ελληνική μουσική
    946 online   ·  210.856 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Διάκριση Βυζαντινής μουσικής και μουσικής του Βυζαντίου


    Ενότητες
    Εισαγωγή
    Προς
    Από
    Συμπεράσματα
    Γράφει το μέλος ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΡΠΟΥΖΗΣ (tago)
    9 άρθρα στο MusicHeaven
    Τρίτη 16 Οκτ 2007

    Συμπεράσματα

    Το συμπέρασμα που βγάζουμε μετά από την μελέτη μας, είναι πως καταρχήν σε βάθος χρόνου δεν υπάρχει παρθενογένεση στη μουσική. Όλα τα ήδη της μουσικής, σε όλους τους αιώνες, έχουν δεχθεί επιρροές από διαφορετικούς πολιτισμούς, αλλά και έχουν δανείσει αρκετά από τα στοιχεία τους σε άλλους.

    Σε ότι αφορά την βυζαντινή μουσική αλλά και αυτή του Βυζαντίου είδαμε τις σημαντικότερες επιρροές τους. Είδαμε το γεγονός της έντονης επίδρασής τους από τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, ο οποίος ήταν κατά κύριο λόγο ο «εισηγητής» των περισσοτέρων από τις παραμέτρους της μουσικής. Βέβαια στο πέρασμα των χρόνων το βυζάντιο δέχτηκε και άλλες επιρροές που προέρχονταν από τους λαούς που βρίσκονταν στην επικράτειά του. Θα λέγαμε πως υπάρχει μια παράξενη αλληλουχία επιρροών, μια και το Βυζάντιο βρίσκεται να δανείζεται, να αφομοιώνει, να επεξεργάζεται, να καταλήγει, και μετά να εξάγει τον πολιτισμό του σχεδόν σε όλους τους λαούς από τους οποίους είχε δανειστεί. Αυτό βέβαια είναι ένα φαινόμενο το οποίο συχνά συναντάμε στη τέχνη. Με αυτή τη λογική δεν θα πρέπει να μας αιφνιδιάζει, μια και αντίστοιχες «εισόδους» και «εξόδους» είδαμε και πριν το Βυζάντιο και οπωσδήποτε μετά από αυτό.

    Συνοψίζοντας λοιπόν, είδαμε έντονες ελληνικές επιρροές, αλλά και εβραϊκές. Υπήρξαν ισλαμικές, κυρίως την εποχή πριν την άλωση. Δεν έλειψαν όμως και αυτές από τους ανατολικούς λαούς της βυζαντινής επικράτειας που στον ένα ή στον άλλο βαθμό συνέβαλαν σε αυτό που σήμερα λέμε μουσική του Βυζαντίου. Από την άλλη μεριά υπάρχουν οι λαοί της βαλκανικής που δέχτηκαν έντονες επιδράσεις στην διαμόρφωση της δικής τους εκκλησιαστικής μουσικής από το Βυζάντιο. Ρώσοι αλλά και δυτικοί έχουν αφομοιώσει και εκείνοι στοιχεία σε μικρό ή σε μεγαλύτερο βαθμό.

    Όμως και σύγχρονοι συνθέτες δεν μένουν αδιάφοροι απέναντι στην βυζαντινοορθόδοξη μουσική.

    Παρά το γεγονός πως γενικά τον Βυζαντινό πολιτισμό αργήσαμε να τον ανακαλύψουμε, όσο γίνονται γνωστές οι πτυχές τους και όσο οι μελετητές καταλήγουν σε ασφαλή συμπεράσματα, τόσο βλέπουμε τη σπουδαιότητά του και τον ρόλο που έπαιξε στην διαμόρφωση του εν γένει ελληνικού, καταρχήν, πολιτισμού αλλά και την συμβολή του στη δημιουργία του νεότερου δυτικού, ακόμα και αν δεν μιλάμε μόνο για τα εκκλησιαστικά πράγματα αλλά και για τα λαϊκά.

