη 6η) λέγεται Ματζόρε (μείζων) κλίμακα.

    Η κλίμακα της οποίας η 3η και η 6η βαθμίδα σχηματίζει με την τονική μικρά διαστήματα (Μικρή 3η και Μικρή 6η) λέγεται Μινόρε (ελάσσων) κλίμακα.

     

    Τροποποίησα τον Κύκλο των 4ων  & 5ων (advanced μάθημα θεωρίας)

     

    Δείτε εδώ την ονομασία των διαστημάτων:

     

    Τροποποίησα τον Κύκλο των 4ων  & 5ων (advanced μάθημα θεωρίας)

    Προτείνω να δείτε και το άρθρο ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ

    Σημείωση: Οι αγγλικοί όροι δίδονται απλά για να σας βοηθήσουν να κάνετε googling για περισσότερες πληροφορίες.





    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #27661   /   31.07.2013, 09:34   /   Αναφορά

    Τελικά όλο το άρθρο συνοψίζεται στη φωτογραφία αυτή που αν την εκτυπώσετε και την έχετε άμεσα προσβάσιμη θα σας βοηθήσει πολύ (την ξαναεμφανίζω γιατί  στο άρθρο φαίνεται μικρών διαστάσεων).


    http://i1290.photobucket.com/albums/b539/stefanos604/theory-harmony/photo2cirleHarmonicMinor_zpsd78ba92a.jpg


    #27664   /   01.08.2013, 14:47

    Έλαβα το εξής μήνυμα:


    '' Για να είμαστε πιο ακριβείς:


    α)Στην E major ο προσαγωγέας της C#m είναι B# και όχι C


    β)Στην B major ο προσαγωγέας της G#m είναι Fx = F διπλή δίεση και όχι G


    γ)Στην F# major ο προσαγωγέας της D#m είναι Cx = C διπλή δίεση) και όχι D  ''


     


    Απάντηση:


    Εναρμόνια Ισοδύναμα


    Είναι θέμα ονομασίας  :Τα  B#/C    -  Fx / G   - Cx/D  είναι  Εναρμόνια Ισοδύναμα. Αν τα σημείωνα ως B# , FX , Cx  πιστεύω ότι θα μπέρδευα περισσότερο.


    Έχω ένα τέτοιο άρθρο εδώ:


    Έτσι πχ τα ονόματα C# και Db  προφανώς δεν είναι τα ίδια, όμως συμπίπτουν σαν πλήκτρα στο πιάνο ενώ σε άταστα  όργανα που μπορούν να παίζουν μικροδιαστήματα, όπως π.χ. βιολιά, δεν συμπίπτουν απαραίτητα σαν  τονικά ύψη.


    Τις διπλές διέσεις τις χρησιμοποιούμε όταν γράφουμε μουσική σε μινόρε τονικότητες που περιέχουν πολλές διέσεις .


    Μερικά Εναρμόνια Ισοδύναμα είναι τα:


     C#/Db, D#/Eb, G#/Ab και A#/Bb (αυτά είναι τα μαύρα πλήκτρα στο πιάνο)


    E/Fb, E#/F, B/Cb and B#/C  (αυτά είναι μερικά άσπρα πλήκτρα στο πιάνο)


     


    Όλες οι νότες με διπλές διέσεις και υφέσεις έχουν επίσης Εναρμόνια Ισοδύναμα που είναι τα :


    C##/D, D##/E, F##/G, G##/A και  A##/B  για τις διπλές διέσεις και


    C/Dbb, D/Ebb, F/Gbb, G/Abb και A/Bbb για τις διπλές υφέσεις


     


    #29530   /   17.12.2016, 00:28
    Τελείως τυχαία έπεσα πάνω στο άρθρο και θέλω απλά να επιβεβαιώσω ότι πρέπει να είμαστε πιο ακριβείς όπως λέει ο φίλος στο μήνυμα.
    Το ότι υπάρχουν εναρμόνια ισοδύναμα δεν μας λέει κάτι για τις κλίμακες.
    Εσείς πιστεύετε ότι θα μπερδέψετε τον κόσμο με το B# συγκριτικά με το C, από την άλλη όμως πώς γίνεται ξαφνικά να υπάρχει και C και C# στην ίδια κλίμακα; Αυτό δεν μπερδεύει περισσότερο;

    Αφού εξηγήτε σε άλλο μάθημα τα εναρμόνια ισοδύναμα, ας μπει κάποιος να τα διαβάσει για να καταλάβει σωστά το B#. Αφού του δίνετε την ευκαιρία να μάθει τα εναρμόνια ισοδύναμα, μετά γιατί λέμε ότι είναι "ευκολία" το C στη θέση του B#, αφού μόνο παρεξήγηση δημιουργεί.

    Αν βάζαμε παντού εναρμόνια ισοδύναμα, η F# major κλίμακα θα είχε τις νότες F#, G#, A#, B, C#, D#, F. Δηλαδή θα της έλειπε ένα Μι, και θα είχε δύο Φα, εκ των οποίον το ένα είναι Φα φυσικό και το άλλο Φα δίεση.
    Ακόμα χειρότερα, έτσι απορρίπτουμε όσους έχουν χρησιμοποιήσει τις φανταστικές κλίμακες.

