ελληνική μουσική
    627 online   ·  210.830 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Συνεντεύξεις

    Συνέντευξη: Φοίβος Δεληβοριάς


    Ενότητες
    Α' Μέρος
    Β' Μέρος
    Γράφει ο Γιώργος Μπιλικάς (Orfeus)
    223 άρθρα στο MusicHeaven
    Πέμπτη 22 Δεκ 2005

    Α' Μέρος

    Ο Φοίβος Δεληβοριάς είναι εξαιρετικός και ταλαντούχος τραγουδοποιός. Είναι από τους καλύτερους που έχουμε, με δικό του ύφος γραφής που δεν μοιάζει με κανενός άλλου. Το ύφος και το χρώμα των τραγουδιών του και οι στίχοι του μαζί με τις μελωδικές του γραμμές, έχουν κατά τη γνώμη μου κάτι απ' αυτή την "τρέλα" που θα μας πει παρακάτω και που όλοι μας χρειαζόμαστε για να ξεκολλήσουμε από τον βάλτο της μουσικής μας πραγματικότητας. Ο Φοίβος είναι μία από τις λιγοστές οάσεις στην έρημο του Ελληνικού τραγουδιού. Είναι μία αναπνοή στην ασφυξία.

    Η γνωριμία μου μαζί του, ήταν "εύκολη" με την έννοια ότι ο Φοίβος είναι ευγενικός, οικείος και ομιλητικός. Έτυχε να είμαστε και οι δύο καλεσμένοι στο Χαλάνδρι σε μία εκδήλωση για τον Dylan και τον Lennon και ήταν ακριβώς μπροστά μου, χρησιμοποιώντας την διπλανή μου καρέκλα σαν υποπόδιο την ώρα που έπαιζε το "Τραίνο στην Κορυφογραμμή" από τον τελευταίο του δίσκο. Παρ' όλο που βιαζόταν να φύγει γιατί τον περίμενε ήδη ένα ταξί έξω, δεν αρνήθηκε να συζητήσουμε για την προοπτική μιας συνέντευξης για το MusicHeaven. Έτσι, μετά τα σχετικά τηλεφωνήματα που έγιναν, χτύπησα ένα μεσημέρι το κουδούνι του σπιτιού του...

    Ο χώρος του απλός, άνετος, μοντέρνος, φωτεινός και ο ίδιος ο Φοίβος εξαιρετικός οικοδεσπότης. Αλλά όχι μόνο αυτό. Η συζήτησή μας ήταν έξω από τα τυπικά και έγινε σε άριστα φιλικό κλίμα. Ήταν σαν να γνωριζόμασταν χρόνια. Ο Φοίβος είναι ιντερνετικός τύπος, γνωρίζει το MusicHeaven και αυτή τη στιγμή μας διαβάζει. Ελπίζω λοιπόν ότι μέχρι την επόμενη συνάντησή μας (αφού μας πρότεινε να βγούμε ένα βράδυ για ουζάκια ή μπύρες), να έχει γίνει μέλος...

  • *** Η Συνέντευξη:



  • -Φοίβο, ο τρόπος που ξεκίνησες δεν διαφέρει από αυτό που συνήθως κάνουν όλα τα παιδιά. Ξεκινάς κιθάρα στα 12, έτσι δεν είναι;

    -Στα 9 άρχισα. Στα 12 κατάλαβα ότι η κιθάρα είναι κάτι ωραίο. Μέχρι τότε, την ένοιωθα σαν κάτι το καταναγκαστικό όπως είναι μία ξένη γλώσσα ας πούμε. Στα 12 κατάλαβα την δημιουργική της χρήση.

    -Κάποια περίοδο μάλιστα, είχες δάσκαλο τον Ορφέα Περίδη.
    -Ναι.

    -Στα 15 σου όμως, κάνεις κάτι καταπληκτικό. Μπορεί όλα τα παιδιά να ξεκινούν μαθήματα κιθάρας στα 12 ή στα 9, αλλά πόσα παιδιά πάνε στον Μάνο Χατζιδάκι στα 15 τους;
    -Να σου πω. Αυτό έγινε ως εξής: Εγώ με το έργο του Χατζιδάκι, μέχρι τα 15 μου που αποφάσισα να πάω να τον βρω, είχα πάρα πολύ μικρή σχέση. Για μένα ήταν κάτι σαν μια ακαδημαϊκή μορφή η οποία υπάρχει μέσα στη δισκοθήκη των γονιών μου. Ήξερα κάποια κομμάτια από τις ταινίες που είχε κάνει, καταλάβαινα ότι είναι κάτι σημαντικό, αλλά από τα σημαντικά που είναι μακριά από μας. Εγώ τότε άκουγα Dire Straits, Peter Gabriel και από Ελληνικά άκουγα αυτό που υπήρχε εκείνη την περίοδο στα μέσα δηλαδή της δεκαετίας του 80, Λάκη Παπαδόπουλο, αδελφούς Κατσιμίχα, διάφορα άλλα που έπαιζε το ραδιόφωνο και δεν είχα βρει ένα κοινό σημείο με την παλαιότερη μουσική, πέραν των Beatles ή του Dylan. Κάποια στιγμή, πρωτοχρονιά του 1988, έκανε ο Χατζιδάκις μία τηλεοπτική εκπομπή, όπου μιλούσε για τον εαυτό του και τις δραστηριότητές του, έδειχνε και εικόνες από το Zoom στην Πλάκα που το είχε διαμορφώσει ως "Σείριο" τότε και κάθισα να το δω. Ξαφνικά γοητεύτηκα πάρα πολύ από αυτό που έβλεπα. Ανακάλυψα ότι ο Χατζιδάκις δεν έχει να κάνει με τη μορφή που εγώ είχα τακτοποιημένη μέσα στο μυαλό μου. Μιλούσε με έναν τρόπο πολύ σύγχρονο, πολύ γοητευτικό, πολύ αναρχικό και πολύ ανάποδο σε σχέση με αυτό το οποίο μπορούσα να φανταστώ. Ακούγοντάς κάποια κομμάτια του από τις πρόβες που έκανε εκεί, βλέποντάς τον να μιλάει με τους μουσικούς και να τους δείχνει πως γίνεται αυτό ή εκείνο, κατάλαβα ότι εκεί υπάρχει χρυσάφι. Κάτι ζωντανό και κρυμμένο το οποίο βρίσκεται δύο γειτονιές παραπέρα. Δηλαδή θα μπορούσα να πάρω το τρόλεϋ μια μέρα και να πάω στο Zoom να τον βρω, να δω τι γίνεται. Να παρακολουθήσω μία πρόβα του και να δω το πρόγραμμα. Ήταν ξαφνικά για μένα σαν αποκάλυψη. Κάτι ζωντανό που βρίσκεται δίπλα μας. Ένας μάγος, ένας άνθρωπος ζωντανός που υπάρχει και λειτουργεί δίπλα μας. Στο τέλος της εκπομπής, είπε ότι σκέφτεται να ανασυστήσει την εταιρία "Σείριος" με καινούργια πρόσωπα και ότι θα ήταν χαρά του να ακούσει πράγματα από νέους ανθρώπους. Εγώ εκείνη την περίοδο έγραφα τραγούδια και σκέφτηκα να πάω στο Zoom από νωρίς, να παρακολουθήσω την πρόβα (γιατί οι πρόβες ήταν ανοιχτές για τον κόσμο) και να του αφήσω κάποια κασέτα. Όντως πήγα και του είπα αυτή τη χαζή και γνωστή ατάκα (γελάει).

