ελληνική μουσική
    781 online   ·  210.833 μέλη

    Παράξενα στον κόσμο της μουσικής

    composer
    30.04.2004, 00:07
    Το ξέρετε ότι ένα κουαρτέτο ενχόρδων (string quartet) αν κα ο τίτλος μας παραπέμπει σε ένα μουσικό σύνολο 4 μουσικών οργάνων στην πραγματικότητα είναι λάθος... γιατί περιέχει κανονικά 5 όργανα

    1ο και 2ο Βιολί, Βιόλα, Τσέλλο και Κοντραμπάσσο


    ξέρετε άλλα τέτοια παρόμοια περιστατικά στον κόσμο της μουσικής??Για πείτε για πείτε
    Giorgos
    30.04.2004, 01:18
    Χμ...Αντρέα μου, θα μου επιτρέψεις να διαφωνήσω. Όταν λέμε κουαρτέτο, εννοούμε εκ των πραγμάτων 4 όργανα και μόνο 4. Τώρα, ειδικότερα για κουαρτέτο εγχόρδων, εκεί είναι ξεκάθαρα 2 βιολιά (1ο και 2ο), μια βιόλα και ένα τσέλο, κατ' αντιστοιχία των τεσσάρων φωνών (σοπράνο, άλτο, τενόρο, μπάσο). Στα κουαρτέτα εγχόρδων δεν υπάρχει κοντραμπάσο. Μόνο στα κουϊντέτα και πάνω. Μουσική για κουαρτέτα εγχόρδων γράφτηκε κατ' εξοχήν στην κλασσική περίοδο, ιδίως από τον Mozart και τον Ηaydn. Αν παρατηρήσεις, θα διαπιστώσεις ότι σε κανένα κουαρτέτο δεν περιλαμβάνεται κοντραμπάσο και πάντα μιλάμε για 4 όργανα.

    Να υποθέσω ότι στη Σχολή σάς έχουν πει κάτι διαφορετικό; Μου κάνει εντύπωση απλά, γιατί αν κοιτάξεις σε ολόκληρη την δισκογραφία στα κουαρτέτα εγχόρδων, είναι πάντα 4 και δεν υπάρχει κοντραμπάσο.
    composer
    30.04.2004, 02:10
    Έχεις απόλυτο δίκιο Γιώργο.....στην δισκογραφία δεν υπάρχουν παραδείγματα που να επαληθεύουν αυτό που είπα
    αλλά καθαρά απο μουσικολογική μεριά υπάρχουν τέτοια παραδείγματα όπου προσθέτουμε το κοντραμπάσσο το όποιο πάιζει τις ίδιες νότες με το τσέλλο αλλά ακούγετε φυσικά μια οκτάβα χαμηλότερα!
    Giorgos
    30.04.2004, 04:38
    I see Απλά παραξενεύτηκα γιατί και δισκογραφικά αλλά και πρακτικά το κοντραμπάσο απουσιάζει από το κουαρτέτο.

    Λοιπόν, επόμενο παράξενο. Προτείνω μάλιστα να γίνεται υπό τη μορφή ερωτήσεων-απαντήσεων για να έχει και μεγαλύτερο ενδιαφέρον, σαν Trivial.



    Eρώτηση:

    Στην κλασσική ορχήστρα, υπάρχουν 2 κατηγορίες πνευστών, τα ξύλινα πνευστά και τα χάλκινα πνευστά. Το φλάουτο είναι κατασκευασμένο από ασήμι, ωστόσο ανήκει στα ξύλινα πνευστά κι όχι στα χάλκινα! Γιατί;
    yiannisyiannis
    30.04.2004, 10:22
    Πολύ ενδιαφέρουσα η ερώτησή σου Γιώργο. Όντως, φαίνεται αντιφατική η κατάταξη του μεταλλικού φλάουτου, στην οικογένεια των ξύλινων πνευστών. Ωστόσο, όπως πολύ καλά γνωρίζεις, πάντα υπάρχει μια εξήγηση, για όλα τα παράδοξα στο χώρο της μουσικής.

    Το φλάουτο, ονομάζεται Πλαυγίαυλος στα Ελληνικά, λόγω του οριζόντιου τρόπου που το κρατά ο εκτελεστής όταν παίζει.

