ελληνική μουσική
    773 online   ·  210.850 μέλη
    STEFANOS604
    05.08.2012, 17:17

    Τα αναφερόμενα παρακάτω έχουν επεξεργαστεί και ταξινομηθεί καθώς επίσης έχουν προστεθεί και νέες ενότητες και δημοσιεύονται στο άρθρο:

    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3575

    Οπότε από εκεί θα ενημερωθείτε πληρέστερα.




     Προσπάθησα παλιά αλλά και πρόσφατα να ασχοληθώ με την αρμονία αλλά δυστυχώς τα 2 βιβλία που αγόρασα τα έβαλα στο ράφι. Τα μόνα που αποκόμισα..

    ’Αρμονία είναι η τέχνη συνδυασμού των συγχορδιών σχηματίζοντας συνηχήσεις αρμονικές και χορωδιακές¨’’……….

    '' Τονική Αρμονία  είναι αυτή που εστιάζεται στα είδη συγχορδιών που χρησιμοποιήθηκαν, από περίπου τον 17ο έως τον 19ο αιώνα , από συνθέτες όπως: Bach, Mozart, Haydn and Schubert.''...

    ‘’Η σπουδή της Αρμονίας σου μαθαίνει πως κινούνται οι φωνές σε μια τετράφωνη συνήθως σύνθεση’’……

    ‘’Τις συνδέσεις μεταξύ των συγχορδιών , το ποιες κινήσεις δίνουν "φτωχό" αίσθημα , ποιες όχι…..’’

    Πίστευα ότι θα αποκόμιζα τουλάχιστον βασικές γνώσεις. Αλλά από κάνα δύο αναγνώσεις υπογράμμισα μερικά και τα θέτω υπό μορφή  αριθμημένων ερωτήσεων και όποιος θέλει ας απαντάει σε κάποια σε όλα ή να προσθέτει γνώσεις σε μη αναφερόμενα ώστε οι ερασιτέχνες να αποκτήσουμε έστω εγκυκλοπαιδικές γνώσεις στα πιο βασικά της αρμονίας-σύνθεσης:

    1. Θεωρία μουσικής σίγουρα μαθαίνεις μόνος , αρμονία με τίποτα;
    2. Μπορείς και μόνος σου να μάθεις έστω λίγα πράγματα για την αρμονία και σύνθεση με ατομική μελέτη ή το Ωδείο ή  δάσκαλος είναι οπωσδήποτε απαραίτητοι;
    3. Η εφαρμογή της (τυχόν πειραματισμοί που αποκλίνουν από κανόνες), είναι θέμα φαντασίας,  αυτιού, μουσικού γούστου…;
    4.  Οι συνθέτες ακολουθούν με ευλάβεια τους κανόνες , τους αγνοούν ,τους καταπατούν , λογοπλάθουν , λογοπαίζουν;
    5. Η ανάλυση στα ωδεία γίνεται στη βάση αυστηρών κανόνων  ενός ή περισσοτέρων ειδών μουσικής , πολλών χρονικών περιόδων (πχ κλασικής , μοντέρνας);
    6. Η θεωρία αρμονίας παραμένει χρονικά αναλλοίωτη ,είναι μετεξελιγμένη;…
    7. ……..
    8. ……….

     

    Το μέλος reteos δίνει τη δική του άποψη στα ανωτέρω ερωτήματα στο σχόλιο υπ' αριθμ' 30

     

    Ο λόγος που επιμένω στην εκμάθηση (έστω εγκυκλοπαιδικά) μερικών γνώσεων περί αρμονίας δεν είναι ότι θέλω να γίνω συνθέτης ,όπως και πολλοί άλλοι αναγνώστες, αλλά στην εποχή της πληροφορικής που ζούμε να μπορούμε τουλάχιστον να διαχειριστούμε software που μπορούν να κάνουν πραγματικά  θαύματα (και τουλάχιστον όσοι είμαστε ερασιτέχνες μουσικοί συνταξιούχοι να έχουμε ένα δρόμο εναλλακτικής δημιουργικής απασχόλησης ).

    Χωρίς όμως γνώση βασικών εννοιών αρμονίας η διαχείρηση και κατανόηση των δυνατοτήτων τέτοιων προγραμμάτων είναι δύσκολη.

    Εγώ θα συνεχίσω με μικρές ενότητες , όπως της έχω καταλάβει εγώ (όχι φυσικά copy/paste από ήδη υπάρχοντα posts αλλά μελετώντας και θέτοντας το δικό μου στύλ) , θα θέτω κάθε φορά ερωτήσεις και με δική σας συμβολή με διορθώσεις και συμπληρώσεις , στο τέλος, ίσως φτιάξουμε ένα εκλαϊκευμένο άρθρο που θα βοηθήσει τους ερασιτέχνες που βλέπουν βιβλίο αρμονίας και το βάζουν στο ράφι και ποιος ξέρει ίσως κάποιοι κάποτε το κατεβάσουν απ’ το ράφι ,άλλοι ίσως αγοράσουν νέες εκδόσεις , άλλοι ίσως παρακολουθήσουν μαθήματα Ωδείου……

    Πιστεύω ότι μοιάζει με την εκμάθηση μιας ξένης  γλώσσας, (έχεις στη διάθεση σου  το λεξικό, τη γραμματική το συντακτικό), όμως το πως θα τα χρησιμοποιήσεις αυτά τα εργαλεία για να φτιάξεις μια πρόταση εξαρτάται από σένα. Αν δε αγοράσεις και μια μέθοδο άνευ διδασκάλου και ακολουθήσεις τους κανόνες σίγουρα θα τα καταφέρεις να συνεννοηθείς. Αυτό θέλω κι εγώ να συζητήσουμε για τα εργαλεία και τους κανόνες της κλασικής αρμονίας και σύνθεσης (δεν ξέρω αν μάθουμε και λίγα απ’ τη μοντέρνα αρμονία και ενορχήστρωση θα είναι σπατάλη χρόνου) αν και έχω διαβάσει ότι οι περισσότεροι συνθέτες αναθεωρούν τη γνώμη τους για τους κανόνες αυτούς (βέβαια για να τους αναθεωρήσουν ή να τους ‘’καταπατήσουν’’  πειραματιζόμενοι πρέπει να τους γνωρίζουν και φυσικά να έχουν μουσικό γούστο , ‘μουσικό αυτί’ , φαντασία…..).

     

     

     

     

     

     Ενότητα 1η :

     

     

    Ετοιμα presets:

    http://soundcloud.com/roland-klinkenberg

    Σύνθεση Μουσικής με πχ  τα παρακάτω 2 προγράμματα που σου επιτρέπουν να :

    ….......load instruments and samples, play these live or manually enter the note data, record external sounds (from a microphone for example) and play the whole mix back through the 99 channel mixer (adding effects). The completed project can be saved in .flp or .zip formats and/or exported to .wav, .mp3 or .ogg audio..........................

    1. http://www.image-line.com/support/FLHelp/html/basics_workflow.htm
    2. http://www.wikihow.com/Compose-Music-Using-GarageBand

     

    Απάντηση από NikosVy:

     

    Προτείνει 2 βιβλία τα:

    http://www.amazon.com/s/ref=pd_lpo_k2_dp_sr_sq_top/190-3751260-8539114?_

    http://software.informer.com/discovered/Harmony_Practice_3_Softonic

    '' Σε συμβουλεύω να κατεβάσεις το software "Harmony Practice 3", κατεβαίνει εύκολα και δωρεάν, νομίζω από το ίδιο το windows. Μπορείς να δοκιμάζεις να λύνεις ασκήσεις (=θέματα) Αρμονίας από κάποιο βιβλίο αφού διαβάζεις τη θεωρία. Το software σου δείχνει τα λάθη σου και αν πατήσεις κάποια κουμπάκια σου εξηγεί και σημεία από τη θεωρία που πρέπει να ξέρεις για να αποφύγεις τα λάθη στο μέλλον. Παρέχει πολλές δυνατότητες και για τον τρόπο μελέτης της Αρμονίας που σε ενδιαφέρει να ασχοληθείς, σου μεταβάλλει τα προβλήματα σε ένα ωραίο χόμπυ. Μπορείς να αγοράσεις και βιβλίο με λύσεις των θεμάτων Αρμονίας που υπάρχουν αρκετά, φτιάχνοντας διάφορα εναλλακτικά σενάρια λύσεων τα οποία θα δοκιμάζεις στο Harmony Practice 3.  ''

     

     

     

     Ενότητα 2η :

     

    Ενότητα 3η
     

     Είδη Συγχορδιών

    Επειδή παίζω , ερασιτεχνικά , κιθάρα εδώ και πολλά χρόνια που την έμαθα μόνος με βιβλία και επειδή η κιθάρα είναι όργανο αρμονίας ,οι συγχορδίες ( = ακόρντα =ακομπανιαμέντα=chords) στην κιθάρα αποτελούν ιδιαίτερο προσόν ανάμεσα σε άλλα έγχορδα .

