Ζω σημαίνει επικοινωνώ!
16 Σεπτεμβρίου 2013, 01:17
Αντί σχολίου στο ποστ "Richard Dawkins : Για την πίστη και την επιστήμη …"


Το συγκεκριμένο βιντεάκι δεν είναι παρά μία ακόμα επανάληψη των έντονων αντιθέσεων ανάμεσα σε επιστήμη και Εκκλησία, όχι θρησκεία, καθώς το θρησκευτικό δόγμα ερμηνεύονταν κάθε φορά σύμφωνα με τη βούληση και τις όποιες σκοπιμότητες της εκάστοτε  ηγεσίας της εκκλησίας.

Πριν τοποθετηθώ πάνω στο θέμα, θα κάνω μια σύντομη αναδρομή στους λόγους αυτών των διαχρονικών συγκρούσεων/αντιθέσεων που ίσως βοηθήσουν στη διαμόρφωση μιας πιο συγκεκριμένης άποψης.

Το μεγαλύτερο μέρος των επιθέσεων ή, αν θέλετε, της κριτικής της εκκλησίας εισέπραξε η θεωρία της εξέλιξης των ειδών του Δαρβίνου που κατέρριπτε τα γραφόμενα της Βίβλου πως όλα τα είδη της ζωής -συμπεριλαμβανομένου και του ανθρώπου- δημιουργήθηκαν μέσα σε έξι ημέρες και είχαν από την πρώτη στιγμή την τελική μορφή που γνωρίζουμε.

Αυτό, όμως, δεν ήταν ο μοναδικός λόγος. Μία ακόμα αιτία ήταν το ότι η θεωρία του Δαρβίνου χρησιμοποιήθηκε από διάφορες ριζοσπαστικές πολιτικές ιδεολογίες ως βασικό επιχείρημα για να πλήξουν την εκκλησία και τις συντηρητικές κοινωνικές δυνάμεις που εκπροσωπούσε και που κι αυτές την χρησιμοποιούσαν ως άρμα ή «Δούρειο Ίππο» τους.

Στην εποχή του Δαρβίνου, δεν υπήρχαν ιδιαίτερες αντιθέσεις ανάμεσα σε επιστήμη και θρησκεία. Οι περισσότεροι επιστήμονες θεωρούσαν πως στόχος της επιστήμης ήταν να βρίσκει φυσικές εξηγήσεις για τα διάφορα φυσικά φαινόμενα, αντί αυτά να θεωρούνται ως παρεμβάσεις του Θεού. Αυτό δεν θεωρούνταν ως αμφισβήτηση της θρησκείας ή του Θεού -το αντίθετο μάλιστα- και για το λόγο αυτό δεν υπήρχαν σοβαρές συγκρούσεις. Η πολυπλοκότητα της φύσης, σε κάθε της έκφανση, θεωρούνταν ως απόδειξη ύπαρξης ενός Υπέρτατου Δημιουργού.

Κάποια στιγμή, άρχισαν διάφοροι επιστήμονες να αμφισβητούν πως ο κόσμος και η ζωή δημιουργήθηκαν με τον τρόπο που περιγράφεται στη Βίβλο. Για να μην θεωρηθεί αυτό ως πλήρης αμφισβήτηση της θρησκείας, ισχυρίσθηκαν πως τα γραφόμενα της Βίβλου δεν είναι παρά μια συμβολική παρουσίαση της όλης Δημιουργίας, και έτσι σώθηκε η παρτίδα για τότε. Επιστήμη και θρησκεία συνέχισαν να συμβιώνουν εν ειρήνη.

Αυτό που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις απέναντι στη Δαρβινική θεωρία ήταν το ότι η τελευταία δεν προϋπέθετε καθόλου την ύπαρξη του Θεού. Το ότι η εξέλιξη των ειδών ήταν απλά ένα τυχαίο αποτέλεσμα της επικράτησης των ισχυρότερων εξ αυτών και όχι της θέλησης ενός Θεού, που τα πάντα εν σοφία εποίησε, δεν μπορούσε να γίνει εύκολα αποδεκτό από την Εκκλησία.

