ελληνική μουσική
    663 online   ·  210.857 μέλη

    Ποιες οι διαφορετικές θέσεις της φωνής?

    BAGRATION
    17.03.2008, 22:15
    Πόσες και ποιες είναι οι διαφορετικές θέσεις της φωνής? Εγώ αντιλαμβάνομαι πειραματιζόμενος ότι υπάρχουν οι εξής διαφορετικές θέσεις/φωνές (δεν ξέρω αν κάνω λάθος)
    1)Η θωρακική φωνή (chest voice)
    2)Η κεφαλική φωνή (head voice)
    3)Το φαλτσέτο (falsetto) και.....
    4)Η φαρυγγική φωνή (pharyngeal voice)

    Και οι τέσσερις δίνουν μια ΕΝΤΕΛΩΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ αίσθηση. Παντού στο ίντερνετ βλέπω να αναφέρουν ΜΟΝΟ τις τρεις πρώτες, ενώ τον όρο "φαρυγγική φωνή" τον αναφέρουν πολύ σπάνια. Με ένα απλό πείραμα διαπιστώνει κανείς ότι υπάρχει και τέταρτη "φωνή" με κύριο ενισχυτή στο φάρυγγα (η στην ρινοφαρυγγική κοιλότητα ανάλογα με τον χώρο πού υπάρχει).
    (Κάντε το εξής, τραγουδήστε το φωνήεν "α" παρατεταμένα με τη θωρακική φωνή και εκείνη την στιγμή,κρατώντας την ίδια νότα να ανεβάσετε λίγο το λάρυγγα σας ώστε η φωνή να ακουστεί λίγο "ένρινη", και θα νιώσετε αμέσως την διαφορά στο που ενισχύεται η φωνή σας)

    Ισχύει ο όρος της "φαρυγγικής φωνής" ή αυτό που περιγράφω θεωρείται μια παραλλαγή της θωρακικής φωνής?

    ModernSinging
    18.03.2008, 14:45
    Φιλε BAGRATION,καταλαβαινω ακριβως που εχεις το μπερδεμα και επειδη εχω περασει και γω απο αυτο το σταδιο της αναζητησης θα προσπαθησω να σου δωσω να καταλαβεις τη διαφορα.Οσον αφορα τα registers (περιοχη στην οποια ενα συνολο απο νοτες ακουγεται με την ιδια αντηχηση,εχοντας την ιδια αισθηση) η φωνη μας χωριζεται, οπως σωστα(κατα καποιο τροπο...) ανεφερες, σε:

    1) chest voice (ονομαζεται ετσι επειδη νοιωθεις την αντηχηση στο στηθος)
    2) head voice (ονομαζεται ετσι επειδη νοιωθεις την αντηχηση κυριως στο κεφαλι)
    3) whistle voice (εμφανιζεται κυριως στις γυναικιες φωνες αλλα μπορει να αναπτυχθει και στις αντρικες επισης)
    4)vocal fry (το οποιο ειναι επισης ασυνηθιστο αλλα χρησιμοποιειται απο αρκετους μπασους τραγουδιστες για να παραγουν τις χαμηλοτερες νοτες τους.Οι φωνητικες χορδες παλονται τοσο αργα που μπορεις να ακουσεις σχεδον την καθε φορα που ερχονται σε επαφη.Σ' αυτο επισης εχουν στηριχτει αρκετες ασκησεις της συγχρονης φωνητικης.)
    5)falsetto (θεωρειται ως disconnection των δυο φωνων(chest-head voice),ειναι το ποιο light απο ολα τα coordinations της φωνης,στο οποιο παλονται μονο τα εξωτερικα ακρα των φωνητικων χορδων παραγοντας ετσι μια "false voice")
    και τελος αυτο για το οποιο εκανες το topic αυτο,
    6)mixed voice(οπως δειχνει και η ονομασια προκειται για μια μιξη των 2 κυριων registers της φωνης ,δηλαδη της chest και της head.Το register αυτο εχει, οπως πολυ σωστα ανεφερες φαρυγγικη αντηχηση,pharyngeal resonance,κυριως.)

