ελληνική μουσική
    811 online   ·  210.853 μέλη

    Θρησκείες και πραγματικότητες..

    mariosnadege
    17.01.2008, 14:02
    Δεν πιστεύω πως κάποιο παγκόσμιο κέντρο εξουσίας εμποδίζει το ορθόδοξο ιερατείο να παραχωρήσει ένα μέρος της περιουσίας του για στήριξη όσων στερούνται τα βασικά υλικά αγαθά. Ούτε κάποιο τέτοιο κέντρο τους εμποδίζει να πάψουν να πληρώνονται από το κράτος. Αν αυτή η κατάσταση συνεχίζεται, είναι γιατί κάνουν χρήση των εξουσιών και κεκτημένων τους και τέτοια ζητήματα δε δέχονται ούτε καν να τα συζητήσουν.
    absurdus_delirium
    17.01.2008, 16:14
    Παράθεση:

    Το μέλος mnk στις 17-01-2008 στις 00:38 έγραψε...

    Παράθεση:

    Το μέλος absurdus_delirium στις 16-01-2008 στις 14:39 έγραψε...

    Εξαίρεση οι αρχαίοι Έλληνες και οι Δυτικές δημοκρατίες, όπως μορφοποιήθηκαν κατά τους δύο προηγούμενους αιώνες. Δύο κοινωνίες που είπαν: Αποφασίσαμε τι είναι σωστό για εμάς και το τηρούμε γιατί έτσι επιλέγουμε, ελεύθερα! Ενδιαφέρον, ε;


    Ενδιαφέρον ; Ναι.
    Αληθινό ; Μμμμμμ...... όχι ακριβώς.

    Εχεις υπ' όψιν σου πόσο θεοκρατικές ήταν οι αρχαίες Ελληνικές κοινωνίες ;
    Κατ' αρχάς η συμμετοχή στις θεσμοθετημένες θρησκευτικές τελετές ήταν υποχρεωτική για τους πολίτες - αν ήθελαν να διατηρήσουν την ιδιότητα του πολίτη.
    Δεύτερον η ιεροσυλία είχε ως τίμημα το θάνατο, η δημόσια αποκάλυψη στοιχείων από τα Μυστήρια επίσης, ο Σωκράτης ήπιε το κώνειο γιατί κατηγορήθηκε ότι εισάγει στην πόλη "καινά δαιμόνια", δηλαδή καινούργιους θεούς.
    Ολα αυτά ήταν νόμοι των πόλεων κι εφαρμοζόταν από τα δικαστήρια των πόλεων.
    Τα ιερατεία, μέσω του θεσμού των μαντείων, είχαν τον τελευταίο λόγο για ειρήνη ή πόλεμο, εν ονόματι των θεών φυσικά.
    Η ίδια η ύπαρξη των πόλεων εδραζόταν στην λατρεία των πατρώων θεών.
    Μέχρι και "ιερά πορνεία" θεσμοθετημένη και υποχρεωτική υπήρχε, σε κάποιες πόλεις, εν ονόματι της θεάς Αφροδίτης φυσικά.

    Πάμε τώρα στις κατ' εξοχήν Δυτικές δημοκρατίες της Ευρώπης.
    Εχεις, βέβαια, ακουστά τις περίφημες "Ευρωπαϊκές οδηγίες", στις υποδείξεις των οποίων οφείλουν να συμμορφώνονται οι πάντες, αν και ενίοτε είναι αντισυνταγματικές και η μη συμμόρφωση με αυτές επιφέρει την επιδίκαση προστίμου για τις "άτακτες" χώρες.
    Ποιοι εκδίδουν, ποιοι υπογράφουν αυτές τις οδηγίες ; Κάποιοι εκλεγμένοι ευρωβουλευτές ; ΟΥΧΊ !!!
    Τις καταρτίζουν, τις υπογράφουν και τις εκδίδουν διορισμένοι υπάλληλοι των Βρυξελλών, δηλαδή εξωθεσμικοί παράγοντες.
    Ολα τα κράτη οφείλουν να υπακούουν στις οδηγίες του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.
    Ποιοι στελεχώνουν αυτούς τους οργανισμούς ; Τους έχουν εκλέξει οι πολίτες των κρατών ; ΟΥΧΊ !!!

    Αρα ποιες κοινωνίες .........................................
    "Αποφάσισαν τι είναι σωστό γι αυτές και το τηρούν γιατί έτσι επιλέγουν, ελεύθερα ;;! "

    Και τότε και τώρα κάποια ιερατεία κάνουν κουμάντο.
    Αλλά τα σύγχρονα ιερατεία που μας κουμαντάρουν, αδίκως τα ψάχνετε στην Εκκλησία. Δεν είναι εκεί, αλλού να τα ψάξετε.

    -----
    «Ουαί ο οικοδομών εν αίμασι...»
    Αισχύλος, Ορέστεια


    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : mnk στις 17-01-2008 00:51 ]





    Ναι.. Μάλλον δεν έχεις υπ' όψη σου τις απόψεις του Καστοριάδη και η συνοπτική μου παράθεση σε οδήγησε στο να αστοχήσεις. Είχαν το "αγαθό ψεύδος" της θρησκείας και οι αρχαίοι Έλληνες -όπως και οι λοιποί μεγάλοι πολιτισμοί της γειτονιάς- αλλά κάτι τους επέτρεψε να σκέφτονται πιο ελεύθερα και να μη φοβηθούν να φτάσουν σε διανοητικά ύψη δυσθεώρητα για τους συγχρόνους τους (και μερικούς σημερινούς). Όσον αφορά της δυτικές δημοκρατίες, δεν εννοούσα σε καμία περίπτωση τις σημερινές φιλελεύθερες ολιγαρχίες (και πολύ λιγότερο υπερκρατικούς οργανισμούς που άλλους στόχους απεργάζονται) αλλά τη Δημοκρατία που γεννήθηκε με τη Γαλλική Επανάσταση, που είχε μέσα της το Κοινωνικό Συμβόλαιο και που έδινε στους ανθρώπους του 19ου αιώνα την αίσιοδοξία και την αίσθηση πως ο κόσμος είναι δυνατόν να αλλάξει από τις ενέργειες μεμονωμένων άξιων ανθρώπων.

    Αν βαριέσαι να δεις το παρακάτω ολόκληρο συνιστώ από το 5:45 και μετά. Αν και κάτι μου λέει πως θα το δεις ολόκληρο! ;)


    absurdus_delirium
    17.01.2008, 18:22
    Δεν περιμένω τίποτε λιγότερο, Μαρία!
    Τσήρς!
    mariosnadege
    17.01.2008, 20:19
    2008-1952=56 χρόνια, που αλλάζουν όλα τα δεδομένα περί της ορθόδοξης περιουσίας.
    Δε θα σε ενοχλήσω άλλο, αλλά απλά μη με βάζεις σε ύποπτους σκοτεινούς κύκλους. Όσα έγραψα δε μου τα υπαγόρευσε κανένας τέτοιος κύκλος, ούτε άλλο γεωμετρικό σχήμα (για να ελαφρύνουμε λίγο την ατμόσφαιρα ).
    Καλό βράδυ !