    Στην κιθάρα οι συγχορδίες πολλές φορές παίζονται με διπλές ή και τριπλές τις ίδιες νότες και αυτός είναι ο λόγος που το άκουσμα τους έχει μια ηχητική μεγαλοπρέπεια.

    Είδη Τρίφωνων Συγχορδιών

    ή κατεβάστε της από τα Links: 

    https://www.box.com/s/e4443aba5d4d37a20c99

    https://www.box.com/s/681a632cce148cc83640

    Σχηματισμός των Συγχορδιών

    {της Τονικής (tonal) Μουσικής-όχι της ατονικής (atonal) και τροπικής (modal)}

    Οι συγχορδίες σχηματίζονται με βάση οποιαδήποτε νότα , από τις C D E F G A B κλπ, πάνω στην οποία βάζουμε άλλες 2 νότες που βρίσκονται σε απόσταση τριών και πέντε βαθμίδων πάνω από την τονική:

    Πότε είναι μια συγχορδία ματζόρε και πότε μινόρε;

    Αν μελετήσετε λίγο τα παραδείγματα παρακάτω, θα δείτε ότι αυτό εξαρτάται από τα "διαστήματα" ανάμεσα στις νότες της συγχορδίας.

    Τη συγχορδία που έχει 3η μεγάλη και  5η καθαρή τη λέμε Ματζόρε (Μείζονα - major)

    Πχ παίρνοντας την C για βάση (τονική) και ανεβαίνοντας 3 βαθμίδες (C D E) παίρνω τη νότα Ε αυτή λοιπόν είναι η δεύτερη νότα της συγχορδίας.

    Κατόπιν ανεβαίνουμε 5 βαθμίδες από την τονική (C D E F G) και παίρνουμε τη νότα G. Αυτή λοιπόν είναι η Τρίτη νότα της συγχορδίας.

    Αυτή λοιπόν η συγχορδία με τις νότες C-E-G λέγεται συγχορδία C ΜατζόρεC μείζων ή σκέτο C ) γιατί έχει σαν τονική την C.

    Ομοίως εργαζόμαστε αν ξεκινήσουμε από μια άλλη νότα…..

    Τη συγχορδία που έχει 3η μικρή και  5η καθαρή τη λέμε Μινόρε (Ελάσσονα - minor)

    Εργαζόμαστε όπως με τη ματζόρε:

    Πχ D- F - A = Συγχορδία Ρε μινόρε – D minor = Dm

    Μια συγχορδία μπορεί να εκτελεστεί με απόλυτα ταυτόχρονο άκουσμα όλων των φθόγγων , μπορεί όμως να εκτελεστεί και αρπεζέ (ή αρπέζ) δηλαδή με τέτοιον τρόπο που να ξεχωρίζουν ελάχιστα ο ένας φθόγγος από τον άλλο και τότε θα πρέπει αυτό το ξεχώρισμα να είναι ομοιόμορφο και ισόχρονο.

    Όταν η συγχορδία θέλουμε να ακουστεί ξερή (staccato)-που σημειολογικά σημειώνεται με μια τελεία στην κεφαλή της συγχορδίας- σταματάμε τον ήχο της θέτοντας την παλάμη του δεξιού μας χεριού σ’ όλες τις χορδές μόλις ακουστεί η συγχορδία.

    Οι πιο σπουδαίες συγχορδίες που συνδέονται με την τονική {I}είναι: της υποδεσπόζουσας {IV } και της δεσπόζουσας{V}

    Η συγχορδία της τονικής {I} είναι το κέντρο του αρμονικού συνόλου ενώ οι συγχορδίες της υποδεσπόζουσας {IV } και της δεσπόζουσας {V} είναι οι ηχητικοί δρόμοι που οδηγούν στην τονική και οι 3 μαζί χαρακτηρίζουν την κλίμακα στην οποία ανήκουν.

    Πχ μια μελωδία γραμμένη σε κλίμακα  C Ματζόρε θα έχει τις συγχορδίες (εναρμονίζεται με τις συγχορδίες):

    C (τονική)-F (υποδεσπόζουσα) – G (δεσπόζουσα)

    Ερώτημα:

    Στην αρχή που μάθαινα κιθάρα εναρμόνιζα μια μελωδία κλίμακας πχ D ματζόρε με τις 3 αυτές συγχορδίες D (τονική)-G (υποδεσπόζουσα) – A (δεσπόζουσα).

    Αργότερα μαθαίνοντας καλύτερα την κιθάρα και μελετώντας  βιβλία τραγουδιών με ακόρντα , χρησιμοποιώ σε πολλά τραγούδια σε D πχ, δύο επιπλέον συγχορδίες την συγχορδία Β7 και Εm και φυσικά η μελωδία εναρμονίζεται καλύτερα.

    Πως όμως γίνεται και ακούγεται ‘’σωστή’’ η εναρμόνιση μελωδίας μόνο με τις ανωτέρω 3 συγχορδίες αντί αυτών των πέντε;

    Απαντώ πρακτικά ως εξής στο ανωτέρω ερώτημα:

    Επειδή είμαι παίχτης φυσαρμόνικας και όλες οι διατονικές φυσαρμόνικες παίζουν μόνο στη κλίμακα που είναι η τονικότητα τους (εκτός αν εφαρμόσουμε την τεχνική bendings) θυμήθηκα όσα έγραψα στα ‘’ακομπανιαμέντα’’ στο άρθρο μου: http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=2955§ionID=6

    Ότι δηλαδή στις διατονικές φυσαρμόνικες μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ΜΟΝΟ 3 ακόρντα. (πχ φυσαρμόνικα τονικότητας C μόνο τα ακόρντα: C – G – Dm(σχετική της F).

    Με τη φυσαρμόνικα λοιπόν μπορούμε να συνοδεύσουμε (άρα και να εναρμονίσουμε μια μελωδία, μόνο με τις συγχορδίες I - IV - V) οποιαδήποτε μελωδία που χρησιμοποιεί αποκλειστικά τους φθόγγους μιας διατονικής κλίμακας.

    Θεωρητικά θα τολμήσω να απαντήσω ως εξής:

    Τα 3 αυτά ακόρντα περιέχουν ΟΛΕΣ τις νότες της διατονικής κλίμακας. Πχ τα ακόρντα C-G-F περιέχουν ΟΛΕΣ τις νότες της C ματζόρε, γι αυτό αυτή η έστω αναγκαστική (με 3 μόνο ακόρντα) εναρμόνιση 'ακούγεται' σωστή.

    Οι δευτερεύουσες συγχορδίες συμπληρώνουν τον αρμονικό σκελετό των κύριων συγχορδιών 

    Η διάκριση των συγχορδιών μιας κλίμακας γίνεται σε κύριες (I, IV, V) και δευτερεύουσες (II, III, VI, VII).

    Σε μια μελωδία αυτές που κυριαρχούν είναι  οι κύριες συγχορδίες και είναι απαραίτητες αλλά όπως είδαμε και πρακτικά αρκούν για να εναρμονιστεί η μελωδία με τη χρήση μόνο των κύριων συγχορδιών.

    Οι δευτερεύουσες συγχορδίες απλά συμπληρώνουν τον αρμονικό σκελετό των κύριων συγχορδιών και πλουτίζουν την αρμονία.

     

     

    Τα σχήματα που εγώ χρησιμοποιώ , και συγκράτησα όταν κάποιος καλός δάσκαλος μου μάθαινε τα πρώτα βήματα για την κιθάρα ,είναι:

    Θα αναφέρω μόνο τρία σχήματα έτσι για παράδειγμα:

    Για μελωδία σε C:

    • C-F-G7-C
    • C – E7 – Am – G7 –C
    • C – A7 – Dm – G7 – C
    • C – Am – Dm – G7 – C
    • C- Em – Dm – G7  - C

    Για μελωδία σε D:

    • D – G – A7 – D
    • D – F# - Bm – A7 – D
    • D – B7 -Em – A7 – D
    • D – Bm – Em – A7 – D
    • D – F#M – Em – A7 – D

    Για μελωδία σε A:

    • A – D – E7 – A
    • A – C# - F#m – E7 – A
    • A – F#m – Bm – E7 – A
    • A – F#m – Bm – E7 – A
    • A – C#m – Bm – E7 - A

     

    Το μέλος reteos σχολίασε στο σχόλιο #30 ως εξής:

     

    '' Η χρήση των συγχορδιών 1ης, 4ης και 5ης (δηλ. τονικής, υποδεσπόζουσας και δεσπόζουσας, όπως επισήμως ονομάζονται) είναι ένας σχεδόν ασφαλής τρόπος εναρμόνισης ενός κομματιού .Οι τρείς συγχορδίες εναρμόνισης ενός κομματιού γίνονται πέντε διότι χρησιμοποιείς και συγγενικές συγχορδίες . Πχ. Η μι μινόρε (Εm) ειναι συγγενική συγχορδία με την λα ματζόρε (χαρακτηρίζεται ως συγγένεια 5ης .Έχει δηλ ως βάση την 5η της Α = Λα,ντο ,μι).

