ελληνική μουσική
    629 online   ·  210.826 μέλη

    Μπορώ να ασχοληθώ με τη σύνθεση;

    iathen
    22.12.2011, 02:56

    Καλησπέρα σας,

    Έχω τελειώσει θεωρία και υποχρεωτικό αρμονίας και μου μένει το 3ο έτος του ειδικού. Βλέπω ότι μετά έχει αντίστιξη, φούγκα και δεν ξέρω και 'γω τι άλλο όμως δεν ενδιαφέρομαι να συνεχίσω. Ο λόγος είναι ότι να μεν με τα θεωρητικά ξεκαθάρισαν πολλά πράγματα, όμως δεν έχω κάποιο κίνητρο. Θέλω να αρχίσω να γράφω μουσική αλλά ό,τι και να γράψω σκέφτομαι ότι δεν είναι επαγγελματικό, ότι σίγουρα έχει 1000 λάθη, ότι ακούγεται διαφορετικό στο finale αλλά ίσως να είναι χειρότερο από μια αληθινή ορχήστρα, ότι δεν έχει τη σωστή μορφή (δεν έχω κάνει μορφολογία αλλά γνωρίζω ότι το κάθε είδος έχει μια συγκεκριμένη μορφή).

    Η ερώτησή μου είναι: Έτσι όπως είμαι τώρα, μπορώ να ασχοληθώ με τη σύνθεση; Θέλω να προσπαθήσω να γράψω ορχηστρικά κομμάτια ή κομμάτια για λίγα όργανα. Πώς μπορώ να γράψω κάτι; Πρέπει πρώτα να βρω μια πολύπλοκη μελωδία και μετά να την απλοποιήσω και ύστερα να εμφανίσω πρώτα την απλή μορφή, ύστερα ένα δεύτερο θέμα και στο τέλος τη σύνθετη μορφή του πρώτου θέματος (αυτό είναι ένα παράδειγμα... γενικά υπάρχουν κάπου συγκρεκριμένες μορφές που πρέπει να ακολουθήσω; ). Για να γράψω μουσική για ένα όργανο πρέπει να ξέρω να το παίζω; Πχ Πρεπει να ξέρω φλάουτο για να μην γράψω κάτι που ενδεχομένως δε μπορεί να παιχτεί από φλάουτο επειδή είναι πολύ δυσκολο; Να αυτοσχεδιάσω στο βιολί μέχρι να πετύχω σε μια μελωδία που μου αρέσει και μετά αυτή να την χρησιμοποιήσω ως μελωδική γραμμή και να προσθέσω στα άλλα όργανα νότες με βάση τους κανόνες αρμονίας; Γενικά.. τι να κάνω;!

     

    Σας ζάλισα, το ξέρω. Αλλά ελπίζω να βρεθεί κάποιος υπομονετικός να με βοηθήσει.


    rumbleFish
    22.12.2011, 15:20

    Καλησπέρα σου Αθηνά,

    Θα προσπαθήσω να σου δώσω την προσωπική μου άποψη σε μερικά από τα ζητήματα που σε απασχολούν.

    Οι σπουδές ανώτερων θεωρητικών είναι ίσως απαραίτητες αν θες να γράψεις έργα για συμφωνική ορχήστρα, γιατί ο χειρισμός όλων των ορχηστρικών οργάνων απαιτεί στέρεες τεχνικές γνώσεις. Αν όμως σε ενδιαφέρει να γράψεις μουσική για μικρό σύνολο, δεν πιστεύω πως έχεις απαραίτητα ανάγκη τέτοιες σπουδές.

    Αν ακούγεται καλά στο finale, νομίζω πως μόνο καλύτερα μπορεί να ακουστεί από πραγματική ορχήστρα. Το finale δε μπορεί ποτέ να αναπαράγει απόλυτα την ομορφιά των φυσικών οργάνων. Αν συνυπολογίσεις και την ακουστική μιας αίθουσας συναυλιών, αυτό κάνει το φυσικό ήχο αφάνταστα ανώτερο.