    -Για πες τη πάλι.
    - Ε του είπα: "Κύριε Χατζιδάκι είμαι συνάδελφός σας". Γέλασε, πήρε την κασέτα και από εκείνη τη στιγμή, μέχρι να με πάρει στο τηλέφωνο και να μου απαντήσει, άρχισα να αγοράζω δίσκους του και να μελετάω. Ήθελα δηλαδή μέχρι την πρώτη συνάντηση να ξέρω τι θα του πω. Ε αυτό ήταν και το πιο σημαντικό. Ήταν μια ευκαιρία -με την προοπτική της συνάντησης με έναν τέτοιον άνθρωπο- να ψάξω τι έχει κάνει. Δεδομένου ότι ήμουνα 15 χρονών -ένα άγραφο χαρτί δηλαδή- αυτό για μένα σήμανε ένα σωρό πράγματα. Ακούγοντας τους δίσκους του, διαβάζοντας τα κείμενά του, δεν έμαθα μόνο το έργο του, αλλά απέκτησα και τα πρώτα στοιχεία του τι μπορεί να σημαίνει Ευρωπαϊκή παιδεία ή Ελληνικότητα. Ανακάλυψα πόσο διαφορετικός ήταν ο Χατζιδάκις από τους συνομήλικούς του ή από τους επόμενους ας πούμε. Αυτό ήταν για μένα αποκάλυψη. Μου άλλαξε τη ζωή πραγματικά. Έβαλε τελείως διαφορετικά standards μέσα μου για το πως πρέπει να είναι ένα τραγούδι, για το πώς πρέπει να είναι ένας άνθρωπος πνευματικός, τι εσωτερικότητα και τι τόλμη πρέπει να έχει και πόσο θάρρος και πόση δυσκολία χρειάζεται για να το διατηρήσει όλο αυτό μέσα του. Ε όταν με κάλεσε στο σπίτι του, με καλά λόγια γύρω από την κασέτα που του είχα δώσει και με διάθεση να προχωρήσουμε και να κάνουμε έναν δίσκο, ήμουν πλέον έτοιμος. Του έκανα δηλαδή ειδικές ερωτήσεις για τους δίσκους του, για τα πράγματα που κάνει και ξεκίνησε έτσι μία μικρή περίοδος μαθητείας.

    -Κοντά του;
    -Κοντά του. Πήγαινα μία φορά το μήνα στο σπίτι του και κάθε φορά στο τέλος της συνάντησης, μου έγραφε σε ένα χαρτάκι δίσκους και βιβλία που θα έπρεπε να ξέρω στην επόμενη συνάντηση. Αυτό συνεχίστηκε μέχρι που μπήκαμε στο στούντιο για να ηχογραφήσουμε 12 τραγούδια που είχε επιλέξει ο ίδιος από αυτά που του είχα δώσει και έτσι βγήκε η "Παρέλαση" το 1989.


    "O Χατζιδάκις έβαλε τελείως διαφορετικά standards μέσα μου για το πως πρέπει να είναι ένα τραγούδι, για το πώς πρέπει να είναι ένας άνθρωπος πνευματικός, τι εσωτερικότητα και τι τόλμη πρέπει να έχει και πόσο θάρρος και πόση δυσκολία χρειάζεται για να το διατηρήσει όλο αυτό μέσα του. "


    -Θέλω όμως να μου διευκρινήσεις κάτι ακόμα επάνω σε όλο αυτό. Γιατί δεν ξεχνάμε ότι είσαι τότε 15 χρονών παιδί. Πώς θα χαρακτηρίζαμε αυτό που σε κάνει να πας να τον δεις; Θάρρος ενός 15χρονου ή άγνοια για το μέγεθος του ανθρώπου που θα πας να δεις;
    -Όλα αυτά μαζί. Και το γεγονός ότι ήμουν 15χρονος και δεν ήμουν επηρεασμένος από κυκλώματα, φθόνο και φοβίες που έρχονται αργότερα, με έκανε να βλέπω το αληθινό του μέγεθος, πολύ αγνά. Η ηλικία είχε και την αφέλεια που με ώθησε να πάω να τον δω χωρίς να το πολυσκέφτομαι. Ίσως αργότερα, αν ήμουν δηλαδή μεγαλύτερος, να το φοβόμουν και να μην πήγαινα. Είχα μία αίσθηση και μία βεβαιότητα ότι πρέπει να υπάρχει ένας δρόμος έξω από τον μικροαστικό περίγυρο που με περιέβαλλε και ήξερα ότι μέσα από τη μουσική θα οδηγηθώ σ' αυτό το δρόμο. Όπως κάθε έφηβος ψάχνει έναν γρίφο ή έναν μάγο που κατέχει αυτό τον δρόμο, είχα τη βεβαιότητα ότι αυτός είναι ο άνθρωπος που θα με οδηγήσει σ' αυτό το δρόμο και χαίρομαι πολύ που ακολούθησα αυτή την εφηβική περιπέτεια ως αποστολή.

