ελληνική μουσική
    663 online   ·  210.857 μέλη

    Επιλογή δωματίου σχήματος και διαστάσεων για τη καλύτερη παραγωγή !

    save
    10.04.2012, 00:04

    Καλησπέρα στη παρέα εμένα η ερωτησή μου είναι λίγο ανάποδη με την έννοια ότι θα μετακομίσω απο το μικρο σπίτι που είμαι και θέλω να βρω ένα σπίτι που να περιλαμβάνει ένα δωμάτιο για παράγωγή κυρίως ηλεκτρονικής μουσικής . βρηκα πληροφορίες  σύμφωνα με αυτό το site 

    http://www.citysoundproofing.com 

    είναι αρκετά θεωρητικό όμως αν κάποιος έχει γνώσεις απο εμπειρία ας με ενημερώσει...(επίσης μπορεί να υπάρχουν κάποια έπιπλα στον ίδιο χώρο.....) κάτι έχω ακούσει για ηχοπαγίδες.

    Αν μπορείτε να μου πείτε τι να προσέξω θα είναι καλό αυτο.

    Να σας πώ και λίγα πράγματα για τον εξοπλισμό μου:

    έχω MAc OS X 10.6.2/4 GB RAM/MacBook Pro/

    χρησιμοποιώ κυρίως Logic Studio 9.0.0 

    midi controller Emu 0404 USB/(κάποτε θα πάρω κάποιο synth)

    ηχεία monitor GENELEC 8020

    και κάρτα ήχου EMU XBOARD 49

    Η μουσική που γράφω είναι σε πλήκτρα και mac.

    Ισως κάποτε βάλλω και τίποτα φωνητικά 

    Σας ευχαριστώ παιδιά προκαταβολικά


    klefths
    18.04.2012, 12:56

    Πρεπει να αποφυγης το τετραγωνο δωματιο, το δωματιο που οι δυο απο τις τρεις διαστασεις ειναι ιδιες, η πολλαπλασια αυτων.

    Για παραδειγμα δωματιο 3χ3χ3, 3χ3χ2, 3χ6χ3, 3χ1.5χ2, 3χ6χ9 κλπ δεν κανουν.

    Επισης να αποφυγης δωματια που οι απεναντι πλευρες δεν ειναι παραλληλες, η που εχουν επιπλεων γωνιες, η ανοιγματα, κυκλικους τοιχους, μεγαλα παραθυρα, ντουλαπες, σκαλοπατια κλπ.

    Ξεκινας απο εκει λοιπον, επειτα βρισκεις την καταληλη θεση ακροασης και τοποθετησης των ηχειων και μετα ασχολεισαι με την ηχητικη του χωρου σου προσθετοντας μπασοπαγιδες, ηχοανακλαστικα η ηχοαπορροφητικα υλικα.

    :)


    klefths
    18.04.2012, 13:02

    Α, ξεχασα, αν δεις γωνια στο σωματιο που δεν ειναι 90 μοιρες απεφυγε το οπωσδηποτε.
    Οτι αλλο θελησης να ρωτησης, εδω θα ειμαστε.


    noizreduction
    19.04.2012, 22:10

    Παράθεση:
    Επισης να αποφυγης δωματια που οι απεναντι πλευρες δεν ειναι παραλληλες, η που εχουν επιπλεων γωνιες, η ανοιγματα, κυκλικους τοιχους, μεγαλα παραθυρα, ντουλαπες, σκαλοπατια κλπ.

    Φανταζομαι πως αυτο ειναι τυπογραφικο λαθος, αφου ολοι οι αρχιτεκτονες studio και control room κανουν το παν να αποφυγουν την παραλληλια τοιχων/δαπεδων/οροφης!

