ελληνική μουσική
    857 online   ·  210.851 μέλη
    semplice
    30.07.2006, 00:54
    Πρόκειται κατά την άποψη μου,για έναν από τους μεγαλύτερους συνθέτες
    που γέννησε ο τόπος μας.
    Τον "ανακάλυψα" αργά και η αφορμή ήταν μια εμφάνιση που είχε κάνει
    στην τηλεόραση πριν από αρκετά χρόνια(πρέπει να είναι από τις ελάχιστες που έχει κάνει).
    Εκεί άκουσα για πρώτη φορά το τραγούδι του "Ερημο πουλί"
    και μετά από χρόνια αποφάσισα ,μόλις πέρυσι να ψάξω αυτή τη γλυκιά
    μελωδία που είχε μείνει μέσα μου αλλά και για άλλες δημιουργίες του.
    Βρήκα λοιπόν πως το συγκεκριμένο τραγούδι υπάρχει στο δίσκο
    "12 παρά 5" που έκανε με τη Μαρινέλλα το 1971.Ο συγκεκριμένος δίσκος
    είναι καταπληκτικός (έχει 4-5 τραγούδια διαμάντια!!)

    Παραθέτω πιο κάτω και μια συνέντευξη που είχε δώσει ο συνθέτης, στο
    περιοδικό "Μετρονόμος" ελπίζοντας να τη βρείτε ενδιαφέρουσα







    Χρήστος Λεοντής


    “Σήμερα θεωρείται ντροπή να παλεύεις για ιδέες και αξίες όπως είναι η αξιοπρέπεια, η ελευθερία, η δικαιοσύνη και η αλληλεγγύη, χωρίς να περιμένεις υλικό αντάλλαγμα”



    του Χρήστου Ασημακόπουλου





    Μια Πέμπτη του πρώτου χειμώνα της τρίτης χιλιετίας ξεκινήσαμε με το Θανάση για το σπίτι του Χρήστου Λεοντή. Αποδεί-χτηκε μακρύς ο δρόμος ως την Παιανία. Ωστόσο έτσι είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε για το θέμα της συζήτησης με το συνθέτη απολαμβάνοντας ταυτόχρονα τις δυναμικές εκκινήσεις του λεωφορείου. Η πόλη άρχισε σιγά, σιγά να υποχωρεί και ο θόρυβος έγινε σχεδόν ευχάριστος απόηχος. Το σκοτάδι πήρε τη θέση του καχεκτικού φωτισμού και η διάθεσή μας άρχισε να γίνεται ανάλαφρη. Σε λίγο, ο προσωπικός μου μύθος θα συναντούσε το πραγματικό πρόσωπο του ανθρώπου-δημιουργού. Ένα όμορφο κορίτσι πλάϊ μας ξεφύλιζε το Μικρό Ναυτίλο του Ελύτη. Θεώρησα καλό τον οιωνό.

    «Από τη στάση ως το σπίτι είναι ένα τσιγάρο δρόμος» μου λέει ο Θανάσης. Ανάβουμε τους αυτοσχέδιους χρονομετρητές μας και βαδίζουμε σιωπηλοί, προσεκτικοί μαθητές της νυχτερινής γαλήνης και του τοπίου. Στ’ αριστερά μας το νέο αεροδρόμιο προβάρει τους προβολείς του και τα μελλοντικά μας ταξίδια. Το τσιγάρο τελειώνει και το σπίτι φαίνεται λευκό και φιλόξενο.

    Ο κύριος Λεοντής μας υποδέχεται στην πόρτα. Η επικοινωνία μας είναι από την πρώτη στιγμή καλή και η συμπεριφορά του απλή και αυθόρμητη όπως όλων των ανθρώπων που απολαμβάνουν την καθημερινή τους εργασία.

    Κατεβαίνουμε στο υπόγειο έναν χώρο ζεστό που τον «κλιματίζει» ένα μεγάλο μαύρο πιάνο. Στον τοίχο κρεμασμένη σε ασπρόμαυρες φωτογραφίες η συνοπτική ιστορία της ελληνικής μουσικής των τελευταίων σαράντα ετών. Το στούντιο ηχογραφήσεων συμπληρώνει το χώρο συνδέοντας το παρελθόν μ’ ένα παρόν νεανικό. Παντού υπάρχουν «πάρτες» του νέου έργου που μόλις ολοκληρώθηκε. Η συζήτηση όπως ήταν φυσικό επικεντρώ-θηκε σ’ αυτό. Σας μεταφέρω τα λόγια του ίδιου του συνθέτη:

    «Μόλις τελείωσα τη συνθετική εργασία σε κείμενα εκκλησιαστικά, σε ύμνους εκκλησιαστικούςμε θέμα την Παναγία. Μήτηρ Θεού είναι ο τίτλος κι εγώ επέλεξα να δουλέψω επάνω στον Ακάθιστο Ύμνο. Αυτό είναι ένα καταπληκτικό ποίημα του του Ρωμανού του Μελωδού το οποίο στην εκκλησία δεν έχει συγκεκριμένο ήχο. Είναι από τα πιο αδικημένα μουσικά κείμενα γιατί είναι δοσμένο σε μορφή «ρεστατίβο».

    Δεν είναι τραγούδι σ’ έναν ήχο και ήταν μια ευκαιρία για ‘μένα να δουλέψω πάνω σ’ αυτό. Δεν έχω καμία πρόθεση να υποκαταστήσω την ψαλμωδία. Απλά επειδή έχω υπάρξει στο παρελθόν ψάλτης ήθελα να ψάλλω αλλά με το δικό μου τρόπο.