    -Κάνετε λοιπόν μαζί την "Παρέλαση" το 1989 και εμφανίζεσαι στη δισκογραφία το 1995 μετά από έξη χρόνια με το "Η ζωή μόνο έτσι Είν' ωραία", ο οποίος είναι ένας δίσκος που στην ουσία σε βάζει μέσα στην τραγουδοποιία.
    -Ναι. Κατ' αρχάς εκεί βρήκα και το ύφος μου.

    -Αυτό τι σημαίνει; Ότι αυτά τα έξη χρόνια δούλευες και ετοιμαζόσουνα γι' αυτό το δίσκο και είχε βαρύνει μέσα σου η απόφαση να ασχοληθείς επαγγελματικά;
    -Ναι βέβαια. Από τη στιγμή που έγινε η "Παρέλαση" με τον Χατζιδάκι, τότε κατάλαβα το βάρος που έχει η απόφαση να επιλέξει κανείς αυτό το δρόμο. Μέχρι τότε ήταν ένα μαγικό γεγονός που συνέβη σε έναν έφηβο. Από εκεί και πέρα ερχόταν η ώρα της προσωπικής ευθύνης. Δηλαδή τι κάνω τώρα; Έχω τη δύναμη να το κάνω αυτό; Έχω τη δύναμη να σπουδάσω μουσική λίγο καλύτερα; Έχω τη δύναμη να ψάξω να βρω τη φωνή μου πραγματικά; Έχω τη δύναμη να μιλήσω με τον περίγυρό μου; Aρχισα να φτιάχνω γκρουπάκια, πήγα σε ωδείο και ξεκίνησα πιάνο, μαθήματα αρμονίας, άρχισα να ακούω δίσκους παντός είδους και να φτιάχνω έτσι μία δισκοθήκη για να μελετάω το Ελληνικό τραγούδι, να μελετάω τους μεγάλους τραγουδοποιούς, άρχισα να μαθαίνω ενορχήστρωση και να επεξεργάζομαι για μέρες ότι έγραφα και σιγά-σιγά μέσα από όλο αυτό και μέσα από πολλές αποτυχημένες προσπάθειες, αισθάνθηκα ότι βρίσκω τη φωνή μου. Ότι δηλαδή υπάρχει μία γλώσσα και ένα ύφος που είναι μόνο δικό μου. Είδα ότι με αυτή τη γλώσσα μπορώ να επικοινωνώ με τους άλλους.

    -Θα μπορούσες να μου πεις λίγα λόγια για τον Διονύση Σαββόπουλο ο οποίος είπε πολύ καλά λόγια για σένα όταν πρωτο-εμφανίστηκες;
    -Όταν κυκλοφόρησε ο δίσκος "Η ζωή μόνο έτσι Είν' ωραία", τον πήγα σε μερικά άτομα που εκτιμούσα μεταξύ των οποίων ήταν και ο Σαββόπουλος και όταν πέρασε το καλοκαίρι, με πήρε τηλέφωνο και μου ζήτησε να συμμετάσχω σε μία παράσταση που ετοίμαζε. Πήγα βέβαια με μεγάλη χαρά γιατί οι παραστάσεις του εκείνη την εποχή και οι πρώτες που είχα δει εγώ από το 83 και μετά, είχαν πολύ έντονη προσωπικότητα. Είχαν μία μαγεία. Είχαν έναν τρόπο σκηνοθεσίας και παρουσίασης που με ενδιέφερε πάρα πολύ να δω από μέσα πως γίνεται όλο αυτό και πήγα φυσικά τρέχοντας. Εκείνη τη χρονιά κάναμε το "Ανοιξιάτικο Τραύλισμα" όπου έλεγα καμιά δεκαριά τραγούδια και αυτό ήταν μια πολύ μεγάλη εμπειρία για μένα.

    -Πιστεύεις ότι μέσα από τα τραγούδια σου περνάς κάποια μηνύματα; Και αν ναι, τι μηνύματα περνάς;
    -Κοίταξε να δεις, δεν πιστεύω ότι πρέπει να σκέφτεται κανείς το μήνυμα ως μήνυμα, ότι πρέπει δηλαδή να περάσει ένα προκαθορισμένο πράγμα στον ακροατή του. Αυτό το οποίο σκέφτεται κανείς γράφοντας, είναι να φτιάξει ένα ισορροπημένο όμορφο πράγμα, που το κάνει χωρίς να σκέφτεται τη διαδικασία. Χωρίς να σκέφτεται από πού αντλεί. Απλώς το ένστικτό του, του λέει αν αυτό το πράγμα είναι όμορφο, αν στέκεται στα πόδια του, αν έχει σώμα, το οποίο μπορεί να το κοινωνήσει και στους άλλους. Αν αυτό έχει πραγματικά μια ομορφιά, στέκεται δηλαδή από μόνο του και μιλάει από μόνο του, σίγουρα κάτι θα έχει να περάσει στον άλλον. Δεν είμαι της λογικής ότι πρέπει να περάσω ένα συγκεκριμένο πολιτικό ή πνευματικό μήνυμα. Είμαι της άποψης ότι κάτι που είναι ωραίο, αφυπνίζει τον άλλο και τον κάνει να έρθει σε επαφή με αυτόν που γέννησε αυτή την ομορφιά (ένα ποίημα, ένα τραγούδι, έναν πίνακα, ένα βιβλίο) και αυτό από μόνο του είναι αρκετό. Από εκεί και πέρα αν θα τον οδηγήσει σε μία φιλοσοφική, πνευματική ή ακτιβιστική εξήγηση, αυτό είναι θέμα του ακροατή και όχι του ανθρώπου που γράφει. Ο άνθρωπος που γράφει, πρέπει να είναι αρκετά αγνός ώστε να μην βαραίνει με ιδεολογικά προ-κατ.

