Παράθεση:
Το μέλος caterina08 στις 17-05-2010 στις 22:04 έγραψε...
Οπως λογικα θα ξερεις σε καθε εποχη επιδιωκουμε κατι διαφορετικο. Ο Μπαχ για παραδειγμα σε σπανιες περιπτωσεις αφηνει να ηχησει τελειο διαστημα (5η η 8η, γιατι θεωρουνται μη ενδιαφερουσες λογω της ταυτησης των αρμονικων) Αντιθετα οι 5ες και 8ες ειναι το φυσιολογικο στην εποχη της αντιστιξης.
|
Παράθεση:
Το μέλος Pentatonikos στις 17-05-2010 στις 21:37 έγραψε...
Παράθεση:
Ποτέ και σε καμία εποχή δεν υπήρξε καμία ρητή απαγόρευση για τίποτε.
|
Διαφωνάω... Κατα το μπαρόκ το διάστημα Φα-Σι ονομάζοταν διαβολικό, οι αυξημένες 4ες αλλα και τα 3ημιτόνια απαγορεύοταν απο την εκκλησία ως σατανικά... Άλλωστε κάθε φορά που παίζουμε παράλληλες 5ες ο Bach σκοτώνει ένα γατάκι...
|
Πεντατονικέ και Κατερίνα, με αυτό που λέτε φαίνεται πως δεν έχετε παίξει αρκετό Μπαχ!
Η 4η αυξημένη αποτελεί όντως ένα ιδιαίτερο διάστημα, υπο προυποθέσεις όμως. Ως τέτοιο έχει χρησιμοποιηθεί στο μπαρόκ κατά κόρον, όχι μόνο από τον Μπαχ. Εκτός από "διαβολικό", ονομάζεται και duriusculus και έχει συμβολισμό και πολύ χαρακτηριστική χρήση, τόσο μελωδικά όσο και αρμονικά. (θέλετε να αραδιάσουμε εδώ πόσες φούγκες του Μπαχ έχουν αυτό το διάστημα στο θέμα?) Σε κάθε άλλη περίπτωση βέβαια θα μπορούσε να αποτελεί απλώς 2 φθόγγους μιας δεσπόζουσας με 7η
Επίσης, μια και μιλάς για εκκλησία, σε προκαλώ να μου βρεις πόσες καντάτες του Μπαχ δεν περιέχουν τα εν λόγω διαστήματα!
Όσο για τις ανοικτές 5ες και 8ες (οι οποίες και πάλι υπάρχουν σε υπερπληθώρα στον Μπαχ και αλλού), δεν τις προτιμούσαν όχι γιατί ακούγονταν άδειες (αυτό είναι ένα πολύ απλοϊκό κριτήριο που υπάρχει ως ιδεοληψία σήμερα) αλλά επειδή πλέον το ιδίωμα της μουσικής είχε αλλάξει και είχε γίνει Τονικό. Βασιζόταν λοιπόν στην αρμονία. Παρουσιάζοντας ανοικτές 5ες και 8ες, αρμονικά δεν έχεις κάποια ταυτότητα στην εν λόγω συνήχηση ενώ η 3η που απουσιάζει, στερεί τις έλξεις που δημιουργούνται μεταξύ αρμονικών λειτουργειών (με 2 λόγια, γιατί αυτό σηκώνει πολύ ανάλυση). Παρόλαυτα, και αυτό, συμβαίνει. Ο "παραβάτης" Μπαχ αλλά και πολλοί άλλοι "τεντιμποϋδες" του μπαρόκ, το κάνουν!
Μιλάμε για απαγορεύσεις αλλά μήπως θα πρέπει να το δούμε αλλιώς? Μήπως θα πρέπει να αναιρέσουμε αυτό το ταμπού, αρχίζοντας από το πολύ απλό και εξίσου σχολικό: κάθε κανόνας έχει και τις (πολλές) εξαιρέσεις του? Έχετε αναρωτηθεί ποτέ, γιατί η εναρμόνιση χορικού τύπου Μπαχ έχει "διαφορετικούς' κανόνες από την υπόλοιπη σχολική αρμονία?
Μια συμβουλή: αντί να διαβάζουμε σχολικά εγχειρίδια, ας αναλύσουμε έργα. The real thing!
-----------------
To blog μου: http://www.pianoeforte.wordpress.com
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : cembalo στις 18-05-2010 03:59 ]