    Δεν θα ήθελα να γίνω κουραστικός αλλά είμαι υποχρεωμένος να αναφέρω (προς αποφυγή συγχύσεως) ότι σε πολλούς δρόμους «ξεφεύγουμε» από την βασική αρχή εναρμόνισης “.. 1η,3η,5η ..“ . Χαρακτηριστικα θα αναφέρω τις τρείς συγχορδίες που απαρτίζουν-εναρμονίζουν δύο δρόμους που χρησιμοποιούμε ευρύτατα στην Ελληνική Μουσική:

    α)ΧΙΤΖΑΖ (από ρε) = D,Gm,Cm

    β)OYSAK ( από Ρε) =Dm,Gm,Cm.

    Με βάση αυτήν την αναλογική σχέση βρίσκουμε τις συγχορδίες σε όλες τις τονικότητες του δρόμου.

    Πρακτικά θα συνιστούσα (προσωπική μου άποψη) να μαθαίνει κάποιος ερασιτέχνης, τις συγχορδίες που χρησιμοποιούνται (εναρμονίζουν) τον κάθε δρόμο απ ευθείας με την εκμάθησή του (δρόμου). Υπάρχουν στο Ιντερνετ δεκάδες καλές αναρτήσεις που αναλύουν τις συγχορδίες όλων των δρόμων .''

     Τα βασικά ακόρρντα (πχ για κιθάρα) για όλες τις τονικότητες

     

     

      Άπλές Συνδέσεις Συγχορδιών

    Μείζων Τρόπος (Ματζόρε)

    Η Δεσπόζουσα έχει την τάση να οδηγεί στην τονική:

    Η δεσπόζουσα της CDEFGABC είναι  η 5η (V)βαθμίδα (CDEFG) -η G.

    Η 3η(III) της δεσπόζουσας είναι η (GAB) – η B.

    Αυτή όμως η 3ητης δεσπόζουσας – η Β – είναι ταυτόχρονα και 7η(VII) βαθμίδα της κλίμακας C ματζόρε που βρίσκεται ακριβώς πριν την 8ηβαθμίδα (VIII =I =τονική ) και άγει (οδηγεί) σ’ αυτή.

    Αυτός είναι ο λόγος που την VII βαθμίδα την ονομάζουμε ΠΡΟΣΑΓΩΓΕΑ (=αυτή που άγει προς) γιατί οδηγεί στην τονική.

    Η υποδεσπόζουσα δεν είναι απαραίτητο να οδηγεί στην τονική:

    Η υποδεσπόζουσα της CDEFGABC είναι  η 4η (ΙV) βαθμίδα (CDEFG) -η F

    Μετά την υποδεσπόζουσα (IV) θα μπορούσαμε να οδηγηθούμε στην τονική αλλά επίσης να οδηγηθούμε και στην δεσπόζουσα (V) .

    Αντίθετα η δεσπόζουσα (V) δεν είναι φυσικό και ακούγεται δυσάρεστα  στο αυτί , να οδηγηθεί στην υποδεσπόζουσα (IV) και ο λόγος είναι η ύπαρξη του προσαγωγέα που οδηγεί στην τονική.

    Η σύνδεση επομένως V-VIII (Δεσπόζουσας – τονικής) μπορεί να θεωρηθεί σαν σύνδεση υποχρεωτικής επιστροφής στην τονική και ονομάζεται ΤΕΛΕΙΑ ΠΤΩΣΗ ( Cadenza).

     Ενώ η σύνδεση IV-VIII που μπορεί να γίνει κατά τη βούληση μας και είναι προαιρετική η επιστροφή στην τονική , ονομάζεται ΠΛΑΓΙΑ ΠΤΩΣΗ (ή και εκκλησιαστική).

    Άλλες φυσικές συνδέσεις είναι:

    {I-V } και { I-IV }

    Άρα το σύνολο των φυσικών συνδέσεων των συγχορδιών σε μια κλίμακα είναι:

    {V-I} , {IV-I} , {IV-V) , {I-V } , { I-IV }

     

    Ερωτήματα:

    1. Είναι πράγματι υποχρεωτική η πτώση V-VIII ή υπάρχουν εξαιρέσεις;
    2. Η σύνδεση {V-IV) είναι πράγματι απαγορευτική ή υπάρχουν εξαιρέσεις στη χρησιμοποίηση της;

     

    Ενότητα 4η

     

    O Προσαγωγέας

     

    1. Προσαγωγέας ,όπως είπαμε παραπάνω είναι η προηγούμενη νότα από την τονική μιας κλίμακας ή η έβδομη βαθμίδα από την προηγούμενη οκτάβα
    2. Ο προσαγωγέας πχ για τις παρακάτω  κλίμακες  (D-G-C-F)είναι: D (C#) - G (F#) - C(B) - F(E)
    3. Προσαγωγέας είναι η έβδομη βαθμίδα (VII) και λέγεται έτσι γιατί “άγει= οδηγεί” προς την τονική. Πιο λεπτομερέστερα μπορούμε να πούμε ότι η VII βαθμίδα μιας κλίμακας ονομάζεται "προσαγωγέας" όταν απέχει ημιτόνιο από την τονική ενώ όταν απέχει τόνο ονομάζεται "υποτονική".
    4. Υπάρχουν ακόρντα Τονικής  Περιοχής (περιοχή  ηρεμίας), δεσπόζουσας (περιοχή  έντασης) και υποδεσπόζουσας (περιοχή  μέτριας έντασης)
    5. Από άλλη συζήτηση http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=Splatt_Forums&file=viewtopic&topic=26844&gotolast=1 βγήκε συμπέρασμα ότι  δηλαδή δεν είναι κανόνας  τα αναφερόμενα στο  υπ’ αριθμ’ 3 (ειδικά  στις: Jazz , Swing, Pop, Funk, Fusion, RnB, Blues κλπ το άκουσμα χτίζεται σε συγχορδίες 7ης , 9ης , 11ης , 13ης και ακούγεται υπέροχα χωρίς να περιμένει κάποια λύση, τουλάχιστον όχι λύση σε τρίφωνο ακόρντο όπως προστάζει η κλασική δυτική αρμονία – σχόλιο από το μέλος ΜΗ aardvark).

    Θα παρακαλούσα τους επισκέπτες να διατυπώσουν τυχόν αντιρρήσεις τους  για τα ανωτέρω ή να συμπληρώσουν με νέα στοιχεία.

     

    Κάνοντας και λίγο χιούμορ λέω: ''Τα εκλαϊκευμένα αυτά μαθήματα Αρμονίας αποτελούν τον 'Προσαγωγέα' που οδηγεί στην 'ΚιθαροΦυσαρμόνικα' ''

    Λέω 'κιθαροΦυσαρμόνικα' επειδή εδώ και πολύ καιρό τα 2 αυτά όργανα τα θεωρώ σαν μία ολότητα: Βλέπε εδώ:
    https://www.youtube.com/watch?v=Z5e7uJgu6YkLink

    >


     

    Ελάσσων Τρόπος (Μινόρε):

    Οι ελάσσονες 3 συγχορδίες I – IV – V βρίσκονται στην ίδια σχέση όπως και οι συγχορδίες στο μείζονα (ματζόρε) τρόπο.

    Εδώ όμως θα δούμε ότι η 3η της δεσπόζουσας (δηλαδή η 7η της κλίμακας) είναι 3η μικρή και απέχει από την 8η όχι κατά 1 ημιτόνιο αλλά κατά 1 τόνο.

    { πχ στην Φυσική Cm κλίμακα –C-D-Eb-F-G-Ab-Bb-C- η δεσπόζουσα είναι η G – η δε 3η της δεσπόζουσας είναι η Βb που είναι όμως ταυτόχρονα και η 7η της Cm φυσικό -η Bb όμως απέχει 1 τόνο από την 8η  C}.