    Τέλος, ας μην ξεχνάμε ότι το B# και το C μπορεί να και να ΜΗΝ ακούγονται το ίδιο για κάποιους. Δεν είναι όλα τα όργανα συγκερασμένα, δεν ακούνε όλοι οι άνθρωποι το ίδιο, και φυσικά όταν ένας βιολιστής, για παράδειγμα βλέπει B#, μην είστε σίγουρος ότι θα παίξει C.

    #29531   /   17.12.2016, 10:11
    Σωστή η παρατήρηση. Επειδή δεν υπάρχει δυνατότητα editing η απάντηση , για πιο λόγο έγινε η ‘’τροποποίηση’’ δόθηκε αναλυτικά εδώ:
    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=4013#27674
    Στον κύκλο των 5ων δεν εμφανίζονται και οι αντίστοιχες κλίμακες μινόρε αρμονικό (αυτός ήταν ο λόγος της ''τροποποίησης'' που έκανα).
    Το λέω αυτό γιατί αυτές τις μινόρε αρμονικό τις απεικονίζω στο σχόλιο μου σε πεντάγραμμο εδώ:
    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=4013#27756.
    Στο ίδιο σχόλιο περιγράφω στην σημείωση της φωτογραφίας ότι δεν απεικονίζονται στον κύκλο γιατί σπάνια χρησιμοποιούνται ( μάλιστα τις κλίμακες Dbm και Gbm δεν τις αναφέρει καν ούτε η Wikipedia απ’ όπου έχω κάνει copy τις υπόλοιπες κλίμακες). Κατά την άποψη μου είναι θεωρητικές κλίμακες.
    Τελικά όλο το άρθρο συνοψίζεται στη φωτογραφία ‘’τροποποίησης’’ που πρακτικά βοηθά κάποιον να κάνει πχ διορθωτική συντήρηση (ή εναλλακτικό κούρδισμα) στις διατονικές φυσαρμόνικες.

    #27674   /   02.08.2013, 18:49

    Τη φωτογραφία του άρθρου σε μεγαλύτερο  μέγεθος  και με σημείωση για 2 προσαγωγείς  με διπλές διέσεις  , αν την εκτυπώσετε και την έχετε άμεσα προσβάσιμη θα σας βοηθήσει πολύ στο να βρίσκετε άμεσα:



    • τους οπλισμούς μιας κλίμακας Ματζόρε , Μινόρε Φυσικό

    • Τώρα και Μινόρε Αρμονικό (δείτε τις κλίμακες αυτές ΕΔΩ :)

    • την τονικότητα μιας κλίμακας

    • τον αριθμό διέσεων και υφέσεων μιας κλίμακας

    • τον προσαγωγέα των κλιμάκων αρμονικών μινόρε

    • τις καθαρές 5ες και 4ες

    • τις σχετικές κλίμακες

    • την άμεση εύρεση των 3 βασικών ακόρντων μιας κλίμακας  (1η– 4η– 5η  πχ C- F-G  ή G –C –D κλπ)


     



     


    https://app.box.com/s/3fgkot3nuzirjbq5xnmw


     Επειδή πολλές φορές γίνεται σύγχυση ανάμεσα στις έννοιες κλίμακα και τονικότητα {Η κλίμακα προσδιορίζει την τονικότητα (τον τόνο) ενός κομματιού και το αντίστροφο}.


    Όμως θα κατανοήσετε καλύτερα τις έννοιες – και το γιατί θεωρώ αυτή τη σελίδα πρακτική για καθημερινή χρήση- από το παράδειγμα με μια διατονική (που μπορεί να παίξει μόνο τις νότες της διατονικής κλίμακας) φυσαρμόνικα .



     https://app.box.com/s/bvdf6knz3spodmi2q4pf



    Δείτε τις κλίμακες μινόρε αρμονικό ΕΔΩ :


    #27700   /   08.08.2013, 17:34

    Ωραίο το σχέδιο με τη φυσαρμόνικα. Κάτι το πιο αναλυτικό με πιάνο υπάρχει με τις εναρμόνιες;


    #27701   /   08.08.2013, 19:41

    Βρήκα ένα ωραίο σχέδιο πληκτρολογίου πιάνου με εναρμόνιες νότες εδώ:



     


    Ευχαριστώ για το ωραίο σχόλιο


    #27705   /   09.08.2013, 13:33

    ευχαριστώ πολύ για την άμεση απάντηση


    #27706   /   10.08.2013, 11:52

    Ευχαριστώ


    Επί τη ευκαιρία ας δούμε και την ταστιέρα της κιθάρας με τις εναρμόνιες (Δυστυχώς δεν βρήκα φωτογραφία που να δείχνει και τις διπλές διέσεις/υφέσεις – που πιθανόν να σημαίνει ότι η χρήση της σε τέτοιες κλίμακες (πχ G#m) είναι μικρή…




    #27717   /   11.08.2013, 20:01   /   Αναφορά

    Κε Στέφανε καλησπέρα,


    Ευχαριστούμε για άλλη μια φορά που μοιράζεστε τις γνώσεις μαζί μας, όμως στη συγκεκριμένη περίπτωση θαθελα να διορθώσω κάποια γραφόμενά σας:
    Στα παραδείγματα των διαίσεων στο 1ο το κομμάτι που έχει 4 διαίσεις, δεν είναι απαραίτητα οτι είναι γραμμένο σε E. Μπορεί να είναι γραμμένο σε #Cm! Όπως επίσης & στo 2ο π.χ. δεν είναι απαραίτητο να είναι γραμμένο σε A, μπορεί να είναι σε #Fm! Αντίστοιχα & στα παραδειγματα των υφαίσεων. Στο 1ο μπορεί να είναι γραμμένο στη Cm & στο 2ο να είναι γραμμένο στη bBm.


