ελληνική μουσική
    613 online   ·  210.851 μέλη

    Η μουσική εγκυκλοπαίδεια του MusicHeaven...

    gate
    31.05.2003, 02:55
    Με χαρά σας ενημερώνουμε ότι
    η συνεργασία Πειραιώς και Αγγλίας (όπου βρίσκεται ο φίλος Composer και σπουδάζει μουσική) αποδείχθηκε επιτυχής...κι έτσι
    η μουσική εγκυκλοπαίδεια του MusicHeaven διαθέτει ήδη... 81 μουσικούς όρους και ασφαλώς....έπεται συνέχεια...

    Οι μουσικοί όροι που περιλαμβάνονται στην εγκυκλοπαίδεια καλύπτουν το χώρο τόσο της ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ όσο και της ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ μουσικής.

    Επίσης σε ορισμένους όρους, οι οποίοι χρησιμοποιούνται κσι στα δύο είδη μουσικής, επιχειρείται παραλληλισμός της σημασίας και της χρήσης, που έχουν αυτοί για καθένα είδος μουσικής. (Έτσι σε όρους όπως π.χ. χρωματισμοί, τονισμοί, μέτρο, ρυθμός, τρόποι, μεταφορά και άλλους πολλούς, που χρησιμοποιούνται τόσο στη Βυζαντινή μουσική όσο και στην Ευρωπαϊκή, δίνεται η σημασία που έχουν σε καθένα είδος, ενώ επισημαίνονται οι διαφορές κα τα κοινά σημεία).

    Σε λιγο καιρό η μουσική εγκυκλοπαίδεια θα εμπλουτιστεί και με παραδείγματα από το πεντάγραμμο και τη βυζαντινή σημειογραφία, καθώς και με απεικόνιση ορισμένων μουσικών συμβόλων και σημείων, για την κατανόηση της μορφής των οποίων αρκεστήκαμε έως τώρα στην όσο το δυνατόν πιο κατανοητή περιγραφή, η οποία ωστόσο συχνά είναι ανεπαρκής και μειονεκτεί (ασφαλώς) έναντι της ζωντανής εικόνας...Αλλά αυτό το "προβληματάκι" θα λυθεί προσεχώς.....

    Ευπρόσδεκτες ασφαλώς οι παρατηρήσεις σας...

    "Η ζωή χωρίς μουσική θα ήταν ένα σφάλμα..." Νίτσε

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από:: gate στις 31-05-2003 02:56 ]
    jorge
    26.06.2003, 17:54
    Η Μουσική Εγκυκλοπαίδεια, τώρα και στην αριστερή στήλη του MusicHeaven! Πολλά πολλά μπράβο στην Gate και τον Composer που κατάφεραν μέσα σε χρόνο ρεκόρ να καταχωρήσουν τόσους όρους. Απ' ότι γνωρίζω δεν υπάρχει παρόμοια προσπάθεια στο ελληνικό Internet!

    Μπράβο παιδιά!
    gate
    03.11.2003, 01:50
    [Η Μουσική Εγκυκλοπαίδεια του Μusic Heaven απέκτησε 28 νέους όρους και αριθμεί πλέον συνολικά 109 όρους

    Οι νεοεισαχθέντες όροι αφορούν κυρίως στις κλίμακες της μουσικής τόσο της Ευρωπαϊκής (κλίμακες μείζονες, ελάσσονες ...) όσο και της Βυζαντινής (κλίμακες Διατονικές, χρωματικές, εναρμόνιες), ώστε να διευκολύνεται ο σχετικός παραλληλισμός των δύο ειδών, καθώς επίσης και στα γένη της Βυζαντινής Μουσικής αλλά και στα σημεία αλλοίωσης τωνφθόγγων τόσο στην Ευρωπαϊκή όσο και στη Βυζαντινή Μουσίκή.

    "Η ζωή χωρίς μουσική θα ήταν ένα σφάλμα..." Νίτσε

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από:: gate στις 03-11-2003 01:52 ]
    jorge
    03.11.2003, 09:31
    Πολύ καλή δουλειά Νεκταρία
    gate
    04.11.2003, 01:38
    Ευχαριστούμε πολύ Jorge...
    composer
    12.02.2004, 03:09
    Στην μουσική μας εγκυκλόπαίδεια προστέθηκαν ακόμα τρείς όροι.Φανταστική κλίμακα, Διαστήματα και συχγορδίες


    composer
    16.02.2004, 00:04
    Στην μουσική μας εγκυκλόπαίδεια προστέθηκαν έξι μουσικοί όροι.Χορικό, Μονοφωνικές μορφές, Πολυφωνικές μορφές, Ομοφωνικές μορφές, Ασματική μορφή και Ροντό. Με αυτήν την πρόσθεση έχουμε τώρα αισίως 128 μουσικούς όρους και έπεται συνέχεια....

