Και για να κανω μια μικρη λιστα, απο τουλαχιστον τα βασικα που θα χρειαστειτε:
Για τη σκηνη/παταρι/stage:
1) Τουλαχιστον ενα monitor στο καθε μουσικο απο 400W RMS και πανω, αυτοενισχυομενο ( γλυτωνετε την αγορα ενισχυτων με αυτο τον τροπο ).
Σε περιπτωση που μπορει να γινει, καποιοι μουσικοι μπορουν να μοιραστουν απο ενα monitor ( πχ ο ρυθμικος κιθαριστας με τον μπασιστα, εαν παιζει ο τελευταιος αρκετα μπροστα ), μειωνοντας λιγο το κοστος.
2) Βασεις μικροφωνων.
Το πιο απαιτητικο οργανο ειναι η drums που απαιτει τουλαχιστον 8 μικροφωνα ( μποτα-ταμπουρο-hihat-2 rack toms-1 floor tom-2 overheads ), αρα 8 βασεις, ολες γερανους, με εξαιρεση της μποτας που θα ειναι επιδαπεδια.
Υπολογιστε μαζι με τους τραγουδιστες, ενδεχομενως τους ενισχυτες κιθαρας ( επιδαπεδιες κι εδω ) κι οτιδηποτε αλλο εξτρα χρειαζεται μικροφωνο.
2) Μικροφωνα: Δεν χρειαζεται να αναλυσω πως η drums απαιτει σιγουρα μικροφωνα, αφου σε ανοικτο χωρο ειναι αδυνατον να κανεις τη drums να ακουστει αλλιως! Και τα drum kits μικροφωνων ξεκινανε απο 200€ τουλαχιστον ( μιλαμε για το χειροτερο drum kit mic κουτι ).
Σιγουρα οι φωνες θα χρειαστουν δυναμικα μικροφωνα, το ιδιο και οι ενισχυτες κιθαρων!
3) Καλωδια και DI's!
Οσο κι αν ολοι τα ξεχνανε, τα καλωδια παιζουν σημαντικο ρολο. Ολα θα ειναι XLR-XLR αναγκαστικα, ενω μεσω DI's θα συνδεθουν τα πληκτρα με τη κονσολα ( το DI απο τη μια λαμβανει unbalanced TS και το μετατρεπει σε balanced XLR ).
4) Multi Box
Το σημειο οπου θα συνδεθουν ολα τα καλωδια! Το multi επισης εχει τις εξοδους για τα monitors. Με αυτο τον τροπο συνδεεις τη κονσολα με το stage, χωρις να εχεις χυμα καλωδια και παντα τακτοποιημενα ολα!
Για το FOH ( front of house/ PA ) θα χρειαστειτε:
1) Μια κονσολα που να εχεις τις απαραιτητες εισοδους κι εξοδους για το gig που θελετε να καλυψετε. Τουλαχιστον να εχει οσα pre-aux χρειαζεστε για τα monitors της σκηνης, ωστε να μην εχετε προβληματα με το monitoring επι σκηνης.
Επισης, η κονσολα καλο ειναι να μην ειναι αυτοενισχυομενη, γιατι αφενος μεν τα watt που βγαζουν τετοιες κονσολες ειναι λιγα για εξωτερικο χωρο,αφετερου δε οι θερμοκρασιες που αναπτυσουν ειναι αρκετα μεγαλες και πολλες φορες εαν παθουν ζημια τις πετατε αμεσως...
Τελος, πρεπει να εχει full παραμετρικο EQ, φιλτρο high pass ανα καναλι και βεβαια τα απαραιτητα post aux για εξωτερικα effect.
Καλο ειναι να μην την παρετε με "τσιμα τσιμα" τα καναλια, αλλα να εχετε τουλαχιστον 4 καναλια "spair".
2) Εξωτερικες μοναδες effect ( εαν η κονσολα δεν εχει δικες της πανω, οπως καποιες βρεχινγκερ ), αναλογα με το τι θελετε να πετυχετε. Συνηθως 2 πολυ-effect unit αρκουν!
