Μόλις ανέβασα το video :
http://www.youtube.com/watch?v=Mm6aE8FnDuA
Τα ελληνικά τσιφτετέλια είναι χρονικά σε 2/4 και 4/4 και μπορούν να θεωρηθούν σαν μια μορφή του χορού της κοιλιάς που τις περισσότερες φορές χαρακτηρίζονται από ελεύθερο λίκνισμα χωρίς συγκεκριμένους κανόνες.
Όταν η ρυθμική αγωγή του χορού είναι σε 4/4 (κυρίως τα τούρκικα τσιφτετέλια…), το συνοδευτικό ρυθμικό σχήμα εμφανίζεται συνήθως ως: 1/8-2/16+2/8+2/8+1/4. Πχ ΕΔΩ :
Οι περισσότερες δικές μας ορχήστρες δουλεύουν με 2 Styles τσιφτετέλια των 2/4. Ένα ‘’γρήγορα’’ και ένα ‘’αργά’’ .....
Η λέξη Tsifteteli προέρχεται από τα τούρκικα και σημαίνει ‘’δίχορδο’’. Αναφέρεται σε χορό και το ρυθμικό του σχεδιάγραμμα μπορεί να είναι : ‘’Greek Tsifteteli has a small repertory of movements, rather simple musical arrangements and uses 3 main rhythms: Maqsoum (4/4 rhythm), Ayoup (2/4 rhythm) and Taksim (8/4 rhythm)’’.
Εγώ στο παράδειγμα στο Video χρησιμοποίησα το ρυθμικό σχεδιάγραμμα 2/4 (πηγή: Wikipedia και ‘’Ρυθμική Κιθάρα Fagotto’’ ).
Στην Ελλάδα χρησιμοποιούμε τα 2 ρυθμικά σχεδιαγράμματα : Τα 4/4 και τα 2/4 . Αν και είχα ενστάσεις ότι το ελληνικό ‘’πρωτόκολλο’’ είναι αποκλειστικά 4/4 , όμως με ένα πρόχειρο σέρφινγκ στο Google βρήκα ότι και δεκάδες άλλοι μουσικοί χρησιμοποιούν και τα 2 ‘’πρωτόκολλα’’ . Δείτε το ΕΔΩ :
Το ίδιο ρυθμικό σχήμα , στην κιθάρα , από πολλούς παίζεται με χτυπήματα ΜΟΝΟ προς τα κάτω.
Μερικά τραγούδια του Τσιτσάνη –κυρίως σε δρόμο χιτζάζ- και άλλων συνθετών ,είναι τραγούδια που στην Ελλάδα τα χαρακτηρίζουμε ως oriental , αράπικα, ή ανατολίτικα , έχουν όμως ένα στυλ του ρυθμού ‘’μπιγκίν’’ ή ‘’ beguine ‘’ ή ‘’Μπολέρο ανατολίτικο’’.
Δηλαδή τραγούδια που ανήκουν στην κατηγορία ρυθμού "μπολερό" ή "ανατολίτικου ύφους" τα οποία μνημονεύουν ονειρεμένες γυναίκες και περιγράφουν παραμυθένιους τόπους.
Πχ Μαρία Σουλτάτου - Γκιουλμπαχαρ . {Σημείωση: "Ya Rabbim to Ya Habib" = Αχ αγάπη μου. yara bin το yahabib = χίλιες πληγές το σ'αγαπώ }.
http://www.youtube.com/watch?v=TA569v4GNDQ
Αυτά τα Greek Oriental που συνήθως είναι γραμμένα σε 4/4 θα τα εξετάσουμε σε επόμενο ξεχωριστό κεφάλαιο καθώς έχουν διαφορετικό ρυθμικό σχεδιάγραμμα από το τσιφτετέλι .
Σημείωση:
Εγώ , όπου ‘τραγουδάω’ το κάνω απλά για να σας δείξω (φυσικά όχι για καλλιφωνία) πως διαβάζεται το ρυθμικό σχήμα.
Ο βαθμός της ταχύτητας ή βραδύτητας με την οποία εκτελούνται οι κινήσεις του ποδιού , θέση --άρση ,λέγεται ΡΥΘΜΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ή ΤΕΜΡΟ.
Προτείνω να διαβάστε και το άρθρο ''Μετρονόμοι'' ΕΔΩ : http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&id=3357
Εδώ θα βρείτε όλους τους ελληνικούς ρυθμούς σε ντραμς
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=Splatt_Forums&file=viewtopic&topic=24191
-----------------
''Οταν η ψυχή χάσει την αρμονία της τότε η μελωδία και ο ρυθμός βοηθούν να επανέλθει στην τάξη'' Πλάτωνας
[ τροποποιήθηκε από τον/την STEFANOS604, 07-12-2013 09:34 ]
[ τροποποιήθηκε από τον/την STEFANOS604, 09-12-2013 11:07 ]
Έλαβα e-mail που επισημαίνεται ότι το τσιφτετέλι και το μπαγιό είναι standard ρυθμοί 4/4 και μάλιστα το τσιφτετέλι είναι ‘’πρωτόκολλο’’ 4/4
Να εξομολογηθώ ότι κι εγώ και το τσιφτετέλι και το μπαγιό και τη χαμπανέρα τα ήξερα για χρόνια σαν ρυθμούς 4/4. Φυσικά και θα βρείτε παρτιτούρες τσιφτετέλι και μπαγιό στα 4/4 – αυτό το αναφέρω στο thread αναλυτικά.