    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : mariosnadege στις 17-01-2008 20:21 ]


    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : mariosnadege στις 17-01-2008 20:22 ]


    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : mariosnadege στις 17-01-2008 20:23 ]


    absurdus_delirium
    18.01.2008, 03:29
    Κατ' αρχάς, φιλτάτη (κυριολεκτώντας) Μαρία, σε χαίρομαι γιατί-αν και δε συμφώνω πάντα με ό,τι λες-ψάχνεσαι πριν μιλήσεις. Απο κει και πέρα, για να μιλήσουμε επί της ουσίας:

    Λες ότι ο Καστοριάδης επιλέγει να κοιτάξει την αρχαία Ελλάδα (χέσ' τις δυτικές δημοκρατίες για την ώρα -αν και για μένα είναι σημαντικό το απέναντι σε τι εξεγέρθηκαν οι αστοί και ποια ήταν οι θέση τους όταν εξεγέρθηκαν-το κατώτατό τους κομμάτι αποικαλούνταν "Ξεβράκωτοι") ως μια λίγο-πολύ άθεη κοινωνία. Συμφωνώ μαζί σου ότι δεν ήταν έτσι για τις πλατιές μάζες αλλά εδώ θα σου αναφέρω κάτι που είχε πει ο Γάλλος (μπρρρ!) δραματουργός Ζενέ: "Θαυμάζω τους Έλληνες γιατί είναι ο μόνος λαός που βρίζει τους θεούς του." Πράγματι, ανάμεσα στους ομοδόξους μας -και όχι μονο- είναι αδιανόητο το να μεταφράσεις το "**** την Παναγία μου". Την ίδια όμως στιγμή δεν υπάρχει, λέω εγώ με την υποκειμενική μου γνώμη ως Έλλην ;), λαός που να αγαπάει τόσο πολύ την Παναγία -ως σύμβολο: ως Μάνα, ως Γη, ως Ζωή. Και εκεί πάμε λίγο παραμέσα στο συλλογισμό. Οι Έλληνες (οι αρχαίοι) ζούσαν σε μια περιοχή που άνθισαν πολλοί μεγάλοι πολιτισμοί. Γιατί είχαν αυτοί αυτή την ευρύτητα και την ελευθερία σκέψης; Του μπι κοντίνιουντ.. (είναι αργά :)
    margo
    18.01.2008, 12:35
    Παράθεση:

    Το μέλος mnk στις 18-01-2008 στις 10:49 έγραψε...


    Οι αρχαίοι Ελληνες έλεγαν "φίλε Ζευ", "πατήρ θεών και ανθρώπων", αγαπούσαν τιμούσαν και σέβονταν τους θεούς όπως και τους γονείς τους και ενώ αναγνώριζαν την τρομερή τους δύναμη, συγχρόνως τους προκαλούσαν κι ας το πλήρωναν, γιατί το θεωρούσαν ανάξιο του εαυτού τους να υποκύψουν από σκέτο φόβο.
    Για να μπορεί να σκέφτεται κανείς, πρέπει να κρατάει το κεφάλι όρθιο.
    Με σκυμμένο από το φόβο κεφάλι δε βλέπεις τ' αστέρια.

    Σήμερα λέμε "Πάτερ ημών ο εν τοις ουρανοίς", "ότι φιλάνθρωπος Θεός, Εσύ υπάρχεις", δηλαδή μας αγαπάς γι αυτό και σ' αγαπάμε, δεν είναι ο φόβος που μας κάνει να σκύβουμε το κεφάλι, αλλά η αναγνώριση των ευεργεσιών.
    Οπου υπάρχει φόβος δεν μπορεί να υπάρξει αγάπη.

    Λέμε "Παναγίτσα μου" σαν να λέμε "μαμά μου", "ήμαρτον Θεέ μου" σαν να λέμε "συγγνώμη πατερούλη μου", ζητάμε τη βοήθεια του Χριστού και των Αγίων σαν να απευθυνόμαστε στον μεγάλο αδερφό μας.
    Με θάρρος, με αγάπη, αλλά και με πλήρη πεποίθηση ότι μας αγαπούν.
    Αν δεν ήταν "φιλάνθρωποι", δηλαδή φίλοι των ανθρώπων νομίζεις ότι θα τους σεβόμασταν ;
    Αγαπάμε τον Χριστό γιατί Αυτός θυσιάστηκε για μας, όχι εμείς γι αυτόν.
    Κι όπως μέσα στην οικογένειά μας πολλές φορές ξεπερνάμε τα όρια, αλλά αυτοί που μας αγαπάνε πάντα μας συγχωρούν, ετσι είναι κι ο δικός μας, ο ορθόδοξος Θεός.
    "Οτι ο Θεός αγάπη εστί".







    okanenas
    18.01.2008, 13:44
    Παράθεση:

    Το μέλος mnk στις 18-01-2008 στις 10:49 έγραψε...

    Οι αρχαίοι Ελληνες έλεγαν "φίλε Ζευ", "πατήρ θεών και ανθρώπων", αγαπούσαν τιμούσαν και σέβονταν τους θεούς όπως και τους γονείς τους και ενώ αναγνώριζαν την τρομερή τους δύναμη, συγχρόνως τους προκαλούσαν κι ας το πλήρωναν, γιατί το θεωρούσαν ανάξιο του εαυτού τους να υποκύψουν από σκέτο φόβο.
    Για να μπορεί να σκέφτεται κανείς, πρέπει να κρατάει το κεφάλι όρθιο.
    Με σκυμμένο από το φόβο κεφάλι δε βλέπεις τ' αστέρια.

    Σήμερα λέμε "Πάτερ ημών ο εν τοις ουρανοίς", "ότι φιλάνθρωπος Θεός, Εσύ υπάρχεις", δηλαδή μας αγαπάς γι αυτό και σ' αγαπάμε, δεν είναι ο φόβος που μας κάνει να σκύβουμε το κεφάλι, αλλά η αναγνώριση των ευεργεσιών.
    Οπου υπάρχει φόβος δεν μπορεί να υπάρξει αγάπη.

    Λέμε "Παναγίτσα μου" σαν να λέμε "μαμά μου", "ήμαρτον Θεέ μου" σαν να λέμε "συγγνώμη πατερούλη μου", ζητάμε τη βοήθεια του Χριστού και των Αγίων σαν να απευθυνόμαστε στον μεγάλο αδερφό μας.
    Με θάρρος, με αγάπη, αλλά και με πλήρη πεποίθηση ότι μας αγαπούν.
    Αν δεν ήταν "φιλάνθρωποι", δηλαδή φίλοι των ανθρώπων νομίζεις ότι θα τους σεβόμασταν ;
    Αγαπάμε τον Χριστό γιατί Αυτός θυσιάστηκε για μας, όχι εμείς γι αυτόν.
    Κι όπως μέσα στην οικογένειά μας πολλές φορές ξεπερνάμε τα όρια, αλλά αυτοί που μας αγαπάνε πάντα μας συγχωρούν, ετσι είναι κι ο δικός μας, ο ορθόδοξος Θεός.
    "Οτι ο Θεός αγάπη εστί".







    niceday1808
    18.01.2008, 14:16
    Παράθεση:

    Το μέλος Liza32 στις 07-01-2008 στις 17:31 έγραψε...

    Μήνες, θυμάμαι είχα να προσευχηθώ. Και μάλιστα απορούσα με τον εαυτό μου, και έλεγα, πως είναι δυνατόν να παρακαλάω με τόση θέρμη για κάτι, και Εκείνος, να μην με ακούει... Και τελικά, να παίρνει πίσω, αυτό που τόσο πολύ ήθελα...


    Ήταν μια φορά ένας ναυαγός (στη μέση του ωκεανού) που πίστευε πολύ στον θεό. Μετά από μια μέρα ένα καράβι τον βλέπει και πάει να τον σώσει.

    "Ανέβα πάνω φίλε μου!" Του είπε ο καπετάνιος.

    "Όχι παιδιά ευχαριστώ. Θα με σώσει ο Θεός. Πιστεύω σε Αυτόν και θα με γλυτώσει!"

    "Ρε φίλε ανέβα πάνω...Θα πνιγείς!"

    "Είπαμε όχι! Πιστεύω στον Κύριο και θα ακούσει τις προσευχές μου και θα με γλυτώσει Αυτός από τον πνιγμό."

    Φεύγει το καράβι μην μπορώντας ο καπετάνιος να μεταπείσει τον ναυαγό και ο ναυαγός συνέχισε τις προσευχές του.
    Την επόμενη ξαναπερνάει και δεύτερο καράβι και πάλι η ίδια ιστορία. Βρε καλέ, βρε χρυσέ ανέβα πάνω να σωθείς...ο ναυαγός τίποτα. Στις προσευχές του..."Θα με γλυτώσει ο Θεός!".

    Μετά από μέρες ο ναυαγός πνίγεται και πηγαίνει στον Αγ. Πέτρο. Θυμωμένος ήθελε να δει τον Θεό.

    "Γιατί θέλεις να δεις τον Θεό?"
    Τον ρωτάει ο Άγιος.

    "Γιατί???Εγώ πίστευα σε Αυτόν! Προσευχόμουν συνέχεια! Και με άφησε να πνιγώ!"

    "Καλά ρε είσαι βλάκας? Δύο καράβια σου έστειλε!"

    Παράθεση:

    Το μέλος jethroomi στις 16-01-2008 στις 02:09 έγραψε...