    Οι παραλληλοι τοιχοι δημιουργουν πιο εντονο το φαινομενο το στασιμων κυματων, τα οποια καταστρεφουν κυριολεκτικα τη χαμηλη περιοχη ( εως 500Hz περιπου ) συχνοτητων, αφου σε ορισμενα σημεια τα "ενισχυουν" και σε αλλα τα "μειωνουν" ( απλη κυματικη ειναι, με συμβολη κυματων ). Γι΄ αυτο το λογο, οι αρχιτεκτονες προσπαθουν με διαχυτες, μη παραλληλες επιφανειες ( ασυμμετρια ως προς τους αξονικους ρυθμους κι οχι προς τα υλικα, προσοχη σε αυτο ), καμπυλες, κλπ να μειωσουν αυτο το φαινομενο.




    Φιλε save, εφοσον θα κινηθεις σε παραγωγη ηλεκτρονικης μουσικης, καλυτερα να επενδυσεις ενα μεγαλο μερος στον ελεγχο των χαμηλων συχνοτητων. Αρχικα να εχεις γνωση πως οι ντουλαπες ενος χωρου, τα στρωματα ( απο το κρεβατι ) καθως και οι παχιοι καναπεδες εχουν την ιδιοτητα απορροφησης χαμηλομεσαιων συχνοτητων, πραγμα ιδανικο για την περιπτωση σου.

    Επισης μια βιβλιοθηκη στο χωρο σου, με ασυμμετρη τοποθετηση βιβλιων ( δηλαδη οχι ιδιου παχους και ιδιου μηκους ) δημιουργουν εναν ομορφο διαχυτη ( και πνευματικο :D ), ιδιαιτερα οταν ειναι ακριβως πισω απο εσενα ( δηλαδη στην πλατη σου ). 

    Τα monitors σου καλο ειναι να απεχουν πανω απο 1.5m απο το τοιχο ( ισχυει σφαιρικα αυτο ) κι αν δεν μπορεις να αποφυγεις κατι τετοιο, μπορεις ειτε να τα εντοιχισεις ( αναλογα με το που εχουν και την εξοδο αποσβεσης μπασων ), ειτε να χρησιμοποιησεις ειδικες βασεις με απορροφητες κραδασμων που πουλανε σε ολα τα καλα κι ενημερωμενα μαγαζια.

    Με αρκετα φτηνα υλικα ( οπως παχυ χαλι, βελουδινες κουρτινες συγκεκριμενου παχους και μετρων, φελο 2.5cm, κλπ ) μπορεις να πετυχεις θαυματα, αρκει να ξερεις πως θα το κανεις!

    Για τις διαστασεις του χωρου σου, καθως κι εαν εισαι μεσα στα ορια που εχουν τεθει απο την AES, μπορεις να χρησιμοποιησεις αυτο το διαδικτυακο caclulator, στο οποιο εισαγεις τα δεδομενα οπως στα ζηταει και κανει τις απαραιτητες αναλυσεις.


    Τελος, μπορεις να προμηθευτεις τα ειδικα  acoustic kits που προσφερουν καποιες εταιριες ( οπως Auralex ) και περιεχουν τοσο απορροφητες υψηλομεσαιων ( για να "νικησεις" τις πρωτες ανακλασεις του ηχου σου ), οσο και μπασοπαγιδες ( που τις τοποθετουμε σε γωνιες συνηθως ).



    Απο εκει και περα, ολα ειναι θεμα μετρησεων στο χωρο σου και κυριως στο sweet spot ( δηλαδη εκει που θα καθεσαι για να μιξαρεις και να δουλεψεις ). Μακαρι να εφταναν μονο οι τυποι και οι πρακτικες συμβουλες για να φτιαξεις το χωρο σου, ομως δεν δουλευει ετσι ακριβως το πραγμα!


    klefths
    20.04.2012, 11:19

    Παράθεση:

    Το μέλος noizreduction στις 19-04-2012 στις 22:10 έγραψε...

    Παράθεση:
    Επισης να αποφυγης δωματια που οι απεναντι πλευρες δεν ειναι παραλληλες, η που εχουν επιπλεων γωνιες, η ανοιγματα, κυκλικους τοιχους, μεγαλα παραθυρα, ντουλαπες, σκαλοπατια κλπ.

    Φανταζομαι πως αυτο ειναι τυπογραφικο λαθος, αφου ολοι οι αρχιτεκτονες studio και control room κανουν το παν να αποφυγουν την παραλληλια τοιχων/δαπεδων/οροφης!