    Άρα εδώ η 7ηδεν μπορεί να παίξει το ρόλο του ΠΡΟΣΑΓΩΓΕΑ {που όπως είδαμε στο ματζόρε τρόπο απέχει 1 ημιτόνιο από την 8ηκαι που έλκεται από την 8η(τονική)}.

    Η έλλειψη του Προσαγωγέα στη φυσικό ελάσσονα τρόπο είναι κάτι το ξενικό , το ασυνήθιστο για το αυτί της Ανατολικής κυρίως Ευρώπης (ειδικά δε στην Ελλάδα) και δεν μας δίνει την εντύπωση Αυθεντικής Πτώσης (Cadenza).

    Για τη διόρθωση αυτής της ‘’αντινομίας’’, αλλοιώνεται η βαθμίδα VII και υψώνεται κατά 1 ημιτόνιο και τότε παράγεται ένα νέος τρόπος μινόρε που είναι διαφορετικός από τον φυσικό μινόρε και ονομάζεται Αρμονικό Μινόρε και χρησιμοποιείται  στην Ανατολική Ευρώπη κυρίως (στην Ελλάδα το μεγάλο σύνολο των ελληνικών τραγουδιών μινόρε είναι σ’ αυτή την κλίμακα).

    {πχ στην Αρμονική Cm κλίμακα –C-D-Eb-F-G-Ab-B-C- η δεσπόζουσα είναι η G – η 3η της δεσπόζουσας G είναι η Β που είναι και  7η της Cm αρμονικό -η B όμως τώρα απέχει 1 ημιτόνιο από την 8η  C – δηλαδή το Bb της Φυσικής Cm το υψώσαμε κατά 1 ημιτόνιο και έγινε Β και η Φυσική Μινόρε μετατράπηκε σε Αρμονική μινόρε}

    Ο Αρμονικός λοιπόν τρόπος Μινόρε μας δίνει μια Αυθεντική Πτώση (Cadenza) όπου η I και η  IV συγχορδία είναι μινόρε ενώ η V είναι ματζόρε .

    Όπως ήδη είπαμε στον υπότιτλο ‘Προσαγωγέας΄΄: ‘’Η VII βαθμίδα μιας κλίμακας ονομάζεται "προσαγωγέας" όταν απέχει ημιτόνιο από την τονική ενώ όταν απέχει τόνο ονομάζεται "υποτονική" (Κλίμακα Φυσικού Μινόρε).

     

    Ενότητα 5η




    Έκταση Φωνής - Χορωδία

    Σαν έκταση φωνής εννοούμε το εύρος των συχνοτήτων που μπορεί να παράγει το φωνητικό όργανο. Η πιο συνηθισμένη  εφαρμογή του όρου “φωνητική έκταση” είναι στη χορωδία ,την μικτή χορωδία που αποτελείται από δύο γυναικείες φωνές –Σοπράνο & Κοντράλτο και από δύο ανδρικές φωνές – Τενόρο & Μπάσο.

    Ακούστε εδώ μια τέτοια χορωδία:


    https://www.youtube.com/watch?v=q2d6_U1P3LwLink

    >

    Στα βιβλία θεωρίας της αρμονίας οι φωνές χωρίζονται σύμφωνα με την έκταση τους:

     

     

    Όταν γράφουν για 4φωνη χορωδία πολλοί αντί για τα 2 κλειδιά (G-F) χρησιμοποιούν τα 4 κλειδιά.

    Ερώτημα:

    Θα πρέπει η εξάσκηση σε διάφορα γυμνάσματα να γίνεται στα δύο γνωστά κλειδιά (G-F) ή και στα τέσσερα;

     

    Ενότητα 6η

     

    ‘’Κύκλος των 4ων & 5ων

    Η σύλληψη του ‘’circle of 5ths and 4ths’’ έγινε από τον Γερμανό Johann David Heinichen το 1728

    Φαίνεται ότι οι άνθρωποι έχουν προτίμηση το ‘’προς τα δεξιά’’, από το ‘’προς τα αριστερά’’. Ψυχολογικό;

    Γι αυτούς που έχουν προτίμηση το ‘’προς τα αριστερά’’ από το ‘’προς τα δεξιά’’, υπάρχει ο αντίστροφος κύκλος. Αυτοί (οι λίγοι) χρησιμοποιούν τον παρακάτω κύκλο που είναι αντίστροφος απ’ τον παραπάνω.

    Δείτε και διαλέξτε κάποια απ’ τις δεκάδες διαφορετικές φωτογραφίες του κύκλου εδώ:

    http://www.google.gr/search?q=circle+of+fifths&hl=el&prmd=imvnsa&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=x4zsT4rjG8i38QPuqZDCBQ&ved=0CFIQsAQ&biw=1280&bih=852

    Χρήση του κύκλου των 5ων

    Ο κύκλος των 5ωνείναι ένα σύστημα οργάνωσης και μας χρησιμεύει πχ να καταλάβουμε :

    • Τους οπλισμούς σε κλίμακες Ματζόρε και Φυσικό Μινόρε {Οι ελάσσονες παράγονται απ' τις μείζονες και γενικά θεωρείται ότι δεν έχουν ξεχωριστό οπλισμό} ,
    • Την κατασκευή των Πεντατονικών Κλιμάκων Ματζόρε
    • Τις σχέσεις μεταξύ οπλισμών,
    • Στη σύνθεση και την αρμονία των μελωδιών με φτιάξιμο συγχορδιών ,
    • Την εύκολη απομνημόνευση ακόρντων
    • ………..

    Για να καταλάβουμε τον κύκλο των 5ωνθα εξετάσουμε λίγο πιο αναλυτικά, την ιδέα της 5ης και της 4ης στον Κύκλο {εννοώ το γιατί το διάστημα δεν το διαβάζουμε με ημιτόνια} .

    Η πέμπτη (Fifth) είναι ένα μουσικό διάστημα που απέχει 5 διατονικές νότες {5 νότες απόσταση– 4 διαστήματα}.

    Η δε καθαρή πέμπτη (Perfect Fifth) είναι πέμπτη που μετράει 3 Τόνους και 1 Ημιτόνιο {μαθηματικώς ναι μεν 7 ημιτόνια –όμως το διευκρινίζω γιατί αν το διάστημα το διαβάζαμε με ημιτόνια, τότε θα ήταν 7ης (και όχι 5ης) -έχοντας 7 ημιτόνια} .

    Οι 5ες κινούνται κατά τη φορά των δεικτών ωρολογίου.

    Η τετάρτη (Fourth) είναι να μουσικό διάστημα που απέχει 4 διατονικές νότες (4 νότες – 3 διαστήματα).

    Η δε καθαρή τετάρτη (Perfect Fourth ) είναι τετάρτη που μετράει 2 Τόνους και 1 Ημιτόνιο (μαθηματικώς πέντε ημιτόνια).

    Οι 4ες κινούνται αντίστροφα της φοράς των δεικτών ωρολογίου.

    Περιγραφή του κύκλου των 5ων

    Στο άνω μέρος του εξωτερικού κύκλου είναι η τονικότητα C ματζόρε και στο άνω μέρος του εσωτερικού κύκλου είναι η σχετική της Am Φυσικό χωρίς διέσεις ή υφέσεις.

    Αρχίζοντας από το C {χωρίς διέσεις ή υφέσεις} και ΔΕΞΙΟΣΤΡΟΦΑ -ανεβαίνοντας τις καθαρές πέμπτες– συναντάμε το G με 1 δίεση , μετά το D με 2 διέσεις κ.ο.κ

    Ο απλός κανόνας λέει ότι: Στη σειρά των διέσεων (ανά 5η καθαρή), η τελευταία δίεση στη σειρά κάθε φορά, είναι ο προσαγωγέας, άρα η κλίμακα πχ με 4 διέσεις έχει για τελευταία δίεση την D# και άρα η κλίμακα είναι η E ματζόρε.

    Ομοίως πηγαίνοντας ΑΡΙΣΤΕΡΟΣΤΡΟΦΑ –κατεβαίνοντας τις καθαρές τετάρτες – συναντάμε το F που έχει 1 ύφεση , μετά το Bb πού έχει 2 υφέσεις κ.ο.κ

    Στο κάτω μέρος του κύκλου οι τονικότητες γίνονται εναρμόνιες Gb=F#.

    Συμπέρασμα:

    Η κατιούσα Perfect Fourth είναι ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ της ανιούσας Perfect Fifth

    Ο κύκλος –εννοείται ότι μιλάμε για την τονική μουσική (και όχι για την ατονική και την τροπική) και το Συγκερασμένο Σύστημα : http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3297

    δείχνει επίσης το τι συγγένεια υπάρχει μεταξύ νοτών, βαθμίδων και τονικοτήτων.