    Βιβλιογραφία
    1. Δ. Λέκκας, Τέχνες ΙΙ: Επισκόπηση Ελληνικής Μουσικής και Χορού, τόμος Β’. Ελληνική μουσική Πράξη: Αρχαίοι και Μέσοι Χρόνοι, συλλογικό, εκδ. Ε.Α.Π., Πάτρα 2003.
    2. Συλλογικό, Τέχνες ΙΙ: Επισκόπηση Ελληνικής Μουσικής και Χορού, τόμος Β’. Ελληνική μουσική Πράξη: Αρχαίοι και Μέσοι Χρόνοι, εκδ. Ε.Α.Π., Πάτρα 2003.
    3. Velimirovic M, Οι βυζαντινές Μουσικές Παραδόσεις στους Σλάβους, στο Yiannias J.J. (επιμ.), Η Βυζαντινή Παράδοση μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολις, εκδ. Μ.Ι.Ε.Τ., Αθήνα 1994.
    4. Δραγούμης Μάρκος, «Εκκλησιαστικές μουσικές που συγγενεύουν με τη βυζαντινή», Παράλληλα κείμενα, εκδ. Ε.Α.Π., Πάτρα 2004.

    Δικτυογραφία
    1. Κούγιας Νεκτάριος, 7/11/2006, (Διαθέσιμο on line), http://meteora.csb.auth.gr/-dpolitis/Byzantine_music/gprologue.html
    2. Βικιπαίδεια, Βυζαντινή Μουσική, 28/12/2006, (διαθέσιμο on line)
    http://el.wikipedia.org/wiki
    3.1/12007,(διαθέσιμο online), http://www.apodimos.com/artha/06/jul/ELLADA_BYZANTINH_ISTORIA_BYZANTINOS_POLITISMOS_ARXAIA_ROMH/index.htm





    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    mnk
    #9917   /   16.10.2007, 16:28   /   Αναφορά
    Eξαιρετικό.

    Ενδιαφέρον, σαφές και κατατοπιστικότατο.

    Ευχαριστούμε.
    #9922   /   16.10.2007, 23:27   /   Αναφορά
    Πoλύ καλό άρθρο ιστορικά και επιστημονικά τεκμηριωμένο, όπως άλλωστε και τα υπόλοιπα άρθρα σου Δημήτρη.Συνέχισε την υπέροχη δουλειά σου!!
    #9923   /   17.10.2007, 10:46   /   Αναφορά
    Δημήτρη μας πολύ ωραία δημοσίευση μου άρεσε, επίσης είναι πολύ ωραία τεκμηριωμένο περιμένουμε και τα υπόλοιπα με χαρά!!!!!!!!!
    #9924   /   17.10.2007, 11:06   /   Αναφορά
    Ευχαριστούμε Δημήτρη για το ωραίο κείμενο.Πολύ κατατοπιστικό ειδικά για μένα που δεν ξέρω πολλά από μουσική, αλλά την αγαπώ.
    #9926   /   17.10.2007, 13:21   /   Αναφορά
    Πολύ ενδιαφέρον άρθρο Δημήτρη, δεν είχα το χρόνο να το διαβάσω αμέσως αλλά μόλις το άρχισα με κράτησε να το διαβάσω ολόκληρο ! Καλή συνέχεια στην υπέροχη δουλεία που κάνεις! Περιμένουμε και το επόμενο άρθρο σου! :) Να σαι καλα!
    #9927   /   17.10.2007, 13:23   /   Αναφορά
    Εξαιρετικά ενδιαφέρον!

    Πολύ καλή δουλειά!
    #9931   /   17.10.2007, 18:27   /   Αναφορά
    θα συμφωνήσω οτι το άρθρο είναι κατατοπιστικότατο και πολύ σαφές.

    χαίρομαι που γράφτηκε και πολύ περισσότερο που υπάρχει κόσμος ο οποίος ενδιαφέρεται και ασχολείται με τη βυζαντινή μουσική / βυζαντιακή μουσική !

