Παράθεση:
Το μέλος Astron στις 19-11-2006 στις 03:37 έγραψε...
Συμφωνώ ότι πρέπει να θυμόμαστε τις ρίζες μας. Με αυτήν την συλλογιστική όμως δεν θα έπρεπε να διδασκόμαστε εξίσου και την αρχαία ελληνική θρησκεία και μυθολογία; Το μάθημα των θρησκευτικών λοιπόν εφ'όσον το δούμε ως μάθημα παράδοσης θα πρεπει να συμπεριλαμβάνει και την θρησκευτικότητα των ανθρώπων που έζησαν πριν το 4ο αιώνα μΧ όπου έγινε ο χριστιανισμός επίσημη θρησκεία της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας (Βυζάντιο).
|
|
Δεν θα διαφωνήσω καθόλου Παύλο μου σε αυτό. Πάντα πίστευα και πιστεύω ότι η αρχαία ελληνική θρησκεία και μυθολογία θα έπρεπε να διδάσκεται στο σχολείο ως κομμάτι της ελληνικής μας παράδοσης. Όπως επίσης και η ελληνική φιλοσοφία. Είναι γνωστό ότι φιλόσοφοι όπως ο Πλωτίνος αλλά και πολλοι άλλοι επηρέασαν σημαντικά την σκέψη αργότερα των εκκλησιαστικών πατέρων...
Παράθεση:
Το μέλος Astron στις 19-11-2006 στις 03:37 έγραψε...
Θυμάμαι επίσης αρκετά καλά ότι στο δημοτικό και στο γυμνάσιο διδαχτήκαμε σε βάθος την παλαιά διαθήκη. Δηλαδή την εβραϊκή θρησκεία, ιστορία και μυθολογία (η Παλαιά Διαθήκη έχει και τα τρία αυτά χαρακτηριστικά). Το ερώτημά μου είναι τί σχέση έχουν με την ελληνική παράδοσημε όλα αυτά;
|
|
Δεν έχει καμία σημασία η καταγωγή των γραπτών κειμένων όταν έχουν γίνει για αιώνες κομμάτια της ελληνικής παράδοσης. Κομμάτια της ελληνικής παράδοσης είναι ήδη εδώ και αιώνες στοιχεία που έχουν γεννηθεί σε άλλους λαούς. Αν πιάσεις την ελληνική λαογραφία και πολλές απο τις δοξασίες που κυριαρχούσαν πάντα στον λαό μας, θα δεις ότι πολλές από αυτές έχουν καταγωγή κέλτικων ή αλλών φυλών... Αυτό σημαίνει ότι δεν είναι ελληνική παράδοση; Απ' τη στιγμή που ενσωματώθηκαν αυτά τα στοιχεία στον τρόπο ζωής και σκέψης των ελλήνων, πιστεύω πως είναι...
Παράθεση:
Το μέλος Astron στις 19-11-2006 στις 03:37 έγραψε...
Άλλωστε, εάν πραγματικά μας ενδιέφερε η Ελληνική παράδοση δεν θα έπρεπε αντί για τον Νώε να μαθαίνουμε για τον Δευκαλίωνα και την Πύρρα που είναι η ελληνική εκδοχή του κατακλυσμού; Κι όμως, τα πρόσωπα της εβραϊκής μυθολογίας είναι πιο οικεία για τους σύγχρονούς Έλληνες απ' τα πρόσωπα της ελληνικής μυθολογίας.
|
|
Και βέβαια να τα μαθαίνουμε. Αυτό το κάνω εγώ ήδη μόνη μου εδώ και καιρό. Παίρνω τις ιστορίες της βίβλου και τις αντιπαραθέτω με αρχαίες ιστορίες είτε των ελλήνων είτε άλλων λαών... Κι είναι πραγματικά εντυπωσιακές οι ομοιότητες... Εγώ θέλω ΚΑΙ ΤΑ ΔΥΟ.
Παράθεση:
Το μέλος Astron στις 19-11-2006 στις 03:37 έγραψε...