    Οσον αφορα το παραδειγμα που εφερες ειναι καπως διαφοροποιημενο,δηλαδη ενω εχεις μια σχετικα ψηλη αλλα ανετη νοτα στην chest voice προσπαθησε να κανεις τη φωνη σου ενρινη οπως αναφερεις,το οποιο ομως εχει ως αποτελεσμα να σηκωνεται ελαφρως ο λαρυγγας.Το λεω αυτο γιατι δεν εχει να κανει ακριβως με το σηκωμα του λαρυγγα εννοωντας οτι και αν φωναξει καποιος (λανθασμενα) παλι σηκωνεται ο λαρυγγας.Απλως με την μιμηση αυτου του ενρινου ηχου σηκωνεται ελαφρως ο λαρυγγας.Παρολ' αυτα ειναι μια εσκεμεννη (και οχι μονινη) κινηση του,για να παρει κανεις την αισθηση της pharyngeal resonance,κατι στο οποιο εχουν δομηθει αρκετες ασκησεις για το σκοπο αυτο.
    Τελος,οσον αφορα την ερωτηση στο τελος,ναι υπαρχει αυτο που λεγεται mixed voice και ναι ειναι διαφορετικη φωνη απο τις αλλες,η πιο σωστα διαφοροποιημενη καθως οπως ανεφερα και πιο πανω ειναι μια μιξη της chest και head voice).Ειναι η φωνη που διαδεχεται (στη σωστη και τεχνικα αρτια καταρτισμενη φωνη καποιου) την chest voice για να αφεθει με τη σειρα της στην head voice.Γενικοτερα η διαδοχη των διαφορων registers σε ολη την εκταση σε μια υγιη και "σωστη" τεχνικα φωνη εχει ως εξης:

    {vocal fry-chest voice-mixed register/middle register-headvoice-whistle register}

    Ολα αυτα τα register θα πρεπει να ειναι ενωμενα μεταξυ τους εχοντας ως αποτελεσμα η φωνη να μενει "συνδεδεμενη" σε ολη την εκταση της χωρις να παρατηρειται καποιο disconnection ή break οπως λεγεται,το οποιο εχει ως αποτελεσμα την αλλαγη του register της φωνης σε falsetto.Παρολ' αυτα το falsetto χρησιμοποιεται συχνα εσκεμενα(η αποτομη αλλαγη της φωνης σε falsetto,vocal break οπως ονομαζεται)σε ορισμενα ειδη τραγουδιου για χαρη καποιου στυλ.Πολλοι το χρησιμοποιουνε ωστοσο για να κρυψουν την ανικανοτητα τους να συνδεσουν τα registers.

    Ελπιζω να ημουν σαφης στις εξηγησεις που σου εδωσα και να σε βοηθησουν αυτα που θα διαβασεις!
    BAGRATION
    23.03.2008, 22:44
    Κάτσε γιατί μπερδεύτηκα...Το να τραγουδήσω δηλαδή μια νότα στη θωρακική και στη συνέχεια να αλλάξω τοποθέτηση(η αντηχείο) και την κάνω πιο οξεία με το να τη "στείλω" στο φάρυγγα δεν σημαίνει ότι άλλαξα και register. Σωστά?

    Δηλαδή π.χ. εάν τραγουδήσω μια ΣΟΛ2 (G2) (εφόσον δεν κάνω vocal fry ) Θα είμαι πάντα σε θέση θωρακικής ότι και να κάνω? Κι ας "στέλνω" τη φωνή στο φάρυγγα? Δεν μπορώ να πω "επειδή άλλαξα το αντηχείο τραγουδάω στη μικτή φωνή"....Ετσι δεν είναι?
    Ενώ το ανάποδο γίνεται να το πω. Δηλαδή μια ΜΙ4 (E4) ΜΠΟΡΩ να την τραγουδήσω και με τους τρεις τρόπους, με μικτή ή με θωρακική (το λεγόμενο "BELT" που είναι πολύ συνηθισμένος τρόπος τραγουδιού) αλλά και με κεφαλική φωνή.Σωστά?





