ελληνική μουσική
    876 online   ·  210.854 μέλη

    Χάρης & Πάνος Κατσιμίχας

    antonLOrd
    19.08.2005, 15:15

    Ο Χάρης και ο Πάνος γεννήθηκαν και σπούδασαν στην Αθήνα. Είναι δίδυμοι. Το 1974 μπήκαν μαζί στην Πάντειο. Αργότερα, την περίοδο '78-'79 ο Πάνος έκανε μεταπτυχιακά στην Γαλλία, ενώ από το '75 μέχρι το 1982 έζhσαν στο Δυτικό Βερολίνο παίζοντας ελληνική μουσική (λαϊκά, Θεοδωράκη, Χατζιδάκι, Σαββόπουλο κ.λ.π.) σε pubs με φολκλορική φολκλορική μουσική.

    Γυρίζοντας στην Αθήνα ο Χάρης ασχολήθηκε επαγγελματικά με τις μεταφράσεις ξένων βιβλίων.

    Από το 1975 αρχίζουν να γράφουν τραγούδια.

    Το 1977-78 ο Πάνος συμμετείχε στην παράσταση "Αχαρνείς" του Διονύση Σαββόπουλου.

    Το 1982 πήραν μέρος με το τραγούδι "Μια βραδιά στο λούκι" στους αγώνες ελληνικού τραγουδιού στην Κέρκυρα που οργάνωσε ο Μάνος Χατζιδάκις και βραβεύτηκαν.

    Το 1983 κυκλοφόρησε ένα παιδικό βιβλίο που έγραψαν με τίτλο "Οι καλικάντζαροι και η Αγέλαστη Πολιτεία", το οποίο είχαν επίσης μελοποιήσει και έμελλε να κυκλοφορήσει δώδεκα χρόνια αργότερα σαν ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά.

    Το 1985 κυκλοφόρησε ο δίσκος "Ζεστά Ποτά" σε παραγωγή Μανώλη Ρασούλη που συνάντησε αμέσως μεγάλη αποδοχή από το κοινό.

    Το 1986 συνεργάζονται με το Γιώργο Νταλάρα σε συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

    Το καλοκαίρι του 1987 οργώνουν την Ελλάδα δίνοντας συναυλίες με μεγάλη επιτυχία και συγχρόνως κυκλοφορεί ο δεύτερος προσωπικός τους δίσκος με τον τίτλο "Όταν σου λέω πορτοκάλι να βγαίνεις".

    Το 1989 κυκλοφορεί το άλμπουμ "Απρίλη ψεύτη!".

    1992, Σεπτέμβριος και κυκλοφορεί ένας ακόμη δίσκος με τίτλο "Η μοναξιά του σχοινοβάτη". Ένας δίσκος που επιβεβαιώνει την επιτυχημένη πορεία και την ωριμότητα των δύο δημιουργών.

    1994, Δεκέμβριος και ο νέος δίσκος των αδελφών Κατσιμίχα κυκλοφορεί. Ένα ολοκληρωμένο album με τίτλο "Της αγάπης μαχαιριά". Τα τραγούδια "Του έρωτα", "Παλιά καλοκαίρια", "Το δωμάτιο" είναι βασισμένα στα ομώνυμα ποιήματα της Λένας Παππά. Το τραγούδι "Αμοργιανό μου πέραμα" είναι παραδοσιακό και σε αυτό συμμετέχει φιλικά η xορωδία των εκπαιδευτηρίων Γιάννη Τσιαμούλη από το Περιστέρι. Το τραγούδι "Έτσι τρελαίνεσαι" είναι του Θύμιου Παπαδόπουλου. Φιλική συμμετοχή στο τραγούδι "Η τσατσάρα" η Αρλέτα και ο Λάκης Παπαδόπουλος.

