Αν η μαθήτρια είναι 11 ετών και ετοιμάζεται για α' μέση, δεν υπάρχει περίπτωση να πάρει πτυχίο πριν τη β΄λυκείου, καθώς χρειάζεται (αν καταταγεί στην α΄μέση) άλλα 6 χρόνια σπουδών. Δεν είναι δυνατόν να πηδήξει κανείς τάξη εφόσον έχει καταταγεί, εκτός αν δώσει ξανά κατατακτήριες εξετάσεις, κάτι που επιτρέπεται μόνο για 1 φορά ακόμα.
Στην περίπτωση αυτή, συνιστώ συνέχιση των μαθημάτων χωρίς κατατακτήριες εξετάσεις, ούτως ώστε α. να δείτε αν, όντως, η μαθήτρια θα έχει την αναμενόμενη πρόοδο και β. να μπορεί να δώσει π.χ. σε 2-3 χρόνια κατευθείαν για β' ανωτέρα (το ανώτερο που μπροεί να καταταγεί).
Παραμένει το πρόβλημα των υποχρεωτικών μαθημάτων, το οποίο όμως μπορεί να λυθεί με ατομικό μάθημα, όπου θα προχωρα πιο γρήγορα στη θεωρία-αρμονία. Η ιστορία-μορφολογία και η μουσική δωματίου είναι 2 έτη και μπορούν να γίνονται παράλληλα.
Τα παραπάνω, εντελώς θεωρητικά. Πρακτικά τώρα: είμαι εντελώς ενάντια στα χρονοδιαγράμματα που θέτουν οι γονείς. Η πείρα και η πράξη έχει δείξει πως μόνο κακό κάνουν. Πάντως, αυτό δεν σημαίνει πως το κορίτσι δεν μπορεί να πετύχει το στόχο αυτό, με την κατάλληλη διδασκαλία, προετοιμασία, και φυσικά επιθυμία και όρεξη. Θα πρότεινα η κοπελιά να βάλει τα δυνατά της ώστε πρώτα από όλα να προοδεύει καλά και σωστά, Έπειτα, αν στη Β' λυκείου είναι στο επίπεδο πτυχίου, μπορεί να κάνει κάλλιστα μια συντίρηση και να το πάρει αφού τελειώσει το σχολείο. Αν σκοπεύει να κάνει καριέρα πιανίστα, το πτυχίο δεν της χρειάζεται ούτως ή άλλως!