Απόψε στις 02.00,μεταξύ άλλων και ένα μίνι-αφιέρωμα στον Maurice Jarre που έφυγε χθές σε ηλικία 84 ετών.
Έπειτα από μακροχρόνια ασθένεια έφυγε από τη ζωή, σε ηλικία 84 ετών, ο Μορίς Ζαρ, ένας από τους μεγαλύτερους κινηματογραφικούς συνθέτες όλων των εποχών. Άλλωστε ποιος δεν έχει σιγοσφυρίξει το θέμα από την ταινία “Λόρενς της Αραβίας” ή τη μελωδία της Λάρα από το “Δόκτωρ Ζιβάγκο”;
Επιμέλεια Κώστας Μαρίνος
Ο Μορίς Ζαρ γεννήθηκε το 1924 στη Λυών. Με προτροπή του πατέρα του γράφηκε στη σχολή μηχανικών της Σορβόνης, αλλά εγκατέλειψε τις σπουδές του, για να ασχοληθεί με τη μουσική. Σπούδασε σύνθεση, αρμονία και κρουστά στο Ωδείο του Παρισιού και το 1951 για πρώτη φορά ασχολείται με τον κινηματογράφο. Δέκα χρόνια αργότερα έρχεται η παγκόσμια αναγνώριση, όταν συνθέτει τη μουσική για την ταινία του Ντέιβιντ Λιν “Λόρενς της Αραβίας”, με την οποία κερδίζει και το πρώτο Όσκαρ της καριέρας του. Το δεύτερο Όσκαρ θα το κερδίσει λίγα χρόνια αργότερα για την υπόκρουση ακόμη μιας ταινίας του Λιν, του αξέχαστου “Δόκτωρ Ζιβάγκο”. Ένα τρίτο Όσκαρ θα του απονεμηθεί για ακόμη μία συνεργασία του με τον Ντέιβιντ Λιν, που είναι “Το πέρασμα στην Ινδία”. Η άλλη γνωστή ταινία του ίδιου σκηνοθέτη είναι η “Κόρη του Ράιαν”, μεγάλη επιτυχία εκείνης της εποχής, στην οποία με προτροπή του Λιν ο Μορίς Ζαρ αποφεύγει κάθε αναφορά στη μουσική της Ιρλανδίας και δημιουργεί ένα θέμα και ένα τραγούδι που έγινε και εμπορική επιτυχία στη συνέχεια ερμηνευμένο από άλλους τραγουδιστές.
Οι κριτικοί επισημαίνουν τους συνεχείς μουσικούς πειραματισμούς του, αφού πέρα από την κλασική μεγάλη ορχήστρα αρχίζει να χρησιμοποιεί για πολλές ταινίες ηλεκτρονικούς ήχους, διαψεύδοντας όσους τον κατηγορούν πως κατέφυγε σε αυτή τη λύση, που επιβλήθηκε για λόγους οικονομίας από τους παραγωγούς του Χόλιγουντ.
Ο Μορίς Ζαρ συνεργάστηκε με τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του 20ού αιώνα, από τον Λουκίνο Βισκόντι για τους “Καταραμένους” έως τον Χίτσκοκ και τον Τζον Χιούστον. Οι νεότεροι ίσως θυμούνται τη μουσική υπόκρουση των ταινιών “Ο κύκλος των χαμένων ποιητών” και “Γορίλες στην ομίχλη”, ενώ δική του είναι και η μουσική επένδυση της πασίγνωστης τηλεοπτικής σειράς του Φράνκο Τζεφιρέλι “Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ”, η οποία επιστρέφει κάθε χρόνο στις μικρές οθόνες.
Το Φεβρουάριο έκανε την τελευταία δημόσια εμφάνισή του στο Βερολίνο, όπου τιμήθηκε από το διευθυντή του φεστιβάλ Ντίτερ Κόσλικ για την προσφορά του στην 7η τέχνη. Ο Ντίτερ Κόσλικ, διευθυντής του φεστιβάλ, απονέμοντας το βραβείο ανέφερε χαρακτηριστικά: “Οι σκηνοθέτες και οι ηθοποιοί επισκιάζουν συνήθως τους συνθέτες κινηματογραφικής μουσικής. Όμως αυτό δεν συνέβη με τον Μορίς Ζαρ. Η μουσική που έγραψε για τον ʽΖιβάγκοʼ, όπως και το μεγαλύτερο μέρος των συνθέσεών του, είναι παγκοσμίως γνωστά και παραμένουν αξέχαστα”.
Ο Μορίς Ζαρ, που ζούσε μεταξύ ΗΠΑ και Γαλλίας, παντρεύτηκε τέσσερις φορές και έχει δύο γιους: τον επίσης γνωστό συνθέτη ηλεκτρονικής μουσικής Ζαν-Μισέλ Ζαρ και το σεναριογράφο Κέβιν Ζαρ.
Μαρ 31, 2009
copyright © 2007
-----------------
ΗΧΗΤΙΚΗ Α♫ΟΔΡΑΣΗ-Τρίτη 02.00-03.00 & Πέμπτη 21.00-22.00-στο radio MusicHeaven
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : CROSS στις 31-03-2009 23:49 ]