ελληνική μουσική
    784 online   ·  210.857 μέλη

    Αναρωτηθήκατε ποτέ τι είναι το mp3

    Kruder
    12.10.2005, 21:21
    Συμπίεση...με απλά λόγια είναι η επεξεργασία του συνόλου των ψηφιακών δεδομένων ενός αρχείου με σκοπό την δημιουργία ενός μικρότερου αρχείου.
    Ένας από τους πλέον διαδεδομένους αλγόριθμους συμπίεσης είναι ο MPEG1-Layer3 ή εν συντομία MP3.Σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε στη Γερμανία στο ινστιτούτο ερευνών Fraunhofer.Πρόκειται για απωλεστικό αλγόριθμο συμπίεσης πράγμα που σημαίνει ότι μέρος της ηχητικής πληροφορίας κατά τη διάρκεια της συμπίεσης χάνεται για πάντα.Για την επίτευξη καλύτερων αποτελεσμάτων χωρίς ουσιαστική επίπτωση στην ποιότητα του ψηφοποιημένου ήχου ο αλγόριθμος στηρίζεται στο "ψυχοακουστικό" μοντέλο της συμπεριφοράς του ανθρώπινου αυτιού.Πιο συγκεκριμένα λαμβάνεται σοβαρά υπ'όψιν το φαινόμενο της ακουστικής σκίασης (masking effect).Το φαινόμενο αυτό έχει να κάνει με την ακουστότητα συχνοτήτων ήχου οι οποίες βρίσκονται φασματικά κοντά σε άλλες "κυρίαρχες" συχνότητες.Οι κυρίαρχες συχνότητες μασκάρουν τις υπόλοιπες με αποτέλεσμα το ανθρώπινο αυτί να συλλαμβάνει ορισμένες συχνότητες σε ένα συγκεκριμένο φάσμα.Ανάλογα δηλαδή με τους κυρίαρχους ήχους που υπάρχουν ανά πάσα στιγμή σε κάποιο μουσικό κομμάτι είναι δυνατόν κάποιοι άλλοι ήχοι, οι οποίοι επίσης υπάρχουν στο κομμάτι και πλησιάζουν οι συχνότητες τους αυτές των κυρίαρχων, να μην γίνονται αντιληπτοί από το ανθρώπινο αυτί.Βάσει αυτού του φαινομένου έχει δημιουργηθεί από τους επιστήμονες το ψυχοακουστικό μοντέλο , στο οποίο στηρίζεται ο αλγόριθμος MP3 για την συμπίεση των ψηφιακών δεδομένων ήχου.Το ηχητικό, λοιπόν, σήμα χωρίζεται σε ζώνες συχνοτήτων προκειμένου να διαπιστωθεί ποιες από τις συχνότητες που υπάρχουν σε αυτές τις ζώνες δεν είναι ακουστές και έτσι μπορούν να απορριφθούν.Στο τελικό συμπιεσμένο σήμα υπάρχουν μόνο οι κυρίαρχες συχνότητες που έτσι και αλλίως θα ακούγονταν.

    Οι παράμετροι που καθορίζουν την ποιότητα του ψηφιοποιημένου ήχου (mp3) είναι:
    1.Συχνότητα δειγματοληψίας (σε Hz)
    2.Ανάλυση δείγματος σε bits
    3.Αριθμός καναλιών στέρεο (1 ή 2)

    Το ποσοστό της συμπίεσης το μετράμε σε Kbit per seconds, δηλαδή Kbit ανά δευτερόλετπο.Με απλά λόγια πόσα Kbit μεταφέρονται στο χρονικό διάστημα ενός δευτερολέπτου.Η ποσότητα αυτή είναι ευρέως γνωστή με τον όρο bit rate.Όσο μεγαλύτερος είναι αυτός ο αριθμός τόσο καλύτερη είναι η ποιότητα του ήχου.Αντίστοιχα μεγάλος λόγος συμπίεσης, δηλαδή λίγα Kbps, σημαίνει μικρά σε μέγεθος αρχεία με κόστος όμως την ποιότητα ήχου.Τυπικές τιμές bit rate είναι 96 Kbps, 128 Kbps, 192 Kbps.Στην πράξη ακολουθείται μια μέση οδός.Έτσι για παράδειγμα ένας ρυθμός δεδομένων 128 Kbps δίνει ποιότητα ήχου κοντά σε αυτή του CD επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα μια συμπίεση της τάξης του 1:11.Μεγαλύτερος ρυθμός δεδομένων (192 Kbps) προσφέρει ποιότητα εφάμιλλη με αυτήν του CD και λόγο συμπίεσης 1:7.Προφανώς ο λόγος συμπίεσης βελτιώνεται δραματικά όσο πέφτει η ποιότητα του σήματος πλησιάζοντας αυτήν του μονοφωνικού ραδιοφώνου μεσαίων ή βραχέων.