    Όλος ο κόσμος απ 'τη μια
    και η Κρήτη απ 'την άλλη
    πανάθεμά τη ζυγαριά
    στην Κρήτη γέρνει πάλι!!!


    [ Το μήνυμα επεξεργάστηκε από: gate on 16-02-2004 11:38 ]
    gate
    01.03.2004, 18:36
    Χάρη στη φίλη μας Βάγια (stipiothliptis), άλλοι 5 μουσικοί όροι προστέθηκαν στη μουσική μας εγκυκλοπαίδεια και είναι οι εξής:
    Αναδίπλωση, Άρση, Αγωγή, Ακολουθία, Απολυτίκιο

    Βάγια σε ευχαριστούμε για τη βοήθεια και το χρόνο που διέθεσες
    composer
    14.03.2004, 23:44
    Mε χαρά σας ενημερώνουμε οτι στην μουσική μας εγκυκλοπαίδεια προστέθηκαν άλλοι 10 μουσικοί όροι.Ριτσερκάρε, Λειτουργία,Μαντριγκάλιο, Μοτέτο, Καντάτα,Ορατόριο, Κάτσια,Μπαλλάντα,Άρια και Αριόζο

    Πλέον υπάρχουν στην διάθεση του κάθε αναγνώστη 143 μουσικοί όροι!!

    Καλή μελέτη

    "Το μυστήριο της Κρήτης είναι βαθύ - όποιος πατήσει στο νησί τούτο νοιώθει μυστηριώδη δύναμη, ζεστή, αγαθή, να διακλαδίζεται στις φλέβες του και τη ψυχή του να μεγαλώνει"



    Νίκος Καζαντζάκης, Αναφορά στον Γκρέκο


    [ Το μήνυμα επεξεργάστηκε από: jorge on 16-03-2004 23:42 ]
    gate
    16.03.2004, 23:31
    Για άλλη μια φορά η φίλη μας Βάγια (stipiothliptis) μας προσφέρει την πολύτιμη βοήθειά της, στέλνοντας για τη μουσική εγκυκλοπαίδεια του MusicHeaven τέσσερις ακόμη όρους: Βάρβιτος, Βιλανέλα, Βιμπράτο, Βιμπράφωνο

    Όποιος θέλει, μπορεί να συμβάλλει στην προσπάθειά μας αυτή για την όσο το δυνατόν αρτιότερη καταγραφή μουσικών όρων στην εγκυκλοπαίδειά μας, στέλνοντας μας όρους, αναφέροντας την πηγή που συμβουλεύτηκε.
    Πρέπει να σημειώσουμε, για να μη δημιουργηθούν προβλήματα με θέματα πνευματικών δικαιωμάτων κ.ο.κ. ότι οι όροι που καταγράφουμε προσπαθούμε, όσο το δυνατό και χωρίς να παραποιούμε ή να αλλοιώνουμε το νόημα των εννοιών, να έχουν το δικό μας στίγμα γραφής. Αποφεύγουμε τις αντιγραφές ενώ συμβουλευόμαστε περισσότερες από μία πήγες, τις οποίες και αναγράφουμε στο τέλος κάθε όρου. Επομένως, σε περίπτωση που οι όροι που μας στέλνετε είναι ακριβής αντιγραφή από λεξικά ή άλλα βιβλία, θα θέλαμε να μας ενημερώνετε γι' αυτό και ασφαλώς να μας επισημαίνετε και την πηγή, ώστε να κάνουμε το σχετικό έλεγχο και όσες προσθήκες ή τροποποιήσεις χρειάζεται να γίνουν.
    gate
    15.04.2004, 00:12
    Άλλοι δύο όροι, από το χώρο της Βυζαντινής Μουσικής, προστέθηκαν στην εγκυκλοπαίδειά μας, με τη βοήθεια του φίλου μας santourman, ο οποίος και μας τους έστειλε και τον ευχαριστούμε πολύ:
    ήχος και φθορά
    composer
    26.01.2005, 19:16
    Αισίως 155 οι μουσικοί όροι της εγκυκλοπαίδειας μας !

    Μόλις προστέθηκαν οι όροι, Χροιά, αυτοσχεδιασμός, χορωδία, χαμπανέρα και τοκκάτα!!


