ελληνική μουσική
309 online   ·  209.193 μέλη

Καποτάστο & Παίξιμο με δαχτυλα σε ακουστική

NBestgirl
Περαστική Νότα
Chat
19.06.2010, 21:14

Καλησπέρα!

 

Είμαι αυτοδίδακτη και εγώ... (ωχ θα κάνουν οι έμπειροι μουσικοί μας... αλλη μια δολοφόνος :P ) Μπορώ να πώ οτι η αγάπη που μου  για τη μουσική και το τραγούδι μου έδωσε το πίσμα που χρειαζόταν, την υπομονή και την επιμονή και πλεον παίζω αρκετά τραγούδια στην κιθαρίτσα μου... εχω όμως κάποιες απορίες.

 

1. Ξεκίνησα με κλασική κιθάρα και έμαθα δαχτυλισμούς που δε μπορώ να βγάλω με πένα και για να μάθω με πένα μου φαίνεται σαν να ξεκινάω απο την αρχή... δηλ βουνο Ωστόσο πείρα μια ηλεκτροακουστική κιθάρα. Πειράζει λοιπόν να παίζω δαχτυλισμούς σε ακουστική κιθάρα; Είναι λάθος;

 

2. Το καποτάστο ή καποντάστρο αλλοιώς ανάλογα σε ποιο σημείο το τοποθετείς αλλάζει τον τόνο; Παίζω παράλληλα κάποια τραγούδια μαζί με το κανονικό τραγούδι (youtube)... χωρίς καποτάστο και παίζει οκ... αλλα κουράζεται η φωνή μου και νοιώθω σαν να τραγουδάω σαν νταλικέρης :/ μερικές φορές αφού κάνω μπάσα τη φωνή μου. Αν βάλω καποτάστο πχ στο δε μπορώ του ιωαννίδη στο πρώτο τάστο τότε τραγουδάω με πιο θηλυκή φωνή και ο λαιμός μου δε κουράζεται... και το τραγούδι βγαίνει έχω την αίσθηση πιο γλυκό... όμως... αν έχω καποτάστο και βάλω παράλληλα το τραγούδι να παίζει βγαίνει ενα μπερδεμένο πράγμα... σαν να παίζω λάθος το τραγούδι...αυτό γίνεται λόγο της αλλαγής του τόνου αλλα συνεχίζω να παίζω σωστά ή το καποτάστο δεν είναι για τον τόνο και παίζω λάθος το τραγούδι οπότε και να μην το χρησιμοποιώ αν δεν το έχει φυσιολογικά το τραγούδι...;

 

3. Στο ιντερνετ βρίσκουμε χιλιάδες τραγούδια με τις συγχορδίες.. πότε ξέρουμε όμως οτι κάποια πρέπει να παίξει μπαρέ;

4. Και τέλος πώς μπορώ να μάθω πώς να "χρωματίζω" ενα τραγούδι; (Τι εννοώ με το χρωματίζω... παρατηρώ, στο youtube, οτι κάποιες φορές ενώ ο κιθαρίστας έχει πατημένη μια συγχορδία ανασηκώνει κάποιο/α δάχτυλο και έτσι σπάει τη μονότονία.) Υπάρχει κάποιο σχετικό link  ή κάποιο σχετικό βιβλίο ή έστω κάποια βασικά που πρέπει να ξέρω...;

 

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : NBestgirl στις 19-06-2010 21:15 ]

 

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : NBestgirl στις 19-06-2010 21:18 ]

 

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : NBestgirl στις 19-06-2010 21:19 ]


#1   
delta66
MusicHeaven Guru
Chat
20.06.2010, 06:17

Ας με συγχωρεσουν οι φιλοι σπουδαγμενοι μουσικοι μας που θα τα πω απλα και μπακαλιστικα για να τα καταλαβεις.

Δεν γινεται να τραγουδας απο πανω σε αντρικο τραγουδι. Τραγουδανε σε αλλο τονο οι αντρες απο τις γυναικες.

Οι γυναικες τραγουδανε "μια τεταρτη πανω" συνηθως.

Αυτο το πετυχαινεις αν βαλεις το capo 5 ταστα πιο ψηλα ("ψηλα" ειναι προς την τρυπα της κιθαρας και "χαμηλα" ειναι προς τα κλειδια) στη κιθαρα και τραγουδησεις μονη σου το κομματι.

Υπαρχει περιπτωση να χρειαζεται μικρη διορθωση για να σου ταιριαξει καλυτερα στη φωνη σου και να βαλεις το capo σε αλλη θεση.

Αν σου ακουγεται χαμηλη η φωνη σου δοκιμασε να ανεβασεις 1-2 ταστα ακομα το capo.