Η λύση που δόθηκε στη σύγκρουση αυτή ήταν η κατ΄αρχήν αποδοχή της Δαρβινικής θεωρίας αλλά με την προσθήκη πως πίσω από όλα αυτά βρίσκονταν ο Θεός που είχε κάποιο σκοπό για να γίνουν όλα με τον τρόπο αυτό.

Ένα ακόμα στοιχείο της δαρβινικής θεωρίας, που προκάλεσε, ήταν η άποψη πως ο άνθρωπος προέρχεται από τους πιθήκους, και όχι μόνον αυτό. Ο Δαρβίνος τόνιζε με έμφαση πως, επίσης, και όλα τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά, δηλαδή τα νοητικά και ηθικά χαρακτηριστικά, είναι και αυτά αποτέλεσμα της εξέλιξης των ειδών και όχι κάτι που μόνο ο άνθρωπος διαθέτει.

Η θέση αυτή έβαλε δύσκολα στη θρησκεία που αναγκάσθηκε να δεχθεί πως τα φυτά και τα ζώα εξελίχθηκαν μεν όπως περιγράφει ο Δαρβίνος, όχι όμως και ο άνθρωπος που είναι αποκλειστικό δημιούργημα του Θεού. Ακόμα και αν ο άνθρωπος είναι αποτέλεσμα της εξέλιξης των ειδών, αυτό αφορά μόνο τη βιολογική και όχι την πνευματική του υπόσταση, που είναι αποτέλεσμα θεϊκής παρέμβασης.

Ο βιολόγος R. Dawkins δεν αρκείται απλά στην υπεράσπιση της επιστημονικότητας, του διαχωρισμού ή της αρμονικής συνύπαρξης επιστήμης και θρησκείας. Προχωρά πολύ μακρύτερα αυτών. Επιτίθεται ανελέητα στη θρησκεία γενικώς. Δικαίωμά του μεν, κάπως περιττό και παρωχημένο -με τον τρόπο που γίνεται- δε, κατά την ταπεινή μου άποψη.

Υπάρχουν πολλοί άλλοι επιφανείς επιστήμονες που προτείνουν διαφορετικές λύσεις στη μακρά αυτή σύγκρουση. Η λύση δεν είναι απαραίτητα «μαύρο ή άσπρο».

Κατά την άποψή μου, επιστήμη και θρησκεία υπάρχουν για εντελώς διαφορετικούς λόγους, άσχετα με το πώς έχουν χρησιμοποιηθεί κατά καιρούς. Κάποτε, η θρησκεία φαίνεται πως κάλυπτε -μεταξύ άλλων- κενά που αδυνατούσε να καλύψει η επιστήμη. Στο βαθμό που η επιστήμη θα δίνει πειστικές απαντήσεις και θα καλύπτει υπαρκτά κενά, στον ίδιο βαθμό η θρησκεία θα περιορίζεται, εκ των πραγμάτων, στον πνευματικό της ρόλο, δίνοντας «τροφή» και παρηγοριά σε ανθρώπινους υπαρξιακούς προβληματισμούς, πνευματικές και συναισθηματικές ανάγκες.

9 σχόλια - Στείλε Σχόλιο

mixalis-kleanthis (16.09.2013)
Διαβασα με προσοχή τα γραφόμενά σου...
Αν μας παρέθετες και τί λένε και ποιί είναι οι επιφανείς επιστήμονες που προτείνουν διαφορετικές λύσεις στη μακρά σύγκρουση επιστήμης και θρησκείας θα ήταν κατά τη γνώμη μου πιο  ευκρινές και διαφωτιστικό !
Όσο για τον R. Dawkins υπερασπίζεται όχι "τα πιστεύω του" αλλά την έρευνά του ... Αντικρούει λοιπόν κάθε τι που εμποδίζει την ελεύθερη αμφισβήτηση ! Άρα κυρίως τις θρησκείες...
mixalis-kleanthis (16.09.2013)
Η επιστήμη δεν έχει συμμετοχή στην ρομποτοποίηση του ανθρώπου !
Η κακή χρήση της τεχνολογίας ή της επιστήμης  είναι αποκλειστική ευθύνη του ανθρώπου !
Το μαχαίρι κόβει το ψωμί ή σκοτώνει ανάλογα με το χέρι που το κρατάει !
noizreduction (16.09.2013)
Ουτε η θρησκεια ως δογμα ειναι υπευθυνο για την οικειοποιηση της απο ιερατεια κι εξουσιες.