    καλή ανάγνωση
    santourman
    29.07.2005, 19:47
    Θα ήθελα να κάνω μια παρατήρηση σχετικά με την εγκυκλοπαίδεια. Μου κακοφαίνεται όταν βλέπω στην αρχική σελίδα κάποιον τυχαίο όρο ο οποίος σε παραπέμπει σε άλλον (π.χ. Mordant ή mordente: βλ. στη λέξη "Μορντάν"). Και είναι πάρα πολλοί αυτοί οι όροι. `Αρα με αυτή τη λογική έχει σημασία να υπάρχει η εγκυκλοπαίδεια στην αρχική σελίδα;
    gate
    29.07.2005, 22:57
    Α. Αρκετές έννοιες είναι γνωστές με διάφορα ονόματα. Επιλέξαμε να εντάξουμε καθε ονομασία στην εγκυκλοπαίδεια, ώστε όλοι να μπορούν να βρουν αυτό που ψάχνουν, ακόμα κι αν γνωρίζουν μόνο μία από τις ονομασίες του σχετικού όρου.

    Είναι λογικό - με βάση αυτή τη λογική - σε κάθε ονομασία όρου να μην ξαναγράφουμε το περιεχόμενο της έννοιας, αλλά να παραπέμπουμε στο περιεχόμενο μιας μόνο ονομασίας.

    Αυτό πάντως δεν έχει γίνει δα και τόσες πολλές φορές...
    Από τους 155 όρους που έχουμε, μέχρι στιγμής, εντάξει στην εγκυκλοπαίδεια, μόλις οι 7 παραπέμπουν σε ήδη υπάρχουσα ονομασία...και οι είναι οι εξής:

    1. Αποτζιατούρα ή Επέρειση (θα το βρείτε και στο Α και στο Ε)
    2. Οκτάχορδο σύστημα ή σύστημα κατά διαπασών (παραπέμπει στη λέξη: "Σύστημα". Θεωρήσαμε ότι είναι προτιμότερο να αφιερώσουμε σε μία έννοια - αυτή του "Συστήματος" - όσα έχουμε να πούμε, για να υπάρχει ενότητα περιεχομένου. Κι απ' την άλλη, αν κάποιος ακούει για πρώτη φορά τη λέξη Τροχός π.χ. ή κάτι άλλο και δεν καταλαβαίνει ότι πρόκειται περί συστήματος ή τέλος πάντως ψάξει στο Σ και δεν το βρει, θέλοντας να τον διευκολύνουμε, γράφουμε ξεχωριστά τον όρο και παραπέμπουμε.
    Γι' αυτό και τα παρακάτω συστήματα τα παραπέμπουμε στη λέξη "Σύστημα":
    3. Πεντάχορδο σύστημα ή Τροχός αλλά και το αντίστροφο
    4. Τροχός ή Πεντάχορδο σύστημα
    5. Τετράχορδο σύστημα ή κατά τριφωνία
    6. Τρίχορδο Σύστημα ή κατά διφωνία

    και τέλος το

    7. Υφέν (που το παραπέμπουμε στη λέξη: "Σύζευξη διαρκείας")

    Άντε να το έχουμε κάνει και στους χαρακτήρες της βυζαντινής μουσικής κάτι τέτοιο...Εσύ όπως θα ξέρεις - αφού γνωρίζεις βυζαντινή μουσική - μπορείς και να καταλάβεις ότι θα ήταν τελείως άσκοπο στη λέξη ίσον να περιγράφαμε τι σημαίνει ακρίβώς, όταν δεν έχει προηγηθεί ένας σχετικός πρόλογος για τους χαρακτήρες γενικά. Έτσι θεωρήσαμε σωστό τους επιμέρους χαρακτήρες να τους παραπέμψουμε στη λέξη "Χαρακτήρας", όπου αναπτύσσουμε γενικότερα τη θεωρία περί χαρακτήρων...

    Το θέμα είναι να γίνονται όσο το δυνατό πιο κατανοητοί οι όροι στον αναγνώστη...

    Β. Προσοχή στις παρανοήσεις, γιατί οποιεσδήποτε άλλες παραπομπές αναφέρονται στο περιεχόμενο κάποιου όρου γίνονται προς διευκόλυνση. Συχνά δε οι παραπομπές αυτές γίνονται στην αρχή του κειμένου, το οποίο και προβάλλεται στην αρχική σελίδα (Όπως είναι λογικό δεν μπορεί να μπει όλο το περιεχόμενο του όρου, γιατί συχνά είναι αρκετά μεγάλο για την πρώτη σελίδα.
    Όταν λοιπόν διαβάζεις, Χαράλαμπε, στην πρώτη σελίδα:
    "Μορντάν (mordant ή mordente ή δίγοργο) Ανήκει στους «καλλωπισμούς» (βλ. στο για την έννοια των καλλωπισμών, στο σχετικό όρο στην εγκυκλοπαίδεια μουσικών όρων του ΜΗ)", μη σου δημιουργείται η εντύπωση ότι αυτό είναι μόνο ό,τι γράψαμε για τον όρο αυτό...Μια απλή παραπομπή δηλαδή σε κάποιον άλλο. Αυτή η παραπομπή είναι μόνο προς διευκόλυνση του διαβάσματος και για την ενότητα της σκέψης. Αν μπεις στον όρο θα δεις ότι ακολουθεί το εξής κείμενο:

