ελληνική μουσική
161 online   ·  202.765 μέλη

Αυτοδίδακτο Πιάνο (προσωπική άποψη)

fanya24
Περαστική Νότα
Chat
01.12.2015, 23:07

Είμαι καινούρια στο site, και καθώς έψαχνα τα forums, είδα πολλούς να λένε ότι το πιάνο δε μαθαίνεται αυτοδίδακτα, οπότε είπα να μοιραστώ την άποψή μου και την δική μου ιστορία πάνω στο θέμα για όλους του ενδιαφερόμενους (που απ' ότι είδα, είναι πολλοί)..
Εγώ λοιπόν, πριν 5 χρόνια (σε ηλικία 12-13 χρονών) απέκτησα ένα αρμόνιο. Το είχα και καθόταν για έναν χρόνο περίπου, μέχρι που αποφάσισα να το ακουμπήσω. Ξεκίνησα μαθαίνοντας ένα απλό Pop.. τραγούδι. Το άκουγα ξανά και ξανά και προσπαθούσα να το παίξω. Μου πήρε περίπου ένα χρόνο (η αλήθεια βέβαια είναι ότι ενώ προσπάθησα δύο-τρεις μέρες μετά για 5-6 μήνες το ξαναπαράτησα), κι είχα μάθει μέχρι το ρεφρέν γιατί μετά το βαρέθηκα.. Μετά από πολλές προσπάθειες που έμειναν στη μέση γιατί βαριόμουν τα κομμάτια, έμαθα το πρώτο ολόκληρο 2 χρόνια αφού απέκτησα το αρμόνιο. Από εκεί και πέρα, κατάλαβα ότι δεν είναι δύσκολο! 
Αυτοδίδακτα πάντα, χωρίς να ξέρω νότες, άκουγα κομμάτια και, στην αρχή με μεγάλη δυσκολία έπειτα πιο εύκολα, τα έπαιζα. Μετά ήθελα να μάθω ένα από τα soundtrack της ταινίας amelie, αλλά με το αυτί και μόνο δε μπορούσα να το "καταλάβω", οπότε έψαξα tutorials στο youtube κι έτσι το έμαθα! 

Σήμερα, παίζω κομμάτια από το moonlight sonata (1st movement) του Beethoven και το lux aeterna (επίσης γνωστό ως requiem for a dream) μέχρι και το main theme του fairy tail και τα κάλαντα, με τον ίδιο τρόπο, στο πιάνο που απέκτησα μετέπειτα! Ακούω απλά ένα τραγούδι και κάποια στιγμή το "καταλαβαίνω" και το παίζω, κι αν κολλήσω, το ψάχνω στο youtube! Οπότε λοιπόν, δε θεωρώ ότι είναι απαραίτητα τα μαθήματα σε ωδεία ή ιδιαίτερα για να μάθεις να παίζεις ένα κομμάτι, εκτός κι αν θέλεις πραγματικά να ασχοληθείς επαγγελματικά. 
Τη μουσική δε μπορεί να στη διδάξει κανένας ουσιαστικά, δεν είναι λίγες οι φορές π.χ. που άτομα με τον ίδιο δάσκαλο και τις ίδιες γνώσεις, είναι σε εντελώς διαφορετικό επίπεδο.!

Υ.Γ. : μετά από όλα αυτά τα χρόνια που "ασχολούμαι" με την μουσική, πριν 2 περίπου εβδομάδες, είχα την πρώτη μου επαφή με τις νότες σε ένα ωδείο, κι αυτό επειδή θέλω να ασχοληθώ επαγγελματικά με την μουσική αλλιώς, δε θα το έκανα γιατί γενικότερα, δεν είμαι "των κανόνων". Σίγουρα βέβαια σε ένα ωδείο θα μάθει κανείς πράγματα που δε θα μπορούσε μόνος του, αλλά αν ο σκοπός είναι η εκμάθηση συγκεκριμένων τραγουδιών για την προσωπική ευχαρίστηση, πιστεύω ότι είναι αχρείαστα τα μαθήματα. Εν τέλει, άλλη είναι η ευχαρίστηση που θα λάβει κανέις όταν καταφέρει και παίξει ένα κομμάτι μόνος του, χωρίς να έχει έναν ειδικό να του πει τι να παίξει και πως.. Είναι δύσκολο, στην αρχή φαίνεται ακατόρθωτο, αλλά δεν είναι! Δε πιστεύω στο "μουσικό αυτί" ή στο "μουσικό χάρισμα", θεωρώ ότι όλα είναι θέμα εξάσκησης και θέλησης, αν θέλεις κάτι πραγματικά, θα το κυνηγήσεις μέχρι να το καταφέρεις! 
Peace..


