ελληνική μουσική
    871 online   ·  210.851 μέλη

    Απορίες για Ποντιακή Λύρα

    DjLoco
    07.06.2006, 20:16
    Exw merikes erwtiseis gia tin pontiaki lira.

    1) Kserete pote emfanistike i lira ston Ponto.
    2) Einai tourkiko organo i Ka8aro elliniko.
    3)Kserete an upirksan allages( sto sxima,xordes,ixos.....) sto organo auto.
    4) Einai ftiagmeno apo Pontious i apo allo lao pou zousan ston Ponto.


    Peste mou ti kserete gia auto to uperoxo organo.


    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : jorge στις 07-06-2006 20:20 ]
    KAKOFONIKS
    07.06.2006, 20:22
    Γειά χαρά φίλε DjLoco από μια πρόχειρη έρευνα που έκανα βρηκά τις εξής απαντήσεις μπορείς να τις δεις και εσύ
    εδώ
    και

    WHEN LIFE HANDS YOU LEMON ,MAKE LEMONADE !!!
    εδώ

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : KAKOFONIKS στις 07-06-2006 20:29 ]
    DjLoco
    08.06.2006, 01:00
    kale mou file diavasa tin ereuna sou gia tin pontiaki Lira alla den mou apantas stis erwtiseis mou.
    DjLoco
    08.06.2006, 01:09
    Kati pros pliroforiseis file mou. OI Gewrgianoi einai men kaukasioi alla ena meros tousepireastike apo tin pontiaki musiki k musika organa kai auto to meros tous einai oi Lazoi pou einai gewrgianoi alla metanasteusan ston Ponto kai etsi epiireastike i musiki tus apo tous pontious.
    vouliakis
    08.06.2006, 01:51
    Παραθέτω κάποιες πληροφορίες (quotes από κείμενο του Θεόδωρου Ρηγινιώτη στο www.creta-forum.org).
    Ελπίζω να βοηθούν:

    Για τη λύρα γνωρίζουμε ότι από το 10ο αιώνα (901-1000 μ.Χ.) υπήρχε ήδη στο βυζαντινό χώρο. Εκτός από τις παραστάσεις στο ανάγλυφο ελεφάντινο βυζαντινό κιβωτίδιο του 10ου ή 11ου αιώνα που σώζεται στο μουσείο της Φλωρεντίας και στα ιστορημένα (εικονογραφημένα) χειρόγραφα του 11ου αιώνα, βαρύνουσα σημασία έχει και η αναφορά του Πέρση Ibn Kurdadhbih προς το χαλίφη Al Mutamid, όπου, ανάμεσα σε άλλα βυζαντινά όργανα, αναφέρει τη λύρα, περιγράφοντάς την ως ξύλινο όργανο με πέντε χορδές "όμοιο με το αραβικό ρεμπάμπ".

    Η αναφορά αυτή, εκτός από την παλαιότητά της, είναι ιδιαίτερα σημαντική για δύο ακόμη λόγους: πρώτον, γιατί αναφέρει την ελληνική ονομασία λύρα και, δεύτερον, γιατί θεωρεί το συγκεκριμένο όργανο "όμοιο με το ρεμπάμπ" και όχι προερχόμενο από το ρεμπάμπ.

    Αυτό δεν αποκλείει οπωσδήποτε την προέλευση της βυζαντινής λύρας από τον αραβικό κόσμο, όμως πρέπει να διερευνηθεί η ακριβής σχέση της τόσο με τα τοξωτά έγχορδα της Ανατολής (Ινδία και, στη συνέχεια, Άραβες) όσο και με την αρχαία ελληνική λύρα.

