ελληνική μουσική
317 online   ·  202.752 μέλη

ενορχήστρωση saxes σε θέμα με πιανο και φωνή

classical
Συγχορδία Μινόρε
Chat
11.08.2010, 18:32

Γνωρίζει κανέις να μου πεί αν γίνεται σε θέμα που είναι γραμμένο σε ρε ελασ. να παιξει και alto sax?Αν ναι σε ποιές άλλες κλίμακες έχει αυτή τη δυνατότητα?Υπάρχει κανόνας φαντάζομαι.Στην Οργανογνωσία του Καλομοίρη που έχω κοιτάξει, δεν κανει μεγάλη επέκταση στο θέμα ή δεν το βρήκα.Ωστόσο στα παραδείγματα με πεντάγραμα αναφέρει εκτός από το εύρος ότι 'παίζει' και όλα τα διαστήματα.(αρα δεν έχω πρβλ.) Ξέρω απο τη θεωρία ότι παιζει σε μι υφ. (το μέρος του σαξ. στο θέμα είναι εντος της τονικής περιοχής του και χρησιμοποιώ για λόγους ηχοχρώματος  και για 'βοήθεια-αλληλοκάλυψης' στα 'άκρα' των περιοχών, alto kai tenoro σε ταυτοφωνία και 'αντιστικτικά' σε 1-2 σημεία, ).Σίγουρα θα χρειάζεται τρανσπορτο αλλα κατά βάση με ενδιαφέρει να μην αλλάξω κλίμακα στο θέμα για να μην αλλάξουν οι χροιές στη φωνή του τραγουδιστή.Αν κάποιος γνωρίζει και απαντήσει τον ευχαριστώ εκ των προτέρων, διότι το ίδιο συμβαίνει και με άλλα όργανα.Μπορεί με τα synths να 'γίνονται όλα' αλλά ακόμα και σε αυτή την περίπτωση το αυτί δεν το κοροϊδεύεις (όταν ξεφύγει πολύ από την 'περιοχή' του κάθε οργάνου)αλλά και για να είναι πειστικό το αποτέλεσμα και εφικτό να το παίξει και κάποιο φυσ. όργανο άν χρειαστεί πιστεύω.Αν έχω 'πεσει' σε μπέρδεμα που οφείλεται σε κακή κατανόησή μου, δεν παρεξηγούμαι αν το  ακούσω από άτομο που ξέρει να μου εξηγήσει...και πάλι ευχαριστώ

 

Υγ.Παρακαλώ πολύ συμμετοχή μονο από όσους έχουν κάτι να πούν ή να καθοδηγήσουν επάνω στο θέμα.Γραφω μετά από πολύ καιρό και φοβούμενος ότι θα μπλεχτούν το τι ρωτάω με το τί θέλει να απαντήσει ο κάθε ένας επειδή το ήξερε καλά και δεν του έδωσε λόγο ο δάσκαλος κλπ κλπ κλπ...


#1   
jimidimi
Περαστική Νότα
Chat
11.08.2010, 19:31

Το σαξόφωνο μπορεί να παίξει σε όλες τις κλίμακες. Το μόνο που πρέπει να προσέξεις είναι το τρανσπόρτο (και η έκταση φυσικά).

Αν το κομμάτι είναι σε ρε ελάσ. και το σαξόφωνο σε μι ύφεση, πρέπει να γράψεις το μέρος του σαξοφώνου σε σι ελάσσονα (με δύο διέσεις), ώστε να ακούγεται στη ρε. Προσοχή δεν είναι όλα τα σαξόφωνα σε μι ύφεση.

Σοπράνο: σι ύφεση

άλτο: μι ύφεση

τενόρο σι ύφεση

βαρίτονο: μι ύφεση

μπάσο: σι ύφεση

 


#2   
noizreduction
Βετεράνος
Chat
11.08.2010, 20:16

Γενικα θα πρεπει να προσεχεις παρα πολυ τα οργανα "μεταφορας" ( ετσι ονομαζονται τα οργανα που αλλη νοτα διαβαζουν οι εκτελεστες και κατα τη διαρκεια της αναπαραγωγης αλλος φθογγος παραγεται ), τοσο στη γραφη τους ( σωστη επιλογη κλιμακας και σωστο κλειδι ) οσο και στην ορθη χρηση τους συμφωνα με το ηχοχρωμα τους.

 

Επειδη το σαξοφωνο ειναι ενα οργανο που η εκταση του εξαρταται απο τον εκαστοτε εκτελεστη ( τοποθετηση χειλιων, τροπος ανασας, κλπ ) πρεπει να εισαι σιγουρος πως δε θα ξεπερασεις τα ορια του καθε οργανου ( αναλογα με το τι σαξοφωνο επιλεγεις ).


Γενικα, ενα οργανο οταν παιζει στα ακρα του αποδιδει και διαφορετικα.

