ΑΘΗΝΑ 6/6/07
Δελτίο τύπου
Η θεατρική ομάδα «Ιδαίοι Δάκτυλοι» πειραματίζεται πάνω στο πρώιμο έργο του Νίκου Καζαντζάκη «Η θυσία», που γράφτηκε το 1908 και δημοσιεύτηκε το 1910 στα Παναθήναια με τον τίτλο «Ο Πρωτομάστορας» και με το ψευδώνυμο του συγγραφέα Πέτρος Ψηλορείτης.
Το έργο είναι μια παραλογή του γεφυριού της Άρτας, η ερμηνεία όμως του Καζαντζάκη έχει έντονα υπαρξιακά-συμβολιστικά στοιχεία.
Η γλώσσα είναι «διονυσιακή» και μουσική, εν μέρει και εκστατική.
Το θέμα, προέρχεται από τη δημοτική παράδοση και προσπαθεί να ενώσει την αρχαία τραγωδία με το λαϊκό ιθαγενή πολιτισμό.
Έχουμε ευανάγνωστα στοιχεία δομικά και ιδεολογικά της αρχαίας τραγωδίας: τα χορικά, η έννοια της ύβρεως του πρωταγωνιστή, (σύγκρουση ανάμεσα στον Πρωτομάστορα και τη Μάνα- Μοίρα) , η θυσία που πρέπει να γίνει με τη θέληση του θύματος κ.λ.π.
Άλλη μια φορά συναντάμε το γνώριμο λογοτεχνικό μοτίβο, πως έρωτας και θάνατος στις απόλυτες εκδοχές τους, ταυτίζονται.
Η Σμαράγδα, ερωμένη του Πρωτομάστορα, εξαγνίζει «το κρίμα της» με τη θυσία.
Η αρχαία πεποίθηση για την ανθρώπινη θυσία προκειμένου ένα γιοφύρι, ένα οχυρό, μια πόλη, μια ιδέα, ένα έργο τέχνης να χτιστεί, να στεριώσει και να αντέξει στον χρόνο, επιβεβαιώνεται…. Η καταιγίδα διαλύεται ειρηνικά χάρη στο «χτίσιμο» της ερωτευμένης γυναίκας και μετά τον θάνατο της ο ήλιος της δύσης χρυσώνει πάλι μια αρκαδική και γαλήνια εικόνα.
Θα δώσουμε τρεις παραστάσεις ( 9,10 , και 11 Ιουνίου στις 21.30) στην αίθουσα «Πολύδωρος Βαρδουλάκης» που βρίσκεται στο πνευματικό κέντρο "Κρητική Εστία" , Στράβωνος 12 στο Παγκράτι. Η είσοδος το Σάββατο και τη Κυριακή είναι ελεύθερη. Την Δευτέρα υπάρχει συμβολικό εισητήριο 5 ευρώ.
Η παράσταση θα επαναληφθεί την Παρασκευή 29 Ιουνίου στο πάρκο του Ιλισσού (πλησίον ΗΣΑΠ Καλλιθέας) για το 1ο Φεστιβάλ Δρόμου του Δήμου Καλλιθέας (στις 21.00 με ελεύθερη είσοδο).
Η παράσταση "Μελάχρα" του Παντελή Χορν παρουσιάζεται διασκευασμένη, την Τρίτη 13 Ιουνίου στο BIOS (ώρα 19.00), λαμβάνοντας μέρος στο διαγωνιστικό τμήμα του Pocket Theatre Festival.
Η «Μελάχρα» γράφεται το 1909 και φαίνεται επηρεασμένη από το «Δωδεκάλογο του Γύφτου» (1907). Για πρώτη φορά εμφανίζεται στο επίκεντρο του έργου του Π. Χορν το θέμα του έρωτα. Τα πρόσωπα είναι παραμυθένια, ποιητικά. Η δράση τοποθετείται σ' ένα «τσιγγανοχώρι στα περασμένα χρόνια». Η τσιγγάνικη ζωή προσφερόταν για να ζωγραφίσει πάνω στη σκηνή έντονα συναισθήματα πάθους και μίσους. Καθώς και το πορτρέτο του τσιγγάνου, μετά το «Δωδεκάλογο του Γύφτου», προσφέρεται έντονα για συμβολισμούς. Στη «Μελάχρα», η τσιγγάνικη ζωή χρησιμοποιείται σαν στοιχείο παραμυθιού, θέλοντας να είναι η ίδια ένα σύγχρονο συμβολικό παραμύθι.
Στο έργο εμπεριέχονται στοιχεία φάρσας, αλλά ταυτόχρονα ο συγγραφέας προσπαθεί να προσδώσει μια τραγική πνοή, με την αίσθηση μιας μοίρας αναπόδραστης, που παγιδεύει τους εγκλωβισμένους ανθρώπους.
Το τάλαντο του Χορν στη «Μελάχρα» εμφανίζεται στην καλύτερη στιγμή της πρόωρης πληρότητάς του, που δύσκολα θα την έχουν τα κατοπινά του δημιουργήματα. Το έργο είναι γραμμένο με μιαν ακοίμητη πνευματικότητα, χωρίς υποψία να θέλει να γίνει δήθεν θεατρικό, θεαματικό, μένει βαρύ από αξία.
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : jorge στις 06-06-2007 21:45 ]
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : bagmarg στις 07-06-2007 13:52 ]
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : beatlus στις 07-06-2007 16:40 ]