ελληνική μουσική
    811 online   ·  210.853 μέλη

    εφ.NEA:Αυτός ο Μίκης είναι δικός τους ή δικός μας;

    spiroos
    14.04.2007, 18:17
    Αξίζει πραγματικά να το διαβάσετε. Αξίζει πραγματικά.

    Του Γ.Η. Χάρη

    Επιτάφιος και Κατάσταση πολιορκίας, «Καραμανλής ή τανκς», ’ξιον εστί, υπουργός του Μητσοτάκη, Μαουτχάουζεν, συνέντευξη στο ακροδεξιό περιοδικό Δαυλός, Μπαλάντες και Κάντο Χενεράλ, κάτι αντιεβραϊκές δηλώσεις, Πνευματικό εμβατήριο και Τραγούδι του νεκρού αδελφού, και «να πλένουμε το στόμα μας» προτού μιλήσουμε γενικά για τον «αρχηγό της Εκκλησίας», ειδικά για τον Χριστόδουλο

    Πήγε 3 η ώρα το πρωί χωρίς να έχω γράψει λέξη, στέκομαι μπροστά στον υπολογιστή ώρες πια πολλές, με συγκεντρωμένα από μέρες τα αποκόμματα και την οργή για τα τελευταία πεπραγμένα του Μίκη Θεοδωράκη, τις ανιστόρητες δηλώσεις του με αφορμή το βιβλίο Ιστορίας της Στ΄ δημοτικού, μα προπαντός την απρόσμενη και πλήρη, άνευ όρων υποστήριξή του στο πρόσωπο του Μακαριοτάτου!

    Δεν ξέρω από πού να την πιάσω την ύβρη, άσε που έχουν ήδη τόσα γραφτεί, κι από την άλλη πάλι, λέω, Μίκης είναι αυτός, μαθημένους μας έχει, δε βαριέσαι, το έργο του θα μείνει, ποιος θα τα θυμάται όλα αυτά... Μα πάλι τα γυρίζω από άλλη πια πλευρά, και λέω πως, εντούτοις, πρέπει να πολεμήσουμε τούτο το «Μίκης είναι αυτός», να μην αποδεχτούμε, να μη θεωρήσουμε δεδομένο το ακαταλόγιστο, κι ας το διεκδικεί ο ίδιος, ή κι ας του έχει προ πολλού παραχωρηθεί, και μάλιστα ολοπρόθυμα. Λέω να μην το αποδεχτούμε, όχι τόσο επειδή κάποιοι μπορεί να τα παίρνουν όλα του στα σοβαρά, και κάποιοι, από την άλλη, να τα εκμεταλλεύονται και να παίζουν το δικό τους ανίερο παιχνίδι, ο Μακαριότατος καληώρα, αλλά να μην το αποδεχτούμε από σεβασμό και μόνο για τον ίδιο. Κι αν όχι για την Ιστορία του, αφού ο ίδιος πρώτα δεν τη σέβεται, για το έργο του, που αυτό μας αφορά, αυτό είναι πια και δικό μας, δική μας Ιστορία -και περιουσία τεράστια.

    Αλλά εκεί που εξανίσταμαι, εκεί που οργίζομαι και λέω, ε όχι πια κι αυτό, εκεί μου έρχεται στο νου το «Ήμασταν όλοι μαζί και τραγουδούσαμε ακούραστα τις μέρες μας», η αρχή από ένα τραγούδι-ποταμό σε ποίηση του Μανόλη Αναγνωστάκη («Χάρης 1944» επιγράφεται το ποίημα), από τις λαμπρότερες μουσικές σελίδες του Θεοδωράκη, από τις πιο ακριβές μου εν πάση περιπτώσει.

    Και πώς να παντρέψεις τότε την αγάπη με την αποστροφή, απελπισμένη άμυνα στο κάτω κάτω όταν νιώθεις να σου μαγαρίζουν -θα τολμήσω να το πω- τη δική σου Ιστορία.