    -Οι στίχοι σου, το τραγούδι σου δηλαδή, να πιάνει πρώτα εσένα;
    -Ακριβώς.

    -Ομολογώ ότι οι στίχοι σου είναι πανέξυπνοι. Αυτό είναι εξ άλλου διαπιστωμένο. Θέλω όμως να μου πεις για την "Υβρεοπομπή".
    -Ναι (γελάμε)

    -Σκέφτηκες ποτέ ότι μπορεί να φέρεις κάποιους σε αμηχανία;
    -Το σκεφτόμουνα όταν το έγραφα και διασκέδαζα. Με ενδιέφερε να βάλω σε ένα μέτρο εμβατηρίου όσο πιο πολλές βωμολοχίες γίνεται, αλλά με έναν τρόπο πολύ χαριτωμένο. Σκεφτόμουνα μάλιστα να το δουλέψω σαν ένα παιδικό τραγούδι. Όπως είναι τα παιδικά τραγούδια που βάζουν μέσα όλους τους αριθμούς ή τα χρώματα. Εγώ ήθελα να βάλω τις βρισιές και να δείξω τη διαδικασία την ποιητική μέσα από την οποία βγαίνουν οι βρισιές. Μέσα από την καταπίεση ή μέσα από το απωθημένο. Ξαφνικά βάζουμε δύο σεξουαλικές έννοιες σε μία λεξούλα και γίνεται μία βρισιά (γελάει). Οι Έλληνες είναι από τους πιο ευφάνταστους λαούς στο πως το κάνουν αυτό. Ναι εκείνη τη στιγμή σκεφτόμουνα ότι κάποιο ακροατήριο.......

    -Θα αντιδράσει;
    -Ναι θα αντιδράσει, κάποιοι θα γελάσουν, αλλά αυτό μου έδινε και κάποιον ερεθισμό. Δηλαδή μια διάθεση πλάκας, ξέρεις..... να εμφανιστώ κάπου και να πω "τώρα θα σας παίξω ένα καινούργιο τραγούδι" και να βλέπω από κάτω τι θα γίνεται. Μου άρεσε πολύ αυτή η ιδέα.

    -Αυτό το τραγούδι έχει να κάνει με τη θητεία σου στο στρατό;
    -Βέβαια, ναι.......ναι........ναι....... είχα πάει στρατό εκείνη την περίοδο και μου έκανε πολύ μεγάλη εντύπωση αυτό. Δηλαδή έβλεπες αυτό τον παραλογισμό. Ξέρεις τώρα.... "Έρχεται ο διοικητής και θα σε δει ή πρέπει να κάνουμε αυτό ή το άλλο" και μέσα σε όλο αυτό το πράγμα, μέσα σε όλες τις παράλογες δουλειές που κάναμε όλη την ημέρα, ή μέσα στην παράλογη βαρεμάρα την οποία έπρεπε να υποστούμε φυλώντας ένα φυλάκιο το οποίο δεν ενδιέφερε κανέναν, έβλεπες ότι το βράδυ που μαζευόμασταν 40 άτομα στο θάλαμο που κοιμόμασταν, άρχιζε μία φοβερή παρέλαση υβρεολογίας. Ένας φοβερός διαγωνισμός που ξαφνικά, έβλεπες διάφορους πολύ ντροπαλούς τύπους να γίνονται φοβεροί γλωσσοπλάστες και να σου διηγούνται μία σεξουαλική ιστορία με τον πιο εκρηκτικά χυδαίο αλλά και γλωσσικά εκρηκτικό τρόπο. Ε αυτό το πράγμα με ενέπνεε. Δηλαδή τι γίνεται; Τι είναι όλο αυτό; Δηλαδή το πώς αντιδράμε μέσα σε αυτό το καζάνι που καταπιεζόμαστε κι' εμείς χωρίς να ξέρουμε γιατί, στην καλύτερη ηλικία της ζωής μας. Πώς όλο αυτό το σκοτάδι το κάνουμε λέξεις και αποκτά έναν άλλο ρυθμό από τον ρυθμό των εμβατηρίων. Οπότε σκέφτηκα να κάνω ένα εμβατήριο που αντί να λέει πατριωτικά τσιτάτα, να λέει όλες τις πιο αστείες βρισιές που λέγαμε στο στρατό.

