Από το CultureGuide.gr (διεύθυνση:
http://www.cultureguide.gr/events/details_gr.jsp?Event_id=48817&catA=7)
Οταν λαλούν τ' αηδόνια...
To Μέγαρο Μουσικής Αθηνών αποτίει φόρο τιμής στον Χρόνη Αηδονίδη
Πενήντα ολόκληρα χρόνια έχουν περάσει από τότε που ο Χρόνης Αηδονίδης ξεκίνησε να προσφέρει τεράστιο έργο στην ελληνική μουσική παράδοση. Ο σπουδαίος τραγουδιστής που λίγο έλειψε να μην αρχίσει ποτέ την ένδοξη καριέρα του επειδή... ντρεπόταν, μας παρασύρει σε ένα σεργιάνι στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Θράκη, με οδηγό τη μουσική αλλά και τους χορούς της. Στην εκδήλωση, που εντάσσεται στον κύκλο Γέφυρες, συμμετέχει πλήθος μουσικών σχημάτων και τραγουδιστών που έχουν γράψει τη δική τους ιστορία στο ελληνικό τραγούδι:
Είναι η
Δόμνα Σαμίου, η
Γλυκερία, ο
Γιώργος Νταλάρας και ο
Διονύσης Σαββόπουλος, που τιμούν το συνάδελφο και φίλο τους Χρόνη Αηδονίδη σε μία συναυλία γεμάτη κέφι αλλά και συγκίνηση.
Σε αυτήν συμμετέχουν ακόμη οι μουσικοί της Ορχήστρας Αρχείου Ελληνικής Μουσικής, οι τραγουδιστές
Βαγγέλης Δημούδης και Νεκταρία Καρατζή, η Βυζαντινή Χορωδία Κοιμήσεως Θεοτόκου Νέου Ηρακλείου (Πρωτοψάλτης- Χοράρχης: Χρήστος Σταύρου), η Παραδοσιακή Χορωδία Αποφοίτων Μουσικού Λυκείου Παλλήνης (διδασκαλία: Χρυσόστομος Μητροπάνος), και το Χορευτικό Συγκρότημα Ιδρύματος Πέτρου Ζήση (Διδασκαλία: Περικλής Κώτσης).
Το πρόγραμμα της τιμητικής βραδιάς που το Μέγαρο αφιερώνει στον μεγάλο αυτό καλλιτέχνη κι επιμελήθηκε ο Γιώργος Κωνστάντζος, περιλαμβάνει και χορούς από την πλούσια παράδοση της Θράκης, όπως ζωναράδικους, μαντηλάτους, μπαϊντούσκες, καρσιλαμάδες.
Ο Χρόνης Αηδονίδης γεννήθηκε τον Δεκέμβρη του 1928 στο χωριό Καρωτή, κοντά στο Διδυμότειχο, όπου πέρασε τα παιδικά και εφηβικά του χρόνια, έμαθε τα πρώτα τραγούδια και μυήθηκε στον κόσμο της παραδοσιακής μουσικής, πρώτα από τη μητέρα του, που γνώριζε τα περισσότερα τραγούδια της Θράκης, κι έπειτα απ' τους πλανόδιους μουσικούς που έπαιζαν στα πανηγύρια.
Σε μικρή ηλικία, μαθητής ακόμα, διδάσκεται βυζαντινή μουσική. Το 1950 εγκαταστάθηκε με τους γονείς του στην Αθήνα, όπου ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη βυζαντινή μουσική στο Ελληνικό Ωδείο, κοντά στον μεγάλο δάσκαλο, Θεόδωρο Χατζηθεοδώρου. Τον Μάρτιο του ίδιου χρόνου προσλαμβάνεται, ως λογιστής, στο Σισμανόγλειο Νοσοκομείο.
Τα χρόνια εκείνα, μια σημαντική γνωριμία επρόκειτο να του αλλάξει τη ζωή: το 1953 ο λαογράφος Πολύδωρος Παπαχριστοδούλου του πρότεινε να συμμετάσχει στην εκπομπή του Θρακικοί αντίλαλοι στο κρατικό Ραδιόφωνο. Παρότι στην αρχή ο Χρόνης Αηδονίδης δίστασε λέγοντάς του "...με συγχωρείτε πολύ. Τα τραγούδια αυτά ξέρω, τα αγαπώ, αλλά... ντρέπομαι να τα πω. Θα με κοροϊδεύουν!", τελικά όμως με τις παραινέσεις του λαογράφου αποφάσισε να λάβει μέρος σε αυτήν την προσπάθεια προβολής και διάδοσης της παραδοσιακής μουσικής.
Πολύ σύντομα αρχίζει να συμμετέχει ως μονωδός στη Χορωδία του Παντελή Καββακόπουλου, και λίγο αργότερα συμμετέχει και στη Χορωδία του Σίμωνα Καρά, ενώ από το 1957, αναλαμβάνει τακτική εβδομαδιαία εκπομπή στο Ραδιόφωνο, προβάλλοντας το μουσικό θησαυρό της ιδιαίτερης πατρίδας του, της Θράκης. Ηταν η πρώτη φορά που θρακιώτικα τραγούδια ακούγονταν σε άλλες περιοχές της Ελλάδας.
Η μοναδική χροιά της φωνής του Χρόνη Αηδονίδη έφερε κοντά στην παραδοσιακή μουσική ένα ευρύ ακροατήριο. Η συμβολή του στη διάδοση της παράδοσης είναι ανεκτίμητη. Από τότε έχει εμφανιστεί σε εκατοντάδες εκδηλώσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό (ΗΠΑ, Αυστραλία, σε όλα τα κράτη της πρώην Σοβιετικής Ενωσης, Ευρώπη) και διαθέτει μια πλούσια δισκογραφία.
Τα χρόνια έκαναν τη φωνή του Χρόνη Αηδονίδη μεστή και ώριμη: διαθέτει τώρα την πολύτιμη γνώση "πού πονάει το κάθε τραγούδι", όπως λέει χαρακτηριστικά ο ίδιος. Αυτή τη γνώση τη μεταφέρει στις επόμενες γενιές μέσα από τις συναυλίες του και τη διδασκαλία.