ελληνική μουσική
    681 online   ·  210.851 μέλη

    Παραγωγή ήχου στην κλασική κιθάρα.

    sv2dxa
    22.11.2014, 11:54

    Ίσως το πιο σημαντικό  θέμα, που οι περισσότεροι συνήθως παραβλέπουν στο ξεκίνημα του πιο δημοφιλούς οργάνου που είναι η κιθάρα, είναι ο ήχος. Στην κιθάρα τον ήχο τον παράγουμε με τα δάχτυλά μας και δεν είναι έτοιμος όπως σε άλλα όργανα. Αυτό που πρέπει να μας απασχολεί κυρίως είναι η παραγωγή του καλύτερου δυνατόν ήχου και αυτό το πετυχαίνουμε με σωστή θέση των δαχτύλων όπως βεβαια και με την χρήση του δέρματος και του νυχιού ταυτόχρονα. Το νύχι , μας δίνει υψηλές συχνότητες και το δέρμα τις χαμηλότερες. Έχω τύχει σε πολλές περιπτώσεις που οι περισσότεροι έχουν την αίσθηση πως ο καλος ήχος προέρχεται από το ακριβό όργανο που κρατάει κάποιος στα χέρια του  και ποτέ δεν κοιτάζουν τον τρόπο που χτυπάει τις χορδές ο κιθαριστής. Ένα όργανο είναι σαν το αυτοκίνητο. Για να καταλάβεις τις επιδόσεις του πρέπει να το οδηγήσεις οριακά. Δεν μπορείς να έχεις 500 άλογα ιπποδύναμη και να καταλαβαίνεις της αξία τους οδηγώντας με 20 χιλιόμετρα/ωρα. Το ίδιο και με την κιθάρα. Αν δεν χτυπήσεις σωστά μια χορδή, μπορεί να κρατάς στα χέρια σου ένα όργανο αξίας 5000 ευρώ και να ακούγεται σαν να αγοράστηκε 200.


    STEFANOS604
    22.11.2014, 12:45

    Θα συμφωνήσω και είναι έτσι όχι μόνο στα έγχορδα αλλά και στα πνευστά που ναι μεν έχουν ‘’έτοιμο ήχο’’ όμως το ηχόχρωμα καθορίζεται και από τον παίχτη.

    Το ηχόχρωμα στην κιθάρα προκύπτει και από τις  αρμονικές της  θεμελιώδους συχνότητας. Τα δε υλικά κατασκευής στην κλασσική και στην ακουστική κιθάρα  έχουν άμεση σχέση με τον ήχο που παράγεται.

    Δείτε ΕΔΩ : ένα πρόσφατο θέμα με τα ξύλα που χρησιμοποιούνται σαν υλικά κατασκευής κιθάρας.


    sv2dxa
    22.11.2014, 16:17
    Πολυ χρησιμο το θεμα που αφορα στα ξυλα της κιθάρας. Ειναι σημαντικο να γνωρίζει κάποιος τον ηχο που παράγει το κάθε ξύλο μιας και ειναι συνδεδεμένο με το είδος της μουσικής που θα παίξει.
    trelakias
    22.11.2014, 16:21

    Τί εννοείς όταν λες ότι σε άλλα όργανα είναι έτοιμος ο ήχος?


    STEFANOS604
    22.11.2014, 16:48

    Ο Sv2dxa ανέφερε:

    ''....Στην κιθάρα τον ήχο τον παράγουμε με τα δάχτυλά μας και δεν είναι έτοιμος όπως σε άλλα όργανα''.

    Εγώ έβαλα το ''ετοιμος'' σε εισαγωγικά εννοώντας και σίγουρα αυτό θα εννοεί και ο Sv2dxa ότι πχ:

    Με τις  βαλβίδες στις τρομπέτες …( χάλκινα ) και επιπλέον σωλήνωση επιτρέπεται στον αέρα - όσον αφορά τη ροή του - να κινείται μέσα από περισσότερες ή λιγότερες σωληνώσεις ανάλογα με το ποιό κλειδί πατήσατε και όταν μάθετε τους δακτυλισμούς και πως να κάνετε buzz με τα χείλη οι νότες που παράγετε είναι ‘’έτοιμες’’ .(Βέβαια κι εδώ δεν αρκεί η γνώση των δακτυλισμών , buzzing και αανάγνωσης παρτιτούρας για να δώσετε τη γλυκύτητα ήχου που θα δώσει ένας ταλαντούχος....)