    Παράδειγμα: Η C με τη G είναι κοντινές κλίμακες και έχουν μία δίεση διαφορά.

    Το συμπέρασμα είναι ότι καθίσταται εύκολο να περάσουμε από τη μια στην άλλη (Μετατροπία = Modulation), σε μια μελωδία, χωρίς να ακουστούν πολλές διαφορές.

    Αν όμως οι κλίμακες στον κύκλο απέχουν πολύ μεταξύ τους τότε ακόμα και στην κλασική αρμονία η μετάβαση είναι δύσκολη.

    Επίσης λέγεται και κύκλος των 4ωνγιατί ακολουθεί εκτός από 5εςκαθαρές και 4εςκαθαρές. Έτσι ή πούμε E A D G C F/ανά 4εςή πούμε F C G D A E /ανά 5εςείναι το ίδιο πράγμα. Αυτό συμβαίνει διότι τα διαστήματα είναι αναστρέψιμα

    Ο ‘’κύκλος’’ προέρχεται από το αν συνεχίσεις να φτιάχνεις μια κλίμακα από την 5η νότα της προηγούμενης κλίμακας τελικά θα καταλήξεις στην αρχική C.

    Έτσι:

    G είναι η 5η της C

    D είναι η 5η της G

    A είναι η 5η της D

    E είναι η 5η της A

    B είναι η 5η της E

    F# είναι η 5η της B

    C# είναι η 5η της F#/Gb

    G# είναι η 5η της C#/Db

    D# είναι η 5η της G#/Ab

    A# είναι η 5η της D#/Eb

    F είναι η 5η της A#/Bb

    C είναι η 5η της F

    Δηλαδή ξαναγυρίσαμε στην αρχή απ’ όπου ξεκινήσαμε , σαν να ταξιδεύαμε γύρω από ένα κύκλο.

    Άλλη μια εφαρμογή του κύκλου στα μπάσα του ακορντεόν:

    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3530

    Πως φτιάχνεται το Αρμονικό Μινόρε

    Είπαμε ότι η κλίμακες της C και η σχετική της Am Φυσικό , δεν έχουν οπλισμό.

    Τώρα για να μπορέσουμε να 'κατασκευάσουμε' μία κλίμακα από άλλη νότα, ανεβαίνουμε μία 5η καθαρή πάνω , δηλαδή 5 νότες (πχ C-G, και τα διαστήματα ανάμεσα είναι 3 τόνοι και 1 ημιτόνιο ). Άρα αυτή η άλλη νότα τώρα είναι η G.

    Αντίστοιχα ο προσαγωγέας (7η νότα της κλίμακας – που στην περίπτωση της C είναι το B), πρέπει να ανέβει το αντίστοιχο διάστημα και άρα πάει στο F# (και όχι F, γιατί τότε θα ήταν 2 τόνοι και 2 ημιτόνια (δηλαδή 5η ελαττωμένη-dim). Αυτός ο προσαγωγέας είναι και η 1η αλλοίωση στη σειρά ( η 1η δίεση στη σειρά). Αυτή η κλίμακα G, βλέπουμε απ’ τον κύκλο ότι , έχει σχετική την Em Φυσικό . Αν ο

    Ο προσαγωγέας της Em φυσικό ο D, αν αυξηθεί κατά 1 ημιτόνιο γίνεται D# και οδηγεί στην τονική με βήμα ημιτονίου και με τον τρόπο αυτό δημιουργείται η αρμονία της Em Αρμονικής , η οποία θα έχει ακριβώς τον ίδιο οπλισμό με τη Em φυσικό ή τον ίδιο οπλισμό με την αντίστοιχη ματζόρε σχετική που στην περίπτωση μας είναι η G.

    Αν αυτό επαναληφθεί θα πάμε στην κλίμακα του D, που έχει οπλισμό F# και C# (το F# πάει 5η καθαρή πάνω και γίνεται C#) με μινόρε σχετική την Βm Φυσικό και με προσαγωγέα Α# για την Bm αρμονικό.

    Αυτό σημαίνει ότι χρησιμοποιώντας τον κύκλο των 5ων φτάνουμε :

    * Σε όλες τις κλίμακες και στους 12 τόνους

    Βλέπουμε λοιπόν ότι ο Κύκλος των 5ωνμπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δημιουργήσουμε τα chord progressions που είναι το κλειδί για να φτιάξουμε ένα πετυχημένο και ικανοποιητικό τραγούδι.

    Εφαρμογή: Γράψτε πχ την κλίμακα Ε ματζόρε.

    1. Ξεκινώ γράφοντας : E F G A B C D E.

    2. Βλέπω στον κύκλο των 5ων ότι το Ε έχει 4 # (τις F# C# G# D#)

    3. Άρα η κλίμακα Ε ματζόρε είναι: E F# G# A B C# D# E

    Εφαρμογή Ομοίως: Γράψτε την κλίμακα Bb:

    1. Γράφω : B C D E F G A B

    2. Βλέπω στον κύκλο των 5ων ότι το Bb έχει 2 b ( τις Βb Εb )

    3. Άρα η κλίμακα Bb είναι: Bb C D Eb F G A Bb

    Για να κάνετε περισσότερη εξάσκηση σας δίνω ΟΛΕΣ τις κλίμακες Αρμονικού Μινόρε:

    Ανάλυσα προηγουμένως την κατασκευή της Αρμονικής Μινόρε διότι ο κύκλος των 5ων δεν έχει τη δυνατότητα να το δείξει όπως δεν μπορεί να δείξει τη Κατιούσα Μελωδική Μινόρε. Ό όρος ‘’Μινόρε’’ στον κύκλο αναφέρεται πάντοτε στο Φυσικό Μινόρε και στην καθαρή Αιολική του μορφή.

    ΕΡΩΤΗΣΗ 3η: Ποιά είναι η τονικότητα της παρακάτω κλίμακας? Εξηγείστε τον οπλισμό με τον ‘’κύκλο των 5ων’’ .

    Η κλίμακα αυτή έχει οπλισμό Bb και Eb αλλά και F# μέσα στο μουσικό κομμάτι.

    Οι 2 υφέσεις είναι στον εσωτερικό κύκλο στο G (που είναι το Gm φυσικό) και στον εξωτερικό κύκλο φαίνεται ότι έχει τον οπλισμό της ματζόρε κλίμακας Bb. Το F# είναι ο προσαγωγέας και είναι αυτός ο προσαγωγέας που της δίνει την αρμονία.

    Άρα η κλίμακα της φωτογραφίας είναι η Gm ΑΡΜΟΝΙΚΟ. (έχει Bb , Eb , F#). Δηλαδή:

    G A Bb C D Eb F# G η ανιούσα Gm Αρμονικό και

    G F# Eb D C Bb A G η κατιούσα Gm Αρμονικό.

    Κλίμακα Ματζόρε και ΣΧΕΤΙΚΗ Μινόρε

    Η ΣΧΕΤΙΚΗ Μινόρε φαίνεται στον εσωτερικό κύκλο και όπως είπαμε στον κύκλο των 5ωνπάντοτε αναφερόμαστε στη φυσική μινόρε

    Η κλίμακα της οποίας η 3ηκαι η 6ηβαθμίδα σχηματίζει με την τονική μεγάλα διαστήματα (Μεγάλη 3ηκαι Μεγάλη 6η) λέγεται Ματζόρε (μείζων) κλίμακα.

    Η κλίμακα της οποίας η 3η και η 6η βαθμίδα σχηματίζει με την τονική μικρά διαστήματα (Μικρή 3η και Μικρή 6η) λέγεται Μινόρε (ελάσσων) κλίμακα.

    Κατασκευή (μία εκ των μεθόδων) των Πεντατονικών Κλιμάκων Ματζόρε:

    Μία άλλη εφαρμογή του Κύκλου των 5ωνείναι η κατασκευή των Πεντατονικών Κλιμάκων Ματζόρε:

    Η Ματζόρε Πεντατονική Κλίμακα φτιάχνεται από τα διαστήματα:

    R - 2 - 3 - 5 - 6 : Στην κλίμακα του C, θα είναι: C - D - E - G - A

    Ένας όμως απλός τρόπος κατασκευής της Ματζόρε Πεντατονικής από τον ΄΄Κύκλο των 5ων΄΄ είναι να πάρουμε τις 5 νότες αρχίζοντας από την C δεξιόστροφα : {C, G, D, A, E}.