#1   
Aktaia
Περαστική Νότα
Chat
02.12.2015, 08:27
Καλημέρα και καλή επιτυχία σε ότι κι αν αποφασίσεις να κάνεις. Δεν έχω ξανακούσει ότι το πιάνο (η οποιοδήποτε μουσικό όργανο) δεν μπορεί κανείς να μάθει από μόνος του, εγώ η ίδια ξεκίνησα να παίζω από μόνη μου όταν ήμουν 7 χρ., επειδή στο σπίτι υπήρχε πιάνο και μου άρεσε το άκουσμά του. Αργότερα, βρέθηκε αντί για πιάνο μια κιθάρα, πάλι, μόνη μου, και τα κατάφερνα. Είναι αυτό που λες, ακούω κάποιο κομμάτι (συνήθως αγαπημένο) και νοιώθω τι πρέπει να κάνω. Σε αντίθεση με μένα, ο άντρας μου δεν έχει τόση άνεση με την κιθάρα, κι ας παίζει περισσότερα χρόνια :P
#2   
PsychoKeys
Περαστική Νότα
Chat
02.12.2015, 15:26

Πολυ ευστοχες και οι δυο σας με τις παρατηρησεις σας. Καλυψατε ενα απο τα αμφιλεγομενα πεδια αντιπαραθεσης που υπαρχουν στη μουσικη.

Το μονο που μπορω να προσθεσω ειναι οτι, τα μαθηματα απο εναν επαγγελματια μπορουν να σε γλιτωσουν παρα πολυ χρονο πειραματισμου και αναζητησης.

Ομως το σημαντικοτερο κατα την αποψη μου ειναι να σου δειξει το πως να χρησιμοποιεις το σωμα σου με ενα αποτελεσματικο και υγιη τροπο ωστε απο την μια να αποφυγεις τραυματισμους αλλα και να αποκτησεις μια βαση τεχνικης που δεν θα σε αποτρεπει απο το να παιξεις αυτα που θες ή αυτα που σκεφτεσαι. 

[ τροποποιήθηκε από τον/την PsychoKeys, 03-12-2015 01:20 ]


#3   
fanya24
Περαστική Νότα
Chat
02.12.2015, 16:48

Παράθεση:

Το μέλος Aktaia στις 02.12.2015, 08:27 έγραψε...

Καλημέρα και καλή επιτυχία σε ότι κι αν αποφασίσεις να κάνεις. Δεν έχω ξανακούσει ότι το πιάνο (η οποιοδήποτε μουσικό όργανο) δεν μπορεί κανείς να μάθει από μόνος του, εγώ η ίδια ξεκίνησα να παίζω από μόνη μου όταν ήμουν 7 χρ., επειδή στο σπίτι υπήρχε πιάνο και μου άρεσε το άκουσμά του. Αργότερα, βρέθηκε αντί για πιάνο μια κιθάρα, πάλι, μόνη μου, και τα κατάφερνα. Είναι αυτό που λες, ακούω κάποιο κομμάτι (συνήθως αγαπημένο) και νοιώθω τι πρέπει να κάνω. Σε αντίθεση με μένα, ο άντρας μου δεν έχει τόση άνεση με την κιθάρα, κι ας παίζει περισσότερα χρόνια :P


Χαίρομαι που βλέπω ότι κι άλλοι συμμερίζονται την άποψή μου! :) Σημασία στην τελική δεν έχει πόσο χρόνο παίζεις ή από ποιον έμαθες, αλλά πόσο το αγαπάς (και με μία δόση αποφασιστικότητας και υπομονής xD )


#4   
fanya24
Περαστική Νότα
Chat
02.12.2015, 16:53

Παράθεση:

Το μέλος PsychoKeys στις 02.12.2015, 15:26 έγραψε...

Πολυ ευστοχες και οι δυο σας με τις παρατηρησεις σας. Καλυψατε ενα απο τα αμφιλεγομενα πεδια αντιπαραθεσης που υπαρχουν στη μουσικη.

Το μονο που μπορω να προσθεσω ειναι οτι, τα μαθηματα απο εναν επαγγελματια μπορουν να σε γλιτωσουν παρα πολυ χρονου πειραματισμου και αναζητησης.