 

Οσο πιο "χαμηλα" πηγαινει, τοσο πιο θολο γινεται το ηχοχρωμα του, ενω συνηθως χρησιμοποιειται για περιπτωσεις που θελουμε να δωσουμε ενα θλιβερο θεμα ή ρομαντικο αργο. Στην περιπτωση του σαξοφωνου μαλιστα, να εχεις κατα νου πως οσο πιο χαμηλα πηγαινει ο εκτελεστης, τοσο πιο εντονη γινεται η ανασα του μεσα απο το σωμα του οργανου. Ενα καλο στοιχειο εαν θες να γραψεις ενα "ανθρωπινο" θεμα.

 

Αντιθετως, οσο πιο ψηλα ανεβαινει ο εκτελεστης, το οργανο αποδιδει καλυτερα το ηχοχρωμα του ( μιας και οι αρμονικες του γινονται πιο ξεκαθαρες ), μεχρι που ο ηχος γινεται πιο οξυς και ισως ενοχλητικος ( αναλογα με το οργανο βεβαια, διοτι ενα αλτο σαξοφωνο δε παει τοσο ψηλα οσο ενα σοπρανο ). Παλι ειναι αναλογα με το τι χρηση θες να κανεις.

Εαν εχεις ενα θεμα με αρκετη αγωνια, μπορεις να το προσθεσεις, ή ενα θεμα σολο που θελεις να τονιστει ιδιαιτερα απο το σαξοφωνο.

 

Γενικα ειναι ενα πολυπλοκο οργανο που πριν το "γραψεις" θα πρεπει να μιλησεις με τον εκτελεστη του, Οι ανασες του, η τεχνικη του και η φαντασια του ( διοτι μπορει να παιξει περισσοτερες νοτες απ'ο,τι γραφεις ) θα παιξουν σημαντικο ρολο στην αναπαραγωγη του θεματος.

 

Καλυτερα να μη χρησιμοποιησεις ψευτικο σαξοφωνο. Ειναι απο τα λιγα οργανα που τα samples του δε μπορουν να πλησιασουν ενα πραγματικο εκτελεστη. Εν αναγκη ( κι εφοσον προκειται για σολο ) χρησιμοποιησε καποιο αλλο οργανο.


#3   
classical
Συγχορδία Μινόρε
Chat
11.08.2010, 22:59

Παιδια ευχαριστώ ..το πιο χρήσιμο είναι το ότι μπορεί να παιξει σε ολες τις κλιμακες.Όσο για τον ΄ψευτικο ' ήχο τα ξέρω, αλλά αντε να βρεις στις 2 τη νυχτα σξοφωνίστα και βαλτον να παίξει!...με τα συνθια προσέγγιση της πραγματικότητας κάνεις όσο γίνεται.γραφεις τη βασική ιδέα στο χαρτί και σε wav και αν και όταν έρθει η ώρα τα δινεις στο σαξοφωνίστα και βγάζει άκρη...οταν γράφεις ερωτική τζάζ μπαλάντα με τεμπο κοντά στα 65-70 τι όργανο να βάλεις ρε πατριώτη?το κάθε τι έχει το σκοπό του...πρωτα γράφεις τη μουσική και μετά κάνεις το 'casting'..ή γράφεις σκεπτόμενος τι θα το εκτελέσει.Ο τρόπος δε μου αρέσει το χικιρίκι , θα βάλω κεμεντζέ τιγκα στο flanger kai to delay η θα σαμπλάρω reverse τη γειτόνισσα την ώρα που τα χώνει δεν κολάει σε όλα...

[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : classical στις 11-08-2010 23:08 ]


#4   
classical
Συγχορδία Μινόρε
Chat
11.08.2010, 23:25

Παράθεση:

Το μέλος jimidimi στις 11-08-2010 στις 19:31 έγραψε...

Το σαξόφωνο μπορεί να παίξει σε όλες τις κλίμακες. Το μόνο που πρέπει να προσέξεις είναι το τρανσπόρτο (και η έκταση φυσικά).

Αν το κομμάτι είναι σε ρε ελάσ. και το σαξόφωνο σε μι ύφεση, πρέπει να γράψεις το μέρος του σαξοφώνου σε σι ελάσσονα (με δύο διέσεις), ώστε να ακούγεται στη ρε. Προσοχή δεν είναι όλα τα σαξόφωνα σε μι ύφεση.

Σοπράνο: σι ύφεση

άλτο: μι ύφεση

τενόρο σι ύφεση

βαρίτονο: μι ύφεση

μπάσο: σι ύφεση

 

 

Παράθεση:

 

εχω τελειώσει πριν από καμιά 20αριά  χρονια το 1ο ειδικό και όλα τα σολφέζ (για να σου πω ότι κατανοώ) ωστόσο δε συνέχισα σπουδές και διαβάζω μόνος ύλη που δεν είχα διδαχτεί όπως η οργανογνωσία και η μορφολογία.Μήπως μπορείς να μου εξηγήσεις γιατί ενώ παίζει ολες τις κλίμακες με χρωματική δυνατότητα, λέει η θεωρία ότι είναι ΄κουρδισμένο' στι μι υφ (για την περίπτωση)?Τα διαγράμματα με την έκτασή του καθε σαξ. στο 5αγραμμο τα έχω από το βιβλίο της θεωρίας της οργανογν.


#5