Πριν από περίπου ένα μήνα η φωνή μου υπέστη έναν τραυματισμό κατά την διάρκεια ενός μαθήματος στην μονωδία. Η καθηγήτριά μου προφανώς δεν είναι καλή στον κλάδο της αφού με μια μόνο κλίμακα για ζέσταμα είχε την απαίτηση να φτάσω στην νότα κόντρα σολ (ενώ κάνω μόνο ένα χρόνο μονωδία)..αυτός είναι και ο λόγος που θα φίγω απ το συγκεκριμένο ωδείο. Μετά από εκείνη την φορά πονούσε ο λαιμός μου κάθε φορά που κατάπινα και είχα την αίσθηση ότι αντί λίγο σάλιο κατάπινα μια μεγάλη γουλιά νερό. Δεν μπορούσα να τραγουδήσω κανονικά ..αλλά τραγουδούσα σαν ένα πεντάχρονο που δεν έχει καθόλου πείρα, βάσεις και τεχνική στην φωνή του..και είχα σχεδόν πέσει σε κατάθλιψη. Έκανα όσο μπορούσα αφωνία και τώρα μετά από έναν μήνα μπορώ να τραγουδάω κανονικά ..αλλά δυσκολεύομαι πολύ να πιάσω τις ψηλές νότες που είχα πριν και η έκτασή μου έχει μειωθεί κατα πολύ . Ακόμη, εαν θα τραγουδήσω έστω και λίγο, νοιώθω ενόχληση στον λαιμό μ κατα την κατάποση και πόνο στην αριστερή (εσωτερικά) μεριά στον λαιμό που στην αρχή του τραυματισμού αντανακλούσε και στο αυτί. Είναι κάτι σοβαρό;; Μπορεί η φωνή μου να γίνει όπως πριν;; Η φωνή μου, μαζί με την οικογένεια μου, τους φίλους μου, την υγεία και την αγάπη, είναι ΟΛΗ μου η ΖΩΗ!! Ήδη από μικρή ηλικία συμμετείχα σε χορωδίες, οπότε και την καλλιεργούσα και την καλλιεργώ συνεχώς. Φέτος κλείνω τον 9το χρόνο στην αγαπημένη μου χορωδία! Αγαπώ πάρα πάρα πολύ το τραγούδι και ιδιαιτέρα το κλασσικό!!..Θα το εκτιμούσα πάρα πολύ εαν είχα μια έγκυρη και πιθανών έμπιστη απάντηση..ή έστω λίγη βοήθεια. Ευχαριστώ πολύ!!!
[ τροποποιήθηκε από τον/την lifewithoutmusicisnolife, 10-08-2015 03:46 ]
[ τροποποιήθηκε από τον/την trelakias, 26-08-2015 22:52 ]
Ασχολουμενος ερασιτεχνικά με το κλασσικό τραγούδι(πόσοι άραγε ασχολούνται επαγγελματικά στην Ελλάδα χωρίς να είναι τσαρλατάνοι δάσκαλοι;), έχω ακούσει(απο youtube) πως γίνεται να πάθεις μόνιμο τραυματισμό και να χάσεις τις ψιλές σου, εαν πιέζεις το "voice box" όταν τραγουδας. Σε αυτή την περίπτωση βέβαια τελειώνει η καριερα σου... Ελπίζω βέβαια να μην έπαθες κάτι τέτοιο. Να ξέρεις πάντως πως οι ψιλές και η οπερατική ένταση είναι επικίνδυνες και θα πρέπει να γίνονται χωρίς να πιέζεις τις φωνητικές σου χορδές. Ενδεικτικά θα σου πω, πως για να πετύχεις "μεγάλη" φωνή θα πρέπει όλος ο αέρας που βγάζεις να γίνεται ήχος. Για να πετύχεις σωστό support θα πρέπει να μην βγάζεις καθόλου αέρα από το στόμα σου όταν τραγουδάς. Λένε πως εαν βάλεις ενα κερί μπροστά στο στόμα σου δεν θα πρέπει να σβήσει. Εαν επίσης δεν τρεμοπαίξει καθόλου τότε έχεις πετύχει απόλυτο support. O ήχος είναι κύμα, δεν είναι αέρας. Αυτό που μεταδίδεται όταν μιλάς ή όταν τραγουδάς δεν είναι αέρας αλλά ηχητικός παλμός. Εαν δεν τραγουδάς με αυτό τον τρόπο τότε τραυματίζεις την φωνή σου. Τραγουδούσες έτσι με την δασκάλα σου; Πολλοί τραγουδιστές δεν τραγουδανε έτσι, αλλά αυτοί έχουν το μικρόφωνο και η κόπωση είναι ελάχιστη. Στην κλασσική μουσική είναι αναγκαίο να τραγουδάς σωστά γιατί οι απαιτήσεις είναι πολύ μεγάλες.
