ελληνική μουσική
371 online   ·  209.050 μέλη

Αρμονικές συχνότητες

fantasy
Περαστική Νότα
Chat
19.05.2008, 09:53

Μπορεί κάποιος να μου εξηγήσει κάποιος πως ακριβώς προκύπτουν οι αρμονικές συχνότητες?


#1   
thaliey
Φθασμένος
Chat
19.05.2008, 16:03

εννοεις συχνοτητες????{#emotions_dlg.confused1}


#2   
JaNick
Φθασμένος
Chat
19.05.2008, 18:25

Βασικά αν εννοείς όλους τους αρμονικούς ήχους που έχει μια νότα εκτος απο τη θεμελιώδη συχνότητα, φαντάζομαι οτι θέλεις να τους υπολογίσεις όλους... Δεν ξέρω ακριβώς, αλλα έχω την εντύπωση πως θα είναι μια περίπλοκη φυσικο-μαθηματική διαδικασία...

Αν ρωτάς για τις αρμονικές νότες που μπορούν να βγάλουν τα έγχορδα απλά σε συγκεκριμένα σημεία της χορδής ακουμπάς το δάχτυλο σου (χωρίς να πατάς) χτυπάς τη χορδή και την αφήνεις ελεύθερη να ηχήσει... Π.χ τα 5ο 7ο και 12ο τάστο της κιθάρας είναι ιδανικά σημεία για την παραγωγή αρμονικών ήχων...


#3   
MusicMind
Βασική Νότα
Chat
19.05.2008, 23:57

Οι αρμονικοί είναι ακέραια πολλαπλάσια της συχνότητας της θεμελίου.

Για παράδειγμα αν σαν θεμέλιο πάρουμε την νότα λα αυτή έχει συχνότητα 440hz. Οπότε ο πρώτος αρμονικός θα έχει 880hz, ο δεύτερος 1320, ο τρίτος 1760 κ.ο.κ

Η θεμέλιος με τους αρμονικούς της δίνει αυτό που λέμε χροιά.


-----------------
Παρακαλώ συμμετάσχετε στο πείραμα διάκρισης ρυθμών στο rhythm.christomanos.com

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : MusicMind στις 19-05-2008 23:57 ]


#4   
noizreduction
Βετεράνος
Chat
20.05.2008, 10:02

Πρεπει να μας ξεκαθαρισεις εαν αναφερεσαι γενικα στις συχνοτητες του ηχου, ή εαν αναφερεσαι στις αρμονικες που παραγονται απο καποιον εκτελεστη κατα τη διαρκεια του παιξιματος του.


#5   
thaliey
Φθασμένος
Chat
20.05.2008, 10:43

ετσι οπως τ λες δεν ξεκαθαρζεις τι ακριβως θες ν μαθεις....οποτε πες πιο ξεκαθαρα..τι εννοεις με τ ορο συχνοτητες???Smile


#6   
StavmanR
MusicHeaven Guru
Chat
20.05.2008, 14:19

Αν βάλεις στην αναζήτηση στο google τις λεξεις "αρμονικες ήχος" θα βρεις πάμπολλες και σαφώς εγκυρότρες απαντήσεις από όσες πιθανότατα θα σου δώσουμε εδώ. Ρίξε μία ματιά, και αν έχεις τυχόν απορίες σε κάτι που δεν καταλαβαίνεις είμαστε στη διάθεσή σου, όσο μπορούμε να βοηθήσουμε. Smile


#7   
freddieKrueger
Βετεράνος
Chat
22.05.2008, 15:12

Παράθεση:

Το μέλος fantasy στις 19-05-2008 στις 09:53 έγραψε...

Μπορεί κάποιος να μου εξηγήσει κάποιος πως ακριβώς προκύπτουν οι αρμονικές συχνότητες?