Ένα άλλο σημείο που λες και μου κάνει εντύπωση είναι πως η διδασκαλία των θρησκευτικών είναι χρήσιμη για παιδαγωγικούς και διδακτικούς σκοπούς.
Σε αυτό διαφωνώ κάθετα και θα ήθελα να ακούσω και κάποια τεκμηρίωση. Για παράδειγμα, στην Παλαιά Διαθήκη που διδασκόμαστε τόσο αναλυτικά στο σχολείο από τα μικρά μας χρόνια, ποια παιδαγωγικά στοιχεία βρίσκεις;
Σε αυτά τα -ιερά κατά τον χριστιανισμό- κείμενα ο Θεός γίνεται εκδικητής και σφαγέας. Μεταξύ άλλων, σφάζει τα πρωτότοκα των Αιγυπτίων -αφού πρώτα βέβαια οι Εβραίοι έχουν βάλει συγκεκριμένα σημάδια από αρνίσιο αίμα για να ξέρει ο Θεός πού να πάει, μην σφάξει καταλάθος κανέναν Εβραίο (δεν υπάρχει καμία δόση ειρωνείας, είναι ακριβώς έτσι!). Σε άλλη περίπτωση πνίγει τους Αιγύπτιους στη θάλασσα, ή γεμίζει την Αίγυπτο με ακρίδες, κουνούπια, βατράχια κλπ, σκοτώνει τα ζώα τους, ρίχνει χαλάζι κλπ Υπάρχουν εκατοντάδες ακόμα παραδείγματα βιαιότητας και αγριότητας σε ολόκληρη την Παλαιά Διαθήκη. Σε τί ωφελείται ένα παιδί που διδάσκεται όλα αυτά; Δεν χρειάζεται να είναι κανείς ψυχολόγος για να καταλάβει ότι δεν είναι και ότι καλύτερο για τον ψυχισμό 9χρονων παιδιών.
Αυτά ως μία πρώτη ένσταση για το κατά πόσο είναι παιδαγωγικό το μάθημα των θρησκευτικών. (δεν θα αναφερθώ καν στον τρόπο διδασκαλίας διότι αυτό εξαρτάται απ' τους δασκάλους)
Για να μην παρεξηγηθώ όμως, να πω ότι και η Καινή Διαθήκη είναι γεμάτη στοιχεία που μόνο παιδαγωγικά δεν θεωρούνται. Για παράδειγμα η κατωτερότητα της γυναίκας σε σχέση με τον άνδρα και η ενοχοποίηση του έρωτα ως κάτι το οποίο είναι καλό να αποφεύγεται είναι έννοιες κυρίαρχες στα ιερά κείμενα της Καινής Διαθήκης, και ιδιαίτερα στα λόγια του Απ. Παύλου.
Θα επανέλθω με συγκεκριμένα παραδείγματα εάν χρειάζεται, γιατί το θεωρώ πολύ σημαντικό θέμα. Θα ήθελα όμως πρώτα μια απάντηση σε όσα έγραψα παραπάνω για να μην ανοίγουμε πολλά θέματα ταυτόχρονα.
|
|
Οπωσδήποτε ο τρόπος που διδάσκονται σήμερα τα θρησκευτικά δεν με βρίσκει σύμφωνη. Επίσης η διδασκαλία της Π. Διαθήκης στα παιδιά του δημοτικού κυρίως επίσης δεν με βρίσκει σύμφωνη, γιατί πράγματι οι αλληγορίες που περιέχει δεν είναι δυνατό να κατανοηθούν σωστά όχι μόνο από παιδιά αλλά και από τους ίδιους τους μεγάλους και είναι βέβαιο ότι πλάθουν το
"φόβητρο του τιμωρού Θεού". Για διδακτικούς και μόνο λόγους όμως δεν θα αφαιρούσα όλη την Π. Διαθήκη από την ύλη. Θα άφηνα ιστορίες όπως του Αβραάμ που για το πιστεύω του μπορεί να θυσιάσει τον ίδιο του τον γιο, γιατί όσο βάναυσο κι αν ακούγεται κάτι τέτοιο εκ πρώτης όψεως, μιλά για την ίδια την
ουσία της αγάπης αυτή η ιστορία... Ίσως δεν θα είναι πολλές αυτές που θα άφηνα, αλλά ορισμένες ναι θα τις άφηνα....