    sv2dxa
    22.11.2014, 17:22
    Φέρνω ενα απλό παράδειγμα. Στο πιάνο πχ πατάμε ενα πλήκτρο που ενεργοποιεί ένα μηχανισμό και ο ήχος παράγεται από ένα σφυράκι που χτυπάει τη χορδή. Στην κιθάρα το σφυράκι είναι το δάχτυλό μας και έχει άμεση επαφή με τη χορδή. Άρα όπως ακριβώς σε ένα πιάνο το σφυράκι πρεπει να έχει προδιαγραφές έτσι και το δάχτυλο...
    sv2dxa
    22.11.2014, 17:25
    Α συγνώμη δεν έχω αναφέρει το όνομά μου... Θωμάς. Πρεπει να αλλαξω το name αλλα τωρα δυστυχώς γραφω απο κινητό και ειναι πιο δύσκολο και χρονοβόρο....
    sv2dxa
    22.11.2014, 17:31

    Και κάτι ακόμη σημαντικό για το οποίο μαλλον πρέπει να ανοίξω άλλο θέμα είναι και ποιος είναι ο τρόπος που πρέπει να χτυπάει το δάχτυλο μιας και η τεχνική του χτυπήματος μπιρεί να χτίσει έναν κιθαρίστα ή να τον χαντακώσει κυριολεκτικά...

    [ τροποποιήθηκε από τον/την sv2dxa, 22-11-2014 22:37 ]


    trelakias
    22.11.2014, 17:38

    Η κιθάρα δεν είναι το πιο εύστοχο παράδειγμα όταν υπάρχουν τα άταστα.  Σε όλα τα όργανα παίζουν ρόλο τα χέρια του μουσικού, εκτός αν μιλάμε για ηλεκτρονικά.  ΙΜΗΟ Είσαι άδικος δηλαδή...

    ps:  To nickname δεν μπορεί να αλλάξει...


    sv2dxa
    22.11.2014, 17:41

    Η παραγωγή του ήχου επιτυγχάνεται από το χέρι που χτυπάει κι όχι από αυτό που πατάει. Το άταστο μάλλον είναι ατυχές παράδειγμα.

    [ τροποποιήθηκε από τον/την sv2dxa, 22-11-2014 22:38 ]


    STEFANOS604
    22.11.2014, 18:02

    Η ‘’Μέθοδος Κιθάρας’’ έκδοση 1965 του Γ. Ανδρεόπουλου από το οποίο έμαθα (αν και σήμερα παίζω κυρίως με πένα) αναφέρει επί λέξει:

    ‘’… ΠΡΟΣΟΧΗ: Ένας καλός ήχος προέρχεται και από καλά λιμαρισμένα νύχια (να μην έχουν σχισίματα)...’’ 


    freddieKrueger
    22.11.2014, 18:03

    Σε όλα τα μουσικά όργανα απαιτείται η συμμετοχή του έμψυχου εκτελεστή-οργανοπαίχτη.

    Σε κανένα μουσικό όργανο ο ήχος δεν είναι έτοιμος.

    Στο πιάνο και πάλι ανάλογα πως θα τοποθετήσει κάποιος τα δάκτυλά του και πως θα πατήσει τα πλήκτρα θα παραχθεί και ο ανάλογος ήχος.

    Απλά η κιθάρα αντικειμενικά απρέχει αμεσότερη επαφή του ανθρώπου με τις χορδες.

    Το μουσικό όργανο το οποίο εχει ίσως τον πλεον ακατέργαστο ήχο και στην ουσία το κατασκευάζουμε εμείς είναι η φωνή.

    Η φωνή είναι πνευστό και έγχορδο μαζί.

    Μοναδικ΄ςο συνδυασμός.

    Και σίγουρα τα ''τάστα'' χαράσσονται εντελώς νοητά με ένα συνδυασμό εκγύμνασης του φωνητικού μας οργάνου,ανακάλυψης των σωστνω αντηχήσεων και μουσικού αυτιού.