Με τον ορο συχνοτητα ηχου δηλωνεται το τονικο υψος αυτου(για να μην μπουμε σε λεπτομερειες κυματικης-μια και ο ηχος ειναι στην ουσια κυματα πυκνωσεων και αραιωσεων των μοριων του μεσου διαδοσης του...Η ταχυτητα μεταδοσης του στο μεσο αυτο ειναι u ειναι αναλογη του μηκους κυματος λ και της συχνοτητας ν:u=λ*ν-Θεμελειωδης νομος τη Κυματικης)Μηκος κυματος δεν ειναι τιποτε αλλο απο το μηκος που θα 'διανυσει' ενα κυμα σε χρονικο διαστημα ισο με μια περιοδο(Τ)δηλ ισο με το χρονικο εκεινο διαστημα που οι πυκνωσεις-αραιωσεις του ηχου θα επιστρεψουν στην αρχικη τους φσαη,απο τοτε δηλ που ξεκινησε να μετρα ο χρονος παρατηρησης για το περιοδικο φαινομενο του ηχου(περιοδικο=ομαλα επαναλαμβανομενο)Με απαλ λογια:Συχνοτητα=τονικοτητα...Στη μουσικη τα τονικα διατηματα ειναι καθορισμενα και διαιρεμενα σε στοιχειωδεις μοναδες τα ημιτονια.2 ημιτονια μας κανουν ενα τονο...Αυθαιρετα οριστηκαν οι 7 μουσικοι φθογγοι Ντο,ρε,μι,φα,σολ,λα,σι και τα μεταξυ τους ημιτονια εκτος των διαστηματων Μι-φα και σι-ντο που επεχουν ενα ημιτονιο...Η δε διαδοχη Ντο-ρε-μι-φα-σολ-λα-σι-ντο με τη μορφη τονος+τονος+ημιτονιο+τονος+τονος+τονος_ημιτονιο αντιστοιχουν σε μια ΜΑΤΖΟΡΕ(ΜΕΓΑΛΗ)κλιμακα-απλα σκαλα...Μια μινορε κλιμακα προκυπτει αν αφαιρεσουμε 1,5 τονο στην τονικη της ματζορε(η πρωτη της νοτα που τη χαρακτηριζει κιολας)πχ εδω θα ειναι η Λα μινορε και θα εχει τη μορφη Τονος+ημιτονιο+τονος+τονος+τονος+τονος+ημιτονιο οποτε μιλαμε για τη ΜΕΛΩΔΙΚΗ κλιμακα λα μινορε η και τονος+ημιτονιο+τονος+τονος+ημιτονιο+3ημιτονια+ημιτονιο οποτε εχουμε την Λα μιονορε ΑΡΜΟΝΙΚΗ...

   Καθε βαθμιδα που προκυπτει απο το αθροισμα ημιτονιων και τονων εχει και ενα χαρακτηρισμο:Πχ Για τη Ντο ματζορε κλιμακα:Η Ντο λεγεται ΤΟΝΙΚΗ η Βαθμιδα Ι

η ρε(+τονος) ειναι η ΕΠΙΤΟΝΙΚΗ η βαθμιδα ΙΙ

η μι(+τονος) ειναι η ΜΕΣΗ η βαθμιδα ΙΙΙ

η φα(+ημιτονιο)ειναι η ΥΠΟΔΕΣΠΟΖΟΥΣΑ η βαθμιδα ΙV

h sol(+τονος)ειναι η ΔΕΣΠΟΖΟΥΣΑ η βαθμιδα V

η λα(+τονος)ειναι η ΕΠΙΔΕΣΠΟΖΟΥΣΑ η βαθμιδα VI

η σι(+τονος)ειναι ο ΠΡΟΣΑΓΩΓΕΑΣ η βαθμιδα VII

και τελος το ΝΤΟ ειναι το επομενο κατα μια ΟΓΔΟΗ αυξημενο...

