ελληνική μουσική
    867 online   ·  210.852 μέλη

    Οι Συγχορδίες και το νόημα τους

    defs
    17.12.2008, 22:05

    Θα μπορούσε κάποιος από τους θεωριτικούς του είδους να μου εξηγήσει με πιο τρόπο/κανόνα μπαίνουν οι συγχωρδίες σε ένα κομμάτι?

    Είναι κάτι που το αποφασίζει ο συνθέτης χωρις να έχει κανενα περιορισμό?Μήπως εξαρτάται απο τις υπόλοιπες νότες στο μέτρο? Φυσική εξαρτάται και απο το συναίσθημα που θέλει να δώσει στο συγκεκριμένο σημείο.Τελικά όμως τι είναι οι συγχωρδίες και πως αποφασίζει κανείς ποία θα επιλέξει?

    Εδώ να σημειώσω ότι καταλαβαίνω το θεωριτικό κομμάτι (πίνακες αρμονίας, κλίμακες κτλ) αλλά αυτό δεν με βοηθάει στο να απαντήσω.


    noizreduction
    17.12.2008, 22:57

    Εφοσον ξερεις θεωρια και αρμονια μουσικης, θα ξερεις πως οι συγχορδιες ειναι η συνηχηση 3 ή περισσοτερων νοτων μαζι, με σκοπο τη δημιουργια μιας αρμονιας. Το εαν θα ειναι μελωδικη ή διαφωνη ειναι καθαρα θεμα του συνθετη.

     

    Προφανως δεν υπαρχουν κανονες στη μοντερνα μουσικη για την τοποθεητηση των συγχορδιων. Ισως σε μια αλλη εποχη ( ξεκινωντας απο Μπαροκ και καταληγοντας στις Εθνικες Σχολες ) να υπηρχαν περιορισμοι αρμονικης φυσεως, ομως ακομα και πιο παλαιοι συνθετες ( βλεπε Palestrina ) που αγνοουσαν πληρως την εννοια της κλασσικης αρμονιας, δημιουργουσαν αλληλουχιες καθετων τοποθετησεων που ηταν...εξοργιστικες για την εποχη ( πχ IV-V-IV ).

     

    Εαν λοιπον αναφερεσαι σε κλασσικες μορφες συνθεσης, να ξερεις πως οσους κανονες εμαθες στην αρμονια...πρεπει να τους κρατησεις ( εστω και στο μισο ) Smile Εαν αναφερεσαι σε μοντερνες μορφες συνθεσης, τοτε να ξερεις πως δεν υπαρχουν πλεον Ιεροεξεταστες, ουτε δημιοι για να παιρνουν κεφαλια! Οπως βλεπεις τη μελωδια σου, "χτιζεις" και τις συγχορδιες της!


    Hastaroth
    17.12.2008, 23:40

    Περιορισμοί στήν χρήση τών συγχορδιών στην κλασσική μουσική υπήρχαν και υπάρχουν,άλλωστε αυτούς τους περιορισμούς (κανόνες) διδάσκονται όσοι ασχολούνται μέ την κλασσική μουσική.

    Τό οτι κάποιοι παλαιοί συνθέτες δημιουργούσαν αρμονικές συνδέσεις "εξοργιστικές" γιά την εποχή τους δέν σημαίνει οτι αγνοούσαν τους κανόνες τής αρμονίας.Απλά οι συνδέσεις που δημιουργούσαν δέν ήταν εξοργιστικές γιά τά δικά τους αυτιά.

    Αλλωστε,οι κανόνες τής κλασσικής αρμονίας είναι κατά κάποιο τρόπο "αυθαίρετοι" μέ την έννοια οτι δέν εδξηγούνται από κάποια επιστημονικά πειράματα-γιά παράδειγμα,η περίφημη σύνδεση V-IV που απαγορεύεται διά ροπάλου δέν έχει αποδειχθεί μέ κάποιο επιστημονικό τρόπο οτι είναι αντικειμενικώς κακόηχη,απλώς επικράτησε η άποψη ωρισμένων συνθετών εκείνες τίς εποχές,οι οποίοι την "ένιωθαν" ώς κακόηχη.Οπως επίσης οι παράλληλες πέμπτες ή τρίτες,π.χ. Ας θυμηθούμε καί το περίφημο "Si contra Fa est diabolus in musica" μέ το οποίο καταδικαζόταν "στό πύρ το εξώτερον" η χρήση τού διαστήματος που περιλαμβάνει τρείς τόνους.

    Καί στη σύγχρονη μουσική υπάρχουν κάποιοι κανόνες γιά την εναρμόνιση,απλά είναι πιό "χαλαροί" καί βέβαια τόν βασικό ρόλο παίζει το αισθητήριο τού συνθέτη καί το τί θεωρεί αυτός αρμονικό γιά την σύνθεσή του.   


    defs
    18.12.2008, 00:24

    Ευχαριστώ για τις απαντήσεις. Η αλήθεις είναι ότι στο μυαλό μου είχα την σύγχρονη μουσική (και κυρίως ροκ και εντεχνο).

    Με βάση λοιπον τα παραπάνω δεν είναι "αντικειμενικά" λάθος αν εγω αλλάξω ένα ακόρτνο σε ενα υπάρχον τραγούδι με ένα άλλο που πιστεύω ότι ταιριάζει πιο πολύ, σωστά?