    Όταν βλέπω αλλοιώσεις σένα κομμάτι αυτομάτως σκέφτομαι ζευγάρι κλιμάκων (σχετικές κίμακες) που ειναι γραμμένο & όχι μία μόνο κλίμακα.


    Η σειρά των αλλοιώσεων (διαίσεις & υφέσεις) δεν είναι τυχαία. Του εναντίον είναι πάρα πολύ συγκεκριμένη & βασίζεται στη δομή των κλιμάκων!!!!!!


    Φα-Ντο-Σολ-Ρε-Λα-Μι-Σι: η σειρά των διαίσεων που αιτιολογείται από το γεγονός ότι σε κάθε μείζωνα κλίμακα ο προσαγωγέας σχηματίζει ημιτόνιο με την τονική. Κάθε δίαιση είναι ο προσαγωγέας της επόμενης κλίμακας. G-->#f, D-->#c, A-->#g, E-->#d, B-->#a, #F-->#e, #C-->#b.


    Σι-Μι-Λα-Ρε-Σολ-Ντο-Φα: η σειρά των υφαίσεων που αιτιολογείται από το γεγονός ότι στις μείζωνες κλίμακες μεταξύ 3ης & 4ης βαθμίδας ορίζεται ημιτόνιο.


    Στη σημείωση της φωτογραφίας για τον ορισμό των διαστημάτων 5ης & 4ης καθαρής θα ηθελα να σημειώσω ότι οι 4ες καθαρές ορίζονται τα διαστήματα που αποτελούνται από 4 νότες που αποτελούνται από 2 τόνους & 1 ημιτόνιο (& όχι από 5 ημιτόνια).
    Τώρα όσον αφορά των κύκλο των τετάρτων & των πεμπτών, απαντάται πάρα πολύ συχνά στη μουσική, & αυτό γιατί τα παραπάνω διαστήματα είναι αναστραφόμενα! Κάθε 4η καθαρή είναι αναστροφή μιας 5ης καθαρής & κάθε 5η καθαρή είναι αναστροφή μιας 4ης καθαρής (do-sol & sol-do).


    Για τους εναρμόνιους φθόγγους έχω να πω ότι μπορεί να ακούγονται το ίδιο, αλλά το πως γράφονται μας ενδιαφέρει!!!!! Ναι στη #F μπορεί να παίζω f αλλά ο προσαγωγέας είναι #e!!!!!


    Για όποια διευκρίνηση είμαι στη διάθεσή σας!

    #27718   /   11.08.2013, 21:09

    Ευχαριστώ πολύ για το μεστό σχόλιο και τον εμπλουτισμό του άρθρου.


    Αν και με ενδιέφερε , όπως και τους περισσότερους ερασιτέχνες , περισσότερο το πρακτικό μέρος εν τούτοις τα σχόλια είναι σημαντικού ενδιαφέροντος και θα απαντήσω περιληπτικά και αν επιθυμούν κι άλλοι να το αναλύσουμε όσο πιο διεξοδικά γίνεται αλλά με ένα θέμα κάθε φορά για να γίνεται πιο κατανοητό:


     


    ‘’Στα παραδείγματα των διαίσεων στο 1ο το κομμάτι που έχει 4 διαίσεις, δεν είναι απαραίτητα οτι είναι γραμμένο σε E. Μπορεί να είναι γραμμένο σε #Cm!


    Όπως επίσης & στo 2ο π.χ. δεν είναι απαραίτητο να είναι γραμμένο σε A, μπορεί να είναι σε #Fm! Αντίστοιχα & στα παραδειγματα των υφαίσεων. Στο 1ο μπορεί να είναι γραμμένο στη Cm & στο 2ο να είναι γραμμένο στη bBm.’’


     


    Πράγματι , αυτό όμως φαίνεται με μια ματιά απ’ τη φωτογραφία του κύκλου και δεν ήθελα να δώσω περαιτέρω θεωρίες για όλες τις περιπτώσεις.


     


    ‘’Όταν βλέπω αλλοιώσεις σένα κομμάτι αυτομάτως σκέφτομαι ζευγάρι κλιμάκων (σχετικές κίμακες) που ειναι γραμμένο & όχι μία μόνο κλίμακα.


    Η σειρά των αλλοιώσεων (διαίσεις & υφέσεις) δεν είναι τυχαία. Του εναντίον είναι πάρα πολύ συγκεκριμένη & βασίζεται στη δομή των κλιμάκων!!!!!!


    Φα-Ντο-Σολ-Ρε-Λα-Μι-Σι: η σειρά των διαίσεων που αιτιολογείται από το γεγονός ότι σε κάθε μείζωνα κλίμακα ο προσαγωγέας σχηματίζει ημιτόνιο με την τονική. Κάθε δίαιση είναι ο προσαγωγέας της επόμενης κλίμακας. G-->#f, D-->#c, A-->#g, E-->#d, B-->#a, #F-->#e, #C-->#b.


    Σι-Μι-Λα-Ρε-Σολ-Ντο-Φα: η σειρά των υφαίσεων που αιτιολογείται από το γεγονός ότι στις μείζωνες κλίμακες μεταξύ 3ης & 4ης βαθμίδας ορίζεται ημιτόνιο.’’