    Οι παραλληλοι τοιχοι δημιουργουν πιο εντονο το φαινομενο το στασιμων κυματων, τα οποια καταστρεφουν κυριολεκτικα τη χαμηλη περιοχη ( εως 500Hz περιπου ) συχνοτητων, αφου σε ορισμενα σημεια τα "ενισχυουν" και σε αλλα τα "μειωνουν" ( απλη κυματικη ειναι, με συμβολη κυματων ). Γι΄ αυτο το λογο, οι αρχιτεκτονες προσπαθουν με διαχυτες, μη παραλληλες επιφανειες ( ασυμμετρια ως προς τους αξονικους ρυθμους κι οχι προς τα υλικα, προσοχη σε αυτο ), καμπυλες, κλπ να μειωσουν αυτο το φαινομενο.

    Φιλε noizreduction δεν ειναι τυπογραφικο λαθος.

    Θα μπορουσε κανεις να θεωρηση απο τα λεγομενα σου πως το ιδανικο δωματιο θα ηταν ενα τυχαιο σχημα που δεν θα ειχε καμια επιφανεια παραλληλη με καποια αλλη, μιας και σε αυτο δεν θα υπηρχαν στασιμα κυματα, αυτο ομως θα επηρεαζε σοβαρα την θεση ακροασης καθως και την στερεοφωνια.

    Αν και εχεις λοιπον απολυτο δηκιο για τις απεναντι παραλληλες επιφανειες, ποσο πιθανο ειναι καποιος να βρει ενα δωματιο με συμμετρικα ασυμετρους απεναντι τοιχους, οπως για παραδειγμα με σχημα σταγονας, και ταυτοχρονα να εχει την δυνατοτητα να τοποθετησει την θεση ακροασης στο ιδανικο σημειο?

    Αν λοιπον ο φιλος βρει ενα τριγωνικο δωματιο που δεν ειναι ισοσκελες η ισοπλευρο αλλα σκαλινο η ορθογωνιο, τοτε ναι, δεν θα εχει στασιμα απο τις δυο διαστασεις, αλλα δεν θα μπορεσει να το διαμορφωσει για σωστη στερεοφωνια με τιποτα, οσο και να προσπαθηση.

    Aν παλι σε ενα ισοσκελες δωματιο δεν ειναι δυνατον να τοποθετηση την θεση ακροασης στον αξονα υψους-βασης τοτε παλι η εικονα του χωρου εχει χαθει.

    Για σχημα μη ισοσκελους τραπεζιου η απλου τετραπλευρου δεν γινεται λογος!

    Το ιδιο υσχυει βεβαια, εαν η οροφη ειναι κεκλυμενη απο την μια μερια, δηλαδη ο ενας τοιχος εχει υψος 2 μετρα και ο απεναντι 2.7. Τα στασιμα του υψους θα εξαφανιστουν αλλα μαζι τους και η σωστη στερεοφωνια, ασε που και η θεση ακροασης θα πρεπει να μετακινηθει, χωρις ποτε να μπορεση ο ακροατης να πετυχει καποιο σημειο στον χωρο που να ακουει σε ικανοποιητικο βαθμο και χρονο ολο το ευρος συχνοτητων.

    Αυτα που λεω μπορεις ευκολα να τα τσεκαρεις με το cara η το catt, προγραμματα που ειμαι σιγουρος πως τα γνωριζεις. ;)

    Αρα, τα μη ιδανικα σχηματα δωματιων που κυριαρχουν στην αγορα, ειναι πολυ μεγαλο μπερδεμα να μετατραπουν σε σωστους ακουστικα χωρους και καλο θα ειναι να αποφευγονται.