Αν νιωθεις να τσιριζεις, πηγαινε το πιο χαμηλα πχ αντι για 5 ταστα, βαλτο στα 3-4 ταστα πιο ψηλα απο τον κανονικο τονο.

 

Ελπιζω να βοηθησα.

Καλη διασκεδαση.

----------------
----

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : delta66 στις 20-06-2010 06:19 ]


#2   
NBestgirl
Περαστική Νότα
Chat
20.06.2010, 10:22

Παράθεση:

Το μέλος Pentatonikos στις 19-06-2010 στις 23:05 έγραψε...

δηλαδή τις νότες πέρα απο την 7η... Δηλαδή... Λά μινόρε... Αυτή είναι μια κλίμακα... Έχει τις παρακάτω νότες...:

Λα Σι Ντο Ρε Μι Φα Σολ Λα Σι Ντο Ρε κλπ κλπ...

Για να σχηματίσουμε την συγχορδία Αm πέρνουμε τις 1-3-5 και έχουμε Λα-Ντο-Μι σε συνήχιση... Αν πάρουμε μια απο τις άλλες νότες και την παίξουμε μαζί με τις υπόλοιπες έχουμε μια νέα συγχορδία που ίσως ακούγεται λίγο φάλτσα αλλά δημιουργεί αυτόν το χρωματισμό που λές...

 

Εδώ το έχασα λίγο... ^^ με τις κλίμακες δυστυχώς δεν τα πάω και πολύ καλά, έχω μια ψιλοδυσκολία στο να τις κατανοήσω ^^ :P

Σχετικά με το καποτάστο περίμενα να παίζω παράλληλα με το τραγούδι αλλα πιο ψιλά... αλλα εβγαινε τελείως αλλο, δε μπορούσα να παίξω παράλληλα με τον Ιωαννίδη και εκεί σκέφτηκα μήπως παίζω λάθος και δεν το αντιλαμβάνομαι και το καποτάστο δεν είναι για να αλλάζει τον τόνο όπως πίστευα ή δεν το βάζω στα σωστά σημεία. :/ Αν και μόνη μου πήγαινε μια χαρά το τραγούδι με ίδιο ρυθμό , ίδιο δακτυλισμό... και η φωνή μου ωραία και ξεκούραστη. Ωραία οπότε λύθηκε η απορία σε αυτό...

Παράθεση:

Το μέλος Pentatonikos στις 19-06-2010 στις 23:05 έγραψε...Άκου επίσης το 'Η δημοσθένους λέξις' του Σαββόπουλου που κάνει εκτεταμένη χρήση αυτών των tensions... Αν σε ενδιαφέρει πες μου να σου πώ ακριβώς τι κάνει...

Μη με ρωτάς... πάντα ναι θα σου λέω ^^

Επίσης στο να μ' αγαπάς μπορεί να μου γράψει κάποιος τα χτυπήματα.. :/ πχ κάτω κάτω πάνω κάτω (για πένα) Με πένα δεν έχω πρόβλημα να παίξω ελεύθερο αλλα δε μπορώ να παίξω τα αρπίσματα (δαχτυλισμούς)

Και στον ρούς - Εξαιρέσεις έχω καταφέρει να κάνω όλους τους χρωματισμούς σε D Am και C αλλα στο Em; Τι πατάει για να ¨"χρωματίσει";

 

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : NBestgirl στις 20-06-2010 10:23 ]

 

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : NBestgirl στις 20-06-2010 12:04 ]


#3   
delta66
MusicHeaven Guru
Chat
20.06.2010, 16:24

Στην πρωτη εκτελεση το κομματι ειναι απο C# minor (ντο διεση μινόρε).

Παιζεται με capo στο πρωτο ταστο σαν να πιανεις C major (ντο ματζορε).

Οπως παντα στη μουσικη κυριαρχουν οι εξαιρεσεις στον κανονα, και συνηθως τις δημιουργουν αυτοι που δεν ξερουν μουσικη απο το Ωδειο, δλδ δεν ξερουν τους κανονες και τους παρακαμπτουν.

Εκει ειναι η ομορφια στην μουσικη ομως. Για να φτασεις ενας ωδειακος μουσικος να αρχισει τις "εξαιρεσεις" πρεπει να μαθει πρωτα ολα τους κανονες (και θα του φαει πολυ καιρο) Smile

Ενταξει θα τα μαθει σωστα ομως.

 

Στο θεμα μας τωρα και σχετικα με τις εξαιρεσεις.

Σε αυτο το κομματι ο Σιδηροπουλος δεν τραγουδαει "κανονικο" αντρικο τονο.