    -Aρα, τα τραγούδια σου είναι βιωματικά και μέσα από αυτό περνάς και τη σημερινή κοινωνία.
    -Σίγουρα...σίγουρα. Νομίζω ότι για να μιλήσεις με έναν τρόπο που να μην είσαι ψευτολυρικός, ή απλά να κάνεις σλόγκαν με ένα κουπλέ-ρεφρέν, πρέπει να είναι βιωμένο το πράγμα αυτό μέσα σου. Και όλα τα τραγούδια που ξεχωρίσαμε μέσα στην ιστορία του τραγουδιού, από τα ρεμπέτικα μέχρι τα φολκ τραγούδια των λαϊκών παραδόσεων των ξένων, ή των μεγάλων του τραγουδιού από τον Kurt Weil και τον Χατζιδάκι μέχρι τον Dylan και τον Lennon, το κοινό τους χαρακτηριστικό είναι ότι μιλούσανε για προσωπικά τους ζητήματα με έναν ενδιαφέροντα τρόπο. Δηλαδή έβλεπες ότι ο Μάρκος έγραφε ότι χθες πήγα στον τεκέ και μου συνέβη αυτό. Αλλά το έκανε με έναν πολύ δικό του τρόπο. Ο άλλος έγραφε για έναν φραουλόκηπο που έπαιζαν μικροί στο Liverpool ή ο άλλος για τη δημοκρατία της Βαϊμάρης. Δηλαδή υπήρχε μία κατάσταση πολύ συγκεκριμένη από την οποία πολύ εύκολα μπορούσες να πετάξεις και να γίνεις ποιητικός. Αλλά χωρίς αυτό το συγκεκριμένο, χωρίς αυτό το βίωμα δηλαδή δεν μπορείς να γίνεις ούτε λυρικός, ούτε πνευματικός, ούτε να πετάξεις σε κάποια άλλη σφαίρα.
    -Εσύ πού ακουμπάς περισσότερο; Στο ρεμπέτικο ή στο ροκ; Τι σε πιάνει;
    -Κοίταξε να δεις..... με απασχόλησαν και τα δύο. Η εποχή που μεγάλωσα ήταν πιο κοντινή στο ροκ. Αν και το ροκ ήταν ήδη κάτι το ξεπερασμένο στη δεκαετία του 80. Κάτι δηλαδή βιομηχανοποιημένο. Εμείς μεγαλώσαμε με την ηλεκτροπόπ, αλλά τα πρόσωπα του ροκ, ήταν μυθικά για μας. Ήταν δημιουργοί που είχαν αυτή την αναρχία, αυτό το "ζήσε για τη ζωή σου, ζήσε για τον εαυτό σου, ζήσε τη ζωή έτσι όπως σου έρχεται" και αυτό με ενέπνεε πάρα πολύ. Αργότερα ανακάλυψα το ρεμπέτικο και ανακάλυψα ότι είναι κοντινό τουλάχιστον σαν αίσθημα ή σαν ελευθερία ας πούμε. Αισθάνθηκα κοντινός και με αυτό, αλλά όχι με την έννοια του συλλέκτη. Δηλαδή μου τη σπάγανε οι ρεμπετολόγοι. Αυτοί οι οποίοι λέγανε ότι πρέπει να ζήσουμε σαν παραδοσιακοί άνθρωποι. Δεν μου άρεσε αυτό το πράγμα. Έβλεπα στον Μάρκο μία τρέλα. Έβλεπα ότι ήταν ένας άνθρωπος ελεύθερος και μου άρεσε αυτό.

    -Ο καλλιτέχνης πρέπει να έχει μία τρέλα δηλαδή;
    -Οπωσδήποτε.

    Επόμενο: Β' Μέρος



    Tags
    Καλλιτέχνες:Φοίβος Δεληβοριάς



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #3675   /   22.12.2005, 22:17   /   Αναφορά
    οι ερωτησεις ευστοχες και καιριες, αυτες που θελει να κανει ο πραγματικος ακροατης σε εναν καλλιτεχνη σαν το Φοιβο,



    συγχαρητηρια ηταν απο τις καλυτερες συνεντευξεις που εχω διαβασει ποτε...
    #3679   /   23.12.2005, 03:01
    Σ' ευχαριστώ Γουατανάμπε...



    :-)

    #3676   /   23.12.2005, 01:10   /   Αναφορά
    Μεστή συνέντευξη, που μας μαρτυρεί κάτι από τον τρόπο τής ματιάς ενός καλλιτέχνη που αγαπώ πολύ.
    #3680   /   23.12.2005, 03:02
    Δεν ήξερα αν θα καταφέρω κάτι τέτοιο. Το κατάφερα;



    :-)

    #3677   /   23.12.2005, 01:36   /   Αναφορά
    Μια βουτια στον κοσμο του καλλιτεχνη, ενα τετραστιχο γραμμενο βιαστικα, μα8ητευω κοντα σε *μα8ητευομενους μαγους* και δασκαλους. Η αμεσοτητα και η απλοτητα ο κοσμος του Δεληβορια και του Musicheaven.
    #3681   /   23.12.2005, 03:11
    Με κάνεις να νοιώθω δύσκολα μ' αυτά που γράφεις....

    Πήγα να δω έναν φίλο..... να πούμε δικά μας πράγματα....

    Με την αμεσότητα και την απλότητα τα είπες όλα!!!



    Σ' ευχαριστώ!!! :-)

    #3682   /   23.12.2005, 03:26   /   Αναφορά
    Πολύ ωραία συνέντευξη Γιώργο. μπράβο...!!!!

    σε σενα και στην ¶ντελα για τις φωτογραφίες
    #3683   /   23.12.2005, 04:39
    Σ' ευχαριστώ Μιχάλη...



    (_) :-)

    #3700   /   23.12.2005, 21:00
    σ'ευχαριστω και εγω μιχαλη.

    #3684   /   23.12.2005, 04:39   /   Αναφορά
    Γιώργο συγχαρητήρια!

    Εξαιρετική συνέντευξη από έναν πάρα πολύ ταλαντούχο καλλιτέχνη.

    Να 'σαι καλά!
    #3685   /   23.12.2005, 04:41
    Κι' εσύ να 'σαι καλά Παύλο.......



    :-)

    #3686   /   23.12.2005, 09:08   /   Αναφορά
    Εεεέτσι θέλω να είναι οι συνεντεύξεις καλέ μου Orfeus! Καλά για τον Φοίβο δε θα πω τίποτα άλλο είμαι τρελή φαν και δε θα είμαι αντικειμενική! Να είναι καλά! Κι εσύ χρέωσέ με άλλο ένα βαρελάκι Γιώργο...
    #3687   /   23.12.2005, 12:03
    Σε χρέωσα Πηγή!!!!



