ελληνική μουσική
    491 online   ·  210.830 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Αφιέρωμα στο συνθέτη Γιώργο Χατζηνάσιο

    Μια σύντομη αναδρομή στην πορεία του μεγάλου δημιουργού που υπηρέτησε πιστά το ελληνικό τραγούδι για δεκαετίες. 

    Αφιέρωμα στο συνθέτη Γιώργο Χατζηνάσιο

    Γράφει ο Πέτρος Παπαντωνάκος (PeterPapantonakos)
    6 άρθρα στο MusicHeaven
    Κυριακή 21 Μαΐ 2017

    O Γιώργος Χατζηνάσιος γεννήθηκε στις 19 Ιανουαρίου του 1942 στη Θεσσαλονίκη. Προερχόμενος από μουσική και καλλιτεχνική οικογένεια, άρχισε μαθήματα πιάνου από 6 χρονών στο Μακεδονικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, σπούδασε στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, συνέχισε τις σπουδές του στο Ωδείο Αθηνών, στο Εθνικό Ωδείο και στο Παρίσι όπου σπούδασε σύνθεση και ενορχήστρωση (θεωρητικά – φούγκα – αντίστιξη) και διεύθυνση ορχήστρας. Από το 1972 που έκανε το ντεμπούτο του ως συνθέτης στην ελληνική δισκογραφία μέχρι σήμερα, έχει γράψει πολλούς δίσκους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, απ’ τους οποίους πολλοί τιμήθηκαν με Χρυσή και πλατινένια διάκριση, από διάφορες δισκογραφικές εταιρείες. Έγραψε επίσης, μουσική και τραγούδια για τον Κινηματογράφο, το Θέατρο και την Τηλεόραση. [1]  Έχει συνεργαστεί με μερικούς από τους σπουδαιότερους Έλληνες καλλιτέχνες όπως η Δήμητρα Γαλάνη, ο Μανώλης Μητσιάς, ο Γιάννης Πάριος, ο Σταμάτης Κόκοτας, ο Αντώνης Καλογιάννης, η Βίκυ Μοσχολιού, η Νάνα Μούσχουρη, ο Στράτος Διονυσίου, ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, ο Γιάννης Κούτρας, η Μαρινέλλα, η Τάνια Τσανακλίδου κ.α. Ως Σολίστ πιάνου έχει δώσει πολλά ρεσιτάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ έχει γράψει συμφωνικά έργα όπως η «Ωδή στον Μέγα Αλέξανδρο» και το «Χρονικόν της Αλώσεως», τα οποία γνώρισαν μεγάλη επιτυχία, καθώς και την όπερα «Ελ Γκρέκο» που αναφέρεται στη ζωή και το έργο του μεγάλου κρητικού ζωγράφου Δομίνικου Θεοτοκόπουλου. Επιπλέον, έχει μελοποιήσει το Μονόγραμμα του Οδυσσέα Ελύτη καθώς και την Βυζαντινή τριλογία που αναφέρεται στην Άλωση της Κωνσταντινούπολης. [1]

     Ακολουθούν μερικά τραγούδια που κατά γενική ομολογία και κατά την προσωπική μου άποψη βεβαίως, υπογραμμίζουν τη μεγάλη συνεισφορά του συνθέτη στην ελληνική δισκογραφία.

    1) Κρίμα το μπόι σου: Το 1970 ο Γίωργος Χατζηνάσιος αρχίζει να εμφανίζεται ως συνθέτης και μάλιστα κάνει και τις πρώτες του επιτυχίες συνεργαζόμενος με τη Μαρινέλλα. Το «Κρίμα το μπόι σου» ήταν ένα από τα πολλά τραγούδια που έγραψε για τον κινηματογράφο και ακούστηκε στην ομώνυμη ταινία του 1970 με τον Λάμπρο Κωσταντάρα. Το 1971 το τραγούδι αυτό συμπεριλήφθηκε στον προσωπικό δίσκο της Μαρινέλλας με τίτλο «Ένας μύθος». Οι στίχοι ανήκουν στην Σέβη Τηλιακού.

