ελληνική μουσική
    471 online   ·  211.156 μέλη
    αρχική > e-Περιοδικό > Aρθρα

    Μουσικές του κόσμου

    Οι παραδοσιακές μουσικές επηρεάζουν τα σύγχρονα μουσικά ιδιώματα, ανακατεύονται με αυτά, γίνονται ethnic και παρουσιάζονται στη Δύση δίνοντάς της την ευκαιρία να αφουγκραστεί τη φωνή της καρδιάς των λαών του κόσμου...
    Γράφει ο Γιώργος Αξάς (rapsodos)
    20 άρθρα στο MusicHeaven
    Δευτέρα 15 Δεκ 2003
    Οι παραδοσιακές μουσικές επηρεάζουν τα σύγχρονα μουσικά ιδιώματα, ανακατεύονται με αυτά, γίνονται ethnic και παρουσιάζονται στη Δύση δίνοντάς της την ευκαιρία να αφουγκραστεί τη φωνή της καρδιάς των λαών του κόσμου.

    Το πάντρεμα των σύγχρονων μουσικών ιδιωμάτων με τις παραδοσιακές εθνικές μουσικές δεν είναι πρόσφατη υπόθεση. Οι πολιτιστικές ανταλλαγές ανάμεσα στους λαούς ξεκινούν από τους αρχαίους χρόνους φθάνοντας στον αιώνα μας με την εκπληκτική διάδοση της πληροφορίας.

    Mουσικά ιδιώματα που γεννήθηκαν στις Η.Π.Α. και κυριάρχησαν το μεγαλύτερο μέρος του 20ου αιώνα σε όλο τον κόσμο (η Jazz, τα Blues, το Rock 'n' roll) δεν θα είχαν ποτέ υπάρξει χωρίς τη μουσική επιρροή της Αφρικής. Παράλληλα, υπήρξαν κι από τη λατινική Αμερική στιλ που γνώρισαν περιορισμένη επιτυχία μέσα από χορευτικές μόδες όπως το ταγκό, το τσα-τσα και η ρούμπα. Μουσική όμως που κατ ‘ εξαίρεση περιορίστηκε στις λατινογενείς αστικές μειονότητες κι έτσι ιδιώματα όπως το calypso από τo Τρινιτάντ (πρεσβευτής o Harry Belafonte) και η bossa nova από τη Βραζιλία παρήκμασαν γρήγορα.

    Ενα, μάλλον απρόσμενο, ευρύ άνοιγμα της Δύσης προς τις μουσικές του κόσμου σημειώθηκε το 1965, όταν κυκλοφόρησε το άλμπουμ των Beatles "Rubber Soul" που περιλάμβανε τη σύνθεση του κιθαρίστα George Harrison "Norwegian Wood", το πρώτο Pop τραγούδι στο οποίο ακούγονταν οι εξωτικοί ήχοι του ινδικού sitar.

    Τη δεκαετία του '70, καθώς το Rock είχε πλέον χάσει την επαναστατική ενέργεια που το χαρακτήριζε στα μέσα της δεκαετίας του '50 και την κοινωνικο-πολιτική οργή του τέλους των '60s, ο Τζαμαϊκανός Bob Marley (1945-1981 ) με το γκρουπ του, τους Wailers, έγινε διάσημος σ' όλο τον κόσμο γεμίζοντας το κενό με τη Reggae πρότασή του: επαναφέρει το αίτημα της κοινωνικής ενότητας, προβάλλοντας πάθος, θρησκευτική πίστη (rastafari) και συγκλονιστική αποφασιστικότητα.

    Πλέον αποκαλύφθηκε στους ακροατές ανα τον κόσμο ένα υπέροχο εύρος νέας μουσικής και οι "έθνικ" ήχοι έγιναν της μόδας, με αποκορύφωση την επιτυχία του άλμπουμ Graceland του Paul Simon που ήταν έντονα επηρεασμένο από το νοτιοαφρικανικό ιδίωμα "mbaqanga". Σχεδόν μια δεκαετία μετά την εμφάνιση και επικράτηση της Reggae, o Simon (γνωστός για την προτίμησή του στις έθνικ μουσικές από την υιοθέτηση περουβιανής και Reggae μουσικής ήδη από τις μέρες της συνεργασίας του με τον Art Garfunkel) ταξίδεψε στη Νότια Αφρική, όπου εντυπωσιάστηκε από την ερμηνεία του a capella φωνητικού συνόλου Ladysmith Black Mambazo και τη μουσική παράδοση που αυτό εκπροσωπούσε. Ηχογράφησε το 1986 το Graceland, με συμμετοχή των Ladysmith, δημιουργώντας ένα από τα πιο εμπορικά άλμπουμ της δεκαετίας του '80, με πωλήσεις που ξεπέρασαν τα επτά εκατομμΥρια αντίτυπα.