    Νά, μια μουσική ερωτική εξομολόγηση ήθελα πάντα να γράψω για τον Μίκη, όσο περνούν ιδίως τα χρόνια, και ξαναβρίσκω όλο και πιο δυνατά τη μουσική του, και ξαναγίνομαι, ξανάγινα από καιρό, μανιώδης θεοδωρακικός, και τσακώνομαι με καλούς μου φίλους, μανιώδεις χατζιδακικούς. Και θα 'θελα πολλά να γράψω, κάποτε σίγουρα θα τα γράψω, από σκοπιά όχι πια συναισθηματική ή με τη φόρτιση των πρώτων νεανικών και επαναστατικών μας χρόνων, αλλά με νηφάλια, πιστεύω, παρατήρηση του έργου των δύο μεγάλων δημιουργών. Γιατί, κακά τα ψέματα, το δίπολο ισχύει, παρότι το ντέρμπι παίχτηκε και παίζεται ακόμα στην πιο απλοϊκή και ανυπόστατη εντέλει εκδοχή του: ο «επικός» Θεοδωράκης και ο «λυρικός» Χατζιδάκις, ενώ δεν έχει γραφτεί δωρικότερο, στιβαρότερο ζεϊμπέκικο από το Είμαι αϊτός χωρίς φτερά του Χατζιδάκι, από τη μια, κι από την άλλη ξεχειλίζει ο λυρισμός του Θεοδωράκη, από τα πρώτα κιόλας τραγούδια του, τη Μαργαρίτα Μαγιοπούλα ή το (ήδη «βυζαντινό») Χρυσοπράσινο φύλλο. Ήθελα λέω να γράψω για όλα αυτά, και πως η πλάστιγγα για μένα εντέλει γέρνει κατά τη μεριά του Θεοδωράκη, μα νά που βρέθηκε να γράφω γι' αυτόν με αφορμή τα τελευταία καμώματά του.

    Πρέπει όμως κάτι να κάνω με το κείμενο αυτό, που πιο άχαρο και δύσκολο δεν μπορούσα να το φανταστώ, προχωρώ και δεν ξέρω από πού να το πιάσω, δεν ξέρει κανείς από πού να τον πιάσει τον ίδιο τον Μίκη, έτσι πληθωρικός που είναι στη ζωή και στο έργο του, με τα στραβά κι ανάποδα και απρεπή από τη μια, με τα θαυμάσια -που αυτά θα μείνουν ευτυχώς- από την άλλη. Εντέλει είναι όλα μαζί, εντέλει σκέφτομαι, Μίκη θα σ' αγαπάμε, ακόμα κι όταν δε σ' αντέχουμε καμιά φορά.

    Και καλά το «Καραμανλής ή τανκς»: εδώ λ.χ. σκέφτομαι τι δρόμους μου άνοιξε ο Κούντερα, όταν γράφει στις Προδομένες διαθήκες (το 'χω ξαναχρησιμοποιήσει αυτό το παράθεμα) για τον άνθρωπο που βαδίζει μέσα στην ομίχλη, χωρίς να καλοβλέπει, ενώ, όταν κοιτάζει πίσω και κρίνει τους άλλους, «δεν βλέπει καμιά ομίχλη στον δρόμο τους». Έτσι, μπορεί κανείς, σε μια ιδιαίτερα ασαφή και πολύ πιο ομιχλώδη από άλλες εποχή, να φτάσει να πει «Καραμανλής ή τανκς» -χωρίς όμως και να χρειαστεί να φτάσει να γίνει έπειτα, πολύ αργότερα, υπουργός του Μητσοτάκη. ’λλο στηρίζω, άλλο στρατεύομαι, και γίνομαι εντέλει στρατιωτάκι.

    Και τ' αφτιά πλέον κλειστά; Ακόμα κι όταν άκουγε στις προεκλογικές συγκεντρώσεις της Νέας Δημοκρατίας όχι γενικώς και αορίστως τη μουσική του, αλλά π.χ. τη Ρωμιοσύνη ή, ακόμα χειρότερα, Τα τραγούδια του αγώνα; «Χτυπούν το βράδυ στην ταράτσα τον Αντρέα», και μας χτυπούσαν εμάς την Ιστορία μας όλη. Εμάς μας χτυπούσε κατάστηθα η ύβρις. Αυτόν δεν τον άγγιζε;