    #9937   /   17.10.2007, 23:44   /   Αναφορά
    Αρκετα ενδιαφερον!
    #9944   /   18.10.2007, 13:59   /   Αναφορά
    den kserw poios eisai alla mallon ksereis arketa panw sth byzantini mousiki kai auto me xaropoiei idietera kanw didakrotriko sthn byzantini mousikologia kai brhka tis apopseis sou ekseretika endiaferouses ...bravo
    #9955   /   18.10.2007, 20:27
    Σας ευχαριστώ όλους πάρα πολύ για τα καλά σας λόγια. Ελπίζω αυτά τα άρθρα που έχω γράψει μέχρι σήμερα, να σας φανούν χρήσιμα και να διευρύνουν τους ορίζοντες σας πάνω στη μουσική.

    #9956   /   18.10.2007, 21:56   /   Αναφορά
    Δημήτρη, το πολύ όμορφο άρθρο σου περιέχει πράγματι σε συντομία και καλογραμμένα τις διάφορες απόψεις για την καταγωγή της βυζαντινής μουσικής και τα μουσικά στοιχεία των λαών που πιθανώς συνθέτουν το "ύφασμά" της. Προσωπικά βέβαια συμφωνώ με εκείνους που αποδίδουν πλήρως την καταγωγή και την φύση της στην αρχαιοελληνική μουσική και υποβαθμίζουν την όποια πιθανή επιρροή μεσανατολικών λαών κι αυτό όχι από κάποια εθνική έπαρση ή τίποτα παρόμοιο αλλά επειδή ιστορικά με πείθει περισσότερο αυτή η οπτική. Οι μεν λαοί όπως της Περσίας, της Συρίας, της Αιγύπτου, της Ιορδανίας, των Ινδιών, της Αιγύπτου ή του Πακιστάν γνώρισαν την μουσική αυτή απ' ευθείας από τους αρχαίους έλληνες ήδη από την ακμή της Ελληνιστικής περιόδου αλλά και κατά την παρακμή της, ενώ οι Τούρκοι ειδικότερα (και επομένως οι λεγόμενες ισλαμικές επιρροές) την γνώρισαν μέσω άλλων λαών και μάλιστα ως κατακτητές και με πάρα πολύ μεγάλη διαφορά χρονικά περίπου 1000 ετών. Βέβαια, όπως κι εσύ το λες εξάλλου, τα θέματα αυτά είναι πολύ λεπτά μιας και δεν μπορούμε παρά μόνο με εικασίες και ιστορική λογική να τα επαληθεύσουμε, ωστόσο τα ίδια τα στοιχεία της μουσικής, η ίδια η μορφή της όπως μέχρι σήμερα μας έχει περισωθεί, μας προδίδει αρκετά για την καταγωγή της. Τα επιχειρήματα για την άποψη αυτή είναι πάρα πολλά και ασφαλώς δεν χωράνε σε ένα σχόλιο. Εδώ γράφω μόνο σε συντομία το συμπέρασμα και κάποια μόνο από τα σημεία στα οποία βασίζεται η θέση αυτή. Ενδεικτικά και μόνο παραπέμπω για όσους ενδιαφέρονται στο βιβλίο του Β. Κατσιφή "Έλξεις, η αρμονία της φυσικής κλίμακας" (1996) και ειδικότερα στο πρώτο μέρος του βιβλίου αυτού που αναφέρεται ακριβώς σε αυτό το ζήτημα της καταγωγής της βυζαντινής μας μουσικής.
    #12078   /   25.02.2008, 11:17
    Αγαπητή Νεκταρία,

    πάντα ήθελα να σχολιάσω αυτό το βιβλίο του αυτοαποκαλούμενου μουσικολόγου Β. Κατσιφή, «Έλξεις, η αρμονία της φυσικής κλίμακας». Είναι ένας εκ των οποίων μάχεται τις θέσεις του Καρά, χωρίς όμως να έχει ιδέα για το πλήρες περιεχόμενο και την βαθύτερη έννοια των θεωρητικών αυτών θέσεων.



