ελληνική μουσική
255 online   ·  203.028 μέλη

Απορία με Μπεντιρ

geofx
Περαστική Νότα
Chat
06.03.2016, 21:01

Καλησπερα παιδια,ασχολουμε αρκετα χρονια με το τουμπελεκι και την darbuka και σκεφτομαι να αγορασω και ενα Μπεντιρ…Συγκεκριμενα αυτο https://www.youtube.com/watch?v=11gUTvYsJpk. Παρατηρω όμως οτι το οργανο  βγαζει ενα χαρακτηριστικο τονο - νοτα ειδικα οταν το χτυπαει στο κεντρο.Η απορια μου ειναι αν παω να παιξω  ενα τραγουδι μαζι με ενα αλλο οργανο και μοιραια θα αλλαζει ο τονος στην πορεια του κομματιου δεν θα ακουγετε αυτη η νοτα σαν παραφωνια;;Ξερει να μου απαντησει καποιος;;

[ τροποποιήθηκε από τον/την geofx, 06-03-2016 21:04 ]


#1   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
07.03.2016, 09:48

Το θέμα που θίγεις είναι ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα Φυσικής στο οποίο ερευνητικές ομάδες έχουν ασχοληθεί  δεκαετίες δημιουργώντας πολύπλοκα μαθηματικά μοντέλα για την δόνηση των μεμβρανοφώνων μουσικών οργάνων.

Το Μπεντίρ δεν είναι παρά ένα ακόμα όργανο που η λειτουργία του δεν διαφέρει από τα πιο γνωστά κρουστά δηλαδή ένα κυλινδρικό ρηχό στεφάνι με τεντωμένο επάνω του ένα δέρμα.

 Ο ήχος που παράγεται χτυπώντας ένα τύμπανο δεν είναι μόνο μία καθαρή συχνότητα όπως συμβαίνει με τα υπόλοιπα μουσικά όργανα (ή έστω και με συμπαθητική δόνηση).

Αν αναλύαμε το φασματογράφημα του θα βρίσκαμε ‘’άπειρες’’ ακουστικές συχνότητες η μίξη των οποίων δίνει τους συγκεκριμένους ήχους των κρουστών που συνοδεύουν όλα τα μουσικά όργανα (σε σχέση με τον καθαρό ήχο των άλλων μουσικών οργάνων που θα είναι μια ευθεία γραμμή στον φασματογράφο, αφού ο ήχος που παράγουν κάθε στιγμή αντιστοιχεί σε μια συχνότητα ) .

Αλλά ακόμα και με το Audacity αντί Φασματογράφου μπορείτε να δείτε τις ανωτέρω διαφορές.

 

Άρα δεν θα έχεις πρόβλημα .

Όμως ένα σωστά κουρδισμένο θα ακούγεται καλύτερα σε σένα και σε όλους τους άλλους.

Αυτό που παραπέμπεις στο Youtube φαίνεται  να μη μπορεί να κουρδίζεται και άρα να εμπίπτει στις δυσκολίες που θα προκύπτουν από διαφορές θερμοκρασίας  και υγρασίας  και με τον ήχο που θα έχει από κατασκευής, μ' αυτόν θα πορευτείς μέχρι να καταστραφεί.

Άρα η γνώμη μου και η εμπειρία μου από συμμετοχή μου σε γκρούπ παραδοσιακών οργάνων (ζουρνά , τσαμπούνα, φλογέρα) είναι ότι αξίζει να μπορεί να κουρδίζεται .

[ τροποποιήθηκε από τον/την STEFANOS604, 07-03-2016 10:00 ]


#2   
geofx
Περαστική Νότα
Chat
07.03.2016, 12:02
Σε ευχαριστω πολυ για την απαντηση!Φαινεται οτι γνωριζεις καλα το θεμα..Παντως επειδη το εψαξα και γω λιγο με το συγκεκριμενο οργανο,το δερμα του ειναι συνθετικο ,οχι ζωικο, λεγετε fiberskyn και εχει το πλεονεκτημα να μην εχει μεταβολες στις αλλαγες της θερμοκρασιας !Οποτε δεν ξερω αν χρειαζεται μηχανισμο κουρδισματος.Εκτος αν εννοεις οτι με το κουρδισμα θα αλλαζει και ο τονος που βγαζει θα γινεται δηλαδη πιο μπασσος ή πιο πριμος αλλα αυτο ειναι κατι που δεν με ενδριαφερει και τοσο.Εγω αυτο που ηθελα να καταλαβω εξ αρχης ειναι αν ο οποιοσδηποτε τονος που βγαζουν τα οργανα αυτα ειναι τοσο εντονος που θα ακουγετε ασχημα-παραφωνα οταν θα παιζω με αλλα οργανα ή φωνες.
#3   
trelakias
Φθασμένος , Forum Moderator
Chat
07.03.2016, 12:15

Την απάντηση θα την δώσεις μόνος σου.  Όταν παίζεις τουμπερλέκι κάθε πότε κουρδίζεις?

