ελληνική μουσική
    619 online   ·  210.874 μέλη

    Η γνώμη σας για τον James Horner (Avatar, Enemy At The Gates, Troy)

    MusicMaker83
    21.03.2010, 00:52

    Σαν ερασιτέχνης και αρχάριος συνθέτης μου αρέσει να μελετάω τα έργα διαφόρων διάσημων συνθετών του Hollywood(πιο εύπεπτα) για να "μορφώνομαι". Ακούω προσεκτικά τα κομμάτια παρέα με την παρτιτούρα και νότα-νότα ξεγυμνώνω το έργο τους.

    Καθώς μελετούσα μερικά έργα του James Horner (Enemy At The Gates, Troy, Avatar) παρατήρησα οτι και στα 3 έχει μια συγκεκριμενη μελωδία σε σημεία αγωνίας.

    Και το ερωτημά μου είναι το εξής: Επιτρέπεται;

    Φυσικά είναι ρητορική η ερώτηση. Αλλά θελω τη γνώμη σας.

    Απο έναν συνθέτη που όποιος βλέπει τη φιλμογραφία του(σαν συνθέτης) απλά υποκλίνεται δεν έχεις περισσότερς απαιτήσεις; Η' Μήπως ο κορεσμός κάποιες φορές είναι πιο κόντα απο ότι νομίζουμε;

     

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : jorge στις 21-03-2010 02:46 ]


    noizreduction
    21.03.2010, 12:19

    Ο καθε συνθετης εχει κι ενα "χαρακτηρα" στη μουσικη του.

    Μπορω να σου φερω παραδειγματα, αντι να απαντησω αμεσα στην ερωτηση σου.

     

    Ο αγαπημενος μου Hans Zimmer ( Οι πειρατες της Καραϊβικης, Μονομαχος, Batman, κλπ ) προκειται για εναν ευφυεστατο συνθετη που αναδειχτηκε μεσα απο τις δουλειες της Disney ( Lion King ) και εισηλθε "χοντρα" στο Holywood με τις επικες ταινιες που επενδυσε μουσικα.

    Παρολαυτα, το μοτιβο που χρησιμοποιει στα εγχορδα του με τα marcatto και τα ρυθμικα ( κοντρες συνηθως ) σε τσελα και κοντραμπασα ειναι κλασσικο στοιχειο σε ολες τις ορχηστρικες δουλειες του. Και μπορει οταν ακους το θεμα καθε ταινιας ανεξαρτητο να αισθανεσαι πως ακους κατι ιδιο, ομως στις ταινιες "πλεκει" την εικονα με τη μουσικη αψογα ( και στο κατω κατω, αυτο δεν ειναι το ζητουμενο; )

    Χαρακτηριστικο του Hans ειναι τα ακρατητα μοτιβα που περναει και η διαδικασια "φουγκοποιησης" τους κατα τη διαρκεια μεγαλων θεματων. Απιστευτο ειναι το 10λεπτο θεμα που υπαρχει στην 3η ταινια των Πειρατων ( στη τελικη σκηνη μαχης ) οπου περναει ασυναισθητα στον ακροατη 5 φορες το βασικο θεμα μεσα στο χαος απο τα χαλκινα και τα εγχορδα!

    Ο επισης αγαπημενος μου John Williams ( Πολεμος των αστρων 1-6, Superman, Χαρυ Ποτερ, Ιντιανα Τζοουνς ) συνηθιζει την επικη μουσικη στις ταινιες. Θεματα τα οποια κοντραρονται απο τα τρομπονια ( συνηθως ) και περιλαμβανουν σιγουρα μια "καθαρη" μελωδια απο τα εγχορδα και τις τρομπετες ειναι κλασσικα για τον Williams.

    Απο το επικο "Imperial March" μεχρι το "the raiders march" κι απο το κλασσικο θεμα του Harry Poter μεχρι το βασικο θεμα του Superman, ο John εχει βρει τη συνταγη κι αξιοποιει πληρως τη δυνατοτητα του επικου στοιχειου της ταινιας με τη μουσικη του.

    Παραλειψη μου ομως θα ηταν να μην αναφερω 2 ταινιες που η μουσικη του John Williams ειναι τρομερη κι οχι επικη.

    Ειναι το "Ημερολογιο μιας Γκεϊσας", που το ανατολιτικο στοιχειο συναντα τη δυτικη ορχηστρα και δημιουργει ενα τελειο συνδυασμο. Ερωτευτηκα αμεσως τη μουσικη αυτης της ταινιας κι οταν ειδα πως την ειχε γραψει ο Williams, τρελαθηκα, διοτι αναγνωρισα το ταλεντο αυτου του ανθρωπου στο να γραφει κι...αλλα θεματα!

    Και η αλλη ταινια ειναι ο Mosingor, που αποτελει τις πρωτες δουλειες του John Williams για το κινηματογραφο και φαινεται καθαρα η επιρροη του απο τη ρομαντικη μουσικη. Απουσιαζουν ολα αυτα τα στοιχεια που τον ανεδειξαν ως τον καλυτερο επικο συνθετη του Holywood απο το 60 και μετα.