Με ένα πρόχειρο σέρφινγκ στο Google βρήκα ότι και δεκάδες άλλοι μουσικοί χρησιμοποιούν και τα 2 ‘’πρωτόκολλα’’ . Δείτε το ΕΔΩ :
Εγώ όταν προχώρησα στην επεξεργασία αυτών των ρυθμών, διαπίστωσα ότι δεκάδες άλλα sites αξιόλογα και κυρίως ελληνικοί μουσικοί οίκοι τα αναφέρουν άλλα και σαν 2/4 και 4/4 και άλλα αποκλειστικά σαν 2/4 όπως πχ τα εκπαιδευτικά βιβλία των μουσικών εκδοτικών οίκων: Fagotto , ΝΤΟΡΕΜΙ και ΝΑΚΑΣ .
Και τα 3 αυτά αναφέρουν και το τσιφτετέλι και το μπαγιό σαν ρυθμούς 2/4.
Αλλά και σε βιβλία άλλων συγγραφέων που έριξα μια ματιά σε μουσικό κατάστημα είδα ότι αναφέρονται σαν 2/4 και όχι 4/4.
Έτσι πιστεύω ότι δεν μπορεί να κάνουν όλοι λάθος στα 20 sites που παρέθεσα ΕΔΩ, ειδικά οι 2 εγκυκλοπαίδειες και τα τούρκικα sites γιατί μερικά απ’ αυτά είναι άκρως αξιόπιστα και άλλα παρέχουν μουσικές γνώσεις.
Εγώ το γιατί άλλαξα γνώμη και τα αναφέρω σαν 2/4 δίνω μια δική μου μαθηματική εξήγηση παρακάτω:
Δηλαδή με μαθηματικά ένα ρυθμό 4/4 (πχ με το μετρονόμο να μετράει τέταρτα στα 60 bps) αν του 2πλασιάσω το τέμπο (γίνει 120 bps) , δηλαδή διαιρέσω δια 2 τη διάρκεια του τότε γίνεται γρηγορότερος και:
το ήμισυ γίνεται τέταρτο ,
το τέταρτο γίνεται όγδοο και
το όγδοο γίνεται δέκατο έκτο .
Τότε αυτός ο 2πλασιασμένος ρυθμός αφ’ ενός είναι πλέον 2/4 αφ’ ετέρου είναι ΟΠΤΙΚΑ πιο εύκολος στην αναγνωσιμότητα.
Τώρα αυτόν τον 2/4 ρυθμό τον παίζω ρυθμίζοντας το τέμπο αργά ή γρήγορα κατά βούληση ανάλογα με το τραγούδι . Αυτό συνεχίζω να πιστεύω και τώρα.
Τα τσιφ γραφονται σε 4/4 και τα συρτα γενικως, σε κομμενο χρονο (2/2)
-----------------
....Spyros Delta....
[ τροποποιήθηκε από τον/την delta66, 08-12-2013 17:20 ]
SPYROS DELTA οι γνώμες πράγματι διίστανται.
Καλός ενορχηστρωτής επιμένει ότι είναι ‘’πρωτόκολλο’’ τα 4/4 .
Άλλοι μουσικοί επιμένουν ότι το γρήγορο γράφεται σε 2/4 και το αργό σε 4/4.
Η λέξη Tsifteteli προέρχεται από τα τούρκικα και σημαίνει ‘’δίχορδο’’.
Αναφέρεται σε χορό και το ρυθμικό του σχεδιάγραμμα μπορεί να είναι :
‘’Greek Tsifteteli has a small repertory of movements, rather simple musical arrangements and uses 3 main rhythms: Maqsoum (4/4 rhythm), Ayoup (2/4 rhythm) and Taksim (8/4 rhythm)’’.
Εγώ στο παράδειγμα στο Video χρησιμοποίησα το ρυθμικό σχεδιάγραμμα 2/4 και 4/4 (πηγή: Wikipedia) και ήδη ανέφερα άλλα 20 αξιόπιστα sites που παρέθεσα ΕΔΩ, ειδικά τις 2 εγκυκλοπαίδειες και τα τούρκικα sites καθώς και τους 3 μουσικούς οίκους που έχουν πουλήσει εκατοντάδες τέτοια αντίτυπα (Ξεφυλλίζοντας κι άλλα μουσικά εκπαιδευτικά βιβλία σε μουσικό κατάστημα βρήκα σε πολλά να αναφέρεται σαν 2/4 και αλλού σαν 4/4).
Πριν από 2 χρόνια έχω ανεβάσει τους έτοιμους ρυθμούς με ντραμς που έφτιαξα απομονώνοντας τα ντραμς από ελληνικά τραγούδια .Οι ρυθμοί αυτοί βρίσκονται ΕΔΩ: Εκεί το Τσιφτετέλι το τιτλοποιώ σαν 4/4.
Όμως τα τόσα εγχειρίδια των μουσικών οίκων μ’ έκαναν να χρησιμοποιήσω και τους 2 τρόπους.
Αν κάποιος έχει κάποια πιο πειστική εξήγηση ας μας ενημερώσει.