    Δείτε το άρθρο μου: http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3380

     

     

    Software άμεσης διαδραστικότητας με τον ‘Κύκλο των 5ων’

    http://randscullard.com/CircleOfFifths/

    Έχει τις παρακάτω δυνατότητες

     

    • Βρίσκεις αμέσως τις συγχορδίες με οποιαδήποτε τονική και σε κλίμακες Ματζόρε-Μινόρε και Τρόπων (modes) (εκτός βέβαια της Αρμονικής και μελωδικής μινόρε)
    • Μπορείς εύκολα μεταφορά ενός κομματιού από μια τονικότητα σε μια άλλη ή πχ από πιάνο σε κιθάρα….
    • Να αναλύσεις ένα Chord Progression
    • Να βοηθήσει στη σύνθεση τραγουδιού
    • Την άμεση αναγνώριση του οπλισμού μιας κλίμακας
    • Την κατανόηση των κλιμάκων

    Σημείωση: Ο κύκλος των 5ων δείχνει μόνο τη Φυσική Μινόρε (Natural Minor) και όχι , όπως αναφέραμε την Αρμονική και την μελωδική μινόρε.

     

     

    ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΥΚΛΟΥ ΣΤΗ ΦΥΣΑΡΜΟΝΙΚΑ για Blues

    http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3172

    Την επόμενη φορά η συνέχεια για τον κύκλο

     

     

     ΕΝΟΤΗΤΑ 7Η

     

    ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΜΕΤΑΤΡΟΠΙΑΣ

     

     

    Παρτιτούρες με mp3 για 91 παραδείγματα μετατροπίας:

    http://musictheoryexamples.com/22MT.html

     

    ΕΝΟΤΗΤΑ 8η

    -sites που χρησιμοποιήθηκαν:

    http://www.tonalityguide.com/introoverview.php

    http://www.angelfire.com/music5/theory/

    http://audio.tutsplus.com/resources/the-basic-functions-of-harmony/

    http://www.digital-daydreams.com/theory/show_theory.php?id=8

    http://www.mymusictheory.com/grade6/lessons/a1-introduction-to-harmony.html

    http://www.studybass.com/lessons/harmony/

    http://www.standingstones.com/modeharm.html

    http://music.stackexchange.com/questions/6401/whats-the-difference-between-modal-music-and-tonal-music

     



     

     

     

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : STEFANOS604 στις 13-09-2012 09:28 ]

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : STEFANOS604 στις 13-09-2012 09:34 ]

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : STEFANOS604 στις 14-09-2012 16:28 ]

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : STEFANOS604 στις 14-09-2012 16:30 ]

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : STEFANOS604 στις 27-10-2012 18:50 ]

    [ τροποποιήθηκε από τον/την STEFANOS604, 14-11-2012 12:05 ]


    επισυναπτόμενα: VII.jpg voice extension.jpg major-minor-aug-dim.jpg kinds of chords.jpg bass-alto-tenor clef.jpg 
    costaspanag
    06.08.2012, 02:01

    Όταν στο Ωδείο μου συνέστησαν να κάνω μαθήματα αρμονίας και ανώτερων θεωρητικών, συνέπεσε να μας επισκεφθεί στο σπίτι ένας γνωστός μουσουργός, καθηγητής αρμονίας και συγραφέας σχετικού βιβλίου αρμονίας, που δεν θα αναφέρω το όνομά του. Τον ρώτησα σχετικά και με συμβούλεψε ότι, αφού είμαι ερασιτέχνης ώριμης ηλικίας και δεν ενδιαφέρομαι για πτυχία,  να μην ασχοληθώ καθόλου με το μάθημα της αρμονίας που διδάσκεται στα Ωδεία. Και μάλιστα ...ούτε καν να αγοράσω το βιβλίο του! Αλλά απλά να βρω έναν έμπειρο μουσικό "του πάλκου" να με μάθει "μοντέρνα" αρμονία.

    Πράγματι, τον άκουσα,  μαθήτευσα σε δύο κατά σειρά τέτοιους δασκάλους, από το 2001 μέχρι το 2008 και μπορώ να πω πως με έμαθαν ό,τι χρειαζόμουνα για ερασιτεχνική σύνθεση και ενορχήστρωση.

    Βέβαια το βιβλίο του της αρμονίας (2 ογκώδεις τόμοι) δεν παρέλειψα να το αγοράσω και να το μελετήσω, αλλά τελικά ελάχιστα από τα τόσα πολύ ωραία που γράφει μου χρησίμεψαν στην πράξη.

     Με αυτά που γράφω δεν θέλω καθόλου να υποτιμήσω την αξία του μαθήματος και των βιβλίων της αρμονίας, που είναι απολύτως απαραίτητα για  όσους ενδιαφέρονται για  ολοκληρωμένες σπουδές μουσικής με πτυχία.


    STEFANOS604
    06.08.2012, 06:42

    Costaspanag

    Ευχαριστώ για το σχόλιο

    Να η ευκαιρία να μας περιγράψεις , σε μικρές ενότητες σε τακτά χρονικά διαστήματα ,τις εμπειρίες σου περί αρμονίας , που πιστεύεις ότι θα ενδιέφεραν ερασιτέχνες ''ώριμης ηλικίας'' αλλά και μικρότερης ηλικίας που δεν ενδιαφέρονται για πτυχία και για το τι διδάσκεται στα ωδεία.

    Είναι δε μια ευκαιρία να φρεσκάρεις όσα έμαθες. ''Το διδάσκειν εστί δις μανθάνειν''

     

     


    giovan23
    07.08.2012, 11:19

    Παράθεση:

    Το μέλος costaspanag στις 06-08-2012 στις 02:01 έγραψε...

    ...... τον άκουσα,  μαθήτευσα σε δύο κατά σειρά τέτοιους δασκάλους, από το 2001 μέχρι το 2008 και μπορώ να πω πως με έμαθαν ό,τι χρειαζόμουνα για ερασιτεχνική σύνθεση και ενορχήστρωση.


    Θα χαρούμε να νας πεις και μας μερικές από τις εμπειρίες σου.

     

    Ευχαριστούμε προκαταβολικά


    STEFANOS604
    07.08.2012, 12:38

    Για να μη απαντήσει ο Costaspanag ή το σκέπτεται ή είναι δύσκολο να αποτυπωθεί με απλά λόγια ένα τεράστιο αντικείμενο.

     


    costaspanag
    07.08.2012, 13:25
    Ακριβώς, Στέφανε, το θέμα "μαθήματα αρμονίας" είναι απέραντο και άλλωστε δεν είμαι ειδικός για να απαντήσω. Εγώ απλά θέλησα να δείξω με το σχόλιό μου ότι για τον ερασιτέχνη υπάρχουν κι άλλες λύσεις, σαν αυτή που μου συνέστησε ο ειδικός καθηγητής (ας είναι καλά!) και την ακολούθησα.
    NikosVy
    08.08.2012, 18:14

    Υπάρχει και αυτό, αλλά άλλο είναι να μαθαίνεις την κλασσική Αρμονία και να σπας το κεφάλι σου με το βιβλίο του Καλομοίρη και να λύνεις τις ασκήσεις του μία προς μία.

    Υπάρχουν πολλές γνώμες στο θέμα αυτό. Εγώ δεν έχω ακούσει κανέναν να λέει ότι βρήκε ένα βιβλίο που του δίνει απαντήσεις και παρακάμπτει την κλασσική Αρμονία. Εγώ το παραπάνω εικονιζόμενο βιβλίο το έχω απλά για να βλέπω πως τα απλουστεύουν τα θέματα κάποιοι άλλοι, πηδώντας στο να αρχίσει κανείς με το «καλημέρα σας» να συνθέτει μουσική ή τραγούδια και συγκρίνω με αυτά που μαθαίνω με ιδιαίτερα μαθήματα (και στο Ωδείο, τι νομίζετε, ιδιαίτερα είναι, απλά πληρώνεις μια εγγραφή και κάτι εξετάσεις). Εγώ την Αρμονία τη μελετώ και σαν ένα είδος φιλοσοφίας, συνδέοντας τις τεχνικές και τα συμπεράσματά της και με τα πορίσματα άλλων επιστημών με τις οποίες βλέπω ομοιότητες, τις οποίες πολύ καλά κάνουν και οι άλλοι που δεν τις βλέπουν ή αρνούνται να τις δουν, επειδή οι δάσκαλοί τους δεν τις βλέπουν και δεν μπορούν να τους τις δείξουν.


    STEFANOS604
    08.08.2012, 19:06

    Έλα NikosVy μαζί με το Delta66 περιγράψτε περιληπτικά κάποιο κεφάλαιο , όπως εσείς νομίζετε καλύτερα.