    Δεν υπάρχει σωστή μορφή. Υπάρχουν διάφορες μορφές που μπορεί να σου ταιριάζουν εσένα προσωπικά και με αυτό το κριτήριο μπορείς να διαλέξεις πώς θα χτίσεις τη μουσική σου. Πάντως είναι σημαντικό να έχουμε μια συγκεκριμένη μορφολογική δομή στο μυαλό, για να ξέρουμε τί ακριβώς κάνουμε.

    Θα έλεγα ότι μπορείς να ξεκινήσεις με κάτι απλό, για λίγα όργανα, με ένα ή δύο θεματικά υλικά. Μια απλούστατη μορφή είναι η ΑΒΑ. Α είναι το πρώτο θεματικό υλικό, ακολουθεί άλλο υλικό (Β), και το κομμάτι κλείνει με την επανάληψη του Α. Υπάρχουν μικρά κλασικά ή πιο πρόσφατα κομμάτια που ακολουθούν τέτοιες απλές μορφές. Αν ακούσεις και παίξεις μουσική άλλων προσπαθώντας να νιώσεις τη μορφολογική δομή τους, πιστεύω πως αυτό θα σε βοηθήσει να αποφασίσεις τί θες να κάνεις στη δική σου μουσική.

    Δεν έχεις ανάγκη να παίζεις όλα τα όργανα για τα οποία γράφεις, κανένας συνθέτης ή ενορχηστρωτής δεν παίζει όλα τα όργανα της ορχήστρας ! Είναι σημαντικό να γνωρίζεις την έκταση κάθε οργάνου, για να μη γράφεις νότες που δε μπορούν να παιχτούν. Για διάφορες τεχνικές ιδιαιτερότητες των οργάνων που σε ενδιαφέρουν, μπορείς να βρεις στοιχεία ψάχνοντας στο ίντερνετ ή συζητώντας με φίλους σου μουσικούς που παίζουν τα όργανα αυτά, αν έχεις αυτή τη δυνατότητα.

    Το πώς θα ξεκινήσεις, από τη μελωδία ή την αρμονία του κομματιού, είναι υποκειμενικό. Συχνά είναι ευκολότερο να βασιστούμε σε μια σειρά συγχορδιών και πάνω σε αυτή να φτιάξουμε τη μελωδία. Έτσι μπορείς να προσθέσεις αργότερα στο κομμάτι σου και μια παραλλαγή της αρχικής μελωδίας, με βάση την ίδια σειρά συγχορδιών.

    Ελπίζω να βοήθησα λίγο, πάντως το θέμα χρειάζεται υπομονή, τα αποτελέσματα θα έρθουν σιγά-σιγά. Καλές γιορτές σου εύχομαι.


    iathen
    22.12.2011, 17:28

    Ευχαριστώ πολύ για την απάντηση.

    Δεν σκόπευα να γράψω για συμφωνική ορχήστρα, απλά θα ήθελα να γράψω για λίγα όργανα (το πιο πιθανό μονοψήφιος αριθμός οργάνων).

    Αυτό που λέω για το φινάλε δεν είναι σε θέμα εκφρασης αλλά ότι κάτι μπορεί να ακούγεται καλά αλλά όλα τα όργανα παίζουν δέκατα έκτα οπότε ίσως είναι πολύ δύσκολο να υλοποιηθεί κάτι τέτοιο. Αλλά ακόμα κι αν υλοποιηθεί, ίσως να μην ακούγεται τόσο καλά επειδή στο φινάλε είναι ξερά μαθηματικά, ενώ είναι διαφορετικά όταν εκτελείται από φυσικά πρόσωπα.

    Δεν υπάρχει συγκεκριμένη μορφή αλλά ανάμεσα σε ποιες πρέπει να επιλέξω; Μπορώ να φτιάξω μια δική μου μορφή ή πρέπει να επιλέξω από συγκεκριμένες;

    Εμένα μου φαίνεται πιο απλό να φτιάξω μια μελωδία και από κάτω να δω τι ταιριάζει για συνοδία διότι διαφορετικά έχεις συγχορδίες που σε περιορίζουν και η μελωδία είναι μάλλον "συγκρατημένη". Αλλά αφού και οι δύο τρόποι λειτουργούν, ελπίζω να μην έχω πρόβλημα.

