ελληνική μουσική
    843 online   ·  210.833 μέλη

    Μetric modulation {για αρχάριους}

    Vagelism
    02.11.2017, 13:09

    -Metric Modulation -“Metric modulation signifies a change in tempo with the new tempo somehow having some mathematical relation to the original “  Ari Hoenig
    Σε αυτό το post θα προσπαθήσω να εξηγήσω όσο καλύτερα μπορώ τι σημαίνει Metric Modulation, αλλά και να αναλύσω μερικά από τα αγαπημένα μου modulation tricks.

    Kαταρχήν να πω ότι, την έννοια Metric Modulation,  την έχω συναντήσει κατά καιρούς με διάφορες ονομασίες. Time manipulation, Time Modulation, tempo modulation,  είναι μερικές από αυτές. Όλα σημαίνουν το ίδιο πράγμα.

    Τι είναι αυτή η τεχνική και γιατί θεωρώ οτι κάθε drummer..πρέπει να έχει τουλάχιστον τις 5-6 βασικές «χειραγωγήσεις» του tempo στα χέρια του.

    O Ari Hoenig  https://en.wikipedia.org/wiki/Ari_Hoenig  {που παρεμπιπτόντως θεωρώ σαν τον Master του Μetric Modulation} έχει εκφραστεί πάνω στο θέμα πάρα πολύ όμορφα και απλά.
    «Το Μetric modulation δηλώνει μια αλλαγή στο tempo..με το νέο tempo να έχει κάποια μαθηματική σχέση με το αρχικό» μας λέει.

    •   Τι σημαίνει Metric Modulation: 

    Μπορούμε, βασιζόμενοι σε κάποιο στοιχείο {ή σε κάποιο grooping} του πύργου των αξιών που εφαρμόζουμε σε ένα κομμάτι,  να γεννήσουμε ένα νέο tempo..Αυτό το νέο tempo όχι μόνο θα έχει διαφορετική ταχύτητα από το original ,  αλλά σε κάποιες περιπτώσεις και διαφορετικό μετρικό οπλισμό .{Τime signature}. 

    Είναι ουσιαστικά ένα παιχνίδι- εφέ  με το χρόνο αλλά και με τις αξίες που θεωρώ ότι μπορεί να δώσει πολύ ενδιαφέρον σε ένα κομμάτι. 
    Βασική προυπόθεση θεωρώ για να εφαρμοστεί αυτή η τεχνική στα κομμάτια μας είναι να γνωρίζει όλη η ορχήστρα τι σημαίνει Metric Modulation..και όχι μόνο ο drummer.  

    Προκείται για μία δύσκολη τεχνική που όσο fun είναι στο να την εφαρμόσεις..τόσο μπορεί να κάνει τα πράγματα πολύ περίπλοκα..και να πετάξει όλη την μπάντα έξω.
                             
    Ειδικά όταν συνειδητοποιήσαμε ότι μπορούμε να «πατήσουμε» modulation πάνω σε groupings {3 στα 4-, 5 στα 4 κλπ}, εκεί το πράγμα ξέφυγε εντελώς, μιάς και τα groupings είναι ένα ολόκληρο κεφάλαιο απο μόνα τους.{Φανταστείτε ένα κομμάτι που είναι 4/4 , ξαφνικά να επιταχύνει λιγάκι..και να γίνεται 5/4  ή το αντίστροφο.}

    Οι δύο πιο κλασσικές metric modulation εφαρμογές που χρησιμοποιούμε σχεδόν όλοι οι μουσικοί απο πολύ νωρίς { ειδικά στο Rock} είναι το double time  και το Half time.

    Το εφέ που βγαίνει χρησιμοποιώντας το double time…είναι ένα κομμάτι που ξεκινάει  σαν μπαλάντα ξαφνικά να γίνεται γρήγορο χωρίς να δείχνει οτι σιγά σιγά επιταχύνει.

    Το εφέ που βγαίνει οταν χρησιμοποιούμε το Half time είναι το ακριβώς αντίστροφο. Ένα Fast κομμάτι να πέφτει στην ταχύτητα {απότομα} χωρίς να δείχνει οτι επιβραδύνει. 

    Πάμε να δούμε από που πηγάζουν τα 5 πιο βασικά metric Modulation συστήματα.
    Θα ξεκινήσω με μια βάση . {video}

    Η βάση μου θα είναι ένα simple Rock beat στο 60 b.p.m με 8α στο Hi hat.
    H 1η μου κίνηση είναι να σας  δείξω το double time.  
    Στο double time θα χρησιμοποιήσω τα 8α που παίζω στο Hi hat σαν μια νέα βάση. Σαν ένα καινούργιο τέταρτο..

