ελληνική μουσική
    754 online   ·  210.857 μέλη

    4 Θεατρικοί μύθοι-Αλκίνοος Ιωαννίδης και Μανώλης Λιδάκης

    Nafpaktos___
    15.12.2006, 18:40


    "4 ΘΕΑΤΡΙΚΟΙ ΜΥΘΟΙ"

    ερμηνεύουν: o Μανώλης Λιδάκης & o Αλκίνοος Ιωαννίδης

    Το 1945, στο γραφικό τότε πατάρι του Λουμίδη, με τον Γκάτσο, τον Ελύτη, τον Τσαρούχη, τον Μόραλη, τον Βαλαωρίτη κι άλλους φίλους συντροφιά, ζούσαμε σελίδα με σελίδα, ένα έργο κι έναν ποιητή.

    Είκοσι χρονών τότε, ζούσα, ρουφούσα θα ’λεγα τις στιγμές των φίλων μου, με την ίδια ανάγκη που ’χα να πιω νερό, να κοιμηθώ και να υπάρξω- ενώ προσπαθούσα να τους μεταδώσω τους ήχους, που ΄χαν στο μεταξύ γεννηθεί μέσα μου, πότε διηγώντας τους και πότε σιγοτραγουδώντας. Η μουσική είχε αρχίσει… Μάνος Χατζιδάκις

    Τρία χρόνια αργότερα, το 1948, μετά την διάλεξη του για το ρεμπέτικο, στο ίδιο θέατρο, στο Θέατρο Τέχνης, θα ακουστούν για πρώτη φορά τα τραγούδια που έγραψε με αφορμή έναν ποιητή, το Νίκο Γκάτσο, κι ένα έργο: το ΜΑΤΩΜΕΝΟ ΓΑΜΟ (του Φ. Λόρκα).

    Το 1956, πάλι στο Θέατρο Τέχνης, με αφορμή έναν άλλο αγαπημένο φίλο και ποιητή, τον Οδυσσέα Ελύτη, ο Μάνος Χατζιδάκις θα γράψει τραγούδια για τον ΚΥΚΛΟ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΜΩΛΙΑ (του Μπ. Μπρεχτ), «χωρίς κανείς από τους φίλους να υποψιάζεται ότι η δουλειά τους θα ξεπερνούσε τα όρια μιας δυνατής στιγμής» και θα ΄φτιαχνε μελλοντικούς ...«μύθους».

    Το 1959, ο Μάνος Χατζιδάκις θα συναντηθεί με τον Ιάκωβο Καμπανέλλη στο ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΧΩΡΙΣ ΟΝΟΜΑ, ενώ το 1966 θέλοντας να συνομιλήσει με τον «ποιητή» Νίκο Καζαντζάκη, δεν θα διστάσει να μελοποιήσει τον πεζό του λόγο για τον ΚΑΠΕΤΑΝ ΜΙΧΑΛΗ.

    4 Θεατρικές παραστάσεις, όλες σε 1η παρουσίαση στην Ελλάδα, και 30 τραγούδια που μιλούν ποιητικά, για τον έρωτα και τον θάνατο (Ματωμένος Γάμος), τον πόλεμο και την (μητρική) αγάπη (Κύκλος με την Κιμωλία), την παρακμή και την (δια)φθορά (Παραμύθι χωρίς Ονομα), τον πόλεμο και την ελευθερία (Καπετάν Μιχάλης). Τραγούδια που ταξιδεύουν στο χρόνο αυτόνομα και αυθύπαρκτα, ξεπερνώντας την αρχική αφορμή της θεατρική τους σύλληψης.

    Αυτά τα τραγούδια εξέδωσε ο ΣΕΙΡΙΟΣ, σ’ ένα CD με τίτλο «4 ΘΕΑΤΡΙΚΟΙ ΜΥΘΟΙ» και με ερμηνευτές τον Μανώλη Λιδάκη & τον Αλκίνοο Ιωαννίδη. Οι φωνές τους –που για πρώτη φορά ηχογραφούν κύκλους τραγουδιών του συνθέτη- ισορροπούν με ακρίβεια και εκφραστικότητα δίνοντας μια νέα ανάγνωση στα έργα.

    Τα τραγούδια παρουσιάστηκαν σε συναυλίες για δύο χρόνια πριν καταλήξουν στο στούντιο ηχογράφησης, με τους ίδιους ερμηνευτές και με το μουσικό σύνολο Μάνος Χατζιδάκις, υπό τη διεύθυνση του Νίκου Κυπουργού.

