Πετάω τη σκούφια μου ....
03 Μαΐου 2023, 11:02
Ο Καλομηνάς
ΠΑΡΑΔΟΣΗ  

Καλομηνάς στον ΠΟΝΤΟ είναι ο 5ος μήνας του έτους, δηλαδή ο ΜΑΙΟΣ ή ΜΑΗΣ.

ΚΑΛΟΣ ΜΗΝΑΣ δηλαδή, διότι ξεκινούσε ο πολύ καλός καιρός και τα αγαθά ήταν σε αφθονία.

Σηματοδοτεί τον τελευταίο μήνα της άνοιξης αλλά αν ρωτάτε την γνώμη μου τον πιο όμορφο καθώς η φύση είναι στα καλύτερα της. 

Η ονομασία του μήνα ΜΑΙΟΥ σε εμάς προήλθε από το όνομα της νύμφης Μαίας που ήταν η ομορφότερη από τις Πλειάδες τις επτά κόρες του Άτλαντα (Ατλαντίδες) και της Πλειόνης και μητέρα του θεού Ερμή στον οποίο ο μήνας αυτός ήταν αφιερωμένος.

Στην Κερασούντα και στη Χαλδία υπήρχε ρήμα «Καλομηνεύκομαι» που σήμαινε: «Φέρομαι σαν τον Μάϊο». Στην Οινόη, την Κερασούντα και την Ινέπολη, ο Καλομηνάς λεγόταν και «Μάης». Μάλιστα στην Ινέπολη υπήρχε και το επίθετο «Μαέσιος», δηλαδή «Μαγιάτικος».


Πρωτομαγιά

Ο Μάιος ήταν ο μήνας των λουλουδιών, της βλάστησης και της καρποφορίας. Παρ’ όλα αυτά, ήταν και ένας πολύ βροχερός μήνας, με το χαλάζι επίσης να πέφτει πολύ συχνά.

Το πρωί της 1ης του Καλομηνά έτρωγαν άρτο που είχαν φυλάξει από τη Μεγάλη Πέμπτη και έπιναν γάλα

Κατόπιν έβγαζαν τα ζώα από το μαντρί και τα οδηγούσαν στη βοσκή. Αφού τα στόλιζαν με «τραχολίδια» (πολύχρωμες κορδέλες) και με κουδούνια. Τα οδηγούσαν κρατώντας στο χέρι βέργες από ανθισμένες άγριες τριανταφυλλιές, που τις έλεγαν «μασούρας».

Η έξοδος των αγελάδων για τις εαρινές βοσκές έπρεπε απαραίτητα να γίνει την Πρωτομαγιά. Ενώ στα τέλη του Μαΐου θα άρχιζε η ομαδική μετάβαση των ζώων στα παρχάρια, τους ορεινούς βοσκότοπους.

«Όνταν έρτ’ ο Καλομηνάς, φυτρώνε τα χορτάρια, ντ’ έμορφα επρασίντσανε τα τσόλια τα παρχάρια»

Αξίζει να σημειωθεί πως εκεί στην εξοχή έστηναν γλέντια και φαγοπότια που διαρκούσαν μέχρι το βράδυ, οπότε και γύριζαν στα σπίτια τους.


Παροιμίες – Εκφράσεις
  • Στη Ματσούκα, την Σάντα, την Χαλδία και την Τραπεζούντα έλεγαν την παροιμία: «Καλομηνά πα είδα ‘σεν και ξάν’ το μυτί σ’ ύλιζεν». Λεγόταν για τον άνθρωπο που είναι πάντα ο ίδιος και που δεν αλλάζει με τίποτα.
  • Σε χωριά της Σαμψούντας έλεγαν την παροιμία: «Βράσον χαλκόν ιμ’ βράσον, ους να φεύ’ ο μισαφίρτς. Κρεμάχ’ τσαρούχ ιμ’ κρεμάχ’, ους να ‘ρται ο Καλομηνάς». Λεγόταν για τον φιλοξενούμενο (μουσαφίρη) που δεν έλεγε να φύγει.
  • Στην Κρώμνη και την Ίμερα έλεγαν: «Έρθεν κι ο Καλομηνάς, όλ’ τρών’ κι’ εσύ πεινάς». Δηλαδή: «Ήρθε ο Μάιος, όλοι τρώνε και εσύ πεινάς».
  • Στα Κοτύωρα υπήρχε έκφραση για τον αλαζόνα άνθρωπο. «Άμον καλομηνέσ’ κόπρον, σ’ ιφταίρ απάν ‘κι στέκ’» Δηλαδή: «Σαν Μαγιάτικη κοπριά, δεν στέκεται επάνω στο φτυάρι».
  • Στον Πόντο, το χαλάζι του Μαϊού δεν το ήθελε κανείς γιατί ήταν καταστρεπτικό. Μάλιστα λέγαν το παρακάτω δίστιχο:

Τ’ αρνί μ’ επαρακάλ’ν ατό, κι ατό εποίν’ νεν νάζια, τα δάκραι μ’ εκατήβαιναν Καλομηνά χαλάζια


Προλήψεις και δοξασίες

Στον Πόντο, ο Μάιος συνδεόταν με προλήψεις και δοξασίες…

Οι κάτοικοι πίστευαν πως την 1η ημέρα του Καλομηνά κινδύνευαν από μάγια. Γι’ αυτό και εκείνη την ημέρα προσπαθούσαν όλοι να προφυλαχθούν με σκόρδα, κρεμμύδια και μαγιοβότανα. Σύμφωνα με το έθιμο, κρεμούσαν στα σπίτια στεφάνια, σύμβολα της δροσιάς και της δύναμης της μαγιάτικης φύσης. Θεωρώντας ότι θα τους μεταδοθεί η υγεία και η ζωντάνια της φύσης.

  • Στην Κερασούντα τον Μάιο τον θεωρούσαν μήνα των μαγισσών. Προκειμένου να προφυλαχθούν από την επήρεια του, έφτιαχναν αυτοσχέδιους σταυρούς από βάτα ή φλοιούς. Τον οποίο σταυρό κουβαλούσαν μαζί τους ή τον κρεμούσαν στην εξώπορτα του σπιτιού τους.
  • Στο Σταυρίν, τον μήνα Μάιο δεν γινόντουσαν γάμοι, λόγω προλήψεων. Επίσης, το καλαντόνερο το ανακάτευαν μαζί με τον αγιασμό των Φώτων και το φύλαγαν ως ιατρικό. Επίσης, αυτό το μείγμα το ανακάτευαν μαζί με βροχόνερο του Μαΐου και το χρησιμοποιούσαν σαν μαγιά, για να πήξουν το γάλα σε γιαούρτι!
  • Στα Κοτύωρα η πρώτη βροχή του Μαΐου πίστευαν πως είχε τη δύναμη να κολλίζει. Δηλαδή να μετατρέπει το γάλα σε γιαούρτι.
  • Στη Χαλδία πίστευαν πως αν κάποιος κοιμηθεί έξω στην ύπαιθρο κατά τον Μάιο μήνα, θα πάθει κακό στην υγεία του.

Οι γιορτές του Μαΐου

Τον Μάιο στον Πόντο τιμούσαν ιδιαίτερα τις παρακάτω ημερομηνίες και γιορτές:

  • Στις 7 Μαΐου στο χωριό Ματσερά (περιοχή Αργυρούπολης) γιορταζόταν η μνήμη του Νεομάρτυρα Βασιλείου. Ενός κρυπτοχριστιανού που οι Τούρκοι ονόμαζαν «Καρατζά». Ο οποίος δεχόταν τιμές Αγίου, τόσο από Χριστιανούς όσο και από τους Τούρκους.
  • Στις 9 Μαΐου γιόρταζαν την μνήμη του Αγίου Χριστόφορου, μεγαλομάρτυρα από τα αρχαία Σούρμενα του Πόντου. Μάλιστα το όνομα του Αγίου τιμάται ιδιαίτερα στον Πόντο. Όσοι το φέρουν ονομάζονται: «Στοφόρος» και «Στοφορίνα».
  • Στις 21 Μαΐου γιόρταζαν τη μνήμη των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, τους οποίους λάτρευαν ιδιαίτερα.

Δεν ξέρω αν η προληπτικότητα εν τέλει που έχουμε για κάποιους μήνες ισχύει η όχι πάντως την Παρασκευή έχει πανσέληνο- τη λεγόμενη πανσέληνο των λουλουδιών. Άντε να δούμε τι ψυχολογία θα έχουμε που πέφτει και στη γιορτή μου. 

Καλό μήνα με υγεία βασικά να έχουμε και ΥΠΟΜΟΝΗ. 