[ τροποποιήθηκε από τον/την lgiorgos, 10-08-2015 22:05 ]
Igiorgos λες :
‘’…..O ήχος είναι κύμα, δεν είναι αέρας. Αυτό που μεταδίδεται όταν μιλάς ή όταν τραγουδάς δεν είναι αέρας αλλά ηχητικός παλμός. Εαν δεν τραγουδάς με αυτό τον τρόπο τότε τραυματίζεις την φωνή σου…..’’
Επειδή πιστεύω είναι κακή διατύπωση θα το αναλύσω με απλά λόγια :
Η φωνή μας όταν μιλάμε ή τραγουδάμε είναι αέρας επεξεργασμένος (ηχητικό κύμα). Τι εννοώ:
Απ’ αυτή την επεξεργασία , που όπως το δακτυλικό αποτύπωμα είναι μοναδική, παράγεται η διαφορετική για κάθε άτομο φωνή.
Τα τραγούδια των επαγγελματιών να τα τραγουδάτε στον δικό σας άνετο τόνο , καθαρά και όχι στον τόνο του επαγγελματία. Αν πιέζεστε να βγάλετε φωνή σε υψηλότερο τόνο θα την καταστρέψετε γρήγορα.............
Καλησπέρα φίλη!
Όχι δεν έχεις κάτι σοβαρό στη φωνή σου όπως προκύπτει από τα γραφόμενά σου...
Η δυσκολία στην κατάποση και ο πόνος στο λαιμό οφείλονται σε ερεθισμό του φάρυγγα και στην ξηρολαιμία που υπάρχει από την κακή τεχνική στο τραγούδι...η αντανάκλάση στο αυτί οφείλεται στο ερεθισμό ενός νεύρου που είναι κοινό για την περιοχή του φάρυγγα και της ρίζας της γλώσσας και λέγεται γλωσσοφαρυγγικό...όταν εχεις ερεθισει αυτο το νευρο ο πονος αντανακλα και στο αυτι...
Πάμε παρακάτω:Εκτός από την αφωνία θα πρέπει να ξεχάσεις και τις ψηλές σου νότες για λίγο καιρό.
Να μάθεις να δουλευεις πανω στην εντελως ανετη εκταση σου και οχι στην εκταση που με κοπο επιανες ως τωρα και θεωρουσες πως οταν ειχες εξαντλήσει το 70 τα εκατο του μεγιστου πχ ειχες τη νοτα.
Ξεκινησα να τραγουδαω απο Ε2-D4 και με τον καιρό και με λαθος τεχνικη ανοιξα εως και G4.
Αρα θεωρητικα μια νοτα D#4 την ειχα με μικρη πιεση μεν ανετα δε.
Ελα μου ομως που αυτο κουραζε τη φωνη μου και τραυματιζε το λαιμο μου...
Τι εκανα?
Τις σωστες ασκησεις ανασας και τοποθετησης αλλα εκτος αυτου
δουλεψα σε πολυ μικρη εκταση φωνης:απο Α2-Α3(!!!!) δλδ σε εκεινη την εκταση που τραγουδουσα με την ιδια ανεση που μιλουσα!
Τωρα αυτη η εκταση εγινε Ε2-Ε4 η και F4 καμμια φορα και μπορω να τραγουδαω ανετα ενα σχετικα απλο ρεπερτοριο!!
Χωρις να τραυματιζω τη φωνη μου οπως κάποτε έκανα και πίστευα πως είχα βλάψει τη φωνη μου!
Κατι τελευταιο και πολυ σημαντικο:Για να σου φυγει το αγχος πως εχεις κανει ζημια στις φωνητθικες σου χορδες,καλο θα ειναι να επισκεφτεις ενα ΩΡΛ φωνίατρο και να κάνεις άμεση λαρυγγοσκόπηση!