Ομως το σημαντικοτερο κατα την αποψη μου ειναι να σου δειξει το πως να χρησιμοποιεις το σωμα σου με ενα αποτελεσματικο και υγιη τροπο ωστε απο την μια να αποφυγεις τραυματισμους αλλα και να αποκτησεις μια βαση τεχνικης που δεν θα σε αποτρεπει απο το να παιξεις αυτα που θες ή αυτα που σκεφτεσαι. 




Μα ο πειραματισμός και η αναζήτηση είναι το πιο ενδιαφέρον κομμάτι! 
Όσο για τον τρόπο που χρησιμοποιείς το σώμα σου, είναι κάτι που έρχεται με τον καιρό! 
Το "τεχνικό" κομμάτι αποτελεί λίγο πρόβλημα.. Εγώ ας πούμε περνούσα ώρες αυτοσχεδιάζοντας για να καταλήξω σε ένα κομμάτι που να μου αρέσει και μετά δεν ήξερα πώς να το γράψω για να το θυμάμαι.. κι έτσι κατέληξα να μη θυμάμαι τι έχω φτιάξει.. Σκληρό και αρκετά απογοητευτικό..


#5   
PsychoKeys
Περαστική Νότα
Chat
03.12.2015, 01:01

Πιστευω πολλοι θα ταυτιστουν με την τελευταια σου επισημανση, συμπεριλαμβανοντας και τον εαυτο μου μεσα..πριν καιρο τουλαχιστον. 

Σε αυτο το σταδιο θα σε βοηθουσε να ειχες την βοηθεια καποιων μαθηματων θεωριας/αρμονιας, αλλα η αληθεια ειναι πως καθενας δημιουργει τα δικα του νοηματα για αυτο που παραγει. Αν τον ικανοποιει και τον εξυπηρετει δεν χρειαζεται τιποτα αλλο για να συνεχισει τις μουσικες του διαδρομες.

[ τροποποιήθηκε από τον/την PsychoKeys, 03-12-2015 01:23 ]


#6   
ARISTEIDHSKARADOYKAS
Περαστική Νότα
Chat
03.12.2015, 20:12
καλησπερα στην παρεα σας!! βασικα ειναι πολλα τα θεματα!! θα αναφερω ενα ενδεικτικα επειδη δεν το ειδα! πολλοι αυτοδιδακτοι η γενικα αρχαριοι κτλ νομιζουν οτι παιζουν ενα τραγουδι σωστα αλλα στην πραγματικοτητα λειπουν πανω απο τις μισες νοτες δεν εχει σωστους χρονους κτλ..αυτο πιστευω οτι γινεται λογο απειριας του αυτιου! παντως οπως και να χει οταν φτασει σε ενα αλφα επιπεδο θα καταλαβει απο μονος του οτι η θεωρια ειναι ααπαραιτητη
#7   
kotis134
Περαστική Νότα
Chat
09.12.2015, 14:02

λατρευω τον τροπο που σκεφτεσαι. οι πρωτοι ανθρωποι που εγιναν γνωστοι σε μενα απο το αρμόνιο κι εβγαλαν και λεφτα δεν ξερουν ν αναγνωρισουν το ντο στο πενταγραμμο απο το μι. οσο για μένα ο μονος λογος που πάω σε δάσκαλο είναι-λογω μιας ιδιαιτεροτητας- να δυναμώσω και να ξυπνησω τα δαχτυλα και αν δεν εχω καποιον απ το κεφαλι μου να με πιεζει δεν θα κατσω για κανενα λογω στο αρμονιο. 