    Ο Νίκος Κυπουργός ενορχήστρωσε το «Παραμύθι χωρίς Όνομα» (τραγούδι: Μ. Λιδάκης & Α. Ιωαννίδης) & τον «Κύκλο με την Κιμωλία» (τραγούδι: Μ. Λιδάκης & Α. Ιωαννίδης). «Ο Ματωμένος Γάμος» (τραγούδι: Α. Ιωαννίδης) και ο «Καπετάν Μιχάλης» (τραγούδι: Μ. Λιδάκης) ακούγονται σε ενορχήστρωση Μάνου Χατζιδάκι.

    1 ΚΙ ΗΤΑΝ ΠΟΥ ΛΕΤΕ ΜΙΑ ΦΟΡΑ (Πρόλογος) - ΧΟΡΟΣ (Παραμύθι Χωρίς Ονομα)
    2 Ο ΕΚΤΟΡΑΣ ΚΑΙ Η ΑΝΔΡΟΜΑΧΗ (Παραμύθι Χωρίς Ονομα)
    3 ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΣΗΜΑΙΑΣ (Παραμύθι Χωρίς Ονομα)
    4 ΜΑΝΟΥΛΑ ΜΟΥ (Παραμύθι Χωρίς Ονομα)
    5 Ο ΣΙΔΕΡΑΣ (Παραμύθι Χωρίς Ονομα)
    6 ΣΤΗΝ ΠΟΤΑΜΙΑ ΣΩΠΑΙΝΕΙ ΤΟ ΚΑΝΟΝΙ (Παραμύθι Χωρίς Ονομα)
    7 ΝΑΥΤΗ, ΓΕΡΟ-ΝΑΥΤΗ (Παραμύθι Χωρίς Ονομα)
    8 Ο ΚΥΡ ΜΙΧΑΛΗΣ (Παραμύθι Χωρίς Ονομα)
    9 ΡΙΧΝΩ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΜΟΥ ΣΤΟ ΠΗΓΑΔΙ (Παραμύθι Χωρίς Ονομα)
    10 ΕΙΣΑΓΩΓΗ (Ματωμένος Γάμος)
    11 ΤΩΡΑ ΝΥΦΟΥΛΑ ΜΟΥ ΧΡΥΣΗ (Ματωμένος Γάμος)
    12 ΝΑΝΟΥΡΙΣΜΑ (Ματωμένος Γάμος)
    13 ΓΥΡΝΑ ΦΤΕΡΩΤΗ ΤΟΥ ΜΥΛΟΥ (Ματωμένος Γάμος)
    14 ΚΟΥΒΑΡΙ-ΚΟΥΒΑΡΑΚΙ (Ματωμένος Γάμος)
    15 ΗΤΑΝ ΚΑΜΑΡΙ ΤΗΣ ΑΥΓΗΣ - ΕΠΙΛΟΓΟΣ (Ματωμένος Γάμος)
    16 ΕΙΣΑΓΩΓΗ - ΧΟΡΟΣ (Καπετάν Μιχάλης)
    17 ΟΜΟΡΦΗ ΠΟΥΝ Η ΚΡΗΤΗ (Καπετάν Μιχάλης)
    18 ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΝΗΣΙ (Καπετάν Μιχάλης)
    19 ΚΥΡΑ ΜΟΥ ΑΜΠΕΛΙΩΤΙΣΣΑ (Καπετάν Μιχάλης)
    20 ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΜΙΝΕ (Καπετάν Μιχάλης)
    21 Η ΚΡΑΣΟΓΙΩΡΓΑΙΝΑ (Καπετάν Μιχάλης)
    22 ΜΕΓΑΛΟΒΔΟΜΑΔΟ (Καπετάν Μιχάλης)
    23 ΒΑΡΙΑ ΑΠΟΨΕ Η ΝΥΧΤΑ (Καπετάν Μιχάλης)
    24 ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΘΕΟΣ (Καπετάν Μιχάλης)
    25 ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΣΤΡΑΤΗΓΟΙ (Ο Κύκλος με την Κιμώλια)
    26 ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΚΙ ΕΝΑΝ ΚΑΙΡΟ (Ο Κύκλος με την Κιμώλια)
    27 ΕΜΒΑΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΛΕΗΛΑΣΙΕΣ (Ο Κύκλος με την Κιμώλια)
    28 Η ΜΠΑΛΛΑΝΤΑ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΙΩΤΗ (Ο Κύκλος με την Κιμώλια)
    29 ΑΝΑΓΚΗ ΝΑ ΣΕ ΠΑΡΩ ΕΓΩ (Ο Κύκλος με την Κιμώλια)
    30 Ο ΚΟΣΜΟΣ ΟΛΟΣ ΕΓΙΝΕ ΑΝΩ-ΚΑΤΩ (Ο Κύκλος με την Κιμώλια)
    megaloserwtikos
    01.01.2007, 22:59
    Δύο ευαίσθητες και αισθαντικές φωνές, ο Λιδάκης και ο Ιωαννίδης, τραγουδούν τα τραγούδια από 4 θεατρικά έργα που είχε γράψει μουσική ο Χατζιδάκις...