    2) Τι θέλεις να κάνω: Έτος 1972 και ο Γιώργος Χατζηνάσιος συνεργάζεται με το νεαρό τότε Γιάννη Πάριο που έκανε τα πρώτα του βήματα στην καριέρα του. Το συγκεκριμένο τραγούδι είχε ηχογραφηθεί αρχικά από τον Χατζηνάσιο με τη φωνή του Κωστή Χρήστου, ωστόσο συνδέθηκε άρρηκτα με τη δεύτερη εκτέλεση του από το Γιάννη Πάριο πολύ λίγο καιρό αργότερα. Το «Τι θέλεις να κάνω» έγινε πολύ μεγάλη επιτυχία και αποτελεί ένα από τα διαχρονικότερα τραγούδια του Πάριου. Οι στίχοι ανήκουν στον Κώστα Ρουβηνέτη. [2][3]

    3) Αφιλότιμη: Πρόκειται για το πρώτο τραγούδι του δίσκου «4.5.3», που κυκλοφόρησε το 1972 και σε αυτόν συμμετείχαν ο Σταμάτης Κόκοτας, ο Στράτος Διονυσίου και η Δήμητρα Γαλάνη. Η ερμηνεία της «Αφιλότιμης» φυσικά ανήκει στον αείμνηστο Στράτο Διονυσίου και οι στίχοι ανήκουν στον Τάσο Οικονόμου. Ξεκάθαρα, ένα από τα πιο γνωστά λαικά τραγούδια και μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του Στράτου Διονυσίου.

    4) Με λένε Γιώργο: Το 1973 ο Χατζηνάσιος συνεργάζεται με το στιχουργό Γιώργο Κανελλόπουλο για τον δίσκο «Διαδρομή» στον οποίο συμμετέχουν ο Μανώλης Μητσιάς, η Δήμητρα Γαλάνη, ο Σταμάτης Κόκοτας και ο Θέμης Ανδρεάδης. Ο Μανώλης Μητσιάς ερμηνεύει το «Με λένε Γιώργο», το οποίο γίνεται επιτυχία. Το 1997 το συγκεκριμένο τραγούδι ερμήνευσε και ο Γιώργος Μαζωνάκης.

    5) Αν μ’αγαπάς φίλα σταυρό: Άλλη μια συνεργασία του συνθέτη με ένα πολλά υποσχόμενο όνομα της τότε μουσικής σκηνής. Μένουμε στο 1973 και ο Γιώργος Χατζηνάσιος γράφει τη μουσική για το συγκεκριμένο τραγούδι που τραγούδησε και έκανε γνωστό η Δήμητρα Γαλάνη. Οι στίχοι ανήκουν στον στιχουργό Γιάννη Λογοθέτη.

    6) Άνοιξε το παράθυρο: Το 1974 ο Γιώργος Χατζηνάσιος συνεργάζεται με τον Περικλή Περράκη, στον οποίο ανήκει η πρώτη ηχογραφημένη εκτέλεση του συγκεκριμένου τραγουδιού που περιέχεται στον δίσκο «Αντιθέσεις». Ωστόσο, την ίδια χρονιά ο Αντώνης Καλογιάννης το τραγουδάει στην ταινία «Ένας νομοταγής πολίτης». Ένα χρόνο αργότερα, ο Αντώνης Καλογιάννης περιλαμβάνει το «Άνοιξε το παράθυρο» στον δίσκο του «Αντώνης Καλογιάννης». Πρόκειται για ένα πολύ αγαπημένο κομμάτι, οι στίχοι του οποίου ανήκουν στον Ερρίκο Θαλασσινό.

    7) Θα σ’αγαπώ: Βρισκόμαστε στο 1979. Η Δήμητρα Γαλάνη τραγουδάει το «Θα σ’αγαπώ» στον δίσκο της «Εικόνες». Η μαγευτική μουσική του τραγουδιού ανήκει στον Γιώργο Χατζηνάσιο και οι στίχοι στον Γιάννη Καλαμίτση. Πρόκειται για ένα πολύ γνωστό τραγούδι της Γαλάνη, το οποίο δημιουργεί ένα πλήθος συναισθημάτων στον ακροατή και επιβεβαιώνει τον κανόνα πως όταν δύο μεγάλα ονόματα συνεργάζονται, το αποτέλεσμα δύσκολα δεν θα βγει καλό.

