Κοιτα Giorgo..εγώ εδώ και καιρό σου λέω να ασχοληθείς με τα νομικά...αλλά εσύ δε με ακούς...
Ως προς την επιχειρηματολογία, για το ανώφελο, άστοχο και παράδοξο της θανατικής ποινής, με έχεις καλύψει πλήρως...Δε θα τολμήσω να κάνω ούτε προσθήκη...και γι' αυτό χαίρομαι πολύ...
Το μόνο που θεωρώ ότι αξίζει να εισφέρω, μετά από αυτά, είναι κάποια λόγια, ορισμένων σημαντικών ανθρώπων, σχετικά με το ζήτημα, που ίσως έχουν ενδιαφέρον.
Και για να ακολουθήσω τη συνοχή του λόγου σου, κάθε απόσπασμα που θα αναφέρω ή κάθε παρατήρηση, θα αντιστοιχεί σε καθένα από τα επιχειρήματα που αρίθμησες:
1. Αυτό ασφαλώς που διαβάζαμε στο σχολείο είναι τα λόγια του Beccaria, από το βιβλίο που έγραψε στα 27 του χρόνια: "Περί αδικημάτων και ποινών" (1764).
Χωρίς να μπουμε σε λεπτομέρειες, οι απόψεις που επικρατούν γενικότερα για το σκοπό της ποινής είναι αυτή της γενικής πρόληψης (δηλαδή να λειτουργεί είτε εκφοβιστικά είτε ως μέτρο διαπαιδαγώγησης για το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο), αυτή της ειδικής πρόληψης (δηλαδή, εδώ το ενδιαφέρον μας εστιάζεται στο πρόσωπο του εγκληματία, οπότε σκοπός της ποινής γίνεται είτε η βελτίωση, είτε η αχρήστευση (= το να αναγκαστεί να μην προβεί σε εγκληματικές πράξεις), είτε ο εφοβισμός αυτού του ίδιου του δράστη) και αυτή τέλος που βασίζεται στην εξισορροπητική λειτουργία της ενοχής...αλλά ας μην μπω σε λεπτομέρειες γιατί θα μου τα ψάλλετε σε λίγο...

Κατά καιρούς στις διάφορες νομοθεσίες επικρατούσε άλλοτε η μιά άλλοτε η άλλη τάση κ.ο.κ. Σήμερα πάντως, που υποτίθεται ότι ο εγκληματίας αντιμετωπίζεται ως υποκείμενο και όχι ως αντικείμενο της ποινικής δίκης, κάτι το οποίο (θεωρητικά πάντα) συνάδει με το γεγονός ότι η προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων τίθεται στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντός μας, η τάση είναι διεθνώς να επιδιώκονται με την απειλή και την επιβολή της ποινής όλοι οι παραπάνω σκοποί...και ασφαλώς να έχουν εγκαταλειφθεί προ πολλού οι απάνθρωπες πρακτικές προηγούμενων χρόνων και κυρίως της μεσαιωνικής εποχής, της ποινικής δικονομίας π.χ. του Καρόλου Ε΄(1532), οι οποίες εκτείνονταν στο ΚΟΨΙΜΟ ΧΕΡΙΟΥ, ΜΥΤΗΣ, ΑΥΤΙΩΝ, ΓΛΩΣΣΑΣ, ΒΓΑΛΣΙΜΟ ΜΑΤΙΩΝ. ΠΝΙΓΜΟ, ΑΠΟΚΕΦΑΛΙΣΜΟ, ΤΣΙΜΠΗΜΑ ΜΕ ΚΑΥΤΕΣ ΤΑΝΑΛΙΕΣ, ΒΓΑΛΣΙΜΟ ΕΝΤΕΡΩΝ, ΓΥΡΙΣΜΑ ΣΤΟΝ ΤΡΟΧΟ και ένα σωρό άλλες και οι οποίες μάλιστα προβλέπονταν και εφαρμόζονταν για όλες τις κλίμακες εγκλημάτων από τα πιο ελαφρά ως τα πιο βαρια. Μάλιστα αναφέρονται περιπτώσεις τιμώρησης με τέτοια μέσα ακόμα και σε παιδιά που π.χ. έκλεβαν ένα καρβέλι ψωμί ή είχαν ανοίξει ένα ξένο γράμμα...!!!!!!!