    Οι προσπάθειες του Simon ενέπνευσαν κι άλλα μεγάλα ονόματα της Pop, όπως τον Peter Gabriel, τον Ry Cooder και τον David Byrne, να στηρίξουν τη διεθνή προβολή κάποιων εκλεκτικών καλλιτεχνών της world μουσικής, Οι Gabriel και Byrne στέγασαν τις ανησυχίες τους αυτές ιδρυοντας τις, αφοσιωμένες στις έθνικ μουσικές, δισκογραφικές εταιρείες Real World και Luaka Bop, ενώ σε καθιέρωση εξειδικευμένων ετικετών προχώρησαν και οι πολυεθνικές.

    Έτσι λοιπόν η έθνικ μουσική αποδείχθηκε μια ευκαταφρόνητη βοήθεια για τις εμπορικές σκοπιμότητες της δισκογραφίας, η οποία αγκάλιασε με ιδιαίτερη λατρεία τις στιλιζαρισμένες προσπάθειες "συνάντησης" των δυτικών ιδιωμάτων με τη world music. Από την άλλη δεν έλειψαν και οι εύστοχες και καρποφόρες "συναντήσεις" μουσικών με προέλευση από διαφορετικές πολιτιστικές παραδόσεις που κατάφεραν να αποδώσουν μουσική σπάνιας αμεσότητας μέσα από συσχετισμούς αντίθετων πολιτιστικών παραδόσεων. Ορισμένες από τις πρώτες ευρωπαϊκές έθνικ επιτυχίες ηχογραφήθηκαν από τους τραγουδιστές και μουσικους Mory Kante και Salif Keita (αμφότεροι από το Μαλί) και τον Αλγερινό τραγουδιστή του rai, Cheb Khaled, ο οποίος εξοικείωσε τη διεθνή μουσική κοινότητα με τους ήχους της αραβικής μουσικής.

    Μέσα από την πορεία που προαναφέρθηκε, η σύγχρονη μουσική παρουσιάζεται εμπλουτισμένη με ήχους από κάθε γωνιά της Γης: Καραϊβική Θιβέτ, Πράσινο Ακρωτήρι, Βραζιλία, Ανδεις, Ινδία, Μαλί, Νιγηρία. Ποτέ άλλοτε τα ταξίδια του ‘’προσωπικού’ ηχοσυστήματος δεν έκρυβαν τόσες μουσικές απολαύσεις


    Συνεχίζεται …

    Tags



    Γίνε ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ

    Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.

    Στείλε το άρθρο σου

    σχολιάστε το άρθρο


    Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να είστε μέλος του MusicHeaven. Παρακαλούμε εγγραφείτε ή συνδεθείτε

    #368   /   17.12.2003, 11:26   /   Αναφορά
    Χαίρομαι όταν διαβάζω τέτοια άρθρα, ειλικρινά το απόλαυσα. Απέριττο, με σαφήνεια και ακρίβεια, χωρίς φλυαρίες και πλατυλογίες που να σε κουράζουν, διαγράφει μια ιστορική αναδρομή, περιγράφοντας με χαρακτηριστική αμεσότητα την αλληλεπίδραση των διαφόρων μουσικών ρευμάτων και ιδιωμάτων ανά την υφήλιο. Αναμένουμε και τη συνέχεια Γιώργο.
    #369   /   17.12.2003, 14:01
    Ευχαριστώ Γιάννη, αλλά ας περιμένουμε τη συνέχεια η οποία θα αναφέρεται σε πιο συγκεκριμένα πράγματα και αναφορές, δηλαδή σε πληροφορίες σχετικά με τα ιδιώματα κάποιων λαών καθώς και διευθύνσεις στο internet απο όπου θα μπορεί να αντλήσει κάποιος ακριβώς τα στοιχεία για τα οποία ενδιαφέρεται. Ελπίζω το αποτέλεσμα να σου αρέσει εξίσου και ... να είναι αποδεκτό.

    Ευχαριστώ και πάλι.