    1995: "Η Αγέλαστη Πολιτεία και οι Καλικάντζαροι". Μουσικό παραμύθι. Κυκλοφόρησε τα Χριστούγεννα το μελοποιημένο παραμύθι που έγραψαν ο Χάρης και ο Πάνος και αγαπήθηκε αμέσως από μικρούς και μεγάλους.

    1997: κυκλοφόρησε ένα διπλό album που περιλάμβανε όλα τα τραγούδια-συμμετοχές που έχουν κάνει ο Χάρης και ο Πάνος Κατσιμίχας σε δίσκους άλλων καλλιτεχνών.Ο δίσκος έγινε διπλά πλατινένιος.

    2000: λίγο πριν το -πραγματικό-τέλος της χιλιετίας κυκλοφορεί το album «Τρύπιες Σημαίες» που δικαιώνει τους δημιουργούς αλλά και το κοινό που περίμενε ανυπόμονα τα καινούρια τραγούδια τους.

    2001: Kυκλοφορει το διπλο live album με αποσπασματα απο τις συναυλιες του Χαρη και του Πανου Κατσιμιχα σε αρκετες πολεις σε ολη την Ελλαδα.

    Το album αυτο σηματοδοτει το τελος των συναυλιων μιας 20ετους πορειας και ειναι το μοναδικο τους live album που εχει κυκλοφορησει ποτε. Εικοσιοκτω τραγουδια που εχουμε γνωρισει, αγαπησει, τραγουδησει απο ολη την δισκογραφικη τους παρουσια.

    Νοέμβριος 2002: Κυκλοφορεί το album «Στους ελαιώνες της αγάπης» με μελοποιημένα ποιήματα.

    # Τι πιστεύετε για την προσφορά τους στο ελληνικό ροκ..?



    πηγή:www.harispanoskatsimihas.com
    XeniaRodo
    19.08.2005, 15:40
    Kατσιμιχαίοι OΛE!

    γιούπι, ζήτω, τραλαλά

    εγώ με αυτούς "μεγάλωσα"
    EffieKakaflika
    19.08.2005, 15:53
    κι εγώ...
    Νομίζω ότι έχουν φτιάξει ολόκληρη σχολή τραγουδοποιών και τραγουδιστών...
    Να'ναι καλά που έδωσαν διέξοδο στην ευαισθησία μας...
    AlienP
    19.08.2005, 16:25
    ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟΙ! Τραγουδοποιοί και τραγουδιστες!!!!! Λατρεύω απρόσμενες ερμηνειες του Χάρη... Να είναι καλά κι οι δυο τους!
    2MEL
    19.08.2005, 19:57
    "θα περιμένω άλλες μέρες, θα μείνω εδώ και θα υπάρχω όπως μπορώ και για το πείσμα σας γουρούνια θα αντεχω".....

    και για την ιστορία, αντιγράφουμε:

    ΖΕΣΤΑ ΠΟΤΑ
    Η αρχή στη μεγάλη των τραγουδοποιών σχολή!

    Μουσική,στίχοι, ερμηνεία: Χάρης και Πάνος Κατσιμίχας
    ΕΜΙ 1985

    Δεκαοχτώ χρόνια μετά, μπορούμε πια με ασφάλεια να μιλάμε για ένα δίσκο - ορόσημο.
    Μια σταθερή αναφορά για το ελληνικό τραγούδι, όπως αυτό διαμορφώθηκε τις δεκαετίες του ' 80 και του ' 90.

    Κι όμως αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά πως οι δίσκοι που σηματοδότησαν εξελίξεις, σημάδεψαν μικρές ή μεγάλες ανατροπές, δεν βρήκαν ανοιχτό τον δρόμο μπροστά τους, τουλάχιστον όσον αφορά τα κέντρα αποφάσεων της δισκογραφίας.Αυτό είναι κάτι που εξηγείται σχετικά εύκολα. Δεν είναι πάντα αναγνωρίσιμο το καινούργιο και το καθαρό. Τις πιο πολλές φορές δεν φωνάζει. Όταν όμως ανοίξει ο δρόμος, έρχεται η αποδοχή του κόσμου που αποδεικνύει πως ήταν έτοιμος από καιρό..