     

    Αλλος αγαπημενος συνθετης ειναι ο Ennio Morricone, που περα απο τα κλασσικα σπαγκετι γουεστερν, επενδυσε ταινιες οπως "The Mission", "Cinema Paradiso", κλπ... Ειναι απο τους πρωτους συνθετες που θελησε να συνδυασει τον ηχο με την εικονα ( συγχρονισμος ) και το πετυχε ακομα και απο τις κλασσικες ταινιες western ( πχ το "Για μια χουφτα δολλαρια" ηταν επος οσον αφορα το συγχρονισμο και την αποδοση της μουσικης στην εικονα ).

    Παρολαυτα, ειναι απο τους λιγους συνθετες που ξεφευγουν απο ταινια σε ταινια και το μοναδικο χαρακτηριστικο του που τις συνδεει ολες αυτες ειναι το ρομαντικο στοιχειο των συνθεσεων του. Αποφευγει τα εντονα επικα θεματα και ειναι απο τους λιγους μουσικους που επιλεγουν την ταινια που θα κανουν τη μουσικη. Γι'αυτο κι εχει "ακυρωσει" πολλους σκηνοθετες στη κινηματογραφικη του πορεια!

     

    Αλλα μην παμε και μακρια. Υπαρχουν μικροτεροι συνθετες, οπως ο Patrick Doyle ( Nim's Island, Eragon, Harry Potter, The Last Legion, κλπ ), ο Marc Shaiman ( Bucket List, A few good men ), ο Harry Gregson-Williams  ( Το Βασιλειο των Ουρανων, Shrek o 3os, Νουμερο 23 ) κι αλλοι πολλοι ( που δεν εχω το χρονο να τους καταγραψω ), που διαπρεπουν στο χωρο του κινηματογραφου κι εχουν τα δικα τους χαρακτηρστικα στο τροπο γραφης των θεματων.

     

    Προσωπικα θεωρω πως αυτη η επαναληψη του κυριου μουσικου θεματος, ή ενος μοτιβου που το θυμιζει, ειναι ενας τροπος να εξοικειωθει ο θεατης στην ταινια, να μην αισθανεται πως σε καθε σκηνη βλεπει μια διαφορετικη ταινια ( για φαντασου ο σκηνοθετης να αλλαζε τεχνικες απο σκηνη σε σκηνη... ) κι οταν πρεπει να δωσει μια ενταση ή μια ρομαντικη σκηνη να βοηθησει το θεμα να "πλεκτει" με την σωστη ενορχηστρωση.

     

    Ειναι κατι που προτιμαω και στις λιγες μουσικες θεατρου που εχω δουλεψει. Ενα ομορφο βασικο θεμα που στις μετεπειτα εξελιξεις του κατα τη διαρκεια του θεατρικου, θα υποστει τις απαραιτητες...ρυθμισεις, ωστε να μην ειναι μονοτονο, αλλα και να μη ξενιζει!

    Βεβαια, υπαρχουν και οι φανατικοι του Philip Glass ( The Illusionist ) που προτιμουν τον ακρατο μινιμαλισμο......ε, μερικοι μουσικοι δεν κανουν για κινηματογραφο...ο,τι και να κανουμε {#emotions_dlg.oops}


    MusicMaker83
    22.03.2010, 07:43

    Παράθεση:

    Προσωπικα θεωρω πως αυτη η επαναληψη του κυριου μουσικου θεματος, ή ενος μοτιβου που το θυμιζει, ειναι ενας τροπος να εξοικειωθει ο θεατης στην ταινια, να μην αισθανεται πως σε καθε σκηνη βλεπει μια διαφορετικη ταινια ( για φαντασου ο σκηνοθετης να αλλαζε τεχνικες απο σκηνη σε σκηνη... ) κι οταν πρεπει να δωσει μια ενταση ή μια ρομαντικη σκηνη να βοηθησει το θεμα να "πλεκτει" με την σωστη ενορχηστρωση.


     

    Μμμ... Μέχρι εδώ καλά τα πήγαινες αλλά μάλλον δεν με κατάλαβες... {#emotions_dlg.oops}

     

    Φυσικά και δεν είναι 'πρόβλημα' η επανάληψη του ίδιου μουσικού θέματος σε διάφορα μέρη της ίδιας ταινίας. Αυτό που με προβλημάτησε είναι οτι το ίδιο σχεδόν θέμα το επαναλαμβάνει και στις 3 αυτές ταινίες.

    Για τον John Williams ξέχασες το Shidler's List που πραγματικά τα σπάει. Ακόμα και την ταινία να μην έχεις δει, καταλαβαίνεις απο τη μουσική το ύφος της ταινίας


    -----------------
    Step on your knee, i'm gonna bless you with my flying V

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : MusicMaker83 στις 22-03-2010 07:44 ]


    noizreduction
    22.03.2010, 08:19

    Δεν επαναλαμβανει το θεμα, αλλα το μοτιβο που χρησιμοποιει ως συνθετης ( εχω το Avatar αλλα δεν αξιωθηκα ακομα να το ακουσω ). Γι'αυτο ειπα πως ο καθε συνθετης αξιοποιει μια συγκεκριμενη τεχνικη ( με εξαιρεση τον Ennio ) ωστε να πετυχει και τη διατηρηση του προσωπικου στυλ αλλα και να "δεσει" με την ταινια.