    Όσοι άκουσαν το έργο ανεξάρτητα ο ένας από τον άλλον όλοι εντόπισαν ένα στοιχείο. Είπαν ότι έτσι φαντάζονται τη μετεξέλιξη της βυζαντινής μουσικής. Αυτή η επισήμανση με έκανε να χαρώ πολύ γιατί ομολογώ ότι συνειδητά ακροβατούσα σ’ ένα σχοινί. Δεν ήθελα να βγει δυτικότροπο. Προσπαθούσα διαρκώς να σκέφτομαι μερικά από τα κύρια χαρακτηριστικά της βυζαντινής μουσικής. Ας πούμε την καθαρή μελωδία πάνω σε ήχους η οποία δεν έχει χρεία καμίας συνοδείας, ούτε αρμονικής, ούτε από όργανα. Γι’ αυτό βλέπεις, ότι υπάρχει η μελωδική γραμμή και μερικά ισοκρατήματα που υποκαθιστούν κατά κάποιο τρόπο τις αρμονίες της δυτικής εκκλησίας. Ένα άλλο κυρίαρχο στοιχείο της βυζαντινής μουσικής είναι η συμμετρία. Δεν μπορείς διαρκώς να ψάλλεις στον πρώτο ήχο, πρέπει να ψάλλεις και στον τέταρτο κι ούτε διαρκώς και σ’ αυτόν. Πρέπει να υπάρχει μια ισορροπία, ένα μοίρασμα, για να το πω πρακτικά, του χρόνου που θα ψάλλεις τους ήχους. Έτσι εξηγείται και η πολυρυθμία που υπάρχει στη βυζαντινή μουσική. Αναδεικνύει μ΄ αυτόν τον τρόπο τον Θείο Λόγο. Οπότε, οι ρυθμοί του λόγου περνούν στη μουσική κι έτσι υπάρχει και η δυνατότητα επίδειξης, τεχνικής και φωνητικής δεξιοτεχνίας. Αυτό το στοιχείο της συμμετρίας το κράτησα ευλαβικά. Κράτησα στοιχεία διαφορετικών τετραχόρδων και διαφορετικών ήχων, έπαιξα ανάμεσα σε ανατολή και δύση. Δηλαδή κάποια στιγμή ξεκινά η μελωδία μονόφωνα «μπαίνει» με ισοκράτημα, φεύγει, απλώνεται σε τετράφωνη, ξαναμαζεύεται. Από αυτή την άποψη -της διαρκούς αλλαγής- θεωρώ πως έχει ενδιαφέρον. Ξεκινώ, όπως και τελειώνω, με έναν ατόφιο ύμνο Την ωραιότητα της παρθενίας Σου αυτό το έργο, το οποίο ονομάζω Σπουδή στον Ακάθιστο Ύμνο. Αρχίζω με την Ωραιότητα με τρόπο και σε ήχο κατανυκτικό και τελειώνω με τον ίδιο ύμνο αλλά πιο δοξαστικό με άλλη εναρμόνιση και άλλη ενορχήστρωση. Εκεί μπορεί να ακούσει κανείς αυτή τη βυζαντινή μελωδία, επεξεργασμένη, σαν να είναι χορικό του Μπαχ. Η σύνθεση της ορχήστρας είναι ένα κουϊντέτο εγχόρδων ή ορχήστρα εγχόρδων -θα σκεφτώ πως θα το κάνουμε- μία άρπα και μία πολίτικη λύρα, η οποία παίζει τα ενδιάμεσα μέρη και έχει ένα χρώμα από τη μελαγχολία της ανατολής. Επίσης υπάρχει ένα όμποε κι ένα συνθεζάϊζερ για τους ισοκράτες. Η ορχήστρα έχει λοιπόν τρεις πόλους: τη λύρα που έχει κυρίαρχο ρόλο, το σύγχρονο ηλεκτρικό ήχο του συνθεζάϊζερ και μία κλασική ορχήστρα ή κουϊντέτο εγχόρδων (βιολιά, βιόλα, τσέλο, μπάσο). Έτσι δημιουργείται ένα τρίγωνο που πατάει στέρεα.

    Υπάρχει εξαιρετική μικτή χορωδία -του Δήμου Κηφησιάς- που αποτελείται από νέους και νέες, από το μονόφωνο, μέχρι το τετράφωνο μέρος. Υπάρχει ο τραγουδιστής, ο Μανώλης Λιδάκης και θα δοκιμάσω να εντάξω στο πρώτο μέρος τη Νένα Βενετσάνου. Υπάρχουν κάποια τεχνικά προβλήματα για να το πετύχω αυτό. Ελπίζω όμως ότι θα τα λύσω. Αυτό θα είναι το σύνολο της εργασίας την οποία οι παραγωγοί, η Μονή Κουτλουμουσίου δηλαδή θα προσπαθήσουν να την κυκλοφορήσουν μέσα Μαρτίου».

    Σ’ αυτό το σημείο γίνεται μια μικρή παύση, καθώς εισβάλλουν στο δωμάτιο ο Νείλος και η Φρύνη -οι δύο αγαπημένοι σκύλοι του συνθέτη- με διάθεση να μονοπωλήσουν την προσοχή μας και το καταφέρνουν χωρίς δυσκολία. Είναι άλλωστε οι πρώτοι και οι πιο ευλαβικοί ακροατές των έργων του. Η ατμόσφαιρα γίνεται ακόμα πιο ευχάριστη και η συζήτηση επεκτείνεται και σε άλλα θέματα. Αναγκαστήκαμε να επιστρατεύσουμε τη λιγοστή πειθαρχία που διαθέτουμε, για να ανοίξουμε πάλι το κασσετόφωνο και να κάνουμε μία από τις λίγες ερωτήσεις αυτή της κάπως ανορθόδοξης συνέντευξης.


    Πώς ξεκίνησε η αρχική ιδέα για τη δημιουργία της «σπουδής»;


    Η Μονή Κουτλουμουσίου έχει κάνει την παραγωγή σε τέσσερα ακόμα cd στο παρελθόν. Αυτή τη φορά, με πήρε τηλέφωνο η Άννα Συνοδινού και ζήτησε τη συνεργασία μου. Πρέπει να σημειώσω εδώ ότι στο cd εκτός από το μουσικό μέρος που ήδη αναφέραμε θα περιέχονται κι άλλα πράγματα. Υπάρχουν κείμενα Ελλήνων ποιητών και πεζογράφων που αναφέρονται στην Παναγία και τα διαβάζουν ηθοποιοί και μη, όπως η κυρία Πιττακή και ο Άρης Λεμπεσόπουλος. Ακούγεται το ποίημα του Σικελιανού Μήτηρ Θεού το οποίο διαβάζουν η Άννα Συνοδινού και η γυναίκα του Σικελιανού, Άννα. Επίσης ακούγεται το ποίημα του Κωστή Παλαμά Ξωκκλήσι. Πρόκειται συνολικά για μια μεγάλη παραγωγή από ανθρώπους που είναι πολύ προσεκτικά επιλεγμένοι. Εγώ σ’ αυτό το τμήμα του έργου θα γράψω τα μουσικά περάσματα από το ένα ποίημα στο άλλο. Εκεί δεν θα χρησιμοποιήσω δικές μου μελωδίες, αλλά θα διαλέξω μελωδικά θέματα, από αγαπημένους ύμνους της Παναγίας».