Ε...μάλλον πρέπει πλέον να έχει γίνει κατανοητό και να μην έχει κανείς αντίρρηση ότι τέτοιες μέθοδοι απάνθρωποι μάλλον δεν προκεινται για ποινές [δηλαδή τιμωρήσεις εκ μέρους της πολιτείας (αντιπροσωπεύουσας την κοινωνία) με σκοπό την επανένταξη ή τουλάχιστον την "αχρήστευση" της εγκληματικής συμπεριφοράς του εγκληματία και την πρόληψη εκδήλωσης εγκληματικής δραστηριότητας από τα υπόλοιπα μέλη της κοινωνίας - εφόσον και λογικά είναι αποδεκτός ένας τέτοιος σκοπός της ποινής] αλλά για μέσα εκτόνωσης της εκδικητικότητας, των άγριων καταστροφικών ενστίκτων και του μίσους που δεν αποκλείεται ότι κρύβουμε όλοι μέσα μας, ως ένα βαθμό...
2. τα στατιστικά στοιχεία πράγματι αποδεικνύουν αυτό που λέει ο Giorgos... Κι όπως είπε και ο Camus: "η σκέψη του εκφοβισμού περιέχει ένα ανήθικο στοιχείο..."
3.βλ. υπόθεση Νρέυφους, Ήβανς, Sacco και Vanzetti...και ένα πλήθος (κυριολεκτικά...) άλλων.
4, 5. "το κράτος συμπεριφερόταν μέχρι το πρόσφατο παρελθόν τόσο εγκληματικά, που κανένας εγκληματίας δε θα το κατάφερνε ποτέ μόνος του..." (λόγια του Josef Rattner, στο βιβλίο του "Ψυχολογια του βάθους και ανθρωπισμός", εκδ1969)
6. Αυτό είναι μεγάλη αλήθεια...Να σκεφτεί κανείς ότι και στη χώρα μας μέχρι πρότινως η θανατική ποινή σαφώς προβλεπόταν για τα πολιτικά εγκλήματα...Αυτό δεν είναι φαινομενο ασφαλώς σύγχρονο...Στα "απομνημονεύματα" του Καζανόβα αναφέρεται το εξής περιστατικό: στο Παρίσι, κάποιος που είχε κάνει μια "γελοία" απόπειρα δολοφονίας του Λουδοβίκου ΙΕ καταδικάστηκε σε θάνατο, ο οποίος έγινε σε θέατρο, παρουσία ολων των κατοίκωντης πόλης...Η ποινή εκτελέστηκε ως εξής...Έδεσαν τα άκρα του εγκληματία αντίστοιχα σε 4 άλογα, με διαφορετική ασφαλώς κατεύθυνση μεταξύ τους...(φαντάζεστε...σε σχήμα Χ) και για ώρες ολόκληρες προσπαθούσαν να τετραχίσουν το σώμα του καταδίκου, το οποίο και τελικά έγινε, μετά από φρικτους πονους και τρομακτικές κραυγές του "εγκληματία"....
7. "..ΜΑΣ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΜΙΑ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΠΟΥ ΝΑ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΕΤΑΙ ΟΠΩΣ ΤΟ ΔΕΡΜΑ ΕΠΑΝΩ ΜΑΣ ΤΟΝ ΚΑΙΡΟ ΠΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝΟΥΜΕ...
ΕΤΣΙ ΠΟΥ ΝΑ ΜΠΟΡΕΙ ΚΕΙΝΟ ΠΟΥ ΓΕΝΝΑ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ, ΝΑ ΞΕΠΕΡΝΑ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΔΙΧΩΣ ΝΑ ΤΟΝ ΚΑΤΑΠΙΕΖΕΙ..."