Αρμονικη σχεση τωρα εχουν οι τονικοτητες-συχνοτητες με αποστασης ΤΡΙΤΗΣ δηλαδη Τονου+τονου πχ για το C θα ειναι το Μι οποτε και εχουμε μια 3η απο 4 ημιτονια και λεγεται ΜΕγαλη 3η η με αποσταση Μικρης τριτης με ενα ημιτονιο λιγοτερο πχ Τονος+ημιτονιο και για το ντο θα ειναι η νοτα Μι υφεση...Αν στην Μεγαλη τριτη προσθεσης μια μικρη εχεις αμεσως αμεσως 3 νοτες που ακουγονται μεταξυ τους αρμονικα τις Ντο,Μι,Σολ δινοντας το ηχητικο αποτελεσμα μιας Ντο ματζορε ΣΥΓΧΟΡΔΙΑΣ Η δε Σολ ειναι η λεγομενη ΠΕΜΠΤΗ σε σχεση με τη Ντο,επισης σε αρμονικη με αυτην σχεση...Επισης αν προσθεσεις μια μεγαλη τριτη στη μικρη θα εχεις το ακουσμα μιας μινορε συγχορδιας(η ακκομπανιαμεντου γενικοτερα) της C μινορε:με νοτες-τονικοτητες-συχνοτητες C-Eb-G poy ειναι και η Ντο μινορε συγχορδια...Αν προσθεσεις τωρα στη ματζορε μια μικρη τριτη θα εχεις μια συγχορδια 7ης ματζορε και να το ιδιο κανεις στη μινορε θα εχεις μια μινορε 7ης..Υπαχρουν και πολλοι αλλοι αρμονικοι συνδυασμοι πχ C εβδομης με ελατωμενη 5η κοκ...Που θα γραψω εγω η αλλοι φιλοι μας στη συνεχεια...My time is up for now...{#emotions_dlg.oops}  ΥΓ:Μια παρατηρηση:Οπου λεω συγχορδιες αναφερομαι στην κιθαρα...αλλα οι τονικοτητες και οι μεταξυ τους αρμονικες σχεσεις αφορουν ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ μουσικο οργανο καθως και τη φωνη...Μπορεις απλα να αντικαταστησεις τον ορο 'συγχορδια' με τον ορο 'ακκομπανιαμεντο'...


-----------------
LIFE IS A MISERY ONLY FOR MISERABLE

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : freddieKrueger στις 22-05-2008 15:17 ]

 

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : freddieKrueger στις 22-05-2008 15:23 ]

 

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : freddieKrueger στις 22-05-2008 16:23 ]


#8   
freddieKrueger
Βετεράνος
Chat
22.05.2008, 17:05

Παράθεση:

Το μέλος MusicMind στις 19-05-2008 στις 23:57 έγραψε...

Οι αρμονικοί είναι ακέραια πολλαπλάσια της συχνότητας της θεμελίου.

Για παράδειγμα αν σαν θεμέλιο πάρουμε την νότα λα αυτή έχει συχνότητα 440hz. Οπότε ο πρώτος αρμονικός θα έχει 880hz, ο δεύτερος 1320, ο τρίτος 1760 κ.ο.κ

Η θεμέλιος με τους αρμονικούς της δίνει αυτό που λέμε χροιά.


-----------------
Παρακαλώ συμμετάσχετε στο πείραμα διάκρισης ρυθμών στο rhythm.christomanos.com

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : MusicMind στις 19-05-2008 23:57 ]