    Και μία ερώτηση ακόμα, υπάρχει κάποια άτυπη αντιστοιχία μεταξύ συγχορδιών και συναισθημάτων (η για να είμαι λιγότερο αυστηρός μεταξύ συγχορδιών και διαθέσεων)? 


    noizreduction
    18.12.2008, 00:38

    Το να αλλαξεις τη συγχορδια σε ενα υπαρχον κομματι, αμεσως θα το κανει διασκευη κι οχι απλως μια εκτελεση του. Βεβαια, δεν σε περιοριζει κανεις, ομως εαν η αλλαγη ειναι μεγαλη σιγουρα το κοινο θα αναρωτηθει τι κομματι ακουει.

     

    Απο εκει και περα, υπαρχει μια βασικη διαφορα στο συναισθημα των συγχορδιων με τις μινορε ( λυπητερες ) και ματζορε ( χαρουμενες ), ομως κι αλλες λεπτομερειες ειναι αυτες που παιζουν ρολο στο πως θα επηρρεασει μια συγχορδια τη ψυχολογια ενος ατομου. Πχ η τοποθετηση της ( σε σχεση με τη βασικη C3 ), η αναστροφη της, η αλλοιωση της με ξενα στοιχεια ( 7ης, 9ης, 13ης, κλπ ), ειναι μερικα χαρακτηριστικα που επηρρεαζουν τον ηχο!


    marilloumajore
    18.12.2008, 09:53

    Γενικοτερα οι κανονες αρμονιας δημιουργηθηκαν (οπως προαναφερθηκε) για αισθητικους λογους. Παροτι δεν ειμαστε υποχρεωμενοι να τους ακολουθουμε πλεον, μας δινουν μια αισθηση αν ξερουμε το γιατι δημιουργηθηκαν.

    Πχ: παραλληλες κινησεις σταθερων διαστηματων (5ες, 8ες) ως επι το πλειστον απο δυναμωνουν μια συνηχηση, κ για αυτο "απαγορευονται". Δεν ισχυει προφανως το ιδιο μεταξυ θεσεων συγχορδιας, η σε περιπτωση απογυμνωσης της μελωδιας απο το αρμονικο υποβαθρο, οπου ενδυναμωνει το μελωδικο στοιχειο.

    Παρομοια, τα κινητικα διαστηματα, (3ες, 6ες) ειναι στη πραγματικοτητα ο ανωδυνος τροπος δημιουργιας ογκου (παντα στα πλαισια της αρμονικης ροης).

    Ενω, η διαφωνια προκαλλει ένταση. Και η εντονη χειραφετηση της, (δηλαδη μη αμεση 'η και καθολου λυση προσαγωγικων σχεσων) φτιαχνει πολυ ενδιαφερον ηχοχρωμα.

    Αν θες τη προσωπικη μου αποψη, παροτι δεν εχω πολυ μεγαλη εμπειρια στη συχγρονη μουσικη, πολυ ενδιαφερον δημιουργειται απο την ανορθόξη λύση ορθόδοξων διαφωνιων. Και αφου λες οτι εχεις κοιταξει καποιο πινακα με τις αρμονικες σχεσεις, δοκιμασε να πειραματιστεις... (πχ παρε μια συγχορδια 6ης αυξημενης κ ριξτη αλλα ντ'αλλων.....).

     

    Ελπιζω να βοηθησα

     

     

    Υ.Γ Εχω την αισθηση οτι την εποχη του Palestrina δεν υπηρχε δεσποζουσα και υποδεσπουζα με το τροπο που τη καταλαβαινουμε μετα τον 17ο-18ο αιωνα. Δε νομιζω οτι εχει λοιπον νοημα να μιλαμε για ανορθοδοξες αρμονικες σχεσεις σε ανθρωπους που δεν εγραφαν συμφωνα με καποια αρμονικη σχεση (Ι-ΙV-V-I), αλλα εχοντας κατα νου διαστηματικες σχεσεις. Και παλι αν κανω λαθος, παω πασο....

     

     


    noizreduction
    18.12.2008, 10:08

    Οπως ανεφερα, οι παλαιοτεροι συνθετες αγνοουσαν την εννοια της καθετης γραφης ( που ειναι η αρμονια ) με τη μορφη που ξερουμε σημερα. Παρολαυτα, οταν εχεις να δουλεψεις με 8φωνη χορωδια θα αναγκαστεις να δημιουργησεις καθετες μορφες συνηχησης. Μεσα σε αυτες τις γραφες μπορουμε να δουμε πως ασυναισθητα ο Palestrina "ροκαρει" με IV-V-IV. Και η μελετη της αντιστικτικης μορφης ειναι σημαντικη για την κατανοηση των αρμονικων σχεσεων.

    Τον 16ο αιωνα εξαλλου αναπυσσεται η νοοτροπια της συμφωνικης γραφης, ενω ακομα η εκκλησιαστικη και λαϊκη μουσικη απειχαν κατα πολυ μεταξυ τους ;)

     


    SpyrusTheVirus
    29.12.2008, 00:56

    ο μονος περιορισμός ειναι το τι σου αρέσει. η αρμονια θα σε γλειτώσει απο ωρες δοκιμων με διαφορες νοτες συγχορδιες ρυθμους και λύσεις,γιατι απλα καποιοι ηδη περασαν απο ολα αυτά.φυσικα μπορεις να την "παραβείς" αλλα δε χανεις τιποτα αν την ακολουθήσεις.