     


    Οι F – C – G – D – A – E – B (καθαρές 5ες ) και B – E – A – D –G – C – F (καθαρές 4ες ) είναι τα ‘’ποιηματάκια’’ που με εμπειρικό τρόπο βοηθούν να εντοπίζονται οι οπλισμοί μιας κλίμακας και οι προσαγωγείς. Αλλά ούτε εδώ θέλω να σταθώ περισσότερο αφού πρακτικά φαίνονται στη φωτογραφία του κύκλου


     


    ‘’Στη σημείωση της φωτογραφίας για τον ορισμό των διαστημάτων 5ης & 4ης καθαρής θα ηθελα να σημειώσω ότι οι 4ες καθαρές ορίζονται τα διαστήματα που αποτελούνται από 4 νότες που αποτελούνται από 2 τόνους & 1 ημιτόνιο (& όχι από 5 ημιτόνια).’’


     


    Έχεις δίκιο όμως προτάσσω τη λέξη ‘’μαθηματικά’’ .


    Η καθαρή 5η ''μαθηματικά'' είναι 7 ημιτόνια (ενώ το σωστό είναι 3 τόνοι και 1 ημιτόνιο) και η καθαρή 4η μαθηματικά είναι 5 ημιτόνια ( το σωστό 2 τόνοι και  1 ημιτόνιο).


    Το αναλύω ως εξης: {μαθηματικώς ναι μεν 7 ημιτόνια –όμως αν το διάστημα το διαβάζαμε με ημιτόνια, τότε θα ήταν 7ης (και όχι 5ης) –αφού θα είχε 7 ημιτόνια} .


    Το είχαμε ξανασυζητήσει ΕΔΩ:


      


    ''Για τους εναρμόνιους φθόγγους έχω να πω ότι μπορεί να ακούγονται το ίδιο, αλλά το πως γράφονται μας ενδιαφέρει!!!!! Ναι στη #F μπορεί να παίζω f αλλά ο προσαγωγέας είναι #e!!!!! ''


     


    Αυτό που λες το περιγράφω αναλυτικά ΕΔΩ και το αναφέρω και στο άρθρο.


     


    ΤΕΛΙΚΑ αυτό που έχει σημασία για έναν ερασιτέχνη μουσικό είναι ο κύκλος και τι μας προσφέρει και εγώ απλά έβαλα και τρίτο κύκλο ώστε να εντοπίζουμε εύκολα και τις κλίμακες αρμονικού μινόρε που δεν δείχνονται με τους κύκλους που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο.


    Τελικά όλο το άρθρο αντιπροσωπεύεται απ’ αυτή τη φωτογραφία με το ολιγόλογο κείμενο ΕΔΩ:.


      


    Και πάλι ευχαριστώ


    #27733   /   15.08.2013, 21:35

    Νεκταρία καλησπέρα


     Το πλέον εκπαιδευτικό σχόλιο σου απ’ όλα ήταν :


    ’Στη σημείωση της φωτογραφίας για τον ορισμό των διαστημάτων 5ης  & 4ης  καθαρής θα ήθελα να σημειώσω ότι οι 4ες  καθαρές ορίζονται τα διαστήματα που αποτελούνται από 4 νότες που αποτελούνται από 2 τόνους & 1 ημιτόνιο (& όχι από 5 ημιτόνια)’’.


     Ήδη απάντησα ΕΔΩ.


    Επειδή όμως το θεωρώ πολύ σπουδαίο γεγονός ειδικά γι αυτούς που θα ασχοληθούν με τα διαστήματα και επειδή για τον ίδιο λόγο ασχολήθηκα σε ξεχωριστό thread θα ήθελα να ξαναπώ τα εξής:


    Σαν καθηγητής για χρόνια έχω σχηματίσει την εντύπωση ότι αν δώσεις στον αναγνώστη ‘’μασημένη τροφή’’ μετά από μικρό χρονικό διάστημα δεν θα την θυμάται. Αν όμως υπάρχει κάτι που θα κινήσει το ενδιαφέρον δεν θα το ξεχάσει.


    Έτσι λοιπόν με τα διαστήματα 5ης :


    Η 5η (Fifth) είναι ένα μουσικό διάστημα που περιλαμβάνει 5 διατονικές νότες (πχ  5ηελαττωμένη, C - Gb) .


    Η δε 5η καθαρή (Perfect Fifth) είναι 5η που μετράει που μετράει 3 Τόνους και 1 Ημιτόνιο . Στον κύκλο κινούμενοι δεξιόστροφα οι συγχορδίες αποκτούν λειτουργία δεσπόζουσας (V)


    Η καθαρή 5η  ''μαθηματικώς'' είναι 7 ημιτόνια (ενώ το σωστό είναι 3 τόνοι και 1 ημιτόνιο)


    Αν το διάστημα καθαρής 5ηςτο διαβάζαμε με ημιτόνια, τότε θα ήταν 7ης  (και όχι 5ης) –αφού θα είχε 7 ημιτόνια .


    Έτσι λοιπόν με τα διαστήματα 4ης  :


    Η 4η  (Fourth) είναι να μουσικό διάστημα που περιλαμβάνει 4 διατονικές νότες  (πχ 4ηαυξημένη , C – F#) .


    Η δε 4η καθαρή (Perfect Fourth ) είναι 4η  που μετράει 2 Τόνους και 1 Ημιτόνιο.