    Σκοπός αυτής της συζήτησης ήταν από την αρχή να αναφερθούμε στο μέλλον και όχι στο πλούσιο μουσικό παρελθόν του Χρήστου Λεοντή που είναι λίγο ή πολύ γνωστό, χιλιοτραγουδισμένο και καταξιωμένο στη συνείδηση και των πιο απαιτητικών ακροατών. Ο συνθέτης αναφέρθηκε σ’ αυτό το μέλλον σχολιάζοντας παράλληλα την τρέχουσα πραγματικότητα: «Υπάρχει αυτή τη στιγμή μία τρέχουσα νοοτροπία. Η νοοτροπία της παραίτησης και της απαξίας και για να το πω με πιο σκληρό τρόπο, της χυδαιότητας και της ασχήμιας. Απ’ την άλλη μεριά, υπάρχει πάρα πολύς κόσμος, ο οποίος λόγω αξιοπρέπειας και ήθους δεν «βγαίνει» μπροστά. Δεν μπορείς σ’ ένα θρασίμι να υψώσεις τη φωνή, παρά μόνο να προσπαθήσεις να πεις με χαμηλούς τόνους, αυτό που θεωρείς σωστό κι ανθρώπινο σε ανθρώπους που έχουν αυτιά, που θέλουν να ακούσουν. Να δώσεις το μήνυμα και σ’ άλλους ανθρώπους που κάτι περιμένουν: Ξέρετε; Δεν έχουμε χαθεί , εδώ είμαστε μη φοβάστε! Κρατείστε το κουράγιο σας, δεν είστε μόνοι! Αυτό προσπαθώ να κάνω. Αν πάνε όλα καλά, το καλοκαίρι στο Ηρώδειο θα παρουσιάσω δύο έργα, την Κατάσταση πολιορκίας του Μίκη Θεοδωράκη και το Καπνισμένο τσουκάλι. Θεωρώ ότι αυτά τα δύο έργα εκφράζουν με απόλυτο τρόπο την αντίδραση ενός ολόκληρου λαού σε μια κατάσταση ανελευθερίας. Εμείς εκείνη την ώρα, ο Μίκης κι εγώ, εκφράζαμε, όπως εκ των υστέρων αποδείχτηκε, αυτό που πίστευε και ήθελε ένας ολόκληρος λαός. Παρουσιάζοντας πάλι αυτά τα έργα θέλω να πω, ότι δεν είναι ντροπή να λες ότι αγωνίστηκες. Με την απαξία που επικρατεί σήμερα, θεωρείται ντροπή να παλεύεις για ιδέες και αξίες, όπως είναι η αξιοπρέπεια, η ελευθερία, η δικαιοσύνη και η αλληλεγγύη, χωρίς να περιμένεις υλικό αντάλλαγμα. Θέλω, με τις όποιες μικρές μου δυνάμεις, να θυμίσω στους ανθρώπους ότι η ανοχή πρέπει να έχει και ένα όριο. Μια και νιώθω, ότι χάνονται οι «αρμονικές» της ζωής. Και είναι αυτές οι αρμονικές που δίνουν όλη τη γλύκα και την ομορφιά στη μουσική και τη ζωή».


    Η ώρα είναι περασμένα μεσάνυχτα. Καθώς βγαίνουμε απ’ το σπίτι ένα αεράκι δροσίζει τα πρόσωπά μας. Είμαστε ανάλαφροι και αισιόδοξοι, μπολιασμένοι με το πάθος αυτού του ανθρώπου, που ανταποκρίθηκε στο «μύθο» που είχαμε γι’ αυτόν και η πραγματικότητά του τον ξεπέρασε. Τώρα καταλαβαίνουμε ότι η ψυχή της μουσικής του είναι η δική του ψυχή φτιαγμένη από τα ίδια υλικά, τα αιώνια υλικά της δημιουργίας, που άφθονα διαθέτει ο εξαίρετος κύριος Λεοντής. Μέρες αργότερα άκουγα τον απόηχο της φωνής του:

    «Είμαστε εδώ μη φοβάστε!»

    Πηγή www.metronomos.gr

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : semplice στις 30-07-2006 00:57 ]


    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : semplice στις 30-07-2006 01:15 ]








    επισυναπτόμενα: Leonths12para5_Front12343.JPG leontis shmeiwsh.JPG 
    Dj_kerveros
    19.09.2006, 00:19
    Πραγματικά πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους συνθέτες του τόπου μας! Τον ανακάλυψα και εγώ με έναν ανάλογο τρόπο, σε ντοκυμαντέρ της Νετ νομίζω ήταν! Πρόσφατα αγόρασα έναν από τους ομορφότερους δίσκους του Χρήστου Λεοντή, πρόκειται για το "Καπνισμένο τσουκάλι", δίσκος του 1975 που περιέχει μελωποιημένα ποιήματα από την ομώνυμη ποιητική συλλογη του Γιάννη Ρίτσου. Τα τραγούδια ερμηνεύουν με μαγευτικό τρόπο ο Νίκος Ξυλούρης, η Τάνια Τσανακλίδου και ο Βασίλης Μπαρνης. Στο δίσκο συμμετείχε και ο ίδιος ο Ρίτσος, ο οποίος απαγγέλει στίχους από τα ποιήματα!
    Αυτό που δεν μου άρεσει είναι το γεγονός πως στο internet ψάχνω και δεν βρίσκω κάποιο site που να περιέχει στοιχεία για τη ζωή και το έργο του Χρήστου Λεοντή!

    Αν έχει κάποιος κάτι υπόψιν του...