    Ο Χάρης με τον Πάνο άρχισαν να φτιάχνουν τα πρώτα τους τραγούδια από τα χρόνια που ήταν φοιτητές στην Πάντειο.Ύστερα, έφυγαν για μεταπτυχιακά στο Δυτικό Βερολίνο, όπου ο Χάρης έμεινε λίγο παραπάνω.

    Εκεί έγραψε ένα τραγούδι, το Μια βραδιά στο Λούκι , με το οποίο ο Πάνος συμμετείχε και βραβεύθηκε στους Αγώνες Ελληνικού Τραγουδιού που οργάνωσε ο Μάνος Χατζιδάκις στην Κέρκυρα, στις αρχές της δεκαετίας του ' 80.Μεσολάβησαν αρκετά χρόνια, όμως μέχρι να κυκλοφορήσουν τα «Ζεστά ποτά». Γύριζαν με μια μια κασέτα στα χέρια, από εταιρεία σε εταιρεία και εισέπραξαν αρκετές αρνητικές απαντήσεις - τουλάχιστον απ' όσους έμπαιναν στον κόπο να απαντήσουν - μέχρι που τους άκουσε ο Μανώλης Ρασούλης.Μπήκαν στο στούντιο κι έχοντας σημαντικούς αρωγούς τον Γιάννη Σπάθα και τον Νίκο Αντύπα στις ενορχηστρώσεις ηχογράφησαν δέκα τραγούδια, γραμμένα από το 1977 ( Ο Φάνης) μέχρι το 1984.

    Η αλήθεια είναι πως η δύναμη αυτού του δίσκου δεν έγινε άμεσα αντιληπτή και τα πρώτα αντανακλαστικά του κόσμου εστίασαν στο «Ρίτα, Ριτάκι». Το τραγούδι αυτό έγινε το αγαπημένο των ραδιοφώνων και οι πρώτες αναφορές στον Πάνο και τον Χάρη μιλούσαν για «δύο δίδυμους με παράξενο επώνυμο, που είχαν πολύ πλάκα»...Λίγο αργότερα και αφού ο δίσκος είχε ξεπεράσει σε πωλήσεις τις εκατό χιλιάδες, άρχισαν να έρχονται τα καλά μαντάτα...Ο Φάνης, το Υπόγειο,το Για ένα κομμάτι ψωμί, οι Προσωπικές οπτασίες και κυρίως το Γέλα πουλί μου ήταν τραγούδια που άνοιξαν το δρόμο για τη μεγάλη των τραγουδοποιών σχολή.

    Ο Χάρης και ο Πάνος Κατσιμίχας, εκτός από τις μελωδίες τους, ανανέωσαν και σε ορισμένα σημεία απενοχοποίησαν, τον Λόγο στο ελληνικό τραγούδι, γράφοντας λόγια πηγαίας ευαισθησίας αλλά κι ενός «ορυκτού» θυμού.Ξαναθυμήθηκαν τον Λόγο των ποιητών - κάτι σύνηθες στο ελληνικό τραγούδι στη δεκαετία του '70- μελοποιώντας ποιήματα όχι ιδιαίτερα γνωστών ποιητών, με γνώμονα, δηλαδή, την ταύτιση του αισθήματος και όχι την «εμπορικότητά τους».
    Οδ.Ιωάννου.