    Για να επιστρέψουμε στην κιθάρα είναι ένα μουσικό όργανο πολύ ξεχωριστό και σίγουρα για να παράγει κάποιος το σωστό ήχο απαιτούνται λεπτοί κι επιδέξιοι χειρισμοί.

    Κυρίως τις μπάσσες τρεις χορδές Ε,Α και D θα τις χτυπήσουμε με τον αντίχειρα και με ''δερμα'' όπως λέει ο φίλοας πιο πάνω,αλλά αν αφήσεις ''νύχι'' και τις χτυπήσεις με αυτό τότε ο ήχος θα ακουστεί πιο καθαρός.

    Οι άλλες τρείς χορδές που είναι ναυλον στην κλασσική κιθάρα θα παιχτουν απαλα με τι χρηση των δείκτη μέσου και παράμεσου δακτύλου.

    Το θέμα που έθεσε ο φίλος φαντάζομαι δεν είναι υπό μορφή ερώτησης,αλλά μια σκέψη του που θα ήθελε να μοιραστεί με την μουσική κοινότητα και να γίνει ένας διάλογος σκέψεων πάνω σε αυτό το θέμα.


    sv2dxa
    22.11.2014, 18:29
    Πολυ καλή τοποθέτηση. Ο ήχος όμως στο πιάνο είναι δεδομένος κι έτοιμος. Δεν ακουμπάμε καθόλου τη χορδή. Ζητω συγνώμη αν αυτό ακούγεται ακραίο αλλα είναι η πραγματικότητα. Δεν είναι τεχνικά δυνατόν να επέμβεις στον ήχο του έκτος εάν ακουμπήσεις τις χορδές. Η αίσθηση αλλαγής ήχου είναι πιο πολυ εγκεφαλική παραίσθηση. Θυμάμαι μάλιστα ένας πιανίστα που άκουγε στο πιάνο του vibrato.... Θα επανελθω με περισσοτερα καποια αλλη στιμη μιας και βρίσκομαι εκτος εδρας. Ευχαριστω ολους τους συμμετεχοντες στη συζήτηση...
    trelakias
    22.11.2014, 18:42

    Στην κιθάρα και τα δύο χέρια παίζουν εκτός αν δεν πατάμε την ταστιέρα.  Για να κάνεις την κλασική να εκφραστεί παίζει ρόλο ΟΛΟ το σύστημα και παρομοίως κάθε όργανο έχει την ιδιαίτερη τεχνική και δυσκολία να βγάλεις ήχο από αυτό.  Δεν μπορώ να ξεχωρίσω την κλασική κιθάρα από αυτά.  Με τα υπόλοιπα συμφωνώ...


    sv2dxa
    22.11.2014, 21:13

    Οτι αφορα το χερι που πατάει κυρίως έχουμε να κάνουμε με έκφραση και οχι με ήχο εκτος αν δεν πατησουμε σωστά στο τάστο. Οτι αφορά στα πενταλ φυσικα και παίζουν ρόλο είναι γνωστο σε τι ακριβως χρησιμευουν... Εν παση περιπτωση αυτο που θετω ως προβληματισμό κυριως στους νέους κιθαριστες είναι το ότι πρεπει να εστιασουν ιδιαίτερα στον ηχο τους αρχικα πριν περασουν σε κατι αλλο. Φυσικα και δεν εχω προθεση να υποβαθμισω τα υπολοιπα όργανα...

    [ τροποποιήθηκε από τον/την sv2dxa, 22-11-2014 21:16 ]

    [ τροποποιήθηκε από τον/την sv2dxa, 22-11-2014 22:48 ]


    sv2dxa
    22.11.2014, 22:19

    Ωραια λοιπον ας το θεσω αλλιως. Αν πατησει με την ιδια ακριβως πιεση ο μεγαλυτερος πιανιστας του κοσμου και ενας εντελως ασχετος ο ηχος θα ειναι διαφορετικος?