    "Πρόκειται για δύο μικρές νότες που συμβολίζεται με ένα σημείο που μοιάζει περίπου με καλλιγραφικό «n» ( «εν» αγγλικό ή «ήτα» μικρό ελληνικό καλλιγραφικό) και το οποίο γράφεται πριν από την κύρια νότα, στην οποία ανήκει.
    Η πρώτη νότα του μορντάν είναι η κύρια και απέχει από τη δεύτερη διάστημα δευτέρας ανιούσας ή κατιούσας. Το αν η δεύτερη νότα θα είναι οξύτερη ή βαρύτερη, επομένως το αν η πρώτη θα απέχει από τη δεύτερη διάστημα ανιούσας ή κατιούσας δευτέρας αντίστοιχα εξαρτάται από τη μορφή του συμβόλου που παριστά το μορντάν. Δηλάδή αν το μορντάν συμβολίζεται με τον τρόπο που περιγράψαμε ως άνω, τότε η δεύτερη νότα του είναι οξύτερη, αν όμως το παραπάνω σύμβολο τεμαχίζεται από μια κάθετη γραμμή (δηλ. πρόκειται για το ίδιο σύμβολο «n» που χωρίζεται στη μέση από μια κάθετη γραμμή), τότε η δεύτερη νότα είναι βαρύτερη."


    Το ίδιο συμβαίνει και σε άλλους όρους. Στην πρώτη σελίδα μπορεί να φαίνεται η αρχή του κειμένου, η οποία μπορεί να λέει:

    "Γκρουπέττο (groupetto ή τρίγοργο)
    Ανήκει στους «καλλωπισμούς» (βλ. στο για την έννοια των καλλωπισμών, στο σχετικό όρο στην εγκυκλοπαίδεια μουσικών όρων του ΜΗ)"

    Αλλά δεν τελειώνει εκεί ο όρος. Είναι απλώς οι πρώτες λέξεις που χωρούν να μπουν στην πρώτη σελίδα...Όλο το περιεχόμενο, αν μπεις μέσα, είναι:

    "Πρόκειται για το σύνολο 3 ή 4 φθόγγων που εκτελούνται πριν ή μετά τον κύριο φθόγγο, στον οποίο ανήκουν. Άλλοτε από το σύνολο των φθόγγων του γκρουπέττο εκτελείται πρώτα η οξύτερη και άλλοτε πρώτα η χαμηλότερη νότα. Αυτό εξαρτάται συνήθως από τη θέση στην οποία έχει γραφεί το σύμβολο που χρησιμοποιούμε για να αναπαραστήσουμε το γκρουπέττο. Πρόκεται για έναν σημείο που μοιάζει με S αλλά ξαπλωτό ( περίπου δηλαδή σε αυτή τη μορφή θέσης: ~). Όταν λοιπόν αυτό γράφεται ως ξαπλωμένο S που «κοιτά»προς τα πάνω, άρα που το πάνω άκρο του δείχνει προς τα πάνω, τότε συνήθως το γκρουπέττο αρχίζει με την οξύτερη νότα, όταν πάλι κοιτά προς τα κάτω, άρα το πάνω άκρο του δείχνει προς τα κάτω, τότε αρχίζει με την χαμηλότερη νότα.
    Επίσης να σημειωθεί, ότι όταν το γκρουπέττο γράφεται πάνω από μία νότα, τότε σε αυτήν περίπτωση θα αποτελείται από 3 φθόγγους και θα εκτελείται πριν την κύρια νότα. Η αξία του τότε είναι το 1/3 της αξίας του κύριου φθόγγου. Όταν όμως γράφεται μεταξύ δύο διαφορετικών φθόγγων, τότε αποτελείται από 4 φθόγγους και εκτελείται πριν τη δεύτερη νότα. Η αξία του στην περίπτωση αυτή παίρνεται από την πρώτη νότα.
    Επίσης όταν πρέπει να εκτελεστεί η οξύτερη νότα του γκρουπέττο με αλλοιώση, τότε το σημείο αλλοίωσης το γράφουμε πάνω από το σημείο του γκρουπέττο. Όταν πάλι πρέπει με αλλοίωση να εκτελεστεί η βαρύτερη νότα, τότε το σημείο αλλοιώσης γράφεται κάτω από το σύμβολο του γκρουπέττο. "