    Πηγή: Καθημερινή - Ειδική έκδοση. 100 Δίσκοι και η ιστορία τους από τον Μελωδία fm99,2

    Dj_kerveros
    19.08.2005, 22:24
    Όπως αναφέρατε και παραπάνω, οι Κατσιμιχαίοι με το δίσκο τους Ζεστά Ποτά σηματοδότησαν μια νέα εποχή για την ελληνική "έντεχνη" σκηνή. Εγιναν πρότυπο για τους νέους τραγουδοποιούς των 90's, αρκετους από τους οποίους τους βοήθησαν να ακουστούν,π.χ πυξ λαξ.
    Τέλος, εχουν προσφέρει τραγουδια διαχρονικά, όπως Φάνης, Μοναξια του σχοινοβάτη κ.α.
    Κατα τη γνώμη μου είναι από τους σπουδαιότερους τραγουδοποιούς των τελευταίων 20 χρόνων!

    DavidDT
    20.08.2005, 03:08
    Eξαιρετικοί!!!!!!!!!!!!!Απο τους καλύτερους.......
    Μπράβο και ευχαριστούμε για τις πληροφορίες παιδιά!!!!
    Επίσεις να προσθέσουμε οτι εδώ και ένα περίπου χρόνο κυκλοφορεί η καινούρια δουλειά του Πάνου στην οποία συμμετέχει και σε 2 κομμάτια ο Χάρης με τίτλο "Οι μπαλάντες των πολυκατοικιών".
    Επισης πολύ καλή δουλειά!!!!!!!!
    Astron
    20.08.2005, 11:45
    Οι αγαπημένοι μου :)
    Η ελληνική μουσική θα 'ταν τελείως διαφορετική χωρίς αυτούς.
    revekka
    20.08.2005, 22:32
    υπέροχες διφωνίες a capella, τα καλοκαιρινά βράδια των συναυλιών τους. έχουν πάντα μια ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου.

    “ψέματα, ψέματα, πές μου πως είναι ψέμα, ένα αστείο χαζό, εγώ χωρίς εσένα”
    vouliakis
    21.08.2005, 00:33
    Quote:

    Το μέλος revekka στις 20-08-2005 στις 22:32 έγραψε:


    “ψέματα, ψέματα, πές μου πως είναι ψέμα, ένα αστείο χαζό, εγώ χωρίς εσένα”





    Αυτό revekka είναι "Φατμέ"!


    paramithi
    21.08.2005, 01:11
    άπαιχτοι..σίγουρα η παρουσία τους ήταν καταλυτική στην εξέλιξη της ελληνικής σκηνής..
    Astron
    21.08.2005, 09:26
    Quote:

    Το μέλος vouliakis στις 21-08-2005 στις 00:33 έγραψε:

    Quote:

    Το μέλος revekka στις 20-08-2005 στις 22:32 έγραψε:
    [i]

    “ψέματα, ψέματα, πές μου πως είναι ψέμα, ένα αστείο χαζό, εγώ χωρίς εσένα”





    Αυτό revekka είναι "Φατμέ"!



    [/I]



    Το "Ψέματα" είναι του Νίκου Πορτοκάλογλου από τον δίσκο "Άσωτος Υιός" αλλά το τραγουδάει ο Χάρης Κατσιμίχας.
    Έχει άλλωστε συμπεριληφθεί και στον πολύ επιτυχημένο διπλό δίσκο των Κατσιμιχαίων "Παράλληλη Δισκογραφία".

    vouliakis
    21.08.2005, 09:46


    Ο δίσκος των Φατμέ κυκλοφόρησε το 1983.




    Astron
    21.08.2005, 13:08
    Άρα το συγκεκριμένο τραγούδι υπάρχει παραπάνω από μία φορά στην δισκογραφία.
    Kotsiraki
    21.08.2005, 20:27
    Από τις καλύτερες φυσιογνωμίες στο χώρο! Όλοι μας λίγο πολύ έχουμε συνδέσει στιγμές ,μας με τραγούδια τους.. Προσωπικά προτιμώ τον Χάρη, ίσως να "φταίει" αυτός ο ιδιαίτερος τρόπος της ερμηνείας του.. "Ο τελευταίος χορός" υπήρξε από τις καλύτερες συναυλίες που έχω πάει...


