Η ανάγνωση μουσικής είναι μια πρακτική εξειδίκευση που σας επιτρέπει να διαβάσετε μουσική που δεν έχετε δει ή ακούσει ποτέ πριν, αλλά και να ανατρέξετε στα παλιά κομμάτια που έχετε στη μνήμη σας και δε σας "κατεβαίνουν".
Η ανάγνωση μουσικής επιτρέπει να καταγράφονται αλλά και να μεταδίδονται εύκολα σε άλλους οι μουσικές ιδέες μας ή κάποια έμπνευση της στιγμής!
Ένα από τα μειονεκτήματα στο να μάθετε να διαβάζετε ΜΟΝΟ παρτιτούρα και να μη δουλεύετε τις δεξιότητες των αυτιών είναι ότι συχνά, δεν θα μάθετε να αυτοσχεδιάζετε γιατί θα συνηθίσετε να παίζετε τα πάντα από την παρτιτούρα.
Άλλο μειονέκτημα είναι δύσκολο να δούμε στην παρτιτούρα τη μορφή του τραγουδιού, της μελωδίας και την αρμονία. Ο παίκτης μπορεί να χαθεί με τις λεπτομέρειες.
Τόσο το παίξιμο απ’ έξω (που όμως απαιτεί καλό ‘’αυτί’’) όσο και το παίξιμο με ανάγνωση παρτιτούρας, αποτελούν πολύτιμους τρόπους για την εμπειρία και την κατανόηση της μουσικής.
Οι περισσότεροι μουσικοί πιστεύουν πως αξίζει να δουλεύουμε για τα πλεονεκτήματα που προσφέρει κάθε μία μέθοδος. Και οι δύο δεξιότητες είναι συμβατές.
Βέβαια η εκμάθηση σύνθετων κομματιών από το αυτί είναι εξαιρετικά δύσκολη. Μπορεί να γίνει, αλλά απαιτεί πάρα πολύ χρόνο η ανάγνωση ενός κομματιού η απομνημόνευσή του.
Η εκμάθηση ανάγνωσης παρτιτούρας είναι απαραίτητη, αν θέλετε να επικοινωνείτε σωστά με άλλους μουσικούς.
Προσωπικά, σαν ερασιτέχνης μουσικός, ξέρω πολλά τραγούδια από μνήμης καθώς στην παρέα σε μια ταβέρνα, σε μια παρέα σε σπίτι είναι αδύνατο να φέρνεις και την παρτιτούρα.
Σαν σολίστας όμως, πιστεύω, δεν είναι τόσο σημαντικό να γνωρίζεις πώς να διαβάζεις μουσική αλλά αν σχεδιάζεις να παίζεις ως μέλος ενός σωστού συγκροτήματος, πρέπει οπωσδήποτε να είσαι σε θέση να διαβάζεις μουσική.
Έτσι όσοι δε διαβάζουν μουσική, έχουν όμως ‘’μουσικό αυτί ‘, ακούγοντας τα διάφορα τραγούδια, αφού τα αφομοιώσουν παίζουν τα κομμάτια ο καθένας με το δικό του τρόπο αυτοσχεδιάζοντας, κάνοντας συχνά χρήση της τεχνικής vibrato, trilling, glissando….
Τι γίνετε όμως με όσους δεν ξέρουν να διαβάζουν μουσική και δεν έχουν και "αυτί";
Τότε, στην αρχή μαθαίνω με tablature. Λέγεται και: Σημειολογική Παρτιτούρα - Tabs /Tablature
Οι ταμπλατούρες είναι ένα "κόλπο’" των ωδείων, ειδικά φυσαρμόνικας και κιθάρας αλλά και άλλων οργάνων.
Απ’ την αρχή όμως θα διαπιστώσεις ότι δεν μπορείς να διαβάσεις ΑΠΟΛΥΤΩΣ καμιά tab αν δεν ξέρεις τη μελωδία της και τον ρυθμό της επακριβώς όπως αυτός που την έγραψε.
Στην αρχή εκμάθησης ενός οργάνου, αν ξέρεις τον σκοπό ενός τραγουδιού και εμπιστεύεσαι αυτόν που έφτιαξε την παρτιτούρα τότε χρησιμοποίησε την.
Η σημειολογική παρτιτούρα είναι δύσκολο ή και αδύνατον να αναγνωσθεί ειδικά όταν η μελωδία είναι γρήγορη, αν περιέχει εισαγωγή, ταξίμι, ρεφραίν με επανάληψη... χωρίς τη συνοδεία ηχητικού ή καλύτερα βίντεο.
Η γνώμη μου είναι πως 100% αξιόπιστη είναι μόνο η videotab, όπως στο συνημμένο βίντεο μου, πράγματι είναι. Μια τέτοια σημειολογική παρτιτούρα για φυσαρμόνικα:
Παρακάτω παρουσιάζω 2 βίντεο με τις αντίστοιχες tab:
Συνοψίζοντας, χρειάζεστε και τα δύο (ή και τα τρία με την tab) για να κατακτήσετε την πλήρη εμπειρία της μουσικής!
Αν σου αρέσει να γράφεις για μουσικά θέματα, σε περιμένουμε στην ομάδα συντακτών του ιστορικού, ανεξάρτητου, πολυφωνικού, υγιούς και δημοφιλούς ηλεκτρονικού περιοδικού μας.
Στείλε το άρθρο σου
σχολιάστε το άρθρο
#30151 / 03.08.2023, 16:06 / Αναφορά Μέσο είναι η παρτιτούρα κι όχι σκοπός. Αυτός που είναι σε θέση να τη διαβάσει τέλεια και να παίξει άψογα ένα κομμάτι αλλά δεν έχει μουσικό αυτί δε λέγεται μουσικός. Είναι απλά εκτελεστής. Τίποτα παραπάνω. Κάτι πολύ φτωχό δηλαδή. Ο μουσικός μπορεί να ακούει και να αντιλαμβάνεται τον παλμό ενός κομματιού και το ρυθμό του Να τοποθετεί σε αυτόν την αρμονία πρώτα αδρά και μετά με μεγαλύτερη λεπτομέρεια. Βήμα βήμα σκαλοπάτι σκαλοπάτι Πως είναι το στόλισμα του δέντρου. Πρώτα οι μεγάλες μπάλες η βάση (φάτνη) κτλ μετά τα χοντρά στολίδια κι έπειτα οι μικρολεπτομέρειες που κάνουν το κομμάτι πολυπλοκοτερο. Η παρτιτούρα έχει την εξής χρησιμότητα.Να μπορείς να καταγράψεις μια μουσική σου έμπνευση αν δεν έχεις δυνατότητα εγγραφής με τρόπο αντικειμενικό ώστε να μπορέσει κι ένας άλλος μουσικός να αναπαράγει αυτο που είχες στο μυαλό και στ αυτιά σου. Είναι χρήσιμο να μπορείς να διαβάζεις και να γράφεις μουσική. Αλλά με.την προϋπόθεση ότι εξασκεις παράλληλα και πρώτα απ' όλα την ακοή σου. Μουσικός που δεν ακούει δεν είναι μουσικός. |
#30152 / 03.08.2023, 18:58 Αν αγαπάς τη μουσικη, το οργανο σου, αν μάθεις να ζεις με αυτά, τότε μόνος σου θα καταλάβεις τι μουσικό αυτί έχεις.! |