    Ομως σιγουρα το θεμα ( με την εννοια της αλληλουχιας και της ρυθμικης αγωγης των φθογγων ) δεν χρησιμοποιειται απο τη μια ταινια στην αλλη.

     

    Επισης, γιατι κανεις σχεδον δε το ξερει, το soundtrack της Τροιας ηταν αρχικα δημιουργια του Gabriel Yared ( Autumn in New York, Το εργοστασιο σοκολατα του Τσαρλι, Cold Mountain, City of Angels ) ομως η παραγωγη απφοασισε πως ηθελε κατι πιο...hollywood. Εαν ομως αναζητησεις το soundtrack θα δεις πως κυκλοφορει και το "Troy: Rejected Music", διοτι ο Λιβανεζος συνθετης εκανε πραγματικα υπεροχη δουλεια!

     

    Εαν πιασουμε για τον John Williams τη παρουσια του στο κινηματογραφο, θα τελειωνουμε αυριο. Το ιδιο και για τους αλλους που αναφερω, ακομα και τους πιο μικρους.


    -----------------
    Dreamcatcher Music DreamCatcher

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : noizreduction στις 22-03-2010 08:23 ]


    filmmusic
    22.03.2010, 20:36

    Το θέμα αυτό για τον Horner έχει απασχολήσει πολύ όπως βλέπω και σε ξένα φόρουμς κινηματογραφικής μουσικής.

    Πιστεύω πως αναφέρεσαι στο λεγόμενο danger motif, το οποίο υπάρχει -αν όχι σε όλα σχεδόν-, σε πάρα πολλά σκορ του. είναι ένα μοτίβο με 4 νότες και θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι η "υπογραφή" του. βέβαια, ούτε καν δική του επινόηση δεν είναι το συγκεκριμένο μοτίβο, αφού προέρχεται απο την 1η συμφωνία του rachmaninov.

    περισσότερα μπορείς να δεις εδώ (καθώς και παραδείγματα που εντοπίζεται):

    http://www.filmscoremonthly.com/board/posts.cfm?forumID=1&pageID=1&threadID=64745&archive=0

     


    -----------------
    http://www.myspace.com/konstantinoszacharopoulos

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : filmmusic στις 22-03-2010 20:37 ]


    noizreduction
    22.03.2010, 21:52

    Ειναι αρκετα δυσκολο να υπαρξει παρθενογεννεση στη μουσικη ( οχι πως ειναι αδυνατον ) και πρεπει να εισαι αρκετα προικισμενος για να το κανεις.

    Ακομα και ο Zimmer επαναλαμβανει τον εαυτο του και το τελευταιο καιρο διαπιστωνω πως οσο περισσοτερο μελεταω/ακουω τις δουλειες του, διαπιστωνω πως εξελιχθηκε αρκετα τα τελευταια χρονια ( απο το το Point of no return περιπου ), ομως εχει φτασει σε ενα στασιμο επιπεδο οπου μπορει μεν να γραφει επιτυχιες και επικα θεματα ( δεν μπορει κανεις να το αμφισβητησει αυτο πιστευω ), αλλα απο την αλλη παραμενει πιστος σε μια συνταγη που κουραζει οποιον τον ακουει συνεχως.

     

    Οσον αφορα τον Horner, σαφως και ειναι επηρρεασμενος απο το κλασσικο μοτιβο του Ραχμανινωφ ( ομολογω πως τωρα το προσεξα κι εγω ), ομως πιστευω πως γενικα μπορει να ειναι επηρρεασμενος απο το εργο ενος τοσο μεγαλου συνθετη, ενορχηστρωση και πιανιστα.

     

    ...εδω ακομα ο Bach "πουλαει" ( και γιατι οχι; οπως κι ο Palestrina πιο πριν απο αυτον, ηταν μπροστα απο τη εποχη του )


    MusicMaker83
    24.03.2010, 11:18

    Ο φίλος ο fillmmusic με επιασε... Δεν το ήξερα οτι ειχε γίνει θέμα γενικά, αλλα απο την άλλη δεν χρειάζεται να είσαι πτυχιούχος μουσικής για να το καταλάβεις. Όταν πήγα να δω το Avatar στο κινηματογράφο κατα διαβολική σύμπτωση το προηγούμενο βράδυ είχα δει το enemy at the gates σε dvd με την κοπέλα μου.

    Όταν άρχισε το θέμα στο Avatar, ασυναίσθητα ένιωσα άβολα και λέω, "αυτο το έχουμε ακούσει ξανα"...

     

    Anyway, τωρα ακούω τη 1η του rachmaninov,Grave - Allegro ma non troppo και το παρατηρώ το θεματάκι.

    Θα ήθελα να μάθω αν τον έχει ρωτήσει κανείς προσωπικά και τι έχει απαντήσει...