    "εγώ σε έχω πια ξεχάσει, το αίμα μου όμως ακόμα σε θυμάται"...
    revekka
    21.08.2005, 21:27
    Quote:

    Το μέλος Astron στις 21-08-2005 στις 09:26 έγραψε:

    Quote:

    Το μέλος vouliakis στις 21-08-2005 στις 00:33 έγραψε:
    [i]
    Quote:

    Το μέλος revekka στις 20-08-2005 στις 22:32 έγραψε:
    [i]

    “ψέματα, ψέματα, πές μου πως είναι ψέμα, ένα αστείο χαζό, εγώ χωρίς εσένα”





    Αυτό revekka είναι "Φατμέ"!



    [/I]



    Το "Ψέματα" είναι του Νίκου Πορτοκάλογλου από τον δίσκο "Άσωτος Υιός" αλλά το τραγουδάει ο Χάρης Κατσιμίχας.
    Έχει άλλωστε συμπεριληφθεί και στον πολύ επιτυχημένο διπλό δίσκο των Κατσιμιχαίων "Παράλληλη Δισκογραφία".


    [/I]



    Έτσι είναι, το τραγούδι είναι σύνθεση Νίκου Πορτοκάλογλου και, εγώ προσωπικά, προτιμώ να το τραγουδούν οι Κατσιμίχες...απο τα πιο απλά και γλυκά στιχάκια.
    lolitaki
    22.08.2005, 15:32
    Μπορεί να μεγάλωσα στη γενιά του εύπεπτου τραγουδιού αλλά το πρώτο τραγούδι που έμαθα να παίζω στην κιθάρα ήταν το Υπόγειο των Κατσιμιχαίων. Με τα τραγούδια τους μεγάλωσα, ονειρεύτηκα, ερωτεύτηκα. Η τελευταία τους συναυλία ήταν από τις πιο φορτισμένες συναισθηματικά στιγμές της ζωής μου. Χάρη και Πάνο σας αγαπάμε!
    aprili_psefti
    30.08.2005, 19:46
    Τα ζεστά ποτά είναι ένας από τους σημαντικότερους Ελληνικούς δίσκους και είναι μια σημαντική κληρονομιά που άφησαν στο έντεχνο τραγούδι. Αλλά και όλοι οι δίσκοι που ακολούθησαν και που θα ακολουθήσουν είτε μαζί είτε χώρια. Ο Χάρης και ο Πάνος είναι από τους λίγους δημιουργούς που συνεχίζουν και γράφουν ακόμα αληθινή μουσική γι αυτό πάντα θα τους αγαπάμε και θα τους ακούμε...
    nightwalker
    30.08.2005, 20:25
    θα συμφωνησω και εγω με ολους τους αλλους,ειναι απλως απιστευτοι.παντα μου αρεσαν και εχω την μεγαλη τυχη να μου κανει μαθημα μουσικης ο κατα πολλα χρονια πιανιστας τους,και ετσι μαθαινω πολλα πραγματα και για τους ιδιους αλλα και για το-πρωην-συγκροτημα,γενικα.
    nefos
    29.06.2006, 16:01

    «Αν δεν ξέρεις γιατί μιλάς καλύτερα να σωπαίνεις»

    Της ΝΑΤΑΛΙ ΧΑΤΖΗΑΝΤΩΝΙΟΥ

    Σήμα-κατατεθέν στο ελληνικό τραγούδι, οι Κατσιμιχαίοι ήταν τραγουδοποιοί, προτού να εφευρεθεί ο όρος. Στις επάλξεις μια 20ετία σημάδεψαν γενιές και γενιές με τραγούδια-παρακαταθήκες της παρέας. Και ύστερα, καθώς όλα άλλαζαν κι όλα τα ίδια έμεναν, διέλυσαν το «συγκρότημά» τους και αποτραβήχτηκαν.

