Παραθέτω αποσπάσματα από εφημερίδες για ένα πολύ σοβαρό θέμα που έχει δημιουργηθεί.
«Εθαψαν» το σπίτι του Ρίτσου πίσω από διώροφο;Η κόρη του Γιάννη Ρίτσου διαμαρτύρεται γιατί δόθηκε άδεια από το Τοπικό Συμβούλιο Πελοποννήσου και την 5η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Σπάρτης να υψωθεί ένα ισόγειο κτίσμα, που βρίσκεται στον κεντρικό δρόμο του Κάστρου της Μονεμβασιάς εμπρός από το σπίτι του ποιητή, με συνέπεια να κρύψει ένα τμήμα του.
Της Ολγας Σελλα
Διά στόματος υπουργού Πολιτισμού, το 2009 έχει ανακηρυχθεί έτος Ρίτσου, στη διάρκεια του οποίου θα τιμηθεί και θα αποτιμηθεί το έργο του ποιητή. Ηδη το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου έχει συγκροτήσει επιτροπή με πρόεδρο τον Πέτρο Μάρκαρη, αποτελούμενη από μελετητές του Ρίτσου, πανεπιστημιακούς, ποιητές, κριτικούς, κ.ά.
Ο Γιάννης Ρίτσος είναι συνδεδεμένος τόσο με τη Μονεμβασιά όσο και με τη Σάμο, την πατρίδα της γυναίκας του, της Φαλίτσας. Ομως το πατρικό του σπίτι είναι στη Μονεμβασιά, ένα σπίτι από τα πρώτα που συναντάει ο επισκέπτης στην είσοδο του κάστρου, με την προτομή του ποιητή απέξω. Υπάρχει όμως περίπτωση, σε λίγο καιρό, να μην μπορούμε να δούμε ολόκληρη την πρόσοψη του σπιτιού της Μονεμβασιάς, αφού, όπως μας ενημερώνει η κόρη του ποιητή, Ερη Ρίτσου, οι ιδιοκτήτες του γειτονικού σπιτιού κατάφεραν να βγάλουν άδεια μετατροπής μιας αποθήκης που βρίσκεται δίπλα στο σπίτι του Γιάννη Ρίτσου, σε διώροφο, «προσκομίζοντας εντελώς ανακριβή και παραπλανητικά στοιχεία, ότι παλιά το σπίτι αυτό ήταν διώροφο».
Η Ερη Ρίτσου είναι σαφής: η νέα οικοδομή αλλοιώνει την πρόσοψη του σπιτιού, το οποίο έχει απαθανατιστεί σε καρτ ποστάλ με την προτομή του πατέρα της, κ.λπ.
Και επειδή δεν πρόκειται για μια στενή αντίληψη ιδιοκτησίας, η Ερη Ρίτσου έχει προτείνει στον δήμαρχο Μονεμβασιάς να εγκαταστήσει στο πατρικό σπίτι του ποιητή κάποια προσωπικά αντικείμενα του πατέρα της, έργα, πέτρες και εκδόσεις του, ώστε τους δύο καλοκαιρινούς μήνες, με τη βοήθεια του δήμου, να είναι επισκέψιμο από το κοινό. Ο δήμαρχος Μονεμβασιάς είδε θετικά κατ’ αρχήν την ιδέα της Ερης Ρίτσου.
Η Ερη Ρίτσου έχει κάνει ένσταση για την άδεια και έχει ζητήσει να διαβιβαστεί το θέμα στο ΚΑΣ. Ομως, όπως ισχυρίζεται, βρίσκεται μπροστά σε έναν γραφειοκρατικό κυκεώνα. Η ίδια είναι κληρονόμος μιας πολιτιστικής κληρονομιάς, την οποία έχει θέσει ήδη στη διάθεση των ερευνητών δίνοντας το αρχείο Ρίτσου στο Μουσείο Μπενάκη. Θεωρεί ότι το σπίτι του ποιητή είναι ένα κομμάτι της διαδρομής του, είναι ιστορικός χώρος και δεν πρέπει να πέσει θύμα του σύγχρονου οικοδομικού παροξυσμού.
Η Ερη Ρίτσου θέλει να ελπίζει -κι εμείς μαζί της- ότι η ερχόμενη χρονιά, οπότε θα εορταστεί από την πολιτεία το Ετος Ρίτσου, δεν θα συνδεθεί και με μια άσχημη στιγμή για τον τόπο που γεννήθηκε ένας από τους μεγαλύτερους Ελληνες ποιητές. Στο εξωτερικό τα σπίτια των δημιουργών, των συγγραφέων, των καλλιτεχνών είναι χώροι των πολιτιστικών διαδρομών και αξιοποιούνται. Στην Ελλάδα άλλα καταρρέουν, άλλα αφήνονται στην τύχη τους ή αντιμετωπίζονται αδιάφορα από τους κατοίκους της περιοχής.