    Κατά την αριστερόστροφη κίνηση στον κύκλο οι συγχορδίες αποκτούν λειτουργία υποδεσπόζουσας (IV).


    Η καθαρή 4η   ''μαθηματικώς'' είναι 5 ημιτόνια (ενώ το σωστό είναι 2 τόνοι και 1 ημιτόνιο)


    Αν το διάστημα καθαρής 4ης  το διαβάζαμε με ημιτόνια, τότε θα ήταν 5ης   (και όχι 4ης  ) –αφού θα είχε 5 ημιτόνια .


     Το θέτω και  ΕΔΩ: με τίτλο και ερωτηματικό ‘’Σωστό πρακτικά αλλά λάθος θεωρητικά ;’’


    Έτσι στην ίδια σελίδα του παρόντος άρθρου την μεν καθαρή 5ητην αναφέρω με το σωστό θεωρητικά και την καθαρή 4η με το σωστό πρακτικά ώστε να δοθεί η ευκαιρία στον αναγνώστη να αναρωτηθεί. Δείτε και τη φωτογραφία:


     


    #27721   /   12.08.2013, 17:53   /   Αναφορά

    Σε συνέχεια του προηγούμενου σχολίου και για περαιτέρω εμπλουτισμό του άρθρου:


    Θα θυμάστε από το λύκειο τους εμπειρικούς τύπους της οργανικής χημείας ή εγώ δεκάδες εμπειρικούς τύπους για αναγνώριση ηλεκτρονικών υλικών.


    Πχ μετά από 45 έτη θυμάμαι να βρίσκω ακόμα και τώρα την τιμή μιας ωμικής αντίστασης απ’ τα χρώματα που έχει πάνω της απλά ενθυμούμενος τη φράση:


    ’’ Bad  boys raped our young girls but violet gave it willingly ‘’    


    Bad              black              δύναμη με εκθέτη το 0


    Boys            brown            δύναμη με εκθέτη το 1


    Raped         Red                 ………………


    Our              Orange


    Young         yellow


    Girls            Green


    But              Blue


    Violet         Violet   


    Gave it        Gray


    Willingly      white        


    Όταν λοιπόν θέλεις να δείξεις κάτι για να το θυμάται κάποιος κάνεις τέτοιους μνημονικούς κανόνες.


    Επειδή κυκλοφορεί στο διαδίκτυο σας παρουσιάζω εδώ το μνημονικό για το ποιες διέσεις/υφέσεις έχει μια δοθείσα κλίμακα .


     


    #27724   /   13.08.2013, 15:25   /   Αναφορά

    Υπάρχει κάποια σχέση του κύκλου με άλλες κλίμακες πχ πεντατονικές , Blues ..ή και με άλλα συστήματα κουρδίσματος;


    Ευχαριστώ

    #27725   /   13.08.2013, 16:25

    Υπάρχει κάποια σχέση του κύκλου με άλλες κλίμακες πχ πεντατονικές , Blues ..ή  και με άλλα συστήματα κουρδίσματος;


    Ευχαριστώ


     



    1. Κύκλο των 4ων & 5ων έχουμε μόνο σε συγκερασμένο σύστημα. Στα άλλα συστήματα (με 5ες μη συγκερασμένες), ο κύκλος γίνεται σπείρα των 5ων. Στο ισοσυγκερασμένο σύστημα ο κύκλος κλείνει γιατί οι 5ες είναι χαμηλωμένες, έτσι ώστε ξεκινώντας από έναν φθόγγο και προχωρώντας κατά 5ες, μετά από 12 βήματα επιστρέφουμε στον αρχικό φθόγγο. Το Πυθαγόρειο κούρδισμα όμως δεν κλείνει τον κύκλο κατά 23,46 cents (διάστημα γνωστό ως Πυθαγόρειο κόμμα). Αξίζει να δείτε το πινακάκι με τίτλο ‘’Pythagoras Intonation’’ στην ενότητα  Πυθαγόρειο κούρδισμα και να αφαιρέσετε 2 οποιεσδήποτε εναρμόνιες και θα βρείτε 23,45 cents (πχ B# - C =23,45-0=23,45 cents ή C# - Db = 113,655 – 90,225= 23,46 κλπ)

    2. Ναι. Το αναφέρω και στο άρθρο μου ‘’Πεντατονικές Κλίμακες’’ .Ένας απλός τρόπος κατασκευής της Ματζόρε Πεντατονικής από τον ΄΄Κύκλο των 5ων ΄΄ είναι παίρνοντας 5 νότες και αρχίζοντας από την C ,{C, G, D, A, E}. (είναι οι νότες της 5τονικής C όχι όμως στη σειρά).


    Ευχαριστώ για το εκπαιδευτικό σχόλιο


    #27726   /   13.08.2013, 16:51

    και πάλι ευχαριστώ


    #27727   /   13.08.2013, 17:27   /   Αναφορά

    Εμπλουτισμός άρθρου:


    Ένα άλλος εμπειρικός τρόπος:


    #27754   /   23.08.2013, 17:02   /   Αναφορά

    ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΚΑΙ ΜΗΝ ΞΕΕΡΟΝΤΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΑ ΑΠΟ ΘΕΩΡΙΑ ΕΧΩ ΜΙΑ ΑΠΟΡΙΑ..


    ΣΤΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΛΙΓΟ ΠΙΟ ΠΑΝΩ ΑΝΑΦΕΡΕΤΕ C - E# = 3η ΑΥΞΗΜΕΝΗ.. ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΞΕΡΩ ΜΕΧΡΙ ΣΤΙΓΜΗΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΤΙ ΤΕΤΟΙΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΘΕΣΗ ΤΗΣ Ε# ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ F

    #27755   /   23.08.2013, 18:37

    Αυξημένο διάστημα είναι αυτό που είναι 1 ημιτόνιο ψηλότερα από το καθαρό ή το μεγάλο.


     


    C – C = 1η καθαρή. C – F = 4η καθαρή. C – G = 5η καθαρή . C – C = 8η καθαρή


    C – D = 2η μεγάλη. C – E = 3η μεγάλη . C – A = 6η μεγάλη. C – B = 7η μεγάλη.


     


    Σύμφωνα λοιπόν με τον ορισμό έχουμε:(Δες τα έντονα γράμματα)


     


    C-C# =1η αυξημένη.      C – D# = 2η αυξημένη.        C -  E#=3η αυξημένη.       


    C – F# =4η αυξημένη.      C – G# = 5η αυξημένη.C – A# = 6η αυξημένη.C- C# = 8η αυξημένη


     


    Αυτός είναι ο σωστός τρόπος γραφής.


    Τώρα στα όργανα Ε# δεν υπάρχει και χρησιμοποιούμε το εναρμόνιο ισοδύναμο Ε#=F (Δείτε τα ΕΔΩ ΟΛΑ τα εναρμόνια ισοδύναμα)


    Προτείνω να μελετήσετε ή έστω να ρίξετε μια ματιά εδώ στο άρθρο ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ

    Ευχαριστώ για το καλό σχόλιο


    #27756   /   24.08.2013, 09:30

    Φίλε gioslk καλημέρα


    Με την απορία σου , αν και το θέμα το απάντησα πιο απλά στο προηγούμενο post , θα ήθελα να παραθέσω τις παρακάτω φωτογραφίες με τις ‘’Κλίμακες Αρμονικού Μινόρε’’ όπου δείχνεται ο προσαγωγέας και με τα 2 εναρμόνια ισοδύναμα.


    Πολλές απ’ αυτές τις κλίμακες , σπάνια χρησιμοποιούνται και δεν αναγράφονται ούτε στον κύκλο των 5ων (οι φυσικές μινόρε) .Τις αναφέρω επειδή το θέμα είναι και θεωρητικό.


    Το συμπέρασμα που θα πρέπει να ξέρει ένας που δεν θα ασχοληθεί επισταμένως με θέματα αρμονίας είναι:


    Σε μια παρτιτούρα συγκεκριμένης κλίμακας (πχ G#m αρμονικό) οι νότες γράφονται με τα ονόματα τους και όχι με τις εναρμονιές τους. (Η συγκεκριμένη παρτιτούρα θα έχει στα μέτρα της  κάπου και τη νότα Fx – τον προσαγωγέα- και όχι την εναρμόνια της G γιατί τότε πιθανόν να πηγαίναμε σε μετατροπία).



     


    Ελπίζω να μη μπέρδεψα περισσότερο. Ότι θέλεις εδώ είμαστε για βοήθεια.


    Ευχαριστώ για το ωραίο σχόλιο


    #27775   /   27.08.2013, 13:04   /   Αναφορά

    ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟΣ ΑΡΘΡΟΥ


    Η σχέση 2-5-1(ii7 –V7-I7)  είναι βασική αρμονική διαδοχή (chord progression) στην jazz μουσική. Η σχέση λοιπόν (ii7 –V7-I7)  δεν είναι τίποτε άλλο από μια αρμονική διαδοχή που συμβαίνει να ηχεί ωραία. Επίσης γνωρίζουμε ότι η δεσπόζουσα (V) που λύνεται στην τονική (Ι) {5-1} είναι επίσης ευχάριστη στο αυτί μας. (βέβαια στη Jazz υπάρχουν κι άλλα standards που προχωρούν περαιτέρω όπως: 3-6-2-5-1 κ.ο.κ.


     


    Μελετώντας τον ‘’κύκλο των πέμπτων’’ διαπίστωσα ότι έχει και εφαρμογή στην jazz:


    Η σχέση (ii7 –V7-I7)  προκύπτει εάν χρησιμοποιήσουμε τους φθόγγους του κύκλου των 5ων ως θεμελίους τονικοτήτων. Ξεκινώντας όμως αριστερόστροφα.


    Πχ αριστερόστροφα από την θεμέλιο C, η σχέση (ii7 –V7-I7)  οδηγεί στην Bb:


    Cm7-F7-Bb7


     


    Η 2ησυγχορδία σ’ οποιαδήποτε κλίμακα ματζόρε είναι μινόρε (βλέπε τη φωτογραφία του πίνακα ΕΔΩ) η δε 5η συγχορδία σ’ οποιαδήποτε κλίμακα ματζόρε είναι δεσπόζουσα (dominant).


    Άρα:


    Στην  C ματζόρε κλίμακα (που η 2ηνότα είναι η D )είναι: (ii7 –V7-I7). Άρα:   Dm7-G7-C7.