Όσο για την Καινή διαθηκή, απορώ μ' αυτό που λες, γιατί μου δείχνει ότι μάλλον δεν την έχεις διαβάσει παρά μόνο αποσπασματικά. Το θέμα που αναφέρεις ως παράδειγμα είναι ούτως ή άλλως ένα θέμα που παραμένει αγκάθι στον εκκλησιαστικό χώρο ως τις μέρες μας.
Εγώ προσωπικά το έχω ζήσει στο πετσί μου, γιατί όπως ξέρεις ψάλλω σε εκκλησία. Πολλοί άντρες ψάλτες λοιπόν και πολλοί ιερωμένοι με έχουν προσβάλλει και μου έχουν "επιτεθεί" επειδή έχω το θράσος ως γυναίκα να ανεβαίνω στο ψαλτήρι...
Τα λόγια του Παύλου έχουν γίνει μπαϊράκι στο στόμα όσων πράγματι θέλουν με κάποιον τρόπο να βγάλουν τον μισογυνισμό τους... Από τα χρόνια όμως του Παύλου, όπου η θέση της γυναίκας ήταν αυτή που ήταν όχι λόγω θρησκείας αλλά λόγω της ίδιας της κοινωνίας -η θρησκεία άπλώς προσαρμόστηκε στα της κοινωνίας- έχουν αλλάξει πάρα πολλά ευτυχώς... Η θέση της γυναίκας μέσα στην Καινή Διαθήκη
θα ήταν όμως άδικο και μεροληπτικό να κριθεί αποκλειστικά από τα λόγια του Παύλου. Γιατί, αν περιοριστούμε εκεί, τότε πώς θα δικαιολογήσουμε την θέση που επιφυλάσσει το ίδιο κείμενο στην
Παναγία, που την ξεχωρίζει απ' όλους τους αγίους και της δίνει το χάρισμα να γεννήσει Θεό... Αυτό πώς μπορεί να χαρακτηριστεί ως υποτίμηση.... Πώς επίσης μπορεί να χαρακτηριστεί ως υποτίμηση ο τρόπος με τον οποία στα ερμηνευτικά της Καινής Διαθήκης κείμενα οι εκκλησιαστικοί πατέρες εξήραν τον θαρραλέο τρόπο με τον οποίο οι
γυναίκες αντιμετώπισαν την κατάσταση μετά τον θάνατο του Χριστού, όταν δηλαδή χωρίς να φοβηθούν, όπως οι Απόστολοι που κλειδαμπαρώθηκαν στο κρυφό τους υπόγειο από φόβο να μην έχουν την ίδια τύχη με τον Χριστό, πήγαν στον τάφο του για να αποδώσουν όλες τις νεκρικές τιμές κι ας ήξεραν ότι Ρωμαίοι και Ιουδαίοι θα τις στιγμάτιζαν...
Εγώ θα έλεγα απλώς ότι υπάρχει
αντίφαση. Υπάρχει και το ένα και το άλλο, γεγονός που αντικατοπτρίζει τις καινοτομίες που είχε αρχίσει να φέρνει στον κόσμο η θρησκεία αυτή. Τα κείμενα της Καινής, γραμμένα σχεδόν ταυτόχρονα με την γέννηση της νέας θρησκείας, απηχούν τόσο τα
"πιστεύω" όσο και τις "αντιφάσεις" και τις "δυσκολίες" που έχει η προσαρμογή των κοινωνικών δεδομένων στις επιταγές της διδασκαλίας του Χριστού περί ισότητας και αλληλεγγύης... Αυτά όντως, δεν ήταν εύκολο να γίνουν αμέσως αποδεκτά, ακόμα και από τους ίδιους τους Αποστόλους.
