Παρακαλω την γνωμη σας σχετικα με αυτη την ''προταση''
ΠΡΟΤΑΣΗ
του Τ΅ή΅ατος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Παναεπιστη΅ίου
σχετική ΅ε
1)
τη δυνατότητα διαβάθ΅ισης των τίτλων σπουδών που απονέ΅ονται από τα Ωδεία
2)
τη δυνατότητα εισαγωγής αποφοίτων των Ωδείων στην τριτοβάθ΅ια εκπαίδευση
Α. Γενικό πλαίσιο των ΅ουσικών σπουδών στην Ελλάδα
1. Οι ΅ουσικές σπουδές στην τριτοβάθ΅ια εκπαίδευση
Οι ΅ουσικές σπουδές εισήχθησαν επίση΅α στην τριτοβάθ΅ια εκπαίδευση της χώρας ΅ας ΅ε την
έναρξη λειτουργίας του Τ΅ή΅ατος Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. το ακαδη΅αϊκό έτος 1985-86.
Ακολούθησε η λειτουργία άλλων τριών τ΅η΅άτων: του Τ΅ή΅ατος Μουσικών Σπουδών του
Ε.Κ.Π.Α. (1991-92), του Τ΅ή΅ατος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστη΅ίου (1992-93) και
του Τ΅ή΅ατος Μουσικής Επιστή΅ης και Τέχνης του Πανεπιστη΅ίου Μακεδονίας (1998-99).
Τα ΅ουσικά Τ΅ή΅ατα καλύπτουν όλο το φάσ΅α των Μουσικών Επιστη΅ών, τρία από αυτά
θεραπεύουν επιπλέον τον το΅έα της Σύνθεσης (Τ΅ή΅α Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ., Τ΅ή΅α
Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστη΅ίου, Τ΅ή΅α Μουσικής Επιστή΅ης και Τέχνης του
Πανεπιστη΅ίου Μακεδονίας) και δύο από αυτά προσφέρουν προγρά΅΅ατα σπουδών στον το΅έα της
΅ουσικής Εκτέλεσης (Τ΅ή΅α Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστη΅ίου, Τ΅ή΅α Μουσικής
Επιστή΅ης και Τέχνης του Πανεπιστη΅ίου Μακεδονίας). Τα αντικεί΅ενα σπουδών προσφέρονται
από τα τέσσερα αυτά Τ΅ή΅ατα τόσο σε προπτυχιακό, όσο και σε ΅εταπτυχιακό επίπεδο.
Από την ίδρυση τους ΅έχρι σή΅ερα, τα τέσσερα Τ΅ή΅ατα έχουν αναπτύξει έναν ση΅αντικότατο
κύκλο ακαδη΅αϊκών, ερευνητικών και καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων σε εθνικό και σε διεθνές
επίπεδο. Και τα τέσσερα έχουν υιοθετήσει εδώ και χρόνια το Ευρωπαϊκό Σύστη΅α Μεταφοράς και
Συσσώρευσης Πιστωτικών Μονάδων (ECTS), καθώς και το Erasmus Charter for Higher Education
(ECHE), που αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για τη συ΅΅ετοχή ενός τριτοβάθ΅ιου
εκπαιδευτικού ιδρύ΅ατος στο ευρωπαϊκό πρόγρα΅΅α Erasmus+. Παράλληλα, τα προγρά΅΅ατα
σπουδών τους είναι πλήρως εναρ΅ονισ΅ένα ΅ε τις απαιτήσεις της διακήρυξης της Μπολόνια.
Όπως όλα τα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ, υπόκεινται ανά τακτά χρονικά διαστή΅ατα σε εσωτερική και σε
εξωτερική αξιολόγηση.
2. Οι ΅ουσικές σπουδές στα Ωδεία
Η ΅ουσική εκπαίδευση στη χώρα ΅ας, από το 1871 (ίδρυση του Ωδείου Αθηνών) ΅έχρι και τη
στιγ΅ή που ιδρύθηκαν τα Τ΅ή΅ατα Μουσικών Σπουδών, παρεχόταν αποκλειστικά από τα Ωδεία, οι
δε απονε΅ό΅ενοι τίτλοι σπουδών απέδιδαν και επαγγελ΅ατική επάρκεια.
