Γιάννης Φουστέρης
20 Απριλίου 2008, 17:43
Άραγε πόσο μετράει η αξία ενός τραγουδιού, και πόσο όλα τα υπόλοιπα για να γίνει επιτυχία?
Σύνθεση στίχος τραγούδι  

Επιτυχία.   Η μαγική λέξη.  Μεταφράζεται σε χρήμα, δόξα, επαγγελματική αποκατάσταση.   Μέχρι και στην εξεύρεση πιπινίων βοηθά.

Πως έρχεται όμως η επιτυχία ενός τραγουδιού?  Κατα πόσο είναι συνδεδεμένη με την σύνθεση,  το στίχο, την ενορχήστρωση,  τον ερμηνευτή, τον παραγωγό, την εταιρία, τα ραδιόφωνα, την τηλεόραση και το ευρύτερο marketing;

Παραθέτω μερικές από τις σκέψεις μου οι οποίες είναι εντελώς προσωπικές, και ίσως αντίθετες με πολλούς από εσάς.

 Σύνθεση.   

Για να υπάρχει και η παραμικρή ελπίδα για επιτυχία θα πρέπει η σύνθεση να βασίζεται σε κάποιο Concept.   Το concept αυτό μπορεί να είναι μία συνηθισμένη "συνταγή" ή κάτι το πρωτότυπο. Βέβαια σημαντικότερο ρόλο ίσως και από την σύνθεση παίζει η ενορχήστρωση και το "στήσιμο" του τραγουδιού.   Φυαικά πρέπει να υπάρχει και "ψυχούλα" για να ολοκληρωθεί το σχέδιο.   

Έχω παρατηρήσει,  ότι εάν ο συνθέτης χρησιμοποιεί μόνο ψυχούλα,  και βασίζεται στην πηγαία έμπνευση,  τότε το αποτέλεσμα θα είναι ένα τραγούδι,  που θα "μιλήσει" στην ψυχή του ερμηνευτή, και του παραγωγού ίσως,  θα συμπεριληφθεί στο CD,  αλλά δεν θα αποφασιστεί   από την εταιρία και τα ραδιόφωνα (τα οποία παίζουν τρομακτικό ρόλο στην πρωόθηση)  να προωθηθεί.

 

Στίχος.

Εδώ έχουμε έναν φοβερό αγώνα δρόμου από τον στιχουργό, προκειμένου να φτιάξει την "Ατάκα".   Σε οποιοδήποτε έίδος μουσικής κι αν είναι αυτό.   Εδώ η ψυχούλα σπανίζει,  αφού μας απασχολεί πιο πολύ να "πιάσουμε" τον κόσμο,  παρά να εκφράσουμε τα συναισθήματά μας.   Χρειαζόμαστε απλώς ευστροφία και φαντασία,  προκειμένου να σκαρώσουμε το Σουξέ.

Και όπου ο στίχος είναι έκφραση συναισθημάτων και προσωπικών βιωμάτων,  τότε το τραγούδι κρίνεται από την μουσική του.    θα πρέπει η μουσική να είναι "τεράστια" προκειμένου το τραγούδι να βγεί στην επιφάνεια.

 

Ο ερμηνευτής

Ο ερμηνευτής είναι αυτός που θα δώσει "οντότητα" στο τραγούδι.   Δηστυχώς αυτό το καταφέρνει σπάνια.   Εάν εξαιρέσεις μερικούς ερμηνευτές που μετριούνται στα δάκτυλα των δύο χεριών,  Όλοι οι υπόλοιποι και δη οι νέοι, περιμένουν από το τραγούδι να τους ανυψώσει,  την στιγμή που θα πρέπει αυτοί να ανυψώνουν το τραγούδι.   Στο κάτω κάτω το πως θα ερμηνεύσει κάποιος ένα τραγούδι έχει καταντήσει να έχει τη λιγότερη σημασία.   Είναι πολύ λίγοι οι δημιουργοί που παίρνουν πίσω ένα τραγούδι από έναν ερμηνευτή,  όταν διαπιστώνουν ότι η ερμηνία δεν είναι καλή.  Οι υπόλοιποι μπαίνουμε στο τρυπάκι "άστον να το πεί όπως όπως, και τον φτιάχνουμε στον υπολογιστή".  Έτσι κι αλλιώς ο κόσμος δεν καταλαβαίνει.  Σουξέ θέλει να ακούσει.