    Το 2004 ο Πάνος επέστρεψε με τον πρώτο του προσωπικό πια δίσκο, τις «Μπαλάντες των Πολυκατοικιών», και έκτοτε προτίμησε να εμφανίζεται σποραδικά σε μικρούς χώρους. Αποτραβήχτηκε δηλαδή, τουλάχιστον αν κρίνει κανείς με τους συνήθεις κανόνες της υπερέκθεσης.



    Δεν σταμάτησε ωστόσο να περπατά στον κόσμο και στην πόλη. Αντίθετα μάλιστα. Οι βραδινές του διαδρομές στο Φάληρο, στην Πλάκα, στο Σύνταγμα και στο Πολυτεχνείο ή στην παλιά του γειτονιά στο Μπραχάμι, εν είδει περιπλάνησης «του Μάρκο Πόλο στο παρελθόν», συλλέγουν εικόνες και αίσθημα. Οταν θα 'ρθει η ώρα θα μεταφραστεί αβίαστα σε τραγούδι...

    Μέχρι τότε έχουμε τουλάχιστον μια ευκαιρία να τον δούμε απόψε στο Θέατρο των Βράχων και μάλιστα με τον Μανώλη Ρασούλη (συμμετέχει και ο Μάνος Ξυδούς). Αυτή μάλιστα είναι μια συναυλία που «εκκρεμούσε χρόνια. Ο Μανώλης είναι πολύ παλιός φίλος -γνωριστήκαμε χειμώνα του '76 στους "Αχαρνής" του Σαββόπουλου. Είναι όμως και ο άνθρωπος που έκανε την παραγωγή του πρώτου μας δίσκου ("Ζεστά Ποτά"). Πίεσε την τότε εταιρεία του, την ΕΜΙ -τότε τον είχαν ανάγκη γιατί έκανε μεγάλες επιτυχίες- και μας έκανε το δίσκο σε μια νύχτα και υπό συνθήκες... ηρωικές. Μέσα σε 80 ώρες γράψαμε όλα τα τραγούδια και με τη βοήθεια του Σπάθα και του Αντύπα έγινε κι η μίξη και τα πάντα. Στον Μανώλη χρωστάμε την είσοδό μας στο ελληνικό τραγούδι».

    - Η εμφάνιση αυτή είναι μια «παρένθεση» για εσάς που αποφεύγετε τους μεγάλους χώρους...

    «Μετά από χιλιάδες συναυλίες σε μεγάλους χώρους, μικρούς χώρους, γήπεδα, θέατρα, καλοκαίρια και χειμώνες, ένιωσα την ανάγκη να κάνω λίγες εμφανίσεις σε μικρούς χώρους και σε διαφορετικό τόπο κάθε φορά, έτσι ώστε να διατηρώ το κέφι του ερασιτέχνη, όπως ακριβώς όταν πρωτοξεκινήσαμε. Μου φαίνεται πια χαμαλίκι να πηγαίνω κάθε βράδυ σε έναν χώρο».

    - «Το τραγούδι μας θα διατηρήσει τη δύναμή του και σε χώρους που δεν μας αρέσουν», λέγατε πάντως το '99 σε μια συνέντευξή σας. Το πιστεύετε ακόμα;

