ελληνική μουσική
    520 online   ·  210.840 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

    Τριημιτόνιο και Τρίτονο

    Τελευταία, ασχολούμενος με τα Ηπειρώτικα Μοιρολόγια με κλαρίνο αλλά και με τη διεξοδική μελέτη πολλών «δρόμων», συνάντησα στους περισσότερους «δρόμους», το «τριημιτόνιο =Αυξημένη 2α».

    Τριημιτόνιο και Τρίτονο

    Γράφει ο Σκιαθίτης Στέφανος (stefanos604)
    127 άρθρα στο MusicHeaven
    Τρίτη 14 Μαρ 2023

    Τριημιτόνιο και Τρίτονο

    Στα ελληνικά χρησιμοποιούμε τους όρους:

    «Τόνος», «ημιτόνιο», «τριημιτόνιο», «τρίτονο» για να δείξουμε τα διαστήματα στις βαθμίδες μιας μουσικής κλίμακας ή μουσικού δρόμου.

    Όμως η ξένη βιβλιογραφία ΔΕΝ χρησιμοποιεί όρους, αντίστοιχους με τους ελληνικούς ή χρησιμοποιεί σπανίως, κυρίως αναφέροντας μόνο  ένα διάστημα πχ C-D = «tone» ή Ε-F = «semitone».

    Δηλαδή ΔΕΝ χρησιμοποιεί τους όρους:

     «tone», «semitone», «trisemitone» για να αποδώσει τα διαστήματα μιας πλήρους κλίμακας, αλλά αντίστοιχα τους όρους:

    «Whole step», «Half step», «A2 = Augmented 2nd»

    Ενώ χρησιμοποιεί τον όρο «tritone» = «Τρίτονο» = 3 τόνοι ο ένας δίπλα στον άλλο

    Λέγεται ότι, σήμερα βέβαια πιστεύουν πως είναι μύθος, το «τρίτονο» το ονόμαζαν: «Τα 3 κέρατα του διαβόλου» και το απαγόρευε η Καθολική Εκκλησία.

    Να πω πως στα πολλά σχετικά ελληνικά άρθρα και posts διάβασα, να αναφέρονται στο τριημιτόνιο σαν «Τα 3 κέρατα του διαβόλου» κι όχι στο «τρίτονο». Αυτό είναι λάθος καθώς το τριημιτόνιο η ξένη βιβλιογραφία το ονομάζει «A2 = Augmented 2nd = Αυξημένη 2α» και χρησιμοποιείτο και χρησιμοποιείται στους περισσότερους «Τρόπους = Modes» αλλά και στις ελάσσονες αρμονικές κλίμακες.

    Κάνοντας Googling για ορισμό του τριημιτονίου στη θεωρία της μουσικής βρίσκεις:"Δύο συνεχείς νότες που απέχουν μεταξύ τους τρία ημιτόνια - η απόσταση αυτή ονομάζεται τριημιτόνιο".

    1. Δύο συνεχείς νότες που απέχουν μεταξύ τους τρία ημιτόνια - η απόσταση αυτή ονομάζεται τριημιτόνιο.
    2. Σύμφωνα με το βιβλίο "Η κλασσική θεωρία της μουσικής" του Γ. Διαμαντή, ο όρος τριημιτόνιο αναφέρεται σε διάστημα  αυξημένης 2ας. Συγκεκριμένα, δεν αποτελείται απλά από τρία "ημιτόνια", αλλά από δύο "χρωματικά" και ένα "διατονικό" ημιτόνιο. Εύκολα διαπιστώνεται  ότι αν ξεκινήσουμε από ένα οποιοδήποτε φθόγγο και ανέβουμε κατά δύο χρωματικά και ένα διατονικό ημιτόνιο (όχι απαραίτητα με αυτή την σειρά- πχ Α - Β#= τριημιτόνιο και Α - Α# - Β - Β# = τριημιτόνιο θα καταλήξουμε σε φθόγγο που θα απέχει διάστημα αυξημένης 2ας, το λεγόμενο τριημιτόνιο.
    3. Σύμφωνα όμως με το βιβλίο «Η Μουσική στην Αρχαία Ελλάδα» αλλά και σε πλήθος ξενόγλωσσων ιστοσελίδων ό όρος τριημιτόνιο αναφέρεται σε 3η μικρή. Πράγματι από μαθηματική σκοπιά έτσι είναι! Αυτά όμως αντιφάσκουν με τα αναφερόμενα στο 2.  
    4. Τελικά εγώ συμφωνώ με το 2.

    Δείτε και κάποιες πληροφορίες για το «τρίτονο» στη φωτογραφία. Ελληνικό ρεπερτόριο με «τρίτονο» ΔΕΝ βρήκα.

    Τριημιτόνιο και Τρίτονο

    Δείτε και το βίντεο μου με λεπτομέρειες για το «τριημιτόνιο» και το «Τρίτονο» στα αγγλικά μεν, αλλά κατανοητό.

    https://www.youtube.com/watch?v=ZCxT70h8m4c



    Tags
    Μουσικά Είδη:ΗπειρώτικαΚαλλιτέχνες:ΤριημιτόνιοΜουσική Εκπαίδευση:κλίμακες



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #30114   /   15.03.2023, 09:13   /   Αναφορά
    Μια επισήμανση μόνο Κε Στέφανε:
    Το τριημιτόνιο αν το γράψεις ως διάστημα Α-C,δηλαδή Λα-Ντο επειδή ο αριθμός μουσικών φθόγγων που περιέχει ως σύνολο είναι 3 δε χαρακτητίζεται αυξημένη 2α αλλά μικρή 3η.
    Αν θέλαμε να έχουμε αυξημένη 2α τότε έπρεπε να το γράψουμε ως Α-Β# που είναι εναρμόνιος φθόγγος με το C αλλά ξεκάθαρα σε ένα συγκερασμένο σύστημα μουσικών κλιμάκων αντικαθιστά το C και δημιουργεί απόσταση 2 μουσικών φθόγγων οπότε προκύπτει ο χαρακτηρισμός 2α.
    Πράγματι απόσταση 3 ημιτονίων προκύπτει σε πολλά παραδείγματα κλιμάκων,στην αρμονική μινόρε πχ με το διάστημα b6-7(αυξημένη 2α) ή στις πεντατονικές μινόρε και blues κλίμακες με το 1-b3(μικρή 3η) ή το 5-b7(μικρή 3η)κτλ η χιτζάζ με το διάστημα b2-3(αυξημένη 2α) που δίνει ξεχωριστό χρόμα στην κλίμακα,η νιαβεντ πάλι(αγαπημένη μου) με δύο 3 ημιτόνια ανάμεσα σε b3 και #4(αυξημένη 2α) και b6 7(ομοίως).
    Το τριημιτόνιο δίνει αίσθηση "νταλκά" λαικού παραπόνου και αποκτά ιδιαίτερη απόχρωση στο μπουζούκι.
    Αυτά τα ολίγα
    Ευχαριστούμε για το ωραίο άρθρο σας.