    Όμως...όπως και τα περισσότερα πνευστά που κατασκεύασαν οι πρόγονοί μας, έτσι και το φλάουτο, αρχικά ήταν ξύλινο.

    Ανά τους αιώνες πέρασε από τα χέρια πολλών οργανοποιών και υπέστη πολλές εξελικτικές μετατροπές, μέχρι να πάρει τη σημερινή του μορφή. Την εποχή του Μπαρόκ, κατασκευαζόταν και φλάουτα από ελεφαντόδοντο, ενώ το 19ο αιώνα κι από γυαλί. Από τις αρχές του 20ου αιώνα, καθιερώθηκε η κατασκευή φλάουτων για χρήση στην ορχήστρα, σχεδόν αποκλειστικά από μέταλλο. Χρησιμοποιούνται συνήθως κράματα αργύρου, χρυσού και λευκόχρυσου.

    Για να συνεχίσω αυτό το ενδιαφέρον παιχνίδι, θα κάνω κι εγώ με τη σειρά μου μια ερώτηση.

    Εκτός από το φλάουτο, ποιο άλλο πνευστό, αν και μεταλλικό (συνήθως χάλκινο), κατατάσσεται στην οικογένεια των ξύλινων πνευστών;
    composer
    30.04.2004, 13:18
    Χμμ ωραία....μου αρέσει πολυ η εξέλιξη σε αυτήν την συζήτηση
    Για να απαντήσω στην ερώτηση του Γιάννη....
    Γιάννη μου το πνευστό όργανο που ανοίκει στα ξύλινα(woodwinds) αν και είναι χάλκινο είναι το.......σαξόφωνο



    yiannisyiannis
    30.04.2004, 15:15
    Πολύ σωστά Ανδρέα μου, είναι το Σαξόφωνο. Ανήκει στην οικογένεια των ξύλινων πνευστών, διότι τόσο το επιστόμιο, όσο και το γλωσσίδι (καλάμι), είναι κατασκευασμένα από ξύλο.

    Κανένας άλλος βρε παιδιά δεν θα μας ρωτήσει τίποτε παράξενο;
    Giorgos
    30.04.2004, 18:12
    Πολύ σωστά Γιάννη, το φλάουτο ή πλαγίαυλος άργησε πάρα πολλούς αιώνες μέχρι να πάρει τη σημερινή του μορφή. Απλά θέλω να τονίσω ότι το κριτήριο κατάταξης ενός πνευστού σε ξύλινο ή χάλκινο δεν εξαρτάται από το υλικό κατασκευής του σκελετού του, αλλά από το υλικό που είναι κατασκευασμένο το γλωσσίδι. Οπότε ακόμα και αν το φλάουτο δεν είχε την "ξύλινη" προϊστορία που είχε, πάλι στα ξύλινα θα κατατασσόταν, λόγω του ξύλινου επιστομίου και καλαμιού. Επομένως ως αιτιολογία ισχύει ακριβώς εκείνη που έγραψες Γιάννη μου και για το σαξόφωνο.

    Επόμενο περίεργο:

    Όπως γνωρίζουμε όλοι, ο μαέστρος στέκεται πάντα απέναντι από την ορχήστρα και τα βλέμματά τους συναντιούνται. Δεν συνέβαινε όμως το ίδιο και μέχρι τις αρχές της κλασσικής περιόδου, όπου η ορχήστρα έβλεπε την πλάτη κι όχι το πρόσωπο του μαέστρου! Γιατί;
    yiannisyiannis
    03.05.2004, 13:41
    Αυτό είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον Γιώργο, δεν το γνωρίζω, πρώτη φορά το ακούω!

    Τα πρώτα χρόνια, η μαεστρική τέχνη ήταν πρακτικά ανύπαρκτη. Την ορχήστρα διεύθυνε είτε ο ίδιος ο συνθέτης, είτε ο αρχιμουσικός της, με απώτερο σκοπό να κρατάει σταθερό το tempo.

