ή διάβασε τα παρακάτω:
ΓΙΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΜΑΤΖΟΡΕ
Αν σ' ένα Ματζορε τραγούδι -όπως π.χ η εισαγωγή του ΞΗΜΕΡΩΝΕΙ - υπάρχει ύφεση , τότε υποχρεωτικά
πρέπει να κάνεις Bending ή να παραλείψεις τη νότα αλλιώς θα ηχεί παράφωνα
ΓΙΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΜΙΝΟΡΕ
Υπάρχουν βασικά δύο δρόμοι μινόρε [Minor Modes]:
1. το Φυσικό Μινορε (Natural Minor) στο οποίο παίζεται η πλειονότητα των Blues , Rock , Country , Latin... τραγουδιών και οι αντίστοιχες φυσαρμόνικες Ναt Minor είναι σχεδιασμένες να παίζουν σε Cross Harp Position(2nd Position) βλέπε τα αντίστοιχα videos:
2. το Αρμονικό Μινόρε (Harmonic Minor) στο οποίο παίζεται η πλειονότητα των Ανατολικο-Ευρωπαϊκών τραγουδιών καθώς και για τραγούδια μινόρε από Ελλάδα , Ιταλία , Τσιγγάνικη Μουσική , μερικών Ασιατικών χωρών και Μέσης Ανατολής καθώς και Ρωσικών και οι αντίστοιχες φυσαρμόνικες Harmonic Minor είναι σχεδιασμένες να παίζουν σε Straight Harp Position(1nd Position) βλέπε τα αντίστοιχα videos:
Όμως με αυτές τις φυσαρμόνικες Αρμονικού Μινόρε (Harmonic Minor) δεν μπορούμε να παίξουμε ΠΛΗΡΩΣ μια μεγάλη γκάμα ελληνικών και μερικών ξένων τραγουδιών.
Όταν λέω ΠΛΗΡΩΣ εννοώ το εξής: Ας το δούμε όμως με ένα παράδειγμα:
Ας πάρουμε ένα τραγούδι σε Am.(Για αυτούς που γνωρίζουν μουσική ή παίζουν κιθάρα τα πλεον χρησιμοποιούμενα ακομπανιαμέντα είναι τα Am -- Dm -- E7 -- F και G.
Σε πολλά λοιπόν τραγούδια κυρίως του Μάνου Χατζηδάκη αλλά και άλλων Ελλήνων συνθετών (π.χ Θα πιώ απόψε το φεγγάρι -- Οι Μοιραίοι -- Ηρθα κι απόψε στα σκαλοπάτια σου -- Εσένα που σε ξέρω τόσο λίγο -- ίσως φταίνε τα φεγγάρια ........) όταν αυτά τα παίξουμε με Am Αρμονική φυσαρμόνικα συνοδευόμενη με κιθάρα θα διαπιστώσουμε ότι σε κάποιο σημείο που το ακομπανιαμέντο κιθάρας αντιστοιχεί στο G η φυσαρμόνικα δεν ανταποκρίνεται. Δηλαδή πρέπει να σταματήσουμε και να ξανα-ξεκινήσουμε σε άλλη αλλαγή ακομπανιαμέντου αλλιώς η νότα θα ηχεί παράφωνα
Αυτά δηλαδή τα τραγούδια τα παίζουμε μερικώς.
Ενας δεύτερος λοιπόν λόγος που αγόρασα τη Χρωματική SEYDEL 10 C ήταν να μπορώ να παίζω πλήρως αυτά τα μινόρε τραγούδια που είναι δεκάδες.... (ο πρώτος λόγος ήταν για Χιτζαζ).
Οσο για τη χρωματική SEYDEL-10 είναι πολύ καλή για εκπαιδευτικούς σκοπούς αλλά θα διαπιστώσεις έχει ένα ‘βόμβο’ το λεγόμενο buzzer επειδή δεν έχει βαλβίδες . Ηδη παράγγειλα , και την περιμένω εντός των ημερών (Γύρω στα 180 Ευρώ με τα ταχυδρομικά) μια CX-12 Α Hohner από το Internet δυστυχώς στην Ελλάδα δεν υπάρχουν. (Η Chrometta της Hohner που υπάρχει – 50 Ευρώ- είναι ίδια με τη SEYDEL-10).
Μόλις τη λάβω και εξασκηθώ θα ανεβάσω ένα video για πληροφόρηση.
Πάντως αξίζει τον κόπο ειδικά αν θέλεις να παίζεις ΧΙΤΖΑΖ που είναι η πλειονότητα της παραδοσιακής μας μουσικής αλλά και ρεμπέτικα πχ (Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι,Πήρα τη στράτα κι έρχομαι,Μισιρλού , Ζαϊρα,Ζινγουάλα,Σαλπάρει το καράβι,Μέρα Μαγιού κ….α που είναι αδύνατο να παίξεις με διατονικές αν δεν είσαι εξπέρ στο bending)
Οσον αφορά το tuning - που λέγεται Solo - της χρωματικής είναι εντελώς διαφορετικό από αυτό της διατονικής και στην αρχή θα μπερδευτείς. Εγώ την έχω περίπου 1,5 μήνα και τώρα άρχισα να τη συνηθίζω.Εδώ αν μάθεις τις 4 τρύπες (1 οκτάβα) οι επόμενες ανά τέσσερις είναι ίδιες.