Απο τη σκοπια της αναλυσης της ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΗΣ ΧΡΟΙΑΣ ενος ηχου με δεδομενη τονικοτητα(που καθοριζεται απο την θεμελιο αρμονικη οπως διαπιστωνεις)αυτα που λες ειναι πολυ σωστα φιλε Music mind!!!Ενας ηχος δεν αποτελειται μονο απο μια αρμονικη ταλαντωση,αλλα απο πολλες που σαν αθροισμα δινουν το χαρακτηιστικο ηχοχρωμα πχ μιας ακουστικης κιθαρας η μιας ηλεκτρικης η και μεταξυ 2 ακουστικων τονιζουν λεπτες διαφορες...Η πρωτη ειναι η θεμελιος και εχει χ Hz η δευτερη εχει 2χ hz h 3η 3χ κοκ...Σε οσο περισσοτερες 'ψηλες ' δευτερευουσες συχνοτητες  μπορει να αναλυεθει ενας ηχος δεδομενης τονικοτητας(δηλ θεμελιας αρμονικης)τοσο 'ανοιχτοτερου' ηχοχρωματος ειναι...Αν φυγουμε απο την κατηγορια των εγχορδων επισης αυτες οι δευτερεουσες συχνοτητες ειναι εκεινες που δινουν το χαρακτηριστικο ηχοχρωμα μιας φωνης και την καθιστουν μοναδικη,αλλα επισης αλλες δευτερευουσες συχνιοτητες εχει ο φθογγος 'α' αλλες το 'ι' αλλες το 'ου' κοκ το ιδιο ισχυει και κατα την εκφορα των συμφωνων κοκ...Γι αυτο και δεν ειναι το ιδιο ευκολο να τραγουηθουν ψηλα το 'α' με το 'ου' η το 'ο'...

Στην προκειμενη παντως νομιζω οτι το παιδι που ρωτα πως προκυπτουν οι αρμονικες συχνοτητες ρωτα πως προκυπτουν οι διαφορες  συγχορδιες των οποιων οι επιμερους τονικοτητες εχουν αρμονικη μεταξυ τους σχεση για να μας δινουν το αποτελεσμα ενος πχ ματζορε(θα πω το κλισε 'ζωντανου και χαρουμενου')ακουσματος η ενος μινορε('λυπημενου'ναι σιγα-εχω βγαλει χαρουμενο τραγουδακι που ειναι με Dm χαχαχαχ)ακουσματος...Τεσπα...δεν εχει σημασια αν ακουγεται  'χαρουμενη' η ματζορε και 'λυπημενη' η μινορε σημασια εχει οτι ολες οι μινορε εχουν και παλι στο συνολο τους ΕΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ ΗΧΟΧΡΩΜΑ το ιδιο και οι ματζορε,7ης,6ης,diminished chords,κτλ Ισως εδω να εντοπιζεται να η γεφυρωση των δυο οπτικων γωνιων:Μια συγχορδια πχ ντο ματζορε δεν ειναι τιποτα περισσοτερο απο ενα ΗΧΟ που αναλυεται σαν Ντο(με οσα Ηz αντιστοιχουν στο Ντο αυτο)σαν κυρια θεμελιωδη-τονικη σαν Μι και σαν σολ...ομως εδω οι τονικοτητες ΔΕΝ εχουν σχεση ακεραιου πολλαπλασιου...Αυτο σαν προβληματισμος και σαν δικη μου απορια....{#emotions_dlg.confused1}


#9   
billth
Περαστική Νότα
Chat
27.05.2008, 10:47

Στην κιθαρα γιατι γινονται αρμονικες μονο σε συγκεκριμενα ταστα (5ο,7ο,12ο) και οχι σε ολοκληρη την ταστιερα;Ειναι αδυναμια της κιθαρας γενικα (δηλαδη η κιθαρα ως οργανο δεν ειναι τελιο)???

Και κατι ακομη:

Οι αρμονικες στο 12ο ταστο δεν εχουν την ιδια συχνοτητα με την κυριως νοτα στο ιδιο ταστο;


#10   
freddieKrueger
Βετεράνος
Chat
27.05.2008, 13:08

...δεν καταλαβαινω την ερωτηση σου φιλε μου...αν θες γινε λιγο πιο σαφης...Τι εννοεις κυρια νοτα 12ου ταστου?Και επισης γιατι νομιζεις οτι στα 5,7 και 12 ταστα ειναι αρμονικες οι σχεσεις και οχι σε αλλα ταστα της κιθαρας?Εγω βλεπω-μαλλον ακουω-οτι οι αρμινικες σχεσεις τηρουνται σε ΟΛΗ την εκταση της ταστιερας...Γιατι λοιπον εστιαζεσαι σε αυτα τα ταστα?Απλω ςαλλαζουν οι δακτυλιδισμοι οταν αλλαζεις ταστο...