    Το μόνο που μπορώ να υποθέσω Γιώργο είναι πως, όταν διεύθυνε π.χ. ο πρώτος βιολιστής κι ερχόταν η στιγμή που έπρεπε να παίξει, έστρεφε την πλάτη του προς την ορχήστρα, για να βλέπει το κοινό.
    composer
    03.05.2004, 18:47
    H ερώτηση του Γιώργου ήταν πολύ καλή!Στην αρχή μπερδεύτικα και εγώ
    Η απάντηση είναι αυτή που πολύ σωστά έδωσε ο Γιάννης...Η μαεστρική τέχνη δεν υπήρχε μέχρι στις αρχές της κλασσικής περιόδου και πριν τον Μπετόβεν όπου δεν υπήρχαν στις ορχήστρες μαέστροι. Το σύνθημα και το τέμπο το έδινε ο leader της ορχήστρας δηλαδή το 1ο Βιολί όπως είπε πολύ σωστά ο Γιάννης αλλά επίσης αν ο σύνθετης έπαιζε μέσα στην ορχήστρα Τσέμπαλο τότε εκείνος γύρναγε προς τους μουσικούς για να δώσει το σύνθημα και έτσι ήταν περισσότερο στραμένος προς το κοινό παρά προς τους μουσικούς!

    Για να κάνω και εγώ μια ερώτηση για να συνεχιστεί αυτό το όμορφο παιχνίδι που έχουμε αρχίσει!Ποια η σχέση της μουσικής με την κάπως παρεξηγημένη στις μέρες μας λέξη...Τραβεστί (Travesti)
    Giorgos
    03.05.2004, 22:07
    Για να ολοκληρώσουμε με την προηγούμενη ερώτηση κατ' αρχάς...

    Είναι αλήθεια ότι στα πρώτα χρόνια δεν υπήρχε μαεστρική τέχνη. Ο συνθέτης ήταν εκείνος που αναλάμβανε το ρόλο του μαέστρου, κυρίως για να έχει την ορχήστρα συγκροτημένη. Κι όμως, από την εποχή του Haydn ήδη, αυτό άρχισε να αλλάζει, με το συνθέτη να αναλαμβάνει ευρύτερα καθήκοντα, μέχρι που έφτασε να είναι ο κανονικός μαέστρος που ξέρουμε σήμερα.

    Ωστόσο, ο λόγος που ο συνθέτης έβλεπε προς το κοινό δεν είναι επειδή έπαιζε εκείνη την ώρα κάποιο όργανο. Στα πρώτα χρόνια, όλες οι πρεμιέρες των κλασσικών έργων καθώς και οι περισσότερες συναυλίες γίνονταν σε Αυλές, συνήθως υπό την προστασία κάποιου βασιλιά, πρίγκηπα, αυτοκράτορα, δούκα κτλ. Παρόντες ήταν όλοι οι γαλαζοαίματοι, η υψηλή κοινωνία και ταυτόχρονα άρχουσα τάξη. Το να έχεις γυρισμένα τα οπίσθια -αυτό μετρούσε περισσότερο, παρά η πλάτη, που εκ των πραγμάτων ήταν και αυτή γυρισμένη- σε έναν γαλαζοαίματο, ήταν ύψιστη προσβολή και παρουσία αυτοκράτορα/ευγενούς απαγορευτόταν ρητά και κατηγορηματικά κάτι τέτοιο. Εξαίρεση δεν αποτελούσε ούτε ο συνθέτης-μαέστρος, ο οποίος αναγκαζόταν να διευθύνει με την πλάτη γυρισμένη στους μουσικούς, κοιτάζοντας πάντα προς τη μεριά των προστατών του, ως δείγμα σεβασμού, παρόλο που το θέαμα ενός ανθρώπου να κουνά τα χέρια και να κάνει γκριμάτσες όταν η ορχήστρα το μόνο που έβλεπε ήταν μια πλάτη, ήταν εντελώς γελοίο.