    Άλλα παραδείγματα:


    D: Em7 - A7 – D7


    G: Am7 - D7 – G7


    F: Gm7 - C7  -  Fmaj7


    Κ.λ.π - Κ.λ.π (Ασκηθείτε μόνοι σας για τις υπόλοιπες τονικότητες)


     



     


    Θα παρακαλούσα το μέλος jazz - guitar (σαν γνώστης της jazz) να σχολιάσει αλλά και να εμπλουτίσει  , όταν έχει χρόνο και επιθυμεί, το παρόν και αν έχει υπ’ όψη του μερικές επιλογές από το ρεπερτόριο της jazz που να μας προτείνονται για ακρόαση αλλά και  αναγνώριση των σχέσεων  ii7 –V7-I7  στον κύκλο των 5ων .

    #27787   /   29.08.2013, 08:59

    Για τα αναφερόμενα στο post ΕΔΩ: από το μέλος jazz-guitar έλαβα το παρακάτω μήνυμα και τον ευχαριστώ πολύ:


    Προς το παρόν να αναφέρω, πως οι σχέσεις γράφονται σωστά έτσι:



    • για τα ματζόρε  2-5-1: iim7    -  V7   -   Imaj7   ή Ι(triad)   και

    • για τα μινόρε    2-5-1: iim7b5  - V7alt - Im7  ή    Im(triad)


    #27788   /   29.08.2013, 12:13

    Ποια η διαφορά I7 και Imaj7 ; Δεν έχω ξανασυναντήσει ακόρντα maj7


    Ευχαριστώ


    #27789   /   29.08.2013, 13:23

    Στον Jazz-guitar



    • Στην wikipedia  στην ενότητα jazz , η ‘’Ι chord’’  αναφέρεται και σαν I7 , Imaj6 αλλά πράγματι κυρίως Imaj7.

    • Ομοίως ο συμβολισμός  ii7 και ο iim7 πιστεύω είναι ίδιοι αφού to ii (με μικρά γράμματα σημαίνει ήδη μινόρε) σε σχέση με το ΙΙ7 (με κεφαλαία γράμματα που σημαίνει ματζόρε).

    • Βέβαια όπως και να ονομάζονται (φυσικά έχουν μεγάλη σημασία για τους τζαζίστες) όμως δεν αλλάζει τίποτε σαν χρήση του κύκλου των 5ων για εύρεση της  2-5-1 βασικής αρμονικής διαδοχής (chord progression) .


     


    Στην Giovan23


     Κι εγώ , επειδή δεν έχω πολυασχοληθεί με την κιθάρα σε μουσική στυλ jazz δεν έχω χρησιμοποιήσει ακόρντα maj7.


    Επειδή το σχόλιο είναι σπουδαίο και ίσως τζαζίστες του ΜΗ μας δώσουν κι άλλες πληροφορίες , το θέμα της ερώτησης σας το θέτω και σε φωτογραφία:



     


    Ευχαριστώ για τα πολύ μεστά σχόλια


    #27794   /   29.08.2013, 22:54

    C7 = Ντο Ματζόρε Εβδόμης  (C - E - G - Bb)


    Cm7 = Ντο Μινόρε Εβδόμης (C - Eb - G - Bb)


    Cmaj7 = Ντο Ματζόρε Μεγάλης Εβδόμης (C - E - G - B)


    Cmmaj7 = Ντο Μινόρε Μεγάλης Εβδόμης (C - Eb - G - B)


    #27857   /   16.09.2013, 13:05

    Όντως όπως τα λες είναι σχετικά με τον κύκλο και τα 2-5-1. Δεν το είχα προσέξει ποτέ μου για να είμαι ειλικρινής...


    Παραδείγματα 2-5-1 απέ το ρεπερτόριο της τζαζ βρίσκονται στο 99,9% των jazz standard, με εξαίρεση τα modal τα οποία περιέχουν πιο "στατική" αρμονία. Πολλές φορές τα 2-5-1 αποτελούν ένα τζαζ κομμάτι μέχρι και 90% των μέτρων του...


    Μερικά παραδείγματα. Έχω τονίσει τα διάφορα 2-5-1 για την ευκολία σας...


    Summertime


    |Dm7|%|%|Dm7 D7alt|


    |Gm7|%|Em7b5|A7alt|


    |Dm7|%|%|Gm7 C7|


    |Fmaj7|Em7b5 A7alt|Dm7|A7+9|


     


    Love for Sale


    A


    ||:Eb7|%|Bbm7|%|


    |Eb7|%|Bbm7|%|


    |Ebm7|Ab7|Dbmaj7|Gb7|


    |Cm7b5|F7alt|Bbm7|%:||


    B


    |Ebm7|Ab7|Dbmaj7|Fm7 Bb7|


    |Ebm7|Ab7|Dbmaj7|%|


    |Bb7alt|%|Ebm7|%|


    |Gm7b5|C7alt|F#m7 B7|Fm7 Bb7|


    A


    |Eb7|%|Bbm7|%|


    |Eb7|%|Bbm7|%|


    |Ebm7|Ab7|Dbmaj7|Gb7|


    |Cm7b5|F7alt|Bbm7|%|


     


    Autumn Leaves


    A


    ||:Cm7|F7|Bbmaj7|Ebmaj7|


    |Am7b5|D7alt|Gm7|%:||


    B


    |Am7b5|D7alt|Gm7|%|


    |Cm7|F7|Bbmaj7|Ebmaj7|


    |Am7b5|D7alt|Gm7 C7|Fm7 Bb7|


    |Eb7|Am7b5 D7alt|Gm7 G7alt|


      


    Όσοι δεν είναι εξοικειωμένοι με τέτοια ακόρντα και θέλουν να ασχοληθούν, τότε θα είναι καλή ιδέα να μελετήσουν το άρθρο μου "Ακομπανιαμέντα στην τζαζ κιθάρα (Jazz Guitar Comping)" ΕΔΩ.