    Προτείνω ανεπιφύλακτα την δουλειά αυτή.

    Θα σταθώ περισσότερο στα ντουέτα. Είναι υπέροχο να τους ακούς μαζί.

    Προσωπικά επειδή μεγάλωσα με την μουσική του Χατζιδάκι, είμαι πολύ δύσκολος να δεχτώ καινούριες εκτελέσεις, χωρίς την επέμβαση του ίδιου του Χατζιδάκι. Αλλά εδώ ο Κυπουργός με καλύπτει... έχουν κάνει καλή δουλειά.

    Εχουν πάρει από την λιτότητα που ήθελε στην ερμηνεία εκείνος.

    Ο Αλκίνοος έχει μια ευαισθησία και έναν σεβασμό σε αυτό που τραγουδά που με συγκινεί.
    Ο Λιδάκης προσεγμένος, λυρικός, ερμηνεύει πολύ απλά κι αληθινά.

    Πολλά μπράβο.
    qanun
    03.01.2007, 09:51
    Παράθεση:
    Προσωπικά επειδή μεγάλωσα με την μουσική του Χατζιδάκι, είμαι πολύ δύσκολος να δεχτώ καινούριες εκτελέσεις, χωρίς την επέμβαση του ίδιου του Χατζιδάκι


    Θα συμφωνησω, και θα προσθεσω οτι δεν μου αρεσουν πολυ και οι εκπληξεις και οι πειραματισμοι στη μουσικη του Χατζιδακι. Παρολα αυτα ο δισκος δεν εχει βγει σχεδον καθολου απο το cd player εδω και δεκα μερες που τον πηρα. Βεβαια, τα τρια απο τα τεσσερα εργα (με την εξαιρεση ισως του ''Καπεταν Μιχαλη'') ειναι αρκετα σκοτεινα και ''βαρια'', ειδικα το ''Παραμυθι χωρις ονομα'' και ο ''Ματωμενος Γαμος'', και τα τεσσερα αυτα εργα ομως περιεχουν αριστουργηματα. Εντελως ενδεικτικα : ''Ο Εκτορας και η Ανδρομαχη'', ''Μανουλα μου'', ''Ριχνω την καρδια μου στο πηγαδι'' , ''Νανουρισμα'', ''Ηταν καμαρι της αυγης'', ''Που ειναι ο Θεος'' κλπ...
    Οσο για τους ερμηνευτες, ο Αλκινοος δινει μια αναμενομενη ερμηνεια , ειναι ''Χατζιδακικος'', εχει τραγουδησει Χατζιδακι αρκετα στο παρελθον και το κανει φυσικα με σεβασμο και υπερ-επαρκεια.
    Η πραγματικη εκπληξη ομως του δισκου για μενα ειναι ο φοβερος Μανωλης Λιδακης, ο οποιος ειχε δωσει ενα δειγμα της ψυχικης του συνδεσης με τον Χατζιδακικο μουσικο κοσμο απο την ερμηνεια του στο ''Ηθοποιος σημαινει φως''. Ειναι πραγματικα σπαρακτικος και κριμα που του εμπιστευτηκαν τα πιο εξωστρεφη τραγουδια, καθως βρισκω πως θα μπορουσε να δωσει εκπληκτικες ερμηνειες και στα πιο εσωστρεφη.
    Οσο για τα ντουετα, οι φωνες τους δενουν απολυτα! Θα ξεχωρισω το ''Ριχνω την καρδια μου στο πηγαδι'' και ενορχηστρωτικα και ερμηνευτικα. Τι τραγουδι αληθεια...το παραθετω για την ιστορια :

    Ριχνω την καρδια μου στο πηγαδι

    Στίχοι: Ιάκωβος Καμπανέλλης
    Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
    Πρώτη εκτέλεση: Λάκης Παππάς

    Ρίχνω την καρδιά μου στο πηγάδι
    να γενεί νερό να ξεδιψάσεις

    Σπέρνω την καρδιά μου στο λιβάδι
    να γενεί ψωμάκι να χορτάσεις

    Στη φωτιά τη ρίχνω την καρδιά μου
    τα χεράκια σου έλα να ζεστάνεις

    Στον αγέρα ρίχνω την καρδιά μου
    να γενεί δροσούλα ν' ανασάνεις





    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : qanun στις 03-01-2007 09:53 ]


    XeniaRodo
    03.01.2007, 09:56
    Θα το πάρω αυτό το cd οπωσδήποτε...

    megaloserwtikos
    04.01.2007, 01:58
    Αγαπητέ ganun, ετσι κι εγώ. Τον έχω λατρέψει αυτόν τον δίσκο. Και θα συμφωνήσω. Ο Αλκίνοος είναι λίγο έως πολύ Αλκίνοος. Που σημαίνει πολύ (πάρα πολύ) καλός, αισθαντικότατος, με φοβερή συνέπεια και τεχνική.