    Σε καθε χωριό υπαρχει ενας πυρσος, ο δασκαλος.
    Σε καθε χωριό υπαρχει ενας πυροσβεστης, ο παπάς.
    Βικτωρ Ουγκο.



    Παρά το γεγονός οτι πιστεύω οτι το παραπάνω δεν κολλάει στη συγκεκριμένη κουβέντα (όχι άμεσα τουλάχιστον... )

    Επικροτώ! Λιτά και περιεχτικά λόγια φίλε μου.




    Mesogeios
    18.01.2008, 23:55
    Το ερώτημα «Θρησκείες και πραγματικότητα» είναι από μόνο του ένα πολύ ενδιαφέρον ζήτημα και ανεξάρτητα από το τι ακριβώς θέμα ήθελε να θίξει ο fearlessangel νομίζω πως ξεστράτισε σε ενδιαφέρουσες από μια μεριά αλλά χοντροκομμένα στριμωγμένες απόψεις που πρέπει σώνει και καλά να χωράνε παντού…
    Σε πρώτη φάση αυτό που στη προκειμένη περίπτωση ονομάζουμε πραγματικότητα έχει να κάνει με αυτό που είτε το θέλουμε είτε όχι υπάρχει έτσι κι αλλιώς έξω και πέρα από τη θέλησή μας ή την αντιληπτική μας ικανότητα. Πρόκειται τελικά για αυτό το ίδιο το Είναι, φιλοσοφική έννοια που αναφέρεται στον αντικειμενικό κόσμο, ο οποίος υπάρχει ανεξάρτητα από την συνείδηση. Στην περίπτωσή μας όμως είναι φανερό ότι με τον όρο «πραγματικότητα» δεν εξετάζεται αυτή η έννοια αλλά το Κοινωνικό Είναι (δηλαδή την ίδια τη ζωή και την ιστορία της κοινωνίας των ανθρώπων τον τρόπο που λύνουν προβλήματα επιβίωσης, την οργάνωση παραγωγής υλικών αγαθών και τις σχέσεις που αναπτύσσονται ανάμεσά τους στην διαδικασία αυτή). Βεβαίως αναπτύσσονται στενές και αμοιβαίες σχέσεις ανάμεσα στο Κοινωνικό Είναι και στην αντανάκλασή του στην πνευματική ζωή των ανθρώπων που σχηματίζει την Κοινωνική Συνείδηση δηλαδή το σύνολο των απόψεων των αντιλήψεων και των ιδεών, της κάθε φορά δοσμένης κοινωνίας: πολιτικές, νομικές, αισθητικές, ηθικές, φιλοσοφικές, θρησκευτικές και όποιες άλλες μορφές της συνείδησης.
    Ασφαλώς το Κοινωνικό Είναι και η Κοινωνική Συνείδηση αποτελούν μέρη του αντικειμενικού κόσμου, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να εξετάσουμε ένα μέρος της Κοινωνικής Συνείδησης όπως είναι οι θρησκείες σε σχέση με την κοινωνική πραγματικότητα επειδή οι δράσεις και αλληλοεπιδράσεις τους είναι συνεχείς και αμοιβαίες. Ισα – ίσα αναγκαία είναι αυτή η εξέταση με την προϋπόθεση ότι δεν μας ξεφεύγει αυτή η διάσταση της αλληλεξάρτησης στο βαθμό που αυτή ισχύει σε σχέση με την κοινωνία την οποία κάθε φορά εξετάζουμε.
    Διευκρινίζω ότι η φιλοσοφική μου θέση θεωρεί τις θρησκείες (την θρησκεία) κοινωνικά καθορισμένο φαινόμενο που εμφανίστηκε σε ορισμένο στάδιο ανάπτυξης που είχε φτάσει το πρωτόγονο κοινοτικό σύστημα, και γι’ αυτό το λόγο ιστορικά παροδικό φαινόμενο…
    Και βέβαια οι θρησκείες, πριν ακόμα γνωρίσουν τον θεό ή τους θεούς, έπαιξαν ιδιαίτερα θετικό ρόλο στην ανάπτυξη των πρωτόγονων κοινωνιών όταν άρχισαν να σχηματίζονται ιερατεία που σχημάτιζαν εκείνη την ηγετική ομάδα μέσα στην κοινότητα που μπορούσε να αναπτύξει σχέσεις με εκείνες τις δυνάμεις που φαίνεται να επηρεάζουν άμεσα και καίρια την ζωή τους. Ετσι κάποιοι ανάλαβαν να μιλήσουν στα σύννεφα, που αφού κινούνται είναι ζωντανά, να φέρουν βροχή όταν τη χρειάζονται, να εξευμενίσουν τον θυμό της φύσης, να παρακαλέσουν ή ακόμα και να φοβερίσουν τους θεούς γιατί κάπου τους κρατούν στο χέρι, να αφαιρέσουν την εκδικητική μανία του σκοτωμένου θηράματος και αφού τα καταφέρουν όλα αυτά γνωμοδοτούν για την καταλληλότερη εποχή για τη σπορά, το πότε θα μετακινηθούν τα κοπάδια από το κυνήγι των οποίων εξαρτιέται η ζωή της ομάδας κλπ. Από αυτή την αιτία το ιερατείο αποκτά μεγάλη δύναμη που στη διάρκεια της ιστορίας πότε παίρνει τη μορφή της ταύτισης της εξουσίας στο πρόσωπο του αρχιερέα της κοινότητας (σε προχωρημένα ακόμη ιστορικά στάδια π.χ. οι Φαραώ ή ο Αγαμέμνων είναι ταυτόχρονα αρχιερέας και κοσμικός αρχηγός, όπως και οι σύγχρονοί του αρχηγοί – Μενέλαος, Αχιλλέας, Οδυσσέας κλπ. – οι οποίοι αργότερα θεοποιούνται) ή όταν οι περιστάσεις δεν το επιτρέπουν σχηματίζονται ισχυρά κέντρα ανεξάρτητα που επηρεάζουν καθοριστικά όταν το μπορούν, τις κοσμικές εξουσίες (π.χ. Κλασική Ελληνική αρχαιότητα) ή βρίσκονται πρόθυμα να μπαίνουν στην υπηρεσία των κάθε φορά ισχυρών (π.χ. ο Φίλιππος και οι σχέσεις του με τους Δελφούς, όλη η ιστορία του Βυζαντίου και της Μεσαιωνικής Ευρώπης) μέχρι και τη Μεγάλη Γαλλική Επανάσταση που ο μόνος λόγος για τον οποίο βρέθηκε αντιμέτωπη και με τη θρησκεία (Εκκλησία) ήταν γιατί η τελευταία τοποθετήθηκε, κατά τη προσφιλή της συνήθεια, με το μέρος της φεουδαρχίας. Μετά την επικράτηση της Αστικής Τάξης (όχι των αστών με την έννοια των κατοίκων των πόλεων, αλλά των κατόχων κεφαλαίου και μέσων παραγωγής που από τη φύση του εδρεύει στις πόλεις όπου υπάρχει εργατικό δυναμικό και όχι στην ύπαιθρο χώρα όπου κυρίαρχη σχέση είναι εκείνη του Φεουδάρχη με τον δουλοπάροικο) οι ιδέες του Διαφωτισμού στο κομμάτι εκείνο που αφορούσαν την θρησκευτική συνείδηση και την αθεΐα σημείωσαν θεαματική οπισθοχώρηση εκτιμώντας ότι τέτοιες απόψεις μπορούν να θέσουν την εξουσία της σε αμφισβήτηση.

    Mesogeios
    19.01.2008, 00:11
    Παράθεση:

    Το μέλος StavmanR στις 07-01-2008 στις 15:47 έγραψε...

    Καταρχήν ο Λουντέμης έγραψε τόνους χαρτιών πριν χρησιμοποιήσει αυτήν την φράση σε ένα έντεχνο λογοτεχνικό κείμενο. Η απομόνωση μίας φράσης δε με βρίσκει σύμφωνο, ούτε και πιστεύω ότι μπορεί να συνοψίσει μία ολόκληρη φιλοσοφία.