Αν δεν κουρδίζεται το όργανο τότε μπορεί να σε περιορίσει λίγο αλλά αν ξέρεις γιατί το θες τότε δεν θα έχεις πρόβλημα.  Απλά πρέπει να ψάξεις σε διάφορους κατασκευαστές και μιλώντας μαζί τους να βρεις αυτό που σου ταιριάζει. Όπως όλα τα όργανα έτσι και το μπεντίρ συνδιάζεται με τα υπόλοιπα, αρκεί να βρεις το πως.

ΥΓ:  το πόσο θα σε ενοχλεί ο "τόνος" του έχει να κάνει και με τον καθε κατασκευαστή και όργανο που φτιάχνει.  Γι αυτό λέω να τα ψάξεις.  Γενικά στο θέμα που σε απασχολεί δεν είναι τόσο έντονο όσο νομίζεις.

[ τροποποιήθηκε από τον/την trelakias, 07-03-2016 12:24 ]


#4   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
07.03.2016, 14:28

Είναι θέμα Φυσικής και όχι γνώσης του θέματος αν και έχω κάποια εμπειρία και παρακολούθηση σε τοπικό εργαστήρι που φτιάχνει τα τοπικά ονομαζόμενα τουμπιά με δέρμα κατσίκας (goat skin)

Έτσι ,όταν το ξύλινο ή άλλου υλικού στεφάνι δεν είναι αρκετό για να επιτευχθεί ο σωστός ήχος που επιθυμεί ο drummer  τότε χρησιμοποιούνται  διαφορετικά πάχη δερμάτων .

Όσο παχύτερο είναι το δέρμα τόσο πιο ανθεκτικό θα είναι και τόσο πιο μπάσος αλλά και  τόσο μεγαλύτερης έντασης θα είναι ο ήχος σε αντίθεση με όσο λεπτότερο το δέρμα τόσο  πιο ελεύθερα θα δονείται αλλά και λιγότερο ανθεκτικό.

Αν όμως δεν έχεις δυνατότητα αλλαγής διαφορετικών παχών (έχω την εντύπωση ότι τα συνθετικά είναι Standard πάχους για σταθερότητα σ' όλα τα είδη στεφανιών) ο άλλος παράγοντας που καθορίζει τον ήχο είναι το χαλάρωμα ή τα σφίξιμο του δέρματος με κάποιον μηχανισμό.

Με περισσότερο σφίξιμο πετυχαίνεις πρίμο τόνο ,ενώ με πιο χαλαρό σφίξιμο πιο μπάσο. Απ’ ότι έριξα μια ματιά ,πχ ΕΔΩ : υπάρχουν και μπεντίρ τα οποία κουρδίζονται ,με μεταλλικά κλειδιά τα οποία τοποθετούνται στην εσωτερική επιφάνεια του στεφανιού. Στο συγκεκριμένο Link από δέρμα κατσίκας.

Φυσικά τα fiberskyn σε σχέση με τα goat skin μπορεί να είναι πιο φτηνά και ανθεκτικά , να μη απαιτούν συντήρηση και να δίνουν πιο καθαρούς ήχους όμως πιστεύω ότι με goat skin ο ήχος είναι πλουσιότερος σε αρμονικές και πιο ‘απαλός’ ειδικά για την παραδοσιακή μας μουσική.

Αν πχ συνοδεύσετε ένα ζουρνά ή τσαμπούνα με νταούλι όπως αυτό της φιλαρμονικής τότε θα δείτε ότι δεν ταιριάζει και ότι ακούγεται εντελώς διαφορετικά σε σχέση με το τουμπί (προσωπική εμπειρία).

Όταν λέω συντήρηση  εννοώ  ότι τα δερμάτινα  επηρεάζονται από τον καιρό που όταν είναι υψηλής υγρασίας θα πρέπει να σφίγγετε τα κλειδιά και να μη ξεχνάτε να τα ξεσφίγγετε όταν η ατμόσφαιρα είναι πιο ξηρή και όταν αποθηκεύετε για καιρό το κρουστό σας όργανο.


#5