    Το βιβλίο που αναφέρεις, όπως είπες κι εσύ, έχει δύο μέρη, το πρώτο αναφέρεται στην καταγωγή της Βυζαντινής Μουσικής ενώ το δεύτερο προσπαθεί να εξηγήσει το φαινόμενο των έλξεων.

    Όσον αφορά το πρώτο μέρος, πιστεύω ότι η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση. Διδαχθέντες οι ανατολικοί λαοί τη βάση της μουσικής άμεσα απ’ τους αρχαίους Έλληνες, την καλλιέργησαν κατά τα δικά τους ήθη και έθιμα, προσδίδοντάς της ίδιον ύφος, χαρακτηριστικό κάθε λαού. Στην εποχή του Βυζαντίου τώρα, σίγουρα η μουσική επηρεάστηκε απ’ τις μουσικές των γύρω λαών, κάτι σαν μουσικό αντιδάνειο. Προσωπικά πιστεύω ότι δεν είναι δυνατόν να μην επηρεαστεί με τόσους λαούς υπό την βυζαντινή κυριαρχία: Άραβες, Πέρσες, Σύριοι, Εβραίοι, Αιγύπτιοι κ.α. Ακόμα και η εκκλησιαστική μουσική επηρεάστηκε απ' την κοσμική, την και εξωτερική μουσική καλουμένη. Σήμερα μπορούμε να διακρίνουμε στοιχεία κοσμικής μουσικής στην εκκλησιαστική μουσική, όπου όχι μόνο δεν έχουν Ελληνική καταγωγή, αλλά και δεν συνάδουν με το ύφος και ήθος που θέλει η εκκλησιαστική μας παράδοση. Τέτοια είναι ο «παθητικός» ήχος που αναφέρει και ο κ. Κατσιφής στο βιβλίο του, οι χρόες όπως τις γνωρίζουμε σήμερα (ζυγός, σπάθη, κλιτόν), ο Ήχος πλ. Δ΄ επτάφωνος χρωματικός, ο και μακάμ χιτζαζκιάρ καλούμενος κ.α.



    Το δεύτερο μέρος του προαναφερθέντος βιβλίου βρίθει ανακριβειών και αντιφάσεων. Δεν θα επεκταθώ πολύ, θα αναφέρω απλά μια περίπτωση: Στην περιγραφή του οργάνου Πανήχιον, όπου ο κ. Κατσιφής φέρεται να είναι ο εμπνευστής του, αναφέρεται ότι το όργανο αυτό έχει δυνατότητα μετρήσει, ακουστικώς, τις υποδιαιρέσεις ενός μείζονος τόνου, για παράδειγμα. Στη συνέχεια ο κ. Κατσιφής, αναφερόμενος στις έλξεις, κάνει λόγο για διαστήματα 7 ½ , ή 10 ½ μορίων (βλ. Γ΄ ήχο σελ. 185). Μπορεί να «ακούσει» ο κ. Κατσιφής τη διαφορά 1/24 του μείζονος τόνου από 2/24, δηλαδή να «ακούσει» 144 διαστήματα σ' ένα οκτάχορδο; Αν συμβαίνει κάτι τέτοιο (χωρίς τη βοήθεια συχνομέτρου παρά μόνο με το αυτί και το όργανό του) τότε αποτελεί παγκόσμιο φαινόμενο !!!