     


    #27895   /   03.10.2013, 14:26

    Ευχαριστούμε Jazz-Guitar για το σχόλιο σου που είναι πλήρες και εκπαιδευτικό.


    #27790   /   29.08.2013, 15:59   /   Αναφορά

    Άλλη μια εφαρμογή του κύκλου των 5ων εδώ:, Tα μπάσα του ακορντεόν:


    όπου: ‘’ Κάθε κουμπάκι μιας σειράς είναι η 5η του αμέσως από κάτω του (ή αντίστροφα η 4η  του αμέσως από πάνω του)’’ .{ άρθρο του  Κώστα Παναγόπουλου (costaspanag) }.

    #27797   /   30.08.2013, 17:44   /   Αναφορά

    Παρατηρώντας τη φωτογραφία του κύκλου των πέμπτων , φαίνεται ότι δεν απεικονίζονται οι παρακάτω κλίμακες:


    Απεικονίζεται η Db όχι όμως η εναρμόνια C#, αντιθέτως απεικονίζεται η C#m όχι όμως η εναρμόνια Dbm.


    Επίσης απεικονίζεται η Βb όχι όμως η εναρμόνια Α#,


    Επίσης απεικονίζεται η Βbm όχι όμως η εναρμόνια A#m.


    Υπάρχει κάποια εξήγηση;

    #27798   /   30.08.2013, 18:48

    Πολύ καλή παρατήρηση .


    Οι κλίμακες που αναφέρετε είναι ματζόρε και μινόρε φυσικό.


    Το ίδιο δεν εμφανίζονται και οι αντίστοιχες κλίμακες μινόρε αρμονικό (αυτός ήταν ο λόγος της ''τροποποίησης'' που έκανα).


    Το λέω αυτό γιατί αυτές μινόρε αρμονικό τις απεικονίζω στο post ΕΔΩ σε πεντάγραμμο.


    Στο ίδιο post περιγράφω στην σημείωση της φωτογραφίας ότι δεν απεικονίζονται στον κύκλο γιατί σπάνια χρησιμοποιούνται ( μάλιστα τις κλίμακες Dbm και Gbm δεν τις αναφέρει καν ούτε η Wikipedia απ’ όπου έχω κάνει copy τις υπόλοιπες κλίμακες).


    Κατά την άποψη μου  είναι θεωρητικές κλίμακες.


    Αν κάποιος μουσικός έχει άλλη άποψη ας μας εξηγήσει το γιατί δεν εμφανίζονται στον κύκλο των 5ων.


    Ευχαριστώ για το σχόλιο


    #27799   /   31.08.2013, 11:35   /   Αναφορά

    Με τα τελευταία σχόλια μου ‘ρχεται ξανά (το έχω ξαναθέσει σαν ερώτημα) το ερώτημα:


    Γιατί τα πνευστά (τρομπέτες , τρομπόνια, φυσαρμόνικες..) αναφέρονται σε τονικότητες με υφέσεις (πχ τρομπέτα Bb ) και όχι με διέσεις (πχ τρομπέτα A#) ??

    #27819   /   04.09.2013, 19:48

    Μετά από τη τόση μελέτη του κύκλου των 5ωνκατέληξα ότι η απάντηση ,στο ερώτημα του προηγούμενου post , γιατί τα χάλκινα (τρομπέτες , τρομπόνια..)  ονομάζονται με τονικότητες με υφέσεις (Bb ή Eb) και όχι με διέσεις (A# ή D#) , είναι αυτή που φαίνεται στη φωτογραφία.



    #27822   /   05.09.2013, 09:17

    Πολύ κατανοητή και ππιστεύω σωστή απάντηση


    Μου άρεσε και η χρήση του κύκλου στα μπάσα του ακορντεόν


    Μπράβο


    #27825   /   05.09.2013, 09:51

    Ευχαριστώ πολύ.


     Τώρα είμαι σίγουρος ότι αυτή είναι η σωστή απάντηση και μάλιστα από χθες σχεδιάζω και άλλη μια απάντηση που αφορά τις φυσαρμόνικες όπου γίνεται ακόμα πιο κατανοητό.


     Είμαι , ''χαρούμενος'' με την έννοια ότι ενώ το θέμα με απασχολούσε πριν από 2,5 χρόνια  που ξεκίνησα με τη φυσαρμόνικα , το έθεσα σε πολλά ξενόγλωσσα posts , όπως ΕΔΩ αλλά και στο MusicHeaven  ΕΔΩ:  είχα πολλές απαντήσεις όχι όμως κατανοητή όπως εγώ την ήθελα. Τώρα με τον κύκλο των 5ων εξηγούνται εύκολα.


    #27826   /   05.09.2013, 18:03

    Με τον κύκλο των 5ωνεξηγείται και το γιατί οι φυσαρμόνικες ( από τις 36 τονικότητες που υπάρχουν στο εμπόριο – 12 ματζόρε , 12 μινόρε φυσικό και 12 μινόρε αρμονικό) έχουν τονικότητες που ονομάζονται ΜΟΝΟ με ονόματα νοτών που υπάρχουν σ’ αυτόν.