    «Κοίτα να δεις σύμπτωση! Με πήρε χθες το βράδυ, έξαλλος ένας παλιός φίλος. "Είδα, μου λέει, τις πρόβες του Fame Story κι ετοιμάζονταν να πουν το 'Για ένα κομμάτι ψωμί'. Του είπα το ίδιο: ότι το τραγούδι μας θα διατηρήσει τη δύναμή του και σε χώρους που δεν μας αρέσουν ή με τους οποίους ίσως δεν συμφωνούμε. Πού είναι το πρόβλημα; "Μα, μου λέει, επιτρέπετε να σας χρησιμοποιούν σαν άλλοθι;". "Θυμάμαι πολλούς νεαρούς, του απάντησα, δήθεν τάχα μου προοδευτικούς, που το 1985 όταν βγήκαν τα 'Ζεστά Ποτά', άκουγαν το 'Για ένα κομμάτι ψωμί' με πάθος, για να είναι, όπως κατάλαβα μετά, μέσα στη μόδα. Ε, τώρα έχουν εξελιχθεί σε κάτι τύπους με τους οποίους ούτε καλημέρα δεν θέλω να ανταλλάξω. Το Fame Story σε μάρανε;" Παρεμπιπτόντως, ζαπάροντας στο ημίχρονο ενός αγώνα, είχα δει κι εγώ την πρόβα κι ότι το παλικάρι έλεγε ωραία το τραγούδι. Και το πίστευε, όπως κι ο Πάνος ο Μεταξόπουλος που τον παρακολουθούσε. Γιατί όχι; Και σε τελική ανάλυση, πιστεύω ότι ούτε το "Για ένα κομμάτι ψωμί" θα βλάψει το Fame Story, ούτε το Fame Story το τραγούδι».

    - Πολλοί από τους τραγουδοποιούς περνάτε διαστήματα απουσίας και σιωπής. Γιατί;

    «Μα αν δεν σωπάσεις κάποιες περιόδους, που μπορεί να είναι και μεγάλες, πώς θα μπορέσεις να αφουγκραστείς το μέσα σου; Κι αν δεν ακούσεις τον εαυτό σου, πώς θα μιλήσεις πραγματικά για ό,τι συμβαίνει γύρω σου; Για τους δημιουργούς είναι απαραίτητη η σιωπή, η αυτοσυγκέντρωση ή ακόμα και η απομόνωση. Δεν ισχύει το ίδιο για τους τραγουδιστές -των νυχτερινών κέντρων διασκέδασης- που έχουν πάντα το άγχος μήπως χαθούν κάποια περίοδο από τα πράγματα και τους ξεχάσει ο κόσμος. Εγώ βέβαια διαφωνώ, αλλά αυτή η άποψη επικρατεί και στους ίδιους και στις εταιρείες...».

    - «...κι αν τώρα σ' άδειο τσίρκο ακροβατώ ξανά, σφραγίζοντας με νόημα το στόμα». Η σιωπή είναι και πολιτική στάση;

    «Μπορεί μερικές φορές να είναι μια αξιοσέβαστη στάση. Αλλά, αν γίνει μόνιμη στάση απέναντι στα πράγματα, καταντάει δειλία και συνενοχή. Είναι επικίνδυνη. Αλλά κι αν δεν ξέρει κάποιος πότε, γιατί και για ποιον μιλά, είναι καραγκιόζης. Καλύτερα να σωπαίνει».

    - Είχατε πάντοτε πολιτική άποψη. «Οι θεωρίες πούντιασαν και πάθαν πνευμονία», γράφατε. Ασθενούν ακόμα;

    «Βαρύτατα. Αλλά φταίμε εμείς που δεν μπορούμε να τους δώσουμε καινούργιο περιεχόμενο και νόημα έτσι ώστε να ανταποκριθούν στους καινούργιους καιρούς. Κανένα πολιτικό κίνημα και καμία επανάσταση δεν έγιναν ποτέ για θεωρητικούς λόγους. Ολα τα διαμορφώνει η ανάγκη. Υπάρχουν πολλά κρίσιμα ζητήματα στην εποχή μας. Τι να πούμε τώρα; Οτι τα 2/3 στον πλανήτη πεινάνε και δεν έχουν νερό να πιούνε, ότι το περιβάλλον κατέρρευσε, ότι ο πλανήτης πνέει τα λοίσθια και όπου να 'ναι θα τα τινάξει και μαζί του κι εμείς; Το ζήτημα είναι αν έχουμε μυαλό να τα δούμε όλα αυτά. Αλλιώς τι να σου κάνουν οι θεωρίες. Εδώ λέμε ότι χάθηκε η κοινή λογική, ότι τρελαθήκαμε τελείως».