    8) Πόσο σ’αγαπώ: Έτος 1981, δίσκος «Πίσω από τη βιτρίνα». Δεν χρειάζονται πολλά λόγια, καθώς είναι αρκετά μόνο τα ονόματα του συνθέτη, του στιχουργού και του ερμηνευτή. Η μουσική του κομματιού, για την οποία ευθύνεται ο Γιώργος Χατζηνάσιος, αγγίζει τον κάθε ακροατή με τη μελωδικότητά της, ενώ οι στίχοι του Λευτέρη Παπαδόπουλου και η ερμηνεία του Γιάννη Κούτρα συνδυάζονται με τον πιο αρμονικό τρόπο. Το συγκεκριμένο τραγούδι, που το πρωτάκουσα πρόσφατα, με άγγιξε πολύ και ίσως ήταν ένας επιπλέον λόγος για να αρχίσω την έρευνα για τον Γιώργο Χατζηνάσιο.  

    9) Ποιος να συγκριθεί μαζί σου: Ποιος να συγκριθεί με αυτό το τραγούδι. Αναμφισβήτητα μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του Γιάννη Πάριου, αλλά και του Γιώργου Χατζηνάσιου. Κυκλοφόρησε το 1991 με τον δίσκο «Επίθεση αγάπης». Πρόκειται για ένα κορυφαίο κομμάτι στην κατηγορία του ερωτικού τραγουδιού και φυσικά ένα κομμάτι, το οποίο δεν βγαίνει ποτέ από το ρεπερτόριο του Πάριου. Αν και, όταν κυκλοφόρησε ο δίσκος, το τραγούδι που προωθήθηκε περισσότερο ήταν το «Γι’ αυτό σου λέω πάμε», σύντομα το «Ποιος να συγκριθεί μαζί σου» κέρδισε τη θέση που του αξίζει και έγινε κλασικό. Οι στίχοι ανήκουν στην Ντέλλα Ρούνικ. [3]

    10) Για το τέλος άφησα ένα αγαπημένο τραγούδι, το οποίο χρησιμοποιήθηκε για να καλύψει τις ανάγκες μιας τηλεοπτικής σειράς. Ασφαλώς, αναφέρομαι στο μοναδικό «Άγγιγμα ψυχής» που χρησιμοποιήθηκε για την ομώνυμη σειρά και το τραγούδησε ο Μιχάλης Χατζηγιάννης στα πρώτα δισκογραφικά του βήματα. Όσον αφορά τη σειρά, προβλήθηκε τη σεζόν 1998-1999 και έκανε μεγάλη επιτυχία, όπως βεβαίως και το τραγούδι. «Άγγιγμα ψυχής» ονομάστηκε και ο τότε δίσκος του Χατζηνάσιου, ο οποίος ήταν ένας εκ των τελευταίων του. Οι στίχοι ανήκουν στον Μιχάλη Μπουρμπούλη.

     

    Πηγές:

    1. Γιώργος Χατζηνάσιος. (n.d.). Στην Wikipedia. Ανακτήθηκε στις 27 Μαρτίου, 2017, από: link
    2. Τάσος Κριτσιώλης. (2011, 5 Οκτωβρίου). Γιάννης Πάριος: 40 χρόνια δισκογραφία | 1971 – 1979. Ανακτήθηκε από: link
    3. Τάσος Κριτσιώλης. (2014, 18 Φεβρουαρίου). «Αφιερωμένο εξαιρετικά» στα 45αρια του Γιάννη Πάριου. Ανακτήθηκε από: link 
    4. Τάσος Κριτσιώλης. (2013, 13 Σεπτεμβρίου). Ένας δίσκος ήρθε απ’ τα παλιά – 13/9/2013. Ανακτήθηκε από: link 

     

     

     





    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    CHE
    #29607   /   24.05.2017, 07:55   /   Αναφορά
    Λοιπόν, να προσθέσω κι εγώ μερικά από τα στοιχεία που έχω για κάποια από τα προαναφερόμενα τραγούδια από το προσωπικό μου αρχείο.