    Υποθέτω ότι πράγματι χρειάζεται υπομονή επειδή έχω ήδη ασχοληθεί με το να φτιάξω λίγα κομμάτια και είναι σκέτη αποτυχία. Θέλω να βελτιωθώ όμως και γι' αυτό ζητάω συμβουλές. Αν τύχει καμιά φορά να γράψω κάτι καλύτερο, τουλάχιστον να έχει και μια σοβαρή μορφή, μη χαίρομαι τζάμπα.

    Ευχαριστώ και πάλι, καλές γιορτές και σε 'σένα.


    inkve
    22.12.2011, 19:21

    iathen αν δεν εχεις συγκεκριμενη ιδεα για να συνθεσεις δεν μπορεις ετσι απλα να γραψεις...χρειαζεσαι και την εμπνευση...το να γραψεις μουσικη δεν ειναι πεπατημενη οδος...ειναι η δικη σου οδος και ο δικος σου δρομος...το οτι μπορεις να χρησιμοποιησεις καποια ""συνθετικα κλισε"" μεσα στην συνθεση σου ειναι αλλο θεμα...μην τα μπερδευεις....

    χρειαζεσαι πρωτα να το ακουσεις μεσα σου....εκει θα γινει ολη η συνθεση...οι θεωρητικες γνωσεις απλως θα σε βοηθησουν να το κανεις πραγματικοτητα...

    εγω να ρωτησω  καποια πραγματα??

    τι παει δεν ακουγεται επαγγελματικο???ποια ειναι αυτα τα στοιχεια που χαρακτηριζουν επαγγελματικη μια συνθεση??

    τι σημαινει δεν εχει την σωστη μορφη???θα εχει την μορφη που εσυ θες να του δωσεις...την μελωδια που εσυ θες να ακολουθησεις....αυτο που σιγουρα πρεπει να προσεξεις οπως εγραψε και ο/η rumblefish ειναι στα οργανα τα οποια δεν ξερεις να παιζεις να μην ξεπερασεις την οκταβα τους

    τελειωνοντας θαθελα να μου πεις γιατι δεν θεωρεις σοβαρη την μουσικη την οποια εχεις ηδη γραψει???πρεπει δηλαδη ολοι να πιανουμε τα standarts του μπετοβεν αλλιως δεν αξιζει ουτε καν να κανουμε την σκεψη για μια δικη μας συνθεση???

    ολα αυτα μου θυμιζουν μια πρωην μου....που εκανε κλασσικο πιανο 9 χρονια...και οταν τολμησε να παιξει κατι δικο της στην καθηγητρια της αυτη η γκιοσα μονο που δεν την εβρισε!!!εισαι νομιζεις ετοιμη για να γραψεις δικη σου μουσικη??πιστευεις οτι αξιζει αυτο που εβγαλες????ΑΚΟΥΣΩΝ ΑΚΟΥΣΩΝ,,,,,

    φυσικα αν ηταν καθηγητρια βιλιου και αυτα τα ελεγε σε καμια προσωπικοτητα οπως ας πουμε ο paganini το πιο λογικο ηταν να βρεθει με κανενα βιολι σφινωμενο.....οπουδηποτε....ο antonio αλλωστε ηταν πασιγνωστος για το μπριο του χαρακτηρα του αλλα και για τα τσιλιμπουρδισματα του!!!μιλωντας βεβαια για τετοιου ειδους ""καθηγητριες""ενα βιολι θα ηταν και ευλογια να.....σφινωθει!!!

    το αποτελεσμα της παραπανω ιστοριας ξερεις ποιο ηταν αγαπητη iathen??θεωρησε τοσο δεδομενη την γνωμη της ""καθηγητριας"" που με την τοσο φασιστικη κριτικη που δεχτηκε θεωρησε εαυτον αχρηστο προς οτιδηποτε ειχε να κανει με το πιανο και την μουσικη...και φυσικα τα παρατησε και δεν επιανε κλαβιε ουτε με απειλη οπλου απο εκει και στο εξης...με το ζορι μου ειχε παιξει το δικο της κομματι και μου ειχε διηγηθει τα παραπανω...