    :-)

    #3688   /   23.12.2005, 12:13   /   Αναφορά
    Γιώργο κατ'αρχήν συγχαρητήρια για την συνέντευξη.Οι ερωτήσεις σου είναι πολύ καίριες και οι απαντήσεις του Φοίβου πολύ ισσοροπημένες.Για τον Φοίβο τι να πω!!!Κορυφή.Σ'ευχαριστούμε!!!!
    #3709   /   24.12.2005, 22:30
    Σ' ευχαριστώ Μάνο...



    :-)

    #3690   /   23.12.2005, 14:30   /   Αναφορά
    Υπέροχη συνέντευξη!



    Μπράβο Ορφέα και ¶ντζελα!
    #3710   /   24.12.2005, 22:31
    Ευχαριστούμε Βάνο..



    Να είσαι καλά...



    :-)

    #3691   /   23.12.2005, 15:26   /   Αναφορά
    Τι να πω εγώ τώρα για το Φοίβο;; Πώς να είμαι αντικειμενική, γνωστή τοις πάσι η λατρεία μου!! Κορυφαίος, ο μοναδικός (χωρίς υπερβολή) που δε βαριέμαι ποτέ. Μπαμπά Ορφέα και ¶ντζελα, συγχαρητήρια για τη συνέντευξη, σας ζήλεψα λιγουλάκι :)
    #3696   /   23.12.2005, 17:22
    Μπαμπά Ορφέα;;;;;;;;



    Ε λοιπόν ΔΕΝ θα σε πάρω μαζί μου όταν θα βγούμε με τον Φοίβο.



    Θα θέλουμε να πούμε τα δικά μας!!!

    Δεν μπορώ να κουβαλάω μαζί και την ......κόρη μου!!!!!



    :-Ρ

    #3704   /   24.12.2005, 00:48
    Καλά μπαμπά. :'(

    Θα περιμένω να με καλέσει ο Φοίβος...

    Administrator
    #3692   /   23.12.2005, 15:45   /   Αναφορά
    Ορφέας Περίδης, Βασίλης Λέκκας, Apurimac, Παντελής Θαλασσινός, Χρόνης Αηδονίδης, Μαρίζα Κωχ, Γεράσιμος Ανδρεάτος, Νίκος Ξύδης.



    Και τώρα ο Φοίβος Δεληβοριάς.



    Δέκα παρά μία συνεντεύξεις φιλοξενεί πλέον το MusicHeaven και ποιός να το φανταζόταν πριν 2 χρόνια ε;



    Ένα μεγάλο μπράβο λοιπόν στη MariahN που έριξε, με την καλή της την καρδιά, την ιδέα για συνεντεύξεις και την πραγματοποίησε, με την ...φωτογραφική βοήθεια του Miguel.



    Μπράβο και στον Orfeus, που μας έβαλε "μέσα" στο σπίτι του Φοίβου με την αφήγηση και τα ντοκουμέντα που πήρε φεύγοντας από εκεί. Μπράβο και στην "τυχερή" Angela_77 που με αντικατέστησε την τελευταία στιγμή :)



    Μπράβο και σε όσους θέλουν και σκοπεύουν ν' ασχοληθούν στο μέλλον με συνεντεύξεις αγαπημένων μας καλλιτεχνών για λογαριασμό της μουσικής μας κοινότητας. Είναι

    πολύ καλές εμπειρίες για όσους καταφέρουν να παρευρεθούν.



    Τελικά περνάμε καλά εδώ μέσα :)





    ΥΓ. Orfeus πότε θα βγούμε με τον ...Φοίβο; Του χρωστάμε και ένα T-Shirt του MusicHeaven, remember? :)
    #3697   /   23.12.2005, 17:23
    Χορχίτο θα σε ειδοποιήσω. Μην ανησυχείς γι' αυτό....



    :-)

    #3693   /   23.12.2005, 15:51   /   Αναφορά
    Ένα μεγάλο μπράβο σε όλους όσους έχουν κάνει ως τώρα τις συνεντεύξεις και εύχομαι να έρθουν ακόμα περισσότερες.Μπράβο και στην ¶ντζελα που μου διέφυγε να ευχαριστήσω πριν.

    Και εις ανώτερα.
    #3694   /   23.12.2005, 16:14   /   Αναφορά
    Αυτό το τετράστιχο του Φοίβου - που είμαι σίγουρη πως μιλά στις καρδιές όλων όσοι έχουμε αγαπήσει αυτό το χώρο - είναι το πιο γλυκό δώρο που θα μπορούσε να μας κάνει! Σ' ευχαριστούμε Οrfeus που μας τον έφερες στις... οθόνες μας..., με έναν τρόπο εξίσου μεστό και εύστοχο μ' αυτόν που μας έχει συνηθίσει και η Μαρία με τις συνεντεύξεις της!
    #3711   /   24.12.2005, 22:34
    Ήταν συγκινητικό να τον βλέπεις να "παιδεύεται" να το φτιάξει και να ρωτάει πότε θα πατήσω το record για να το ηχογραφήσει!!



    Σ' ευχαριστώ Νεκταρία...



    :-)




    #3695   /   23.12.2005, 16:39   /   Αναφορά
    Μπραβο παιδια για την συνεντευξη.Για τον Ορφεα και την Αγγελικη να μας δινουν παντα τετοιες συνεντευξεις,με καλλιτεχνες που πραγματικα αξιζουν.Ευχαριστουμε τον Φοιβο για το στιχακι.Και παντα επιτυχιες!
    #3698   /   23.12.2005, 17:25
    Σας ευχαριστώ όλους σας για τα καλά σας λόγια....



    :-)

    #3699   /   23.12.2005, 20:56   /   Αναφορά
    Πολύ όμορφη συνέντευξη!Ήταν τόσο ζωντανή και μόνο από την ανάγνωση που φανταζόμασταν ότι είμασταν παρόντες.

