ελληνική μουσική
121 online   ·  202.745 μέλη


αρχική > e-Περιοδικό > Μαθήματα Μουσικής

Κέρδισε χρόνο μελετώντας μεθοδικά – 2η Ανάγνωση Παρτιτούρας

Μοιράστε την παρτιτούρα σε μέρη και οργανώστε το χρόνο μελέτης σας.

Κέρδισε χρόνο μελετώντας μεθοδικά – 2η Ανάγνωση Παρτιτούρας

Γράφει η Χρύσα Οικονομάκη (XrysaOikonomaki)56 άρθρα στο MusicHeaven
Σπούδασα κλασσική μουσική και πήρα 4 πτυχία και ένα δίπλωμα: Αρμονίας, Αντίστιξης, Φούγκας και Πιάνου και το Δίπλωμα Σύνθεσης. Το 1991 παράλληλα με την κλασσική το γύρισα στη ροκ μουσική. Για 4 χρόνια έπαιζα πλήκτρα και τραγουδούσα σε ροκ...
Σάββατο 28 Μαΐου 2016

Έχοντας προσεγγίσει την παρτιτούρα σωστά από την αρχή όπως αναφέραμε στο προηγούμενο άρθρο προχωράμε στη συστηματική μελέτη της παρτιτούρας με στόχο όχι μόνο να παίξουμε ένα γνωστό κομμάτι αλλά να εκφράσουμε τον εαυτό μας μέσα από αυτό.

Όπως προχωρούσαμε την ανάγνωση στην πρώτη μας προσέγγιση, σίγουρα ανακαλύψαμε σημεία που ήταν ιδιαίτερα εύκολα για εμάς και άλλα που μας προβλημάτισαν και σκεφτήκαμε ότι θα δυσκολευτούμε να τα αποδώσουμε σωστά.

Το πιο συνηθισμένο λάθος που κάνουν οι μαθητές όταν έρθει η ώρα της μελέτης, είναι ότι ξεκινάνε και παίζουν την παρτιτούρα από την αρχή ως το τέλος και φτου ξανά κι απ’ την αρχή… την παρτιτούρα από την αρχή  ως το τέλος, με αποτέλεσμα ένα κομμάτι που θα μπορούσαμε να το παίξουμε σε ικανοποιητικό επίπεδο μέσα σε 2-3 ημέρες, να παίρνει μία εβδομάδα για να αποδοθεί συμπαθητικά αλλά με πολύ περισσότερα λάθη και προβλήματα σε σχέση με μια πιο μεθοδική μελέτη.

Ο σωστός τρόπος μελέτης

Μοιράστε την παρτιτούρα σε μέρη και οργανώστε το χρόνο μελέτης σας.

Καθένας από εμάς έχει συγκεκριμένο χρόνο που μπορεί να διαθέσει για μελέτη. Άλλοι έχουν πιο πολύ χρόνο, άλλοι πιο λίγο.

Ο ποιοτικός χρόνος μελέτης είναι πολύ πιο ξεκούραστος και αποτελεσματικός και μας αποδεσμεύει από το άγχος και την απογοήτευση που φέρνει η μη μεθοδική μελέτη.

Μοιράστε την παρτιτούρα σε μέρη, όπως θα μοιράζατε το μάθημα της ιστορίας σε παραγράφους.

Ξεκινήστε να αφιερώνετε το χρόνο σας στο πρώτο μέρος με μελέτη χώρια και μαζί, εντοπίστε τα σημεία που δεν σας βγαίνουν απλά επειδή κάνετε επαναλήψεις είτε επειδή έχουν πολύ γρήγορες νότες είτε επειδή έχουν δύσκολες συγχορδίες, ή οκτάβες.

Με τα σημεία αυτά θα ασχοληθείτε ακόμα πιο εντατικά χρησιμοποιώντας τους «τρόπους» τους οποίους θα βρείτε στο τέλος του άρθρου.