    1. "ΚΡΙΜΑ ΤΟ ΜΠΟΙ ΣΟΥ". Τελειώνοντας το σχολείο ο Γιώργος Χατζηνάσιος έχει ήδη αποκτήσει το δικό του πιάνο στο σπίτι ώστε να μην είναι αναγκασμένος να πηγαίνει στη θεία του για να παίξει, ενώ αρχίζει να συνεργάζεται με studios και μουσικούς. Εκείνη την εποχή ο Γιώργος Χατζηνάσιος ασχολείται με τις ηχογραφήσεις δίσκων. Τότε συνέβη κάτι εκπληκτικό: ο μουσικός παραγωγός Σπύρος Ράλλης τον βλέπει να βοηθάει στη σύνθεση καταξιωμένους μουσικούς και του προτείνει από απλός μουσικός να περάσει στη σύνθεση. Η πρώτη του επιτυχία θα έρθει με ένα σαρανταπεντάρι δισκάκι και τη Μαρινέλλα να τραγουδά «Κρίμα Το Μπόι Σου». Μέσα σε μια εβδομάδα όλη η Ελλάδα σιγοψιθυρίζει «Κρίμα τα νιάτα κι η τσαχπινιά, κρίμα το μπόι σου καλέ».
    Σέβη Τηλιακού (σε συνέντευξη που μου έδωσε η ίδια): Γυριζότανε μία ταινία με πρωταγωνιστές τον Κωνσταντάρα και την Κοντού («Κρίμα Το Μπόι Σου»). Με πήρε, λοιπόν, τηλέφωνο ο Γιώργος (Χατζηνάσιος) και μου λέει, χωρίς να μου 'χει δώσει μουσική, θέλω ένα τραγούδι κεφάτο, λίγο πικάντικο, λίγο έτσι, λίγο αλλιώς, να το βάλουμε στην ταινία. Του λέω «Εντάξει. Ποιοί παίζουν;». «Οι τάδε κι οι τάδε». «Τί λέει το σενάριο;». «Περίπου αυτό και τα λοιπά». Λέω «Εντάξει». Εγώ τον Κωνσταντάρα τον λάτρευα. Μου άρεσε πάρα πολύ. Γελούσα πολύ μαζί του. Κι επειδή υποτίθεται ότι στην ταινία την είχε “πατήσει” με την Κοντού και τον έφερνε βόλτα, έγραψα το «Κρίμα Το Μπόι Σου». Έρχεται ο άντρας μου, ήταν ακόμα παραγωγός τότε, του λέω:
    - Διάβασε να μου πεις τι λες γι' αυτό, αν κάνει για την ταινία.
    Και μου λέει:
    - Τι μπούρδα είναι αυτή! Τί βλακείες είναι αυτές που έχεις γράψει εδώ μέσα;
    (γέλια).
    Του είπα:
    - Άσε, θα μου πει κι ο Γιώργος.
    Το δίνω στον Γιώργο και μου λέει:
    - Ρε Σέβη, τίποτα καλύτερο δεν θα μπορούσες να γράψεις! Τέλειο! Τέλειο! Τέλειο!
    Κι ακόμα το τραγουδάνε. Υπήρχε και μία αντιπαλότητα με το σύζυγο. Δηλαδή, εκείνος ήταν παραγωγός, εγώ ξαφνικά άρχισα να γράφω στίχους, και όταν πρωτοδήλωσε ότι η γυναίκα του γράφει στίχους δεν περίμενε την εξέλιξη. Εγώ κράτησα το πατρικό μου -και καλά έκανα, δεν ήθελα να το αλλάξω- και του λέγανε «η Σέβη Τηλιακού είναι η γυναίκα σου;» «Ναι» και τότε ο Νίκος Αντύπας, που ήταν διευθυντής στην Polygram, του είχε πει «κύριε Ράλλη, όχι πάνω από 5 τραγούδια το χρόνο, για να μην μας πούνε ότι επειδή έχει άντρα τον παραγωγό, βγάζει τραγούδια». Κι εγώ άρχισα να γράφω ανεξέλεγκτα από τη στιγμή που χώρισα.