    Ορφέα εκτός από μουσικός,καλός διηγητής,είσαι και δημοσιογράφος!Ποτέ δεν είναι αργά..

    Τελικά ο Φοίβος έγινε μέλος;
    #3701   /   23.12.2005, 21:14
    Μπαααα........



    Είμαι ......κι' άλλα!!!!



    :-)

    #3702   /   23.12.2005, 21:15   /   Αναφορά
    να σας ευχαριστισω ολους για τα καλα σας λογια και ιδιαιτερα τον "ατυχο" χορχε που δεν μπορουσε να παει και τον ορφεα που με καλεσε. και ενα μεγαλο ευχαριστω στον Φοιβο που μας ανοιξε το σπιτι του και την καρδια του.
    #3714   /   25.12.2005, 21:20   /   Αναφορά
    Τι να πεις για το Φοιβο?Οτι και να πουμε λιγο θα'ναι!Ενα μεγαλο ευχαριστω ομως στους "δημοσιογραφους" μας!Παντα τετοια στο ΜΗ!
    #3715   /   25.12.2005, 22:17
    Ευχαριστούμε Μαρία!!



    Χρόνια πολλά!!!



    :-)

    #3740   /   28.12.2005, 15:13   /   Αναφορά
    Eγώ τι να πω? Tα είπαν όλα... Mπράβο κι από εμένα λοιπόν. Έχω όλους τους δίσκους του Φοίβου και στεναχωριέμαι που δε μένει πλέον στην Kαλλιθέα γιατί πολύ θα ήθελα να τον συναντήσω στο δρόμο μια μέρα μιας και μένω εκεί.



    Πολύ ωραία συνέντευξη, μου άρεσε πολύ το ηχητικό ντοκουμέντο και το σκανναρισμένο χειρόγραφο. Ό,τι καλύτερο. Eυχαριστούμε πολύ....



    Mου βάζετε ιδέες για συνέντευξη... χμ.......
    #3741   /   28.12.2005, 16:24
    "Mου βάζετε ιδέες για συνέντευξη... χμ....... "



    E .........ναι!!!!! :-)

    #4251   /   19.03.2006, 11:28   /   Αναφορά
    Xairomai polu pou epitelous oi filoi tou ergou tou apoktoun fwnh....giati mas thn exoun kopsei oi entypoi entexnoi tsopanotralades ths ellinikhs biomhxanias!



    H synenteuksi htan eystoxh kai kairia sta shmeia pou eprepe gia na parousiasei ton Foibo!



    Sas kaloume entos twn epomenwn minwn stous Diplopantremenous....poioi einai aytoi?H dynhtikh koinothta pou sthnoume me to Foibo wste na apoktisei fwnh ston kybernoxwro mesw tou internet. Psaxnoume akoma to domain name - dld to www.xxxx.gr - alla to onoma tou forum/fan club/dynhtikh koinothta einai Diploprantemenoi!:)



    Ayth h prospatheia exei ksekinisei apo to Noembrio tou 2003 kai tha thelame PARA poli na sas dwsoume thn prwth prosklisi stous filous tou mesw tou music corner!



    Na eiste kala kai osoi ton eidate kapou sthn eparxia h twra ston Aera sigoura tha katalabate oti h trela pleon den anhkei mono se ayton...alla kai stous mousikous pou sympratoun mazi tou!



    Ki epeidh h koinwniologia tou kybernoxwrou to epiballei...sto soundmag.gr mporeite na deite mia episkopisi oswn eginan kai oswn tha epakolouthisoun!



    Synexiste thn polu kalh douleia kai na eiste konta sto Foibo...entos kai ektos kybernoxwrou!



    BRAVO!
    #4383   /   07.04.2006, 18:49   /   Αναφορά
    kalispera.

    megale mia kai kratas kithara sta xeria mipws xaireis ta accorda tis syngoualas?

    ...mou eixe afierwsei ena tragoudi kapote o Asimos...stin ataka tovgale me tria accorda..:arpaxte ta aristera kai fateta dexia""

    ma tou lew gia tin mesaia ..parataxi..?mou apanta:ta poia wraia pragmata vriskontai sto meson......ti na enoouse arage o typas?

    kitharovios.
    #5162   /   18.07.2006, 20:07
    POlli kali sunenteujei!!!Mprabo Orfea....!

    #7727   /   28.03.2007, 13:24   /   Αναφορά
    Μ'αρέσει πολύ ο Δεληβοριάς !Πολλή τρέλλα ...
    #10191   /   02.11.2007, 09:55   /   Αναφορά
    ειναι πολυ καλος...μ'αρεσει να τον ακουω!!!!Επισης πολυ καλη συνεντευξη...μπραβο~!
    #10230   /   06.11.2007, 22:24   /   Αναφορά
    Aν και κάτι με τραβούσε από παλιότερα, κατάλαβα τα τραγούδια του και τη μουσική του Φοίβου μόλις πριν από λίγο καιρό και έχω να πω ότι είναι...μοναδικός!!! Ένα Δευτερότριτο στο Ζυγό είναι μέσα στο πρόγραμμα...
    #10672   /   08.12.2007, 12:02   /   Αναφορά
    Όλα τα λεφτά!!Ελπίζω να γίνουν πολλές ακόμα τέτοιες συνεντευξεις και με καλλιτέχνες πιο ροκ...
    #11546   /   31.01.2008, 16:18   /   Αναφορά
    Μπράβο παιδιά πολυ καλή συνέντευξη.Συνεχίστε να κάνετε τετοιες συνεντεύξει.
    #22819   /   06.06.2011, 15:07   /   Αναφορά
    Η συνέντευξη ήταν αρκετά ικανοποιητική.Μου αρέσει πάρα πολύ που υπάρχουν άτομα τα οποία ενδιαφέρονται και αναζοπυρώνουν το καλό έντεχνο.Τώρα όσον αφορά τους νέους της ηλικίας μου οφείλω ένα συγγνώμη.Συγγνώμη που κοιμούνται βαθιά!Συγγνώμη που δεν μπορούν να εκτιμήσουν το έντεχνο. Συγγνώμη...
    #22820   /   06.06.2011, 15:42
    Λοιπόν .... κανείς δεν χρειάζεται να απολογείται για τα ακούσματά του !!! Το είδος μουσικής που ακούει ο καθένας μας είναι "αδιαπραγμάτευτο" !!! Σε άλλον αρέσει [ονόματα τυχαία όλα που μου έρχονται στο μυαλό αυτή τη στιγμή] ο Χατζιδάκις, σε άλλον αρέσει ο Τερλέγκας, σε άλλον αρέσει η Lady Gaga, σε άλλον ο Χατζηγιάννης, σε άλλον οι Deep Purple, σε άλλον .... σε άλλον ... σε άλλον .....