    Το όνομα λύρα για το συγκεκριμένο όργανο δεν εντοπίζεται μόνο στη μορφωμένη Κωνσταντινούπολη (όπου θα μπορούσε να έχει δοθεί από λογίους σ' ένα νεοεισαχθέν όργανο που τους θύμιζε κάπως την αρχαία άρπα), αλλά σε όλο τον ελληνικό χώρο, με εξαίρεση την περιοχή των Σερρών, όπου λεγόταν ζίγκα ή γκίγκα πιθανόν κατά ξενική επίδραση (πάντως οι Τούρκοι ονομάζουν την ελληνική λύρα ρουμ κεμεντζέ, που σημαίνει ακριβώς ρωμαίικη λυρα")...

    ...Ο Κλωντ Φωριέλ, το 1824, γράφει ότι Έλληνες λαϊκοί ποιητές "τραγουδούν παίζοντας με το δοξάρι ένα όργανο με χορδές που είναι ακριβώς η λύρα των αρχαίων Ελλήνων, και που έχει διατηρήσει και το όνομα και τη μορφή"...

    ...Ο Γεώργιος Χατζηδάκις αν και αναγνωρίζει ότι "η σημερινή και η αρχαία λύρα από απόψεως κατασκευής παρουσιάζουν κατά βάσιν κοινά τινα τεχνικά γνωρίσματα", τα οποία περιγράφει διεξοδικά (στο σχήμα, το ηχείο, τα κλειδιά -στριφτάλια- κ.τ.λ.), εντούτοις είναι της άποψης ότι δεν πρόκειται για το ίδιο όργανο, κυρίως επειδή η αρχαία λύρα ήταν νυκτό όργανο (παιζόταν με πλήκτρο, δηλ. πένα), ενώ η νεότερη τοξωτό, το δε τόξο (δοξάρι) θεωρεί, όχι άδικα, προϊόν της ανατολής: τόσο η οικογένεια του βιολιού όσο και η οικογένεια της λύρας έλκουν την καταγωγή τους από τις Ινδίες...

    ...Σε κάθε περίπτωση δεν γνωρίζουμε πότε οι Βυζαντινοί άρχισαν να παίζουν λύρα... Ακόμη και αν δεν έχουμε να κάνουμε με μια παράδοση που συνεχίζεται από την αρχαιότητα αλλά ήρθε από τον αραβικό κόσμο, δε γνωρίζουμε πόσο παλαιότερα από το 10ο αιώνα συνέβη αυτή η πολιτισμική "συναλλαγή". Τον 11ο αιώνα μ.Χ. τα τοξωτά έγχορδα είναι εξαπλωμένα σε όλη τη μεσογειακή Ευρώπη και πιο ψηλά, ώς τους Κέλτες και τις Βρετανικές Νήσους...




    DjLoco
    08.06.2006, 10:01
    Nai re file alla den dineis apantiseis sta erwtimata mou.


    Asigerastos
    19.08.2011, 00:54

    5 χρονια μετα εε...αλλα δεν πειραζει απανταω

    ολες οι ελληνικες λυρες προερχονται απο τη βυζαντινη λυρα που σημερα λεμε πολιτικη λυρα.

    ο κεμεντζες(η αλλιως ποντιακος κεμανες,κεμανες ειναι η λυρα καππαδοκιας)ΔΕΝ ειναι τουρκικος παρολες τις αηδιες των γειτονων(πχ λυρα Πολης =κλασίκ κεμεντζέ,ποντιακη =λυρα=κεμεντζε ελεος)το ονομα κεμανες προερχεται απο το περσικο κεμαν που σημενει χορδη και το κεμεντζε απ το κεμαν+τσε(υποκοριστικο)που σημαινει μικρη χορδη.οπως το μπαγκ+τσε =μπαχτσές,πα και τσε πατσας κτλ.οι λυρες αυτες ειχαν αρχικα πολλες συμπαθητικες χορδες που με τα χρονια μειωθηκαν η και δεν υπαρχουν καθολου.δειτε τα οργανα που παιζει ο πουλαντζακλης.για τετοια θεματα καλλιτερα επισκεψου το ρεμπετικο φορουμ