Μάλλον δεν έπιασες το νόημα της αντιστοιχίσεως (και όχι συγκρίσεως). Η πίστη στο δόγμα της Χριστιανικής θρησκείας συναντάται στο 90% των πολιτών στην Ελλάδα. Το ίδιο και τα θρησκευτικά έθιμα και θρησκευτικές εκδηλώσεις. Είναι λογικό να απασχολούν το μεγαλύτερο μέρος της ύλης ενός μαθήματος που αφορά τις θρησκείες, όπως αντίστοιχα είναι λογικό να συμβαίνει το ίδιο στην Ελληνική Ιστορία έναντι οποιασδήποτε άλλης Ιστορίας παγκοσμίου επιπέδου. Μίλησα καθαρά εκπαιδευτικά, δηλαδή την άμεση σχέση της μέσης εκπαιδεύσεως με την πραγματικότητα που βιώνει ένα παιδί. Για πιο λόγο δεν διδασκόμαστε την ιστορία της Ζιμπάμπουε ή της Μογγολίας το ίδιο με την Ελληνική; Εφαρμόζουμε δύο μέτρα και δύο σταθμά, ανάλογα με τις πεποιθήσεις μας;
Όσον αφορά στο θέμα των πραγματικών στοιχείων που διδάσκει η ιστορία, μάλλον σε πολλές των περιπτώσεων αποτελεί ανέκδοτο. Είναι αυτονόητο ότι η Ιστορία είναι ισχυρότερο μέσο προπαγάνδας από τη θρησκεία, ακριβώς για την ικανότητα που έχει να επηρεάζει αφενός μεν την λογική της 'συνεχόμενης ροής' δεδομένων, αφετέρου δε να εξαναγκάζει σε επαγωγή των ιστορικών γεγονότων που βασίζονται σε στοιχεία αμφιλεγόμενα. Η επιστήμη της ιστορίας αποτελεί -κατά ένα βαθμό- μεγαλύτερο μυστήριο από τη θρησκεία. Θυμίζω τον κανόνα του μαθηματικού Πόππερ: "το πιο εύκολο είναι να αποδείξεις το ορθό μιας θεωρίας, αν αυτό είναι που επιθυμείς".
Το γεγονός πως η θρησκεία έχει ΚΑΙ φιλοσοφική διάσταση, δε σημαίνει ότι πρέπει να συγχέονται. Φιλοσοφική διάσταση έχουν η Φυσική, τα Μαθηματικά, η Χημεία κλπ. Προτείνεις να τα ενοποιήσουμε ώστε να διδασκόμαστε μόνο φιλοσοφία; Ο λόγος για τον οποίο είναι μεταξύ τους διαχωρισμένα (στην πραγματικότητα η φυσική και η χημεία είναι κλάδοι των μαθηματικών), είναι η θεματοποίηση και οργάνωση της γνώσης, ώστε να ανταποκρίνεται πιο διακριτά στις παραστάσεις κάθε νέας/ου που συμμετέχει στην παιδεία.
Πιστεύεις ότι τα παιδιά πρέπει να διδάσκονται πχ. γυμναστική; Για ποιο λόγο; Το παιδί μπορεί στον ελεύθερο χρόνο του να ασκείται σε ομάδες, κολυμβητήρια κλπ. Η γυμναστική της μέσης εκπαιδεύσεως του προσθέτει κάποιου είδους 'λογική' γνώση; Για ποιο λόγο δεν καταργούμε τη γυμναστική, τα καλλιτεχνικά κλπ; Βάζω κάποια 'ακραία' παραδείγματα για να καταλάβουμε ότι η γνώση και η λογική δεν είναι αυτοτελής σκοπός του εκπαιδευτικού συστήματος. Είναι μέρος αυτής και σημαντικό εργαλείο για τη ζωή. ΟΧΙ ΟΜΩΣ ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ. Προφανώς υπάρχει κάτι πίσω από τη λογική που απαιτεί άλλους τύπους εκπαιδεύσεως, που δεν διδάσκονται από την επιστήμη καθ' αυτή.
Τέλος, η αναφορά σου στην τραγικότητα της 'μεταδιδόμενης' πίστης (θρησκευτικής παραδόσεως) δεν αφήνει εκτός τους άθεους. Το παιδί του αθεϊστή γίνεται άθεο πριν προλάβει να γνωρίσει τους λόγους οι οποίοι καταδεικνύουν (;) τον αθεϊσμό ως πιθανή ορθή πίστη. Το γεγονός ότι κάποιος δε βαφτίζεται αθεϊστής, δεν σημαίνει ότι εκεί δεν ισχύει η αντίστοιχη δογματικότητα (της αρνήσεως υπάρξεως θεού). Σε ξαναρωτώ, δεν είναι τραγικό να μιλώ την ίδια γλώσσα (με παραλλαγές) τα τελευταία 2500 τουλάχιστον χρόνια; Ίσως ήρθε η ώρα να αλλάξω την επίσημη γλώσσα μου ώστε να ξεφύγω από τον αναχρονισμό που με οδηγεί στο επίπεδο της νοημοσύνης του παππού μου (το οποίο λησμόνησα να αναφέρω ότι περιλαμβάνει σχεδόν όλους τους διακεκριμένους Έλληνες λόγιους και συγγραφείς).
Δε σου κάνει εντύπωση ότι η ανθρώπινη νόηση έχει μείνει σχεδόν στάσιμη, ενώ έχει αλλάξει μόνο ο τεχνολογικός τομέας της επιστήμης; Στην ουσία διευρύναμε το επίπεδο της παρατήρησης χωρίς σημαντικές διαπιστώσεις σε φιλοσοφικό επίπεδο (όσον αφορά μάλιστα και στην παρατήρηση έχω αναφέρει πχ. τη φυλή Ντονγκον, οι οποίοι γνωρίζουν με ακρίβεια πλανητικά και αστρικά συστήματα που εμείς ακόμα σχεδόν δεν βλέπουμε, οπότε και τα περί παρατηρήσεως είναι υπό αμφισβήτηση).
Δεν θέλω να ξεφύγω από την κουβέντα, αλλά δυστυχώς όταν η συζήτηση από το ΜΑΘΗΜΑ των θρησκευτικών, γυρίζει γύρω από γενικότερα θέματα πίστης και αθεΐας, αναγκάζομαι να επαναδιατυπώνω απόψεις που εφάπτονται του θέματος και όχι που τέμνονται αυτού.
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : StavmanR στις 19-02-2008 23:33 ]