    δεν ειναι τυχαιο πως εχω συναντησει αρκετους κλασσικους σπουδαστες που θεωρουν το να γραψεις μουσικη σαν κατι το ιερο επειδη φοβουνται μηπως και προσβαλουν τα ονοματα οσων κλασσικων μελετανε....

    γραψε την μουσικη σου...συμβουλεψου τους πιο εμπειρους...μεινε ομως μακρια απο αρτηριοσκληρωτικες αντιληψεις και προσπαθησε να αναπτυξεις κεραιες εντοπισμου αυτων και οσων τις κουβαλανε και τις μεταδιδουν κιολας!!!

    γενικα συμφωνω με rumblfish απλως εγραψα σε πιο απλη διαλεκτο!!!

    σιγουρα το να γραψεις μουσικη για ορχηστρα χρειαζεται να ακολουθησεις καποια πραγματα....αν ομως αυτα βρεθουν εμποδιο στην εμπνευση σου τοτε μην τα υπολογισεις,,,,αυτη θα ειναι αλλωστε και η δικη σου προσωπικη σφραγιδα

     

     

     

     


    rumbleFish
    22.12.2011, 19:28

    Τώρα κατάλαβα καλύτερα τί εννοούσες για το finale. Για τις μορφές, νομίζω πως θα είναι ευκολότερο, όπως σου είπα, να ξεκινήσεις από απλούστερα πράγματα. Στην αρχή έχουμε και ανάγκη να αφομοιώσουμε κάποιες βασικές μορφές που άλλοι έχουν φτιάξει και τελειοποιήσει από αιώνες. Αργότερα, θα μπορέσεις να κινηθείς πιο ελεύθερα, όταν οι ίδιες μορφές θα σου φαίνονται πολύ στενόχωρες.

    Τώρα, για το αν προηγείται η μελωδία ή η συνοδεία στη σύνθεση, νομίζω ότι όταν γράφουμε μουσική σκεφτόμαστε και τα δυο κάπως ταυτόχρονα,όσο κι αν αυτό φαίνεται παράδοξο. Υπήρχε κι ένα κείμενο του Τσαικόφσκι που έλεγε αυτό το πράγμα, το είχα διαβάσει παλιά, αλλά δε μπορώ να το ξαναβρω. Μελωδία και αρμονία συνυπάρχουν και λίγο-πολύ τα σκεφτόμαστε σε συσχετισμό.

    edit : Επειδή μεσολάβησε το ποστ του inkve όσο έγραφα, τα παραπάνω απευθύνονταν στην iathen.

     

    @inkve : Σωστά όσα λες για τους περιορισμούς που βάζουν κάποιοι δάσκαλοι. Ίσως κάποιος υπερτόνισε στην Αθηνά το ρόλο της μορφής, γιατί έχει ένα σχετικό άγχος. Αλλά η μορφή έρχεται και αβίαστα, δεν την προσχεδιάζουμε.

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : rumbleFish στις 22-12-2011 19:36 ]


    iathen
    23.12.2011, 00:13

    inkve,

    Γενικότερα "σκαλίζω" πολύ το βιολί και κάποιες φορές τυχαίνει να παίζω πράγματα που μου αρέσουν οπότε θέλω να τα μεταφέρω σε κάποιο μικρό σύνολο οργάνων. Αλλά συνήθως γράφω μια μελωδία και δεν την αναπτύσω και το κομμάτι τελειώνει σε 1 λεπτό οπότε δε μπορώ να σκεφτώ πού θα μπορούσε να "χρησιμοποιηθεί" ένα τέτοιο "κομμάτι". Δεν αναπτύσω τη μελωδία (απλά έχω μια μελωδία που κάποια στιγμή τελειώνει), κάποιες φορές βάζω περισσότερες μελωδίες και όταν πάω να το ακούσω δε μου φαίνεται να ταιριάζουν μεταξύ τους, κάνω κάτι περίεργα του τύπου να βάζω τρίηχο στο ένα όργανο και δέκαταέκτα στο άλλο και να ακούγεται ένα χάος κλπ κλπ.