    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : BAGRATION στις 24-03-2008 13:21 ]


    ModernSinging
    24.03.2008, 16:13
    Κοιταξε,οσον αφορα την πρωτη ερωτηση,κρατωντας τη νοτα της chest ιδια και αλλαζοντας την αντηχηση δεν σημαινει οτι πηγες στην mixed voice οπως επισης και καποιος που θα το ακουσει δεν θα ελεγε πτι ειναι mixed voice.Σωστα λοιπον λες οτι μια νοτα της chest εαν αλλαξει την αντηχηση της δεν αλλαζει register.Αυτο ομως δεν ειναι παντα εφικτο και ισχυει μονο για τα "διπλανα" registers.Δηλαδη σκεψου αν θα μπορουσες να τραγουδησεις την G2 με αντηχηση head voice,αλλα και πως θα ακουγοταν αυτο...?Θελω να πω μ αυτο,οτι η αλληλουχια των register εχει να κανει με την "ιδανικη" αν θελεις χρηση της φωνης.Θα σου φερω ενα παραδειγμα ενος μεγαλου καθηγητη:Η αλλαγη των register ειναι στην ιδια φιλοσοφια της αλλαγης των ταχυτητων σε ενα αυτοκινητο.Θα μπορουσε λοιπον ενα αυτοκινητο να πιασει τα 100 με πρωτη?Σκεψου ομως ποση ενεργεια θα καταναλωνε κα ποσο καλυτερη αποδοση θα ειχε εαν αλλαζε σταδιακα σε δευτερα και τριτη.Καταλαβαινεις λοιπον οτι οπως η αλλαγη των ταχυτητων ειναι "σχετικη" αλλα αναλογα το αυτοκινητο ο ιδιοκτητης ξερει που πρεπει περιπου να αλλαξει,ετσι και στη φωνη τα register διαφερουν απο ατομο σε ατομο,ομως ειναι και σε σχετικα ιδια σημεια μεταξυ των διαφωρων φωνων(σιγουρα αναλογα και την κατηγορια...)και σιγουρα αυτος που εχει δουλεψει τη φωνη του γνωριζει περιπου τις περιοχες της αλλαγης των register του.Γι αυτο και στο παραδειγμα του προηγουμενου γραμματος σου ειπα μια σχετικα ψιλη νοτα,εννοωντας σχεδον στο περασμα σου στην mixed voice,διαφορετικα οπως πολυ σωστα λες,θα αλλαξει μονο η αντηχηση και οχι το register.Το πολυ σωστο παραδειγμα των ταχυτητων,ωστοσο,πηγαινει και στην παρακατω ερωτηση σου.Θελω να τονισω ξανα οτι δεν ισχυει για ολα τα register αυτο που αναφερεις π.χ. δεν θα μπορουσες να τραγουδησεις με whistle voice μια Ε4...Το παραδειγμα των ταχυτητων ειναι το ιδανικο για την περιγραφη των register κατα τη γνωμη μου.Επισης θα ηθελα να σταθω και στο τελευταιο μερος της ερωτησης και να σου πω οτι γνωριζω καποιον ο οποιος μπορει να φτασει σε chest voice ,με belting φυσικα,μεχρι Ε5!Ομως δεν μπορουσε η φωνη του να αντεξει την πιεση και σιγουρα δεν ηταν σε θεση να "βγαλει" μια ολοκληρη συναυλια,η γενικοτερα να τραγουδαει αρκετες ωρες με τον τροπο αυτο.Γι αυτο ανεφερα και το οτι η αλλαγη των register,ειναι στη φιλοσοφια της σωστης και "ιδανικης" χρησης της φωνης.Νομιζω οτι ημουν σαφης,εαν θελεις παρολ' αυτα κατι αλλο απο μενα ρωτησε με.
    freddieKrueger
    26.03.2008, 12:39
    Παράθεση:

    Το μέλος ModernSinging στις 24-03-2008 στις 16:13 έγραψε...