Και να θυμάσαι:Το τραγούδι θέλει χρόνο και υπομονη και καμμια φορα χρειαζεται να γκρεμισουμε οτι νομιζαμε πως χτισαμε σωστο για να το φτιαξουμε παλι απο την αρχη!
Καλη συνεχεια και επιτυχια σε αυτο που αγαπας!
[ τροποποιήθηκε από τον/την freddieKrueger, 11-08-2015 15:55 ]
Το καταλαβαίνω απλά είπα μη σωστή διατύπωση.
Παράθεση:
|
Η συμβουλή σας για τον τόνο των τραγουδιών είναι πάρα πολύ χρήσιμη.
Επεξεργασία και διαχείριση στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι συνώνυμες καθώς αυτό ακριβώς εννοώ.
Πιστεύω ότι δεν είναι λάθος ο παραλληλισμός με το μήκος των χορδών στα όργανα και την πίεση του αέρα και την περαιτέρω επεξεργασία που αναφέρω
.Ας δούμε κι ένα κείμενο πιο επιστημονικό:
The vocal folds in motion.
The larynx is a major (but not the only) source of sound in speech, generating sound through the rhythmic opening and closing of the vocal folds. To oscillate, the vocal folds are brought near enough together such that air pressure builds up beneath the larynx. The folds are pushed apart by this increased subglottal pressure, with the inferior part of each fold leading the superior part. Such a wave-like motion causes a transfer of energy from the airflow to the fold tissues.[32] Under the correct conditions, the energy transferred to the tissues is large enough to overcome losses by dissipation and the oscillation pattern will sustain itself. In essence, sound is generated in the larynx by chopping up a steady flow of air into little puffs of sound waves. The perceived pitch of a person's voice is determined by a number of different factors, most importantly the fundamental frequency of the sound generated by the larynx. The fundamental frequency is influenced by the length, size, and tension of the vocal folds.
Wikipedia εδώ:
Αυτά όμως είναι θέματα ειδικών γιατρών , για μας απλά μια εγκυκλοπαιδική γνώση φυσιογνωσίας του λάρυγγα , φάρυγγα , τραχείας….είναι αρκετή
[ τροποποιήθηκε από τον/την STEFANOS604, 12-08-2015 21:37 ]
Κ. Στέφανε αυτά που παραθέσατε από το wikipedia (που δε σημαίνει ότι πάντα είναι επιστημονικά/σωστά) σε συνδυασμό με αυτά που υποστηρίζετε με κάνουν να πιστεύω πως ή δε γνωρίζετε αγγλικά ή δε κατανοήσατε το κείμενο.
Δεν συσχετίζεται πουθενά στο κείμενο η πίεση του αέρα με την παραγόμενη συχνότητα! Ξαναδιαβάστε το.
freddie παρόλο που έχω αμφιβολίες και ίσως και αντίθετη γνώμη γι'αυτό που λες δε θα διαφωνήσω καθώς δεν έχω γνώσεις και επομένως επιχειρήματα αλλά απ'ότι καταλαβαίνω μεγάλη σημασία έχει η ποιότητα του ήχου.
Edit: Αν εννοείτε κάτι το οποίο δεν ισχύει γενικά, σαν κανόνας, θα πρέπει να το διευκρινίζετε καθώς δε μπορούμε διαδικτυακά να διαβάζουμε τη σκέπση του καθενός, εγώ τουλάχιστον. Οι λέξεις έχουν διαφορετική σημασία!
[ τροποποιήθηκε από τον/την Stoyo, 13-08-2015 18:51 ]
[ τροποποιήθηκε από τον/την Stoyo, 13-08-2015 18:52 ]
The perceived pitch of a person's voice is determined by a number of different factors, most importantly the fundamental frequency of the sound generated by the larynx. The fundamental frequency is influenced by the length, size, and tension of the vocal folds.
Μετάφραση:
Η αντιληπτός τόνος , της φωνής ενός ατόμου καθορίζεται από έναν αριθμό διαφορετικών παραγόντων, κυρίως από τη θεμελιώδη συχνότητα του ήχου που παράγεται από το λάρυγγα. Η θεμελιώδης συχνότητα επηρεάζεται από το μήκος , το μέγεθος και την τάση των φωνητικών χορδών .