    Καλά και να θρησκεύεται, αλίμονο, κάτι τέτοιο είναι πάντοτε απολύτως σεβαστό -και αδιαπραγμάτευτο για τον καθένα. Αλλά έχει τάχα -πάντοτε και οπωσδήποτε- σχέση η θρησκεία με την Εκκλησία; Και προπαντός ο Μακαριότατος, που μας απασχολεί εδώ, με τη -χριστιανική- θρησκεία; Έχει σχέση ακριβώς με τη θρησκεία κάποιος που είναι όχι απλώς κοινός ψεύτης (που «διάβαζε» λ.χ. στη δικτατορία), πολιτικάντης αντί ιεράρχης (που διεκδικεί ρόλο από την εξωτερική πολιτική ώς το αναλυτικό πρόγραμμα των σχολείων), και υβριστής (των «γραικύλων» και «ευρωλιγούρηδων» αντιπάλων του συλλήβδην), ή και κοινός εκβιαστής (έτσι που απειλεί κάθε τόσο με τις ταυτότητες), κάποιος που μόνο σε κάμερες και μικρόφωνα πιστεύει, στα χρυσά, τις δόξες και τον παρά (ανέγερση ξενοδοχείων κτλ.); Αλλά αν όλα αυτά θα μπορούσαν να 'ναι ανθρώπινες απλώς αδυναμίες, έχει σχέση με τη θρησκεία της αγάπης κάποιος μνησίκακος μισαλλόδοξος, με τη θρησκεία του οικουμενισμού ο ρατσιστής και εθνικιστής;


    Ο μελετηρός κι ο αμελέτητος
    Πάντως, κι αυτό είναι το άκρως θλιβερό, ο Χριστόδουλος τα εφτά χρόνια της δικτατορίας «διάβαζε», κατά δήλωσή του, και γι' αυτό έστω δεν είχε πάρει είδηση τι γινόταν στη χώρα, δεν είχε ακούσει για βασανιστήρια κτλ. Ενώ ο Μίκης τα πάνω από εφτά χρόνια αρχιεπισκοπίας του Χριστόδουλου δεν διάβαζε τίποτα απ' όσα γράφονταν για τον Μακαριότατο, και γι' αυτό δεν έχει πάρει είδηση τα ψιλοχουντικά, πάντως ακροδεξιά έργα και ημέρες του, ούτε τα εθνικιστικά και ρατσιστικά του κτλ. κτλ. Σελίδες επί σελίδων έχουν γραφτεί, άπειρα ντοκουμέντα έχουν συγκεντρωθεί, γέμισαν και βιβλίο ολόκληρο, θα έπρεπε να ετοιμάζεται τώρα δεύτερος τόμος, κι ο Μίκης είπε να μην κραυγάζουμε εναντίον του Μακαριοτάτου, αλλά να προσκομίζουμε επιχειρήματα!

    Και αν δεν διάβασε, ούτε για τον Μακαριότατο ούτε για το ρόλο της Εκκλησίας, από παλιά, άντε από το Εικοσιένα, μια και αυτό ήταν η αφορμή για τη συζήτηση των ημερών, δεν διάβασε, και προπαντός δεν έζησε -αυτός που όντως αγωνίστηκε και βασανίστηκε -, δεν έζησε λοιπόν το ρόλο της Εκκλησίας στο καθεστώς της 4ης Αυγούστου, στον Εμφύλιο, στο καθεστώς της 21ης Απριλίου;

    Λίγο αργά τότε για διάβασμα, βρε Μίκη, ψιλικατζή εντέλει και εσύ των πιο ακριβών ονείρων μας...



    ΤΑ ΝΕΑ , 14/04/2007 , Σελ.: P13
    Κωδικός άρθρου: A18812P131
    ID: 565129
    Copyright © TA NEA 1997-2007 Lambrakis Press

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : spiroos στις 14-04-2007 18:18 ]


    CHE
    15.04.2007, 10:52
    Ο Μίκης Θεοδωράκης έχει δεχθεί κριτική τόσο από το Δίφωνο όσο και από τα μέλη του musicheaven με αφορμή μια ανοιχτή επιστολή που αφορούσε την ακύρωση κάποιων παραστάσεων. Ειπώθηκαν πολλά τότε κι εγώ, με τη σειρά μου, έκρινα ότι δίκιο είχαν οι επικριτές του Θεοδωράκη.
    Στην περίπτωση αυτή, όμως, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Και θα προσπαθήσω να είμαι σαφής ώστε να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις και βγουν λάθος συμπεράσματα.