    Και αλλού στις 15.01.2008, 16:27

    Παράθεση:


    Όσον αφορά τη φράση του Λουντέμη, θέλω να επιστήσω την προσοχή σας στο γεγονός ότι είναι έντεχνα τοποθετημένη σε λογοτεχνικό κείμενο. Δεν πρόκειται για επιστημονικό εύρημα, αλλά για τέχνη. Αλίμονο αν την τέχνη την ερμηνεύουμε κατά γράμμα. Αυτή τη στιγμή, συζητούμε σε ένα χώρο με βάση τη μουσική, και κάποια πράγματα τα θεωρώ από ευνόητα ώς και αυτονόητα. Ο Καζαντζάκης είχε γράψει κάποτε: "Δάσκαλε σου παραδίδω το παιδί μου...το κρέας δικό σου, τα κόκκαλα δικά μου...". Είναι δυνατόν να τον κατηγορήσουμε ως σαδιστή, με τάσεις κακοποιήσεως ανηλίκων και μισάνθρωπο;

    Φίλε StavmanR Δεν αξίζει στον Λουντέμη τέτοια μεταχείριση. Η απομόνωση της φράσης δεν αδικεί την συνολική φιλοσοφική τοποθέτηση του Λουντέμη. Εκείνο που σίγουρα τον αδικεί είναι η προσπάθεια να του φορέσουμε ράσα έστω και με διακριτικό τρόπο….
    Και βέβαια η φράση του Λουντέμη αλλά και το υπόλοιπο λογοτεχνικό του έργο δεν διεκδικεί τις δάφνες ενός επιστημονικού έργου (ευρήματος)…

    Παρακάτω όμως:
    Παράθεση:

    ...Ο καθένας έχει τη δική του πραγματικότητα που ονομάζεται υποκειμενικότητα, ενώ η συμφωνία (τομή ή και ταύτιση) των υποκειμενικοτήτων ονομάζεται αντικειμενικότητα. Αν κάποιος επιλέγει να φορέσει Ρειμπαν και κάποιος άλλος μία άλλη μάρκα (ή και τύπο) συκλίνοντος ή αποκλίνοντος φακού, είναι προσωπικό του θέμα και γούστο, τόσο στην οπτική που αυτά προσφέρουν, όσο και στο κοινωνικό στάτους που προσδίδουν στο άτομό του.

    Αυτό τι λέει; Ώστε η αντικειμενική πραγματικότητα είναι ζήτημα «δημοκρατικής τοποθέτησης» της πλειοψηφίας για το τι είναι πράγματι τι; Δίκαια πανηγύρισε η Mnk. Μα πρόκειται για καθαρό υποκειμενικό ιδεαλισμό που μυρίζει Μπέρκλεϋ: Ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται άμεσα μονάχα τις «ιδέες» του;
    Για τα «περί δόγματος» δεν θα τα σχολιάσω… Είναι φανερό ότι παίζεις με τη λέξη και την απονεύρωσες τελείως.
    Παράθεση:

    Όσον αφορά, την επιστήμη, ουδέποτε κανείς σοβαρός επιστήμονας υποστήριξε ότι απέδειξε την ανυπαρξία θεού. Αντιθέτως αρκετοί ήταν εκείνοι που δήλωναν την πίστη τους. Εκείνο, όμως, που όλοι δέχθηκαν είναι ότι ιστορικά, η παρουσίαση των στοιχείων είναι προβληματική. Πέραν του γεγονότος πως υπάρχει και η αλληγορική πλευρά της ανάλυσης των κειμένων, καθώς και της προσμίξεως 'ξένων' στοιχείων και αποσπασμάτων με το χρόνο, αποτελούν αυτές οι αναλύσεις σε κάθε περίπτωση απόδειξη της μη υπάρξεως του θεού;

    Προσωπικά βρίσκω την εμμονή καταρρίψεως της οποιασδήποτε θρησκείας σαφώς ισοδύναμη με την τυφλή πίστη σε θεϊκές προσταγές. Το θέμα είναι ηθικής τάξεως όπως πολύ σωστά ανέφερε ο Astron, ανεξάρτητα με τον τρόπο προσεγγίσεως που θα επιλέξει ο καθένας. Επίσης, πιστός μιας θρησκείας δεν είναι εκείνος που πηγαίνει κάθε βδομάδα στο ναό και υπακούει απλά σε κανόνες, όπως αντίστοιχα επιστήμονας δεν είναι εκείνος που κατέχει πτυχία και γράφει βιβλία κάθε εξάμηνο. Όλα απαιτούν λεπτές προσεγγίσεις με ανιδιοτελή αγάπη στον διπλανό του.

    Τούτο πάλι; Τι συλλογισμός είναι αυτός; Τι αποδεικνύει; Ότι οι σοβαροί επιστήμονες ασχολούνται με τα των επιστημών τους και όχι με την ύπαρξη ή όχι του θεού; Ευτυχώς δηλαδή γιατί δείχνει ότι εξακολουθούν να είναι σοβαροί. Εκτός αν υπαινίσσεσαι ότι προσπάθησαν και απέτυχαν, οπότε «πολλοί σοβαροί επιστήμονες ενώ προσπάθησαν δεν κατάφεραν να αποδείξουν την ανυπαρξία του θεού»; Και το δεύτερο σκέλος του συλλογισμού: Αντιθέτως πολλοί δήλωσαν πίστη… Ότι πολλοί επιστήμονες είναι πιστοί; Ε, και; Στο εργαστήρι μέσα, πόσες δόσεις θεού βάζουν στα φάρμακα για να είναι επιτυχημένα; Πόσα αγγελάκια χρειάζονται για να γυρίζει το φεγγάρι γύρω από τη γη; Με πόσο θεό εμπλουτίζουν τις βόμβες ουρανίου για να είναι αποτελεσματικές… Το εκχυδάισα; Ενδεχομένως. Ζητώ συγνώμη και την κατανόησή σου. Και το ξεκαθαρίζω για άλλη μια φορά: Καμιά σχέση δεν έχουν τα παραπάνω παραδείγματα και οι αγωνιώδεις προσπάθειες να αποδειχθεί ή όχι η ύπαρξη του θεού «εργαστηριακά» με το καθ’ όλα σεβαστό συνειδησιακό δικαίωμα του καθενός να λύνει τις μεταφυσικές του ανησυχίες με όποιο τρόπο θέλει και τον ανακουφίζει. Οποια διοικητικά μέτρα έχουν παρθεί κατά καιρούς, πέρα από το ανελεύθερο χαρακτήρα τους, οδηγήθηκαν σε αποτυχία είτε σε επίπεδο κοσμικής εξουσίας (μία περίπτωση μονάχα έχω υπόψη μου: την Αλβανία που λειτούργησε ως στρέβλωση της οικοδόμησης του σοσιαλισμού) είτε σε επίπεδο νέας θρησκείας σε βάρος παλιότερης που οδήγησε σε εκδίκηση της παλιάς με νόθευση μέχρι ριζικής στρέβλωσης της νέας. Τα παραδείγματα πολλά…
    Η ενασχόλησή μου σε τόση έκταση μαζί σου έχει να κάνει με το σεβασμό που τρέφω στα γραφτά σου και την εκτίμησή μου στο πρόσωπό σου. Με ανιδιοτελή αγάπη


    Mesogeios
    19.01.2008, 00:22
    Η ηθική είναι στην ουσία ένα σύνολο ρυθμιστικών κανόνων συμπεριφοράς που πηγάζει από το ένστικτο της αγέλης και εξασφαλίζει με βάση τον κοινωνικό περίγυρο και την εμπειρία τα συμφέροντα της ομάδας… Με την εμφάνιση των θρησκειών ένα από τα βασικά καθήκοντα που είχαν ήταν η κωδικοποίηση και παρακολούθηση της εφαρμογής ηθικών κανόνων προς όφελος της ομάδας αλλά και στη πορεία προς όφελος των συμφερόντων που κύρια υπεράσπιζαν κάθε φορά. Τα μέσα επιβολής ποίκιλαν από την απλή πειθώ (αφού άλλωστε επρόκειτο για απαιτήσεις της κοινωνικής αναγκαιότητας γενικά αποδεκτές που στηρίζονταν στη δύναμη του παραδείγματος όλων, στις συνήθειες, τα έθιμα και τελικά στη κοινή γνώμη της ομάδας) και έφταναν σε εξαναγκασμούς, εκφοβισμούς και ανταποδόσεις σε μια άλλη ζωή…
    Συνεπώς όσο αλήθεια είναι ότι οι ηθικές αξίες μιας κοινωνίας εκφράστηκαν μέσα από τη θρησκεία της άλλο τόσο αλήθεια είναι ότι οι ηθικές αξίες μπορούν να εκφραστούν σε μια κοινωνία έξω από το πλαίσιο της θρησκείας μια και βασικό προορισμό έχουν να εξυπηρετήσουν τα οφέλη που προσδοκά η κοινωνία από τον τρόπο συμπεριφοράς των μελών της. Εδώ λοιπόν οι ηθικές αξίες ενός «άθεου» «κομμουνιστή» (αλτρουισμός, αυτοθυσία, κοινωνική μέριμνα, εντιμότητα, κατανόηση, αλληλεγγύη κλπ.) αποκτούν διαστάσεις μια και δεν περιμένει ανταπόδοση ή δεν φοβάται τιμωρία σε κάποια άλλη ζωή. Από αυτή τη πλευρά Socrates-Pantelis ποια είναι τα τραγικά αποτελέσματα και με ποιο τρόπο δημιουργήθηκαν λόγω της κοσμοθεώρησης του ιστορικού υλισμού «στα πειράματα του εφηρμοσμένου κομμουνισμού»(;)