    Γιώργος Χατζηνάσιος: Η Μαρινέλλα ήταν η τραγουδίστρια που με έβαλε στην ελληνική δισκογραφία. Την ήξερα από τη Θεσσαλονίκη, ήμουν έφηβος όταν κάποια στιγμή ήταν με τον Στέλιο Καζαντζίδη, αρρώστησε ο πιανίστας και με πήραν τηλέφωνο στο Πανόραμα και πήγα να τον αντικαταστήσω. Θυμάμαι πώς με υποδέχτηκε η Μαρινέλλα και ο Στέλιος. Φτάσαμε στο σημείο να κάνουμε δίσκο 45 στροφών που έγινε και τεράστια επιτυχία και στο εξωτερικό, το «Κρίμα Το Μπόι Σου». Αυτός ήταν και ο πρώτος δίσκος που έκανα, ήταν καθοριστική η συνεργασία μου μαζί της.

    2. "ΤΙ ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΚΑΝΩ". Ο πρώτος ερμηνευτής του τραγουδιού, Κωστής Χρήστου, είπε σχετικά: «Ο Γιώργος Χατζηνάσιος, που με πάντρεψε με την πρώην σύζυγό μου, έγραψε το τραγούδι "Τι Θέλεις Να Κάνω" και μου το έκανε δώρο για το γάμο μου. Το τραγούδι κυκλοφόρησε σε ένα δικό μου μικρό δίσκο και σε πέντε μέρες βγήκε και σε άλλη εταιρεία με τη φωνή του Γιάννη Πάριου. Ήταν μάλιστα και ο γενικός τίτλος του άλμπουμ του...».

    3. "ΑΦΙΛΟΤΙΜΗ". Ένα από τα πέντε, όλα κι όλα, τραγούδια του Γιώργου Χατζηνάσιου που τραγούδησε ο Στράτος Διονυσίου σε ολόκληρη την καριέρα του. Ανήκουν στον πρώτο δίσκο του συνθέτη που λεγόταν «4-5-3» από τον αριθμό των τραγουδιών με τα οποία συμμετέχει καθένας από τους τρεις ερμηνευτές του (Σταμάτης Κόκοτας - Στράτος Διονυσίου - Δήμητρα Γαλάνη, αντίστοιχα). Η «Αφιλότιμη», μεγάλη επιτυχία της εποχής, εκδόθηκε παράλληλα και σε δίσκο 45 στροφών -όπως συνέβαινε τότε ακόμη με το σύνολο σχεδόν του αξιόμαχου εμπορικά ρεπερτορίου- αλλά συμπεριλήφθηκε και στον προσωπικό δίσκο «Στράτος Διονυσίου/4».

    4. "ΜΕ ΛΕΝΕ ΓΙΩΡΓΟ". Ο Μανώλης Μητσιάς είπε σχετικά:
    - Θυμάμαι, νέο παιδί, όταν έκανα το «Με Λένε Γιώργο» και έγινε μεγάλο σουξέ, τρόμαξα, το φοβήθηκα. Κι ήταν ένα τραγούδι του Χατζηνάσιου, ενός πολύ σημαντικού συνθέτη και μάστορα.

    Προσωπικά διαφωνώ με κάποιες επιλογές του άτυπου Top 10. Νομίζω ότι υπάρχουν σημαντικά τραγούδια και μάλιστα με σπουδαίους στιχουργούς (Νίκο Γκάτσο, Κώστα Τριπολίτη, Μιχάλη Μπουρμπούλη κ.α.) που αξίζουν περισσότερο από κάποια άλλα. Αλλά αυτό είναι υποκειμενικό κριτήριο...
    #29608   /   24.05.2017, 11:51   /   Αναφορά
    Πολύ χρήσιμες οι προσθήκες σου. Οπωσδήποτε υπάρχουν και άλλα πολύ σημαντικά τραγούδια, αλλά όπως είπες το κριτήριο του καθενός είναι υποκειμενικό και δυστυχώς σε ένα άρθρο δεν υπάρχει το περιθώριο να γράψεις για είκοσι τραγούδια. Οπότε αναγκαστικά θυσίασα κάποια άλλα. Θα μπορούσα ενδεχομένως να μην συμπεριλάβω κάποια από αυτά τα δέκα, είναι υποκειμενική η επιλογή. Αρκετά όμως από αυτά είναι αναμφισβήτητα ιστορικά τραγούδια.