Η Ερη Ρίτσου έχει κάθε διάθεση να προφυλάξει και να ανοίξει στο κοινό το γενέθλιο σπίτι του πατέρα της.
kathimerini.grΠάνο , συγχαρητήρια που άνοιξες αυτό το θέμα , γιατί ήταν κάτι το οποίο εδώ και κάτι μέρες μου είχε κολλήσει στο μυαλό και είχα πραγματικά πέσει απο τα σύννεφα.
Λογικά , πρέπει να ξέρεις ποιός άλλος "καλλιτέχνης" έκλεισε το σπίτι του Ρίτσου και πραγματικά το θεώρησα πολύ άστοχο εκ μέρους του να κάνει κάτι τέτοιο μιας και τον είχα γνωρίσει προσωπικά και νομίζα δεν θα έκανε κάτι τέτοιο ποτέ.
Σε συζήτηση με μια κυρία εδώ της περιοχής , ακούστηκαν πολλά και πραγματικά δεν ξέρω τι είναι αλήθεια και τι όχι.Βέβαια , το σπίτι καθώς βγαίνεις απο το Κάστρο απο την κύριο οδό δηλαδή , έχει πάψει να φαίνεται.Οπότε και η Έρη Ρίτσου , έχει απόλυτο δίκιο πιστεύω.
Η ενέργεια του ιδιοκτήτη-"καλλιτέχνη" , μου φάνηκε προκλητική ειδικά φέτος που οι εκδηλώσεις προς τιμήν του Γιάννη Ρίτσου θα αρχίσουνε απο τον Μάιο και θα τελειώσουνε Σεπτέμβριο εδώ στη γενέθλια πόλη του.
Και επειδή ξέρω ποιοί ανοικοδόμησαν το διώροφο αυτό κτίριο και ποιούς πειράζει και ποιούς όχι αυτ'η η κίνηση , πραγματικά η γνώμη μου είναι πως κάποια πράγματα ειδικά όσον αφορά τον Ρίτσο πρέπει να υπάρχει σεβασμός.Μεταξύ μας να τα λέμε , η Μονεμβασιά έγινε πιο γνωστή εξαιτίας του Γιάννη Ρίτσου , κι όχι εξαιτίας όλων εκείνων που την είδαν ως προσοδοφόρα επιχείρηση τόσο για τα ξενοδοχεία τους όσο και για τις gallery τους.
Επειδή έχω δει το κτίσμα , δεν το ανέβασε ΜΟΝΟ 30 πόντους και όταν έρθεις θα το δεις.Δεν μπορώ να καταλάβω ακόμα γιατί οι συγκεκριμένοι άνθρωποι έκαναν κάτι τέτοιο.Μάλλον για περισσότερη προβολή μιας και ανοίγει gallery.Δεν θα πουλήσει περισσότερους πίνακες φέτος?Τι στο καλό...
Πασχαλίνα χαίρομαι που κι εσένα σε ευαισθητοποίησε αυτό το θέμα. Έπρεπε να υπάρχουν θεσμοί που προσταστεύουν την ιστορία και τον πολιτισμό μας. Αντιθέτως όμως, κωφεύουν και πιθανόν διευκολύνουν την ισοπέδωση της αισθητικής και της πολιτισμικής μας συνείδησης. Σύμβολα αγώνα για πανανθρώπινες αξίες, σύμβολα του ελληνικού πολιτισμού, έπρεπε να προβάλλονται διαφυλάσσονται και όχι να αποκαθηλώνονται. Στη Σάμο αποκαθήλωσαν την προτομή του Ρίτσου και του Σεβαστάκη, από ΄πλατεία. Όλα αυτά αν μη τι άλλο δείχνουν πόσο ανυπεράσπιστη είναι η κληρονομιά μας. Όταν διάβασα τα παρακάτω έμεινα άναυδος..