    Το δεξί μου χέρι παίζει 1& 2& 3& 4&..σωστά?
    Εφαρμόζοντας το metric modulation το 1& κλπ.. θα γίνει 1234-1234..Άρα σε ένα μέτρο του 60 πλέον χώρανε 2 μέτρα.  Τώρα το tempo έχει διπλώσει στη μέση άρα παίζω πλέον στο 120..εξού και η ξαφνική επιτάχυνση. 

    Η 2η κίνηση είναι να σας δείξω το Half time . Θα ξαναγυρίσω στο 60 bpm και στο αρχικό μου beat.
    Η κάσα μου είναι στο 1-3 ενώ το ταμπούρο μου στο 2 και το 4.
    Αν μετακινήσω το ταμπούρο στο 3,  το Beat δείχνει οτι έπεσε στην ταχύτητα. Πλέον ανά 2 μέτρα του αρχικού Beat..έχω ένα ολοκληρωμένο Half time beat. Και ενώ πρίν ήμουν στο 60 bpm..το half time είναι ακριβώς στο μισό..δηλαδή στο 30.
     
    Η 3η μου κίνηση είναι το λεγόμενο triple time {το έχω συναντήσει και quadruple time}
    Θα ξαναγυρίσω στο βασικό μου Beat..και στο 60, με την βασική διαφορά ότι αντί για 8α στο hihat θα παίξω 16α.
    Τι θα κάνω τώρα.

    Θα χρησιμοποιήσω την κάθε τετραπλέτα των 16ων σαν να είναι τα 4/4 ενός πολύ γρήγορου beat.
    Αυτό που θα συμβεί είναι το αρχικό μου Beat…που είναι στο 60 να διπλώσει 4 φορές.  60X4=240 bpm θα είναι το νέο μου beat. Και θά είναι super fast !! 
    Σε κάθε μέτρο του 60 πλέον ,  χωράνε 4 μέτρα triple time.

    Στην 4η κίνηση όχι μόνο θα πειράξουμε το tempo αλλά και το time signature..
    Ξαναγυρνάω στο 60 και στο βασικό μου beat…αυτή τη φορά όμως θα παίξω 3ηχα ογδόων στο Hi hat αντί για 8α.

    Τονίζοντας την 1η , την 3η και την 2η νότα των πρώτων δυο  3ηχα 8ων  και την 1η ,3η  ,2η  νότες των 2 δευτέρων  3ηχων θα βγουν τα 3ηχα τετάρτων.  
    Σύνολο τονισμένων  νοτών = 6 νότες.
    Αυτές οι 6 νότες θα μάς δώσουν είτε 2 μέτρα 3/4 ων , είτε ένα μέτρο 6/8, ανάλογα πως θέλουμε να το σκεφτούμε. 
    Σε κάθε μέτρο 4/4ων πλέον , χωράνε είτε 2 μέτρα 3/4ων είτε ένα 6/8 . 

    Στην 5η και τελευταία κίνηση ξαναγυρνάμε στο 60 πάλι με απλό Beat..και 8α στο hihat.
    Aυτή τη φορά, δεν παίζω 3ήχα 8ων  στο hi hat αλλά αυτό το metric Mod ξαναπατάει σε αυτά.
    Θα παίξω 8α.
    Κάνοντας το Modulation..χρησιμοποιώ την κάθε 3αδα του τριήχου 8ων  σαν να είναι ένα καινούργιο μέτρο 3/4ων. 
    Το νέο γέννημα λοιπόν σε κάθε μέτρο 4/4 ων θα είναι είτε 4 μέτρα 3/4ων είτε ένα μέτρο 12/8ων.

    Eίτε παίζετε Rock είτε Jazz ή οποιόδηποτε άλλο στυλ μουσικής θεωρώ το metric modulation, μια εξαιρετική τεχνική που καλό είναι να έχετε στο οπλοστάσιο σας. 
    Ειδικά όμως όσοι σκοπεύετε να ασχοληθείτε με την Jazz, την θεωρώ must have  μιας και θα την βρείτε μπροστά σας.

    Κλείνοντας , να αναφέρω την τοποθέτηση πάνω στο Μetric Modulation ενός εξαιρετικού Jazz drummer και εκπαιδευτικού , του John Riley https://en.wikipedia.org/wiki/John_Bernard_Riley  γιατί θεωρώ ότι η κάθε χρήση μια τεχνικής μπορεί να γίνει κατάχρηση αν δεν εφαρμοστεί σωστά και με μέτρο.

    “The only thing to add, is that whenever people learn new techniques or new devices, there is an anxiousness to try them out . That temptation often makes people play the things in inappropriate places. It’s really critical that a level of maturity and patience is used, so that you are not simply inflicting these mathematical formulas on the music because you can, but because it’s the best choice for the music in that moment”  John Riley on Time manipulation and polyrhythms. 
    Ελπίζω να έγινα κατανοητός.