Solo Tuned 12 οπών Chromatic Harmonica σε κλειδί του C
Hole |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Blow, Slide In Φύσα |
C# |
F |
G# |
C# |
C# |
F |
G# |
C# |
C# |
F |
G# |
C# |
Blow, Slide Out |
C |
E |
G |
C |
C |
E |
G |
C |
C |
E |
G |
C |
Draw, Slide Out Ρούφα |
D |
F |
A |
B |
D |
F |
A |
B |
D |
F |
A |
B |
Draw, Slide In |
D# |
F# |
A# |
C |
D# |
F# |
A# |
C |
D# |
F# |
A# |
D |
Richter tuned 10 οπών Διατονική σε κλειδί του C
C E G C E G C E G C
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
D G B D F A B D F A
΄Με τις Lee Oscar έχεις τη δυνατότητα να αγοράσεις μόνο ματζόρε και μια μινόρε και διάφορα ανταλλακτικά χτένια των υπόλοιπων κλειδιών στη μισή τιμή (17 Ευρώ)>Η αλλαγή γίνεται σε 2 λεπτά αρκεί να έχεις ένα καλό σταυροκατσάβιδο. Επίσης διαθέτει εργαλειοθήκη (50 Ευρώ) με ειδικές λίμες για συντονισμό και διόρθωση των γλωσσιδίων (reeds).
Πιστεύω να βοήθησα.
Στέφανος
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : STEFANOS604 στις 31-03-2011 09:32 ]
2. H Suzuki είναι από τις πιο ακριβές μάρκες .Πήρα ,πριν 3 μήνες ,μία D την ΜR-350 Valved (43 Ευρώ) αλλά ακόμα δεν μπορώ να τη συνηθίσω (όσον αφορά την καθαρότητα μιας νότας) ίσως επειδή οι οπές της αντί για τετράγωνα είναι παραλληλόγραμμα. Επίσης ψάχνοντας είδα ότι το χτένι της είναι από αλουμίνιο αντί πλαστικό ή ξύλο και μόλις προ ημερών διαπίστωσα ότι αν την προ- ζεστάνεις για αρκετή ώρα (ειδικά το χειμώνα) , τρίβοντας την με τις παλάμες , το παίξιμο γίνεται πιο εύκολο. Μόλις τη συνηθίσω θα ανεβάσω ένα video για πληροφόρηση.
3. Σύμφωνα με τα σχέδια tuning της προηγούμενης απάντησης μου , φαίνεται ότι ενώ στη διατονική η οπή 4 φύσημα είναι το C και η οπή 5 φύσημα το E στην χρωματική η οπή 4 φύσημα είναι το C και η οπή 5 φύσημα είναι πάλι το C.και συνεχίζεται η διαφορά…Όμως με την εξάσκηση ξεπερνιέται.
4. Ξανά μια λέξη για τις παρτιτούρες. Εγώ θα επιμείνω ότι αν ξέρεις να σφυρίζεις μια μελωδία τότε θα την παίξεις αμέσως χωρίς να δίνεις σημασία στο τη νότα έχει κάθε οπή. Αν όμως σας διευκολύνουν οι παρτιτούρες καμιά αντίρρηση.
5. Για τους αρχάριους αντί στην αρχή να μάθετε πολλά τραγούδια μέτρια , καλύτερα δυό τρία άριστα και μετά θα '' πετάτε''.
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : STEFANOS604 στις 31-03-2011 10:16 ]
Αν παρατηρήσεις θα δείς ότι με την πρώτη ξεκινώ με ΦΥΣΗΜΑ ενώ με τη δεύτερη με ΡΟΥΦΗΜΑ
Γειά σας
Αν θέλεις κάτι διαφορετικό δες εδώ την valved ProMaster MR350-V και MR350-GV:
LinkManji ονομάστηκε μια νέα διατονική που πήρε το όνομα της από τον ιδρυτή της Suzuki.Αρα διαφημιστικά θα πουλούσε αφού για να δοθεί το ονομα του σημαίνει καλή κατασκευή και τονικότητα.
Οσον αφορά την ονοματολογία που αναφέρεις ‘’ G#m την ονομάζει Αbm’’ αυτό είναι το πιο σωστό.
Για να μη μπλεχτούμε με θεωρίες της μουσικής με λίγα λόγια θα σου πώ ότι οι νότες που ηχούν το ίδιο αλλά γράφονται διαφορετικά ονομάζονται στη μουσική ΕΝΑΡΜΟΝΙΕΣ.