Οπως σωστα ειπες: "Το μαχαιρι κοβει το ψωμι ή σκοτωνει, αναλογα με το χερι που το κραταει".

Αλλα οπως ειπα, τα "2 μετρα και 2 σταθμα" μας βολευουν οταν εχουμε φανατισμο στην επικρατηση της απολυτης αποψης μας ;).
noizreduction (16.09.2013)
Animista, η κλωνοποιηση ειναι μεν ενα βιο-ηθικο ζητημα, ομως σε πολλες περιπτωσεις λυνει προβληματα που αφορουν τη μεταμοσχευση οργανων με 100% επιτυχια.

Το πως αξιοποιειται και τι ορια μπορει να εχει ειναι καθαρα ανθρωπινο ζητημα. Γενικοτερα, μη συγχεουμε τη χρηση με την ανακαλυψη. Η ανακαλυψη ειναι το πρωτο βημα για κατι σπουδαιο και μετα η χρηση ειναι πολλα βηματα για κατι χειροτερο :).

Παντως, κοιταμε το θεμα τελειως στα ακρα. Η επιστημη δεν οδηγει τον κοσμο στο χαος, οπως και η θρησκεια δεν τον οδηγει αμεσα στην ολοκληρωση. Ειναι πολλα βηματα που πρεπει να κανει ο ανθρωπος ως ον και δεν μπορουμε να επιριπτουμε τις ευθυνες στα δημιουργηματα μας. Αυτο το Φρανκεσταϊνκο συνδρομο της κακης εφευρεσης πρεπει να σταματησει να αποτελει δικαιολογια για τον εσωστρεφη πολιτισμο που εχουμε καθιερωσει.

Οπως ειπα και στην αντιστοιχη συζητηση του blog, δεν υπαρχει ασπρο και μαυρο σε τετοια θεματα. Υπαρχουν εκατονταδες αποχρωσεις του γκριζου ενδιαμεσα.
sven (16.09.2013)
Απάντηση στο αρχικό σχόλιο και αίτημα του Κλεάνθη.
 
Μια μικρή εισαγωγή για να συμπληρώσω κάποια σημαντικά στοιχεία για το θέμα μας.
 
Υπάρχουν τρεις βασικές προσεγγίσεις για τη σχέση επιστήμης-θρησκείας:
 
Η πρώτη είναι αυτή που τάσσεται υπέρ μιας κατά μέτωπο σύγκρουσης και ενός ολοκληρωτικού πολέμου μεταξύ επιστήμης και θρησκείας (βλέπε, Dawkins).
 
Μία δεύτερη άποψη, που βρίσκεται στον αντίποδα της πρώτης, είναι αυτή που υποστηρίζει πως οι ρόλοι των δύο θεωρήσεων είναι στην ουσία συμπληρωματικοί και πως, ταυτόχρονα, θα πρέπει να διαχωρισθούν παντελώς.
 
Υπάρχει, όμως, και μία τρίτη προσέγγιση του θέματος, που υποστηρίζει μια όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συμφωνία/ταύτιση ανάμεσα σε επιστήμη και θρησκεία. Στην προσέγγιση αυτή, έχουν θέση τόσο η άποψη για τη δυνατότητα συγκρούσεων όσο και η συμπληρωματική άποψη. Αφετηρία, όμως, είναι η μεγαλύτερη δυνατή σύμπλευση που θεωρείται ως εφικτή αλλά και επιθυμητή.
 
Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες προτάσεις της άποψης περί παντελούς διαχωρισμού είναι αυτή του περίφημου Stephen Jay Goulds που, πολύ συνοπτικά, έχει ως εξής: η επιστήμη ασχολείται με δεδομένα, δηλαδή με το πώς έχουν τα πράγματα, ενώ η θρησκεία με το νόημα και την αξιακή διάστασή τους, δηλαδή με το πώς θα έπρεπε να έχουν τα πράγματα. Η θρησκεία δεν έχει κανένα δικαίωμα να εκφράζει άποψη για το πώς έχουν τα πράγματα, δηλαδή για αντικειμενικές αλήθειες, ενώ, ταυτόχρονα, η επιστήμη δεν θα πρέπει να μιλά για το νόημα και την αξιακή διάσταση των πραγμάτων.
 