    επισυναπτόμενα: Καπνισμένο τσουκάλι 1975.jpg 
    megaloserwtikos
    19.09.2006, 00:27
    Εχω έναν δίσκο του, το ''αχ έρωτα'' με Τσανακλίδου και Μητσιά. Μελοποιημένος Λόρκα, μετάφραση από τα ισπανικά του Λευτέρη Παπαδόπουλου.
    Θεωρώ ότι είναι από τα πιο καλούς δίσκους της συλλογής μου.
    Η γήινη ποίηση του Λόρκα και τόσο ερωική, αγαπημένος μου συγγραφέας, με τις μελωδίες του Λεοντή, κάτι το τέλειο. Κάποτε είχα κολλήσει ενα καλοκαίρι ολόκληρο με αυτή την δουλειά.
    semplice
    19.09.2006, 00:55
    Δημήτρη και Πέτρο πολύ χαίρομαι πραγματικά που γράψατε σ'αυτό το τόπικ
    και αποδίδουμε έτσι το ελάχιστο ευχαριστώ στον Χρήστο Λεοντή .

    Δημήτρη φυσικά και είναι πολύ δύσκολο να βρεις στοιχεία για τη ζωή και το έργο
    του διότι (θα γίνω όμως πάλι μπαναλ αλλα θα το πω) ο Λεοντής δεν πουλάει.
    Θα προσπαθήσω όμως να συγκεντρώσω στοιχεία και να τα παραθέσω εδώ..

    Και "το καπνισμένο τσουκάλι " αλλά και το "αχ έρωτα" είναι έργα εξαιρετικά
    και φυσικά και το "12 παρά 5" για το οποίο έγραψα στην αρχή του τόπικ.

    Πέτρο πραγματικά η ποίηση του μεγάλου Λόρκα δένει με τη μουσική του Λεοντή υπέροχα!
    Το κομμάτι που μου αρέσει περισσότερο από αυτόν το δίσκο είναι
    το ¨"Λούζεται η αγάπη μου"(ίσως ξενίζει λιγάκι το Γουαδαλκιβίρ αλλά το ποίημα και η απόδοση του Λ.Παπαδόπουλου..είναι καταπληκτικά νομίζω)





    Λούζεται η αγάπη μου
    στο Γουαδαλκιβίρ
    και τ' άνθη παίρνουν ευωδιά
    απ' το γλυκό κορμί της


    Τρέξε πέτα χελιδόνι
    φέρ' της Βενετιάς βελόνι
    να κεντήσει στο μαντίλι
    τη χαρά της να μου στείλει 2x (στεί-λει)

    Μεταξωτά η αγάπη μου
    μαντίλια μου κεντά
    κι όλο φιλάει την κλωστή
    και βυσσινιά τη βάφει

    Τρέξε πέτα χελιδόνι
    φέρ' της Βενετιάς βελόνι
    να κεντήσει στο μαντίλι
    τη χαρά της να μου στείλει




    O Ηλιος φταίει που αργεί στα μάτια μας να φτάσει

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : semplice στις 04-10-2006 23:19 ]


    Lansetris
    24.09.2006, 14:35
    Καταπληκτικά είναι και τα τραγούδια που έχει γράψει ο Λεοντής για το θέατρο συγκεντρωμένα στο δίσκο "Παραστάσεις" με Μ. Μητσιά, Γ. Μεράντζα, Τ. Τσανακλίδου και Ν. Ξυλούρη.
    Stam_23
    24.09.2006, 15:34
    Χαίρομαι ιδιαίτερα που υπάρχουν και άλλοι άνθρωποι που συγκινούνται με έργα όπως το"Καπνισμένο Τσουκάλι'" και το " Αχ..έρωτα".Τώρα αισθάνομαι λιγότερο
    εξωγήινος ή περίεργος ή δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο.

    Την προηγούμενη Τετάρτη παρακολούθησα μια συναυλία αφιερωμένη στη μνήμη του Μάνου Λο'ί'ζου στην οποία συμμετείχε και ο Χρήστος Λεοντής με δικά του τραγούδια.Είχα πολύ καιρό να νιώσω τετοια συγκίνηση.Μόνο το "Ξέρουμε" απο το "Καπνισμένο Τσουκάλι'" αν ακούγατε,πιστεύω πως θα με καταλαβάινατε.


    katerina229
    25.09.2006, 11:37
    Τι να πει κανείς γι' αυτόν τον εξαιρετικό συνθέτη που μας συντροφεύει χρόνια τώρα μουσικά, με συνθέσεις ουσίας και με διακριτική παρουσία!
    Συγχαρητήρια semplice που άνοιξες θέμα γι' αυτόν.
    koini_maria
    25.09.2006, 11:52
    Γι' αυτό μου αρέσει το Music Heaven ...
    Γιατί υπάρχουν μέλη που δίνουν χώρο και δεν ξεχνούν καλλιτέχνες του βεληνεκούς και του τύπου του Χρήστου Λεοντή , δηλαδή σπουδαίους και όχι ιδιαίτερα προβεβλημένους από τα μέσα...
    Και εγώ τον αγαπώ πολύ αυτόν τον συνθέτη ...
    Μου αρέσει πολύ η μουσική του , ο τρόπος που ενορχηστρώνει αλλά και η χαμηλών τόνων δημόσια εικόνα του ...
    semplice
    25.09.2006, 21:53
    Το μέλος katerina229 στις 25-09-2006 στις 11:37 έγραψε...
    Παράθεση:

    Τι να πει κανείς γι' αυτόν τον εξαιρετικό συνθέτη που μας συντροφεύει χρόνια τώρα μουσικά, με συνθέσεις ουσίας και με διακριτική παρουσία!
    Συγχαρητήρια semplice που άνοιξες θέμα γι' αυτόν.



    Κατερίνα σε ευχαριστώ!
    Για αρκετό καιρό το τόπικ ήταν ανενεργό και εγώ νόμιζα όπως
    και ο φίλος μας ο Stam_23 πως θα είναι πολύ εξεζητημένη αυτή μου η προτίμηση.
    Φαίνεται όμως πως δεν είμαστε μόνοι μας και αυτό είναι κάτι για το οποίο
    χαίρομαι ιδιαίτερα !


    semplice
    25.09.2006, 22:07
    Το μέλος koini_maria στις 25-09-2006 στις 11:52 έγραψε...
    Παράθεση:

    Γι' αυτό μου αρέσει το Music Heaven ...
    Γιατί υπάρχουν μέλη που δίνουν χώρο και δεν ξεχνούν καλλιτέχνες του βεληνεκούς και του τύπου του Χρήστου Λεοντή , δηλαδή σπουδαίους και όχι ιδιαίτερα προβεβλημένους από τα μέσα...
    Και εγώ τον αγαπώ πολύ αυτόν τον συνθέτη ...
    Μου αρέσει πολύ η μουσική του , ο τρόπος που ενορχηστρώνει αλλά και η χαμηλών τόνων δημόσια εικόνα του ...