     "complete idiots guide to music composition" κοστος 13$ θα το παραγγείλω και θα τα πούμε
    -----------------
    ''Οταν η ψυχή χάσει την αρμονία της τότε η μελωδία και ο ρυθμός βοηθούν να επανέλθει στην τάξη'' Πλάτωνας

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : STEFANOS604 στις 08-08-2012 19:08 ]


    NikosVy
    08.08.2012, 19:13
    Διάβασε και την κριτική που έχουν γράψει στο Amazon.com γι' αυτό. Μπορεί και να μην ικανοποιηθείς. Και το Linguaphone είναι άριστη μέθοδος ξένων γλωσσών, αλλά δεν έχω ακούσει κανέναν να έχει μάθει. Ρώτησε και κανέναν άλλο, επειδή εγώ το έχω συμπληρωματικό μόνο και δεν βασίζομαι σ' αυτό, παρά μόνο κατά δεύτερο λόγο.
    NikosVy
    09.08.2012, 01:15

    Συμπληρωματικά, αν βρεις προκοπή με το βιβλίο που σου συνέστησα προηγουμένως, πάρε και αυτό, αν και είναι για το πώς φτιάχνεις τραγούδια στα αγγλικά. Πάρε ένα Λεξικό Ομοιοκαταληξιών του  Ανδρόνικου Γ. Τσιβλέρε, εκδ. Δωδώνη, που θα δε βοηθήσει στο πρακτικό μέρος.

     Εγώ εξακολουθώ όμως να πιστεύω ότι χρειάζεται να σπουδάσει κανείς τον κλασσικό τρόπο, δηλαδή ιδιαίτερα μαθήματα είτε στο σπίτι σου είτε στο Ωδείο (καμία διαφορά ιδιαίτερων σπιτιού και Ωδείου αφού πάντα ένα καθηγητή θα βλέπεις μόνο και απλά θα πληρώνεις έξτρα και εγγραφές και εξετάσεις.

     Αν πάλι η Πατρίδα σου έχει φάει τα λεφτά με τους φόρους και δεν έχεις τίποτα, πάρε τα βιβλία αυτά που σου πρότεινα,  κάνε ότι μπορείς και πιάσε καμιά παρέα  με κανένα βιολιτζή/συνθέτη όπως βρήκα τελευταία και εγώ και προσπάθησε να φτιάχνεις κάτι μπροστά του για να παίρνεις καμιά ιδέα, διαφορετικά το σύστημα δεν προχωράει. Μη βλέπεις εμένα που είμαι παραδομένος στο μεγαλείο της μελέτης της Αρμονίας, εσύ δες πως γράφουν και κανένα τραγουδάκι (θα έχεις και το καμάρι να το κατοχυρώσεις στον ΕΟΠΙ). Αν μάλιστα τα καταφέρεις, θα έχεις γλυτώσει ιδιαίτερα μαθήματα 18 συναπτών σπουδών (ιδιαίτερων μαθημάτων σε Ωδείο για Ειδικό Αρμονίας –Αντιστιξης – Φούγκας – Σύνθεσης) που πάλι δεν μπορούν να δυο εγγυηθούν ότι θα συνθέσεις κάτι που θα καθίσει κανείς να ακούσει (εκτός αν κάνεις  συναυλία στις φυλακές).


    diodenikos
    09.08.2012, 03:02

    Καλησπέρα ιδιαίτερο μάθημα είναι όταν ο μαθητής είναι μόνος του με τον δάσκαλο, άν πας σε Ωδείο και ζητήσεις να κάνεις αρμονία κανονικά μπαίνεις σε τμήμα για να είσαι μόνος σου πρέπει να το πεις ότι θέλεις να κάνεις ιδιαίτερα.

    Επίσης το βιβλίο θεωρίας που έχω λέει ότι Συγχορδία λέγεται το ταυτόχρονο άκουσμα τριών ή και περισσοτέρων φθόγγων οι οποίοι είναι τοποθετημένοι ο ένας πάνω στον άλλο σε διαστήματα 3ης.

    Τώρα αυτές οι φωνές δίνουν ένα ταιριαστό άκουσμα, αρμονία το ίδιο δεν είναι?

    Πχ. έχω σαν βάση το ντο η δεύτερη θα είναι το μι, έχω σαν βάση το μι η δεύτερη θα είναι το σολ κτλ.

    Αυτές οι φωνές είναι αρμονικά διαστήματα και σχηματίζουν ένα ταιριαστό άκουσμα που ονομάζεται αρμονία.

    Είναι έτσι?


    STEFANOS604
    09.08.2012, 07:42

    Είναι απαραίτητη η εκμάθηση της αρμονίας όταν σήμερα υπάρχουν μηχανηματα, τα οποια βοηθούν να "κατασκευαστούν" μέσω έτοιμων presets δικα μας μουσικα κομματια...???Αυτο δεν ''με κάνει'' συνθετη!!! αφού έχω στη διάθεση μου δισεκατομμύρια τέτοια έτοιμα δείγματα και μάλιστα διαφορετικά από κάθε εταιρία που υπόσχεται απεριόριστες επιλογες ??

    Όμως και από την ΄΄Οικογενειακή Εγκυκλοπαίδεια'' που έχω δεν έγινα γιατρός΄, ούτε από το ''Do it yourself'' έγινα μάστορας , ούτε από τα ''Βότανα'' έγινα ομοιοπαθητικός.

    Όμως αυτά σίγουρα αυξήσαν τις γνώσεις μου και σε πολλές περιπτώσεις βοηθήσαν να αποφύγω γιατρό , μάστορα και να λυτώσω χρήμα , χρόνο και ......

    Θέλω λοιπόν να πω ότι ερωτήσεις όπως αυτή που έθεσε ο diodenikos θα βοηθήσουν να αποκομίσουμε μερικές βασικές γνώσεις αρμονίας.

    Πιστεύω , όπως και σε όλα τα δύσκολα αντικείμενα, ότι η γνώση των βασικών στοιχείων της Αρμονίας είναι απαραίτητη και για τον ερασιτέχνη μουσικό και είμαι σίγουρος ότι μπορεί να επιτευχθεί και μέσα από ατομική μελέτη.

    Μια μικρή όμως βοήθεια - πριν το διάβασμα 'βαρετών' βιβλίων αρμονίας που από την πρώτη μέρα μπορούν να μπουν στο ράφι- είναι καλοδεχούμενη και όπως είπα θα ωφεληθεί και ο διδάσκων αυτή την εκλαϊκευμένη μορφή που προτείνω αφου όπως είπα: ''Το διδάσκειν εστί δις μανθάνειν''.

    Εύχομαι το thread να συνεχιστεί


    STEFANOS604
    09.08.2012, 09:41

    έκανα editing στο αρχικό μου post προσθέτοντας τα παρακάτω για να διευκρινήσω ποιός είναι ο λόγος επιμονής μου:

    Ο λόγος που επιμένω στην εκμάθηση (έστω εγκυκλοπαιδικά) μερικών γνώσεων περί αρμονίας δεν είναι ότι θέλω να γίνω συνθέτης αλλά στην εποχή της πληροφορικής που ζούμε να μπορούμε να χειριστούμε software πραγματικά που μπορούν να κάνουν θαύματα και τουλάχιστον εμείς οι συνταξιούχοι να έχουμε ένα δρόμο εναλλακτικής δημιουργικής απασχόλησης . Χωρίς όμως γνώση βασικών εννοιών αρμονίας ο χειρισμός και κατανόηση των δυνατοτήτων τέτοιων προγραμμάτων είναι δύσκολος.

     

    Ετοιμα presets

    http://soundcloud.com/roland-klinkenberg

    Σύνθεση Μουσικής με πχ  τα παρακάτω 2 προγράμματα που σου επιτρέπουν να :

    (βαριέμαι να μεταφράσω αλλά αν κάποιος το ζητήσει θα το κάνω…)

    ….load instruments and samples, play these live or manually enter the note data, record external sounds (from a microphone for example) and play the whole mix back through the 99 channel mixer (adding effects). The completed project can be saved in .flp or .zip formats and/or exported to .wav, .mp3 or .ogg audio.

    1. http://www.image-line.com/support/FLHelp/html/basics_workflow.htm
    2. http://www.wikihow.com/Compose-Music-Using-GarageBand
    3. …………………………

    NikosVy
    09.08.2012, 12:44

    Παράθεση:

    Το μέλος STEFANOS604 στις 09-08-2012 στις 07:42 έγραψε...