3) Απο τη στιγμη που μιλαμε για low budget καταστασεις, καταννοω πως εαν αναφερω την αγορα processor, θα παθετε σοκ απο τη τιμη του. Οποτε προτεινω ενα γραφικο EQ ανα καναλι εξοδου, ωστε να μπορειτε να ελεγξετε τις συχνοτητες των ηχειων, τοσο για το calibration τους, οσο και για την αποφυγη feedbacks.
Εαν εχετε την οικονομικη δυνατοτητα να παρετε επιπλεον γραφικα EQ, σκεφτειτε το και για τα monitors. Θα σας λυσουν τα χερια.
4) Ενισχυτες Εδω τα λογια ειναι περιττα, γιατι ο,τι και να σας πω δε θα ειναι βασισμενο πανω στο χωρο που πρεπει να καλυψετε. Καλο ειναι οι ενισχυτες να δινουν μεγιστη ισχυ στα 4Ohm ( δηλαδη στα χαρακτηριστικα τους να βλεπετε ποσα δινουν να καναλι στα 4Ohm ), ενω καλο ειναι να μην κανετε παραλληλες συνδεσεις ηχειων ανα καναλι ( ή αλλιως "κατα σειρα" που λενε πολλοι πανηγυρτζηδες ) γιατι θα "ζορισετε" τους ενισχυτες που μπορει να μην υποστηριζουν τετοιες συνδεσεις.
Καλο θα ηταν, εαν εχετε sub, να εχουν δικο τους ενισχυτη.
Απο watt δε μπορω να σας προτεινω κατι...Εαν εχετε την οικονομικη δυνατοτητα να παρετε ψηφιακους ενισχυτες, θα εχετε λυσει το προβλημα το watt με μικρη θερμοκρασια, υψηλη ισχυ κι ενδεχομενως καποιο proseccor που κουβαλανε μερικοι ψηφιακοι.
Εαν παρετε αναλογικους, να θυμαστε πως πρεπει να ειναι παραπανω σε watt απο τα ηχεια, ωστε να μπορουν να δωσουν 3-6dB SPL πανω, εαν χρειαστει.
5) Ηχεια
Κι εδω δε μπορω να σας πω πολλα, γιατι ο καθε χωρος απαιτει διαφορετικη ισχυ, διαφορετικη τεχνολογια ηχειων και διαφορετικη τοποθετηση.
Εαν εχετε λιγα watt, θα αναγκασετε τον κοσμο να φυγει, εαν εχετε πολλα, παλι ο κοσμος θα φυγει ( οι μπροστινοι και οι πισινοι, αναλογα την περιπτωση ). Εαν εχετε ηχοληπτη στη μπαντα, καλο ειναι να βλεπει το χωρο πριν παει να στησει, ωστε να ξερει τι ισχυ να κουβαλαει μαζι του και τι ειδος ηχειων.
Αν εχετε τη δυνατοτητα να παρετε εξτρα sub, θα ηταν καλη λυση για τις χαμηλες, μιας και τα full range ηχεια ( 3δρομα ή 4δρομα ) δεν μπορουν να φτασουν χαμηλα σε συχνοτητες!
Στην τιμη υπολογιστε τις βασεις των ηχειων..και μην παρετε τιποτα φτηνο, γιατι εαν πεσει το ηχειο μπορει να οδηγησει μεχρι και σε θανατο!
6) Καλωδια
Ειναι πιο απλα τα πραγματα εδω...απλως τα speak on καλωδια ειναι τα πιο ακριβα ( τα καλωδια των ηχειων δηλαδη ), μιας και οι διασυνδεσεις μεταξυ των μηχανηματων γινονται με απλα XLR-XLR ή TRS-XLR.
Εαν ολα τα παραπανω σας φαινονται λιγα, φανταστειτε πως για ενα μετρο event σε πλατεια, ο εξοπλισμος με αρχικη τιμη αγορας, παει περιπου 4000€.... Κι οχι με καλα μηχανηματα....