Τα Ωδεία είναι αδιαβάθ΅ητα και υπάγονται στο Υπουργείο Πολιτισ΅ού και Τουρισ΅ού. Η
λειτουργία τους διέπεται από τα εξής βασικά νο΅οθετή΅ατα: Ν.∆. 1445/1942, Ν.∆. 2010/1942, Ν.
2870/1954, Β.∆. «περί κυρώσεως του εσωτερικού κανονισ΅ού του Ωδείου Θεσσαλονίκης» (ΦΕΚ
229 Α΄/11-11-1957), Β.∆. 16/1966, Ν. 299/1976. Τα Ωδεία εκτός από το Κρατικό Ωδείο
Θεσσαλονίκης είναι είτε Ν.Π.Ι.∆., είτε ιδιωτικές επιχειρήσεις.
Από τα παραπάνω συνάγεται ότι είναι τελείως αδύνατο τα Ωδεία να παρέχουν τίτλους
τριτοβάθ΅ιας Εκπαίδευσης, αφού για ΅εν τα ιδιωτικά Ωδεία κάτι τέτοιο θα προσέκρουε στο
άρθρο 16 του Συντάγ΅ατος, για δε το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης ελλείπουν παντελώς οι
θεσ΅ικές προβλέψεις για τα προσόντα και τις διαδικασίες πρόσληψης και εξέλιξης των
διδασκόντων, για τον τρόπο εισαγωγής των φοιτητών, για την αξιολόγηση των
προγρα΅΅άτων σπουδών, των υποδο΅ών και του διδακτικού προσωπικού, και γενικά για όλα
όσα αποτελούν το ρυθ΅ιστικό πλαίσιο λειτουργίας των Α.Ε.Ι. υπό την εποπτεία του
Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευ΅άτων.
Ση΅ειώνεται ότι, σε όσες ευρωπαϊκές χώρες υπήρξε διαβάθ΅ιση των Μουσικών Ακαδη΅ιών και
Κονσερβατορίων ΅ε βάση τη διάρθρωση σπουδών σε προπτυχιακό και ΅εταπτυχιακό επίπεδο, αυτό
έγινε ΅ετά απο πλήρη αναδιάρθρωση των προγρα΅΅άτων και του περιεχο΅ένου των σπουδών τους
και ΅ετά απο πλήρη αναθεώρηση των προδιαγραφών, των προσόντων και της διαδικασίας
αξιολόγησης του διδακτικού προσωπικού τους ΅ε βάση αυστηρούς κανόνες, πάντα υπό την
εποπτεία του οικείου Υπουργείου Παιδείας.
Β. Πρόταση για το θέ΅α της διαβάθ΅ισης των τίτλων σπουδών των Ωδείων και της εισαγωγής των
αποφοίτων τους στα Α.Ε.Ι.
Τα Α.Ε.Ι. έχουν διττό ρόλο, αφενός ΅εν να παρέχουν εκπαίδευση, αφετέρου δε να δια΅ορφώνουν,
να ορίζουν και να πιστοποιούν τα επίπεδα των ειδικεύσεων και τα απαιτού΅ενα για αυτά προσόντα.
Υπό αυτή την έννοια, το Τ΅ή΅α Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστη΅ίου προτείνει την εξής
διαδικασία για την πιστοποίηση και διαβάθ΅ιση των τίτλων σπουδών των Ωδείων, που κρίνεται ως
απολύτως απαραίτητη, προκει΅ένου να συνδεθεί η ΅ουσική εκπαίδευση ΅ε το ήδη θεσ΅οθετη΅ένο
Εθνικό (και, κατ επέκτασιν, το Ευρωπαϊκό) Πλαίσιο Προσόντων.
1. Κάθε χρονιά θα διενεργούνται, ΅ε ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και
Θρησκευ΅άτων, εξετάσεις για την απόκτηση του Εθνικού ∆ιπλώ΅ατος Μουσικής. Ο
συγκεκρι΅ένος τίτλος θα αντιστοιχεί στη βαθ΅ίδα 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων.
2. ∆ικαίω΅α συ΅΅ετοχής στις εξετάσεις θα έχουν οι διπλω΅ατούχοι των αναγνωρισ΅ένων Ωδείων
στις ειδικότητες που αναγνωρίζονται από το Υπουργείο Πολιτισ΅ού, ΅ε την προϋπόθεση ότι
κατέχουν απολυτήριο Λυκείου. Επιπλέον θα ΅πορούσε να τεθεί και κάποιο ανώτατο όριο ηλικίας.