Κατά την άποψή μου, και η θέση του Goulds έχει αδυναμίες, όπως, για παράδειγμα, το ότι είναι δύσκολο έως αδύνατον να υπάρξει ένα σαφές και ευδιάκριτο όριο ανάμεσα σε θρησκεία και επιστήμη ή ακόμα ανάμεσα σε επιστήμη και μη επιστήμη.
 
Και η τρίτη άποψη έχει τις αδυναμίες της. Πως είναι δυνατόν να επιτευχθεί αυτή η ταύτιση ή σύμπλευση ανάμεσα σε επιστήμη και θρησκεία; Η Βίβλος δεν γράφτηκε για να μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας επιστημονικής μεθοδολογίας, αλλά και η ίδια η Εκκλησία έχει κάνει και μπορεί να συνεχίσει να κάνει λανθασμένες ερμηνείες για τη Βίβλο. Το ίδιο ισχύει, όμως, και για την επιστήμη. Υπάρχουν ατέλειωτα παραδείγματα «ακλόνητων επιστημονικών αληθειών» που μετά από δεκαετίες εγκαταλείφθηκαν γιατί αποδείχθηκαν λανθασμένες. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν αποτελεί ουσιαστικό πρόβλημα όσο οι οποιεσδήποτε «αλήθειες», απ΄όπου και αν προέρχονται, δεν θεωρούνται οριστικές, μη αμφισβητήσιμες και αμετάκλητες και δεν αντιμετωπίζουν την οποιαδήποτε διαφορετική άποψη υπεροπτικά ή ως απειλή.
 
Άλλοι επιφανείς επιστήμονες που, παράλληλα με την πίστη τους στην επιστήμη, πίστευαν και στο Θεό, χωρίς αυτό να αποτελεί για τους ίδιους εμπόδιο είναι:
 

Ο βέλγος καθηγητής Georges Lemaitre, από τους πρώτους που πριν από 80 περίπου χρόνια διατύπωσαν την ιδέα περί Big Bang. O Lemaitre, λοιπόν, λειτουργούσε παράλληλα και ως πάστορας της καθολικής εκκλησίας. Αν και έδινε συχνά διαλέξεις ντυμένος στα ιερατικά του ρούχα φρόντιζε πάντα να διαχωρίζει ανεμπόδιστα τις δύο αυτές επαγγελματικές του λειτουργίες. Όταν δε κάποια στιγμή ο Πάπας Πίος ο ΧΙΙ έσπευσε πρώιμα να δηλώσει πως η θεωρία του Big Bang είναι μια αλήθεια που επιβεβαιώνει και συνδυάζεται άριστα με τη Βιβλική άποψη περί Δημιουργίας, ο Lemaitre διαμαρτυρήθηκε έντονα για τις δηλώσεις αυτές του προκαθήμενου της Καθολικής Εκκλησίας.

 

Ο παγκοσμίως διάσημος βιολόγος Theodosius Dobzhansky, γνωστός για τη δήλωσή του πως «Τίποτα στη βιολογία δεν είναι κατανοητό παρά μόνο κάτω από το φως της θεωρίας της εξέλιξης των ειδών», ήταν ένας αφοσιωμένος ορθόδοξος χριστιανός.

 
 
 

Ένας ακόμα θερμός υποστηρικτής της Δαρβινικής θεωρίας, ο γνωστός παλαιοντολόγος  Pierre Teilhard de Chardin, θεωρούσε πως η παλαιοντολογική έρευνα μπορεί κάλλιστα να ενσωματωθεί στη χριστιανική θεώρηση περί Θεού.