Edit:Διαβαζοντας και το ποστ του μελους Janick καταλαβα μαλλον τι ρωτας:Γιατι οι νοτες που θα παραχθουν απο πιεση σε μια ελευθερη χορδη στα ταστα 5,7 και 12 σου λεω εγω παραδειγμα της ψιλης Μι-της 1ης χορδης της κιθαρας-εχουν αρμονικη σχεση?Με αλλα λογια γιατι οι νοτες Λα(5ο ταστο της μι),σι(7ο ταστο της Μι)και Μι(12ο ταστο) ειναι αρμονικες?Απαντηση:Γιατι ανηκουν στη συγχορδια Εsus4,δηλ της Μι με καθυστερηση τεταρτης...σημειωση τεταρτη=5 ημιτονια η μεγαλη τριτη+1ημιτονιο...Και οπως σε καθε συγχορδια ετσι κι εδω εχουν μια αρμονικη σχεση οι επιμερους νοτες δινοντας το ακουσμα της Μι sus4... 

Πανω στην ιδια χορδη μπορεις να πατησεις πχ στο 3ο ταστο,στο 7ο και 12ο και θα εχεις αρμονικους ηχους που μαζι ηχουν σαν Μι ματζορε η στο 5ο ταστο,8ο και 12ο και θα εχεις τις αρμονικες Λα,Ντο και μι που ανηκουν στη Λα μινορε συγχορδια...

 


-----------------
LIFE IS A MISERY ONLY FOR MISERABLE

 

 

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : freddieKrueger στις 27-05-2008 18:11 ]


#11   
billth
Περαστική Νότα
Chat
27.05.2008, 19:58

Γιατι δεν γινεται ομως να παιζει κανεις  φυσικες αρμονικες σε όλη τη ταστιερα?


#12   
freddieKrueger
Βετεράνος
Chat
27.05.2008, 21:01

Δε μου απαντησες αγαπητε φιλε σε αυτο που σε ρωτησα:Τι εννοεις με το πρωτο σου ποστ σε αυτο το θεμα?Δηλ αρμονικες στα 5,7 και 12 ταστα?Εγω εκανα απλα μια προσπαθεια ισως και αποτυχημενη να προσεγγισω αυτο που θες να πεις...Απο σενα λοιπον περιμενω να μου πεις με μεγαλυτερη σαφηνια τι εννοεις...

Τωρα για αυτο που λες στο τελευταιο σου ποστ:γιατι δεν μποροιυμε να παιξουμε φυσικες(δηλαδη χωρις διεσεις και υφεσεις)αρμονικες σε ολη την ταστιερα,δηλ με αλλα λογια γιατι δεν μπορουμε να παιξουμε τις νοτες της Ντο ματζορε σε ολη την ταστιερα?Κατα την αποψη μου παντα μπορουμε....Στην κλασσικη κιθαρα που εχω εγω για να παιξεις πανω απο την νοτα Ντο 8ο ταστο της ψιλης χορδης ΜΙ ξεκινας απο το Ντο 8 ταστο της 6ης χορδης,μετα ακολουθως:10ο ταστο 6ης χορδης(νοτα ΡΕ),7 ταστο 5ης χορδης(νοτα ΜΙ),8 ταστο 5ης χορδης(νοτα ΦΑ),10ο ταστο 5ης χορδης(νοτα ΣΟΛ),7 ταστο 4ης χορδης(νοτα ΛΑ),9 ταστο 4ης χορδης(νοτα ΣΙ),10 ταστο 4ης χορδης(νοτα ΝΤΟ-σχεση ογδοης με τη βασικη ντο),7 ταστο 3ης χορδης(νοτα ΡΕ),9 ταστο 3ης χορδης(νοτα ΜΙ),10 ταστο 3ης χορδης(νοτα ΦΑ),8 ταστο 2ης χορδης(νοτα ΣΟΛ),10 ταστο 2ης χορδης(νοτα ΛΑ),7ταστο 1 χορδης(νοτα ΣΙ),8ταστο 1 χορδης(νοτα ΝΤΟ 2οκαβες απο την αρχη),10 ταστο(νοτα ΡΕ),12 ταστο ΜΙ 1 χορδης...Δηλ επαιξα γρηγορα ανεβα κατεβα απο Ντο 3 εως Ντο 5 σε μια εκταση ταστιερας που μου επιτρεπει ανετα να κινηθω οπου θελω τονικα...αλλα επιπελον εφτασα με λιγες κινησεις και τη νοτα Ε5...Η ιδια ακολουθια 2 οκταβων φυικων αρμονικων της κλιμακας σηλ Ντο ματζορε παιζεται ανετα και σε πολλες αλλες θεσεις... 