    - «Τίποτα δεν έχει αλλάξει και τίποτα δεν είναι όπως παλιά», τραγουδούσατε. Ισχύει αυτό στη δική σας ζωή;

    «Ισχύει 100%. Επειδή δεν μ' αρέσει να εθελοτυφλώ, ξέρω ότι τα ουσιώδη ζητήματα εξακολουθούν να είναι τα ίδια. Ιδιες είναι κι οι αγωνίες μου, άσχετα αν τα πράγματα δείχνουν ότι έχουν αλλάξει προς το καλύτερο κι άσχετα αν ζω κι εγώ σ' αυτή την εικονική πραγματικότητα».

    - Τι σας εξοργίζει;

    «Η αγραμματοσύνη. Οταν ένας λαός δεν ξέρει τη γλώσσα του και την Ιστορία του, τότε είναι καταδικασμένος μοιραία να υποστεί τεράστιες ήττες. Βγαίνουν στην επιφάνεια όλα τα αρνητικά στοιχεία, ο αμοραλισμός, ο ωχαδερφισμός, η κουτοπονηριά, το ποιος θα φάει τον άλλον, το να ανέβουμε γρήγορα και εύκολα, το να πλουτίσουμε αύριο, να γίνουμε διάσημοι σήμερα και όλα αυτά σε βάρος της κοινωνίας ολόκληρης που έχει καταντήσει σκέτη ζούγκλα. Περισσότερο λυπάμαι τους πιτσιρικάδες. Κοιτάω την κόρη μου μερικές φορές και αναρωτιέμαι τι να τη συμβουλέψω; Να γίνει λύκος ή αρνί; Πώς θα ζήσει μέσα σ' αυτό το ψυχιατρείο;».

    - «Ζούμε τις μικρές μας ιστορίες...». Αυτές καταγράφετε στα τραγούδια σας. Για τις «Μπαλάντες των Πολυκατοικιών» έχετε μάλιστα διηγηθεί πώς γεννήθηκαν όταν είδατε μια οικογένεια Ρώσων που υποδέχτηκε τραγουδώντας στο αθηναϊκό της παράθυρο το χιόνι. Απ' το δικό σας παράθυρο τι είδατε την τελευταία φορά;

    «Προχθές, βραδάκι, είδα απέναντι στην πλατεία μια ορχήστρα 20-25 εφήβων, να παίζουν υπέροχα ελληνικά τραγούδια: Χατζιδάκι, Θεοδωράκη, Λοΐζο και άλλα πολλά. Ράγισε η καρδιά μου από τη συγκίνηση. Πίσω τους είχαν ένα πανό που έλεγε "Ορχήστρα Ηλιούπολης - Μάνος Λοΐζος - δωρεάν παιδεία για το λαό". Δεν ξέρω ποιος το διοργάνωνε. Μάλλον το δόλιο το ΚΚΕ. Πολύ συγκινητικό. Κι όταν τέλειωσε αυτή η εκδήλωση, 2-3 τα ξημερώματα, είχαν απομείνει καμιά εικοσαριά πιτσιρικάδες, οι οποίοι άκουγαν από ένα ραδιοκασετόφωνο χιπ-χοπ. Δεν είναι υπέροχο;».

    *Τα εισιτήρια για τη συναυλία (9.30 μ.μ.) στοιχίζουν 20 ευρώ και προπωλούνται στο περίπτερο του Φεστιβάλ Βράχων στο Σύνταγμα, στο δημαρχείο και το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Βύρωνα, στα ταμεία του Θεάτρου Βράχων, στα Metropolis, στο δισκοπωλείο Salina (Υμηττού 125) και στο τηλ.: 8011160000.

    ενετ- 29/06/2006