    Και όταν λέω επαγγελματικό εννοώ να είναι και κάτι ενδιαφέρον που θα έβαζες να το ακούσεις μόνος σου, που δεν κάνει "κουλά" που δεν ταιριάζουν στο τραγούδι (και δεν εννοώ ενδιαφέροντα αλλά άσχημα), που έχουν κάποιο νόημα, κάποια ροή.

    Η μορφή βοηθάει νομίζω στο να κάνω κάτι ολοκληρωμένο διότι όταν δεν έχω κάποια ιδέα (έστω τύπου ΑΒΑ) για το τι θα κάνω με το κομμάτι, τότε αυτό διαρκεί μόνο 1 λεπτό και έχει μια (σχετικά) ανούσια μελωδία.

    Προσωπικά δεν υπήρξε κάποιος να με αποθαρρύνει σχετικά με τη σύνθεση ή το ότι θέλω να πειραματιστώ με ηλεκτρικό βιολί κλπ. Απλά κανείς δε με ενθάρρυνε. Βέβαια κρατώ μια επιφύλαξη στο να γνωστοποιήσω οτιδήποτε από αυτά στην καθηγήτριά μου, η οποία δήλωσε απογοητευμένη επειδή ο κ. Καβάκος, τον οποίο εκτιμούσε σα μουσικό, έπαιξε γρήγορα, σχεδόν χαρούμενα, ένα κομμάτι που σχετιζόταν με θάνατο (κάτι τέτοιο μου έλεγε αν θυμάμαι καλά).

    Δεν είναι ότι σκέφτομαι μήπως προσβάλλω τους μουσικούς όμως. Είναι ότι γνωρίζω ότι σε καμιά περίπτωση δε θα μπορούσαν να συγκριθούν τα κομμάτια μου με κάποια από αυτά που έχουν ακουστεί ήδη. Οπότε αισθάνομαι πολύ .μικρή. σε σχέση με αυτούς για να επιχειρήσω να γράψω μουσική. Όμως τώρα πια πιστεύω ότι αξίζει να πειραματιστώ και ας το κρατήσω μόνο για τον εαυτό μου.

    Ευχαριστώ για τις συμβουλές.

     

    rumblefish,

    Σε ευχαριστώ κι εσένα για τη διευκρίνηση με τη μελωδία και τη συνοδία. Η αλήθεια είναι ότι δε μου ακούγεται και τόσο παράλογο.

    Θα μπορούσες να μου πεις που να βρω περισσότερες μορφές; Μου είπες για την ΑΒΑ, ποια άλλη έτοιμη μορφή θα με βοηθούσε; (Ελπίζω να μην είναι απαραίτητο να κάνω μορφολογία...)

    Κανείς δε μου είπε για τον ρόλο της μορφής. Απλά το βλέπω στα κομμάτια μου ότι "κολλάνε" και δεν ξέρω... τουλάχιστον αν είχα κάποια συγκεκριμένη μορφή θα μπουρούσα να πω ότι έγραψα ένα κομμάτι με μορφή ΑΒΑ ή ένα κονσέρτο (στο μέλλον) ή μια σονάτα. Αλλά τώρα λέω ότι έγραψα κάτι και δεν ξέρω ούτε εγώ τι είναι...


    rumbleFish
    23.12.2011, 07:43

    Οπότε το θέμα της μορφής σε ενδιαφέρει από καθαρά πρακτική πλευρά και από δικές σου δημιουργικές ανησυχίες. Για τις απλές μορφές μπορείς αρχικά να διαβάσεις το άρθρο Musical Form της Wikipedia. Έχει μέσα τις βασικές πληροφορίες για τις διάφορες μορφές. Καλή συνέχεια στις αναζητήσεις σου !


    iathen
    23.12.2011, 11:14
    Ωραία, ευχαριστώ πολύ ^^.