ελληνική μουσική
    657 online   ·  210.830 μέλη

    Σεμινάριο Ερμηνείας Μπαρόκ Mουσικής

    odeiofdl
    29.03.2007, 23:34

    Σεμινάριο Ερμηνείας Μπαρόκ Mουσικής

    ΒΟΛΟΣ 5 & 6 ΜΑΪΟΥ 2007




    διδάσκει ο

    Νίκος Παναγιωτίδης




    Σεμινάριο Ερμηνείας Μπαρόκ Μουσικής με τον Νίκο Παναγιωτίδη θα πραγματοποιηθεί στις 5 & 6 Μαΐου στο Βόλο, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Ωδείου Φουντούλη.

    Το Σεμινάριο απευθύνεται σε Σπουδαστές - Καθηγητές Μουσικής, Μουσικούς Οργάνων, Τραγουδιστές, Μουσικολόγους, Ερευνητές


    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ – ΕΓΓΡΑΦΕΣ

    Λώρη 3 – Δημητριάδος, Βόλος

    Τηλ. 24210 39930 Fax. 24210 87006

    e-mail: conservatory@foudoulis.gr

    web: www.foudoulis.gr


    Σε ποιούς απευθύνεται;

    Σε προχωρημένους σπουδαστές αλλά και καθηγητές μουσικής που ενδιαφέρονται να προσεγγίσουν τη μουσική μ' ένα διαφορετικό, βαθύτερο, νοητικό και συναισθηματικό μαζί τρόπο. Να κατανοήσουν τις βασικές αρχές και μεθόδους ανάλυσης και ερμηνείας ενός μουσικού έργου. Κάθε όργανο ή, ακόμη καλύτερα, συνδυασμός οργάνων ή φωνών εξίσου ευπρόσδεκτα.

    Η μορφή του masterclass έχει αποδειχτεί αποτελεσματική τόσο για τους ενεργά συμμετέχοντες ως εκτελεστές που θα δουλέψουν για μια ώρα πάνω σε έργο της επιλογής τους, όσο και για τους ακροατές που θα διδαχτούν τρό-πους σκέψης πάνω στη δική τους μελέτη.

    Η διαδικασία πάντοτε εμπλουτίζεται με συζήτηση πάνω σε θέματα ερμηνείας που είτε προκύπτουν επί τόπου, είτε προϋπάρχουν ως απορίες και αναζητήσεις.


    «Ερμηνεία Μπαρόκ Μουσικής»

    Χρόνια σπουδάζουμε για να μάθουμε ένα όργανο. Παράλληλα, ασχολούμαστε υποχρεωτικά με διάφορα θεωρητικά μαθήματα που, ενώ είναι ο οδηγός μας για το μέλλον, μας φαίνονται άχρηστα. Ό,τι γράφει η παρτιτούρα μας είναι υπεραρκετό…

    Μαθαίνουμε, επομένως, στην πραγματικότητα, γραφή κι ανάγνωση σε επίπεδο εφημερίδας. Και μετά έχουμε την αξίωση να καταλάβουμε την ποίηση, την τέχνη. Τους μεγάλους συνθέτες.

    Φυσικά, μεγάλοι συνθέτες υπήρξαν σ' όλες τις εποχές. Όμως αυτοί της Αναγέννησης και του Μπαρόκ έχουν ένα βασικό χαρακτηριστικό - μαζί και πρόβλημα: Απευθύνονται στους μουσικούς της εποχής τους, που ξέρουν πολύ καλά πώς να μετουσιώσουν τη γραφή σε ήχο: Έτσι, δεν γράφουν στις παρτιτούρες τους παρά τα απολύτως απαραίτητα! Κι εκεί, για μας, αρχίζει το ταξίδι.

    Ο στόχος δεν είναι να "χαθούμε" σ' ένα κυκεώνα στυλιστικών λεπτομερειών, αλλά να μάθουμε να διαβάζουμε στ΄αλήθεια το μουσικό κείμενο, που δεν είναι παρά ό,τι χωράει από την τέχνη στο χαρτί. Να ανακαλύψουμε τις ιδέες και τα συναισθήματα πίσω από τις νότες, για να μπορούμε στη συνέχεια με πειστικό τρόπο να τις διερμηνεύσουμε προς τους ακροατές μας, αλλά και τους μαθητές μας.