(Οδυσσέας Ελύτης, "Ο Μικρός Ναυτίλος", 1986)
Νίκο, όσο για τη δική σου άποψη και πάλι με βρίσκει σύμφωνη και νομίζω πως έχει πραγματικά πολύ ενδιαφέρον αυτό που είπες:
"... skefteite oti kapoios sas kanei(mhn fovaste den eimai grousouzhs) tromero kako!!! tote ti ginetai?mhpws ola ta parapanw pane peripato?den 8ewreitai oti o nomos einai anomos kai adikos kai 8elete na ton parete sta xeria sas?gia to atomo pou noiw8ei etsi h 8anatikh poinh den fantazei toso apotropea!epishs gia an8rwpous megalwmenous me alles a3ies, se alles xwres h akoma kai se alles epoxes, sunevaine kai sumvainei pali to idio...."
Και για του λόγου το αληθές, αναφέρω το εξής...Εγινε μια έρευνα πριν μερικά χρόνια, μέσω ερωτηματολογίου, εδώ στην Ελλάδα, από δύο καθηγητές πανεπιστημίου (η μία εκ των οποίων ξέρω σίγουρα ότι είναι η καθηγήτριά μου Σπινέλλη, από την οποία και άκουσα αυτό το γεγονός, τον άλλο δε θυμάμαι πως τον είπε..), με σκοπό να διαγνωστεί η θέση των ελλήνων απέναντι στη θανατική ποινή...Λοιπόν για να δείτε, ότι τελικά όλοι το έχουμε μέσα μας το εκδικητικό...ακούστε τι έγινε...: Ο μεν ένας καθηγητής έκανε την εξής ερώτηση: "Είστε υπέρ ή κατά της θανατικής ποινής...?" Ε..ασφαλώς επειδή όλοι θέλουμε να φαινόμαστε προοδευτικοί, οι απαντήσεις που πήρε ήταν στην συντριπτική πλειοψηφία τους ΚΑΤΑ της θανατικής ποινής...Η Σπινέλλη όμως έκανε την εξής ερώτηση: "Στον έμπορο ναρκωτικών θα θέλατε να επιβάλλεται η θανατική ποινή...?" ....Οι απαντήσεις ήταν ευνόητες...Η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων είπε ανεπιφύλακατα ΝΑΙ...Ως εκ τούτων...τελικά ποιο είναι το συμπέρασμα....? Υπέρ ή Κατά είμαστε στην Ελλάδα...?
Να πω πάντως ότι η δική μου άποψη ασφαλώς και είναι αρνητική ως προς τη θανατική ποινή....(ακόμα και για τον έμπορο ναρκωτικών

), ωστόσο δεν μπορώ, η αλήθεια είναι να πω, ότι βάσει του υπάρχοντος σωφρονιστικού συστήματος, τοσο διεθνώς όσο και κυρίως στη χώρα μας, μπορεί κάποιος να πει ότι μπορεί ο εγκληματίας να ..."σωφρονιστεί..." (εδώ γελάνε

...και κυρίως γελάνε όσοι μπήκαν μέσα στις φυλακές και από εκεί που δεν είχαν ούτε ακουστά τα ναρκωτικά...έχουν γίνει ειδικοί.....) ή τέλος πάντων ότι εκτίονται οι ποινές κατά τρόπο που να μην είναι σκανδαλωδώς επιεικείς....
Όσο για την ποίνή της ισοβιας καθειρξης...και την αποτελεσματικότητά της, διατηρώ επιφυλάξεις....Ίσως είναι αποτελεσματική για ορισμένα εγκλήματα...Γενικότερα πάντως είμαι του ρεύματος εκείνου που προτιμά τις εξωιδρυματικές κυρώσεις....Τώρα αυτό είναι πράγματι μια ολόκληρη ιστορία...
Αλλα αυτά μέχρι στιγμής...Ποιος ξέρει τι μπορεί να γίνει στο μέλλον...Μπορεί να μαζέψω κι εγώ τόσα απωθημένα που να γίνω τελικά υπέρμαχος όχι μόνο της θανατικής ποινής αλλά και της θανατικής δια βασανισμού...
Πολύ θέλει ο άνθρωπος.....???
"Η ζωή χωρίς μουσική θα ήταν ένα σφάλμα..." Νίτσε
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από:: gate στις 11-04-2003 18:01 ]