    Γιαυτο λεω πως το δωματιο θα πρεπει τελικα να εχει (δυστυχως) παραλληλες απεναντι πλευρες, -αλλα προσοχη: οχι πλαγιο παραλληλογραμο- ωστε να μπορεσει ο φιλος save πολυ πιο ευκολα να υπολογισει και να διορθωση οσο μπορει την ακουστικη του χωρου με τα αποροφητικα, ανακλαστικα και μπασοπαγιδες που σωστα αναφερεις.


    noizreduction
    20.04.2012, 14:14

    Το προβλημα των στασιμων κυματων δεν ειναι μονο οι πρωτοι αξονικοι ρυθμοι, αλλα και τα παραγωγα τους ( τα αρμονικα παραγωγα τους για να ειμαι πιο ξεκαθαρος ) καθως και η περιοχη B ( κατα Everest ) που μπορει να ελεγξει ο ενδιαφερομενος. Δυστυχως κατω απο αυτη την περιοχη, το δωματιο θα ειναι αδυνατον να ελεγχθει, οποτε εκει πρεπει να παιξουν σημαντικο ρολο και οι αναλογιες του χωρου ( golden ratios ).


    Απο εκει και περα, το να ελεγξεις τη μη παραλληλια ενος χωρου ειναι αρκετα ευκολο. Με ψευδοτοιχους απο γυψοσανιδα ( ενα υλικο που σου επιτρεπει να δημιουργησεις ενα πυκνο χωρο απορροφησης, αρα διπλο κερδος ), επενδυμενη εσωτερικα με πετροβαμβακα, μπορεις να "πλασεις" το χωρο οπως θες, παντα με γνωμονα το Sweet spot ( αν και με την ESS λογικη που επιβραβευει η AES, δε νομιζω να υφισταται πλεον η εννοια του sweet spot οπως στο παρελθον, που το πιο ακραιο πολυκαναλο περιβαλλον αναπαραγωγης ηταν το Quadraphonic ).


    Υποψιν, τα στασιμα κυματα δεν εξαφανιζονται ακομα και σε δωματιο ασυμμετρης ( επαναλαμβανω, οσον αφορα τη δομη, οχι τα υλικα ) δομης, εκτος εαν μιλαμε για δωματια των 10χ10χ10 μετρων ( που θεωρητικα εξαφανιζεται το φαινομενο της συμβολης κυματων ).



    Σε αντιπαραθεση, προτεινω τη μελετη αρθρων της AES απο το επισημο site της ( οσο δυστυχως ειναι free of charge, μιας κι απαιτει συνδρομη για να εισαι μελος στη βιβλιοθηκη της ), οπου αναφερεται ξεκαθαρα η ωφελιμη χρηση των στασιμων κυματων ( σε αντιθεση με το παρελθον που φροντιζαν να εξαφανισουν τα στασιμα κυματα ), μιας και η νεα "λογικη" των control rooms απαιτει ενα μικρο boost των χαμηλων συχνοτητων ( πραγμα που μπορει να γινει τεχνητα με τη διαχειριση των στασιμων κυματων ).


    Τελος, μη ξεχναμε πως τα αξονικα κυματα δεν ειναι προϊον μονο των παραλληλων επιφανειων και γενικα ενας χωρος "κουρδιζεται" με αρκετους τροπους ( Αξονικα κυματα, Εφαπτομενικα στασιμα κυματα, Επικλινη στασιμα κυματα ) και υπαρχουν πολλες μελετες πανω σε ολα αυτα ( καθως και πολλοι τυποι, οπως εξαλλου και με το RT60 που καποτε ειχαμε μονο του Sabine και τελικα εχουμε φτασει σε μια πληθωρα θεωρητικων μοντελων ).


    Ενα καλο βιβλιο για τη δημιουργια χωρων σε studio, χωρις πολλα θεωρητικα μαθηματικα ( βλεπε Everest ή ακομα και το νεο βιβλιο του Σπυριδη ), ειναι το Recording Studio Design το οποιο πραγματικα λυνει τα χερια με μια πληθωρα προτασεων, σεναριων και υλικων που μπορει να χρησιμοποιησει καποιος για να ηχομονωσει και να "κουρδισει" σωστα το χωρο του.