Γι' αυτό εξάλλου οι Απόστολοι σχολίαζαν δυσμενώς το γεγονός ότι ο Χριστός δεχόταν να φάει στο σπίτι του Φαρισαίου ή δεχόταν να τον αγγίζουν οι πόρνες...
Κατά τα άλλα,
δεν μπορώ να καταλάβω πού ακριβώς στηρίζεις Παύλο μου την άποψη ότι η Καινή Διαθήκη "είναι γεμάτη στοιχεία που μόνο παιδαγωγικά δεν θεωρούνται".... Πάρε για παράδειγμα τις
παραβολές του Χριστού, που είναι κεντρικό σημείο της Καινής. Καθεμιά από αυτές,
σαν παλιά ιστορία του Αισώπου, έχει στο τέλος μια υπέροχη διδαχή που μόνο αντιπαιδαγωγική δεν μπορεί να θεωρηθεί. Σήμερα διαβαζόταν στην εκκλησία η παραβολή του
άφρoνος πλουσίου... Τι υπέροχο κείμενο! Αποδεικνύει με τόση απλότητα πόσο μάταια προσκολλώμαστε στην ύλη και χάνουμε την ουσία της ζωής. Γινόμαστε οι ίδιοι μια ιδιοκτησία... Ανήκουμε και θέλουμε να μας ανήκουν... πράγματα, άνθρωποι... Όμως η ζωή είναι πολλή μικρή για τέτοια... Αυτά λέει με λίγα λόγια η Παραβολή. Πιάσε την παραβολή του
Καλού Σαμαρείτη, που εξαίρει την συμπεριφορά εκείνου που ενώ ανήκει στο αντίθετο δόγμα με τον πληγωμένο που βρίσκει στον δρόμο, που έχει αντίθετη φρόνηση και πιστεύω, κι ενώ ποτέ του δεν τον είχε ξαναδεί, τον περιέθαλψε λες και ήταν δικός του άνθρωπος, φίλος του... Πόσο αντιπαιδαγωγικό μπορεί να είναι αυτό... Κι ύστερα, θα επαναλάβω αυτά που εγραψα στο μπλογκ... Η ίδια αυτή η ιστορία του Χριστού,
η ιστορία της θυσίας είναι από μόνη της η σπουδαιότερη διδαχή... Η θυσία γι' αυτό που αγαπάμε δεν είναι η πιο σπουδαία διδαχή; Η καινή διαθήκη είναι γεμάτη μέσα από τη ζωή του Χριστού στην διδασκαλία της
ταπεινοφροσύνης (και επαναλαμβάνω και εδώ
όχι της μετριοφροσύνης, ούτε της μετριότητας, αλλά της άρνησης της έπαρσης έναντι των άλλων, το να νιώθεις βαθιά μέχρι το μεδούλι σου ότι είσαι ΕΝΑ με τον διπλανό σου), της
ισότητας όλων των ανθρώπων (καθώς ο ίδιος ο Χριστός επιδιώκει γύρω του να μαζεύονται όλων των λογιών οι άνθρωποι, ακόμα κι αυτοί που κατά τις αντιλήψεις της εποχής ήταν κατακριτέοι... και επιλέγει ως δικούς του ανθρώπους μαθητές, τους ψαράδες). Είναι γεμάτη από την διδασκαλία της
δύναμης της γνώμης και της πίστης (όταν τα βάζει ανοιχτά με την υποκρισία των φαρισαίων και τους μεγάλους σταυρούς.... Πόσο δεν μοιάζει αυτό με την εποχή μας, που αυτοί που έχουν καταστρέψει το νόημα της ορθόδοξης πίστης είναι ακριβώς αυτοί που κάνουν τους μεγάλους σταυρούς,
γι' αυτό και οι άνθρωποι έχουν τόσο λανθασμένη αντίληψη για την ορθόδοξη θρησκεία)... Και πόσα ακόμα θα μπορούσα να γράψω...
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : gate στις 19-11-2006 13:12 ]