 
 

Ο διάσημος γενετιστής Francis S Collins που ηγούνταν της περίφημης ερευνητικής προσπάθειας χαρτογράφησης του ανθρώπινου γονιδιώματος (HGP) και που ολοκληρώθηκε το 2003 είναι ένας πιστός ευαγγελιστής που πιστεύει παράλληλα πως ο Θεός είναι που δημιούργησε τη ζωή, από τον μικρότερο μονοκύτταρο οργανισμό έως τον άνθρωπο.

 
 
Θα μπορούσα να αναφερθώ σε πολύ περισσότερα ανάλογα παραδείγματα -με κίνδυνο να μετατραπεί το ποστ σε φροντιστήριο αντί να είναι χώρος απλής παράθεσης διαφορετικών απόψεων- για να υπερασπισθώ -παρότι κάθε άλλο παρά θρήσκος είμαι- την άποψη πως είναι δυνατή η συνύπαρξη ακόμα και παντελώς διαφορετικών προσεγγίσεων, αν αυτές δείχνουν το δέοντα σεβασμό για τις υπόλοιπες, τηρώντας ταυτόχρονα όσο είναι δυνατόν τα όρια των αρμοδιοτήτων τους.
 
ΥΓ. Χθες αργά το βράδυ, έβλεπα την εκπομπή του Στ, Θεοδωράκη «Πρωταγωνιστές» με θέμα την ποίηση. Σε ένα σημείο, έδειξε μία σύντομη συνέντευξη με τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο ο οποίος, μεταξύ άλλων είπε τα εξής (ελεύθερη δική μου απόδοση):
 
«Μεγαλώνοντας, όχι συμβιβαζόμενος αλλά ωριμάζοντας, συντάσσομαι ολοένα και περισσότερο με την άποψη κατά κάθε είδους βίας, πολύ περισσότερο κατά αυτής που αυτοπροσδιορίζεται ως υπερασπιζόμενη το «καλό». Δηλαδή, σαν να υπάρχει καλή και κακή βία κατά το δοκούν. Μα και η Ιερά Εξέταση δεν έκαιγε τις μάγισσες στην πυρά από κακία αλλά πιστεύοντας πως τις κάνει καλό, εμποδίζοντάς τες να συνεχίσουν να κάνουν κακό!».
 
Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στο Γ.Ρίτσο, λέγοντας πως ήταν πολύ ευφυής άνθρωπος και πολύ ανοιχτό πνεύμα. Στη Μακρόνησο, απαγορεύονταν να διαβάζουν οι κρατούμενοι, για παράδειγμα, Καβάφη καθώς θεωρείτο ομοφυλόφιλος, καταθλιπτικός και δεν χρησιμοποιούσε τη δημοτική γλώσσα. Ούτε και Σεφέρη καθώς θεωρούνταν εκπρόσωπος της αστικής τάξης. Ο Ρίτσος, όμως, τους παρότρυνε να μελετήσουν τέτοιους «απαγορευμένους» ποιητές γιατί ήσαν αξιόλογοι και είχαν πολλά να πουν…
 
Η βία έχει άπειρα πρόσωπα. Η παραπάνω μορφή άσκησης βίας είναι ίσως ακόμα χειρότερη γιατί επιχειρεί να πλήξει τον πυρήνα της ανθρώπινης φύσης, δηλαδή το πνεύμα και την ψυχή, να τον αλλοτριώσει. Αυτό ακριβώς κάνει η όποια απαξίωση, ισοπέδωση ή φίμωση διαφορετικών απόψεων, με ταυτόχρονη αναγωγή της δικής μας σε αδιαμφισβήτητη αξία. Μια τέτοια στάση ελάχιστα λέει για την ορθότητα της άποψης αυτής καθαυτής, πολλά όμως για την προσωπικότητα  ή/και τους σκοπούς των υπερασπιστών της…
 
Ναι στην αγωνιστική διάθεση, ναι στο πάθος, όχι στο φανατισμό, όχι στους αυτοαποκαλούμενους προφήτες και μονοπωλούντες την «αλήθεια» και το «αλάνθαστο», ακόμα και αν είναι για το… «καλό» μας. Αθάνατε Μηλιώκα!!!
 