    Πώς μπορούμε, χωρίς τις λεπτομερείς οδηγίες που έχουμε συνηθίσει, να ανιχνεύσουμε τις προθέσεις του συνθέτη; Τι σημαίνει ερμηνεία, πώς γίνεται η ανάλυση του κειμένου, τι σημαίνει ιστορική γνώση και τι μπορεί να μας προσφέρει; Πώς αναπνέει η μουσική, πώς λειτουργεί η αρμονία, πώς γίνεται πλαστικός χωρίς να χάνεται ο ρυθμός…

    Κάθε μουσική γλώσσα, κάθε ιδίωμα και κάθε εποχή έχει τις ιδιαιτερότητές της. Κι από κάθε μιά μπορούμε ν' αντλήσουμε, και να μάθουμε πρώτα ν' απολαμβάνουμε και στη συνέχεια να ερμηνεύουμε τη μουσική. Όμως, η πιο ξεκάθαρη, παγκόσμια, διδακτική και γι' αυτό ουσιαστικά ευκολονόητη γλώσσα είναι αυτή που αναπτύχθηκε από τον Monteverdi ώς τον Bach.

    Με ή χωρίς λόγια, "μιλάει" στο νου και την ψυχή ταυτόχρονα. Αρκεί να τα έχουμε ανοιχτά.

    Δεν πρόκειται για ειδικότητα, πρόκειται για σχολείο!



    ΝΙΚΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗΣ


    Διπλωματούχος κιθαρίστας, με κλασικές σπουδές για πέντε χρόνια με τον Δημήτρη Φάμπα και τρία με τον Roberto Aussel. Πτυχία Αρμονίας με τον Γιάννη Αυγερινό, Αντίστιξης και Φούγκας με τον Μιχάλη Τραυλό. Στο Μεταπτυχιακό τμήμα Παλιάς μουσικής της Μουσικής Ακαδημίας Guildhall του Λονδίνου μελέτησε Αναγεννησιακό λαούτο, θεόρβη, Μπαρόκ λαούτο και Basso Continuo με βασικό καθηγητή τον Nigel North, ενώ έχει παρακολουθήσει πλήθος ειδικών σεμιναρίων με Έλληνες και ξένους καθηγητές, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

    Η καλλιτεχνική του δραστηριότητα περιλαμβάνει ατομικά ρεσιτάλ, συναυλίες Μουσικής Δωματίου, συνεργασίες με γνωστούς καλλιτέχνες στο χώρο του τραγουδιού και της θεατρικής αφήγησης σε συναυλίες, παραστάσεις, ραδιοτηλεοπτικές εκπομπές και δισκογραφία, παραγωγή ραδιοφωνικών εκπομπών σε Δημοτικούς σταθμούς και στο Γ' Πρόγραμμα της ΕΡΑ, καθώς και μουσικές επιμέλειες σε τηλεοπτικά ντοκυμανταίρ.

    ΄Εχει διευθύνει την Όπερα "Ευρυδίκη" του Jacopo Peri στο Φεστιβάλ των Δελφών και το μέρος των recitativi στην "Ολυμπιάδα" του Antonio Vivaldi στο Βόλο, ενώ έχει εμφανιστεί μεταξύ άλλων ως σολίστ της 5χορδης Μπαρόκ κιθάρας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

    Δίδαξε κιθάρα και θεωρητικά πολλά χρόνια στην Αθήνα και συνεχίζει σε Ωδεία και το Μουσικό Σχολείο του Βόλου, όπου επέλεξε να κατοικεί τα τελευταία χρόνια, διδάσκοντας παράλληλα λαούτο και Basso Continuo, ενώ παραδίδει τακτικά σεμινάρια ερμηνείας της Αναγεννησιακής και Μπαρόκ μουσικής σε όλη την Ελλάδα.