    Mesogeios
    19.01.2008, 00:27
    Παράθεση:

    Το μέλος jethroomi στις 16-01-2008 στις 02:09 έγραψε...

    Σε καθε χωριό υπαρχει ενας πυρσος, ο δασκαλος.
    Σε καθε χωριό υπαρχει ενας πυροσβεστης, ο παπάς.
    Βικτωρ Ουγκο.


    Ολα τα λεφτά! Και εντελώς μέσα στο θέμα!

    oulion
    19.01.2008, 01:01
    Για οποιοδήποτε ανθρώπινο ένστικτο, σύμφωνα με έρευνες, υπάρχει ικανοποίηση.
    Το θρησκευτικό ένστικτο υπάρχει στον άνθρωπο και αυτό σύμφωνα με αποδείξεις κοινωνιολόγων.Άρα υπάρχει Θεός.
    margo
    19.01.2008, 01:37
    Παράθεση:

    Το μέλος jethroomi στις 16-01-2008 στις 02:09 έγραψε...

    Σε καθε χωριό υπαρχει ενας πυρσος, ο δασκαλος.
    Σε καθε χωριό υπαρχει ενας πυροσβεστης, ο παπάς.
    Βικτωρ Ουγκο.






    Ο Ουγκώ δεν χώνευε τους καθολικούς ιερείς.
    Αυτό δεν σημαίνει ότι ήταν άθεος
    για να ξεκαθαρίζουμε τα πράγματα:




    Η θρησκευτικότητα του Ουγκώ- Βικιπαίδεια



    Οι θρησκευτικές, όπως και οι πολιτικές, πεποιθήσεις του Ουγκώ άλλαξαν ριζικά κατά τη διάρκεια της ζωής του. Στη νεότητά του, προσδιοριζόταν ως καθολικός και δήλωνε αφοσίωση στην ιεραρχία και την εκκλησιαστική εξουσία. Αργότερα εξελίχθηκε σε μη ενεργό καθολικό εκφράζοντας όλο και περισσότερο αντιπαπικές και αντικληρικές απόψεις. Την περίοδο της εξορίας του μυήθηκε στον πνευματισμό ενώ τα τελευταία χρόνια της ζωής του υιοθέτησε έναν ορθολογικό ντεϊσμό, όμοιο με αυτό του Βολταίρου. Όταν ένας απογραφέας τον ρώτησε στα 1872 εάν ήταν καθολικός, απάντησε: "Όχι. Ελευθερόφρονας".


    Ο Ουγκώ δεν ελάττωσε ποτέ την αντιπάθειά του προς την Καθολική Εκκλησία, οφειλόμενη κατά ένα μεγάλο μέρος στην αδιαφορία της εκκλησίας για τη δύσκολη θέση της εργατικής τάξης υπό τη μοναρχία αλλά και στη συχνότητα με την οποία τα έργα του εμφανίζονταν στις λίστες του Βατικανού με απαγορευμένα βιβλία. Στους θανάτους των γιων του Καρόλου και Φραγκίσκου - Βίκτωρα, επέμεινε να ταφούν δίχως σταυρό και την παρουσία ιερέα, και τον ίδιο όρο θέσπισε για τη δική του κηδεία. Εντούτοις, αν και θεωρούσε το καθολικό δόγμα ξεπερασμένο και νεκρό, δεν επιτέθηκε ποτέ άμεσα στον ίδιο το θεσμό.

    Παρέμεινε επίσης βαθιά θρησκευόμενο άτομο που πίστευε έντονα στη δύναμη και την ανάγκη της προσευχής.

    Ο ορθολογισμός του Ουγκώ μπορεί να επισημανθεί σε ποιήματα όπως το Torquemada (1869, για το θρησκευτικό φανατισμό), το Le Pape (1878, έντονα αντικληρικό), το Religion et Religions (1880, αρνούμενος τη χρησιμότητα των εκκλησιών) και, τα δημοσιευμένα μεταθανάτια, La fin de Satan και Dieu (1886 και 1891 αντίστοιχα, στα οποία αντιπροσωπεύει το χριστιανισμό ως γρύπα και τον ορθολογισμό ως άγγελο).



    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : margo στις 19-01-2008 01:42 ]


    StavmanR
    19.01.2008, 06:31
    Φιλε Mesogeios, είσαι ο πρώτος άνθρωπος που γνωρίζω, έστω και διαδικτυακά, να δηλώνει υπέρμαχος της αποσπασματικής ανάλυσης εκ των χιλιάδων κειμένων ενός συγγραφέα. Οι ειδικοί του χώρου, δεν τολμούν όχι να απομονώσουν φράσεις, αλλά ούτε βιβλία ολόκληρα, καθώς ψάχνουν ακόμα και το τί έτρωγε τις Κυριακές το πρωί, για να κατασταλάξουν στη φιλοσοφική του προσέγγιση του Έργου του. Πραγματικά με εκπλήσσει η άποψή σου περί μή αδικίας του έργου του από την αποσπασματικότητα. Συνιστώ δεν ανεπιφύλακτα στους νέους συγγραφείς να περιορίζονται σε περιφραστικά σλόγκαν, αντί να χαραμίζουν τα νιάτα τους επάνω από χαρτιά και μολύβια.

    Η αναφορά μου, μάλιστα, στον Καζαντζάκη έγινε ακριβώς για αυτόν τον λόγο. Από μία φράση μπορεί κανείς να βγάλει όποιο αυθαίρετο συμπέρασμα θέλει και ποθεί/

    Ο τελευταίος που θέλει να φορέσει ράσα στο Λουντέμη είναι ο γράφων, καθώς πέρα του γεγονότος ότι δε μου "πάει" το μαύρο στο μάτι, έχω εκφράσει πολλές φορές τη σκληρή μου στάση απέναντι στην εκκλησία. Παρακαλώ να αποφεύγονται υπονοούμενα. Το αστείο είναι ότι συμβαίνει μάλιστα ακριβώς το αντίθετο. Κάποιοι μάλλον προσπαθούν να τον κάνουν με το ζόρι άθεο και αιρετικό. Και συνήθως "φωνάζει ο κλέφτης για να τρομάξει ο νοικοκύρης" λέγανε στο χωριό μου.

    Όσα αφορούν στην 'αντικειμενική πραγματικότητα'... Αναφέρεις ότι πραγματικότητα είναι το Είναι το οποίο είναι πέρα από την αντιληπτική ικανότητα του καθενός. Μα αυτό τότε δεν Είναι, αλλά εικάζουμε ότι Είναι...κι εδώ αρχίζει να μυρίζει δόγμα. Εγώ απεναντίας αναφέρομαι στο συναισθηματικό κόσμο του ανθρώπου που αντιδρά ανάλογα με το περιβάλλον, το σύνολο των επιρροών και ερεθισμάτων του οποίου ονομάζει πραγματικότητα. Κι εδώ έρχεται το παράδειγμα του μικρού μαθητή. Ένας μαθητής που διδάσκεται την πρωτεύουσα του ισημερινού, δεν μπορεί να την κατανοήσει ως έννοια και τοποθεσία, πριν διευρύνει το πεδίο των αισθήσεών του, δηλαδή πριν εκπαιδεύσει τις αισθήσεις του να δέχονται ερεθίσματα που φεύγουν από το στενό πεδίο πρωτογενούς εμβέλειας των αισθήσεων.