«Και να αδελφέ μου                                                                                                                                                   που μάθαμε να κουβεντιάζουμε                                                  ήσυχα, ήσυχα κι απλά.                                                                                                       Καταλαβαινόμαστε τώρα                                                                    δε χρειάζονται περισσότερα… …
 
 
Γιατί εμείς δεν τραγουδάμε                                                              για να ξεχωρίσουμε, αδελφέ μου                                              απ΄τον κόσμο.                                                                                Εμείς τραγουδάμε                                                                             για να σμίξουμε τον κόσμο.»
 
«Καπνισμένο τσουκάλι»: Γιάννης Ρίτσος
 
 
mixalis-kleanthis (17.09.2013)

Ευχαριστώ για την άμεση ανταπόκριση ...είναι διαφωτιστική !
Το θέμα τεράστιο και πριν δημοσιεύσω στο μπλόγκ μου το ανάλογο βίντεο το ερευνώ πολλά χρόνια !
Επιτρέψτε μου λοιπόν να πω πως η διπλωματία στην έρευνα, ίσα για να μη συγκρουστούμε με το κατεστημένο και την παραδοσιακή θρησκευτική αντίληψη δείχνει κατά τη γνώμη μου ή έλλειψη θάρρους, ή τρίπλα μην έχουμε μπελάδες!
Που να τα βάζεις μαζί τους τώρα πες ή κάτι που να τα συνδυάζει και τα δυο ή ότι τελικά ο ήλιος γυρίζει γύρω απ τη γη να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο.
Αλλά όταν κατέβουμε απ την πυρά μονολογούμε " ΚΑΙ ΌΜΩΣ Η ΓΗ ΓΥΡΙΖΕΙ ".
freddieKrueger (17.09.2013)
Θυμάμαι τον εαυτό μου μικρό που μου κατάκαιρούς μου διαβαζαν διάφορα θρησκευτικά μα και λογοτεχνικά βιβλια...Ποτεμου δεν μου πέρασε απ το μυαλό πως πράγματι ο άνθρωπος και ο κόσμος όντως φτιάχτηκαν σε 6 ή 7 μέρες...Πάντα τα θεωρούσα αλληγορία...
Άρα δεν φταίει η θρησκεία σε αυτά που διακυρήσσει...φταίνε τα ανθρωπάκια που κουβαλάνε πιθηκίσια μυαλά αν και εξωτερικά μοιάζουν με ανθρώπους...να κάτι που δεν εξελελίχθηκε σε κάπιους και παρ όλα αυτά επιβίωσαν...ορίστε και η κατάρριψη της Δαρβινικής θεωρίας...
Η θρησκεία έχει ένα τελείως άλλο ρόλο:Δεν εξηγεί καν το πως...θέλει ισως να πει το ποιός με ένα αλληγορικό τρόπο ή το γιατί...
Ο Δαρβίνος δε βλέπω να λέει τίποτα αντίθετο με τη θρησκεία:Μήπως στον κατακλυσμό του Νώε δεν έγινε μια φυσική επιλογή επιβίωσης???
Απλά ο Δαρβίνος λέει ''φύση και τυχαία'' ενώ η Θρησκεία λέει ''Θεός και Θεία βούληση''
Θεωρώ τον όλο προβληματισμό άκρως αναχρονιστικό πάντως.
Ο αληθινά ευφυής άνθρωπος πιστεύει και σέβεται το Θεό και γνωρίζει σε βάθος κι εκτιμά την επιστημονική πρόοδο...ξέρει πως δεν συγκρούονται αυτά τα δυό,αλλά αλληλοσυμπληρώνουν το ένα ο άλλο...

Για να στείλετε σχόλιο πρέπει να έχετε συνδεθεί ως μέλος. Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε ή εδώ για να εγγραφείτε.

Επιστροφή στο blog
Συγγραφέας
sven
από ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΕΥΡΥΤΕΡΑ ΠΡΟΑΣΤΙΑ


Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/sven



Επίσημοι αναγνώστες (39)
Τα παρακάτω μέλη ενημερώνονται κάθε φορά που ανανεώνεται το blogΓίνε επίσημος αναγνώστης!

Πρόσφατα...
Δημοφιλέστερα...
Αρχείο...


Φιλικά Blogs

Links