Εάν λοιπόν στο μέρος που μελετάτε, υπάρχουν 2 ή 3 μέτρα που σας δυσκολεύουν πολύ, αυτά τα μελετάτε ξεχωριστά, αργά μέχρι το χέρι να προσαρμοστεί και να κατανοήσει πως πρέπει να κινηθεί για να συνδυάσει τις διαδοχικές κινήσεις σωστά. Εάν τα μέτρα που μας δυσκολεύουν είναι παραπάνω από 2 ή 3, τότε θα πρέπει να «σπάσουμε» τα δύσκολα μέτρα ανά 2 ή 3, να τα μελετήσουμε ξεχωριστά και μετά να ξεκινήσουμε να συνδέουμε τα δύσκολα μέτρα μεταξύ τους μέχρι να μην υπάρχουν κενά «ψαξίματος» μεταξύ των μέτρων. (όλα αυτά πάντοτε σε πολύ αργό ρυθμό.

Παρακάτω βλέπετε πως μοιράζονται τα μέρη και η μελέτη σε μια παρτιτούρα. Σαν παράδειγμα έχω βάλει μια δύσκολη παρτιτούρα. Όμως με τον ίδιο ακριβώς τρόπο θα μοιράσουμε και ένα τραγούδι σε μέρη ή οποιοδήποτε κομμάτι, ανάλογα με το επίπεδο που βρισκόμαστε. Όσο πιο λίγα χρόνια ασχολούμαστε με το πιάνο, τόσο λιγότερα θα πρέπει να είναι τα πεντάγραμμα σε κάθε μέρος. Μεγάλη σημασία έχει να μπορούμε να παρακολουθήσουμε την ανάγνωσή μας σε κάθε μέρος χωρίς να νιώθουμε κουρασμένοι μετά από μία μόνο ανάγνωση. Θα πρέπει τα μέρη να είναι χωρισμένα έτσι, ώστε κάθε που τα προσπαθούμε να μας μένει και κάτι από τη σύντομη μελέτη μας.

Κέρδισε χρόνο μελετώντας μεθοδικά – 2η Ανάγνωση Παρτιτούρας

Για να προχωρήσουμε τη μελέτη από ένα μέρος σε ένα άλλο, θα πρέπει να νιώθουμε ότι έχουμε κατανοήσει αρκετά αυτό που μελετήσαμε. Δεν είναι απαραίτητο να παίζουμε το μέρος αυτό τέλεια, αλλά θα πρέπει να έχει κάποια πρόοδο σε σχέση με το σημείο από όπου το ξεκινήσαμε.

Από το ένα μέρος στο άλλο, εάν είμαστε αποφασισμένοι να μελετήσουμε την ίδια ημέρα, θα πρέπει να κάνουμε διάλειμμα για 10’  τουλάχιστο.

Τρόποι

Για όσους έχουν δάσκαλο και μελετάνε πιάνο, οι παρακάτω τρόποι μπορεί να τους είναι γνωστοί. Για αυτούς όμως που δεν έχουν δάσκαλο παρακάτω θα δείτε τρόπους μελέτης για σημεία που απαιτούν ταχύτητα, για συγχορδίες ή για οκτάβες.

Οπτικό παράδειγμα παρτιτούρας:

Κέρδισε χρόνο μελετώντας μεθοδικά – 2η Ανάγνωση Παρτιτούρας

Τρόποι μελέτης:

1. Στακάτο τις νότες στις οποίες θέλουμε να αυξήσουμε ταχύτητα (κοφτός ήχος σε κάθε νότα που παίζουμε, ελαφρύ χέρι)

Κέρδισε χρόνο μελετώντας μεθοδικά – 2η Ανάγνωση Παρτιτούρας

2. Διπλό Στακάτο: παίζουμε δύο φορές κοφτά κάθε νότα.

Κέρδισε χρόνο μελετώντας μεθοδικά – 2η Ανάγνωση Παρτιτούρας

3. Άλλοι τρόποι

Κέρδισε χρόνο μελετώντας μεθοδικά – 2η Ανάγνωση Παρτιτούρας


Tags
Μουσική Εκπαίδευση:συγχορδίεςπαρτιτούρα


Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

Αν σου αρέσει να γράφεις, έλα στην ομάδα συντακτών του ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού του MusicHeaven και μοιράσου τις σκέψεις σου με τους πάνω από 4.000 καθημερινούς αναγνώστες του.

Στείλε μια δημοσίευση ή επικοινώνησε μαζί μας για απορίες!