    Μια μικρή όμως βοήθεια - πριν το διάβασμα 'βαρετών' βιβλίων αρμονίας που από την πρώτη μέρα μπορούν να μπουν στο ράφι- είναι καλοδεχούμενη ..

    Σε συμβουλεύω να κατεβάσεις το software "Harmony Practice 3", κατεβαίνει εύκολα και δωρεάν, νομίζω από το ίδιο το windows. Μπορείς να δοκιμάζεις να λύνεις ασκήσεις (=θέματα) Αρμονίας από κάποιο βιβλίο αφού διαβάζεις τη θεωρία. Το software σου δείχνει τα λάθη σου και αν πατήσεις κάποια κουμπάκια σου εξηγεί και σημεία από τη θεωρία που πρέπει να ξέρεις για να αποφύγεις τα λάθη στο μέλλον. Παρέχει πολλές δυνατότητες και για τον τρόπο μελέτης της Αρμονίας που σε ενδιαφέρει να ασχοληθείς, σου μεταβάλλει τα προβλήματα σε ένα ωραίο χόμπυ. Μπορείς να αγοράσεις και βιβλίο με λύσεις των θεμάτων Αρμονίας που υπάρχουν αρκετά, φτιάχνοντας διάφορα εναλλακτικά σενάρια λύσεων τα οποία θα δοκιμάζεις στο Harmony Practice 3.

    Υπάρχουν αρκετά μέλη του MusicHeaven που έχουν δώσει πολλές εξηγήσεις με προθυμία σε θέματα Αρμονίας και ως προς εμένα, έχουν λύσει κάποιες απορίες μου.

    Αν είσαι στην Αθήνα ή σε άλλη πόλη που έχει Τμήμα Μουσικών Σπουδών Πανεπιστημίου, μη διστάσεις να προμηθευτείς το πρόγραμμα που θα φτιάξουν για τη νέα χρονιά και ζήτησε να παρακολουθήσεις κάποια μαθήματα που σε ενδιαφέρουν, ως ακροατής, δεν θα σου φέρουν αντίρρηση (μην πας φορώντας κουκούλα). Αν είσαι επίσης στην Αθήνα, κάνε μια βόλτα μέχρι τη Βιβλιοθήκη Λίλιαν Βουδούρη, γράψου ως μέλος και ρώτα τους σχετικά με βιβλία, με δυνατότητες που δίνει το διαδίκτυο ή ό,τι έχουν να σου προτείνουν για το θέμα της Αρμονίας, διεκρινίζοντας ότι τη μαθαίνεις χωρίς δάσκαλο και θέλεις κάποια τεχνική ή βιβλιογραφική υποβοήθηση. Το προσωπικό της βιβλιοθήκης είναι ανωτέρου επιπέδου και πάντα πρόθυμο να βρει λύσεις.

    Βέβαια όλα αυτά που σου προτείνω, δεν μπορούν να αναπληρώσουν 100% την έλλειψη δάσκαλου, αλλά βοηθούν αρκετά.


    STEFANOS604
    09.08.2012, 19:13
    Το "Harmony Practice 3΄'' μου δείχνει ότι είναι μολυσμένο.
    NikosVy
    09.08.2012, 22:47

    Παράθεση:

    Το μέλος STEFANOS604 στις 09-08-2012 στις 19:13 έγραψε...

    Το "Harmony Practice 3΄'' μου δείχνει ότι είναι μολυσμένο.

    Δεν φαντάζομαι να εγκαταλείψεις μια προσπάθεια επειδή το Harmony Practice 3 είναι "μολυσμένο" όπως διάβασες κάποια ένδειξη. Θα το κατεβάσεις από άλλη διεύθυνση ή θα ρωτήσεις κάποιον που να ξέρει για να σου το κατεβάσει με ασφάλεια. Το Harmony Practice 3 έχει τη δυνατότητα να παίζει τα κομμάτια (συγχορδίες) που θα φτιάχνεις, ενώ συγχρόνως θα σου επισημαίνει λάθη στους πειραματισμούς σου.

    Αλλά πρέπει να έχεις μάθει καλά τη Θεωρία της Μουσικής και να παίζεις στα δάχτυλα συγκοπές, αντιχρονισμούς, όλες τις μείζονες - ελάσσοντες και κυρίως τα διαστήματα. Αν μάλιστα δεν παίζεις πιάνο θα συναντήσεις τρομερές δυσκολίες και θα έχεις απορίες συνεχώς.

    Σίγουρα δεν θέλεις να μάθεις και πιάνο και να δοκιμάζεις εκεί πάνω τις ιδέες σου, αφού έχεις προχωρήσει τόσο πολύ σε άλλα όργανα;

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : NikosVy στις 09-08-2012 22:49 ]


    STEFANOS604
    09.08.2012, 23:02

    απλώς έληξε το Anti-Malware αντιϊοικό. Μόλις μου το ανανεώσει ο υιός μου θα το κάνω downloading. :Όχι πιάνο , που χρήματα για τέτοια , το επόμενο λέω να 'ναι μπαγλαμαδάκι


    STEFANOS604
    10.08.2012, 07:41

    NikosVy

    Εγώ θα συνεχίσω με μικρές ενότητες , όπως της έχω καταλάβει εγώ , θα θέτω κάθε φορά κάποιες ερωτήσεις και με δική σας συμβολή , στο τέλος, ίσως φτιάξουμε ένα εκλαϊκευμένο άρθρο που θα βοηθήσει τους ερασιτέχνες που βλέπουν βιβλίο αρμονίας και το βάζουν στο ράφι και ποιος ξέρει ίσως κάποιοι κάποτε το κατεβάσουν απ’ το ράφι και……

    Κάθε φορά αυτή την ενότητα δική μου ή δική σας ή την απάντηση σας θα την θέτω (αφού δίνεται δυνατότητα editing) και στο αρχικό μου πρώτο post ώστε οι νέοι επισκέπτες , επειδή συνήθως δεν διαβάζουν όλα τα σχόλια,να βρίσκουν περισσότερες πληροφορίες.

    Δείτε παρακαλώ τις 2 τελευταίες ενότητες που πρόσθεσα στο αρχικό post και σχολιάστε


    giovan23
    10.08.2012, 14:22

    Αν συνεχίσετε έτσι απλά η Αρμονία θα είναι προσιτή ακόμα και από εντελώς αρχάριους.

    KEEP GOING......


    STEFANOS604
    11.08.2012, 09:15

    Ευχαριστώ Giovan23

    Παρατηρώ ότι το post έχει μέχρι στιγμής καλή επισκεψιμότητα που σημαίνει ότι κι άλλοι ενδιαφέρονται για στοιχειώδης εκλαϊκευμένες γνώσεις Αρμονίας.

    Ελπίζω να υπάρξει και να συνεχιστεί ο διάλογος και με καλούς γνώστες του θέματος.

     

    Τώρα

    Απαντώ πρακτικά ως εξής στο ερώτημα της 2ης ενότητας: ‘’Πως όμως γίνεται και ακούγεται ‘’σωστή’’ η εναρμόνιση μελωδίας μόνο με τις ανωτέρω 3 συγχορδίες αντί αυτών των πέντε;’’:

    Επειδή είμαι παίχτης φυσαρμόνικας και όλες οι διατονικές φυσαρμόνικες παίζουν μόνο στη κλίμακα που είναι η τονικότητα τους (εκτός αν εφαρμόσουμε την τεχνική bendings)  θυμήθηκα όσα έγραψα στα ‘’ακομπανιαμέντα’’ στο άρθρο μου: http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=2955§ionID=6

    Ότι δηλαδή στις διατονικές φυσαρμόνικες μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ΜΟΝΟ 3 ακόρντα. (πχ φυσαρμόνικα τονικότητας C μόνο τα ακόρντα: C – G – Dm(σχετική της F).

    Με τη φυσαρμόνικα λοιπόν μπορούμε να συνοδεύσουμε (άρα και να εναρμονίσουμε μια μελωδία, μόνο με τις συγχορδίες  I - IV - V) οποιαδήποτε μελωδία που χρησιμοποιεί αποκλειστικά τους φθόγγους μιας διατονικής κλίμακας.

    Θεωρητικά θα τολμήσω να απαντήσω ως εξής:

    Τα 3 αυτά ακόρντα περιέχουν ΟΛΕΣ τις νότες της διατονικής κλίμακας. Πχ τα ακόρντα C-G-F περιέχουν ΟΛΕΣ τις νότες της C ματζόρε, γι αυτό αυτή η έστω αναγκαστική (με 3 μόνο ακόρντα) εναρμόνιση 'ακούγεται' σωστή.

     




    Νέες συζητήσεις
    στην ίδια κατηγορία