    Γ. Όσο για το ποιος ο λόγος να μπαίνει στην πρώτη σελίδα - αν και επιλογή του Jorge ασφαλώς - ε...μην πάει άδικα και τόσος κόπος...
    Για την ένταξη κάθε όρου, δεν κάνουμε καμία αντιγραφή (τουλάχιστον αναφέρομαι στους όρους που έχω εντάξει εγώ στην εγκυκλοπαίδεια). Μπορεί όποιος θέλει να το ελέγξει. Τη βιβλιογραφία που συμβουλεύομαι την αναφέρω οπωσδήποτε αλλά ποτέ δεν κάνω αντιγραφή των όρων, από τα βιβλία που διαβάζω. Αυτό θα ήταν κάτι πολύ εύκολο μεν αλλά - πέραν από το ότι δεν επιτρέπεται - είναι και κάτι που δε νομίζω πως ταιριάζει σ' αυτό που θέλουμε να δημιουργήσουμε εδώ μέσα. Επομένως για την καταγραφή των όρων αυτών αφιερώσαμε αρκετό χρόνο - και για να μη γίνονται λάθη και για να είναι όσο το δυνατόν πλήρες το περιεχόμενο...
    Για όλα αυτά λοιπόν...μια υπενθύμιση στην αρχική σελίδα ότι κάπου εδώ μέσα, στο πλήθος των πληροφοριών, μπορείτε να βρείτε και μια εγκυκλοπαίδεια - μικρή μεν αλλά εγκυκλοπαίδεια - είναι κάτι, για να λέμε ότι δεν πάει χαμένος ο κόπος...
    Αυτή και μόνη είναι - θέλω να πιστεύω - η σημασία της παραπομπής στην πρώτη σελίδα. Να το υποδεικνύει σε όποιον μπαίνει στο Μ/Η κι, όταν κάποτε χρειαστεί κάτι, να ξέρει ότι μπορεί να την συμβουλευτεί.
    jorge
    30.07.2005, 01:35
    Έτσι
    santourman
    30.07.2005, 12:52
    Quote:

    Το μέλος gate στις 29-07-2005 στις 22:57 έγραψε:

    Όταν λοιπόν διαβάζεις, Χαράλαμπε, στην πρώτη σελίδα:
    [i]"Μορντάν (mordant ή mordente ή δίγοργο) Ανήκει στους «καλλωπισμούς» (βλ. στο για την έννοια των καλλωπισμών, στο σχετικό όρο στην εγκυκλοπαίδεια μουσικών όρων του ΜΗ)"
    , μη σου δημιουργείται η εντύπωση ότι αυτό είναι μόνο ό,τι γράψαμε για τον όρο αυτό...Μια απλή παραπομπή δηλαδή σε κάποιον άλλο. [/I]



    Βρε Νεκταρία εγώ απλά είπα ότι δε μου φαίνεται και πολύ καλά όταν υπάρχει κάτι 'λειψό' στην αρχική σελίδα, δηλ. μια παραπομπή ας πούμε. Βέβαια από την άλλη ξέρω ότι από τεχνικής πλευράς δε γίνεται να απομονωθούν οι παραπεμπτικοί όροι ώστε να μην εμφανίζονται καθόλου (ως τυχαίοι όροι) στην αρχική σελίδα. Τέλος πάντων, απλά είπα την προσωπική μου γνώμη γιατί μου αρέσει να βλέπω το Μ/Η όσο το δυνατόν καλύτερο και πληρέστερο.
    gate
    30.07.2005, 13:09
    Το κατάλαβα Μπάμπη μου αυτό! Δεν είπε κανείς ότι δεν έκανες καλά που είπες αυτό που πιστεύεις και μάλιστα όταν είναι για καλό.
    Αλλά δεν έπρεπε να απαντήσω κι εγώ, για να σου εξηγήσω τους λόγους που δεν μπορεί να γίνει κάτι καλύτερο, όταν το περιεχόμενο του όρου είναι αρκετά μεγάλο, ώστε να εμφανίζεται πλήρες στην πρώτη σελίδα...;
    Ε...επί τη ευκαιρία, είπα και μερικά περί των παραπομπών, για να μην υπάρχει σύγχυση...