    Κοιταξε,οσον αφορα την πρωτη ερωτηση,κρατωντας τη νοτα της chest ιδια και αλλαζοντας την αντηχηση δεν σημαινει οτι πηγες στην mixed voice οπως επισης και καποιος που θα το ακουσει δεν θα ελεγε πτι ειναι mixed voice.Σωστα λοιπον λες οτι μια νοτα της chest εαν αλλαξει την αντηχηση της δεν αλλαζει register.Αυτο ομως δεν ειναι παντα εφικτο και ισχυει μονο για τα "διπλανα" registers.Δηλαδη σκεψου αν θα μπορουσες να τραγουδησεις την G2 με αντηχηση head voice,αλλα και πως θα ακουγοταν αυτο...?Θελω να πω μ αυτο,οτι η αλληλουχια των register εχει να κανει με την "ιδανικη" αν θελεις χρηση της φωνης.Θα σου φερω ενα παραδειγμα ενος μεγαλου καθηγητη:Η αλλαγη των register ειναι στην ιδια φιλοσοφια της αλλαγης των ταχυτητων σε ενα αυτοκινητο.Θα μπορουσε λοιπον ενα αυτοκινητο να πιασει τα 100 με πρωτη?Σκεψου ομως ποση ενεργεια θα καταναλωνε κα ποσο καλυτερη αποδοση θα ειχε εαν αλλαζε σταδιακα σε δευτερα και τριτη.Καταλαβαινεις λοιπον οτι οπως η αλλαγη των ταχυτητων ειναι "σχετικη" αλλα αναλογα το αυτοκινητο ο ιδιοκτητης ξερει που πρεπει περιπου να αλλαξει,ετσι και στη φωνη τα register διαφερουν απο ατομο σε ατομο,ομως ειναι και σε σχετικα ιδια σημεια μεταξυ των διαφωρων φωνων(σιγουρα αναλογα και την κατηγορια...)και σιγουρα αυτος που εχει δουλεψει τη φωνη του γνωριζει περιπου τις περιοχες της αλλαγης των register του.Γι αυτο και στο παραδειγμα του προηγουμενου γραμματος σου ειπα μια σχετικα ψιλη νοτα,εννοωντας σχεδον στο περασμα σου στην mixed voice,διαφορετικα οπως πολυ σωστα λες,θα αλλαξει μονο η αντηχηση και οχι το register.Το πολυ σωστο παραδειγμα των ταχυτητων,ωστοσο,πηγαινει και στην παρακατω ερωτηση σου.Θελω να τονισω ξανα οτι δεν ισχυει για ολα τα register αυτο που αναφερεις π.χ. δεν θα μπορουσες να τραγουδησεις με whistle voice μια Ε4...Το παραδειγμα των ταχυτητων ειναι το ιδανικο για την περιγραφη των register κατα τη γνωμη μου.Επισης θα ηθελα να σταθω και στο τελευταιο μερος της ερωτησης και να σου πω οτι γνωριζω καποιον ο οποιος μπορει να φτασει σε chest voice ,με belting φυσικα,μεχρι Ε5!Ομως δεν μπορουσε η φωνη του να αντεξει την πιεση και σιγουρα δεν ηταν σε θεση να "βγαλει" μια ολοκληρη συναυλια,η γενικοτερα να τραγουδαει αρκετες ωρες με τον τροπο αυτο.Γι αυτο ανεφερα και το οτι η αλλαγη των register,ειναι στη φιλοσοφια της σωστης και "ιδανικης" χρησης της φωνης.Νομιζω οτι ημουν σαφης,εαν θελεις παρολ' αυτα κατι αλλο απο μενα ρωτησε με.

