ελληνική μουσική
    732 online   ·  210.873 μέλη

    O ρόλος του μαέστρου στις κλασσικές ορχήστρες

    JonLord
    11.04.2008, 18:41
    ρε παιδια εχω μια απορια που ισως ακουστει λιγο αφελης στους πιο προχωριμενους
    περι τα μουσικα και ειναι η εξης:ξερει να μου πει καποιος ποιος ειναι ο ρολος του μαεστρου σε μια κλασσικη ορχηστρα,αφου παντα παρατηρω οτι οι μουσικοι ειναι συγκεντρωμενοι στην παρτιτουρα που εχουν ηδη μπροστα τους,επομενωσ πιος ο λογος να κοιταξουν το μαεστρο?θελω να πω δηλ.οτι αν ελλειπε ο μαεστρος δε θα μπορουσαν οι μουσικοι να εκτελεσουν το κομματι εξισου καλα?

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : pastella στις 11-04-2008 18:58 ]


    VOICETEACHER
    11.04.2008, 20:10
    Απο μικρη ,καθοτι οι δυο θειοι μου (αδελφια του πατερα μου) ηταν μαεστροι,εβλεπα και μαγευομουν απο τιs κινησειs των χεριων τουs,οτι διηυθηναν την χορωδια,και ολοι τουs εβλεπαν στα ματια και στα χερια.Χωριs μαεστρο δεν μπορει να λειτουργησει τιποτα.
    Thanassis_Priskos
    11.04.2008, 21:02
    Ο ρόλος του μαέστρου είναι πολύπλευρος. Κατ' αρχάς είναι ο "σκηνοθέτης" της προετοιμασίας και των προβών της ορχήστρας- (ή οποιουδήποτε άλλου συνόλου είτε αυτό είναι χορωδία, μπάντα κλπ) καθότι περνάει την προσωπική του ερμηνευτική "γραμμή" στους εκτελεστές (γι' αυτό λέμε πχ η 5η του Beethoven κατά Karajan, δηλαδή με βάση την ερμηνευτική και αισθητική προσέγγιση του εν λόγω μαέστρου η οποία μπορεί να απέχει πολύ από εκείνη άλλων ομοτέχνων του).

    Εκτός αυτού βέβαια ο μαέστρος είναι και ερμηνευτής-εκτελεστής αφού με τις κινήσεις του, τις εκφράσεις του, τις αναπνοές του και την ενέργειά του ρυθμίζει ολόκληρη τη ροή του ερμηνευόμενου έργου κυριολεκτικά: τις εισόδους, τα "σβησίματα", τις ατάκες, τους χρωματισμούς, το tempo και την άρθρωση των φράσεων και πολλά άλλα....

    Όπως καταλαβαίνουμε λοιπόν ο ρόλος του μαέστρου είναι ιδιαίτερα απαιτητικός αφού χωρίς αυτόν το εκάστοτε μουσικό σύνολο θα έμοιαζε με έναν χαοτικό σχηματισμό χωρίς αρχή, μέση και τέλος.
    Παράλληλα η θέση αυτή απαιτεί εξαιρετική γνώση οργανογνωσίας, μουσικής θεωρίας και αισθητικής αλλά παράλληλα στηρίζεται και σε ένα καλλιτεχνικό αισθητήριο το οποίο θα πρέπει να είναι εξαιρετικά ανεπτυγμένο και εκλεπτυσμένο...

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : Thanassis_Priskos στις 11-04-2008 21:03 ]


    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : Thanassis_Priskos στις 11-04-2008 21:04 ]


    incomplete_angel
    11.04.2008, 21:04
    Αποσύρεται προς αποφυγη παρεξηγήσεων.

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : incomplete_angel στις 11-04-2008 23:06 ]


    JonLord
    11.04.2008, 23:54
    σ'ευχαριστω φιλτατε για την τεκμηριωμενη και διαφωτιστικοτατη απαντηση.αν καταλαβα καλα εννοεις οτι ο μαεστρος επεμβαινει στο αρχικο κομματι και το ''επανεκτελει'' με τροποποιησεισ στην ενορχηστρωση κλπ?σ'αυτην την περιπτωση ομως προκυπτει και το φιλοσοφικης φυσεως ερωτημα:μιλαμε για το ιδιο κομματι ή για καποιο νεο μορφωμα που εχει ωσ βαση το αρχικο αλλα αυτονομειται και αποκτα δικη του υποσταση?μιλαμε δηλ.για ''διασκευη'' στην κλασσικη μουσικη?
    CROSS
    12.04.2008, 00:59
    Άλλο διασκευή και άλλο η οπτική γωνία(ή μάλλον η ακουστική γωνία),που αντιλαμβάνεται ο κάθε μαέστρος ένα μουσικό έργο.Σκέψου το όπως συμβαίνει και στο θέατρο με τους σκηνοθέτες.Το ίδιο έργο παρουσιάζεται διαφορετικά αν το σκηνοθετήσει ο Α ή ο Β σκηνοθέτης.Ακριβώς το ίδιο συμβαίνει και με τη μουσική.
    Με βάση τα συναισθήματα που δημιουργούνται σε κάθε μαέστρο γίνεται και η αντίστοιχη διεύθυνση ορχήστρας.
    Αν υπάρχει διασκευή σε κάποιο έργο δεν σχετίζεται με την διέυθυνση.Δεν το διασκευάζει ο μαέστρος με τις κινήσεις του.Το έχει κάνει απο πρίν ό ίδιος ή κάποιος άλλος μουσικός.
    Αναφέρεις κάτι για τροποποίηση στην ενορχήστρωση.Η αλλαγή γίνεται στις δυναμικές(στους χρωματισμούς),στο ρόλο των μουσικών οργάνων μέσα στο κομμάτι,αλλά δεν υπάρχει αντικατάσταση οργάνων στις μελωδικές γραμμές.
    Μπορεί με την ίδια ενορχήστρωση να παρουσιαστεί διαφορετικά ένα μουσικό έργο,ανάλογα με το ποιός το διευθύνει.Και αυτό επιβάλλεται,αν θέλει ο μαέστρος να έχει δική του ταυτότητα.


    JonLord
    12.04.2008, 02:24
    ευχαριστω για τη διασαφηση και ειδικοτερα θεωρω πολυ πετυχημενη την αναλογια αναμεσα στο θεατρικο - μουσικο εργο,σκηνοθετης-μαεστρος!επιτελουν τον ιδιο ακριβως ρολο!δινουν το στιγμα τους!αποδιδει ακριβως την εννοια τησ διασκευης.δεν το ειχα σκεφτει ετσι!