    Παραθέτω ερμηνεία : "πραγματικότητα η [praγmatikσtita] O28 : η περιοχή, το σύνολο των υπαρκτών πραγμάτων, καταστάσεων ή συνθηκών, ο αντικειμενικός κόσμος όπως υπάρχει και γίνεται αντιληπτός (σε αντιδιαστολή προς τις υποθέσεις, τα αντικείμενα της φαντασίας κτλ.): Aντικειμενική / υποκειμενική / σκληρή / δυσάρεστη / ζωντανή / κοινωνική / πολιτική ~. H σημερινή ελληνική ~. Tο όνειρό του έγινε ~, πραγματοποιήθηκε. H εκτεταμένη καταστροφή του περιβάλλοντος είναι πια μια ~. Προσγειώνω κπ. / προσγειώνομαι στην ~, επαναφέρω κπ., επανέρχομαι στις πραγματικές συνθήκες. Tα σχέδιά του απέχουν πολύ από την ~. || (έκφρ.) στην ~, πραγματικά, όντως, στ΄ αλήθεια (σε αντιδιαστολή προς κτ. το φαινομενικό, το υποθετικό κτλ.): Στην ~ τα γεγονότα εξελίχθηκαν τελείως διαφορετικά. Στην ~ είναι πολύ ευχαριστημένος. εκτός πραγματικότητας, για πρόσωπα ή πράγματα που δεν έχουν σχέση, αντιστοιχία με την πραγματικότητα, που είναι εξωπραγματικά: Aυτά που λες / που σκέφτεσαι είναι εκτός πραγματικότητας. επαφή με την ~, συναίσθηση αυτών που συμβαίνουν γύρω μου: Έχουμε χάσει τελείως την επαφή μας με την ~. [λόγ. πραγματικ(ός) -ότης > -ότητα μτφρδ. γαλλ. rιalitι] "

    Επειδή όμως αντιλαμβάνομαι τη φιλοσοφική προέκταση της ανάλυσής σου, διάβασα ευχάριστα τις απόψεις σου, σχετικά με το 'Είναι' το οποίο όμως απέχει από την έννοια πραγματικότητα. Είναι άλλη έννοια. Η υποκειμενικότητα είναι προαπαιτούμενο της αντικειμενικότητας. Για να υπάρχει γενική παραδοχή προαπαιτείται η ύπαρξη της ατομικής απόψεως. Στην παραπάνω ερμηνεία παρατήρησε τη χρήση του όπως υπάρχει και γίνεται αντιληπτός . Το όπως δηλώνει τρόπο. Άρα, διαφέρει από άτομο σε άτομο και από σύνολο σε σύνολο. Μιλούμε επομένως για ατομικές και συλλογικές πραγματικότητες ανάλογα με την αντιληπτική ικανότητα και το περιβάλλον του ατόμου, καθώς και την συλλογική αντικειμενικότητα του κάθε επιμέρους συνόλου.

    Ας πάμε και στο "απονευρωμένο δόγμα". Παραθέτω ερμηνεία από το επίσημο λεξικό Τριανταφυλλίδη:
    "δόγμα το [δσγma] O48 : 1. θεμελιώδης αρχή που δεν υπόκειται σε έλεγχο ή σε κριτική και που γίνεται υποχρεωτικά δεκτή. α. (θεολ.) οι εξ αποκαλύψεως αλήθειες στις οποίες στηρίζεται η πίστη. || (ειδικότ.) καθένα από τα άρθρα της χριστιανικής διδασκαλίας, όπως διατυπώθηκαν στις οικουμενικές συνόδους: Tο ~ της Aγίας Tριάδος. || Aνατολικό / δυτικό ~, το σύνολο των δογμάτων της ανατολικής ορθόδοξης ή της δυτικής εκκλησίας και η πίστη σ΄ αυτά: Aνήκει στο ~ των Διαμαρτυρομένων. β. (φιλοσ.) αξίωμα που δεν υπόκειται σε επιστημονικό έλεγχο: Tα δόγματα των Στωικών. γ. (μειωτ.) άποψη, ισχυρισμός του οποίου η ορθότητα και η αλήθεια δεν μπορεί να αποδειχθεί και στον οποίο μένει κάποιος πεισματικά προσηλωμένος. 2α. βασική κατευθυντήρια γραμμή που διατυπώνεται και εξαγγέλλεται από μια πολιτική ή στρατιωτική προσωπικότητα και που εφαρμόζεται από ένα κράτος, κόμμα κτλ.: Tο ~ Tρούμαν, για την οικονομική υποστήριξη ξένων κρατών. Tο ~ Mονρόε. Aμυντικό ~. β. βασική αρχή που ακολουθεί κάποιος στην ατομική του ζωή και την οποία δεν παραβαίνει σε καμιά περίπτωση: Tο έχει ως ~ στη ζωή του, να μη φανατίζεται. [λόγ.: 1β: αρχ. δόγμα· 1α: ελνστ. σημ.· 1γ: σημδ. γαλλ. dogme (στη νέα σημ.) < λατ. dogma < ελνστ. δόγμα· 2α: σημδ. αγγλ. doctrine· 2β: με βάση τη σημ. 2α] "

    Παρατήρησε πως η πρώτη και βασική ερμηνεία που δίνεται είναι γενικότατη. Προχωρώντας προς την εξειδίκευση των εννοιών, μόνο στην 1α δίνεται θεολογική-θρησκευτική ερμηνεία. Θες να μου πεις που ακριβώς παρατήρησες την 'απονεύρωση' την οποία προσωπικά ερμήνευσα (ίσως και λανθασμένα) ως 'απομάκρυνση από την εννοιολογική ερμηνεία';

    Για να βοηθήσω, παραθέτω την ερμηνεία του 'αξιώματος', όπως χαρακτηρίζεται στις επιστήμες:
    "αξίωμα το [aksνoma] O49 : I.χαρακτηρισμός των ανώτατων βαθμίδων στην ιεραρχία της δημόσιας διοίκησης: Σ΄ όλη του τη ζωή απέφυγε τιμές και αξιώματα. ~ εκκλησιαστικό / πολιτικό / στρατιωτικό. Tο ~ του προέδρου. Παραιτήθηκε από το αξίωμά του. II. (επιστ.) γενική πρόταση που θεωρείται αρχή αυταπόδεικτη και θεμελιώδης και με βάση την οποία αποδεικνύονται μερικότερες προτάσεις. || (μτφ.): Eίχε πάντα ως ~ στη ζωή του… [λόγ. < αρχ. ἀξίωμα] "

    Αν βρήκε κάποιος διαφορά από το δόγμα, ως έννοια χρήσιμο θα ήταν να την αναφέρει. Η μόνη τους διαφορά είναι ότι το δόγμα χαρακτηρίζεται 'αναπόδεικτο', ενώ το αξίωμα 'αυταπόδεικτο'. Όχι Γιάννης...Γιαννάκης. Αν μπλέξουμε με αυτές τις έννοιες μάλλον καήκαμε...

    Αν η ανάλυση περί ηθικής έγινε με βάση τις δικές μου προσεγγίσεις, σου υπενθυμίζω μία φράση που έγραψα σε κάποιο προηγούμενο ποστ... και ειχε σχέση με πίστη σε βατράχια. Επομένως, δεν βλέπω σε τί διαφωνούμε. Ο καθένας πιστεύει σε οτιδήποτε ο ίδιος επιλέγει, είτε λέγεται κομμουνισμός, είτε Βραχμαπούτρα, είτε Μπάμπης. Από ηθικής απόψεως και σύμφωνα με την όμορφη ανάλυση περί ενδοκοινωνικου κώδικα επικοινωνίας και επιβίωσης, τα έχω αναφέρει κι εγώ παλαιότερα σε παρόμοια προσέγγιση.

    Τέλος, σχετικά με τα περί επιστήμης, έπεσα θύμα αποσπασματικότητας όπως κι ο Λουντέμης... Η αναφορά μου στην επιστήμη αποτελεί συνέχεια της αναφοράς του Άστρον στην απόδειξη της ανυπαρξίας θεού από την επιστήμη. Τώρα ίσως δένει καλύτερα η εικόνα. Τα παρακάτω περί κακών επιστημόνων και συναφιών, είναι χρήσιμα αλλά τα βλέπω εκτός θέματος, έπειτα από αυτήν μου την αποσαφήνιση.