#8   
adreo
Συγχορδία Ματζόρε
Chat
10.12.2015, 09:15
Όλα τα μουσικά όργανα μαθαίνονται μέχρις ενός χαμηλού επιπέδου, από ανθρώπους που διαθέτουν πάθος-μεράκι και ταλέντο. Και κάποιοι από αυτούς, σε κάποια λαϊκά όργανα ανεβαίνουν πολύ ψηλά χάρις στο εξαιρετικό τους ταλέντο και το πάθος που έχουν για το όργανο στο οποίο αφιερώνονται. Η ουσία είναι ότι μαθαίνοντας κανείς με κάποιον δάσκαλο, και καλύτερα σε Ωδείο, γνωρίζει καλώς την μουσική και οι ορίζοντές του είναι ανοικτοί για να φθάσει σε υψηλά επίπεδα. Βέβαια εγώ προσωπικά θαυμάζω πολλούς λαϊκούς εκτελεστές για την δεξιοτεχνία τους, τον ήχο τους και πολλά άλλα στοιχεία. Πόσοι όμως είναι αυτοί; Λίγοι. Το πλήθος των μουσικών που έχει καλή έως και υψηλή πορεία στον τομέα της μουσικής, έχει κάνει μακροχρόνιες σπουδές. Αυτά τα ολίγα. Θα μπορούσα να γράψω πάρα πολλά και το θέμα δεν εξαντλείται με λίγα λόγια.
#9   
klapatas
Περαστική Νότα
Chat
26.01.2016, 17:26
διαφωνω σχεδον σε ολα. το μουσικο αυτι το ταλεντο η ευκολια η σωστη εργπνομια και σταση το υψηλο επιπεδο τεχνικης αισθητικης και πιανιστικης τεχνης ΔΕΝ γινεται αυτοδιδακτα παρα ΜΟΝΟ διπλα σε ΚΟΡΥΦΑΙΟΥΣ πιανιστες και παιδαγωγους που εχουν ξοδεψει ολη τους τη ζωη στην τεχνη του πιανου. ολοι οι υπολοιποι ειναι για να ''γρατζουνανε'' που λεμε και να παιζουν σε παρεουλες αλλα ουδεμια σχεση με την τεχνη του οργανου (οποιαδηποτε0 εχει να κανει. οι περισσοτεροι δε αυτοδιδακτοι οχι μονο ειναι εντελως αμουσοι (πιστευοντας οτι εχουν μουσικοτητα) αλλα και εχουν πληρη αγνοια ποσα αμετρητα πραγματα πρεπει να μελετησουν για να γινουν μουσικοι. το να χτυπας δηλαδη μονο τα πληκτρα 8 ωρες την ημερα ΔΕ σε κανει μουσικο. σε αντιθετη περιπτωση, ολοι αυτοι που παιζουν βιολι ακκορντεον κλπ σε σταθμους στο μοναστηρακι στους δρομους κλπ αμετρητες ωρες θα επρεπε να μπορουν να παιξουν και στο carnegie. ΔΕ συμβαινει ομως. η τεχνικη και η δεξιοτεχνια ειναι απαραιτητη ειτε παιζεις σονατινα ειτε power Metal μπαλλαντα. ο ηχος, το βαθος, η εργονομια και υγεια του χεριου και του σωματος, οι γνωσεις θεωριας, αρμονιας, μορφολογιας, σολφεζ, κλπ ειναι ολα συνδεδεμενα μεταξυ τους. και τελος, ο ερασιτεχνης μουσικος ναι μεν δε χρειαζεται να ειναι επαγγελματιας (και να εχει 17 και πλεον σπουδες στο οργανο του τουλαχιστο) αλλα ΔΕΝ πρεπει να ειναι μουσικα αμορφωτος οπως ειναι η συντριπτικη πλειοψηφεια των ελληνων ''μουσικων'' ειτε αφορα στο οραγναο και ακομα βεβαια περισσοτερο στο τραγουδι που εκει ειναι τραγικα τα πραγματα. στα 21 χρονια που διδασκω ηλικιες απο 4 μεχρι 58, δεν διδασκω τιποτα ερασιτεχνικα, ασχετως αν η συντριπτικη πλειοψηφια δεν ακολουθει σολιστικη καριερα.
#10   
stamkos
Βασική Νότα
Chat
10.02.2016, 14:23

Ρώτησαν κάποτε τον Carlos Santana πως γράφει τέτοια μουσική χωρίς να ξέρει νότες και εκείνος απάντησε "γιατί τα πουλιά ξέρουν νότες;". Φράσεις σαν και την παραπάνω δίνουν άλλοθι σε κάθε ερασιτέχνη (εμού συμπεριλαμβανομένου) να επιλέξει την εύκολη λύση του "θα μάθω κι εγώ μόνος μου και γιατί όχι, μπορεί κάποτε να γίνω ο αυριανός Santana". Έχοντας επιλέξει να το παίζω αυτοδίδακτος τα 40 έτη που παίζω κιθάρα και έχοντας αποκτήσει τις γνώσεις που κάποιος θα είχε πάρει από καλό δάσκαλο σε μόλις 5, πάντα αναρωτιέμαι που θα είχα φτάσει στα άλλα 35. Συμβουλή; Επέλεξε καλό δάσκαλο...