1 σχόλια - Στείλε Σχόλιο

Orfeus (03.05.2023)
Υπάρχουν και αυτά:
Ο Μάιος, ο πέμπτος μήνας του ημερολογίου μας με διάρκεια 31 ημέρες, ήταν ο τρίτος μήνας του δεκάμηνου Ρωμαϊκού ημερολογίου. Η ονομασία του προέρχεται από το όνομα της αρχαίας Ρωμαϊκής θεότητας Maja (Μάγια) που με τη σειρά του προέρχεται από την αρχαία Ελληνική λέξη Μαία, που σημαίνει τροφός, μητέρα. Συνεπώς ως θεότητα η Μαία, συμβόλιζε τη γονιμότητα της γης. Την Μάγια τιμούσαν οι Ρωμαίοι την Πρωτομαγιά, με ειδικές γιορτές και θυσίες χοιριδίων στο βωμό της. Αργότερα η θεά ταυτίστηκε με την Ελληνική Νύμφη Μαία, την ομορφότερη από τις Ατλαντίδες, μητέρα του Θεού Ερμή, στον οποίο κυρίως αφιερώθηκε αυτός ο μήνας, όπως μας πληροφορεί ο Πλούταρχος σύμφωνα με τον οποίο, επίσης, η ονομασία του Μαΐου ίσως προέρχεται από τη λέξη Major που είναι ο συγκριτικός βαθμός του επιθέτου Magnus (Magnus–Major-Maximus = Μέγας–Μείζων–Μέγιστος), ενώ ο Οβίδιος αναφέρει ότι η ονομασία παράγεται από το Majestas (= Μεγαλειότης). Οπωσδήποτε το Maja, είναι το θηλυκό του Majus, που θεωρείται αρχαιότερος τύπος του Magnus. Άλλοι τέλος, θεωρούν ότι ο Μάιος πήρε την ονομασία του από τους Majores, τους αρχαίους ένδοξους προγόνους, στους οποίους ήταν αφιερωμένος.

Στην αρχαία Ρώμη, κατά την διάρκεια του Μαΐου ετελούντο ιερές γιορτές προς τιμήν της πηγαίας νύμφης Ηγερίας (Egeria), σε ανάμνηση των πολύτιμων συμβουλών της προς τον βασιλιά Νουμά Πομπίλιο για τις θρησκευτικές μεταρρυθμίσεις που αυτός εισήγαγε στο ημερολόγιο. Ειδικά την 1η και την 2η ημέρα του Μαΐου συνεχίζονταν τα Φλοράλια που είχαν αρχίσει στις 28 Απριλίου.

Επίσης την 1η Μαΐου οι Ρωμαίοι τιμούσαν την Bona Dea (Αγαθή Θεά) και στους πανηγυρισμούς της δεν έπρεπε να παρευρίσκεται κανένας άντρας.

Στις 9,στις 11 και στις 13 του Μαΐου τελούνταν τα Lemuria προς εξευμενισμό των νεκρών. Θεσπίστηκαν μετά το φόνο του Ρώμου από τον Ρωμύλο, όταν η σκιά του νεκρού πλανιόνταν στα αγαπημένα του μέρη αρνούμενη να φύγει.

Στους Ειδούς του Μαΐου στη Ρώμη, οι αδελφοί Αρουάλεις, ο σύλλογος των 12 ιερέων, τελούσαν τουλάχιστον μέχρι τον 4ο μ.Χ. αιώνα, λιτανείες και τραγούδια με χορούς στην ύπαιθρο υπέρ ευφορίας των καρπών της γης. Οι 12 ιερείς έφεραν σε αυτές τις λιτανείες στεφάνια από στάχυα με λευκές μάλλινες ταινίες. Οι μεγάλες ετήσιες αυτές γιορτές ονομάζονταν Αρουάλεια και κατά την διάρκειά τους οι ιερείς θυσίαζαν στους Θεούς έναν χοίρο, έναν ταύρο και μία προβατίνα νεαρής ηλικίας.
Τον μήνα αυτόν, ετελείτο στην αρχαία Ρώμη, προς τιμήν της γονιμικής θεάς Μαίας, μια γενική γιορτή με την ονομασία Μαϊουμάς, κατάλοιπα της οποίας διατηρούνταν στην Ανατολή (Αντιόχεια κ.ά.), έως την πρωτοβυζαντινή εποχή.

Ειδικά στη Συρία, ο Μαϊουμάς, ήταν γιορτή ανάλογη προς τις πάνδημες γιορτές του Διόνυσου και της Αφροδίτης.

Επί Λέοντος Δ’ (775-790) γιορτάζονταν και στην Κων/πολη με την ονομασία Βρυτά.