Στο προηγούμενο ποστάρισμα αυτους τους διαφορετικούς παραγοντες τους αναφέρω και βασικά δεν λέω κάτι διαφορετικό από ότι το εγγλέζικο κείμενο:
Αυτά όμως είναι θέματα ειδικών γιατρών , για μας απλά μια εγκυκλοπαιδική γνώση φυσιογνωσίας του λάρυγγα , φάρυγγα , τραχείας….είναι αρκετή και δεν θα ασχοληθώ περεταίρω
Πάλι δε καταλαβαίνετε, σας υπενθυμίζω τι γράπσατε και είναι το κύριο μέρος της διαφωνίας μας
Παράθεση:
|
Ακουστικό φάσμα = εύρος συχνοτήτων, η πίεση του αέρα ΔΕ μεταβάλει τη συχνότητα κατά τη φώνηση, ούτε γενικά, ούτε στο άρθρο που παραθέσατε για να το υποστηρίξετε.
Για να μεταβάλουμε τη συχνότητα, μεταβάλουμε το μήκος των φ.χορδών!
Για να μεταβάλουμε την ένταση, μας βοηθάει και η πίεση του αέρα. Αν φυσάω δυνατότερα σε μια τρομπέτα δε θα μεταβληθεί η συχνότητα αλλά η ένταση, σωστά; Ρωτάω και γιατί δε ξέρω τη λειτουργία της αλλά φαντάζομαι έτσι θα γίνει. Όπως και αν χτυπήσω απαλά ή δυνατά μια χορδή θα αλλάξει μόνο η ένταση του ήχου και όχι η συχνότητα.
έγραψα:
Επειδή ήμουν παίκτης τρομπέτας – φλικόρνου πάνω από 12 χρόνια οι νότες C – G – Coctave – Eoctave – Goctave παράγονται χωρίς να πατάμε κανένα από τα πιστόνια (όπως ακριβώς στη σάλπιγγα η οποία δεν έχει πιστόνια) απλά με διαφορετική πίεση αέρα και κατάλληλο σχήμα της στοματικής κοιλότητας.
Στα όργανα αυτά οι διαφορετικοί τόνοι παράγονται με Στήλη με αέρα:
Με μακρύτερο ή κοντύτερο σωλήνα (που επιτυγχάνεται με τα πιστόνια που αλλάζουν το μήκος του σωλήνα). Η διέγερση της στήλης αέρα γίνεται δονώντας τα χείλη (buzzing) , ‘’φυσώντας’’ απαλά έως δυνατά και ρυθμίζοντας το ‘άνοιγμα’ των χειλιών ανάλογα με την νότα .
[ τροποποιήθηκε από τον/την STEFANOS604, 14-08-2015 02:48 ]
Παρακινούμενος από τη φράση του frieddie ειδικά από τη ‘’ ...φυσική αίσθηση…’’
‘’ ….Κάθε τονικότητα απαιτεί μια συγκεκριμμένη υπογλωττιδική πίεση η οποία δεν πρέπει να γίνεται συνειδητή από αυτον που τραγουδά. Υψηλότερη τονικότητα υποστηρίζεται από υψηλότερη υπογλωτιδική πίεση. Όμως η φυσική αίσθηση είναι αυτη που περιγράφει ο stoyo,δλδ δεν ''σπρώχνουμε'' περισσότερο αέρα. Είναι λάθος’’.
και επειδή το ίδιο νοιώθω κι εγώ με τα πνευστά, έψαξα και βρήκα πολλά κείμενα που συνηγορούν ,όπως πχ το παρακάτω:……
According to previous investigations by Leanderson, Sundberg, & von Euler, subglottal pressure in singing is adapted to pitch and loudness. (Μετάφραση: Σύμφωνα με προηγούμενες έρευνες από Leanderson , Sundberg , και von Euler , η υπογλωττιδική πίεση στο τραγούδι επηρεάζει και τη συχνότητα και την ένταση ). Δείτε τη συνέχεια του άρθρου ΕΔΩ :
Βέβαια το υπόλοιπο κείμενο του link είναι κατανοητό μόνο από φυσιογνώστες του θέματος.
Φαίνεται ότι είχα δίκιο , όχι επειδή έχω γνώσεις επί της φυσιογνωσίας των φωνητικών χορδών αλλά από εμπειρία στα πνευστά ,όπως ήδη το περιέγραψα στο προηγούμενο ποστάρισμα και που θα αναλύσω τη σχέση των πνευστών με τις φωνητικές χορδές, όπως εγώ το νοιώθω, λεπτομερέστερα σε νέο topic μόλις βρω το χρόνο να το καταγράψω και να το συζητήσουμε πιο διεξοδικά γιατί πιστεύω έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον....