    Θα συνιστούσα στον εν λόγο κ. μουσικολόγο να αφήσει τις ευρεσιτεχνίες και ανακαλύψεις οργάνων και να αφιερώσει λίγο χρόνο στο κανονάκι, όργανο που έρχεται άμεσα απ’ την αρχαία Ελληνική περίοδο. Το κανονάκι είναι απόγονος αρχαιοελληνικών οργάνων όπως Κανών, Τρίγωνο, Ψαλτήριο, Επιγόνιο, Μάγαδις, Σιμίκιον. Σήμερα το κανονάκι απαντάται με μανδάλια, κινητούς καβαλάρηδες δηλαδή, όπου αλλάζουν το κούρδισμα κάθε χορδής, τα οποία εμφανίστηκαν πρώτη φορά στην Αίγυπτο περί το 1792. Ο αριθμός των μανδαλίων διαφέρει από περιοχή σε περιοχή. Ένα κανονάκι μπορεί να χωρίσει τον μείζονα τόνο σε 12, 24 ή ακόμα περισσότερα τμήματα. Στην περίπτωση των 24 τμημάτων, θα μπορούσαμε να αναφερθούμε σε αλλοιώσεις 5 ½ , ή 6 ½ τμημάτων, αφού π.χ. 11 τμήματα στα 24 ισούνται με 5 ½ στα 12. Η μουσική αντίληψη που απαιτείται για να καταλάβει κάποιος τη διαστηματική διαφορά 1/24 του μείζονος τόνου, είναι απείρως μεγαλύτερη απ' όση χρειάζεται για να αντιληφθεί διάστημα 1/12 του μείζονος τόνου. Στην εκκλησιαστική βυζαντινή μουσική (μετά το 1883 - πρακτικά Πατριαρχικής επιτροπής), υπάρχουν 6 υποδιαιρέσεις του μείζονος τόνου, δηλαδή μια αλλοίωση θα ισούται με 2, 4, 6, 8 ή 10 μόρια. Οι Τούρκοι επίσης, υποδιαιρούν τον μείζονα τόνο σε 9 κόμματα.

    Ξέρεις πόσο δύσκολο είναι αγαπητή Νεκταρία να οξύνεις έναν φθόγγο κατά 4 μόρια ή κατά 4 κόμματα; Καθόλου δύσκολο, ο κ. Κατσιφής μπορεί να τον οξύνει ακόμα και 4 ½ μόρια. Θα χάσω και τα υπόλοιπα μαλλιά μου !!!



    Στο ίδιο βιβλίο συναντάμε ακόμα και 3 νέους ήχους: ήχος τέταρτος σε τρόπο «άγια», πλάγιος του Α΄ σε ιδιωματισμό «μινόρε», ήχος βαρύς (πλ. του τρίτου) από Γα.

    Μήπως ο κ. Κατσιφής θέλει να κάνει δική του ονοματοδοσία των ήχων και γι' αυτό μάχεται τον Καρά; Αν είναι πάντως να έχουμε ήχους παθητικούς ή μινόρε, προτιμώ την ονοματοδοσία του Καρά.



    Τέλος να αναφερθώ στο πολύ μεστό σχόλιο του κ. ΑΚΡΙΔΑ απ' το Μεσολόγγι, καθώς και στην ρήση του κ. Ψάχου, που αναφέρει στο σχόλιό του ο κ. ΗΛΙΑΔΗΣ: «χωρίς τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ιδιώματα των ήχων που προκύπτουν από το νόμο της μελωδικής έλξεως, το ψαλλόμενον μέλος δεν είναι μέλος ήχου, αλλά μέλος επί κλίμακος, γυμνής παντός χρωματισμού και συνεπώς πτώμα μέλους».



    Στην εποχή του Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Μ.τ.Χ.Ε. Κωνσταντίνου Πρίγγου όλοι αυτοί, δεν θα ήταν ούτε καν αναγνώστες, ενώ σήμερα δηλώνουν μουσικολόγοι και πρωτοψάλτες. Έχει άδικο μετά ο κ. ΑΚΡΙΔΑΣ που αναφέρεται σε κάποιον γνωστό πρωτοψάλτη που έλεγε: «…και ποιος είναι ο Στανίτσας, έχει πτυχίο που έχω εγώ;»



    Αιωνία τους η μνήμη !!!


    #23993   /   10.01.2012, 13:35   /   Αναφορά
    Πολύ ενδιαφέρον!

    Ευχαριστούμε πάρα πολύ!