 

Η παραγωγός εταιρία

Για την εταιρία όλα είναι χρήμα.   Και αυτό είναι κατανοητό και λογικό να συμβαίνει.

Για την εταιρία το καλύτερο τραγούδι είναι αυτό που θα γίνει σουξέ με το μικρότερο δυνατόν κόστος.   Άρα αυτό που θα χαιδέψει τα αυτιά των ραδιοφωνικών παραγωγών, και κατ' επέκταση των ακροατών.    Εάν υπολογίσει δε κανείς ότι στην Ελλάδα κυριαρχεί ο όχλος,  και ότι ο όχλος κυριαρχείται από τους "λίγους",  δεν έχουμε παρά να "πετάξουμε" στην αγορά ότι θέλει ο όχλος,  δηλαδή αυτό που θέλουν οι "λίγοι" για λογαριασμό του.   Και οι "λίγοι" θέλουν τον όχλο αμόρφωτο,  προβλέψιμο και κατευθυνόμενο.  Θέλουν τον όχλο,  να δουλεύει, να καταναλώνει,  και να βγαίνει από την μιζέρια του εύκολα με ανανεώσιμα καψουροσουξέ.

Αυτά λοιπόν καλείται να βρεί η εταιρία,  αυτά καλούνται να γράψουν οι στιχουργοί και οι συνθέτες,  αυτά καλούνται να τραγουδήσουν οι ερμηνευτές,  και να παίξουν τα ραδιόφωνα.

 

Και δεν είναι κάτι που συμβαίνει τώρα.   Συμβαίνει εδώ και πολλές δεκαετίες.

Σαφώς υπάρχουν άνθρωποι που αντιστέκονται.   Μόνο που για να αντισταθείς θα πρέπει να έχεις έναν πλούσιο μπαμπά ή να έχεις κερδίσει στο λότο, ή να μη ζεις από την μουσική,  δηλαδή να μην είσαι επαγγελματίας.

video 

2 σχόλια - Στείλε Σχόλιο

marylin (21.04.2008)
Γιατί να μη μπορώ να σου πω ότι έχεις άδικο?

Γιατί πολλοί άξιοι και ταλαντούχοι καλλιτέχνες υποφέρουν?

Γιατί να μην έχουν τη δυνατότητα να αντισταθούν οι περισσότεροι?

Πολλά τα "γιατί" κι ας μη παραπονιούνται οι ιθύνοντες γιατί φταίνε και πολύ μάλιστα...
kithara-woman (21.04.2008)
Αλήθεια είναι όλα αυτά...Πικρή αλήθεια...
Φταίνε πολλοί για αυτό.Αρχίζοντας από τον δημιουργό,και καταλήγοντας στον ακροατή.Μπορώ να πω ότι περισσότερο ο ακροατής έχει ευθύνη,από την άποψη ότι όλοι οι υπόλοιποι ζουν από αυτό,είναι η δουλειά τους-άσχετα αν γίνεται σωστά ή λάθος-ενώ εκείνος επιλέγει τι θα ακούσει.Αν κάτι είναι σκάρτο,γιατί το επιλέγει;Μπορεί κάλλιστα να το απορρίψει...
Η μουσική έχει καταντήσει να είναι με ημερομηνία λήξης...

Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να έχετε συνδεθεί ως μέλος. Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε ή εδώ για να εγγραφείτε.

Επιστροφή στο blog
Συγγραφέας
johnem
Γιάννης Φουστέρης
Μουσικοσυνθέτης
από ΑΘΗΝΑ ΚΕΝΤΡΟ


Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/johnem

Δισκογραφία: Απο το "Σκάρωμα" μιας μελωδίας μέχρι το marketing

Tags

Studio Emphasis Γιάννης Φουστέρης Νίκος Οικονομόπουλος nikos oikonomopoulos xeimwniase χειμώνιασε Σύνθεση στίχος τραγούδι

Γίνε επίσημος αναγνώστης!

Πρόσφατα...
Δημοφιλέστερα...
Αρχείο...

Links
Photo courtesy of Sotiris Kouvopoulos - www.cadu.gr
Template design by Jorge