    Αυτά με λίγα λόγια
    Ελπίζω να έγινα όσο πιο κατανοητός γινόταν!

    To be continued....


    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : Kruder στις 12-10-2005 21:23 ]
    Frida
    13.10.2005, 04:30
    πολύ ενδιαφέρον. μ άρεσε που έμαθα τι "πράγμα" ειναι αυτό το mp3 αναμένουμε τη συνέχεια!
    eua
    13.10.2005, 11:56
    Πολύ καλή κίνηση.. Σ ευχαριστούμε! Ειδικά όταν είσαι τοοοσο άσχετος οσο εγώ θέλεις ποοολλή αναλυση γιαυτο περιμένω και τη συνέχεια
    geordan
    13.10.2005, 12:07
    Πολύ ενδιαφέρον και χρήσιμο όντως.
    Λύσε μου όμως μια απορία, για να δω αν κατάλαβα καλά.
    Έχω ένα αρχείο wav (από ένα cd π.χ.) και το μετατρέπω σε mp3 (μέσω WMP π.χ.).
    Έστω ότι θέλω να ξαναμετατρέψω σε αρχείο wav (π.χ. για να το αντιγράψω σε ένα άλλο audio cd). Από ότι κατάλαβα το νέο αρχείο wav θα έχει υποβαθμισμένη ποιότητα σε σχέση με το αρχικό και θα ακούγεται ίδιο με το αρχείο mp3. Οπότε κανένα όφελος; Σωστά;
    grammophone
    13.10.2005, 13:33
    Quote:

    Το μέλος geordan στις 13-10-2005 στις 12:07 έγραψε:

    Πολύ ενδιαφέρον και χρήσιμο όντως.
    Λύσε μου όμως μια απορία, για να δω αν κατάλαβα καλά.
    Έχω ένα αρχείο wav (από ένα cd π.χ.) και το μετατρέπω σε mp3 (μέσω WMP π.χ.).
    Έστω ότι θέλω να ξαναμετατρέψω σε αρχείο wav (π.χ. για να το αντιγράψω σε ένα άλλο audio cd). Από ότι κατάλαβα το νέο αρχείο wav θα έχει υποβαθμισμένη ποιότητα σε σχέση με το αρχικό και θα ακούγεται ίδιο με το αρχείο mp3. Οπότε κανένα όφελος; Σωστά;





    Ακριβώς.
    geordan
    14.10.2005, 00:24
    Ευχαριστώ πολύ και τους δύο σας.
    rodian
    14.10.2005, 01:17
    Η Δική μου γνώμη είναι ό,τι για να έχουμε καλά MP3 πρέπει να τα κάνουμε στα 256 Kbps (εγώ για να είμαι ειλικρινείς έτσι τα κάνω όλα μου τα Cd), στα 320 είναι πλεονασμός, γιατί όπως ανέφερε παραπάνω ο Kruder, το ανθρώπινο αυτί συλλαμβάνει ορισμένες συχνότητες σε ένα συγκεκριμένο φάσμα.
    Kruder
    14.10.2005, 17:10
    Quote:

    Το μέλος rodian στις 14-10-2005 στις 01:17 έγραψε:

    Η Δική μου γνώμη είναι ό,τι για να έχουμε καλά MP3 πρέπει να τα κάνουμε στα 256 Kbps (εγώ για να είμαι ειλικρινείς έτσι τα κάνω όλα μου τα Cd), στα 320 είναι πλεονασμός, γιατί όπως ανέφερε παραπάνω ο Kruder, το ανθρώπινο αυτί συλλαμβάνει ορισμένες συχνότητες σε ένα συγκεκριμένο φάσμα.




