Καταγραφές των στοιχείων ενός αδικοχαμένου πολιτισμού, ο οποίος λείπει από τα δρώμενα της παγκόσμια πολιτιστικής σκηνής και μαζί μ’ αυτόν λείπει και το μήνυμα του , η ουσιαστική επαφή του ανθρώπινου πλάσματος με τη μητέρα γη , τα στοιχεία της φύσης και η υψηλή καλλιέργεια της πνευματικής ευγένειας.
Η Επιλογή Του Δρόμου Της Ζωής Και Το Μανιτού
Πίστευαν παλιά πως τα χαμένα πνεύματα περιπλανιόταν στον αόρατο άερα περιμένοντας τα παιδιά να τα βρουν, αν έψαχναν πολύ και αρκετά υπομονετικά…
Το πνεύμα τραγουδούσε το πνευματικό του τραγούδι για να τα απομνημονεύσει το παιδί και να το χρησιμοποιεί όταν καλεί το πνεύμα-φυλακά τους αν ενήλικας.
Περιστέρι που Πενθεί (Christine Quintaskett) 1888-1936
Salish
Οι δρόμοι της ζωής δεν ήταν τόσοι πολλοί για τους νεαρούς Ινδιάνους. Κάποιος θα μπορούσε να γίνει ιχνηλάτης στην υπηρεσία της φυλής του, να γίνει κυνηγός ή πολεμιστής. Ελάχιστοι γίνονταν μάγοι-γιατροί ενώ η συσσώρευση ιδιωτικού πλούτου δεν είχε ενθαρρυνθεί σαν μυητική επιλογή.
Οι νεαροί άντρες των φυλών καθώς πλησίαζαν στην ενηλικίωση έπρεπε να διαλέξουν τον δρόμο της ζωής τους, μέσα από μια μυητική διαδικασία κατά την οποία έπρεπε να απομονωθούν στην κορυφή ενός ιερού βουνού και να δουν ένα μυστικιστικό όνειρο.Όταν επέστρεφε στο χωρίο τον έλουζαν (επιβεβαίωση της πνευματικής γέννησης)και έμενε 4 μέρες σ’ ένα χώρο διαλογισμού όπου τρεφόταν με αγνές τροφές.
Στη συνέχεια ακολουθούσε ο γάμος και η υπόσχεση να καθοδηγήσει κι αυτός τους νεαρούς της ερχόμενης γενιάς στο μυστικό μονοπάτι όπως τον είχαν καθοδηγήσει οι παλαιότεροι. Όπως έλεγαν κι οι Γιούμα η γνώση δεν είναι κάτι που μαθαίνεται αλλά κάτι που πρέπει να αποκτήσει ο άνθρωπος σύμφωνα με τα όνειρα του.
Το ίδιο τυπικό της απομόνωσης και του οράματος στο βουνό ακολουθούσαν και τα κορίτσια το ίδιο με τα αγόρια προκειμένου να δουν το "Μανιτού" τους το πνεύμα που θα τους έδινε έμπνευση στα ιερά τραγούδια τους και θα τους έδειχνε το δρόμο που έπρεπε να διαλέξουν στη ζωή.
Ποτέ 2 άτομα με το ίδιο μανιτού δεν πολεμούσαν μεταξύ τους ούτε παντρευόταν. Ο Μάγος της φυλής -και κανένας άλλος- μπορούσε να αναγνωρίσει το μανιτού των παιδιών και να τους αποκαλύψει το συμβολισμό και τις υπερφυσικές δυνάμεις του.
Ο έρωτας και ο Γάμος
Σε κάθε σπουδαίο γάμο παρευρισκόταν ο αρχηγός, ακολουθούμενος από τη γυναίκα του. Περνούσε την πίπα ολόγυρα στο δωμάτιο για να καπνίσουν όλοι μαζί. Μ’ αυτό τον τρόπο οι οικογένειες ενώνονταν δημόσια και έδιωχναν κάθε παλιά ή μελλοντική διαφωνία κι έτσι ήταν “ενωμένοι σε ένα”. Τότε ο αρχηγός έβγαζε λόγο στο ζευγάρι με τις συμβουλές του, τονίζοντας τα καλά στοιχεία του καθενός, και μετά τους ευχόταν ένα ευτυχισμένο μέλλον.
Περιστέρι που Πενθεί (Christine Quintaskett) 1888-1936
Salish
Ο έρωτας αντιμετωπίζονταν με φυσικότητα και απλότητα. Αν ένας νεαρός ερωτεύονταν μία κοπέλα έφτιαχνε μία φλογέρα και συνέθετε τραγούδια για χάρη της τα οποία έπαιζε τα βράδια έξω απ΄τη σκηνή της. Αν ο έρωτας του είχε ανταπόκριση η κοπέλα κάποιο βράδυ έβγαζε έναν πάσαλο απ’ τη μεριά της σκηνής που κοιμόταν και του επέτρεπε να κοιμηθεί μαζί της.
ΕΡΩΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ
ΣΕ ΜΙΑ ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ ΓΥΝΑΙΚΑ
Στον ουρανό ένα φεγγάρι
στο πρόσωπο σου ένα στόμα
Στον ουρανό πολλά άστρα
στο πρόσωπο σου μόνο δυο μάτια.
Otomi
Δεν ξέρω αν έλειψες ποτέ:
κοιμάμαι μαζί σου, ξυπνώ μαζί σου,
στα όνειρα είσαι μαζί μου.
Αν τα σκουλαρίκια στ’ αυτιά μου κουδουνίσουν
ξέρω είσαι εσύ που κινείσαι στην καρδιά μου
Nahuatl
ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΣΕ ΞΕΧΑΣΩ
Όσο σκληρά και αν προσπαθώ στις σκέψεις μου γυρνάς
Όταν μ’ ακούς να τραγουδώ, στ’ αλήθεια κλαίω για σένα.
Makah
Πηγές : www.nea-acropoli.gr
Βιβλιογραφία : Ινδιάνικη Σοφία
Ινδιάνικη Ποίηση - Στα Ίχνη του ανέμου
Εκδόσεις Οδός Πάνος (Εισαγωγή –Μετάφραση Ειρήνη Βρης)
- Στείλε Σχόλιο
Σκέψεις...Από Καρδιάς...Και Άλλα...