    Μαρία πραγματικά και χωρίς καμά διάθεση υπερβολής αυτό είναι το Musicheaven,όπως ακριβώς το είπες!!
    Αν δεν γράψουμε εμείς δυο λόγια -όσα ξέρει και μπορεί ο καθένας-για το "12 παρα 5" το "Καπνισμένο τσουκάλι" το "αχ έρωτα για τις " παραστάσεις" αμφιβάλλω αν υπάρχουν πολλοί που θα ασχοληθούν με αυτά τα πανέμορφα έργα για να τα γνωρίσει ο κόσμος.
    Ελάχιστα έντυπα (π.χ ο Μετρονόμος ) και ακόμα πιο λίγα ηλεκτρονικά μέσα
    θα δεις να αναφερθούν στον σπουδαίο Χρήστο Λεοντή.

    Ενθουσιάστηκα αυτές τις μέρες από την ανταπόκριση σας ..γιατί πάντα πίστευα πως η μουσική δεν είναι ένα φαγητό που το τρως μόνος σου
    Dj_kerveros
    26.09.2006, 00:44
    Να προσθέσω ότι είναι πραγματικά κρίμα να μην προβάλλονται καλλιτέχνες σαν το Λεοντή και να μην μπορείς να βρεις μια πληροφορία για αυτόν! Και το περίεργο είναι πως η μουσική του Λεοντή δεν είναι εξεζητημένη, πρόκειται για "απλά" και όμορφα λαϊκα τραγούδια! Είναι παράξενο κατα τη γνώμη μου να μην έχει μια κάποια απήχηση!
    Ζούμε μάλλον σε δύσκολη και περίεργη εποχή...
    semplice
    26.09.2006, 00:58
    ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ : Albums

    1964 Καταχνιά (ΜΙΝΟS)
    1966 Ανάσταση ονείρων (ΜΙΝΟS)
    1971 Δώδεκα παρά '5 (Philips)
    1974 Αχ...έρωτα (Columbia)
    1975 Παραστάσεις (Columbia)
    1975 Καπνισμένο τσουκάλι (Columbia)
    1981 Λεοντής-Μικρούτσικος: Συναυλίες 81 (CBS)











    επισυναπτόμενα: 1a.jpg 
    semplice
    26.09.2006, 01:11
    Το μέλος Dj_kerveros στις 26-09-2006 στις 00:44 έγραψε...
    Παράθεση:

    Να προσθέσω ότι είναι πραγματικά κρίμα να μην προβάλλονται καλλιτέχνες σαν το Λεοντή και να μην μπορείς να βρεις μια πληροφορία για αυτόν! Και το περίεργο είναι πως η μουσική του Λεοντή δεν είναι εξεζητημένη, πρόκειται για "απλά" και όμορφα λαϊκα τραγούδια! Είναι παράξενο κατα τη γνώμη μου να μην έχει μια κάποια απήχηση!
    Ζούμε μάλλον σε δύσκολη και περίεργη εποχή...



    Φίλε Δημήτρη πραγματικά οι περισσότεροι είμαστε σε "κατάσταση εκτάκτου ανάγκης" ...
    Βάζω και τον εαυτό μου μέσα διότι είναι πολύ λίγες οι φορές που θα συναντήσω κάποιο φίλο ή φίλη και ερχόμενος σπίτι μου π.χ θα κάτσουμε να ακούσουμε ή να "βγάλουμε" τραγούδια ή ακόμα να συζητήσουμε για αληθινή μουσική.
    Εύτυχώς υπάρχει και το ΜΗ που αν μη τι άλλο μας δίνει το ερέθισμα να ψάξουμε
    αρκετά τέτοια διαμάντια.
    Θα μπορούσαμε φυσικά μέσα από πιο συχνές συναντήσεις να κάναμε π.χ live αφιερώματα σε συνθέτες πράγμα που ανάμεσα στα μέλη και όχι μόνο εκτιμώ θα είχε απήχηση

    O Ηλιος φταίει που αργεί στα μάτια μας να φτάσει

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : semplice στις 26-09-2006 01:15 ]


    semplice
    26.09.2006, 01:27
    Έναν καιρό

    Μαρινέλλα

    Μουσική/Στίχοι: Λεοντής Χρήστος/Τσώτου Σώτια



    Έναν καιρό στις δύσκολες τις μέρες
    ένα καιρό αγόρι μου
    σε κυνηγούσανε και ξέσκισα
    τα φυλλοκάρδια μου και σ' έκρυψα
    ώρες πικρές που χάθηκαν
    πέρασαν, σβήσανε
    γίναν χτες

    Έναν καιρό σε χρόνια περασμένα
    ένα καιρό αγόρι μου
    απ' τον γκρεμό μπροστά σε κράτησα
    του χάρου ήσουν και σ' ανάστησα
    ώρες πικρές που χάθηκαν
    πέρασαν, σβήσανε
    γίναν χτες


    Η Μαρινέλλα είναι και εδώ το κάτι άλλο...Θεά....



    megaloserwtikos
    26.09.2006, 03:18
    Φίλε Κωνσταντίνε κι εγώ με χαρά βλέπω πως έχουμε βρεθεί, στο ΜΗ κάποιοι άνθρωποι που αγαπάμε (και) την καλή ελληνική μουσική και επικοινωνούμε.
    Το να φτιάχνουμε θέματα για κάποιους καλλιτέχνες, ποιοτικούς, σίγουρα είναι πολύ χρήσιμο για πολλούς λόγους.
    Κι εσένα σε τιμά που έκανες θέμα για τον Λεοντή.