The main acoustic effect of an increase of subglottal pres- sure is known to be an increase of loudness of phonation.
As a secondary effect, the fundamental frequency of phonation increases somewhat.
Edit: Ξέχασα να μαυρίσω/πλαγιάσω τη λέξη frequency ώστε να γίνει ευκλότερα αντιληπτό το νόημα
[ τροποποιήθηκε από τον/την Stoyo, 28-08-2015 02:36 ]
Ένα δεύτερο από τα πολλά παρ'ομοια άρθρα:
One of the controversial points as to the subglottic pressure is whether or not it may play any role in pitch regulation (Ένα από τα αμφιλεγόμενα σημεία ως προς την Υπογλωττιδική πίεση είναι το αν μπορεί ή όχι να παίζει κάποιο ρόλο στη ρύθμιση του τόνου ) and further how it does.
Those who are of opinion that the pitch rises as the blowing pressure increases are many, represented by : (Όσοι είναι της γνώμης ότι ο τόνος ανεβαίνει με την αύξηση της πίεσης είναι πολλοί εκπροσωπούμενοι από τους : )
Ακόμα λοιπόν και ειδικοί επιστήμονες ,με πειράματα και ειδικά όργανα μέτρησης, έχουν διαφορετικές απόψεις ως προς το θέμα.
Ας το θεωρήσουμε λοιπόν ένα από τα αμφιλεγόμενα σημεία της φωνητικής.
Απλά εγώ το συνέδεσα πρακτικά (λόγω της πολύχρονης εμπειρίας μου στα πνευστά) με την τρομπέτα και που θα παρουσιάσω πιο αναλυτικά αυτή την πρακτική ταπεινή άποψη μου στο μέλλον που πιστεύω θα έχει κάποιο ενδιαφέρον.
Παράθεση:
|
Απαντήστε μου σας παρακαλώ σε 2 ερωτήσεις:
Να κάνω μια μικρή παρέμβαση πρακτικού τύπου ως προς το συσχετισμό έντασης-τονικότητας.
Επιτρέψτε μου.
Λοιπόν σίγουρα όλοι γνωρίζουμε πως είναι εντελώς διοαφορετικά πράγματα.
Επίσης ο άπειρος τραγουδιστής δυσκολευεται πολύ να παράγει ομαλά σιγανούς τόνους μεγάλης τονικότητας η το αντίθετο,δλδ δυνατούς τόνους χαμηλής συχνότητας.
Πως μπορεί να γίνει μια ομαλή μετάβαση από ένα τόνο σ ένα άλλο?
Έστω πως τραγουδούμε ένα τόνο πχ C3 δεδομένης έντασης πχ mf(mezzo forte).
Καλό είναι να μάθουμε να ελατώνουμε ομαλά την ένταση και να την αυξάνουμε στον ΙΔΙΟ τόνο.
Δλδ απο Mf σε piano(σιγανα) η pianissimo(πολύ σιγανα) η απο mf σε f(forte).
Eχωντας κανει κτημα μας τον ελεγχο αυτο σαν πρωτο βημα κανουμε τον ηχο απο Mf piano.Αμεσως μετα ανοδο ενος ημιτονιου στην αυτη πολυ χαμηλη ενταση,δλδ C#3.Κατόπιν,ομαλός έλεγχος αυτης της τονικοτητας οσον αφορα την ενταση.Με παρομοιο τροπο άνοδος σε D3,Eb3,E3,F3,κοκ
Έτσι χτίζουμε λιθάρι λιθάρι όλη μας την έκταση.
Να πω απλά πως ανεξαρτήτως θεωρητικής προσέγγισης του θέματος,είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό πως
-είναι λάθος να ''σπρώχνω'' πιο πολύ αέρα για να τραγουδήσω πιο ψηλά.
-είναι λάθος να ''ζορίζομαι'' να βγάλω ήχο είτε σιγανό είτε δυνατό.Θα βρεί αυθόρμητα και θα κοντρολαριστεί σχετικα ευκολα και ελαστικα.
Αυτα και ευχαριστω για την προσοχη σας.