    [ τροποποιήθηκε από τον/την sv2dxa, 22-11-2014 22:20 ]


    sv2dxa
    22.11.2014, 22:33

    ( επιτέλους γράφω στο laptop , μου ήταν πολύ δύσκολο να εκφραστώ γράφοντας στο κινητό ).

    Λοιπόν δίνω εγώ την απάντηση που είναι εύκολη. Ο ήχος θα είναι ίδιος εφόσον πατήσουν το πλήκτρο με την ίδια ακριβώς δυναμική. Αυτό λοιπόν μεταφράζεται πολύ απλά ως "έτοιμος ήχος" σε αντίθεση με την κιθάρα που παράγουμε άμεσα τον ήχο επειδή ακριβώς αγγίζουμε την χορδή με το δάχτυλό μας.


    STEFANOS604
    22.11.2014, 22:40

    Παράθεση:

    Το μέλος sv2dxa στις 22.11.2014, 22:19 έγραψε...

    Ωραια λοιπον ας το θεσω αλλιως. Αν πατησει με την ιδια ακριβως πιεση ο μεγαλυτερος πιανιστας του κοσμου και ενας εντελως ασχετος ο ηχος θα ειναι διαφορετικος?

    [ τροποποιήθηκε από τον/την sv2dxa, 22-11-2014 22:20 ]

    Η γνώμη μου είναι έχεις δίκιο .

    Δεν είναι η πίεση που ασκείται στα πλήκτρα αυτή  που καθορίζει την ένταση και ποιότητα του ήχου, αλλά η ταχύτητα με την οποία έχουν πιεσθεί.

    Ανάλογα με το πόσο γρήγορα το σφυρί σφυροκοπά, η ένταση και η ποιότητα του ήχου που παράγεται αλλάζει .

    Είναι θέμα φυσικής καθώς δεν γίνεται να αλλάξετε τη μάζα του σφυριού που χτυπάει τη χορδή χτυπώντας το πλήκτρο

    Πιστεύω , αν και δεν έχω σχέση με πιάνο ότι αλλαγές , έστω και μικρές, της ταχύτητας παιξίματος παράγουν αξιοσημείωτες  μεταβολές και της έντασης και της ποιότητας του ήχου.

     


    sv2dxa
    22.11.2014, 22:45

    Τώρα μόλις είδα και το σχόλιο από τον Στέφανο για την μέθοδο του Ανδρεόπουλου. Από το 1965 έως σήμερα έχουν αλλάξει πάρα πολλά πράγματα στην κιθάρα. Θεωρούνται ξεπερασμένες μέθοδοι αλλά και οι καθηγητές της εποχής δυστυχώς δεν είχαν αρκετή γνώση για το όργανο. Τώρα ότι αφορά στην πένα , νομίζω ότι δεν χωράει συζήτηση. Κιθάρα παίζουμε με τα δάχτυλα αποκλειστικά. Ο ήχος  των δαχτύλων είναι αξεπέραστος. Όπως όμως είπα και στην αρχή πρέπει να γνωρίζουμε πώς θα χτυπήσουμε μια χορδή ώστε να παραχθεί ο ήχος που θα είναι πλούσιος σε συχνότητες.

    [ τροποποιήθηκε από τον/την sv2dxa, 22-11-2014 22:46 ]


    sv2dxa
    22.11.2014, 23:00

    Παρατηρήστε στη φωτογραφία πόση απόσταση έχει το δάχτυλο του πιανίστα από τη χορδή και πόσοι μηχανισμοί  εμπλέκονται ενδιάμεσα. Και πάλι όμως θα τονίσω ότι δεν έχω σκοπό να δημιουργήσω αντιπαράθεση με πιανίστες ( αν και έχω κάποια επαφή με το όργανο ωστε να έχω κάποια άποψη ). Κυρίως έγραψα για να δημιουργήσω μια συζήτηση που αφορά τον ήχο της κιθάρας και στη συνέχεια όπως προανέφερα θα ήθελα να θίξω ένα ακόμη σημαντικό θέμα που αφορά τη δομή του δεξιού χεριού και την καλύτερη εκμετάλλευση των δυνατοτήτων μας.




    [ τροποποιήθηκε από τον/την sv2dxa, 22-11-2014 23:02 ]


    επισυναπτόμενα: Piano.jpg