    τα 256 Kbps είναι ένα πολύ καλό bit rate.και εγώ τόσο τα συμπιέζω
    StavmanR
    26.06.2010, 23:54

    Διάβασα σήμερα ένα άρθρο της Ελευθεροτυπίας και θυμήθηκα μία συζήτηση που κάναμε εδώ πριν από δύο χρόνια. Παραθέτω το άρθρο με τονισμένο ένα σημείο του:

     

    ------------------------------------------------------

     

    ΟΤΑΝ Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΑΣ ΚΟΥΦΑΙΝΕΙ

    Από τον Σπύρο Μανουσέλη

     

    "Η ιδιαίτερα διαδεδομένη στις μέρες μας, κυρίως σε άτομα νεαρής ηλικίας, χρήση ακουστικών για την ακρόαση μουσικής μπορεί να προκαλέσει προσωρινές βλάβες στην ακοή μας. Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξε ομάδα ερευνητών από το Πανεπιστήμιο της Γάνδης, στο Βέλγιο, ύστερα από εξονυχιστική έρευνα που διεξήγαγε σε δείγμα 21 νέων ατόμων, ηλικίας μεταξύ 19 και 28 ετών.

    Οι ερευνητές ζήτησαν από τους εθελοντές να ακούσουν επί μία ώρα μουσική ποπ ή ροκ χρησιμοποιώντας συσκευές mp3. Η διαδικασία επαναλήφθηκε έξι φορές χρησιμοποιώντας κάθε φορά διαφορετικό είδος ακουστικών και αλλάζοντας την ένταση της μουσικής. Πριν και μετά από κάθε «συνεδρία» οι ερευνητές υπέβαλλαν τους νέους σε ακουστικά τεστ. Και διαπίστωσαν σημαντικές, αν και προσωρινές, μεταβολές στην ακουστική ευαισθησία τους. Οπως γράφουν στη σχετική μελέτη τους, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Archives of Otolaryngology, Head & Neck Surgery», «η διαπίστωση αυτή επιβεβαιώνει την υποψία ότι οι ατομικές συσκευές μουσικής ακρόασης που χρησιμοποιούν ακουστικά είναι δυνητικά επιβλαβείς για την ακοή μας. Θα χρειαστεί όμως να γίνουν και περαιτέρω μελέτες προκειμένου να διαπιστώσουμε κατά πόσο οι βλάβες που προκαλούνται είναι μόνιμες».

    Δεν είναι η πρώτη φορά που επισημαίνονται οι πιθανοί κίνδυνοι για την υγεία των νεότερων κυρίως ανθρώπων από την κατάχρηση των νέων τεχνολογιών μουσικής ακρόασης. Στις αρχές του περασμένου έτους επιστημονική επιτροπή της Ε.Ε. είχε προβλέψει ότι σημαντικό ποσοστό νέων Ευρωπαίων, έως και 10%, κινδυνεύουν να υποστούν μόνιμες απώλειες της ακοής τους αν συνεχίσουν να ακούνε με υψηλή ένταση του ήχου μουσική από συσκευές mp3 και mp4 για πάνω από μία ώρα την ημέρα κάθε εβδομάδα επί μία πενταετία. Και σημείωνε την ανάγκη να ληφθούν μέτρα, όπως η εμφάνιση προειδοποιητικών μηνυμάτων στις οθόνες των συσκευών ή η ύπαρξη μέγιστου ορίου 85 ντεσιμπέλ στην ένταση του ήχου.

    Οσον αφορά τα αίτια για το ότι η ακρόαση μουσικής από συσκευές mp3 προκαλεί ακουστικές βλάβες, έχουν διατυπωθεί διάφορες θεωρίες. Ο Paul Kileny, διευθυντής του Τμήματος Ηλεκτροφυσιολογίας και Ακουολογίας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν, θεωρεί «ύποπτο», εκτός από την υψηλή ένταση του ήχου, ακόμη και το σύστημα «συμπίεσης» αρχείων που χρησιμοποιούν οι συσκευές mp3 και mp4 προκειμένου να χωρέσουν όσο το δυνατό περισσότερο όγκο δεδομένων. Επίσης σημαντικό ρόλο, κατά τον Kileny, παίζει και το μέγεθος του ακουστικού πόρου: όσο πιο μεγάλος είναι ο ακουστικός πόρος τόσο πιο ενισχυμένος φτάνει ο ήχος στο ακουστικό νεύρο. Οσο πιο νέος είναι κανείς τόσο μικρότερο ακουστικό πόρο έχει, επομένως για να ακούσει τη μουσική αναγκάζεται να ανεβάζει την ένταση καταπονώντας την ακοή του."

     

    Ελευθεροτυπία, 26 Ιουν 2010

     

    ------------------------------------------------------

     

    Η συζήτηση ήταν εδώ.

     

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : StavmanR στις 26-06-2010 23:56 ]