    -----------------
    Dreamcatcher Music DreamCatcher

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : noizreduction στις 20-04-2012 14:26 ]


    noizreduction
    20.04.2012, 14:26

    Να αναφερω επισης πως η απατη των 70-80s αρχιτεκτονων για το στερεοφωνικο ηχο ( βασικα τον intensity stereo ηχο, αφου το βαθος και το panning δημιουργειται λογω εντασης κι οχι καποιου ψυχοακουστικου φαινομενου binaural ακροασης ) εχει ηδη καταρριφθει με τις νεες ακουστικες προτασεις που γινονται καθε χρονο ( σχεδον ) στα συνεδρια της AES. 

    Το αποτελεσμα των περισσοτερων ειναι πως το sweet spot μπορει να εχει καλη στερεοφωνια, ακομα κι αν ο χωρος μας δεν εχει τις ( φαινομενικα ) καλες προϋποθεσεις για κατι τετοιο. Βεβαια σε αυτο βοηθαει αρκετα η εξελιξη των υλικων απορροφησης και διαχυσης, καθως και η καλυτερη γνωση του πως ακουει ο ανθρωπος και πως αντιλαμβανεται το περιβαλλον του. 


    Μακαρι να μπορουσες να διαβασεις το αρθρο του Robert Walker ( βασικα διατριβη σε συνεδριο της AES το 1998-99 για το ESS μοντελο ηχου σε control room ), το οποιο αποτελεσε πλεον και το σημειο τομης στο τροπο διαχειρισης του ηχου στα control/mixing rooms.

    Μπορεις να τον δεις κι ως Eary Sound Scattering, το οποιο περιληπτικα μπορεις να το διαβασεις σε ενα καλο αρθρο του SOS


    klefths
    22.04.2012, 06:28

    Kοιταξε, αν προκειται να δουλευεις με nearfield σε υμιεπαγγελματικο επιπεδο, home production, ειναι ασυμφωρο να επενδυσης τρια με τεσσερα χιλιαρικα σε μελετη χωρου, και treatment, ειδικα αν αυτα τα λεφτα δεν τα εχεις η δεν προκειται να τα παρεις πισω γρηγορα.
    Ακολουθεις την λογικη, μελετας τα links του noizreduction, τσεκαρεις αποστασεις τοιχου - ηχειων - ακροατη, κοβεις αντανακλασεις απο πλαινους τοιχους και ταβανι, αντε και 3 μπασοπαγιδες μπροστα και εφοσον προκειται να μιξαρεις ηλεκτρονικη μουσικη με τα nearfield, πετας πισω μια γεματη βιβλιοθηκη, μια παχια κουρτινα στον τοιχο και μια μοκετα στο πατωμα και τελος.
    Θα καταληξεις να εχεις εναν αρκετα ικανοποιητικο ηχο με 500 ευρω, θυσιαζωντας λιγο την ποιοτητα. 
    Κανωντας και ενα finetuning του χωρου με καποιο φιλο γνωστη, μπορει ανετα να χτυπησης στουντιο με μεγαλυτερο budget απο το δικο σου.
    Και αν δεις πως η φαση της παραγωγης περιλαμβανει το παρεακι, μπυρες και διασκεδαση, πετας και ενα sub, το δυναμωνεις να γουσταρετε ολοι μαζι και παραγεις εργο χωρις να χρειαζεται τελικα να πολυσκας για την "υψηλη" ποιοτητα.
    Αν ομως πας ας πουμε για μαστερινγκ και τα'χεις μπολικα η σιγουρα, το πασαρεις σε μια εταιρια και σου κανει τις μετρησεις, σχεδιασμο, αγορα και τοποθετηση των υλικων στο χωρο και ξενοιαζεις.


    noizreduction
    22.04.2012, 12:53

    Και να συμπληρωσω σε ολα τα παραπανω πως το πιο διαδεδομενο στο εξωτερικο ειναι να δουλευεις τα κομματια στο δικο σου project studio και μετα να μιξαρεις σε ενα καλο studio, ωστε να γλυτωνεις τοσο τις ωρες που θα εκανες και την ηχογραφηση εκει, οσο και να εχεις ενα καλο ηχο στη φαση της μιξης ( που κακα τα ψεμματα ειναι το 50% του τελικου αποτελεσματος ).