    Αυτό ήταν ένα από τα πολλά γελοία που συνέβαιναν λόγω των τίτλων ευγενείας, κυρίως επειδή οι ευγενείς ήταν οι μόνοι χρηματοδότες των συνθετών και αυτό που επεδίωκαν όλοι οι συνθέτες ήταν να τους πατρονάρει κάποιος γαλαζοαίματος, αλλιώς θα πέθαιναν της πείνας, με το αντίστοιχο κόστος φυσικά (βλέπε το παραπάνω, αλλά και τις αφιερώσεις των έργων: παρατηρείστε πόσα έργα έχουν αφιερωθεί σε ευγενείς. Νομίζετε ότι γινόταν επειδή τους συμπαθούσαν τόσο πολύ οι συνθέτες; )
    composer
    05.05.2004, 15:36
    Για να κάνω και εγώ μια ερώτηση για να συνεχιστεί αυτό το όμορφο παιχνίδι που έχουμε αρχίσει!Ποια η σχέση της μουσικής με την κάπως παρεξηγημένη στις μέρες μας λέξη...Τραβεστί (Travesti)

    [/I]

    Για να συνεχίσουμε τα παράξενα στον κόσμο της μουσικής!
    Περιμένω τις απαντήσεις σας στην παραπάνω ερώτηση ή έστω τι νομίζετε οτι μπορεί να είναι

    Το μυστήριο της Κρήτης είναι βαθύ - όποιος πατήσει στο νησί τούτο νοιώθει μυστηριώδη δύναμη, ζεστή, αγαθή, να διακλαδίζεται στις φλέβες του και τη ψυχή του να μεγαλώνει"



    Νίκος Καζαντζάκης, Αναφορά στον Γκρέκο




    [ Το μήνυμα επεξεργάστηκε από: jorge on 06-05-2004 00:27 ]
    _a_r_i_s_
    05.05.2004, 17:08
    Quote:

    Το μέλος composer στις 05-05-2004 στις 15:36 έγραψε:


    Για να κάνω και εγώ μια ερώτηση για να συνεχιστεί αυτό το όμορφο παιχνίδι που έχουμε αρχίσει!Ποια η σχέση της μουσικής με την κάπως παρεξηγημένη στις μέρες μας λέξη...Τραβεστί (Travesti)





    Για να συνεχίσουμε τα παράξενα στον κόσμο της μουσικής!
    Περιμένω τις απαντήσεις σας στην παραπάνω ερώτηση ή έστω τι νομίζετε οτι μπορεί να είναι


    Ρόλοι οι οποίοι, αν και ερμηνεύονται από γυναίκες, αντιπροσωπεύουν ανδρικούς χαρακτήρες.


    [ Το μήνυμα επεξεργάστηκε από: jorge on 06-05-2004 00:27 ]
    composer
    05.05.2004, 17:19
    Πολύ σωστά ....ο όρος Τραβεστί ανήκει στην φωνητική μουσική και είναι οι ρόλοι που αντιπροσωπεύουν άνδρες αλλά ερμηνέυονταν απο γυναίκες!!



    _a_r_i_s_
    05.05.2004, 17:21
    Αν και δεν ξέρω αν απάντησα σωστά στην ερώτηση ας κάνω και γω μία έτσι για την συνέχεια του παιχνιδιού, έστω και ας μην είναι και τόσο παράξενη...
    "γιατί υπάρχουν δώδεκα νότες στη μουσική κλίμακα"

    Ε; γιατί;

    composer
    05.05.2004, 17:30
    Χεχε!Μάλλον εννοέις οτι σε σύνολο 12 μαζί με τα σημεία αλλοιώσεως, την δίεση και την ύφεση!

    Δηλαδή ενώ οι νότες είναι 7 ντο,ρε,μι,φα,σολ,λα,σι αν προσθέσουμε τις διέσεις τοτε έχουμε, ντο,ντο#,ρε,ρε#,μι,φα,φα#,σολ,σολ#.λα,λα#.σι...σύνλο 12
    _a_r_i_s_
    05.05.2004, 17:48
    Quote:

    Το μέλος composer στις 05-05-2004 στις 17:30 έγραψε:

    Χεχε!Μάλλον εννοέις οτι σε σύνολο 12 μαζί με τα σημεία αλλοιώσεως, την δίεση και την ύφεση!

    Δηλαδή ενώ οι νότες είναι 7 ντο,ρε,μι,φα,σολ,λα,σι αν προσθέσουμε τις διέσεις τοτε έχουμε, ντο,ντο#,ρε,ρε#,μι,φα,φα#,σολ,σολ#.λα,λα#.σι...σύνλο 12






    Ναι μαζί με την δίεση και την ύφεση! σίγουρα εσύ θα το γνωρίζεις όπως και πολλοί άλλοι στο site....