''Πολιτική και πολιτιστική δίωξηΟ Δήμος Καρλοβασίων Σάμου αποκαθήλωσε τις προτομές των Γ. Ρίτσου και Αλ. Σεβαστάκη
Απόφαση που προκαλεί το κοινό αίσθημα αποτελεί η απόφαση του Δήμου Καρλοβασίων Σάμου να αποκαθηλώσει τις προτομές δύο ιστορικών προσωπικοτήτων της Αριστεράς, του Γιάννη Ρίτσου και του Αλέξη Σεβαστάκη (1925-1999). Οι προτομές τους είχαν τοποθετηθεί στην κεντρική πλατεία της πόλης, με απόφαση του προηγούμενου δημοτικού συμβουλίου. Κι ενώ εκκρεμούσαν για καιρό τα επίσημα αποκαλυπτήριά τους, αποκαθηλώθηκαν, με απόφαση του νυν Δημοτικού Συμβουλίου. Το σκεπτικό της απαράδεκτης απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου (31/8/2007) ήταν ότι η πλατεία δεν μπορεί να γεμίσει με προτομές και επομένως θα βγουν και οι προτομές των Ρίτσου και Σεβαστάκη.
Ο Ρίτσος και ο Σεβαστάκης αποτελούν εξέχουσες προσωπικότητες που έζησαν και δημιούργησαν στο Καρλόβασι. Θυμίζουμε ότι ο Γιάννης Ρίτσος παντρεύτηκε την Καρλοβασιώτισσα γιατρό Φαλίτσα Γεωργιάδου και έζησε εκεί σε κατ' οίκον περιορισμό την περίοδο της δικτατορίας. Ο αγωνιστής, δικηγόρος, δραματουργός και πεζογράφος Αλέξης Σεβαστάκης γεννήθηκε στα Σακκουλαίικα Καρλοβασίου και είχε παντρευτεί την αδελφή της Φαλίτσας.
Με επιστολές τους η Ερη Ρίτσου και ο Δημήτρης Σεβαστάκης αναρωτιούνται αν πρόκειται για απλή αποκαθήλωση ή είναι μια καθαρή πολιτιστική, αλλά και πολιτική δίωξη, ακόμη και μετά θάνατον.
Στην επιστολή της η Ερη Ρίτσου μεταξύ άλλων αναφέρει: «Επειδή πιστεύω ότι και οι δύο δεν έχουν ανάγκη προτομών - έχουν αφήσει πίσω τους το έργο τους να μιλάει γι' αυτούς και να επωφελούμαστε εμείς - θλίβομαι για την πόλη μου, γιατί πιστεύω πως το Καρλόβασι, τιμώντας τους, τιμάται το ίδιο, δείχνοντας πως μπορεί να εκτιμά τους πνευματικούς του θησαυρούς και αντίθετα πισωγυρνώντας άτσαλα, παίρνοντας μια ομόφωνη απόφαση πίσω, καταδεικνύει μικρότητα, πράγμα άδικο για την πόλη και τους κατοίκους της, για το παρελθόν της πνευματικής δημιουργίας, ακόμα και για το μέλλον της».
Ριζοσπάστης
Αποκαθήλωσαν τον ΡίτσοΝα πω κακία(?):Έχουν θεματάκι με τους αριστερούς ή μου φαίνεται?
Τέλος πάντων , συζητώντας μαζί σου θέλω να σταθώ στο εαν ξέρεις ποιός έκανε την ανοικοδόμηση του διώροφου αυτού κτηρίου.Ξέρεις?Εαν ξέρεις , δεν είναι φοβερά παράξενο Πάνο?Όταν το είδα πραγματικά απόρησα!
Όχι, δεν γνωρίζω Πασχαλίνα. Το πιο σημαντικό είναι το πως αντιδρούν οι υπεύθυνες υπηρεσίες απέναντι σε τέτοιες ενέργειες. Και εν τέλει η έλλειψη κοινωνικής ευαισθησίας αφού λίγοι ευαισθητοποιήθηκαν.
τα έχουνε ρημάξει όλα σε αυτην την χώρα! Τι κάνουνε? δεν καταλαβαινω... αντι να αναδυκνυουμε τον πολιτισμό μας τον καταστρέφουμε απο πάνω.. ελεος! Τελικά σε αυτό το κράτος δεν υπάρχει έλεγχος, ο κάθενας ότι του 'ρθει κάνει.....
|
Δυστυχώς υπάρχει αυτή η διάσταση..Έχουμε όμως κι εμείς μεγάλη ευθύνη γιατί δεν προσπαθούμε αρκετά να αλλάξουμε την κατάσταση. Δεν είμαστε ενεργοί σε θέματα που αφορούν την κοινωνία το περιβάλλον και τον πολιτισμό. Η πλειοψηφία δεν παίρνει καν θέση. Δεν προβληματίζεται.
![]() |