3. Η ακριβής ύλη των εξετάσεων ανά ειδικότητα θα οριστεί εφάπαξ, σε συνεργασία ΅ε τα Τ΅ή΅ατα
Μουσικών Σπουδών των ελληνικών Α.Ε.Ι.
4. Εκτός από το αντικεί΅ενο της ειδίκευσής τους, οι υποψήφιοι θα εξετάζονται στο ΅άθη΅α:
Έλεγχος Μουσικών Ακουστικών Ικανοτήτων.
5. Η Εθνική Εξεταστική Επιτροπή, που θα πρέπει να περιλα΅βάνει όλες τις απαραίτητες
ειδικότητες, θα αποτελείται από ειδικούς καθηγητές Α.Ε.Ι. της η΅εδαπής και της αλλοδαπής.
6. Οι επι΅έρους επιτροπές ανά αντικεί΅ενο προτείνεται να είναι τρι΅ελείς. Το κάθε ΅έλος θα
βαθ΅ολογεί στην κλί΅ακα 1-20 και εν συνεχεία θα υπολογίζεται ο ΅έσος όρος, ο οποίος θα πρέπει
να είναι από 10 και άνω. Όσοι λάβουν τη βάση 10 τόσο στο ΅άθη΅α της ειδίκευσης, όσο και στον
Έλεγχο Μουσικών Ακουστικών Ικανοτήτων, θα λα΅βάνουν το Εθνικό ∆ίπλω΅α Μουσικής, ΅ε τον
βαθ΅ό που θα προκύπτει από τον ΅έσο όρο των δύο ΅αθη΅άτων.
7. Οι κάτοχοι του Εθνικού ∆ιπλώ΅ατος Μουσικής θα ΅πορούν να αιτούνται την εισαγωγή τους
άνευ εξετάσεων σε οποιοδήποτε Τ΅ή΅α Μουσικών Σπουδών ή Τ΅ή΅α Μουσικής Επιστή΅ης και
Τέχνης επιθυ΅ούν, εφόσον εκείνο προσφέρει την ειδικότητα για την οποία έχουν λάβει το
Εθνικό ∆ίπλω΅α Μουσικής.
8. Κάθε Τ΅ή΅α Μουσικών Σπουδών ή Τ΅ή΅α Μουσικής Επιστή΅ης και Τέχνης θα ορίσει εφάπαξ
ένα ποσοστό του ετήσιου αριθ΅ού των εισακτέων του (προτείνεται να είναι από 0 έως 30%), που θα
διατίθεται για την εισαγωγή κατόχων του Εθνικού ∆ιπλώ΅ατος Μουσικής, ενώ το υπόλοιπο
ποσοστό θα καλύπτεται ΅ε το υπάρχον σύστη΅α των Πανελληνίων Εξετάσεων. Οι αιτήσεις θα
κατατίθενται σε κάθε Τ΅ή΅α χωριστά και οι διαθέσι΅ες θέσεις θα καλύπτονται ΅ε βάση τον βαθ΅ό
του κάθε υποψηφίου στο Εθνικό ∆ίπλω΅α Μουσικής.
Γ. Τελικές επιση΅άνσεις
Τα Ωδεία, όπως και τα Μουσικά Σχολεία, διαδρα΅ατίζουν έναν ση΅αντικότατο ρόλο στην πυρα΅ίδα
της ΅ουσικής εκπαίδευσης. Ως εκ τούτου κρίνεται απαραίτητο να υπάρξει συνεργασία ΅ε τα
΅ουσικά Τ΅ή΅ατα των Α.Ε.Ι., προκει΅ένου να εκσυγχρονιστούν τα προγρά΅΅ατα σπουδών και,
παράλληλα, να αναγνωριστούν οι σπουδές σε νέα και πολύ ση΅αντικά αντικεί΅ενα που
αναπτύσσονται σε αντιστοιχία ΅ε τη διεθνή πρακτική, όπως είναι η ΅ουσική τζαζ, η παραδοσιακή
΅ουσική και η ηλεκτρονική ΅ουσική.
Η Συνέλευση του Τ΅ή΅ατος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστη΅ίου