    Τέλος σε ευχαριστώ για την αξίωση των γραπτών μου. Έχεις επίσης συνεκτικό λόγο και είναι ευχάριστο να συνδιαλέγομαι μαζί σου.

    [ Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/την : StavmanR στις 19-01-2008 07:44 ]


    Mesogeios
    19.01.2008, 19:26
    Παράθεση:

    Το μέλος StavmanR στις 19-01-2008 στις 06:31 έγραψε...

    Φιλε Mesogeios, είσαι ο πρώτος άνθρωπος που γνωρίζω, έστω και διαδικτυακά, να δηλώνει υπέρμαχος της αποσπασματικής ανάλυσης εκ των χιλιάδων κειμένων ενός συγγραφέα. Οι ειδικοί του χώρου, δεν τολμούν όχι να απομονώσουν φράσεις, αλλά ούτε βιβλία ολόκληρα, καθώς ψάχνουν ακόμα και το τί έτρωγε τις Κυριακές το πρωί, για να κατασταλάξουν στη φιλοσοφική του προσέγγιση του Έργου του. Πραγματικά με εκπλήσσει η άποψή σου περί μή αδικίας του έργου του από την αποσπασματικότητα. Συνιστώ δεν ανεπιφύλακτα στους νέους συγγραφείς να περιορίζονται σε περιφραστικά σλόγκαν, αντί να χαραμίζουν τα νιάτα τους επάνω από χαρτιά και μολύβια.

    Η αναφορά μου, μάλιστα, στον Καζαντζάκη έγινε ακριβώς για αυτόν τον λόγο. Από μία φράση μπορεί κανείς να βγάλει όποιο αυθαίρετο συμπέρασμα θέλει και ποθεί/

    Ο τελευταίος που θέλει να φορέσει ράσα στο Λουντέμη είναι ο γράφων, καθώς πέρα του γεγονότος ότι δε μου "πάει" το μαύρο στο μάτι, έχω εκφράσει πολλές φορές τη σκληρή μου στάση απέναντι στην εκκλησία. Παρακαλώ να αποφεύγονται υπονοούμενα. Το αστείο είναι ότι συμβαίνει μάλιστα ακριβώς το αντίθετο. Κάποιοι μάλλον προσπαθούν να τον κάνουν με το ζόρι άθεο και αιρετικό. Και συνήθως "φωνάζει ο κλέφτης για να τρομάξει ο νοικοκύρης" λέγανε στο χωριό μου.


    Αν αυτό κατάλαβες τότε πραγματικά το πρόβλημα είναι δικό μου και είναι σοβαρό… Σε καθησυχάζω δηλώνοντας ότι δεν είμαι υπέρμαχος της καμιάς αποσπασματικής ανάλυσης εκ των χιλιάδων κειμένων ενός συγγραφέα. Η αναφορά ήταν συγκεκριμένη και αναφερόταν στη φιλοσοφική τοποθέτηση του ίδιου του Λουντέμη (και όχι του έργου του) που ήταν ξεκάθαρη ως το τέλος της ζωής του. Μαρξιστής – Λενινιστής, μάχιμος και ανυποχώρητος αγωνιστής ακόμα και μέσα από το κρεβάτι της εντατικής που έδινε την μάχη της ζωής, ο διαλεχτικός και ιστορικός υλισμός ήταν η βάση της φιλοσοφίας του. Η συγκεκριμένη φράση, έστω και απομονωμένη, τυχαίνει να συμπίπτει με τη συνολική φιλοσοφική του τοποθέτηση. Η δική σου φράση: «Κάποιοι μάλλον προσπαθούν να τον κάνουν με το ζόρι άθεο και αιρετικό» στην δική μου περιορισμένη αντίληψη σημαίνει ότι «ο Λουντέμης δεν ήταν άθεος» και μια και πρόκειται για το αναποδογύρισμα της πραγματικότητας στα δικά μου τα μάτια «του φοράει ράσο» και εννοώ ιδεολογικό ράσο και όχι το άλλο το μαύρο που έτσι κι αλλιώς δεν σου πάει… Ερώτημα μου γεννήθηκε σχετικά με το ποιος είναι ο κλέφτης και ποιος ο νοικοκύρης, αλλά πραγματικά δεν έχω διάθεση να επανέλθω σ’ αυτό το ζήτημα.
    Σχετικά με τις έννοιες «πραγματικότητα» «αντικειμενική πραγματικότητα» «Είναι» «Κοινωνικό Είναι» και ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιήθηκαν, θα σου πρότεινα να ξαναδιαβάσεις το σχετικό κομμάτι με μεγαλύτερη προσοχή.
    Παράθεση:

    Σε πρώτη φάση αυτό που στη προκειμένη περίπτωση ονομάζουμε πραγματικότητα έχει να κάνει με αυτό που είτε το θέλουμε είτε όχι υπάρχει έτσι κι αλλιώς έξω και πέρα από τη θέλησή μας ή την αντιληπτική μας ικανότητα. Πρόκειται τελικά για αυτό το ίδιο το Είναι, φιλοσοφική έννοια που αναφέρεται στον αντικειμενικό κόσμο, ο οποίος υπάρχει ανεξάρτητα από την συνείδηση. Στην περίπτωσή μας όμως είναι φανερό ότι με τον όρο «πραγματικότητα» δεν εξετάζεται αυτή η έννοια αλλά το Κοινωνικό Είναι (δηλαδή την ίδια τη ζωή και την ιστορία της κοινωνίας των ανθρώπων τον τρόπο που λύνουν προβλήματα επιβίωσης, την οργάνωση παραγωγής υλικών αγαθών και τις σχέσεις που αναπτύσσονται ανάμεσά τους στην διαδικασία αυτή). Βεβαίως αναπτύσσονται στενές και αμοιβαίες σχέσεις ανάμεσα στο Κοινωνικό Είναι και στην αντανάκλασή του στην πνευματική ζωή των ανθρώπων που σχηματίζει την Κοινωνική Συνείδηση δηλαδή το σύνολο των απόψεων των αντιλήψεων και των ιδεών, της κάθε φορά δοσμένης κοινωνίας: πολιτικές, νομικές, αισθητικές, ηθικές, φιλοσοφικές, θρησκευτικές και όποιες άλλες μορφές της συνείδησης.

    Ισως πρέπει να κάνουμε μια συζήτηση περί των φιλοσοφικών όρων, αν και πάλι πρέπει να γίνει καθαρό ότι η ερμηνείες τους βρίσκονται σε ευθεία εξάρτηση από τη φιλοσοφική σκοπιά του καθενός μας.
    Παρ’ όλα αυτά το Είναι δεν ευθύνεται καθόλου για ότι εμείς εικάζουμε ότι Είναι, αν και οι εικασίες μας αυτές αποτελούν μέρος του Είναι, στη συγκεκριμένη περίπτωση η αναφορά γίνεται στο Κοινωνικό Είναι και Κοινωνική Συνείδηση.
    Αν αυτά δεν είναι αρκετά, σε αυτή τη φάση, δεν μπορώ να σκεφτώ τι θα έλυνε καλύτερα το ζήτημα που έχει προκύψει… Ισως ένα – δυο αποσαφηνίσεις ακόμα:
    Στο διαλεχτικό υλισμό με τον όρο Αντικειμενική πραγματικότητα νοείται όλος γενικά ο υλικός κόσμος σε όλες του τις μορφές και τις εκδηλώσεις, ο οποίος – διευκρινιστικά – υπάρχει ανεξάρτητα από τη συνείδηση τους ανθρώπου. Και βέβαια η έννοια «αντικειμενική πραγματικότητα» είναι σχετική. Από την άποψη του ατόμου είναι το κάθε τι που υπάρχει έξω από τη συνείδησή του και αντανακλάται σ’ αυτήν. Το άτομο όμως με τη συνείδησή του είναι κι αυτό αντικειμενική πραγματικότητα για τους άλλους ανθρώπους. Αν γίνει μια στιγμιαία αφαίρεση της ατομικής άποψης τότε η έννοια «αντικειμενική πραγματικότητα» ταυτίζεται με την έννοια «πραγματικότητα».
    Με τον όρο «πραγματικότητα» νοείται αυτό που υπάρχει πραγματικά και που αναπτύσσεται και εμπεριέχει τη δική του ουσία και νομοτέλεια. Εμπεριέχει επίσης τα αποτελέσματα της δικής του ατομικής δραστηριότητας και ανάπτυξης. Με αυτή την έννοια, η πραγματικότητα είναι διαφορετική, όχι μόνο από κάθε τι το φαινομενικό, επινοημένο και φανταστικό, αλλά και από κάθε τι που είναι μόνο λογικό (νοητό) έστω και αν αυτό το τελευταίο είχε πραγματοποιηθεί σωστά, όπως και από κάθε τι δυνατό, πιθανό, που όμως προς το παρόν δεν υπάρχει.
    Οι δυό παραπάνω ερμηνείες των όρων από το Φιλοσοφικό Λεξικό ΜΜ Ρόζενταλ.
    Για τα περί «δόγματος» αν όπου χρησιμοποίησες τη λέξη εννοούσες πραγματικά τη θεμελιώδη εκείνη αρχή που δεν υπόκειται σε έλεγχο ή σε κριτική και που γίνεται υποχρεωτικά δεκτή και δεν έπαιζες με τη λέξη τότε χρειάζεται να ξαναδιαβαστούν τα σημειώματά σου κάτω από το πρίσμα της με πλήρη συνείδηση χρησιμοποίησης της λέξης «δόγμα».