    (Συγνώμη για την περιαυτολογία, αλλά νιώθω υπεροχα στο ΜΗ, επειδή άνοιξα θέματα όπως για τον Λουδοβίκο και για τον Αχαλινωτόπουλο. Και μόνο που κάποιος (που δεν έχει ασχοληθεί και τόσο) μπορεί να περάσει -έστω βιαστικά, για λίγο- από τις σελίδες αυτές και να έρθει σε μιά κάποια επαφή με αυτούς, των χαμηλών τόνων, εργάτες της μουσικής, εγώ νιώθω ικανοποιημένος.)
    Dj_kerveros
    26.09.2006, 19:19
    Το μέλος semplice στις 26-09-2006 στις 00:58 έγραψε...
    Παράθεση:

    ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ : Albums

    1964 Καταχνιά (ΜΙΝΟS)
    1966 Ανάσταση ονείρων (ΜΙΝΟS)
    1971 Δώδεκα παρά '5 (Philips)
    1974 Αχ...έρωτα (Columbia)
    1975 Παραστάσεις (Columbia)
    1975 Καπνισμένο τσουκάλι (Columbia)
    1981 Λεοντής-Μικρούτσικος: Συναυλίες 81 (CBS)















    semplice
    04.10.2006, 23:35
    Υπάρχουν παιδιά άλλοι 3 (τουλάχιστον )προσωπικοί δίσκοι του Λεοντή
    εκτός από αυτούς που αναφέραμε :

    " Ματζουράνα στο κατώφλι" από το 1980 από θεατρική παράσταση.
    Τραγουδούν Σοφία Βόσσου,Γιώργος Μεράντζας ,Γιώργος Αρμένης Γιώργος Μπαγιώκης

    "Πυγολαμπίδες" (1994)
    Νανά Βενετσάνου,Λύδια Κονιόρδου ,Γιώργος Μπαγιώκης
    Στιχουργός Βερύκιος Θεόφιλος


    "Μήτηρ Θεού"(2003)











    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : semplice στις 28-10-2006 14:34 ]


    semplice
    28.10.2006, 14:42
    Χρήστος Λεοντής: Ο δημιουργός της «Καταχνιάς» και άλλων αξιόλογων έργων

    «Δεν θέλω να μου δέσετε τα μάτια
    τον ήλιο π΄ανατάλλει να χαρώ
    κι αν κάνετε τα στήθια μου κομμάτια
    εσείς πεθαίνετε και όχι εγώ...»

    TΗΣ ΛYΓIAΣ KΩN/NIΔOY*
    Mόλις 24 χρονών ο Χρήστος Λεοντής κάνει μια δυναμική παρουσία στο χώρο του έντεχνου λαϊκού τραγουδιού με το έργο του «Καταχνιά» σε στίχους Κώστα Βίρβου και κείμενα Νικηφόρου Βρεττάκου απ’ όπου μέρος του τραγουδιού «Δεν θέλω να μου δέσετε τα μάτια» έχουμε παραθέσει. Ερμηνευτές ήταν ο Στ. Καζαντζίδης και η Μαρινέλλα. Από το έργο ξεχωρίζουν τα τραγούδια «Τι κι αν με ρίξεις στο κελί», «Η Ομηρία», «Ξύλινος σταυρός» και «Γιατί να γίνω μάνα».
    Πρόκειται για μια «λαϊκή καντάτα», η οποία καλύπτει το τρίπτυχο: κατοχή-αντίσταση-απελευθέρωση. Ένα ολοκληρωμένο έργο που αγαπήθηκε από την πρώτη του έκδοση και που φανερώνει το καλλιτεχνικό στίγμα του δημιουργού του σε σχέση με τα πολιτικοκοινωνικά προβλήματα της εποχής του, καθώς επίσης και με τον καλλιτεχνικό δρόμο που προτίθεται ν’ ακολουθήσει. (Αξίζει ν’ αναφέρουμε ότι σε μια από τις επισκέψεις του στην Κύπρο ο Χρήστος Λεοντής δήλωσε στον κυπριακό τύπο: «Θεώρησα κατάλληλη συμβολή μου ν’ αφιερώσω την ΚΑΤΑΧΝΙΑ στον αγώνα της Κύπρου»).
    Για τον υποσχόμενο νέο δημιουργό μας μίλησε για πρώτη φορά ο Μίκης Θεοδωράκης το 1966. Άλλωστε, αυτός ήταν ο πρώτος που του άνοιξε το δρόμο, αφού του ανέθεσε τη διεύθυνση του θεατρικού του έργου «Όμορφη Πόλη». Εξάλλου τραγούδια από τη δεύτερη δουλειά του Λεοντή «Ανάσταση Ονείρων» είχαν παρουσιαστεί για πρώτη φορά σε συναυλίες του Μίκη Θεοδωράκη στο «Κεντρικό» και στο «Δημοτικό Θέατρο Πειραιώς».
    Επίγονος, λοιπόν, της σχολής του Θεοδωράκη ήταν φυσικό ο Λεοντής να επηρεαστεί έντονα από το μεγάλο δημιουργό στην αρχή τουλάχιστο της σταδιοδρομίας του.
    Ο Χρ. Λεοντής γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης το Μάη του 1940. Από μικρός ψάλλει στην εκκλησία της γειτονιάς του. Έτσι έρχεται σε άμεση επαφή με τη Βυζαντινή Μουσική που μαζί με το Δημοτικό και ιδιαίτερα το Κρητικό τραγούδι επηρεάζουν και μπολιάζουν τη μουσική προσωπικότητά του.
    Αρχίζει να μαθαίνει μαντολίνο και αργότερα βιολί, ενώ οι πρώτες συνθετικές του προσπάθειες εμφανίζονται γύρω στο 1952 μέχρι το 1957 πάνω σε εκκλησιαστικά κείμενα μεγάλων θρησκευτικών γιορτών όπως του Πάσχα και των Χριστουγέννων.
    Μετά τη συμπλήρωση των γυμνασιακών του σπουδών πηγαίνει στην Αθήνα και φοιτά στο Ωδείο Αθηνών στην τάξη των θεωρητικών μαθημάτων με καθηγητές τους Μ. Παλλάντιο και Γ. Παπαϊωάννου.
    Οι σπουδές του συνεχίστηκαν αργότερα στο CONCERVATOIRE NATIONALE DE MUSIQUE στο Παρίσι και κάλυψαν τους κλάδους της Αρμονίας-Αντίστιξης-Φούγκας με καθηγητή τον ALAIN WEBER.
    H μουσική του δραστηριότητα αγκαλιάζει πολλούς χώρους: το τραγούδι, το θέατρο, την τηλεόραση και τον κινηματογράφο. Μερικές από τις θεατρικές εργασίες του όπως η ΗΛΕΚΤΡΑ, η ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΕΝ ΤΑΥΡΟΙΣ, ΒΑΚΧΕΣ και οι ΕΚΚΛΗΣΙΑΖΟΥΣΕΣ τον καθιέρωσαν ως έναν εξέχοντα, ταλαντούχο συνθέτη στο συγκεκριμένο είδος. Ο Χρήστος Λεοντής έχει δώσει πάρα πολλές συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ έχει γράψει αμέτρητες συνθέσεις για κινηματογραφικές ταινίες και για σίριαλς στην τηλεόραση.
    Ο ίδιος, ωστόσο, έχει την άποψη ότι ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι ζωντανές παραστάσεις -οι συναυλίες- γιατί του δίνεται η ευκαιρία και η δυνατότητα να δοκιμάζει άμεσα τη δουλειά του και να αντιλαμβάνεται από πρώτο χέρι τις αντιδράσεις του μεγάλου κοινού σε σχέση με το έργο του.
    Δεύτερη συνθετική εργασία του είναι η «Ανάσταση Ονείρων», (1966), ένας κύκλος τραγουδιών σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου, Μιχάλη Παπανικολάου και Γιάννη Κακουλλίδη, όπου ξεχωρίζουν τα τραγούδια «Άσπρο μου ρόδο», «Πού να χωρέσει τ’ όνειρο» «Όσοι προδόθηκαν» κ.λπ.
    Πολιτικοποιημένος όπως ήταν ο Χρήστος Λεοντής ήταν φυσικό να γνωρίσει κι αυτός το «κόψιμο» και την απαγόρευση αρκετών τραγουδιών του στη διάρκεια της δικτατορίας. Ο επόμενος κύκλος τραγουδιών του «Δώδεκα παρά πέντε» κυκλοφορεί 4 χρόνια αργότερα και γίνεται επιτυχία το τραγούδι του «Έναν καιρό» σε στίχους Σ. Τσώτου, με ερμηνεύτρια τη Μαρινέλλα που προφανώς ξέφυγε από τη λογοκρισία της χούντας.
    Στη συνέχεια ακούμε ένα Λεοντή εντελώς ανανεωμένο που αποκτά την προσωπική μουσική του γλώσσα και ταυτότητα, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι ξεφεύγει από το γνήσιο ελληνικό τραγούδι. Ωστόσο, πιο ώριμος, σε γραφικές ενορχηστρώσεις και μ’ ένα ανάλαφρο ύφος στις επόμενες δεκαετίες γράφει έργα αξιόλογα όπως: «Αχ έρωτα», κύκλος τραγουδιών σε ποίηση Φρ. Γκ. Λόρκα (απόδοση Λευτέρη Παπαδόπουλου) (1974), απ’ όπου ξεχωρίζουν τα τραγούδια «Αβάσταχτο να σ’ αγαπώ», «Λούζεται η αγάπη μου» και το «Αχ έρωτα», «Καπνισμένο Τσουκάλι», σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου, με τα ωραία τραγούδια «Λοιπόν, παιδιά μου» και «Εδώ είναι ένα φως αδερφικό», όπου απαγγέλλει στίχους ο ίδιος ο ποιητής, «Παραστάσεις», συλλογή τραγουδιών από θεατρικές παραστάσεις κ.λπ.
    Τραγούδια του Λεοντή έχουν ερμηνεύσει σπουδαίοι καλλιτέχνες όπως ο Μ. Μητσιάς, η Τ. Τσανακλίδου, ο Ν. Ξυλούρης, η Σ. Βόσσου και ο Γ. Μπαγιώκης.