[ τροποποιήθηκε από τον/την stamkos, 10-02-2016 14:24 ]


#11   
STEFANOS604
Βετεράνος
Chat
10.02.2016, 18:44

Παράθεση:

Το μέλος klapatas στις 26.01.2016, 17:26 έγραψε...
διαφωνω σχεδον σε ολα......ολοι αυτοι που παιζουν βιολι ακκορντεον κλπ σε σταθμους στο μοναστηρακι στους δρομους κλπ αμετρητες ωρες θα επρεπε να μπορουν να παιξουν και στο carnegie. ΔΕ συμβαινει ομως. η τεχνικη και η δεξιοτεχνια ειναι απαραιτητη ειτε παιζεις σονατινα ειτε power Metal μπαλλαντα. ο ηχος, το βαθος, η εργονομια και υγεια του χεριου και του σωματος, οι γνωσεις θεωριας, αρμονιας, μορφολογιας, σολφεζ, κλπ ειναι ολα συνδεδεμενα μεταξυ τους. και τελος, ο ερασιτεχνης μουσικος ναι μεν δε χρειαζεται να ειναι επαγγελματιας (και να εχει 17 και πλεον σπουδες στο οργανο του τουλαχιστο) αλλα ΔΕΝ πρεπει να ειναι μουσικα αμορφωτος οπως ειναι η συντριπτικη πλειοψηφεια των ελληνων ''μουσικων'' ειτε αφορα στο οραγναο και ακομα βεβαια περισσοτερο στο τραγουδι που εκει ειναι τραγικα τα πραγματα. στα 21 χρονια που διδασκω ηλικιες απο 4 μεχρι 58, δεν διδασκω τιποτα ερασιτεχνικα, ασχετως αν η συντριπτικη πλειοψηφια δεν ακολουθει σολιστικη καριερα.

Δάσκαλε βαριές και ασήκωτες αλλά και ‘’επεα πτερόεντα’’ κουβέντες…..

Όμως επί τη ευκαιρία του επί του προσκυνίου άρθρου για το ζουρνά , να θυμίσω ότι στη Μακεδονία με ισχυρή μουσική παράδοση οι γύφτοι (τσιγγάνοι ή αθίγγανοι ή Ρομά) αποτελούν ένα ακόμη πολύ σημαντικό κεφάλαιο για την εξέλιξη της οργανικής μουσικής όχι μόνο των παραδοσιακών (τσαμπούνα , γκαϊντα, ζουρνά..) αλλά και των χάλκινων , με τις γνωστές κομπανίες της Βόρειας Ελλάδας με μεγάλο εύρος δισκογραφίας και πολλών live εμφανίσεων και στην TV.

Σε χώρες με παράδοση στη λαϊκή μουσική, όπως Ελλάδα, Ισπανία, Ρουμανία, οι τσιγγάνοι φημίζονται για τη δεξιοτεχνία τους. Η γαλούχηση τους στον χώρο της μουσικής γίνεται από μικρά παιδιά χωρίς σχεδόν κανένας τους να είναι γνώστης της μουσικής σημειογραφίας.

Τότε ποιος είναι ο τρόπος που μαθαίνουν; Είναι απλό , ο τρόπος έχει να κάνει με το ένστικτο, και την

απομνημόνευση των σκοπών από ζωντανή ή από ηχογραφημένη ηχητική πηγή.  

Αν τους ακούσετε να αυτοσχεδιάζουν , βέβαια με τον δικό τους μουσικό κώδικα που στηρίζεται στις ανάγκες και τις επιταγές του εκάστοτε ακροατηρίου και της εξέλιξης του γλεντιού και όχι με το τρόπο που αυτοσχεδιάζει πχ ένας μουσικός της τζαζ θα αλλάξετε γνώμη.

Θα συμφωνήσω βέβαια ότι οι γνώσεις μουσικής θεωρίας, αρμονίας, μορφολογίας, σολφεζ, κλπ είναι συνδεδεμένες μεταξύ τους και βοηθούν τα μέγιστα και μακάρι ο κάθε νέος να είχε , ειδικά σήμερα , το βαλάντιο να σπουδάσει μουσική .

Αν λοιπόν υπάρχει η θέληση , η επιμονή και επιμονή με τους τόσους ‘’δασκάλους’’ από το Youtube μπορεί να γίνεις και μουσικός και όπως είπε ένας μεγάλος Γερμανός φιλόσοφος ‘’ Ένα γραμμάριο πράξης αξίζει ένα τόνο θεωρίας’’.

 


#12