Εχει κατεβει τονικα χαμηλα και ακουγεται πιο μπασος.

Στα λαιβ με φουλ μπαντα συνηθιζεται να τραγουδιεται πιο "ψηλα" το κομματι πχ απο D (ρε ματζορε) ή Ε (μι ματζορε) για να "ακουγεται" η φωνη.

Για γυναικειο τονο μετεφερε το capo +5, δλδ στο 6ο ταστο δλδ απο F# (φα διεση ματζορε) και λογο των πιο πανω λογων αν θελεις δοκιμασε και πιο ψηλα πχ G (σολ) ή A (λα).

Επειδη ομως το capo θα παει πολυ ψηλα και θα ακουγεται σαν μπαγλαμας η κιθαρα {#emotions_dlg.biggrin}, κατεβα και παιξε το G στην πρωτη θεση.

Για το ρυθμο σου εχω γραψει απο κατω.

Η φιλοσοφια ειναι οτι ο βραχιονας μας κινειται στη ταχυτητα του τραγουδιου πανω κατω ασταματητα σαν εκκρεμες ρολοι (καθετα ομως).

Σε καποιες απο τις κινησεις αυτες, χτυπαμε με την πενα (εσυ που δεν χρησιμοποιεις πενα, οπου λεω πενα, υπολογιζε το ως δαχτυλα) τις χορδες και σε καποιες η κινηση γινεται στον αερα, απλα περνωντας το χερι πανω απο τις χορδες και οχι χτυπωντας τες.

 

 

 


#4   
NBestgirl
Περαστική Νότα
Chat
20.06.2010, 17:08

Οκ καλύφτηκα :) Σας ευχαριστώ!


#5   
Katzenfreund
Βασική Νότα
Chat
23.06.2010, 15:39

Παίζω και εγώ με δάχτυλα, είμαι σε μεγάλο βαθμό αυτοδίδακτος και θα χρειαστώ εξάσκηση για να αποκτήσω ευχέρεια με την πένα. Άρα έχουμε πολλά κοινά σημεία.

 

Επειδή οι προηγούμενοι έδωσαν πολύ καλές απαντήσεις, θα συγκεντρωθώ σε διαφορετικά σημεία και θα χρησιμοποιήσω την απλούστερη δυνατή εξήγηση.

Η πένα υπερτερεί στο ότι παίζει πιο δυνατά, πιο ομοιόμορφα (δεν εξαρτάται από τη δύναμη του κάθε δακτύλου), μπορεί να παράγει τρέμολο (πολύ δύσκολο με δάκτυλα) και αποδίδει καλύτερα βαρετούς ρυθμούς όπως το ξεϊμπέκικο.

Το παίξιμο με δάκτυλα εμφανίζεται πιο έντεχνο ή επιτηδευμένο, προσδίδει διαύγεια στον ήχο και μπορεί να αποδίδει αρμονία πρώτης/δεύτερης φωνής, π.χ. χτυπώντας 2η και 5η χορδή ταυτόχρονα, χωρίς να ακούονται μαζί οι ενδιάμεσες 3η και 4η. Ενδιαφέρον είναι επίσης ότι οι χορδές σπάζουν λιγότερο με τη χρήση των δακτύλων.

Είμαι της γνώμης ότι ένας κιθαρίστας που εξειδικεύεται στο παίξιμο με δάκτυλα μπορεί να αποδώσει ένα εύηχο ή και εντυπωσιακό αποτέλεσμα πιο εύκολα και με λιγότερη εξάσκηση παρά ο αντίστοιχος που χρησιμοποιεί πένα, αλλά αφού δεν έχω μάθει και τους δυο τρόπους, δεν μπορώ να είμαι σίγουρος.

Όσο αφορά συνοδεία άλλου τραγουδιστή σε δίσκο, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις είναι να εξακριβώσεις πιο τόνο χρησιμοποιεί. Αυτό γίνεται με το αυτί, δοκιμή, αλλά διευκολύνεται αν βρεις την τελική νότα του τραγουδιού που συνήθως δίνει και τον τόνο του. Φυσικά, πρέπει να υιοθετήσεις αυτόν τον τόνο, τόσο στις συγχορδίες όσο και στο τραγούδι.

Αφού εξακριβώσεις λοιπόν τον τόνο, έχεις 2 επιλογές στις συγχορδίες:

1 Να μεταφέρεις τις συγχορδίες στον εν λόγω τόνο, αν σε βολεύουν στο παίξιμο.