    * Μουσικολόγος – ερευνήτρια
    lygia@cytanet.com.cy

    Πηγή: ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΣΗΜΕΡΙΝΗ

    Υ.Γ (δικό μου) Συγχαρητήρια στη Λύγια Κωνσταντινίδου και στην κυπριακή εφημερίδα για το ενδιαφέρον και το άρθρο.Ηταν το μόνο που κατάφερα να βρω από εφημερίδα.


    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : semplice στις 28-10-2006 16:51 ]


    Mesoxoritis
    28.10.2006, 16:44
    Συγκεντρωμένη όλη η δισκογραφία του Χρήστου Λεοντή:

    ΚΑΤΑΧΝΙΑ | 1965/05 | ODEON | . | OMCG13 | | LP |

    ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΟΝΕΙΡΩΝ | 1966/11 | ODEON | 480596 | OMCG31 | | LP & CD |

    12 ΠΑΡΑ 5 | 1971/04 | PHILIPS | 528476 | 6331018 | | LP & CD |

    ΔΙΑΒΑΖΕΙ ΦΕΡΑΙΟ, ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗ, ΣΟΛΩΜΟ, ΚΑΛΒΟ | 1972 | OLYMPIC | . | 1085 | ανάγνωση ποιημάτων / κειμένων | LP |

    ΚΑΤΑΧΝΙΑ | 1973 | MINOS | 480113 | 181 | επανέκδοση | LP & CD |

    ΑΧ ΕΡΩΤΑ | 1974 | COLUMBIA. | 70136 | 70136 | επανέκδοση | LP & CD |

    ΑΧ ΕΡΩΤΑ | 1974 | COLUMBIA. | 70136 | SCXG136 | | LP & CD |

    ΚΑΠΝΙΣΜΕΝΟ ΤΣΟΥΚΑΛΙ | 1975 | COLUMBIA. | 70169 | 70169 | | LP & CD |

    ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ | 1975 | COLUMBIA. | 834845 | 70190 | από θεατρική παράσταση | LP & CD |

    ΜΑΝΤΖΟΥΡΑΝΑ ΣΤΟ ΚΑΤΩΦΛΙ | 1980 | PHILIPS | 526978 | 6483258 | από θεατρική παράσταση | LP & CD |

    ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ '81 | 1981/11 | CBS | . | 85358 | | LP |

    ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΟΝΕΙΡΩΝ | 1989 | MINOS | 480596 | 823 | επανέκδοση | LP & CD |

    ΠΥΓΟΛΑΜΠΙΔΕΣ | 1994/12 | ΑΝΑΤΟΛΗ | 009 | 009 | | LP & CD |

    ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥΣ | 1995 | PHILIPS | 528841 | . | | CD |

    ΚΑΝΤΑΤΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ | 1999/10 | ΒΟΥΛΗ | 4 | . | | βιβλίο+CD |

    ΜΗΤΗΡ ΘΕΟΥ | 2001/03 | IMKAO | DIS10023 | . | | CD |

    ΚΑΤΑΧΝΙΑ | 2001/12 | MINOS | 537583 | . | επανέκδοση | CD |

    ΚΑΠΝΙΣΜΕΝΟ ΤΣΟΥΚΑΛΙ | 2002/03 | EMI | 538756 | . | επανέκδοση | CD |

    ΚΑΠΝΙΣΜΕΝΟ ΤΣΟΥΚΑΛΙ | 2005/11 | EMI | . | . | επανέκδοση | CD |


    Mesoxoritis
    28.10.2006, 16:53
    Παρακάτω μια συνέντευξη του Χρήστου Λεοντή στα πλαίσια μιας συναυλίας του στο Λυκαββητό στην οποία παρουσίασε και την δουλειά ''Καπνισμένο τσουκάλι''.

    ΧΡ. ΛΕΟΝΤΗΣ: "ΕΙΜΑΙ ΠΕΡΗΦΑΝΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΓΕΝΙΑ ΜΑΣ"
    Αθήνα, 14 Ιουνίου 2003
    Ο Χρήστος Λεοντής, με αφορμή τη συναυλία της Δευτέρας στο Λυκαβηττό, σε συνέντευξή του στην «Ελευθεροτυπία», κάνει μία αναδρομή στην πορεία του ελληνικού τραγουδιού, σχολιάζει το παρόν και κάνει έκκληση στους νέους για συνεργασία

    «Μας θύμισες το παρελθόν μας», μου λένε σε κάθε συναυλία οι συνομήλικοί μου. Κρίμα, τους απαντώ, γιατί ήθελα να σας θυμίσω το... μέλλον σας». Ο Χρήστος Λεοντής κουβαλά πολλές σελίδες της ιστορίας της μουσικής, του θεάτρου, μα κυρίως πολλές σελίδες της ιστορίας μιας γενιάς που καθορίστηκε από τη δικτατορία.

    «Μιας γενιάς που μάτωσε γι' αυτόν τον τόπο για να καταλήξει η γενιά της μίζας και της ρεμούλας. Μιας γενιάς που αγωνίστηκε για ιδανικά που σήμερα έχουν ξεπουληθεί και καταβαραθρωθεί», όπως λέει ο ίδιος. Ηταν 12 Μαρτίου του 1963. Το «Ακροπόλ» κατάμεστο. Ο Μίκης Θεοδωράκης στη σκηνή, όχι όμως για να παρουσιάσει κάποιο έργο του αλλά δύο νεαρούς δημιουργούς. Η συναυλία αυτή του Συλλόγου Φίλων Ελληνικής Μουσικής φάνηκε από την αρχή ότι είχε να φέρει κάτι καινούργιο. Για τον Χρήστο Λεοντή και τον Μάνο Λοΐζο άνοιγε η αυλαία μιας δημιουργικής πορείας. Και για τον Μάνο Ελευθερίου και τον Φώντα Λάδη επίσης, καθώς τότε πρωτακούστηκαν μελοποιημένοι στίχοι τους. Κιθάρα έπαιζε ο Νότης Μαυρουδής. Από τότε πέρασαν κιόλας 40 χρόνια. Τη Δευτέρα στις 9.30 μ.μ. στο θέατρο του Λυκαβηττού, ο Χρήστος Λεοντής θα γιορτάσει τα «μουσικά» του γενέθλια με μια πολυπρόσωπη συναυλία. Μια βραδιά αφιερωμένη σε τρεις απόντες: στον Μάνο Λοΐζο, στον Μάνο Χατζιδάκι και στον Νίκο Ξυλούρη.

    Ο Δημήτρης Μητροπάνος, ο Μανώλης Μητσιάς, η Τάνια Τσανακλίδου, ο Λάκης Χαλκιάς και οι νεότεροι Δώρος Δημοσθένους, Μαρία Σουλτάτου, Ιωάννα Φόρτη θα ερμηνεύσουν αγαπημένα του τραγούδια. Το ενδιαφέρον της βραδιάς εστιάζεται στην ερμηνεία του έργου του «Καπνισμένο Τσουκάλι» σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου, που θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά ολόκληρο ειδικά μεταγραμμένο για μικτή χορωδία, λαiκή ορχήστρα, αφηγητή και σολίστες. Ετσι στη σκηνή θα βρεθεί η 65μελής μικτή Χορωδία Νέων του Πολιτιστικού Κέντρου του Δήμου Κηφισιάς, με διευθυντή τον Γιώργο Αρβανίτη. Στο ρόλο του αφηγητή, οι ηθοποιοί Γιώργος Παρτσαλάκης και Ουρανία Μπασλή.

    «Αυτή η συναυλία δεν ξεκινάει από τη διάθεση να γιορτάσω κάποια χρόνια. Η συμπλήρωση των 40 χρόνων μου στη μουσική είναι συμπτωματική. Πιστεύω ότι υπάρχει πάρα πολύς κόσμος ο οποίος μένει στο παρασκήνιο, όταν στο προσκήνιο κυριαρχεί, σε όλα τα επίπεδα, η λογική της τηλεόρασης. Είναι λοιπόν για μένα μια ευκαιρία να πάρω θάρρος αλλά και να ενθαρρύνω τους συμπολίτες μου. Να τους πω "βρε αδελφέ, δεν είναι μόνο αυτά, υπάρχουν κι άλλα". Αρκεί κανείς να ορθώσει το ανάστημά του, να ενισχύσει τις αντιστάσεις του, να αισθανθεί ότι δεν θίγεται η αξιοπρέπειά του, ότι μπορεί, τέλος πάντων, ο ίδιος να επιλέγει ό,τι αφορά τη ζωή του».