    1. Το γεγονός ότι χρημάτισε "υπουργός του Μητσοτάκη'' τονίζεται συνέχεια ωσάν να ήταν χαφιές των Γερμανών ή ταγματασφαλίτης. Ο συντάκτης του κειμένου ξεχνάει το μέγα σκάνδαλο του Κοσκωτά, για το οποίο είχε βουήξει όλος ο τόπος. Ξεχνάει ότι το ΠΑΣΟΚ στις εκλογές του 1985 και με μόλις 3% διαφορά από τη Νέα Δημοκρατία εξασφάλισε, χάρις στην ενισχυμένη αναλογική, μια ισχυρή κοινοβουλευτική πλειοψηφία και κατά συνέπεια μια ισχυρή κυβέρνηση. Πριν τις εκλογές του 1989, κι ενώ ακόμα και οι συμπολιτευόμενες εφημερίδες άρχισαν να εγκαταλείπουν (λόγω σκανδάλου) το ΠΑΣΟΚ, αλλάζει (εντελώς ανήθικα) ο εκλογικός νόμος. Το αποτέλεσμα; Η Νέα Δημοκρατία με διαφορά σχεδόν 10% από το ΠΑΣΟΚ αδυνατούσε να εξασφαλίσει την κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Ο τότε αρχηγός της Νέας Δημοκρατίας έπραξε το αυτονόητο. Δηλαδή να έρθει σε επαφές με τους ηγέτες της Αριστεράς με σκοπό να κερδίσει την υποστήριξή τους έστω κι αν θα έπρεπε να θυσιαστεί ο ίδιος (να μην είναι ο πρωθυπουργός). Η κοινωνική επιταγή της εποχής εκείνης, όπως άλλωστε έδειξε και το εκλογικό αποτέλεσμα, ήταν να γίνει κάθαρση (άσχετα αν αυτή ακούμπησε λίγους). Τρεις απανωτές εκλογικές μάχες με τεράστιο οικονομικό κόστος για το κράτος μόνο και μόνο επειδή το ΠΑΣΟΚ δεν ήθελε να δώσει την εξουσία στη Νέα Δημοκρατία. Η Αριστερά συνέπραξε στη δημιουργία Οικουμενικής Κυβέρνησης (στην οποία αργότερα μπήκε και το ΠΑΣΟΚ) γιατί έπρεπε να βγει αυτή η χώρα από το αδιέξοδο.
    Ο Μίκης Θεοδωράκης, λοιπόν, με την επιρροή που είχε στις τάξεις της Αριστεράς (και όχι μόνο) στήριξε τον Μητσοτάκη υπό αυτό το πρίσμα που περιγράφω παραπάνω και το οποίο ο συντάκτης του κειμένου της εφημερίδας ΤΑ ΝΕΑ (γνωστής πολιτικά τοποθετημένης εφημερίδας) δεν αναφέρει πουθενά προσπαθώντας να παραπλανήσει τον αναγνώστη που είτε ήταν μικρός ή δεν ζούσε για να τα θυμάται, είτε για να φανατίσει τους ήδη ενταγμένους στην αντιπολίτευση πια οπαδούς.

    2. Τα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη ανήκουν σε όλο τον ελληνικό λαό. Με ποιο δικαίωμα ο συντάκτης προσπαθεί να μας πείσει ότι είναι ιεροσυλία να τα τραγουδάνε οι δεξιοί; Δηλαδή τώρα θα χωρίσουμε τους καλλιτέχνες σε αριστερούς και δεξιούς; Θα πηγαίνεις ας πούμε στο δισκάδικο και για να αγοράσεις το CD του Σπανουδάκη θα σου ζητάνε και βεβαίωση από τη Ρηγίλλης; ή για να αγοράσεις Νικολόπουλο θα πρέπει πρώτα να τρέχεις στη Χαριλάου Τρικούπη; Τι πράγματα είναι αυτά; Αυτή είναι η δημοκρατία; Σε λίγο θα κυκλοφορούν οι δίσκοι με αυτοκόλλητη ετικέτα "Ο παρών δίσκος προορίζεται μόνο για τους οπαδούς του τάδε κόμματος''.