    Αυτός που το κλέβει είναι ο Λιδάκης. Και το λέω με πολύ χαρά, διότι τυγχάνει να τον ακούω πάνω από 15 χρόνια ''φανατικά''. Αγοράζω τις δουλειές την πρώτη μέρα κυκλοφορίας του και είμαι και με αυτόν πολύ αυστηρός.

    Αλλά η ερμηνεία του στον καπετάν Μιχάλη, είναι συγκλονιστική. Το κυρά μου Αμπελιώτισσα, το έχω λιώσει κυριολεκτικά. Υπέροχος, δεν έχω λόγια.

    Αυτό πάλι που είναι κα-τα-πλη-κτι-κο είναι το ντουέτο στο εμβατήριο, στον κύκλο.
    Δεν έχω λόγια... Το ερμηνεύουν απίστευτα.

    Μπορώ να πω ότι τα δύο πρώτα έργα επειδή είχαν αποδοθεί από τον Λάκη Παππά, ΜΟΝΑΔΙΚΑ, σε εκείνο τον μαγικό δίσκο... η μεγαλύτερη έκπληξη είναι για μένα είναι ο καπετάν Μιχάλης που ο Λιδάκης δίνει ρέστα και ο κύκλος του Μπρεχτ...

    Επίσης οι στίχοι, σκεφτείτε ότι ακούγοντας τον δίσκο, ακούς μελοποιημένο Καμπανέλλη, Λόρκα μεταφρασμένο από τον Γκάτσο, Καζαντζάκη και τέλος Μπρεχτ μεταφρασμένο από τον Ελύτη.
    Ολα αυτά σε μουσική του πιο αγαπημένου μου καλλιτέχνη στην μουσική, του Χατζιδάκι.


    με την πρώτη σταγόνα της βροχής, σκοτώθηκε το καλοκαίρι...

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : megaloserwtikos στις 05-01-2007 16:55 ]


    qanun
    04.01.2007, 08:37
    (once more...) το nick μου ειναι qanun, QANUN!! και ειναι η τουρκικη λεξη για το οργανο που μαθαινω, το κανονακι. Μηπως να το αλλαξω??Κανεις δεν το λεει σωστα...

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : qanun στις 04-01-2007 08:38 ]



    Κατα τα αλλα,

    Παράθεση:
    Μπορώ να πω ότι τα δύο πρώτα έργα επειδή είχαν αποδοθεί από τον Λάκη Παππά, ΜΟΝΑΔΙΚΑ, σε εκείνο τον μαγικό δίσκο... η μεγαλύτερη έκπληξη είναι για μένα είναι ο καπετάν Μιχάλης που ο Λιδάκης δίνει ρέστα και ο κύκλος του Μπρεχτ...


    ...Γι' αυτο ακριβως δεν μπορω να δεχτω νεωτερισμους στο Χατζιδακι! Οταν εχεις ακουσει τον Λακη Παππα στον μαγικο πραγματικα εκεινο δισκο (''Παραμυθι χωρις ονομα'' και ''Παραμυθι χωρις ονομα''), δυσκολα μπορει κατι να σε συγκινησει στο ιδιο επιπεδο.

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : qanun στις 04-01-2007 08:46 ]


    XeniaRodo
    04.01.2007, 09:17
    Παράθεση:

    Το μέλος qanun στις 04-01-2007 στις 08:37 έγραψε...

    (once more...) το nick μου ειναι qanun, QANUN!! και ειναι η τουρκικη λεξη για το οργανο που μαθαινω, το κανονακι. Μηπως να το αλλαξω??Κανεις δεν το λεει σωστα...



    Mάλλον ελληνική είναι η λέξη αγαπητέ....
    qanun
    04.01.2007, 09:48
    Oχι ...''αγαπητε'', η λεξη ''qanun'' ειναι τουρκικη. Ελληνικη ειναι η λεξη απο την οποια προερχεται, ο αρχαιοελληνικος ''κανονας''.
    XeniaRodo
    04.01.2007, 10:17
    Aυτό εννοώ και δεν σε ειρωνεύτηκα.
    sunwing
    16.02.2007, 22:35
    Πολύ ωραίος δίσκος!! Ειδικά για τη νέα γενιά ό,τι πρέπει για να χαρούν μέσα από οικείες φωνές αυτές τις δημιουργίες.