#13   
billth
Περαστική Νότα
Chat
28.05.2008, 16:40

Πρωτον μιλω για ηλεκτρικη κιθαρα.

Δευτερον φυσικες αρμονικες λεγονται οι αρμονικες που γινονται με την τοποθετηση του δαχτυλου πανω απο το ταστο χωρις να το ακουμπαει.

(Δεν εννοω την Φυσικη Ματζορε κλιμακα,την C)

Τεχνιτές λεγονται αυτες που γινονται με καταλληλο χτυπημα της χορδης με την πενα.

Αυτο που ρωτησα ειναι γιατι στην κιθαρα γινονται φυσικες αρμονικες μονο σε συγκεκριμενα ταστα (5ο,7ο,12ο) και οχι σε ολοκληρη την ταστιερα.


#14   
freddieKrueger
Βετεράνος
Chat
28.05.2008, 17:46

Οκ φιλε μου για ηλεκτρικη κιθαρα δεν μπορω να σε βοηθησω...Παρανοησα λοιπον λαθος μου{#emotions_dlg.oops}

{#emotions_dlg.clap}Ενδιαφερομαι παντως να μαθω τι ειναι φυσικες αρμονικες στην ηλεκρικη κιθαρα...Ειπες πως φυσικες ειναι οι αρμονικες που παραγονται με τοποθετηση του δακτυλου πανω απο το ταστο,χωρις το δακτυλο ν ακουμπαει το ταστο?Πως γινεται αυτο?Και τεχνιτη αυτη που παραγεται με πενα?Αρα η φυσικη παραγεται ΧΩΡΙΣ πενα μονο με δακτυλισμους κι επιπελον δεν αγγιζεις το ταστο?Δεν καταλαβα...και οφειλεται μαλλον στο οτι δεν εχω εμπειρια στην πραξη γι αυτο που λες αλλα και στο οτι ισως δεν το περιγραφεις καλα(αλλα ειμαι σιγουρος οτι θα το κανεις καλα-σαν την οδηγηση πχ βαλε μου να σου εξηγησω τι γινεται,ενω ξερω πολυ καλα να  οδηγω ΔΕΝ θα μπορεσω να σου το περιγραψω καλα,για να καταλαβεις-αν υποθεσουμε οτι απευθυνομαι σε καποιον που δεν ξερει οδηγηση)...Αλλα απο την περιγραφη του νομιζω οτι θα μπορει να γινει και σε αλλου ειδους κιθαρα εκτος της ηλεκτρικης...Κανω λαθος?{#emotions_dlg.blush}


#15   
billth
Περαστική Νότα
Chat
28.05.2008, 22:53

Nα οι φυσικες:

http://www.youtube.com/watch?v=kAP0je2gwSQ&feature=related

Και οι τεχνιτες

http://www.youtube.com/watch?v=e5HHl-SQRIo

 


#16   


Αυτά τα διάβασες;