2 Αν όχι, τότε να επιλέξεις τον πλησιέστερο χαμηλότερο τόνο που σε βολεύει στις συγχορδίες και να τον ανεβάσεις με το καποτάστο.

Στο τραγούδι από την άλλη, έχεις πάλι 2 επιλογές:

1 Τραγουδάς στον ίδιο τόνο με τον τραγουδιστή, στην ανάγκη ανεβαίνοντας ή κατεβαίνοντας μια οκτάβα.

2 Τραγουδάς σε δεύτερη φωνή, ψηλότερα ή χαμηλότερα. Αυτό είναι σαφώς πιο εύηχο, βολεύει καλύτερα το διαφορετικό φύλο, αλλά φυσικά απαιτεί ειδική ικανότητα.

 

 

 

 


#6   
kynegeiros
Βασική Νότα
Chat
24.06.2010, 16:59

Καλησπέρα κι απο μένα.

Εχω καιρό να μπω εδώ ΄...ειδα φως και μπηκα.

Ο φίλος DELTA 66 ομολογω οτι με βοήθησε αρκετά μερικές φορές που είχα κάποιες απορίες.

Λοιπόν επειδή κι εγώ ανήκω στους ασχέτους και στους δολοφόνους της μουσικής πλην όμως κανείς δεν μπορεί να μου αρνηθεί το δικαίωμα να μου αρέσει.....σε πληροφορώ οτι κι εγώ απο ένα παιγνίδι της τύχης ξεκίνησα πριν δυομισι χρόνια και δόξα τω θεώ ακόμη έχω όρεξη να συνεχίσω.

Όπως κι εσύ κι εγώ παίζω με δάκτυλα και δεν εχω ιδέα από πέννα. δεν με πολυνοιάζει φυσικά αφού το κέφι μου κάνω.

Θα ήθελα όμως να σου πω επειδή κι εγω το αντιμετώπισα πριν καιρό για το θεμα του καποταστου. Θα στα πω όπως εγω τα αντιλαμβάνομαι κι ελπίζω να γίνω κατανοητός κι ας με συγχωρήσουν οι φίλοι μουσικοί αν ρίξω μερικές αρλούμπες.

Εκείνο που θέλω να σου πω για το καποταστο λοιπόν ειναι πως σε βοηθαει να παιζεις πιο ξεκούραστα τις συγχορδίες για να μην κρατάς το δείκτη σου σε συνεχές μπαρέ. Τώρα όσο για το πότε το χρησιμοποιείς αυτό έχει να κάνει με τον τόνο στον οποίο πρέπει να πιάσεις ένα τραγούδι. Δηλαδή αν τραγουδάς ένα αντρικό τραγούδι οπωσδήποτε όπως είπε κι ο προλαλήσας DELTA 66 θα πρέπει να πας σε κάποιον άλλο τόνο για να ταιριάξει στην φωνή σου. Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να μετατονίσεις αντίστοιχα όλες τις συγχορδίες του τραγουδιού σου. Αν όμως δεν θέλεις να το κάνεις αυτό γιατί έχεις συνηθίσει να τις παίζεις μπορείς να βάλεις κι ένα καποτάστο για να παίξεις μεν "οπτικα" τις ίδιες συγχορδίες αλλά φυσικά θα ακούγονται σε άλλο τόνο αφού θα έχεις βάλει καποτάστο.

Εμένα επίσης με βοηθάει πολύ για να παίζω μερικές συγχορδίες που αδυνατώ να πιάσω αξιοπρεπώς κι απ' ευθείας όπως φερ' ειπείν την D#. 

Ας πάρουμε για παράδειγμα το κομμάτι "ολα σε θυμίζουν" 

η σειρά των συγχορδιών (για τις πενιχρές δυνατότητες της φωνής μου φυσικά) είναι:

Dm D# Dm Cm D# F C Dm

Η δική μου αντιμετώπιση είναι η εξής: Βάζω καποταστο στο 3ο ταστο και παιζω το κομματι ("οπτικα" εννοω) από Bm (αλλα φυσικά παίζω Dm).

Δεν ξέρω αν σε βοήθησα καθόλου αλλά όπως και νάχει συνέχισε και μην τα παρατάς. Εγώ είμαι στα 48 πια και δεν λέω να το βάλω κάτω. Εγώ περνάω καλά με την κιθάρα μου που είναι κι ακουστική. Δεν θα έλεγα το ίδιο όμως και για τους γύρω μου. Μαλώνω κάθε μέρα με την γυναίκα και με την κόρη μου. Μόνο ο γιός μου χαίρεται να με βλέπει να παίζω και περνάμε καλά οι δυό μας.

Αυτά από μένα καλή συνέχεια να έχεις.


#7