    Στα περί επιστήμης δέχομαι την αποσαφήνισή σου και αφού συμφωνούμε δηλώνω ότι μάλλον άσχημα ερμήνευσα την τοποθέτησή σου. Ας είναι, σε τελική ανάλυση δεν είναι άσχημο το κομμάτι που γράφτηκε. Οσο αφορά την ανάλυση περί ηθικής δεν έγινε με βάση τις δικές σου προσεγγίσεις που μου είναι γνωστές και οπωσδήποτε δεν διαφωνούμε. Αν διαφωνούσαμε και σε αυτό τότε τι πραγματική αξία έχουν τα καλά λόγια που ανταλλάσουμε μεταξύ μας;

    Mesogeios
    19.01.2008, 19:31
    Παράθεση:

    Το μέλος margo στις 19-01-2008 στις 01:37 έγραψε...

    Παράθεση:

    Το μέλος jethroomi στις 16-01-2008 στις 02:09 έγραψε...

    Σε καθε χωριό υπαρχει ενας πυρσος, ο δασκαλος.
    Σε καθε χωριό υπαρχει ενας πυροσβεστης, ο παπάς.
    Βικτωρ Ουγκο.






    Ο Ουγκώ δεν χώνευε τους καθολικούς ιερείς.
    Αυτό δεν σημαίνει ότι ήταν άθεος
    για να ξεκαθαρίζουμε τα πράγματα:






    Είναι ακριβώς όπως τα λες. Νομίζω οτι κανείς δεν ισχυρίστηκε το αντίθετο. Η θέση για τον παπά είναι ακριβής και ευφυής τοποθέτηση όχι για την ύπαρξη του θεού, αλλά για το ρόλο της εκκλησίας στην Γαλλική Επάνάσταση...

    Mesogeios
    19.01.2008, 19:34
    Παράθεση:

    Το μέλος mnk στις 19-01-2008 στις 01:13 έγραψε...

    @ Mesogeios
    Εμένα πως και δε με περίλαβες να με κάνεις στιφάδο ;;! (=με τα κρεμμυδάκια)
    Με κάνεις και ανησυχώ !!


    Ω, mnk, να μην ανησυχείς καθόλου!!! Είναι που δεν είναι στις προθέσεις μου να ασχοληθώ με τη... μαγειρική!
    Παρεμπιπτόντως και εγώ σαγαπάω!!!

    Astron
    19.01.2008, 20:27
    Παράθεση:

    Το μέλος oulion στις 19-01-2008 στις 01:01 έγραψε...
    Για οποιοδήποτε ανθρώπινο ένστικτο, σύμφωνα με έρευνες, υπάρχει ικανοποίηση.
    Το θρησκευτικό ένστικτο υπάρχει στον άνθρωπο και αυτό σύμφωνα με αποδείξεις κοινωνιολόγων.Άρα υπάρχει Θεός.



    Δεν υπάρχει "θρησκευτικό ένστικτο", υπάρχει φόβος του θανάτου και άγνοια. Από αυτά προκύπτει μετά η θρησκευτικότητα.

    Η οικουμενική αλήθεια που έχουν ανακαλύψει οι ανθρωπολόγοι ως κοινό στοιχείο στην θρησκευτικότητα όλων των λαών, δεν είναι η πίστη σε κάποιο δημιουργό του κόσμου, ούτε σε μεταθανάτια ζωή. Το κοινό στοιχείο είναι ότι "υπάρχουν πράγματα που δεν βλέπουμε", πράγματα αόρατα.
    Αν πας στη φυλή τάδε, στον αμαζόνιο, οι θρησκευτικές τους αντιλήψεις και η κοσμοθεωρία τους είναι τόσο διαφορετική απ' τη δικιά σου που θα νομίζεις ότι έχεις πιο πολλά κοινά με έναν άθεο, παρά με αυτούς. Επομένως ένστικτο "Θεού" όπως το χρησιμοποιείς δεν υπάρχει.

    Το επιχείρημα σου -που είναι γνωστό απ' το βιβλίο των θρησκευτικών στο σχολείο- δεν διαφέρει πολύ απ 'το ... "Έστω Θεός. Αρα υπάρχει Θεός."
    margo
    19.01.2008, 22:01
    Παράθεση:

    Το μέλος Astron στις 19-01-2008 στις 20:27 έγραψε...

    Παράθεση:

    Το μέλος oulion στις 19-01-2008 στις 01:01 έγραψε...
    Για οποιοδήποτε ανθρώπινο ένστικτο, σύμφωνα με έρευνες, υπάρχει ικανοποίηση.
    Το θρησκευτικό ένστικτο υπάρχει στον άνθρωπο και αυτό σύμφωνα με αποδείξεις κοινωνιολόγων.Άρα υπάρχει Θεός.



    Δεν υπάρχει "θρησκευτικό ένστικτο", υπάρχει φόβος του θανάτου και άγνοια. Από αυτά προκύπτει μετά η θρησκευτικότητα.

    Η οικουμενική αλήθεια που έχουν ανακαλύψει οι ανθρωπολόγοι ως κοινό στοιχείο στην θρησκευτικότητα όλων των λαών, δεν είναι η πίστη σε κάποιο δημιουργό του κόσμου, ούτε σε μεταθανάτια ζωή. Το κοινό στοιχείο είναι ότι "υπάρχουν πράγματα που δεν βλέπουμε", πράγματα αόρατα.
    Αν πας στη φυλή τάδε, στον αμαζόνιο, οι θρησκευτικές τους αντιλήψεις και η κοσμοθεωρία τους είναι τόσο διαφορετική απ' τη δικιά σου που θα νομίζεις ότι έχεις πιο πολλά κοινά με έναν άθεο, παρά με αυτούς. Επομένως ένστικτο "Θεού" όπως το χρησιμοποιείς δεν υπάρχει.

    Το επιχείρημα σου -που είναι γνωστό απ' το βιβλίο των θρησκευτικών στο σχολείο- δεν διαφέρει πολύ απ 'το ... "Έστω Θεός. Αρα υπάρχει Θεός."



    Δεν θα συμφωνήσω ότι δεν υπάρχει θρησκευτικό ένστικτο(όπως δεν θα συμφωνούσε και ο Γιουνγκ..).

    Ο ίδιος πίστευε ότι είναι το θεμέλιο του ατομικού κόσμου και η κατάρρευση των θρησκευτικών πεποιθήσεων επιφέρει κατάρρευση της προσωπικότητας.

    Το θρησκευτικό ένστικτο υπάρχει και εκδηλώνεται παντού με ποικίλους τρόπους.



    --------------------------

    «καλό θα ήταν όποιος επιθυμεί να γνωρίσει την ανθρώπινη ψυχή να αποχαιρετήσει τις μελέτες του και να περιπλανηθεί στον κόσμο με ανοικτή καρδιά» .

    C.G.J.