    Φιλε modernsinging εχω μερικες αποριες,ισως μερικες απο τις οποιες ακουστουν λιγακι 'χαζες'...Καταρχην πως ειναι δυνατο με τοση ευκολια καποιος οχι μονο να αλλαζει,αλλα να ειναι και σε θεση να αντιλαμβανεται με απολυτη ακριβεια τις αλλαγες των 'ηχειων' που χρησιμοποιει,οπως επισης και να αναγνωριζει τα ορια της καθε περιοχης τονικοτητων της φωνης του με παρομοια αντιχηση(τα registrer toy)?Δευτερον και σημαντικοτερον που θελω να μου απαντησεις,ειναι πανω στην εξης παρατηρηση μου:Οταν ημουν ΕΝΤΕΛΩΣ ακαλλιεργηττος φωνητικα ειχα παρατηρησει πως εφτανα τονικα απο F#2(πριν το μεσαιο ντο,δηλ το C3)μεχρι D4,οπου εκει τα 'εδινα ολα'για να κρατησω την ομοιογενεια της φωνης μου,ενω Eb4 ΔΕΝ ΕΒΓΑΖΑ ΟΣΟ ΚΑΙ ΑΝ ΞΕΦΩΝΙΖΑ...Παρατηρησα πως αν σταματουσα οπιαδηποτε προσπαθεια και εκανα αποπειρα να βγαλω την ιδια νοτα,αυτη θα εβαινε με falseto...το ιδιο εκανα και στις υπολοιπες νοτες τυης φωνης μου...δηλαδη πχ την C4 την αφησα να βγει 'ψευτικη' χωρις να τη ζωριζω το ιδιο εκανα και με τη B3,A3,G3(Αν δεν εκανα ΤΗΝ παραμικρη προσπαθεια,εβγαιναν ψευτικες!!)Οσπου την G3 την εβγαλα αυθορμητα με φυσικη φωνη και το falseto επαψε να ειναι σε λειτουργια...Και εχοντας μετα στο μυαλο μου τη G3 ως νοτα πανω απο την οποια αρχιζω να σπρωχνω τη φωνη μου,η να κανω ο,τιδηποτε για να τη διατηρησω φυσιολογικης χροις και να αποφυγω να πεσω σε ψευτικη,επεκτεινα τη φωνητικη μου 'εκπειδευση'ενα ημιτονιο πανω ΑΦΗΝΩΝΤΑΣ ΤΗ ΦΩΝΗ ΜΟΥ να γινει falseto...και παρατηρησα πως η φωνη αρχισε να αποκτα μια ταση να 'απογιεωθει'να ξεκολλησει απο το θωρακα και να τοποθετηθει προς το φαρυγγα αλλα και τα μπροστα δοντια και τη μυτη,αυτο με παρατεταμενη προσπαθεια:Με λιγα λογια τι θελω να πω:Ξεκινωντας απο τα κατωτερα δυνατα ορια που θα μπορουσες να βγαλεις ψευτικη,δεν ειναι η καλυτερη δυνατη νοτα αυτη που θα την παραγεις ανετοτερα,αδιαφορωντας για το ηχητικο αποτελέσμα?

    LIFE IS A MISERY ONLY FOR MISERABLE

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : freddieKrueger στις 26-03-2008 12:43 ]


    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : freddieKrueger στις 26-03-2008 12:47 ]