    Αν, λοιπόν, οι συνομήλικοί σου ακούνε Βανδή ή Βίσση [??? αληθινά, δεν γνωρίζω εσείς οι μικρούληδες τι ακούτε σήμερα !!!] και δεν ακούνε π.χ. Δεληβοριά, Πασχαλίδη κλπ, ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΑΠΟΛΟΓΗΘΟΥΝΕ ΣΕ ΚΑΝΕΝΑΝ, και, ιδίως, σε εμάς τους μεγαλύτερους !!! Άλλωστε, μην ξεχνάτε το βασικότερο : έχετε μια ζωή μπροστά σας να ακούτε μουσική .... να ανακαλύπτετε καινούρια ακούσματα ξεχνώντας τα παλιότερά σας ακούσματα, να επιστρέφετε ξανά στα παλιά σας ακούσματα, μετά να ανακαλύπτετε κι άλλα ακούσματα κλπ κλπ ....



    Κι εμείς οι σημερινοί 40αρηδες όταν ήμασταν στην ηλικία σας .... δεν ανακαλύψαμε "με τη μία" ούτε τον "Μεγάλο Ερωτικό" του Χατζιδάκι, ούτε το Wish You Were Here των Pink Floyd !!! Με Wake me up before you go go και Bandolero - Paris Latino μερακλώναμε .....


    #22821   /   06.06.2011, 16:00
    Όλα μου άρεσαν εκτός από το μικρούλης ακούστηκε λίγο υποτιμητικό...

    #22823   /   06.06.2011, 18:14
    "Όλα μου άρεσαν εκτός από το μικρούλης ακούστηκε λίγο υποτιμητικό"



    Όχι βρε, τι είναι αυτά που λες !!! Το αντίθετο μάλιστα ..... Το "μικρούλης" εν προκειμένω το έγραψα με την έννοια του πολύ - πολύ νέος που έχει όλη τη ζωή μπροστά του !!! Προσωπικά, όχι μόνο δεν σάς βλέπω "υποτιμητικά", αλλά μάλλον .... "νοσταλγικά" για την τόσο τρυφερή ηλικία σας, στην οποία κάαααποτε ήμουν κι εγώ ....

    #23048   /   03.07.2011, 13:51   /   Αναφορά
    Το foivosdelivorias.com δεν είναι πια έγκυρο.Δοκιμάστε στην ανεπίσημη ιστοσελίδα foidel.gr
    #23050   /   04.07.2011, 14:51
    "Δοκιμάστε στην ανεπίσημη ιστοσελίδα foidel.gr"



    Το ... "βάρύ πυροβολικό", αλλά και η "ομορφιά" του foidel.gr ήταν το ΦΟΡΟΥΜ του, το οποίο είχε το όνομα "Πέρα Χώρα" !!! Η "Πέρα Χώρα", που λες, είχε καταστήσει την εν λόγω ιστοσελίδα, που αφορά τον Φ.Δ., έναν πραγματικά .... "ζωντανό οργανισμό", τον οποίον "στελέχωναν" νέοι, χαρούμενοι, αισιόδοξοι άνθρωποι με πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις !!!



    Δυστυχώς, όμως, η "Πέρα Χώρα" δεν υπάρχει πια .... Το φόρουμ του foidel.gr, η "Πέρα Χώρα" του, "κατέβασε ρολά" δια παντός [όπως πληροφορήθηκα, τούτο οφείλεται σε τεχνικούς λόγους] .... Έτσι, το foidel.gr, χωρίς την παρεούλα που το στελέχωνε, είναι, πλέον, ένα "άψυχο" φόρουμ ....



    Οπωσδήποτε, οι πληροφορίες, οι ειδήσεις, τα νέα κλπ για τον Φ.Δ. που περιέχονται στο foidel.gr είναι έγκυρες και αξιόπιστες και, φυσικά, τα παιδιά, που ασχολούνται με αυτό, κάνουν μιαν αξιέπαινη προσπάθεια για να τις συγκεντρώνουν, να τις ταξινομούν, να τις παραθέτουν κλπ κλπ !!! Όμως .... άλλη η χάρη αυτών των πληροφοριών, των ειδήσεων κλπ όταν πίσω από αυτές υπήρχε μια "παρεούλα", αυτή της "Πέρα Χώρας", η οποία με αφορμή αυτές τις πληροφορίες, ειδήσεις κλπ άνοιγε συζήτηση, αντάλλασσε απόψεις, "εμπότιζε" αυτές τις πληροφορίες, ειδήσεις κλπ με τα προσωπικά της βιώματα και τις προσωπικές της εμπειρίες κλπ κλπ ....



    Αλλά τι τα ψάχνεις .... η Πέρα Χώρα δεν υπάρχει πια ..... Όπως, επίσης, και η παρεούλα που είχε δημιουργηθεί χάρις σε αυτήν ....


    #23051   /   04.07.2011, 15:22
    Yπάρχει ακόμα η Υβρεοπομπή...