    3. Το ότι η Εκκλησία είχε ύποπτη στάση επί χούντας δεν σημαίνει ότι πρέπει να καταδικαστεί και για όλη την υπόλοιπη περίοδο της ελληνικής ιστορίας. Ο συντάκτης εν ολίγοις μας λέει ότι αφού η Εκκλησία στήριξε τις δικτατορίες τότε καλώς δεν αναφέρει το βιβλίο τη στάση της Εκκλησίας στην επανάσταση του 21!!! Ακούστε λογική! Σαν να μας λέει δηλαδή ότι επειδή ο Θεμιστοκλής έφυγε εξόριστος στην Περσία, να μην αναφέρεται στη... Ναυμαχία της Σαλαμίνας!!! Μα είμαστε με τα καλά μας;

    4. Πιστεύω ότι το κείμενο είναι εμπαθές, παραπλανητικό κι επιπλέον τα επιχειρήματα του συντάκτη είναι τουλάχιστον αστεία (για να μην πω τίποτε άλλο). Και για να διευκρινίσω κάποια πράγματα οφείλω να πω τα εξής:

    Προσωπικά μεγάλωσα με τον Θεοδωράκη κι έχω σχεδόν όλους τους δίσκους του. Επί χούντας στο σπίτι μου βάζαμε κρυφά τα τραγούδια του κι ανοίγαμε το walkie-talkie για να μπορεί να τ' ακούει στην απέναντι πολυκατοικία κι ο γείτονας. Όταν ο πατέρας μου με πήγαινε βόλτα στον Εθνικό Κήπο εγώ -μικρό παιδί τώρα- τραγουδούσα τα τραγούδια του (εμ δεν ήξερα και άλλα) κι ο πατέρας μου έκλεινε το στόμα και μου έλεγε "Σκάσε βρε αναθεματισμένο, θα μας κλείσουνε μέσα!''.
    Αυτά εγώ δεν τα εξαργυρώνω με τίποτα. Ο Θεοδωράκης έκανε σφάλματα -όπως όλοι μας άλλωστε. Αλλά δεν σημαίνει επουδενί ότι επειδή κάποιοι είναι φανατισμένοι, πολιτικά ή κομματικά, να παραλλάσσουν την πραγματικότητα και να θεωρούν τον Θεοδωράκη ή τον Σπανουδάκη ή τον Νταλάρα ότι αυτός είναι ''δικός μας'' κι ο άλλος ''δικός τους''.
    Σε ό,τι αφορά την ''ταμπακιέρα'', θα έπρεπε να ξεκαθαριστεί ιστορικά (με στοιχεία και με ντοκουμέντα) ποια ήταν η στάση της Εκκλησίας στην επανάσταση του 21 και αν αποδεικνύεται πράγματι η ιστορική συμβολή της τότε να μνημονευθεί και στο βιβλίο. Είναι αστείο να καταδικαστεί η Εκκλησία στους αιώνες του παρελθόντος για πράγματα που έκανε στο μέλλον.
    Μήπως και η Παπική καθολική εκκλησία δεν στήριξε το ναζιστικό καθεστώς; Δεν επέτρεψε τις σφαγές των Σταυροφόρων και την αφάνιση όλων των φυλών της αμερικανικής ηπείρου; Αυτοί που αποδεικνύονται ανίκανοι και αξίζουν της κριτικής μας είναι τα πρόσωπα που αποδείχθηκαν ανίκανα και ανάξια να αντιπροσωπεύσουν το Θεό που πιστεύουμε. Δεν φταίει η Εκκλησία ως θεσμός αλλά αυτοί που την εκπροσωπούν.
    MacPetax
    15.04.2007, 11:32
    Simfono sta sxedon se ola me ton che ... Kata ti gnomi mou ola exoun kai kapoio orio ! O Mikis sigoura exei kanei ta lathi tou alla poios einai aytos pou den exei kanei? Kai kata ti gnomi o Mikis einai megalos kai pragmatika terastios gia ta pagosmia dedomena os anthropos & kallitexnis. Einai krima me empatheia na krinoume to ergo tou... ayti i mizeria distixos mono se emas tous Ellines iparxei se toso megalo vathmo.Kai kati allo an kai gnosto oti o Mikis einai aristeros (kai malista me erga kai oxi me logia tou aera) to ergo tou anikei stin Ellada... oxi se kapoioo koma ...
    gazakas
    15.04.2007, 16:51
    CHE, νομίζω ότι παρότι καταλαβαίνω την ανάλυση στο πρώτο σημείο του σχολίου σου και σε κάποιο βαθμό με βρίσκει σύμφωνο, τα επόμενα δύο σημεία αναιρούν θέσεις οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν συμπεριλαμβάνονται στο άρθρο και τελικά αδικείς το κείμενο του Γιάννη Χάρη με τους παραπάνω χαρακτηρισμούς. Ούτε εμπάθεια δείχνει ούτε παραπλανά ούτε έχει αστεία επιχειρήματα. Σε ορισμένα σημεία διαφωνώ κι εγώ με τη σφοδρότητα της κριτικής που ασκείται στο Μίκη, αλλά δεν πρέπει να παραβλέπουμε το γεγονός ότι σε όλο το κείμενο η αγάπη του συντάκτη προς τον συνθέτη είναι διάχυτη. Είναι η κατάθεση κάποιου που αγαπά το Μίκη (ή τουλάχιστον τον δικό του Μίκη) και πονά βλέποντας κάποια πράγματα...