Οι Ρωμαίοι θεωρούσαν τον Σείριο, το λαμπρότερο άστρο του Μεγάλου Κυνός αλλά και του νυκτερινού ουρανού, ως υπαίτιο διαφόρων ασθενειών και υπεύθυνο για τα κυνικά καύματα (ιδιαίτερα θερμές ημέρες) του Αυγούστου.

Γι’ αυτό το λόγο επεδίωκαν να τον εξευμενίζουν θυσιάζοντας προς τιμήν του, σκύλους διαλεγμένους να έχουν τρίχωμα ξανθωπό. Οι θυσίες αυτές γίνονταν κατά την διάρκεια τριών σημαντικών γιορτών, που είχαν καθιερωθεί στο εορτολόγιο γύρω στο 238 π.Χ. προς το τέλος του Απριλίου και τον Μάιο, όταν ο Ήλιος άρχιζε ήδη να πλησιάζει τον Σείριο. Η πρώτη ήταν τα Vinalia Priora στις 22 Απριλίου, η δεύτερη τα Floralia από τις 28 Απριλίου έως τις 2 Μαΐου υπέρ της πλούσιας ανθοφορίας και της αίσιας ωρίμανσης των καρπών και η τρίτη ήταν τα Robigalia προς τιμήν της θεάς Robigo (Ερυσιβίη) για να προφυλάξει τα δημητριακά από το στάχτιασμα και άλλες ασθένειες.

Επί Κλαυδίου, η Σύγκλητος πρότεινε την μετονομασία του Μαΐου σε Κλαύδιο (Claudius), κατά την προσφιλή συνήθειά της προς τους εκάστοτε ισχυρούς και ιδιαίτερα τους αυτοκράτορες. Όμως η ονομασία δεν επικράτησε.

Ο λαός μας συσχετίζοντας παρετυμολογικά το όνομα του Μαΐου με τα μάγια, τον θεωρεί μαγεμένο. Απ’ αυτό και οι προλήψεις ότι δεν πρέπει να γίνονται γάμοι ούτε και να επιχειρείται σοβαρή εργασία αυτόν τον μήνα. Οι ξαφνικές ραγδαίες βροχές του Μαΐου καταστρεπτικές για τα χλωρά ακόμα σιτηρά και το θερισμένο τριφύλλι, θεωρούνται κακός οιωνός. “Στον καταραμένο τόπο Μάη μήνα βρέχει”. Ωστόσο, ο λαός τον ονομάζει και Καλομηνά ή Πενταδείλινο, επειδή καθώς έχει μεγαλώσει η ημέρα και το δειλινό διαρκεί, οι άνθρωποι έκαναν ένα πέμπτο γεύμα μέσα στην ημέρα.

Γενικά στον Μάιο, δίνονται ονομασίες προερχόμενες από την ανοιξιάτικη φύση: “Πράσινος”, “Κερασάρης”, “Τριανταφυλλάς”, “Λούλουδος” και είναι πανελλήνιο έθιμο την Πρωτομαγιά να πλέκουν με λουλούδια και στάχυα τους Μάηδες, στεφάνια για την ευφορία της γης. Τα κρεμούν πάνω από τις εξώπορτες των σπιτιών μέχρι τις 24 Ιουνίου, το θερινό ηλιοστάσιο, οπότε κατά το έθιμο, τα καίνε στις φωτιές του Άϊ-Γιάννη.

(Από τη στήλη: Καμία Συμπάθεια για τον Διάβολο)

Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να έχετε συνδεθεί ως μέλος. Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε ή εδώ για να εγγραφείτε.

Επιστροφή στο blog
Συγγραφέας
renabill
Ειρήνη
από ΑΘΗΝΑ ΚΕΝΤΡΟ


Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/renabill

Ο, τι προκύψει....

Tags

ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ-ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΑΘΛΗΤΙKA ΑΣΤΕΙΑ ΑΘΛΗΤΙΚΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ-ΥΓΕΙΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ - ΣΚΕΨΕΙΣ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ-ΙΝΤΕΡΝΕΤ-ΜΜΕ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ-ΠΟΙΗΣΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΑΞΙΔΙΑ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΣΚΕΨΕΙΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΠΟΝΤΟΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ - ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΕΧΝΕΣ



Επίσημοι αναγνώστες (15)
Τα παρακάτω μέλη ενημερώνονται κάθε φορά που ανανεώνεται το blogΓίνε επίσημος αναγνώστης!

Πρόσφατα...
Δημοφιλέστερα...
Αρχείο...


Φιλικά Blogs

Links