    ModernSinging
    26.03.2008, 15:46
    Φιλε freddie οι αποριες σου δε μου ακουγονται καθολου χαζες,ισως σε καποιον αλλο μπορει,αλλα επειδη κ γω ειχα παρα πολλα προβληματα με τη φωνη μου παλιοτερα και παρα πολλες αποριες (και πολλες απο αυτες παρομοιες με τις δικες σου..)μου φαινονται λογικες οι ερωτησεις σου.Σ'ευχαριστω για την πρωτη σου ερωτηση,γιατι μου δινει τη δυνατοτητα να αναφερθω σε κατι που παρελειψα στο προηγουμενο γραμμα μου...Οπως ειπα και πιο πανω,η αλλαγη των register εχει να κανει με τη θεωρητικη προσεγγιση της φωνης και τη διαδικασια προσεγγισης και κατασκευης της μεσω των ασκησεων.Παρολ' αυτα οταν τελικα εχεις κατασκευασει το οργανο σου και το θετεις τελικα σε εφαρμογη,οταν αρχιζεις να τραγουδας δηλαδη,αισθανεσαι ολη τη φωνη σου σαν μια ενιαια φωνη,σαν "ενα" και απλως συνειδητοποιεις την ανεση που εχεις οταν τραγουδησεις κατι σ'ολο το ευρος της εκτασης σου.Δηλαδη δεν εχεις 3-4-5 φωνες ,αλλα μια με πολλα διαφορετικα χρωματα.Οταν μια φωνη ειναι δουλεμενη καλα, τα registers ειναι δουλεμενα τοσο καλα και ενωμενα μεταξυ τους που δινει την αισθηση μιας φωνης η οποια εχει ανεση και διατηρει το χρωμα της σ' ολη της την εκταση.Σιγουρα ομως εσυ που τη χρησιμοποιεις παιρνεις ,και εχεις, διαφορετικη αισιθηση οταν τραγουδας μια C3 απο μια C6 π.χ.Οσον αφορα το αλλο μερος που κανεις λογο για την αυξηση της εκτασης,ουτε εγω μπορουσα να φτασω την C5 μπορουσα ομως ΦΩΝΑΖΟΝΤΑΣ,και "χαλωντας" τη φωνη μου στην ουσια,να φτασω την C4 κ αυτο γιατι ειχα συνηθησει τη φωνη μου στις φορμες του rock και του metal,οπου οταν καποιος δεν γνωριζει προσπαθει να τραγουδησει με τεραστια πιεση,καταστρεφοντας το οργανο του.Αντιθετα ατομα που γνωριζω,και εχω δουλεψει μαζι τους, τα οποια δεν ειχαν καμια σχεση με τετοιου ειδους "σκληρες" μουσικες,δεν μπορουσαν να αντεξει η φωνη τους την κακη αυτη πιεση ουτε για μια C3.Ειναι το πλεον λογικο αυτο που αναφερεις,απλως εγω αναφερω οτι ατομα που εχουν καταπονησει τον εαυτο τους με "σκληρες" μουσικες,εχουν καποια σχετικη ανεκτικοτητα στην πιεση μεχρι ενα σημειο( η οποια αποκταται μακροχρονια...),χωρις να ενθαρυννω με τιποτα καποιον γι' αυτο(αυτες οι περιπτωσεις ατομων που εχουν μαθει να τραγουδουν λανθασμενα με υπερβολικη πιεση ειναι λιγο πιο "δυσκολες" σχετικα να μεταβουν στο σταδιο της υγιους χρησης της φωνης,οχι ομως ακατορθωτες,σε καμια περιπτωση.Δεν υπαρχουν ατομα,για μενα,που δεν μπορουν να τραγουδησουν,αλλα ανθρωποι που δεν ξερουν να τους δειξουν πως να το κανουν.).Οσο γαι τον τροπο μελετης που αναφερεις,ειναι μια πολυ καλη προσεγγιση και ειναι και αρκετα ασφαλης συγχρονως(χρειαζεσαι τετοια ασφαλεια οταν μελετας μονος)παρολ' αυτα οι προσεγγισεις που χρησιμοποιω εγω για "εκγυμναση" της φωνης και για μελετη ειναι καπως "διαφορετικες" οι οποιες ομως στοχευουν παντα σ' εναν απολυτα υγιη τροπο χρησης της φωνης!Κατι τελευταιο για το falsetto,δεν αφησα ποτε να εννοηθει οτι ειναι λαθος το falsetto οσον αφορα τη μελετη(σε καποιες προσσεγισεις οπως αυτη που αναφερεις για παραδειγμα,ειναι παρα πολυ αποτελεσματικη η χρηση του...) απλως ειπα οτι ειναι ενα "disconnection" οσον αφορα τη συνδεση της φωνης σου καθ' ολη την εκταση της.Ελπιζω να σου εδωσα να καταλαβεις αυτο που ηθελες.
    freddieKrueger
    29.03.2008, 00:24
    Φιλε modernsinging εννοειται πως ησουν κατατοπιστικοτατος και σ ευχαριστω που τοποθετηθηκες και στις 2 ερωτησεις μου...για το falseto οπως λες το χρησιμοποιω μονο στη μελετη μου και οχι οταν τραγουδαω...απλα προσπαθω να ελαχιστοποιησω το 'εμφανες'του disconnection των register μου,γεφυρωνοντας το χασμα...Να σε ρωτησω κατι διευκρινιστικης περισσοτερο φυσεως:Οταν λες νοτα C3 εννοεις τη νοτα του μεσαιου ντο?Δηλ του πρωτου ντο κατω απο το πενταγραμμο,το οποιο αν ανεβει μια ογδοη(δηλ γινει C4)θα ειναι το ντο που αναγραφεται εντος πενταγραμμου με κλειδι το σολ?Η με ποιο απλα λογια το C3 ειναι εκεινο το ντο που ειναι πλησιεστερα στον μεσο τονο ομιλιας του ανδρα?(Ενδεικτικα αναφερω οτι εχω τονο ομιλιας γυρω στο Α2 με Βb2...μετα ειναι το Β2 και το C3)
    BAGRATION
    30.03.2008, 22:57
    Ευχαριστώ για τη βοήθεια, το παραδείγματα με τις ταχύτητες είναι πολύ εύστοχα...
    Τα λέμε!!!!!