    Όσο για το "ψιλικατζή εντέλει και εσύ των πιο ακριβών ονείρων μας...", ε, δεν είναι και τόσο ανακριβές... Το θέμα είναι πώς και γιατί και κατά πόσον δίκαια ο Μίκης ενσάρκωσε για πολύ καιρό τα ακριβά όνειρα πολλών...



    http://blogs.musicheaven.gr/gazakas

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : gazakas στις 15-04-2007 16:52 ]


    sunwing
    15.04.2007, 17:30
    Eγώ πάλι δεν καταλαβαίνω γιατί δεν αφήνουμε κάθε άνθρωπο να εξελίσσεται με τον τρόπο που αυτός επιθυμεί. Γιατί πρέπει να είναι αμεταποίητη, αμετακίνητη η εικόνα του; Δυστυχώς όλοι χωλαίνουμε στο να αφήσουμε την κριτική και την κατάκριση και να ασχολούμαστε με τον εαυτό μας. Αν κάποιος δεν μας πείθει πλέον ως καλλιτέχνης βάζουμε στο ράφι και στα αζήτητα τις δουλειές του , αν μας αγγίζει τον ακούμε και αφουγκραζόμαστε τη φωνή του . Γιατί τόση μιζέρια;

    http://blogs.musicheaven.gr/sunwing

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : sunwing στις 15-04-2007 17:31 ]


    renabill
    19.04.2007, 13:13
    Παράθεση:

    Το μέλος sunwing στις 15-04-2007 στις 17:30 έγραψε...

    Eγώ πάλι δεν καταλαβαίνω γιατί δεν αφήνουμε κάθε άνθρωπο να εξελίσσεται με τον τρόπο που αυτός επιθυμεί. Γιατί πρέπει να είναι αμεταποίητη, αμετακίνητη η εικόνα του; Δυστυχώς όλοι χωλαίνουμε στο να αφήσουμε την κριτική και την κατάκριση και να ασχολούμαστε με τον εαυτό μας. Αν κάποιος δεν μας πείθει πλέον ως καλλιτέχνης βάζουμε στο ράφι και στα αζήτητα τις δουλειές του , αν μας αγγίζει τον ακούμε και αφουγκραζόμαστε τη φωνή του . Γιατί τόση μιζέρια;

    http://blogs.musicheaven.gr/sunwing

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : sunwing στις 15-04-2007 17:31 ]






    Σύμφωνώ.Καθένας έχει τα διλήμματά του και κάνει τις επιλογές του. Εμείς γιατί να τους κρίνουμε και να τους κατακρινουμε?Ότι δε μας αρέσει ας αποτραβηχτούμε από αυτό, αλλά τα λόγια είναι περιττά.
    spiroos
    19.04.2007, 13:27
    Αυτή η έλλειψη κριτικής δημιουργεί όλα τα προβλήματα σε όλους τους τομείς.


    Και για να προλάβω αντιδράσεις πιστεύω πως ναι, πρώτα δημιουργούμε, ερευνούμε, αυτοεξελισσόμαστε, σκεφτόμαστε, επιλέγουμε αλλά πρέπει και ορισμένες φορές να διατυπώνουμε κρίσεις καλοπροαίρετες και με επάρκεια. Αν γινόταν αυτό τότε πολλοί δεν θα είχαν μούτρα και θα έμπαιναν και τα πράγματα στη θέση τους.

    Ασκώ κριτική δεν σημαίνει απαραιτήτως και κατακρίνω.