Τέτοιες είναι:
1. C# = Db
2. D# = Eb {όλα αυτά τα 1. έως 4. είναι τα μαύρα πλήκτρα του πιάνου)
3. G# = Ab
4. A# = Bb
Στα πνευστά έχει επικρατήσει να ονομάζονται από τις υφέσεις (ή όπως είναι πιο γνωστά ως μπεμόλ)
Ετσι π.χ έχουμε κορνέτες Bb και Eb. Το ίδιο ισχύει και για τις φυσαρμόνικες.
Τώρα από το E στο F και από το B στο C το διαστημα είναι ΗΜΙΤΟΝΙΟ
Τώρα θα μου ρωτήσεις Fb δεν υπάρχει;Απάντηση:Αφού Ε-F = ΗΜΙΤΟΝΙΟ άρα Fb=E .Υπάρχει αλλά αφού ισούται με φυσική νότα σπανίως χρησιμοποιείται.
{ Αυτό σημαίνει ότι δεν έχουμε E#=F ούτε E=Fb ούτε B#=C ούτε B=Cb αν και δεν είναι ουσιαστικό λάθος ...)
Ε-F = ΗΜΙΤΟΝΙΟ , F-G = Τόνος , G-A = Τόνος , A-B = Τόνος , B-C = ΗΜΙΤΟΝΙΟ
Τώρα για όλους όσους δεν καταλαβαίνουν από τόνους και ημιτόνια άλλο ένα παράδειγμα είναι τα διαστήματα στην κιθάρα που λέγονται τάστα. Από τάστο σε τάστο έχουμε 1 ημιτόνιο.
Στο άλλο σου ερώτημα η απάντηση είναι ΝΑΙ . Η SUZUKI δεν βγάζει μινόρε βγάζει όμως τέλειες Πανάκριβες Χρωματικές .
Όπως Η Lee Oscar Δεν βγάζει Χρωματικές.
Με τη Hohner πράγματι γίνεται χαμός. Είναι όμως η πρώτη εταιρεία κατασκευής φυσαρμόνικων
Πιστεύω να σε κάλυψα
[
[ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : STEFANOS604 στις 01-04-2011 17:15 ]
1. Ετσι αν το παίξεις σε C τότε έχει μέσα C# , Fm και Bbm. θα πρέπει τότε να κάνεις bendings για να το παίξεις. Το μαγνητοφώνησα πρόχειρα στο κινητό μου με την C χρωματική SEYDEL-10.Ακουσε το σε mp3. http://uploading.com/files/c2fm6d26/%25CE%259D%25CF%2585%25CF%2587%25CF%2584%25CF%2589%25CF%2583%25CE%25B5%2BChromatic%2BC.mp3/,Νυχτωσε_Chromatic_C.mp3
2. Επίσης σύμφωνα με το video μου μπορείς να το παίξεις με Fm αρμονική φυσαρμόνικα (αφού η 5η της Fm είναι η C) .Επειδή δεν έχω Fm φυσαρμόνικα θα σας το παίξω με την Am αρμονική .Αρχίζω από τη οπή -8 . Ακουσε το σε mp3. http://uploading.com/files/c1243491/%25CE%259D%25CF%2585%25CF%2587%25CF%2584%25CF%2589%25CF%2583%25CE%25B5%2BHarmonic%2BAm.mp3/,Νυχτωσε_Harmonic_Am.mp3
3. Αυτά όσον αφορά το ‘’καθαρό’’ ρεμπέτικο
4. Αν όμως παίζοντας το με αρμονική έχει μέσα G τότε , όπως τόνισα σε προηγούμενη απάντηση στις 27.03.2011, 16:31 τα πράγματα δυσκολεύουν.Μελετήστε αυτή την απάντηση και το ξανασυζητάμε. Π. χ προσπαθήστε να παίξετε »Η Γάτα» ή «Η νυχτερίδα» …..
5. Μια άλλη παρατήρηση μου είναι η ‘’εισαγωγή’’ του ’’Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι’’. Ετσι την έχω στο μυαλό μου έτσι την έπαιξα. Οτι μάθεις στραβό είναι δύσκολο να το ξε-μάθεις.
ΤΑ δό αυτά mp3 είναι πολύ πρόχειρα μαγνητοφωνημένα με κινητό τηλέφωνο και χωρίς καμιά πρόβα. Το ‘κανα επίτηδες για να σας δείξω ότι άμα ξέρεις στο μυαλό τη μελωδία την παίζεις αμέσως κι αν την προβάρεις μερικές φορές τότε θα είναι και καλή.
ΕΤΣΙ ΛΟΙΠΟΝ ΘΑ ΤΑ ΑΦΗΣΩ ΤΑ mp3 ΣΤΟ SITE ΓΙΑ ΚΑΜΜΙΑ ΒΔΟΜΑΔΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΘΑ ΤΑ ΣΒΗΣΩ.
Αρκετά για σήμερα σας κούρασα και κουράστηκα